Oversættelse af Abram Poljak i
Judenchristliche Geminde
”Jesus
eller Kristus”
I Israel tror mange i dag (tiden før og omkring 2.
verdenskrig) mange dannede jøder på Jesus i den forstand ”at
Jesus tilhører os. Han er den største, den centrale jøde, som
Martin Buber kalder ham, men kirkens Kristus afviser vi”.
Fra disse kredse hører jeg ofte: ”Vi er for den
jødiske profet, Jesus, men ikke for ham som Messias, den paulinske,
kirkelige Kristus, så længe du forbinder Jesus med Paulus, kan vi
ikke have noget samfund med dig. Med kirkens Kristus, i hvis navn der
er sket forfølgelser og krige, kan vi jøder ikke have med at gøre.”
De fleste af dem der siger sådan er østjøder, dvs. De
stammer fra Rusland. Jeg er også født der og oplevede som 5 års
dreng i Jekaterinoslaw et pogrom (jødeforfølgelse). De plyndrede
drog direkte fra kirken ind i jødekvarteret. Jødeforfølgelserne
under Hitler var ikke noget nyt for mig.
Jeg har også lært kirken at kende. Men trods dette
forstår jeg af skelne imellem den lære – evangeliet – og den
menneskelige organisation, og jeg tror, at Jesus er Israels Messias.
Jeg tror på Bibelen som Guds ord, hele Bibelen, både
det gamle og det nye testamente.
Jeg tror på alle underne, der fortælles om i Bibelen,
at det Røde Hav delte sig og mannaen i ørkenen i det gamle
testamente og ligeledes på Jesus som Guds søn og hans genkomst på
Oliebjerget i det ny testamente.
Her sætter den jødiske kritik igen ind: Hvordan kan
man som et fornuftigt menneske tro, at Jesus er Guds søn? Strider
det ikke imod fornuften?
Mit modspørgsmål: Hvordan kan man tro på underne i
det gamle testamente? Lad os dog være ærlige og indrømme, at kan
vi tro på det ene, kan vi ligeså godt tro på det andet.
Tro er en indre overbevisning, en nåde, en gave, som
den ene har og den anden ikke har og som man lige som lidt kan
strides om som om spørgsmålet om kunst. Enten har man kunstforstand
og forstår visse ting uden videre, eller man har det ikke, og har
ikke noget talent, det forbliver et lukket område for os.
Så følger jeg denne indre overbevisning uden hensyn
til andre mennesker, der ikke har denne overbevisning. Jeg ved, at
man i trosspørgsmål ikke kan overbevise nogen, men kun overtale –
og det har ingen værdi, for der opstår kun en forkrøblet tro. På
Jesus kan vi kun tro, når Faderen drager os (Johs.6,44.) Og omvendt
i sandhed bliver man kun, når det er Gud der omvender os, som
Jeremias siger: Omvend mig, så bliver jeg omvendt. Jer.31,18.
Vi vil derfor vente til Gud omvender Israel og den hele
verden ”udgyder sin ånd over alt kød, og jorden bliver fuld af
Herrens kundskab” : Apostlenes Gr. 2,17.
Paulus.
I den foranstående artikel ”Jesus eller Kristus”
vil vi gerne give udtryk for, at vi, når det gælder tro ikke vil gå
ind på noget kompromis. Jesus er Israels Messias. Men vi vil ikke
nøjes med at forstå Jesus, vi vil også forstå hans store tjener
Paulus. Og for bedre at kunne forstå Paulus` karakter og tænkemåde
vil vi genoptrykke nogle artikler, der for år tilbage er fremkommet
i JCG.
Paulus` vej.
I begyndelsen af min jødekristne virksomhed blev jeg
angrebet af en missionær i Wien, der vendte sig imod min
”jødiske-nationale ånd” og forlangte ”det fulde evangelium”.
Han skrev bl.a.: Når mænd der er udrustet med Paulus` tro, visdom
og energi, optræder blandt Israels børn, vil de bestemt være
befriet for den jødiske nationale ånd og prædike Kristi fulde
evangelium uden nogen indrømmelse til det nationale og uden at
opgive det mindste af den frihed (de friheder), Kristus har skænket
os med hensyn til sabbat og traditioner.
Jeg svarede med følgende artikel:
Hvorfra denne sikkerhed? Så længe vi taler om den
bibelske Paulus og ikke om fantasiskikkelse, må vi rette os efter,
hvad der står skrevet i hans breve og i Apostlenes Gerninger. Og her
finder vi sådanne indrømmelser til den jødiske folkeånd, at hvis
Paulus kom igen og ville gøre det samme, som han dengang gjorde,
ville han sandsynligvis blive udelukket af alle kirker (med
undtagelse af den jødekristne).
Ikke alene, at han holdt jødisk-traditionelle løfter
(som f.eks. det i 4.Mos.6,5 omtalte), han viste sig endogså i
templet for at demonstrere sin tradition bundethed. Og ikke nok
dermed, han omskar Timoteus – alene af hensyn til jøderne. Som det
er fortalt i Apostlenes Gr. 16,3. I Kenkreæ lod han sit hår klippe
af, thi han havde et løfte på sig: Apostlenes Gr. 18,18.
Da Paulus efter sin tredje missionsrejse kom til
Jerusalem, lod han sig sammen med 4 mænd, der havde et løfte på
sig, rense, for at vise, at det ikke havde noget på sig at han, hvad
man beskyldte ham for, lærte alle jøder ude blandt hedningerne
frafald fra Moses, for at vise, at han selv vandrede således, at han
holdt loven: Apostlenes. Gr.21,17-26.
Men den samme Paulus vendte sig også på det
skarpeste imod de jødekristne, der antastede de hedninge kristnes
frihed i Kristus og ville pålægge dem jødisk lov.
Til Galaterne skriver han: ”Hvis i lader jer
omskære, vil Kristus ikke gavne jer noget” I brevet til Flipperne
kalder han omskærelse en sønderskærelse for dem, der prædiker
omskærelse for ”hunde og ondsindede arbejdere.” Til
Kolossenserbrevet siger han, at de ikke skal bekymre sig om spise- og
sabbats love. Og til Titus, at han ikke skal lægge vægt på jødiske
fabler og bud, givne af mennesker, som vender sig bort fra sandheden.
Modsiger han sig selv? Nej. Det er ikke et
menneskeligt Ja og Nej, men guddommelig visdom og kraft, at være
jøderne en jøde og grækerne en græker. Som han selv siger i
1.Kor.9,19-23: (læs det).
Paulus var stor, større end sine fjender, men også
større end sine venner. Hans standpunkt var så højt, at kun de få
kunne følge ham. Som selv Peter skriver: ”Således har også vor
elskede broder Paulus med den visdom, som blev ham givet, skrevet til
jer . . . i hans breve findes der ting, som er vanskeligt at forstå,
og som de ukyndige og ubefæstede fordrejer til deres egen
fortabelse. 2.Peter3,15.
De ukyndige og ubefæstede – gennemsnits mennesker,
gennemsnits jøder og gennemsnitskristne
~
forstår kun sig selv. Paulus forstod alle. De i deres tanker og
deres følelser så snævre, så forfærdelig snævre – men han er
vidtfavnende, uendelig vidt. De kan ikke se ud over deres egen
horisont, men han så ind i den tredje himmel. De kan kun være jøder
eller grækere, men han var begge dele, alt for alle. For jøder en
jøde, for grækerne en græker, for romerne en romer, for de svage
var han svag, for de stærke var han stærk.
I ham mødtes tider og verdener. Han var Guds store
værktøj i et tidsskifte og i en verden, der var under forvandling.
Han var løftestangen. I et tidsskifte finder en omvurdering af
værdierne sted. Og kun når vi er helt befriet fra fordomme, når vi
ikke er stivnet i traditioner, kan vi følge med tiden og undgå, at
den åndelige udvikling løber forbi os. Også vor tid er evigheds
mættet. Også vi står i et tidsskifte og en verdens-omvæltning.
Også i vore dage sker en omvurdering af værdierne.
Et tidens tegn er korset i Davidsstjernen. Dets
modstandere må besidde sig på Gamaliels ord: ”Hvis
dette
forehavende er af mennesker, falder det fra hinanden, men er det af
Gud, kan i ikke fælde det.
Vogt
jer, at det ikke skal vise sig, at i kæmper imod Gud.” Apostlenes
Gr.5,38-39. Evangeliet udgik fra jøderne i Jerusalem og var bundet
til Moseloven. ”Den der bryder et af de mindste iblandt disse bud
og lærer mennesker således. . . ”Dette ord af Jesus fra
bjergprædikenen lød endnu i ørerne og hjerterne af apostlene og
disciplene. Derfor var de overrasket og bestyrtede, da de hørte, at
Paulus ophævede Moseloven for hedninger-s vedkommende.
Hvem var – i de jøde kristnes øjne – Paulus? De
huskede ham godt nok i hans rolle som anfører for dem, der forfulgte
de kristne, hans ”fnysen med trussel om mord ” Apostlenes
Gr.9,1.” De vidste ganske vist også, at Jesus havde vist sig for
ham ved Damaskus – Men Jesus havde også vist sig for apostlene og
disciplene.
Paulus` fortid var ikke egnet til, at han skulle vinde
de jøde-kristnes tillid og få dem til, uden videre at godtage hans
lære. I deres omsorg for evangeliets renhed kunne de ikke andet end
drage til de af ham grundlagte menigheder, og der forlange Moseloven
respekteret. At Paulus smed dem ud, må ikke hindre os i at anerkende
deres gode hensigter. De havde hørt Jesus sige: ”Jeg er ikke
kommen for at nedbryde, men for at fuldkomne Thi sandelig siger jeg
jer, før himmelen og jorden forgår, skal end ikke det mindste
bogstav eller tøddel af loven forgå.” Matt.10,5. Sådan havde de
lært, og i denne lære ville de blive. De forstod ikke, at der
imidlertid var begyndt en ny udvikling.
Jesus
havde ikke afsluttet åbenbaringen, men forudsagt en forjættelse:
Johannes 16,12-13.
Og frem for alt kunne de ikke fatte, at Gud i stedet
for at oprette riget for Israel, ville sende sit folk ud i i en indre
og ydre forbandelser i årtusinder, og vende sin nåde til
hedningerne. De kendte kun den ene linje i den guddommelige
frelsesplan – den israelitiske og vidste ikke, at der også ville
fremtræde en anden – den for de hedninge kristne – og at begge
grupper , jøderne såvel som hedningerne ”var indesluttet under
ulydighed, for at Gud kunne åbenbare sig for begge” Rom.11,32
Alt
dette vidste de ikke, førend den ene, hvem det alene var blevet
åbenbaret for (ifølge Ef.3, havde det også været skjult for
magterne og myndighederne i den himmelske verden) endelig efter 14 år
– kom til Jerusalem og forklarede dem det. I brevet til Galaterne,
fortæller Paulus, at han havde svære kampe med de ortodokse jøde
kristne, men søjlerne for menigheden – Jakob, Peter og Johannes -
rakte ham broder hånd. De erkendte den nåde, der var blevet givet
Paulus, og så, at evangeliet for hedningerne var blevet ham betroet,
ligesom det for jøderne var betroet Peter. Først nu blev Paulus`
rolle
klar for de jøde kristne, den særlig mission, han var kaldet til.
Først nu erkendte de, at der var to linier i den guddommelige
frelsesplan, og at den hedninge kristne kun var den jødiske lig i
væsen
,men
ikke i form.
Således blev disse to missions linier bragt sammen og
bragt i samklang af Guds udvalgte redskaber _ apostlene og
disciplene, udviklet i harmoni og stillet på den linje, der fører
til menighedernes fuldendelse – i tiden fylde, som jeg tror er nær.
Jeg tror at menigheden af hedninge kristne snart er
fuldendt, er fuldtallig (den udvalgte skare), at hedningerne fylde er
gået ind.
I stedet for menigheden af hedninger, træder Israel
igen ind. En ny menighed er under dannelse, en gammel, der er ny, den
jødiske, for at Israel også kan blive fuldendt. Som Paulus siger:
”Forhærdelse er kommet over Israel, indtil hedningerne fuldtalligt
er gået ind, og så skal hele Israel frelses. Ved Israels fald kom
frelsen til hedningerne. Men hvis deres fald betød rigdom for
verden, hvor meget mere vil det da ikke betyde, når de kommer
fuldtalligt med? Rom.11,25-.
Det var vanskeligt for de jøde kristne i Jerusalem at
begribe, at de hedninge kristne i Lilleasien, Grækenland og i hele
verden ikke skulle tjene Gud efter de jødiske skikke, men efter
deres egne skikke. Og i dag kan mange hedninge kristne ikke begribe,
at de jøde kristne skal og vil tjene Gud efter deres egne skikke og
ikke efter fremmede skikke. For to tusinde år siden kom de hedninge
kristnes tid, og jøderne måtte lære denne lektie, så svær den
end var. I dag er de jøde kristnes time kommet, og de hedninge
kristne må lære den lektie, hvor svær den end er.
Paulus og Peter.
Det er mærkværdigt, at problemer, der for 14 år
siden optog vor menighed i Jerusalem, igen i dag er blevet levende.
Jeg korresponderede dengang fra Jerusalem med en hedninge kristen ven
i Schweiz, der skrev følgende:
”De skriver om en bevægelse i Deres menighed, der
vil tage stilling imod Paulus. Dette skal de ikke undre dem over. Jeg
betragter det som noget normalt. Vi må ikke glemme, at Paulus var
herold for menigheden som Kristi legeme, når denne menighed engang
er bortrykket, kommer der i stedet for dens evangelium, evangeliet om
riget: Matt.24,14.Med andre ord: så har det paulinske evangelium
haft sin tid. Enten er den jødekristne bevægelse en
rigets-bevægelse, og så gælder for den evangeliet om riget, eller
den hører til Kristi legeme, og så gælder for den det paulinske
budskab. Også her er det nødvendigt at trække en klart
grænselinie”.
Forfatteren af dette brev, en hedning kristen, der er
en ven af vor menigheds dyrebareste venner,
håber,
som det fremgår af hans brev, at vi, med henblik på det kommende
rige, udvikler os efter den jødisk-lovmæssige linje (Peter og
Jacobs linje). Andre ser derimod den største fare og ønsker, at vi
helt og fuldt stiller os på den paulinske nådes linje.
Jeg må svare begge parter, at jeg ikke ser nogen
modsætning imellem Paulus og Peter, og at den jødisk messianske
menighed må udvikle sig efter begge linier, der i den sidste ende,
bliver til kun én
linje:
Det ville være en fejl, hvis vi ikke trak en grænselinje, men det
ville være en endnu større fejl
,
hvis vi trak grænsen for skarpt op. Der må ikke konstrueres nogen
modsætning imellem Paulus og de andre apostle. De havde kun
forskellige opgaver, de talte forskelligt sprog, men de virkede i den
samme ånd. Vi må læse de forskellige apostles breve sammen
(ligesom de fire evangelier) og betragte dem ligesom et partitur,
hvor de forskellige stemmer i et orkester eller et koralværk, bliver
stillet
sammen. Dirigenten, der står med partituret, må være i stand til,
ikke bare at se én linje, men at kunne se mere og kunne skelne. Han
må have samtlige toner og alle klangfarver i øret og vide, hvornår
de forskellige stemmer skal være fremtrædende eller træde tilbage.
Han må kunne føle med komponisten og finde ud af hans hensigt.
På samme måde må vi læse bibelen, bibelen, der kun
har eet motiv, men mange variationer af motivet. Bibelen, det gamle
og det nye-testamente, blev skrevet af mange forskellige hænder, men
det var den samme ånd, der dikterede det hele. Denne ånd er
bibelens skaber, og vi må være opfyldt af hans vilje og finde ud af
hans hensigt. Vi må læse bibelen ligesom partitur og have samtlige
toner og alle klangfarver i øre og hjerte og vide, hvordan det ene
ord skal træde frem og det andet tilbage
- Men at træde tilbage betyder ikke af forsvinde, men at blive til en anden stemme, der ligger under den første. Så enkelt stiller sagen sig ikke, når det drejer sig om verdslige spørgsmål, hvor man kan trække hårfine grænser som mellem sort og hvidt, Kunsten ligger i schatteringen, aftrapningen, og visdommen i syntesen og sammenstillingen. I det åndelige, dvs. I de af Gud optrukne linjer gives der ikke noget brud . . . Alle veje, hvor forskellige de end kan være, er i den sidste ende kun én vej. De går ud fra Gud og vender tilbage til ham fuld af harmoni. Thi af ham og ved ham og til ham er alle ting. Rom.11,36.
- Vi messias troende jøder må igen lade Peters lys skinne, og Jakobs brev, som Martin Luther kaldte et stråbrev, må vi holde højt i ære. Begge disse forfattere, såvel som Johannes og Judas, for ikke at tale om forfatteren af Hebræerbrevet, har i første række skrevet til den jøde kristne menighed, og kun jøder, der er rodfæstet i deres folks tradition, kan til fulde forstå og værdsætte dem. Men at være for Peter og Jakob betyder ikke at være imod Paulus. Det paulinske evangelium vil aldrig komme til at have udspillet sin rolle – heller ikke når riget kommer. Himmel og jord kan forgå, men nådens ord vil aldrig forgå. Og ingen har som Paulus gennemtænkt, forkyndt og forklaret ordet om nåden. Hvem der holder af at tænke frit, dvs. sundt og klart og ikke er bundet af fordomme, vil finde det største hos Paulus. Og når mange taler om hans modsigelser i hans breve, viser de kun, at de ikke forstår at læse han partitur, og at de ikke kan se sammenhængen og helheden i hans værk, men kun ser det stykkevis.
- Jeg gentager. For Peter, betyder ikke at være imod Paulus. At være for Israels-menigheden betyder ikke at være imod hedninge-menigheden. Det ene bør gøres og det andet ikke forsømmes: Matt.23,23. Jo mere jødiske vi er, jo mere radikalt vi udvikler vor menighed efter den jødiske traditions linje, jo mere må vi pleje de paulinske nådes tanker. At kaste den jødiske lov fra os ville være imod Guds vilje og visdom, det ville være anmasselse og dårskab, oprør og provokation overfor det jødiske folk, i hvis midte vi lever. Men at vise de paulinske nådes tanker fra os, ville betyde vort åndelige selvmord. Når jeg siger ”loven” mener jeg dermed de forskrifter fra det gamle testamente og den jødiske tradition, der endnu i dag bliver overholdt i synagogen, som er forenelige med sund fornuft og frem for alt ikke modsiger evangeliet. Jesus sagde: ”Tro ikke, at jeg er kommen for at nedbryde loven eller profeterne, jeg er ikke kommen for at nedbryde, men for at fuldkomne.” Matt.5,17. Jeg tror at vi må overholde loven som omskærelse, sabbat, festdage og sabbatår. Hvad spiseregler angår, er jeg af den mening, at det er bedst at leve vegetarisk, og hvis man spiser kød, at blodet er taget fra det, som det sker ved ”Kosher tilberedning”: 3.Mos.17,10-16. Disse love blev for jødernes vedkommende hverken ophævet af Jesus eller apostlene. Ved apostel mødet i Jerusalem: Apostlenes Gr. 15. blev det erklæret, at de hedninge kristne ikke skulle være bundet af loven. ”Helligånden og vi har besluttet ingen yderlige byrder at lægge på jer udover dette nødvendige, at i afholder jer fra afgudsofferkød og fra blod og det kvalte og fra utugt. Når i holder jer derfra, handler i ret.” Men vel at mærke: Det blev kun sagt til hedninge kristne, men ikke til de jøde kristne
-
tværtimod. Da Paulus og Peter spiste sammen med de hedninge kristne,
dvs.. Satte sig ud over visse spiselove, havde de på ingen måde
derved demonstreret deres foragt for loven, men kun gjort brug af
deres frihed i Kristus af kærlighed og hensynsfuldhed overfor deres
hedninge kristne brødre. Denne frihed som vi også ejer, og som er
os fuldt bevidst,
må
aldrig blive til et skalkeskjul for ondskab og frækhed. Når vi
lever iblandt vort folk, der overholder visse love4 og ceremonier,
som vel at mærke har guddommelig oprindelse og er foreskrevet i det
gamle testamente, så må vi også respektere dem, hvis vi ikke vil
provokerte vort folk, der er vore naboer.
Jesus advarer os imod at vække forargelse. Da betalingen af
tempelskatten var på tale, sagde han til Peter, at set fra et
åndeligt standpunkt behøvede denne skat ikke at have været pålagt,
men for ikke at forarge dem, tag så det pengestykker og betal det
for mig og dig: Matt.17,27.
For ikke at vække
forargelse – derfor, om fri eller bunden, vil vi give kejseren,
hvad kejserens er, folket hvad folkets er og loven hvad lovens er,
hvor langt vi dermed kan gå.
Vi respekterer og holder
loven, men glemmer ikke Paulus` ord, at bogstaven ihjelslår, men
Ånden levendegør. I vor efterfølgelse af loven lader vi os ikke
binde af bogstaven, men lader os lede af Ånden, der er givet os ved
troen på Jesus, i forvisningen om Guds nåde og af kærlighed og
barmhjertighed.
Vi lever i nåden og ikke
under loven. Vi er fri. I denne vor frihed holder vi loven – ikke
fordi vi frygter, men fordi vi elsker: Salme 119,97.
De kristne teologer, der
prædiker imod at holde loven og beskylder os for den ”dobbelte
fejltagelse”, ved ikke hvorom de taler, og hvem vi er. Loven
blev ikke givet til hedninge kristne, den var ikke bestemt for dem,
derfor kan de heller ikke bære den, og mange kan heller ikke forstå
den.
Og derfor vendte Paulus sig skarpt imod de jøde kristne, der ville
pålægge hedninge kristne loven.
Hvis den var pålagt os udefra, ville den være os en byrde, men da
vi er født med den, og den er os givet af Gud, er den for os en
kilde til glæde og forbundethed med Gud. Salme 119.
Vi er jøder og må gå vor egen vej, og ikke folkenes vej.
Modsætningen imellem lov og nåde, som kirken kender – og med
retter – kender vi ikke, den hører ikke hjemme i Israel. Her hører
lov og nåde sammen. Loven hører til nåden og nåden til loven.
Begge flyder fra samme kilde og står i bestandig vekselvirkning.
Dette afsnit kan virke lidt forvirrende på de (os) hedninge
kristne, men det hænger sammen med, at vi (de) i jødernes øjne har
en forkert opfattelse af loven. Vi anser loven for en byrde, medens
den rabbinske litteratur altid giver udtryk for, at loven er den Guds
gode gave. Fordi Gud er god, har han i sin nåde givet Israel mange
bud at holde (red.anm.)
Hvis de kristne teologer
kunne se den hele Paulus, ville de vide, at denne Paulus, den største
forkynder af nådes tankerne, efter loven var farisæer: Fil.3,5, at
han har omskåret Timoteus:
Apostlens Gr.16,3 og at han
i templet har bragt ofre, således som Peter, Jacob og de ældste i
den jødiske menighed i Jerusalem ønskede det. Apostlenes Gr.21.
Paulus og Peter,
Paulus og Jacob – fuldkomne ens ”under loven” som ”under
nåden”.
Og sammen med dem vil også vi, den nye, den gamle-nye jødisk
messianske menighed være ”under loven som under nåden”.
Citat slut.