”DET
PAULINSKE EVANGELIUM” Den frie nåde. 2.html (uddrag)
1) I den messianske jødedom var det
nødvendig at man holdt alle de bud som Jesus havde undervist jøderne
om. Dersom det ikke blev gjort, fik de ikke del i frelsen og Guds
kærlighed; Joh.15,10.
2) I den messianske jødedom var
helliggørelsen nødvendig for at få del i frelsen, for her blev der
stillet en række absolutte krav i vandringen som troende;
Hebe.12,14.
3) I den messianske jødedom var
gerninger nødvendige for at troen skulle være fuldkommen. Således
er det ikke i den paulinske lære. Der er vi frelst af nåde ved tro
og ikke af nåde plus gerninger; Jakob 2,26.
4) I den messianske jødedom bliver den
retfærdige vanskelig frelst, for der kræves gerninger ved siden af
nåden. I den kristne menighed er det ikke vanskelig at blive frelst;
1.Pet.4,19.
5) I den messianske jødedom var det et
krav at man måtte bekende sine synder, for at blive frelst. Således
er det ikke i den paulinske lære. Da er man frelst i troen på
Jesus; 1.Joh.1,9.
6) I den messianske jødedom var det et
krav at den troende måtte have etisk fuldkomne gerninger i sit liv
for at blive frelst.
Der er mange
evangelier som er beskrevet i N.T. Vi skal nævne følgende:
Der er evangeliet om at Gud sendte
sin Søn, når tiden var inde til det; Rom.1,1-4.
Evangeliet om Jesu forsoning. Han er
en forsoning for al verdens synd; 1.Joh.2,2.
Evangeliet om himlenes rige. Dersom
jøderne som folk ville tage imod Jesus fra Nazaret, så ville han
oprette ”Riget for Israel” for dem; Ap. Gr.1,6. Dette evangelium
er også kaldt for omskærelsens evangelium; Gal.2,7.
Jesu sociale evangelium. Den som
solgte det han ejede og gav det til de fattige, skulle arve Guds
rige; Matt.19,21. (Dette er en af forpligtigelserne i evangeliet om
himlenes rige.)
Evangeliet om den frie nåde;
Ef.2,8-9. Dette er det evangelium som gælder i vor tid.
Et andet evangelium; Gal.1,6-9. Det
er judaisternes evangelium. De blandede Mose Torah ind i den frie
nåde.
Evangeliet om Kristi herlighed. Det
beskriver Jesu herlighed og det forhold at han sejrede på Golgata;
2.Kor.4,3-4.
Det tidsalderlige evangelium;
Joh.14,6-7. Det skal forkyndes i endetiden, efter den kristne
menigheds bortrykkelse. (Se min bog; Jesu Genkomst, bind 5,kap.: De 8
evangelier i N.T., hvor jeg skriver udfyldende om dette.)
Hvad der gælder Paulus og de
hemmeligheder so m han fik åbenbaret af Herren, så er de beskrevet
i evangeliet om den frie nåde og i den læreform som Paulus stod for
– og formaner os gang på gang at vi må skille mellem Jesu og
apostlenes forkyndelse, og den forkyndelse han stod for. –
Den første forkyndelse angår ”Riget for Israel”. Den anden
forkyndelse angår den kristne menigheds tid, og den angår os. Dette
gælder den specielle side ved forkyndelsen, men ikke det som er
generelt. Der er en del generelle aspekter ved Guds Ord som gælder
til enhver tid .
Der er ikke mange i Norge so m
forstår det, a vi må skille mellem evangelierne om himlenes rige og
evangeliet om den frie nåde.
Torleif Bomann var en af de få som
så (ser) dette. Han skriver i sin bog: ”Jødernes Messias
Grækernes Kristus” side 173., Jesus forkyndte sit budskab for det
enkelte menneske. Men til trods for at Paulus havde AFSKREVET hele
Jesu forkyndelse og hans offentlige virksomhed bevarede kirken
Jesu evangelium og Hans forkyndelse for folket.
(Se min bog; ”Kristendommens
Jødiske Rødder”, hvor jeg skriver meget om dette.)
Paulus’ højeste ønske overfor
menigheden er at den må få tag i dette og få del i den frihed som
vi skal have i indeværende tidsperiode.
Dersom vi gør det, vil det føre til
stor frihed for de troende.
Oskaredi@online.no
www.home.no/oeindergaard www.denpaulinskegruppe.blogspot.com