Basunklangdagens Højtid – referat
fra ”Jesu Genkomst” bind 4.
Forfatter Oskar Edin Indergaard, Tingvoll.
(1. dag i den 7. måned., Doc)
Denne højtid skal
holdes på den FØRSTE DAG I DEN 7. MÅNED. Det er måneden TISHRI.
Der har med andre ord gået 4 MÅNEDER siden den forrige højtid,
og det er blevet høst i
Israel. Denne måned tilsavrer vore september-oktober. Se:
3.Mos. 23,24-25.
Efter jødernes
religiøse kalender er ”tishri” den 7. måned i året, men efter
den civile jødiske kalender er dette den 1. måned i året. Jøderne
regner med at det nye år begynder den 1. tishri. Jødisk tradition
lærer at det var den dag at Gud skabte både himmel og jord.
Det som kendetegner
denne dag, er de MANGE BLÆSNINGER I BASUNER. Det jødiske hor er
kaldt for ”shofar”. Det er ikke lavet af messing, således som
vore basuner er det, men det er et bukkehorn, og det giver derfor
andre typer toner (lyde) end vore basuner.
Grunden til at den
jødiske basun er lavet af Bukkehorn, er det forhold at da Abraham
skulle ofre Isak, sendte Gud en buk, som han skulle ofre i stedet for
drengen. Jøderne mener at denne buk, som blev sendt fra Gud, er et
BILLEDE PÅ MESSIAS. Bukkehornet skal dermed minde jøderne om GUDS
GODHED.
Jøderne mener videre
at bukkens venstre horn var den basun, som blev blæst på Sina i
forbindelse med at loven blev givet. De kalder denne basun for DEN
FØRSTE BASUN.
Det højre horn til
denne buk er det som blev brugt på basunklangdagens højtid.
Der er mange blæsninger
i forbindelse med de jødiske højtider:
a) På den første
dag i hver måned i den jødiske kalender bliver der blæst i en
basun.
b) Hver dag i måneden
tishri bliver der blæst i en basun, for at varsle at i næste måned
skal 3 vigtige højtider begynde.
c) På selve dagen den 1. tishri bliver der blæst i 3 FORSKELLIGE SERIER. Hver serie har 30 BLÆSNINGER. Ved slutningen af disse blæsninger kommer der en sidste blæsning. Det er ”Tekiah Gedolah”. Det betyder DEN STORE BLÆSNING eller DEN SIDSTE BASUN. Denne basun bliver højere og højere mod slutningen af blæsningen. Denne basun skal minde jøderne om at Gud kom ned på Sina-bjerget, for at give Moses de 10 bud og loven.
c) På selve dagen den 1. tishri bliver der blæst i 3 FORSKELLIGE SERIER. Hver serie har 30 BLÆSNINGER. Ved slutningen af disse blæsninger kommer der en sidste blæsning. Det er ”Tekiah Gedolah”. Det betyder DEN STORE BLÆSNING eller DEN SIDSTE BASUN. Denne basun bliver højere og højere mod slutningen af blæsningen. Denne basun skal minde jøderne om at Gud kom ned på Sina-bjerget, for at give Moses de 10 bud og loven.
- Blæsning i basunen er nævnt mere end 100 gange i Tenach. Det blev brugt for at samle folket i de store højtider, og det blev brugt til at samle soldaterne til krig.
Vi skal i det følgende
beskrive de forskellige vurderinger som de ortodokse jøder har
tillagt den sidste basun.
- Blæsningen i den sidste basun skal minde jøderne om DERES SYNDER.
Denne dag kaldes også for
MINDEDAGEN, for den indleder en periode på 10 dage, hvor udfaldet af
Guds dom over jøderne i det foregående år, vil blive gjort kendt
på den næste højtid, som er Yom Kippur. I disse 10 dage skal de
mindes deres synder og forsøge at forbedre deres stilling overfor
Gud.
I tillæg til dette
bliver dagen også kaldt for DOMSDAGEN, for det er på den dag at Gud
vil dømme jøderne i forhold til deres synder og misgerninger.
På denne dag bliver
der åbnet 3 bøger i himmelen. Den ene er for de retfærdige. Den
anden er for de som går fortabt, den tredje er for dem som endnu har
en mulighed til at få del i frelsen. I denne sammenhæng betyder
frelsen det at de må leve i det nye år. De fleste jøder bliver
indført i den 3. bog, og i en periode på 10 dage skal de ved gode
gerninger forsøge at forbedre deres stilling overfor Gud, således
at han overfører deres navne i den første bog. Udfaldet af denne
vurdering fra Guds side vil blive gjort kendt på Yom Kippur.
Jødedommen skiller mellem to slags synder:
a) Det er synder som
ER GJORT MOD GUD. Her kræves at jøderne ofrede SYNDOFFERET til Gud.
Derefter blev disse synder tilgivet af Gud.
b) Der er synder som
jøderne HAR BEGÅET MOD MEDMENNESKER. Disse syner krævede at
jøderne ofrede SKYLDOFFERET. Derefter måtte jøderne opsøge de
mennesker som der var synder imod, for at få tilgivelse af dem.
Derefter gik mennesker til Gud, for at få tilgivelse af ham. Gud
kunne ikke tilgive denne synd, før med- mennesker havde tilgivet
den.
Det samme er også
gældende med Jesu lære, som er nært knyttet til jødedommen, se:
Matt. 5,23-24. 6,14. Johs. 20,23. (Dette gælder de synder som et
menneske har forvoldt mod et medmenneske.)
I disse 10 dage må
jøderne tilstå sine synder både overfor menneske og Gud. I tillæg
til dette må de vise anger. Dette ord hedder på hebraisk ”teshuvah”
. Denne anger må gå ud på to ting:
a) En må vende sig
bort fra synden.
b) En må vende sig
til Gud og forandre sin livsførelse.
- Den sidste basun skal forvirre Satan, som vil stå foran Gud og anklage jøderne for deres lovbrud, således at han ikke magter at komme med alle sine anklager.
Set ud fra et kristent
synspunkt er det følgende domssener, som skal finde sted:
a) I forbindelse med
den kristne menigheds bortrykkelse, som sker før selve
trængselstiden, skal alle vi, som har fået del i bortrykkelsen,
fremstilles for Jesu eller Guds domsstol i himmelen. Ved denne
domstol skal vi få vore liv som kristne vurderet af Herren. Det som
ikke er godt nok i Guds øjne, bliver slettet ud, og det som holder
mål, skal få sin løn. Dette kalder vi for NÅDELØN. Den nådeløn,
so vedkommende skal have i 1000 års-riget og videre i de kommende
tidsaldre. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 1. kap. Jesus eller Guds
domstol i himmelen.)
b) I forbindelse med
endens tid og oprettelsen af riget for Israel skal alle de som har
overlevet trængselstiden, møde frem i Jerusalem, og få sin dom af
Herren, som både er konge og dommer. Matt. 25,31-46.
- Alle troende døde, som ikke har del i bortrykkelsen, skal stå op og bedømmes for Jesu domstrone i Jerusalem. Alle disse som opstår på det tidspunkt får indgang i 1000 års-riget. Åb. 20,4-6.
- Efter 1000 års-rigets afslutning, kommer den endelige dom over de u-frelste. Dette er de uretfærdiges dom. Alle de som bliver dømt der, går fortabt. Åb. 20,11-15.
- Den sidste basun skal også minde jøderne om at de engang skal samles igen i Jerusalem. Blæsningen af den sidste basun vil efter jødisk vurdering samle de jøder som lever i diasporaen, således at de kan komme tilbage til Israel: Es. 27,12-13. I dag er det kun lidt over 4 millioner jøder som lever og bor i Israel (år 1995) Totalt kan der være 44 millioner jøder i verden. Der er ingen uden Gud som har den fulde oversigt over dette. I løbet af de sidste 2½ er der kommet tilbage mere end 60000 jøder. De er hovedsageligt kommet fra det forhenværende Sovjet-unionen og Etiopien
Jøderne viol komme
tilbage til Israel ni i endetiden, men DEN STORE INDHØSTNINGEN af
jøderne vil forløbe når Herren selv henter dem hjem i forbindelse
med sin genkomst. Englene vil samle dem ind, og dette vil ske på den
store forsoningsdag, Yom Kippur: Matt. 24,31.
Der har sket mange
mirakler i løbet af den sidste generation i Israel. Jøderne mener
at vi er gået ind i de MESSIANSKE TIDER, og at den tid vi lever i i
dag, er en OVERGANGSTID til Messias komme. (Forfatteren er uenig i
denne vurdering.)
Af de store
undergerninger som jøderne specielt regner med, skal jeg nævne:
a) Oprettelsen af
staten i 1948.
b) Indlemmelsen af
gamle-bydel af Jerusalem og klagemuren i 1967. (I den forbindelse
begik jøderne en stor fejl, og det var det forhold at de gav
tempelområdet tilbage til araberne, efter at de havde forladt
området uden kamp. Araberne har nemlig udsagn i Koranen som siger at
Israel tilhører jøderne. I sura 5, vers 21 står det: ”Å, mit
hellige folk. Gå ind i det land, som er blevet lovet jer.”
c) De store sejre i
alle krigene, som de har haft mod araberne. (Se min bog: Jøderne
Konge bind 1.kap: Messias er høvdingen over Herrens hær.)
- Jødernes hjemkomst fra det forhenværende Sovjet-unionen og fra Etiopien.
e) Det
forhold at Israel hverken blev indblandet i Golf-krigen eller at de
irakiske Sckud- raketter, som blev affyret mod Israel, kun gjorde
minimal skade i Israel.
- De ortodokse jøder mener videre at vi vil få de DØDES OPSTANDELSE i forbindelse med den sidste basun.
Efter
kristen opfattelse er der stor sandsynlighed for at den kristne
menighed bliver bortrykket i skyen til Herren på basunklangdagen.
Der er grund til at tro at i forbindelse med den sidste basun, når
jøderne er samlet i Jerusalem eller andre steder, for at afslutte
fejringen af det nye år, da sker DEN KRISTNE MENIGHEDS BORTRYKKELSE.
Der er ingen som kender årstallet for denne begivenhed, men datoen
for denne fest kan vi vide for de kommende år. Datoerne er bestandig
de samme.
Paulus
skrev at den kristne menighed vil blive bortrykket ved DEN SIDSTE
BASUN. Han henviser ikke til de 7 domsbasuner i Åbenbaringsbogen,
for det var ikke gjort kendt på det tidspunkt da Paulus skrev dette.
Jeg ser
ikke bort fra at den kristne menigheds bortrykkelse kan ske i
forbindelse med denne højtid. Dersom dette er rigtig, så vil Jesus
selv komme ned i lufthimmelen, og vi vil få høre endda 3
basunblæsninger, og det er:
a) Jesu
stemme.
b) En
overengels stemme. Han gengiver det som Jesus siger.
- Guds stemme. 1.Tess.4,16.
Paulus
fik at vide en HEMMELIGHED angående den kristne menigheds
bortrykkelse, og det var det forhold at både de døde troende og de
som levede, skulle bortrykkes til Jesus: 1.Kor. 15,51-52.
I Israels
historie har følgende 2 hændelse sket den 1. tishri:
- Ypperstepræsten Josva bragte det første offer ved det nyopbyggede alter: Esra 3,1-6.
- Esra læste loven for de jøder som var kommet tilbage fra eksilet i Babylon: Nehemias 8,2-3.
Citat slut.
Se også om DEN STORE FORSONINGSDAG s.449-.
LØVHYTTEFESTEN s.461-.