søndag den 17. marts 2013

Jesus film 2004 Passion of Christ. UNDLAD AT SE


"Jesus film" år 04.
Filmen "Passion of Christ":
Bør vi gå av huse for at de denne ? Nej se den ikke: Egon Ladegaard Kristensen
Af Gunnar Hatlevik.
Det var en debat på TV om denne film Passion of Christ 19 marts 2004. Her deltog Gunnar Præstegård, Gunnar Stålsett og Jan Åge Torp. To af disse tre deltagere så ikke noget galt med denne film.
Jeg har selv set den flere gange og har følgende kommentar:
  1. Jesus måtte slås med Satan I Getsemane haven. Satan bliver fremstillet som en kvinde med mandfolkeagtig stemme og lange fingre. Satan har en munkedragt på. Der kryber en slange ud fra Satan som angriber Jesus, men Jesus vinder kampen og dræber denne slange. Jesus beder: Hør mig, min Far. Som om Gud ikke skulle høre Jesus. Så siger Jesus: Rejs dig op og forsvar mig. Frels mig fra det som de sætter op (konspirerer) mod mig. Til dette svarer Satan: Tror du virkelig at et menneske kan bære den fulde byrde af synd ? Jesus svarer: Beskyt mig Herre. Satan svarer: Intet menneske kan bære denne byrde, dette siger jeg, ikke nogensinde. Nej aldrig. Hvem er din far ? Hvem er du ? Jesus beder om at Gud skal fri ham fra de Romerske soldater. At Jesus bliver styrket af en engel bliver ignoreret. Det er ikke med i dette drama. Satan som siger at Jesus ikke kan frelse menneskerne bliver stående uimodsagt resten af filmen. Hele dette drama i filmen er u-bibelsk. Det Bibelske er taget bort.
  2. Efter denne episode med Satan i Getsemane have, kommer soldaterne for at fange Jesus. Hvem ser i efter, spørger Jesus. Vi ser efter Jesus fra Nazaret. "Det er mig" svarer Jesus. I Bibelen, i det ene evangelium som har denne episode, besvimer soldaterne, fordi Jesus udtalte Guds navn "Jer er". Da formåede soldaterne ikke at stå på benene. Dette kommer ikke frem i filmen.
  3. Marie er hjemme i sit hus da Jesus bliver fanget. Det er nat og hun sover. Hun vågner da Jesus bliver taget til fange. Hvad er det Marie, bliver hun spurgt. Hun siger: Hør: Hvorfor er denne nat forskellig fra andre nætter ? Næste sætning som lyder er: Fordi engang var vi slaver, og vi er ikke slaver længere. Så kommer en mand styrtende ind i huset og fortæller Marie og den anden kvinde at Jesus er fanget. Marie har altså en profetisk indsigt i både frelsen og at Jesus er taget til fange. Dette er ubibelsk. En anden ting er at hverken Marie, Peter eller de andre forstod noget af frelsesværket på dette tidspunkt. Peter ville jo til og med fraråde Jesus : Matt. 16,22-23. Dette med denne profetiske-forudannelse til Marie er også u-bibelsk. Der står ikke noget i Bibelen om at Marie opfattede denne hændelse.
  4. Jesus bliver kastet udenfor en meget høj mur med kjetting omkring sig. Han får et så stor fald i bakken at et almindeligt menneske højest sandsynligt var blevet dræbt af det. Kjettingen strammes til samtidig som han berører bakken. Så drage han op af kjettingen igen. Nu er jeg 15 minutter inde i filmen. Heller ikke en bibelsk hændelse.
  5. I slutningen af sekvensen med Jesus som drages op af muren, kommer der en tigerlignende lyd. Der kommer en tiger springende mod en af mændene der. Tror det er Peter. Pludselig forandres tigeransigtet sig til et dæmonansigt. Da skifter senen til en som banker på en dør. Denne tiger dukker igen op senere, dvs. efter 40 minutter. Da er Jesus til forhør inde i et hus. Denne tiger lusker rundt i rummet under forhør bag nogle søjler.
  6. Judas Iskariot går og hænger sig pga., rædsel for to børn som egentlig er to djævle, eller to børn som er dæmonbesate. Deres ansigter forvandles pludselig til djævleansigter . Pludselig lyser det hvidt ud af det ene øje til den ene. Begge ansigter forandrer helt udseende til dæmonansigter. Ansigterne bliver svært aggressive. Det ene barn bider Judas hårdt i fingeren. Senen skifter til at 11 børn kappejæger Judas. Pludselig er Satan der i munkedragt i samtale med børnene. Der kommer et bie angreb mod Judas. Han havner op på en plads hvor der ligger et dødt ådsel. Der hænger han sig over æselet i en gren. Der vælter kryb og maddiker ud af æselet som ligger og kryber over hele æselet. En meget bisarre situation. Stort og enklere går det ikke an at lage det i grosserersocietet engang. Dette var ikke bare enkelt, men kvalmende og afskyelig. Jeg havde kvalme efter at have set filmen. Endda bliver jeg oprørt over folk som kan anbefale den til unge mennesker som Torp gjorde i udsendelsen 18. Marts 2004 i NRK 1., ikke bare at der er mange vrag i trosbevægelsesmiljø, som psykologer bruger lang tid på at få nogenlunde på ret køl igen. Nu er vi 33 minutter fremme i filmen hvor Judas hænger sig. 5 minutters forfølgelse af Judas så han bliver gal. Dette er altså det som dræbte Judas, ifølge film skaberen. Men ifølge Bibelen var det angeren som gjorde det. Judas kunne ikke leve med at han forrådte Jesus således som han gjorde.
  7. Under piskningen af Jesus, efter 54 minutter, dukker denne Satan i munkedragten op igen. Efter en time dukker atter igen denne Satan i munkedragten op, men nu med en baby i armene. Denne baby ser ud som en skallet gammel mand og har et svært ubehageligt fler om munden af at den ser Jesus bliver pisket. Skal denne baby symbolisere Satans søn Antikrist ? Det minder mig også om mor barn tilbedelsen af Semiirams – Tammus. Semiramis var konen til Nimrod. Tammus var Nimrod reinkarneret og blev dyrket som solguden. Tammus blev født overnaturlig på samme måde som Jesus siger legeenden. Denne legende er gået ind i Romerkirken. Det hører til mysteriereligionen Babylon som jeg skal lave en serie med. Der skal jeg forklare det mere udførligt. Men der er nok mere symbolik i denne film end de fleste ved om. Dette her har ikke noget med kristendom at gøre.
  8. Marie samler hans blod op. Jesus er netop blevet pisket mange gange den dosen som Bibelen beskriver. Jesus ligger i en blod dam som strækker sig flere meter i diameter. Marie går koldt og rolig bort med 2 svære plag og tørrer op hele denne blod dam. Hun tager vare på dette blod. Dette minder alt for meget om den hellige gral og måden de tænker på nadveren i den Katolske Kirke. Da drikker de bogstaveligt Jesu blod. Der sker en transformation i dette hokus pokus ritual. Udtrykket "hokuspokus", kommer netop fra dette ritual. Det de siger høres næsten helt ud således. Da forvandles vinen til Jesu ægte blod. Jesus ofres på ny hver gang katolikkerne har nadver. Marie er kold og rolig og nærmest uanfægtet af alt det som sker i filmen. Der løber nogle tårer ned af hendes kinder af og til, men ansigtet er helt uanfægtet. Hun driver faktisk og trøster andre i totur konsekvenserne. Hun bliver fremstillet som hun er overmenneskelig og Gud selv. Dette tror katolikkerne også på. Hun er syndfri og ulastelig. Vi skal bede til hende osv. Hun er mellemmennesket mellem os og Gud, Hun kan give bønnesvar osv.
  9. Efter 1,7 bliver Jesus beskyldt for at være lederen for broderskabet. Dette er et ord som jeg genkender fra frimureriet. Der er mange frimurirske illusionistiske ting i denne film. Også det med at Jesus er enøjet gennem hele filmen , bortset fra tidligere i Getsemane haven og i tilbageglimt fra gamle dage. Selv efter opstandelsen ser vi bare et af hans øjne. Dette minder alt for meget om det alt-seende øje til illumination. Se også på dollar sedlen helt øverst i pyramiden. Der finder vi det samme. Det er illumination som står bar dette. Vi finder også Molok-uglen på dollarseddelen. Denne dyrkelse har den amerikanske regering i lag med mange andre. Se Bohemian Grove videoen til Alex Jones for mere information om dette. De ofrer levende mennesker til Baal (Molok-uglen). Jeg har selv hørt smerteskriget på videoen som kommer når offer bålet bliver sat i brand. Alex Jones filmer dette med skjult kamera med livet som indsats. Hele området er fyldt af CIA-folk. Statsledere fra hele verden er med på denne Molok-tilbedelse og ofring.
  10. Efter 1,12 begynder Jesus at bære korset , helt u-bibelsk. Jesus bar aldrig et kors. Det er en Romersk tradition at han gjorde , det som har sin rod i Babyloniske religion. Det har også sneget sig ind i Luthers tradition og til Norske Bibler. Men det bliver ikke mere sandt om det kommer i de norske Bibel oversættelser. Jesus bar en tværbjælke. Undersøg selv i den græske grundtekst. Nogle udenlandske Bibler har den rette oversættelse. På Golgata højen blev han hængt op på et træ. Denne tværbjælke sammen med dette træ dannede da et kors. Jesus hang derfor på et træ i korsform pga. Tværbjælken som blev fæstet på træet. Træet stod antagelig med rod, men grene var nok taget bort.
  11. Efter 1,14 så dukker denne satan op igen og følger Jesus til Golgata højen. Marie går der også med kold stift følelsesløst ansigt, ligesom helt uberørt af alt det som sker med hendes Søn. Hun bliver ikke fremstillet som et menneske i det hele taget. Kamera-vekslingen er mellem Marie og Satan hele tiden.
  12. Efter 1,17 falder Jesus sammen på Vis Dolorosa. Han råber på Marie, sin mor, om hjælp. Hun springer til og hjælper ham op. Marie tænker tilbage på det lille Jesus barn som faldt og trængte til hjælp som lille. Når Jesus får denne psykiske støtte af Marie, får han nye kræfter til at fortsætte vandringen videre til Golgata højen. Marie bliver sig delagtig i at redde menneskeslægten.
  13. Efter 1,37 bliver armene drat av skuldrene til Jesus før han boltres fast på korset. Dette er heller ikke omtalt i Bibelen. Efter 1,39 bliver det filmetisk udspekuleret voldssener mod Jesus, ude af alle proportioner. De vrider korset rundt så han ligge på maven med korset over sig. Så vender de korset rundt igen og korset falder hårdt mod bakken med Jesus på. Det bliver et voldsomt slag i kroppen til Jesus af faldet. Dette filmetiske er udspekuleret i ren vold. Når mange af disse scener også foregår i langsomhed i kino, bliver volden udpenslet. Det hele bliver endnu mere udpenslet.
  14. Efter 1,45 kommer der en ravn på korset til røveren på siden af Jesus. Han begynder at hakke i øjet, ansigtet og hovedet til denne mand. Dette er ikke nævnt i Bibelen. En Romersk soldat formår at jage ravnen bort med sin lanse før den hakker manden til døde. Denne ravn symboliserer helt sikkert noget i det okkulte som jeg ikke har sat mig ind i. Hele filmen er jo præget af symbolsprog, som at Jesus er enøjet og Marie tørre Jesu blod op osv.
  15. Efter 1,48 går Marie svært uberørt hen til Jesus og kysser ham på foden. Marie får en masse blod i munden og på læberne. Mund og læber er fuld af blod, ækelt. Hun bliver helt rød af blod i hele området rundt munden, kinderne, næsen og rundt i ansigtet. Blodet løber ned fra venstre mundvige og nedover Maries ansigt. Dette står der heller ikke noget om i Bibelen. Det hele kunne ikke være lavet æklere end dette. Når Marie fortsat har dette Eutin-ansigt. Hun fremstilles helt overnaturlig hele tiden. Hun er ikke et almindeligt menneske. Mel Gibson siger også i interview at det var intentionen. Marie er jo en dal af Gud for dem.
  16. Efter 1,49 siger Marie om Jesus. Kød af mit kød, hjerte af mit hjerte. Da spørger jeg de vågne Bibel-læsere om Jesu hjerte var af Marias hjerte. I så fal var Marie Gud selv. Læg mærke til hvordan Marie bliver løftet op til Gud ? Det sniger sig ind her og der.
  17. Efter 1,52 falder der en sveddråbe af Jesus til bakken. Det forårsager et enormt jordskælv. Gulvet i kejserens hus deler sig i to, og der blev en sprække på 2 meter i gulvet. Men læg mærke til at det tykke tæppe i templet, som demonstrerer at den gamle pagt overgik til en ny, den scene får vi ikke at se. Dette skal holdes hemmelig. Menneskehedens udfrielse og mulighed til frelse gennem Jesus bliver derfor heller ikke åbenbaret her. Soldaterne får panik af jordskælvet og dræber to andre som bliver korsfæstet ved siden af Jesus med slag med et mærkeligt redskab. Den ene soldat vil gå løs på fangerne med store slagge. Et nyt jordskælv forhindrer at han slår dem sønder og sammen med slaggen. Den ene soldat tager en lanse og stikker Jesus i siden. Dette er i sig selv Bibelsk. Der fosser vand og blod ud. I tilbedelse stilling sætter han sig under denne dugen og beundrer og tilbeder Jesus. Han bliver badet i blodet og gør, som om han nu pludselig skulle forstå at Jesus er Frelseren når han ikke forstod det 10 sekunder før. Dette blev en rar ændring på filmen. Helt surrealistisk alt sammen. En må koble hovedet helt fra om man skal redegøre for dette. Ikke noget normalt menneske vil sætte sig i en bloddug fra et menneske. At blodet og vandet til Jesus skulle komme ud af ham akkurat på samme måde som vandet ud af dughoved er også urealistisk.
  18. Når Jesus efter 1,55 bliver taget ned af korset, er han ikke andet end et eneste stort kødstykke. Han er blevet pisket på ryggen, maven og benene. Det Bibelske med 39 slag på ryggen er der ikke taget hensyn til i denne film. Det er ikke Bibelen dette her bygger på, men en katolsk kvindes syn på sygeseng. Kanske dette her kom i hendes feberfantasier. Det er typisk katolsk at leve sig ind i Jesu lidelse. Mel Gibson siger i et interview at selv om det bygger på denne katolske nonnes syn, så er filmen tro mod Bibelen også. Men det er netop det den ikke er. Det er derfor jeg skriver beretningen her.
  19. Det er Marie, med nogle hjælpere der tager Jesus ned af korset. Hun ligger da der og kysser Jesus. Marie har blod over hele ansigtet. Det hele er svært grapetonic. Man ligger ikke og kysser et lig som er fuldt af blod over det hele og selv bliver helt tilgriset. Det er makabert og spekulativ ud til de yderste grænser det hele. Havde denne film ikke haft et skin af at være Bibelsk, da havde denne makabre grapetonic film være totalforbudt i alle verdens kinosale. Gå heller og se motor massakren. Den er nok meget snildere mod dit sind end denne makabre film.. Jeg ser for mig at mange vil få alvorlige psykiske problemer i kølvandet af at have set denne film. Trosbevægelsen klarer at få folk til at blive psykiske syge uden at bruge nogen film til hjælp, nu skal de voldtage sindet til unge mennesker i tillæg med denne film. Både Karisma Senter i Tavanger (der jeg selv engang gik på bibelskole) og Levende Ord Bibelcenter i Bergen skal bruge denne film til evanglisations film. Psykiaterne rundt omkring i landet vil ikke blive arbejdsledige med det første. Hvad med at forslå at halvparten af tiden i trosbevægelsen bliver brugt til at lønne psykiaterne for at tage sig af alle dem som bliver psykiske syge af voldtægten de får i trosbevægelsen og af at se denne film. Der er allerede blevet rapporter om dødsfald af mennesker som ikke tåler at se denne film. Se dokumentationen på dette længere nede på siden her.
  20. Nu er vi kommer 1,56 ind i filmen. Nærbillede af en blodig Marie holder Jesus i armene. Fortsat har Marie dette stenansigt som præger hende gennem hele filmen. Han kommenterede at den ægte Marie ville være dybt fortvivlet over situationen. Jeg er helt enig med ham. Marie fremstilles som en Gud som har fuld kontrol og ved alt som sker, og som Gud, hjælper Jesus til at gennemføre korsværket. Helt vildt egentlig, men ikke overraskende når man ved hvordan katolikkerne ser på Marie.
  21. Efter 1,57 sker opstandelsen. Vi får se Jesus inde i graven genopstå. Fortsat får vi ham se med blot et øje. Det andet ligger skjult i skyggen bag næsen. Han skal vidst være enøjet efter opstandelsen. Jeg ser i hvert fald symbolikken i dette. Jesus er Guden med det aktseende øje, den enøjede.
At Jesus døde for al verdens synd kommer ikke frem i denne film. Marie kalder Jesus for Herren (Adonis) og hjælper ham til at fuldføre Golgata vandringen. Marie støtter Jesus psykisk til at fortsætte med at gå til Golgata pladsen. Marie er kold og ubevægelig i hele filmen og hun bliver fokuseret hele tiden. Hun har malet nogle tårer med silikone på kinderne, men ansigtet ellers er et stenansigt næsten som Putin. Jøderne bliver fremstillet svært kyniske, onde og usømmelige i færd. De er så blodtørstige at de Romerske soldater må beskytte Jesus mod dem. Selv havde også de Romerske soldater en opførsel som ikke lignede grisen. Havde det været en fremstilling af de værste forbrydere i gadebanderne i New York havde det været mere troværdig. Dette stemmer ikke med tiden de levede i. Iflg. Bibelen fik Jesus 39 piskeslag. I denne film blev Jesus kontinuerlig pisket fra det øjeblik som piskningen begyndte. Det blev sagt på NRK 1. I debatprogrammet at Jesus ville dø 50 gange i denne totur. Selv når Jesus gik på Via Dolorosa vandringen mod Golgata højen, blev han kontinuerlig pisket. Det var derfor ikke 39 slag men hellere 499. Har ikke talt dem, men det var kontinuerlig. Hvem var det som sagde at denne film var så Bibelsk ret ? Denne satan som Jesus havde kamp mod i Getsemane have, følger vi gennem hele filmen. Han overvåger nøje. Han vandrede i lag med menneskerne i trængselen for at følge det som sker med Jesus. Kammerafhøringen er hele tiden vekslende mellem satan, Marie og Jesus. Pludselig viser Satan sig med en Baby i armene. Og denne baby er ækel og styg. Det ser ud som vi skal få associationer til at dette er satans barn (Antikrist). Hvad ellers skal det symbolisere ? Dette er nævnt over.
Mel Gibson er ekstrem katolik. Han hører Messen på Latin og afholder sig fra kødmad på fredage. Han forkastede kompromiserne til Vatiskan 11. Han har sin egen katolske kapel, den hellige familie, på sit gods i Californien. Han tvivler på frelsen til sin Episkopale kone og alle protestanter og Baptister. Han ved at hans film er svært Marian: (udredningen følger i næste afsnit) og han er overrasket over den evangeliske modtagelse af filmen. Han ser Marie som en skrækkelig fælles forløsnings triks og medie triks; han tror Jesus kunne have frelst
os ved at stikke sig i sin finger.
(Hvad som menes med dette ved jeg ikke. Marian er jo et begreb på Maria Stuart, Skotlands dronning. Men det kan vel i denne sammenhæng også betyde Maria artig). Det ser ud som Mel Gibson ikke tror at protestanterne kan få evig liv, siden de står udenfor "The Church"
Kommentarer fra medie:
htt://www.va.no/pub/vgart.hbs?artid=219731
Jeg er 55 år gammel. Filmen burde haft 56-åregrænsen, siger pater Pollestad. Det rare med denne film er at den har en næsten liturgisk, katolsk billedverden. På mange måder operere den trofast med billederne troens folk er fortrolig med – hele tiden, siger Pollestad. Jeg måtte se ned i gulvet under det halve af filmen, det blev for grusomt. Filmen var forbavsende stærk, den overgik langt min forhåndsfrygt. Volden er kolossalt overdreven: Intet menneske kunne overleve det Jesus blev udsat for i denne film før han bliver korsfæstet – ikke på langt nær ! siger Jan Rødner. Filmen er rigtignok kolossal i effektbrugen, men af og til berører man et større alvor med at lade noget være usagt og når filmen af og til laver en kontrast mellem torturscenerne og hurtige tilbageblik i Jesu liv til uskyldig barndom og harmonisk forkyndelse, kommer ondskaben endda stærkere frem. Så aldeles overdrevet, siger Røder. Vi er ved en af antisemitismens kilder. Filmen er faktisk værre end jeg troede, den drukner i blod i sit fokus. Og det forbavser mig faktisk at de andre hæger om filmen – det bekymrer mig. For aneslagsvis 250000 jøder blev dræbt af romerne. Bare en stod op igen, siger Jan Rødner.
Jeg bliver provokeret ! Al denne grusomme lidelse som filmen dvæler ved så længe, kan foregå fordi det er Kristus det omhandler. Fordi han bliver genoprejst til slut. Dette bliver en opvisning i sadisme, som ville være udelukket med nogle andre personer, siger Jone Salomonsen. Filmen leverer et helt færdig tolkning af Jesu lidelseshistorie, som jeg synes faktisk er så plat. Det er lidt at identificere sig med. Man kan ikke lave filmen uden at medtage historien, som her forenkles og overdrives kolossalt. Selv er jeg mest blevet led derved, siger Jone Salomonsen.
Den som kanske råber den højeste advarsel til kino publikum, er Jami Bernnard i avisen New York Daily News. Hun giver filmen èn af seks mulige stjerner. Kvalmende "Ingen børn bør se denne film. Voksne bør også være forsigtige" , skriver hun. Mel Gibsons "The Passion of The Christ" er den mest ondskabsfulde, antisemitiske film siden Tysklands propaganda-film af 2. Verdenskrig. Den er kvalmende og meget mere brutal end nogen af "Dødelige Våben-film", skriver anmelderen med henvisning til Gibsons tidligere action stunt på lærredet. Men hun nøjes ikke med det. Volden er grotesk, vil og det ofte, forstærket i sagte fart. Filmen er kompendium med totur som vil skræmme vandet af de mest rutinerede sadomasochister, skriver Bernard. Enkelte jødiske ledere og romersk-katolske grupper har udtrykt stor frygt for at filmen skal skabe jødehits. Organisationen The Anti Defamation League og America, ADL, har også protesteret mod Gibson.
Andre klip:
action=forum&board=kulturen&op=display&num=959
Jeg så et møde fra en Bielevers Konvention med Kenneth Copeland der det blev profeteret, om hvilken betydning Mel Gibsons, som er en frelst fyr, ville få for en katolikker ind i familien som "born again". Det er her helt tydelig at trosbevægelsen skal bruge denne film til at godkende katolikker som en flot kristen kirke som vi protestanter skal godtage fuldt ud.
Dette er klippet ret fra Kenneth Copelands hjemmeside. Der er ingen tvivl om hvad trosbevægelsen tænker på. Kennet Copeland has joined with thousands of other ministers across the country in encouraging the church, the body of Christ, to take advantage of the opportunity to see this powerfully revealing film. "This move is the 12 hours of Jesus suffering for you and me, and I’m telling you it is powerful thing", Brother Copeland said. "I encourage you not only to go and see it, but take other people to see it... Take the opportunity to bring people to the Lord and let them realize what a sacrifice Jesus of Nazareth made for you, and for me."
På denne side skyder Billy Graham og andre kristne ledere af filmen. Dette overrasker ikke nogen når vi ved at Billy Graham er en af dem som mest forsvarer katolikkerne som den sande kristne retning. Det er godt at sandheden om Billy Graham nu bliver åbenlys for alle.
https://.k-s.no/index.cgi?art=5200
Menigheden Karisma Senter i Stavanger har købt alle billetterne til hovedvisningen af The Passion of the Christ lørdag den 27, april.
Menigheden ønsker at bruge storfilmen som en evangeliernes mulighed.
Filmchef Henning Larsen i Kino Z har set mange film. – "The Passion of the Christ" er antagelig den stærkeste jeg nogen gang har vært bort i, konstaterer han. Efter at Jesus har været hos kong Herodes, altså omkring 50 minutter, er det non stop totur filmen ud. Som betyder en halv time med detaljeret billeder af mishandlingen af Jesus.
Jeg må fordøje dette. Sidde og afreagere med en kollega. "The Passion of the Christ" er stilinistisk – næsten som et glansbillede af den slag vi fik i søndagsskolen i 50-årene. Men beskrivelsen af toturen er så detaljeret. Med piskning og nagler som går gennem hud og blod som drypper i sakre kino. Her synes jeg mel Gibson går over grænsen. Når jeg selv må snu mig væk, da er det galt, mener Henning Larsen. Filmchefen advarer publikum mod at drive ind uforberedt med popcorn for at se "The Passion of the Christ". Larsen mener at filmen vil blive tøffe for dem som bare går i kino en sjælden gang. Denne gruppe udgør også nærmere 2/3-del af det samlede kino besøg. Jeg tror at mange kommer til at besvime af indtrykkene.
Besvime ? Ja, jeg mener det lidt i overført betydning, men det vil ikke forundre mig. At få disse billeder i en mørk kino sal, med høj lyd overalt, er skikkelig stærk kost. Tænk at en filmchef mener at folk vil besvime i kino salen . I USA er det allerede rapporteret dødsfald under visningen. Folk tåler det ikke psykisk. Hjertet stopper.
Mel Gibsons nye storfilm "The Passion of the Christ" splitter de kristne. Finn Jarle Sæle tror filmen er ubehagelig for jøder.
Mel Gibsons fil blev for stærk kost for en kvinde i den amerikanske kino, hun fik hjerteproblemer under korsfæstelses senen meddelte en lokal fjernsyns station torsdag.
Onsdagen premiere på "The Passion of the Christ" i byen Wichita blev af brudt medens den omkring 50 årige kvinde blev hentet af sygeplejere, men livet hendes stod ikke til at reddes. Dermed tog den ophisede diskussion om filmen en ny tragisk vending. Filmen havde premiere i omkring 4000 amerikanske kinoer på askeonsdag, som er en gammel kristen bods dag og markerer indledningen til fastetiden. Fasten fører frem til påske, da Jesu iflg. den kristne lære blev dømt og korsfæstet.
Før onsdagen premiere kom den hårdeste kritik mod "The Passion of the Christ" (Kristi lidelser) fra jødiske grupper som mente filmen var antisemitisk. De hævdede at regissør Gibson fremstillede jøderne som grusomme, blodtørstige og hævnlystne. Det var Gud som dybest set korsfæstede sin søn. Dette kommer ikke frem i filmen i det hele taget. Derfor kan jødehadet blomstre op. Vi må gøre alt hvad vi kan for at beskytte uskyldige jøder oppe i dette her. Jeg ser for mig mange jødedrab i tiden som kommer. Det gør ondt. Hvorfor skal vi dænge løs på jøderne i dag for noget som skete for 2000 år siden. Det var jo Jesu selv som gav sig selv som løsesum for os. Havde han sagt blot et ord så havde en legion engle kommet og beskyttet ham. Da ser vi hvor u-bibelsk det bliver når Jesus ligger i Getsemane haven og beder Gud beskytte ham mod soldaterne som kommer for at fange ham. Hele scenariet er helt u-bibelsk. Denne film er fuldstændig u-bibelsk fra første minut. Det er meget trist.. Man kan bare fastslå at det er svært ugudelige kræfter som står bag denne film.
Advar så mange du kan spar dig selv læs historien i Bibelen.
www.denpaulinskegruppe.blogspot.com