Den katolske Kirkes lære:
I og med at den
katolske kirke og den katolske lære er centrum i den verdensreligion
som vi vil få i endens tid, er det af stor betydning at vi beskriver
den katolske lære, således som den fremtræder i dag. Den katolske
kirke er mor til de andre skøger, som både er andre kristne
trossamfund og hedenske religioner og tankesystemer.
Jeg vil i den
forbindelse gengive tre kronikker, som jeg skrev i avisen Dagen i
1979 med titlen: Tradition og den katolske vranglære. (der er gjort
nogen forandringer) "De to hovedprincipper som reformationen
byggede på, var følgende:
- For det første var det Skriften alene (sola scriptura), som skulle fortølle menneskerne hvad kristen lære gik ud på.
- For det andet var det troen og nåden alene (sola gratia), som kunne frelse et menneske. Mennesket kunne ikke selv medvirke til sin egen frelse. Frelsen ligger med andre ord udenfor mennesket rækkevidde og kan bare opnås ved tro – som en gave, og ikke ved egen præsentationer.
Reformationen
havde brod mod den katolske kirke, som havde forladt disse to
prissnipper, og hvor efterhånden havde indsneget sig fremmede
læredomme som ikke havde sit grundlag i Skriften. (Se kapitlet: Den
oprindelige babyloniske.)
I tillæg til
Bibelens lære har den katolske kirke også indført traditionen, som
i mange tilfæller er overordnet Bibelens lære . Bibelen må dermed
bøje sig og vige pladsen for vandtroen og vranglæren. Menneskelige
ordninger og sataniske påfund er kommet i stedet for Bibelens lære.
Det var også
dette Luther indså da han på 1500 tallet gik til angreb på den
katolske kirkes misbrug af den kristne lære. Han hverken kunne for
sin egen samvittighed eller for kirkens skyld tie med de falske
lærdomme
Som efterhånden
havde sneget sig ind i kirken, og som var blevet godtaget af paven og
biskopperne som ret kristen lære. Han fordømte den katolske tro,
lære og tradition på en række punkter.
Det var videre
Luthers sigtemål med dette angreb på den katolske kirke for at
rense den for vildfarelsen og vranglæren, således at den kunne
komme tilbage til Bibelens lære og den første apostel-kirke. Da
dette viser sig at være umulig, blev den protestantiske og lutherske
kirke dannet.
Luther selv
indså at han var bare et menneske med sine fejl og svagheder, og han
ønskede ikke at blive en læreautoritet i den nye kirke på line med
paven i de katolske kirker. Han indså denne fare, og han hævdede
derfor at udsagnet om trosspørgsmålet er kun bindende for os i den
grad de er i samsvar med Bibelens lære. Han siger: "Skriften
alene skal opstille trosretninger og ellers ingen, ikke en gang en
engel."
Dette er
forøvrigt i samsvar med det som Paulus sagde: Gal. 1,8.
Luther siger
videre: "Intet bliver Guds ord fordi kirken siger det, men
omvendt: Fordi Guds ord har talt, derfor findes kirken som gør noget
til Guds Ord, men kirken bliver til ved Guds ord."
"den som
ikke har Skriften at bygge på, han har bare sine egne tanker. Den
som ikke har kalk, han murer med møg."
I den katolske
kirke ophøjer man paven til en slags overmenneske eller gud, når
han udtaler sig ex cathedra (fra prædikestolen). Katolikkerne hævder
at paven ikke gør fejl når han udtaler sig om tros- og
frelsesspørgsmål.
Den som kender
sin Bibel og historien ved at paven er bare et almindeligt menneske
på lige line med os andre, hverken mere eller mindre. Ingen har
monopol på den kristne sandhed. Vi ser alle stykkevis og taler
profetisk stykkevis. Der er ingen af os som har den fuldkomne
oversigt over Bibelens tanker.
Vi skal i det
flg. tage for os 2 kirkemøder, som har haft stor betydning for den
katolske kirke og dens læremæssige basis. De afgørelser som disse
kirkemøder er kommet frem til, viser os med al tydelighed at store
dele af den katolske kirkes lære ikke er i samsvar med Bibelens
lære.
Det første var
kirkemødet i Trient (1545 – 1563). I dette kirkemøde skulle
katolikkerne tage stilling til reformationen og dets læremæssige
indhold. Kirkemødet stillede sig afvisende til reformationen og
forstærkede sin egen lære om Bibelen, dogmerne og traditionen. Jeg
citerer fra Lorents Bergmanns bog: Kirkehistorie., bind 2. S. 94,
hvor der står: I modsætning til det protestantiske skrifts princip,
fastslog man det katolske traditions princip: de hellige skrifter og
de uskrevne kristelige traditioner stilles lige, alligevel skal
Skriften udlægges efter traditionen, idet det tilkommer den hellige
moder, kirken, at dømme om kirkens sande mening – hvormed
traditionerne faktisk stilles over Skriften.
I stedet for at
henvise til Bibelens hebraiske og græske grundtekst, erklærede man
Vulgata (den latinske oversættelse) for en autentisk (ægte) tekst,
som skulle lægges til grund ved offentlige forelæsninger,
forhandlinger og prædikener."
Videre hedder
det fra Trient konsilet: "Alene den katolske kirke ledes af Den
Hellige Ånd, medens alle de andre kirker, som med urette kalder sig
kirker, ledes af djævelens ånd, og må derfor falde nødvendigvis i
de alvorligste vildfarelser i tro og moral."Videre udtaler
koncilet om det protestantiske og bibelske princip om at et menneske
bliver retfærdiggjort bare ved troen på Jesus og ikke ved gerninger
eller kombination af disse. "Hvis nogen siger at mennesket
bliver retfærdiggjort enten alene ved tilegnelsen af Kristi
retfærdighed eller alene ved tilgivelse af synderne, med udelukkelse
af nåde og kærligheden som er udgydt i jeres hjerter ved Den
Hellige Ånd og forbliver i dem, eller at den nåde ved hvilken vi
bliver retfærdiggjort, bare er Guds yndest, han være sat i band."
Hvad der gælder sakramenterne, blev det nok
engang slået fast at der var 7 af dem. Det er dåb, nadver,
ægteskabet, den sidste olie (sygesalvningen), boden præsteindvielsen
og konfirmationen. Sakramenterne frelser ved
gjort gerninger. Det vil sige at de
frelser ved at man deltager i dem. Der bliver ikke stillet nogen krav
til en personlig tro.
Videre blev
læren om nadverforandringen, messeofferet, og afladen stadfæstet
nok engang,Dersom man skal opsummere resultatet fra kirkemødet i
Trient, bliver det følgende :
- Traditionen og kirkens tolkningen af Bibelen stilles over Bibelens egne udsagn. Paven er ufejlbarlig når han udtaler sig i lærespørgsmål.
- Det er bare den katolske kirke som er Guds kirke. De andre kirkesamfund drives af djævelens ånd.
- Et menneske frelses ikke bare ved tro, men også ved kærlighed til den katolske kirke, og ved at den deltager i sakramenterne.
- Et menneske frelses også ved det katolske messeoffer, som er en gentagelse af Golgata-offeret.
- Ligeledes frelses et menneske gennem tilegnelsen af afladen.
Der
er gået lang tid fra kirkemødet i Trient, og en skulle tro at den
officielle katolske kirke i løbet af denne tid havde forandret en
del af disse fejlagtige synspunkter, men det er ikke tilfælde. Ved
det 2. Vatikankoncil, som blev holdt i tidsrummet 1962 – 1965, blev
den katolske kirkes mange dogmer og vranglære både stadfæstet og
udvidet.
Om
den katolske kirkes tradition siger koncilet: "Kirkens skøn om
det åbenbare, henter
sin sikkerhed fra den hellige skrift alene,
derfor skal begge (Bibelen og traditionen) modtages og æres med lige
stor pietet og ærbødighed."
Ved
åbningen af dette koncil holdt pave Johannes den 23. En tale, som
var formet som en erklæring, som senere blev undertegnet af
koncilets 2800 udsendinger. Der står det om traditionen: "Jeg
godkender fuldt og fast af et helt hjerte de apostoliske traditioner
og de andre kirkens regler og metoder. Bedømmelsen af de hellige
Skrifters indhold og forklaringen af dem tilhører kirken."
Her
bliver det fastslået at traditionerne er overordnet Bibelen, og at
Bibelen må tolkes ud fra den katolske kirkes regler og metoder.
Om
sakramenterne siger denne erklæring: "Jeg bekender at der i den
nyepagt finde 7 sakramenter i udtrykkets sande og virkelige
betydning. Disse sakramenter er dåben, konfirmation, nadveren,
boden, den sidste olie (sygesalvingen), præsteindvielsen og
ægteskabet."
Ud
fra sin egenart er et sakramente et hellig middel som ved tro
helliger den som modtager denne gave fra Gud. Ved siden af et
sakramente har løfte om at det giver åndelig velsignelse til den
som ved tro modtager dette, så er det også knyttet til synlige
ting. (Vand i dåben, brød og vin i nadveren, olie i syge salvingen
og hænderne ved håndspålæggelse.) (Se min bog: Jødernes Konge.,
bind 3.,s. 255-256 om de forskellige sakramenter og nådemidler.)
Ud
fra denne definition af et sakramente, ser vi fort at det bare er 4
virkelige sakramenter, som fuldt ud opfylder de krav til
definitionen, og det er dåb, nadver, den sidste olie
(sygesalvningen) og håndspålæggelsen.
Når
det gælder boden, så er det også et sakramente, men den mangler
det synlige tegn.
Disse
5 sakramenter, som er nævnt ovenfor, kan vi også kalde for
nådemidler, fordi Gud meddeler sin nåde gennem dem. I tillæg til
dette har vi Guds ord og bønnen, som også er nådemidler.
Før
vi går videre frem i fremstillingen, må vi nok engang præcisere at
det ikke er sakramenterne som frelser os ved gjort gerning, dvs. at
vi får del i dem, men det er troen på Jesus som er grundfæstet og
baseret i Jesu forsoner-gerning på Golgata. Det er ikke
sakramenterne i sig selv som giver os de åndelige velsignelser, men
det er vor tro, som er en gave fra herren. Bibelen siger: Ef. 2,8-9.
Rom. 3,21-24. Ap. Gr. 10,43.
Efter
katolsk forståelse og lære er det ikke bare troen på Jesus eller
Guds nåde som frelser et menneske. Selv om dette er udgangspunktet,
så hjælper både den enkelte og den katolske kirke til, således at
mennesket bliver frelst. Det bliver et samarbejde mellem den enkelte,
kirken og Gud om menneskets frelse.
I
forhold til sakramenterne består frelsen i at man bliver gjort
delagtig i dem, og at man tror det som kirken lærer om dem. I tillæg
til princippet om at det er troen som frelser, lærer den katolske
kirke at også kærlighed til kirken og dens lære, er en nødvendig
bestanddel af menneskets frelse. Dette bliver da betragtet som gode
gerninger.
Hvad
som gælder konfirmationen, præsteindvielsen og indgåelsen af
ægteskabet, har disse ikke løfter om åndelig velsignelse i sig, og
kan derfor ikke blive betragtet som sakramenter. Til trods for dette,
så holder alligevel den katolske kirke fast på at der er 7
sakramenter.
Jeg
citerer videre fra denne erklæring, som blev underskrevet af de 2800
udsendinger til det andet Vatikankoncil: "Jeg bekender også at
det virkelige og genløsende offer bliver frembåret såvel for
levende og døde i messen (Guds-tjenesten)."
Efter
katolsk tankegang bliver selve uddelingen af nadveren i kirken
tillagt frelsende betydning. Dette bliver kaldt for messeofferet.
Dette kommer i tillæg til Jesu forsoner-gerning på Golgata og kan
komme både levende og døde til gode, således at de opnår frelsen
ved uddelingen af nadveren i messen. Ja, den katolske kirke går til
og med så langt at den hævder at ved messeofferet "fuldbyrdes
vor forløsning".
Videre
siger den katolske kirke om messeofferet i "Dekret om præsternes
liv og tjeneste", som er en af skrifterne til det 2. Vatikan
konsil: "Ved præstens hænder og i hele kirkens navn bliver
Herrens offer ofret på en ublodig og sakramental måde, indtil
Herren kommer."
Til
alle disse udsagn om messeofferet er det så at sige at de er helt
fremmede for det som Bibelen siger om dette. Vi må derfor afvise det
som vranglære. De katolske forestillinger om messeofferet frelser
ingen, men de fører derimod menneskerne ind i den evige
(tidsalderlige) fortabelse.
Bibelen
er fremmed overfor de tanker om at messeofferet skal have frelsende
betydning for levende og døde. Bibelen hævder derimod at Jesus
ofrede sig en gang for alle mennesker til en evig (tidsalderlig)
forløsning.: Hebr. 9,11-12. Hebr. 9,26. Hebr. 10,14.
Denne
erklæring siger videre: "jeg tror fuldt og helt på ar der
findes en skærsild, og at de sjæle som befinder sig der, kan få
hjælp gennem de troendes bønner."
At
der findes en evig ild og pine, for dem som går fortabt, det ved vi,
men at de troende og kirkens bønner kan hjælpe et menneske ud af
dette pine sted (fortabelsen i dødsriget og senere ildsøen), er
ikke sandt. Bibelen siger det modsatte. I fortællingen om den rige
mand og Lasarus får vi klar besked om at der findes et pine sted. Om
den rige mand står det: Luk. 16,23-24. Videre står der flg. om
umuligheden med at forbedre sin stilling ved at blive løst fra pinen
og ilden: Luk. 16,26.
Hvordan
kan i det hele taget den katolske kirke vove at forkynde falske
lærdomme, som står i modsætning til det som Bibelen lærer ? Der
hænger en forfærdelig dom over denne kirke og dens præster og
proselytter.
Denne
erklæring siger videre: "Jeg tror fuldt og fast at vi bør ære
og bede til helgener som regerer sammen med Kristus, at de på vore
vegne frembærer vore bønner indfor Gud, og at det er nødvendig at
ære deres levninger."
I
dette udsagn er alt galt. For det første regerer de døde troende
ikke sammen med Kristus på det nuværende tidspunkt. De troende døde
venter på at få del i deres opstandelses-legemer sammen med den nye
tidsperiode, 1000 års-riget, hvor de skal herske og regere sammen
med Kristus.
For
det andet er det en ukendt tanke i Bibelen at de troende går i
forbøn for os indfor Gud. Det er bare Jesus og Den Hellige Ånd som
gør det." : Hebr. 7,25. Rom. 8,26-27.
For
det tredie er der ikke noget som hedder helgen, og som skiller sig ud
fra de troende. Enten så er du troende dvs. hellig overfor Gud ved
Kristi forsoner-gerning, eller så er du vandtro og går fortabt for
Guds rige.
For
det fjerde skal vi ikke ære levningerne til de afdøde og forfædre
i den forstand at vi påkalder dem og tilbeder dem. Dette gør man i
de hedenske religioner, men i sand jøde-og kristendom er det bare
den Treenige Gud man skal ære og tilbede. Luk. 4,8.
Jeg
vil i den forbindelse gerne citere Ave Marie (dvs. Hild dig, Marie),
som er den meste brugte bøn ved siden af Fadervor i den katolske
kirke. I denne bøn kommer det også tydelig frem at jomfru Marie
beder for de troende. "Hild dig, Marie, fuld af nåde. Herren er
med dig. Velsignet er du blandt kvinder, og velsignet er dit livs
frugt, Jesus. Hellige Marie, Guds mor, bed for os syndere nu og i vor
dødestime. Amen."
Vi
må også nævne den u-bibelske lære, som den katolske kirke har,
som jomfru Maries ubesmittede undfangelse og himmelfart. Dette er
centrale dogmer i den katolske kirke. Den første går ud på at
jomfru Marie er født uden arvesynd og var dermed ikke i stand til at
gøre synd. Bibelen derimod lærer os det modsatte, at ingen er uden
synd. : Rom. 3,23 og 3,10.
Det
andet dogme går ud på at Jesu mor blev taget legemlig op til
himmelen. Dette har den katolske kirke ikke dækning for i Bibelen.
Jeg
citere videre fra erklæringen: "Jeg lover og sværger sand og
tro lydighed til den romerske pave, St. Peters efterfølger,
apostlenes fyrste og Jesu Kristi stedfortræder. Jeg accepterer også
uden tvivl og bekender alle ting som er overgivet os, besluttet og
erklæret af de hellige økumeniske kirkemøde, frem for alt det
treidentiske møde og Vatikanets hellige økumeniske kirkemøde,
særlig spørgsmålet om den romerske biskops overhøjhed og hans
ufejlbarlige historie.
Hvad
som angår den romerske biskops overhøjhed over de andre biskopper
og præster i den kristne kirke, og at han er Kristi stedfortræder
på jorden fremfor de andre, er også et udtryk for den tvivlsomme
u-bibelske tradition, som den katolske kirke er så belemret med.
I
tillæg til dette kommer den grundfalske dogme om pavens
ufejlbarlighed i lære-og trosspørgsmål. Nej, paven er ikke
ufejlbarlig i lærespørgsmål. Snarere tværtimod. En pave vil altid
være fuld af fejl og usandheder hvad som gælder læren, for den
katolske kirkes tradition og de u-bibelske dogmer tvinger ham til
det.
For
en som står udenfor og betragter den katolske kirke på afstand, er
det ikke vanskeligt at se at den er fuld af u-bibelsk lære. En må
blive forbavset over hvor langt den er kommet bort fra den kristne
lære i de forskellige spørgsmål. Det sår at Johannes også blev
forbavset da han så skøgen: Åb. 17,6.
En
må videre undre sig over at oplyste kvinder og mænd – også af
norsk afstamning – er med på at fremme den katolske vranglære, og
ikke ser og forstå at den ikke står i sandheden.
At
der findes frelste og genfødte mennesker indenfor den katolske
kirke, siger sig selv, og det må vi takke Herren for. Vranglæren om
traditionen, dogmerne og pavens ufejlbarlighed i lærespørgsmål kan
ikke bestandig og overalt skygge for evangeliet om at Jesus døde for
os alle til fastsat tid, medens vi endnu var syndere, og at vi ved
troen får del i frelsesværket på Golgata.
På
den anden side må vi heller ikke være bange for at påpege at den
katolske kirke i sin vranglære fører en stor del af menneskerne ret
i fortabelsen ved at forkynde en anden vej til frelsen end den som
Gud selv har foreskrevet for os i sit ord.
Som
en naturlig konsekvens af sin vranglære vil også den katolske kirke
hævde at det er de andre kirkesamfund som bedriver vranglære, og
ikke den selv. Den vil videre hævde at der ikke findes frelse
undenom den katolske kirkes tro og lære. Den katolske kirke er
kommet så lang bort fra sandheden at den kan påstå at det er
vranglæren som fører til frelse.
Det
er den rette lære som fører til frelsen.
Vranglæren
fører ikke til frelse for nogen, men derimod til fortabelse: 2.Pet.
2,1.
Der
hænger en forfærdelig Guds dom over den katolske kirke, fordi den
har forandret Guds Ord og har ladet mennesketanker og filosofiske
betragtninger komme i stedet for Guds Ord. Traditionen og dogmerne
har skubbet Guds Ord og ordninger til side, og den katolske lære er
ikke i samsvar med Guds Ord.
Der
hænger også en forfærdelig dom over dem som formidler disse tanker
og dogmer og fører dem videre. Ved at de gør dette, fører de både
sig selv og andre i den evige (tidsallerlige) fortabelse: ".Joh.
9. – og Den Hellige Ånd.
Den
som ikke har Faderen og Sønnen og Den Hellige Ånd som indsegl og
pant i sit hjerte til forløsningens dag, den går fortabt. Det står
op til Jesus at bedømme alt dette: Joh. 5,22 og 27.
Det
er enhver kristens pligt at advare mod det som er galt. Dersom vi
ikke er villige til at påtage os den belastning som det altid vil
være at gå imod vranglæren, bliver vi selv delagtige i den og står
i fare for at falde ud af nåden og miste det evige (tidsallerlige)
liv: Tit. 3,10. 2.Joh. 10-11.
Af
de forskellige grunde som er nævnt ovenfor, må vi derfor advare mod
den katolske kirke og den katolske vranglære, men advarselen må
bestandig have et sjælesørgerisk sigtepunkt. Vi må ikke selv sætte
os op på det høje dommersæde og tro at alt er godt og rigtigt hos
os. Sigtepunktet må bestandig være at vi må forsøge at pege på
Kristus og hans lære og forsøge at vinde andre mennesker for Jesus:
Jak. 5,19-20.
Så
får det være op til den katolske kirke, dens præster og
proselytter om de vil lade sig advare og komme tilbage til Kristi
lære. Dersom de fortsat holder fast på vranglæren, er der ikke
nogen anden vej tilbage end: Hebr. 1,27.
Ud
fra det som vi har beskrevet ovenfor, skal vi bare kort gentage den
katolske kirkes lære:
- Den lærer at Bibelen må tolkes ud fra traditioner.
- Den lærer at Vulgata (den latinske oversættelse) er den eneste rigtige Bibel.
- Den lærer at der er 7 sakramenter, og at der er frelse ved at man bliver gjort delagtig i dem.
- Den lærer at der ikke er udelukkende troen som frelser et menneske.
- Den lærer at der er frelse i afladen.
- Den lærer at de fleste mennesker går til skærsilden efter døden, og at de troendes og kirkens bønner kan frelse et menneske fra skærsilden.
- Den lærer at Jesu forsoningsværk bliver gentaget på en ublodig måde ved det såkaldte messeoffer, og at dette er nødvendig for menneskernes frelse.
- Den lærer at jomfru Marie blev født uden synd.
- Den lærer at jomfru Marie blev taget legemlig op til himmelen.
- Den lærer at jomfru Marie og de andre helgener beder for menneskerne indfor Gud.
- Den lærer at paven er ufejlbarlig når han udtaler sig om tros og lærespørgsmål.
- Den lærer at paven er Guds stedfortræder på jorden, og at han er kirkens overhovede.
- Den lærer at den katolske kirkes lære er den eneste som kan give menneskeene frelse.
- Den lærer at de andre kirkesamfund ikke står i sandheden, men er Satans kirker.
- At Peter var den første biskop i Roma, og at paven er hans efterkommer. Dette blev bestemt på 400 tallet. (Dette har man ikke noget historisk bevis på.)
- At biskopperne er apostlenes efterkommere, og at de der indsat ved apostolsk sekretion dvs. at de er indsat i en ubrudt rækkefølge fra apostlene ved håndspålæggelse. (dette har man ikke noget historisk bevis på.)
- At biskopperne og præsterne skal leve i cølibat. Vi gør opmærksom på at Peter var gift.
- At lægfolkene bar skal modtage brødet i nadveren.
- At der er genfødelse i dåben.
- At brødet og vinen bare er Kristi legeme og blod, og ikke samtidig brød og vin.
TEGNENE I
ENDETIDEN.
Når vi taler om endetiden, betyder dette ikke at
vi går mod verdens ende og oprettelsen af den nye himmel og den nye
jord. Det betyder at det er indeværende tidsperiode eller "aion"
som går mod sin afslutning, og at den kommende tidsalder, som er
riget for Israel,
vil blive oprettet efter at endetiden er forbi. (Se kapitlerne: Den
rigtige oversættelse af "aion"! eller "aionios".)
Hovedbetydningen
af begrebet Guds rige i Bibelen er RIGET FOR ISRAEL. De forskellige
endetidstegn, som vi har, peger på at vi nu er gået ind i
endetiden. Vi skiller mellem "endetiden", som er hele tiden
fra Jesu første komme og til Jesu genkomst og "endens tid",
som er de 7 år af Daniels 70 år-uger for Israel og Jerusalem. (Om
de forskellige betydninger af begrebet Guds rige, se min bog:
Guds-riget i Israel.)
Vi
kan også sige at "endetiden" går i opfyldelse i følgende
vigtige etaper:- I slutningen af forrige århundrede fik endetiden en ny start ved oprettelsen af den moderne zionisme.
- Oprettelsen af staten Israel i 1948 var en vigtig begivenhed.
- Indtagelsen af den gamle bydel af Jerusalem i 1967 var en vigtig begivenhed.
- Gog krigen kommer til at blive en vigtig begivenhed.
- Genopbygningen af templet og indførelsen af gudstjenesten kommer til at blive en vigtig begivenhed.
- Antikrists angreb på Jerusalem kommer til at blive en vigtig begivenhed.
- Jødernes frelse kommer til at blive en vigtig begivenhed.
- Jesu
genkomst og oprettelsen af riget
for Israel
bliver den vigtigste begivenhed i endetiden.
Vi har ovenfor
peget på en række endetidstegn, som Israels genoprettelse, det
store frafald, det forhold at romerriget kommer tilbage igen, den
alternative religion som vi har i New Age, de bestræbelser som vi
har i verden på at forene de forskellige religioner og den katolske
kirke, som er centrum i den store skøge i endens tid.
Vi skal i det
flg. pege på en del andre tegn, som fortæller os at vi allerede er
kommet langt ind i endetiden.
Israels
forskellige åndelige og historiske tilstande bliver i Bibelen
symboliseret ved forskellige typer af træer.
Vi
har følgende symboler :- TORNEBUSKEN er symbolet på Israels fornedrelse ude blandt hedningenationerne. Til trods for de forfærdeligste forfølgelser, så brænder nationen ikke op. Det samme var tilfældet med den brændende tornebusk, som Gud åbenbarede sig i for Moses: 2.Mos. 3,2.
- MYRTEBUSKEN
er symbolet på Israel
i landflygtighed.
Denne plante er lille af vækst, men den er smuk at se til. Således
er det også med Israel og jøderne. I verdens øjne er det et lille
land og et uanstændig folk, men i Guds øjne er det hans udvalgte
folk og hans øjesten, som han har de største planer med: Sak. 1,8.
Manden som red på den røde hest, var Herrens engel. Myrte-træerne
i dalen står for Israel i det dybeste sted af hedningerne tiders
dal.
- FIGENTRÆET er symbolet på jødernes hjemvenden til Israel i dette århundrede og oprettelsen og udbygningen af staten Israel: Mat. 24,32.
- OLIETRÆET er symbolet på Israels frelse i slutningen af den store trængsel: Rom. 11,24.
- VINTRÆET
er symbolet på det
frelste Israel
i rigets tid. Vin står også som symbol for lære og for kærlighed.
Troende jøder skal være præster ud over hele jorden i rigets tid:
Es. 5,7. Ordsp. 9,5. Es. 55,1. Se: Temaer i bibelsk profeti., del
1., s. 153-154 af O.K. Indergaard, hvor han skriver mere udfyldende
om disse symboler.
Jeg vil i den forbindelse gerne citere det som Elieser Berkovitz har sagt om oprettelsen af staten Israel i moderne tid: "Genfødselen af staten Israel er åbenbaring i samtiden. Det er Guds stemme som taler ud af historien. Specielt har hændelserne i 1967 (6-dages krigen) en åbenbaringskvalitet som man ikke slipper udenom. Tilbagekomsten til landet må forstås som både historiske og eskatologiske hændelse. Tilbagekomsten er historiens modstykke til den troens vished at denne verden skal etableres som Guds kongerige. Hjemkomsten til Sion er det endelige bevis for Guds nærværelse i historien, og hans forudseende styring af menneskerne og verden.
I Auschwitz og
tidligere progrononer oplevede vi at Gud skjulte sit ansigt. I
genfødelsen af staten Israel har vi set et smil over Guds ansigt. Og
det er os nok."
Gud beviser sin eksistens ved at han lader det
profetiske ord gå i opfyldelse. Staten Israels oprettelse og
jødernes hjemkomst er et meget stærkt bevis på Guds eksistens. Han
har ikke bare givet os det profetiske ord. Når tiden er inde til
det, så opfylder han også ordet for os. Vi har at gøre med en
almægtig Gud. Han styrer
historien i samsvar med det profetiske ord
.www.yeshuattsion.webbyen.dk yeshuatt@mail.dk
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm www.denpoaulinskegruppe.blogspot.com