DEN PROFETISKE NÅDEGAVEN OG TUNGETALEN I FORBINDELSE MED UTFORMINGEN AV DEN KRISTNE LÆREN
I min bok: ”Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus”. skrev jeg 3 artikler om nådegavene. Jeg konkluderte med at de ikke var opphevet i inneværende tidsperiode. Jeg holder fast ved denne konklusjone. I denne artikkelen vil jeg vise hvordan den profetiske gaven og tungetalen både var med på å utforme den kristne læren, og hvordan det skjedde en forandring med disse to nådegavene, etter at den kristne læren var fastlagt.Nådegavene og embetene er spesielt omtalt i Romerbrevet 12,6-9, 1.Korinterbrevet 12-14 og Efeserbrevet 4,11. I disse Skriftstedene er det satt opp følgende nådegaver og embeter:
a)
Profetisk gave.
b)
Tjenestens gave.
c)
Lærdommens gave.
d)
Formaningens gave.
e)
Nådegaven til å gi.
f)
Nådegaven til å være forstander.
g)
Nådegaven til å vise barmhjertighet.
(Rom.12,6-8.)
h)
Visdoms tale.
i)
Kunnskaps tale.
j)
Troens nådegave.
k)
Nådegaver til å
helbrede.
l)
Nådegaver til
å gjøre undergjerninger.
m)
Nådegave til å profetere.
n)
Nådegave til å
prøve åndene.
o)
Nådegave til å
tale forskjellige tunger.
p)
Nådegave til å
tyde tungene. (1.Kor.12,6-10.)
q)
Nådegave til å
hjelpe og styre. (1.Kor.12,28.)
r)
Embete som
apostel.
s)
Embete som
profet.
t)
Embete som
evangelist.
u)
Embete som hyrde.
v)
Embete som
lærer. (Ef.4,11.)
Nådegavene og embetene er gitt for at
menigheten skal bygges opp åndelig og styrkes på det åndelige
området. De skal vare inntil menigheten har nådd den fulle
voksteren for innsyn i og forståelse av alle Guds ordninger og
hemmeligheter. ”Og det er han (Jesus) som gav oss noen til
apostler, noen til profeter, noen til evangelister, noen til hyrder
og lærere, for at de hellige kunne bli fullkommengjort til
tjenestegjerning, til Kristi legemes oppbyggelse, INNTIL vi alle når
fram til enhet i tro på Guds Sønn, og i kjennskap til ham, til
manns modenhet, til aldersmålet for Kristi fylde, for at vi ikke
lenger skal være umyndige og la oss kaste og drive om av ethvert
lærdoms vær ved menneskenes spill, ved kløkt i villfarelsens
kunstner, men at vi, sannheten tro i kjærlighet, i de alle ting skal
vokse inn i (gr.eis) ham som er hodet for menigheten.”
(Ef.4,12-15.)De forskjellige embetene og nådegavene skal føre til at:
a)
De hellige blir fullkommengjort til å
tjene de andre troende.
b)
Det kristne legemet blir bygd opp.
c)
De hellige når fram til enhet i tro (den
paulinske læren) på Jesus.
d)
De hellige skal
få full kjennskap til Jesus.
e)
De hellige skal
komme fram til manns modenhet.
f)
De hellige skal
nå fram til aldersmålet for Kristi fylde. Det er det samme som ”det
mål av vekst som kan romme den fylden som der er i Kristus.”
g
De hellige ikke
lenger skal være umyndige og la seg lure av vranglærere og vrang
lære.
h
De hellige skal
kunne vokse inn i Kristus på alle åndelige områder.
Det som bærer og fremmer embetene, er
nådegavene. Nådegavene baserer seg på Den Hellige Ånds innsyn i
læremessige ting. Han kjenner til alle ting og forhold på det
åndelige området, for Den Hellige Ånd er lik med Faderen og
Sønnen. Han kjenner til de åndelige dybdene som der er i Gud. ”Men
oss har Gud åpenbart det ved sin Ånd. For Ånden ransaker alle
ting, også dybdene i Gud.” (1.Kor.2,10.) I
Efeserbrevet 3,19 blir ”Kristi fylde” kalt for ”Guds fylde”.
”og kjenne Kristi kjærlighet, som overgår all kunnskap, for at
dere KAN FYLLES med ALL GUDS FYLDE.” Dette
betyr at vi har mulighet til å bli fylt med all den kunnskapen, som
har med menighetens tid å gjøre. Det var Paulus oppgave å gjøre
kjent fullt ut de forskjellige hemmelighetene med den kristne
menigheten.Alle kristne har dermed mulighet til å få tak i denne fylden av åndelige innsikt i Guds ordninger. Dette gjelder særlig Guds planer med den kristne menigheten. På den tid da Paulus skrev de to brevene til menigheten i Korint, hadde medlemmene der ikke fått tak i denne fylden ennå. De var ennå ”småbarn” i Kristus, men i Jesus Kristus hadde de ALL KUNNSKAP og ALL LÆRE. Han ville vise dem den fulle og hele læren når tiden var inne, til at det kunne skje. ”at i ham er dere gjort rike på alt, på all lære og all kunnskap.” (1.Kor.1,5.) Den fullkomne paulinske læren kunne ikke bli utarbeidet fullt ut før enn at Israel var forkastet av Gud. Dette skjedde som en følge av at jødene selv forkastet Jesus. Først forkastet Juda ham i Israel, og deretter forkastet Efraim ham i diasporaen. (Se min artikkel: Paulus forhold til den jødiske Torah.)
Til tross for at vi har hatt den paulinske teologien i snart 2000 år, har det aldri vært mer behov for veiledning på det åndelige området enn det er i dag, for aldri har Bibel-kunnskapen og rett forståelse av den paulinske læren vært dårligere enn den er i vår tid. Vi burde FOR LENGST ha vært kommet over barnestadiet og blitt FULLVOKSNE i kunnskapen om den kristne menigheten og Guds forskjellige ordninger. Det er tre hovedårsaker til at den kristne menigheten ennå er på barnestadiet i forståelsen av Guds ord for denne tidsperioden, og det er:
a)
Der er en
GEDIGEN SAMMENBLANDING i forkynnelsen når det gjelder Rikets eller
den jødiske torahs lære på den ene siden og den paulinske læren
om den frie nåden på den andre siden. Fra våre prekestoler og
læreanstalter forkynnes ikke det rene paulinske evangeliet, men det
forkynnes et BLANDINGSEVANGELIUM, som har mistet mye av sin kraft.
b)
De protestantiske kirkene har tatt opp i
seg mange hedenske elementer. Disse har de fått overlevert fra den
katolske kirken, som igjen har fått dem overført fra gammel
babylonsk religion. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 3. Kapittel:
Den fjerde basunen.)
c)
Mange troende
kjenner ikke til Guds ord og Guds ordninger. De vet ikke hva som står
i Bibelen, som er Guds ord. De blir derfor et lett bytte for
forskjellige typer av vranglære.
Til tross for alle sine åndelige svakheter
og mangler hadde menigheten i Korint alle nådegavene. ”så at det
ikke fattes dere på noen nådegave mens dere venter på vår Herre
Jesu Kristi åpenbarelse (komme for menigheten). Han som også skal
STYRKE DERE INNTIL ENDEN, så dere må være ULASTELIGE (frelsens
sikkerhet) på vår Herre Jesu Kristi dag (Jesu komme for den kristne
menigheten).” (1.Kor.1,7-8.)I perioden fra 37 til 60 var den kristne menighets lære ennå ikke utformet fullt ut, og apostlene, profetene, evangelistene, hyrdene og lærerne talte og forstod stykkevis det budskapet som de skulle formidle. Det var DEN PROFETISKE NÅDEGAVEN, TUNGETALEN og KUNNSKAPENS NÅDEGAVE som var de hjelpemidlene, som de brukte til å utforme den kristne menighets lære. Dette gjaldt også Paulus, for han skrev: ”For vi skjønner stykkevis og taler profetisk stykkevis.” (1.Kor.13,9.) Denne perioden var ”BARNESTADIET” for den kristne læren.
Når DET FULLKOMNE i den paulinske læren var åpenbart, skulle det som var ufullstendig i læren, falle bort. ”men når DET FULLKOMNE (i læren) KOMMER, da skal det som er stykkevis (i læren), få ende.”(1.Kor.13,10.)
I den vanlige fortolkningen blir disse utsagnene tolket dit hen at nå ser vi stykkevis og taler profetisk stykkevis, men ved Jesu gjenkomst skal alt dette opphøre. Da skal det som er stykkevis, få en ende.
Jeg tror ikke at denne tolkningen er rett, for ”det fullkomne” sees i relasjon til det ”å skjønne stykkevis og det å tale profetisk stykkevis.” Dette går på utviklingen og forståelsen av læremessige sannheter.
Paulus var den som utformet den kristne læren. Han skrev om den i sine brev til de forskjellige menighetene. I de første brevene skrev han STYKKEVIS om den kristne læren. Han skrev og lærte DET SOM Den Hellige Ånd åpenbarte for ham. Det betyr ikke at han ikke forkynte for den kristne menigheten og la et åndelig grunnlag for denne menigheten, men han så ikke helheten i den kristne læren før mot slutten av sitt liv.
Dette har også sammenheng med Israels forkastelse av Jesus fra Nasaret som sin Herre og Messias. Den kristne menighets lære kunne ikke utarbeides full ut før jødene var forkastet for godt. I årene fra 60-62 satt Paulus fengslet i Roma. Han kalte de jødiske rabbinerne i Roma til seg og ufordret dem til å anerkjenne Jesu fra Nasaret som deres konge og Messias, men på samme måten som rabbinerne i Israel ikke ville anerkjenne Jesus som verdens frelser og jødenes Messias, ville heller ikke rabbinerne i diasporaen anerkjenne Jesus. (Ap.gj.28,23-31.)
Dermed hadde både Juda og Efraim forkastet Jesus, og nådetiden for opprettelsen av Riket for Israel var til ende for denne gangen, og Paulus fikk DEN ENDELIGE UTFORMINGEN av den kristne menighets lære. ”viss tjener jeg er blitt etter den Guds husholdning som er meg gitt for (gr.”eis”, som betyr ”inn i”) dere. Det vil si Å FULLFØRE GUDS ORD.” (Kol.1,25.)
Enkelthetene i læren hadde også vært til stede i hans 7 første brev, men det er i fangenskapsbrevene at han utformet læren om den kristne menigheten som ET HIMMELSK FOLK. ”og oppvakte oss med ham og satt oss i himmelen, i Kristus Jesus.” (Ef.2,6.)
”For vårt rike er i himlene, og derfra venter vi og den Herre Jesus Kristus som frelser.” (Fil.3,20.)
”han som fridde oss ut av mørkets makt og satte oss over i sin elskede Sønns rike.” (Kol.1,13.)
(Dette er det store håpet som den kristne menigheten har. Israel derimot har et annet håp, og det er opprettelsen av Riket for Israel, som er et jordisk rike.)
Den kristne menighet var da kommet inn i perioden for ”FULLKOMMENHET” i læremessige forhold. Den hadde gått over fra barnestadiet og til voksenstadiet. ”La oss da så mange som er fullkomne (i læren), ha dette sinn, om dere er annerledes sinnet i noe, da skal Gud også åpenbare dere det, bare at vi så langt som vi er kommet (i læremessige forhold), holder fram i det samme sporet (det paulinske sporet.)” (Fil.3,15-16.)
Dette betyr at selv om vi ikke forstår alle ting i den paulinske læren, så har vi løfter om at vi skal komme til å forstå alt, dersom vi holder oss til den paulinske læren og ikke blander inn i den forhold som angår Riket for Israel.
Vi vet at nådegavene som sådane har sin bestemte funksjonstid. De skal vare inntil Jesu komme for den kristne menigheten. Etter den tid har vi ikke behov for nådegavene mer, for vi skal bli lik med Jesus i forståelsen av alle åndelige ting og forhold. ”For dem som han forut kjente, dem har han også forut bestemt til å bli likedannet med hans Sønns bilde, for at han skulle være den førstefødte blant mange brødre.” (Rom.8,29.)
Til tross for at nådegavene ikke skal falle bort, før enn ved Jesu komme for den kristne menigheten, så skrev Paulus at DEN PROFETISKE NÅDEGAVEN og TUNGETALEN skulle opphøre eller få sin ende. ”Kjærligheten faller aldri bort, men hva enten det er PROFETISKE GAVER, da skal de få ende, eller det er TUNGER, da skal de opphøre, eller det er KUNNSKAP (den stykkevise kunnskap), da skal den få ende. (Den fullkomne kunnskap skal aldri falle bort.)” (1.Kor.13,8.)
”men når det fullkomne kommer, skal det som er stykkevis, få ende.” (1.Kor.13,10.)
Her er det nevnt TO NÅDEGAVER som skal falle bort, når det fullkomne i læren er blitt etablert. Hva betyr dette? Det betyr at de to nådegavene som er nevnt, IKKE LENGER SKAL BRUKES TIL Å UTFORME LÆREN. De kan brukes på andre områder, men ikke på utformingen av læren, for den var fullkommen og fastlagt. Det var tre måter å få del i kunnskapen om den kristne læren, og det var:
a)
Å tale
profetisk om læren,
b)
å tale i
tunger om læren og
c)
å tale
kunnskaps ord om læren.
Hva som gjelder
forholdet mellom den profetiske talen og tungetalen, så var begge
uttrykkformene like verdifulle, men dersom det ikke var noen til
stede i menigheten som kunne tyde tungene, så skulle ikke budskapet
bli satt frem, for det var ingen som kunne tyde det. ”Jag etter
kjærligheten! STREB ETTER DE ÅNDELIGE GAVER, men MEST ETTER Å TALE
PROFETISK. For den som taler med tunge, han taler ikke for mennesker
men for Gud, for ingen skjønner det, men han taler hemmeligheter i
Ånden. Den derimot som taler profetisk, taler for mennesker til
oppbyggelse, trøst og formaning.” (1.Kor.14,1-4.)
”Men er det
ingen il stede som kan tyde (tungene), da skal han tie i
menighetssamlingen, men tale for seg selv og Gud.” (1.Kor.14,28.)
Både det å
tale profetisk, det å tale i tunger og det å tale kunnskap tok
sikte på å få fram det FULLKOMNE i læren. ”Og nå, BRØDRE, om
jeg kommer til dere og taler med tunger, hva vil det da gagne dere,
med mindre jeg taler til dere enten med åpenbaring eller med
kunnskap, enten med profetiske ord eller med lære?” (1.Kor.14,6.)
DET
VAR BRØDRENE SOM SKULLE UTFORME LÆREN
Når de troende
møttes i menighetssammenhengen, var det BRØDRENE som skulle utforme
den kristne læren og IKKE KVINNENE. ”Hvorledes er det altså,
BRØDRE, når DERE kommer sammen, så har hver av dere en SALME (fra
Tanach) eller en LÆRE eller en ÅPENBARING eller en TUNGE eller en
TYDNING: La alt skje til oppbyggelse.” (1.Kor.14,26.)
”Derfor,
BRØDRE; streb etter å tale profetisk, og hindre ikke noen i å tale
med tunger, men la alt skje sømmelig og med orden!”
(1.Kor.14,39-40.)
Det var BRØDRENE
i menigheten som skulle utforme den kristne menighetens lære, slik
at den kom i samsvar med det som var rett lære og Paulus sine brev.
Når de troende
kom sammen, skulle det være to eller tre av BRØDRENE som skulle
tale med tunge. Dette skulle tydes for de andre. I tillegg til det
skulle det være to eller TRE som talte profetisk. Alt dette måtte
skje i orden. De andre skulle kontrollere at det som ble sagt var i
overensstemmelse med den paulinske læren. ”Taler noen med tunge,
da la det være to eller i det høyeste tre hver gang, og den ene
etter den andre, og la en tyde deT! Men er det ingen til stede som
kan tyde, da skal han tie i menighetssamling, men tale for seg selv
og for Gud. Men av profeter tale to eller tre, og DE ANDRE PRØVE
DET.(.Kor.14,27-29.)
I og med at ikke
læren var fullt utformet på dette tidspunktet, så kunne det også
skje at en av brødrene fikk en NY ÅPENBARING i løpet av
gudstjenesten. Dersom det skjedde, skulle den som talte, tie og gi
ordet til den som hadde fått den nye åpenbaring. ”og får en
annen en åpenbaring mens han sitter der, da skal den første tie.”
(1.Kor.14,30.)
Videre får vi
vite at alle brødrene kunne tale profetiske ord. ”For dere kan
alle tale profetisk, en ad gangen, så ALLE KAN LÆRE og FORMANES, og
profeters ånder er profeter lydige.” (1.Kor.14,31-32.)
Det var BRØDRENE
i menigheten som skulle være med på å utforme læren, slik at den
ble rett. Kvinnene skulle ikke ha denne funksjonen når menigheten
kom sammen. De skulle tie, og dersom det var noe, som var uklart for
dem, så kunne de spørre sine menn, når de var hjemme. ”Likesom i
alle de helliges menigheter, skal deres kvinner tie i
menighetssamlingene, for det tillates dem ikke å tale, men de skal
underordne seg, som også loven sier. Men vil de få rede på noe, da
skal de spørre sine egne menn hjemme, for det sømmer seg ikke for
en kvinne å tale i menighetssamling.” (1.Kor.14,34-35.)
Dette utsagnet må
tolkes i den sammenhengen som det står i. Dette er ikke noe generelt
forbud mot kvinnene at de ikke kunne tale, når menigheten var
samlet, men det var et forbud mot at de ikke kunne delta i
utformingen av læren. Dette var forbeholdt mannen.
Når det gjelder
den profetiske nådegaven og tungetalen, så er de IKKE FALT BORT i
vår tidsperiode, men de kan ikke lenger blir brukt til å utforme
den kristne menighets lære, for den har fått sin endelige
utforming. Vi taler ikke lenger profetisk eller i tunger når det
gjelder de læremessige ting, men vi taler i samsvar med den
paulinske læren. Når det fullkomne i læren er kommet, legger vi
bort den kunnskapen som er stykkevis. I dag ser vi fullt ut alle
enkelthetene i den paulinske læren. ”For NÅ (da dette ble
skrevet) ser vi i et speil, i en gåte, men DA (etter at læren er
etablert) skal vi se åsyn til åsyn. NÅ kjenner jeg stykkevis, men
DA skal jeg kjenne fullt ut, likesom jeg også er kjent fullt ut. Men
Nå blir de stående disse tre, tro, håp og kjærlighet, og størst
av dem er kjærligheten.” (1.Kor.14,12-13.)
”Tro, håp og kjærlighet” blir ikke
satt opp mot nådegavene. De er begrensede. ”men hver og en av oss
er NÅDEN (nådegaven) etter det mål som Kristi gave tilmåles med.”
(Ef.4,7.)”Tro, håp og kjærlighet” er det mest sentrale i kristendommen. Det er selve bærebjelken i den kristne læren. Disse tre baserer seg på Jesu forsoning. ”Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg en lydende malm og en klingende bjelle. Om jeg eier profetisk gave og kjenner alle hemmeligheter og all kunnskap, om jeg har all tro, så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg ingen ting.” (1.Kor.13,1-2.)
”den (kjærligheten) tror alt, håper alt, tåler alt.” (1.Kor.13,7.)
Tingvoll den 22-07-09.
Oskar Edin Indergaard