Bibel-åbenbaring fra ”Kristen Bokproduksjon” Tingvoll, Norge
(2.)
Gengivelser fra bogen: Jødedom
og Kristendom Jesus og Paulus af: Oskar Edin Indergaard
s.129 Se min bog: Jesu Genkomst,
bind 5. kapitel: Jesu genkomst er ikke langt langt borte og kap: At
blive født af vand og Ånd.
s.130 Joh.3,1-15: Mange Bibel-lærere
mener at det første går på vanddåben, men det gør det ikke. Det
går på den naturlige fødsel, som også er dåb.
I Paulus forkyndelse er nåden
helt fri. Der kræves ingen ting
for at blive frelst og for at blive bevaret som troende. På dette
område svigtes der totalt
i forkyndelsen. De fleste organisationer og menigheder lærer at det
ikke er nok med nåden, men at en må passe på, at en gør de
rigtige gerninger.
Mange
kristne er usikre på om de er frelst eller ikke og de er usikre på
om deres gerninger er fuldkomne overfor Gud.
De som tror og lærer dette, har ikke forstået Guds nåde og Paulus
undervisning om dette.
De sammenblander
også de udsagn som står i Johs. Åbenbaring angående de 7
sendemenigheder med den paulinske kristendom. De 7 sendemenigheder
repræsenterer ikke den kristne menighed, men de repræsenterer den
messianske jødedom.
Når der for
eksempel i kap.3,2., s
tår
at Gud ikke har fundet menighedens gerninger fuldkomne for
Gud,så gælder dette ikke den
kristne menighed.
Medens den
messianske jødedom søgte tro og fuldkomne gerninger, så søger den
paulinske menighed bare tro og nåde. De gode gerninger skal følge
som en naturlig konsekvens af at en genfødelse har fundet sted, men
de har ikke noget med selve frelsen at gøre Tit.2,14.
Ordet ”evig”
(gr.aionios) er galt oversat. Det skal ikke oversættes med
”evig”,men med tids-alder.
s.131 Johannes
talte ikke om frelsen i vor tidsperiode. Han talte om frelsen i
”Riget for Israel”.
Kirkens tid er
en parentes i Guds planer med jøderne. Kirkens teologiske grundlag
kan vi ikke søge i evangelierne, men vi må søge det i Paulus
breve.
s.131 I vor
tidsperiode,som er den frie nådens tidsperiode, er gerningerne sat
til side i forhold til frelsen. Vi er frelst af nåde og bliver
bevaret af nåde: Rom 3,21-24. Ef.2,8-9.
I vor
tidsperioden er vanddåben ikke nødvendig, for at få del i frelsen,
for frelsen i vor tid er ikke koblet ind i Mose og Jesu lov. Ja, den
er direkte skadelig, for den skygger for genfødselen, som er
baseret på Jesu forsoning. Man kan ikke blive genfødt både i og
udenom vanddåben. En har ikke behov for to genfødsler. Vi er
frelst af nåde ved tro uden gerninger: Rom.3,27-28.
s.133 Joh.3,29 –
den almindelige fortolkning er at det er den kristne menighed, som er
Jesu brud. Dette er galt. Vi er ikke Jesu brud, men vi er Jesu
legeme. Se min bog:Mattæus Evangeliet. Jesu liv og lære, kap: Det
er jøderne som er Jesu brud.
Den kristne
menighed er ikke Jesu brud og hustru. Det er kun
”erstatningsteologien” som hævder dette. Vi er Kristus -
legemer, hvor Jesus er hovedet og hver enkelt af os, som er kommet
til en levende tro på Jesus, er lemmerne.
s.134 I og med at
den kristne menighed er udtaget før verdens grundvold blev
lagt, så behøver vi heller ikke væren koblet ind i jødernes mange
pagter og løfter. Vi er udtaget i Jesus Kristus før verdens
grundvold blev lagt. Vi er udtaget til et liv i himmelen i Rigets
tid: Ef.1,3 og 2,6.
Den kristne
menighed, som er selve hemmeligheden, er udtaget efter en plan som
Gud havde hos sig selv, fra før verden blev skabt: Ef.3,11.
2.Tim.1,9. Titus 1,2-3.
s.135 I og med at
den kristne menighed er udtaget efter en plan, som Gud havde før
verden blev til, så er vi ikke udtaget efter de løfter og pagter
som Gud oprettede med jøderne, for disse løfter og pagter angår i
stor grad jordiske forhold.
I tillæg med de
løfter som vi har fælles med jøderne, har vi vore egne
hemmeligheder og løfter.
Vi er allerede
her og nu indsat i himmelen sammen med Jesus: Ef.1,3 og 2,6.
På samme måde
som Jesus er højt hævet over alle himle, er vi det også:
Ef.4,10.
s.135 Det som vi
har fælles med jøderne, er flg. Forhold:a. Vi har Jesus sammen
med dem: Ef.2,12-13. b. Vi har Den Hellige Ånd sammen med jøderne.
Det er selve frelsespantet. c. Vi har del i den nye pagt i Jesu blod.
Det er selve frelsespagten. d. Vi er indsat i det himmelske
Jerusalem.
Det er ikke det
Jerusalem som er deroppe, som er det første hjem til de
messianske jøder. Det er det frigjorte Jerusalem i Rigets tid.
Det er først på
den nye jord at jøder og hedninger skal være sammen i det nye
Jerusalem. Ef.1,10.
s.136 Løfterne som
den kristne menighed har fået, går udenom det jødiske
program. Vi kalder det for hemmeligheden, som består af en
række del-hemmeligheder.
a. En ny
skabning som består af både jøder og hedninger: 2.Kor.5,17 og
Ef.2,15.
b. Vi er frelst
af nåde ved tro uden gerninger. Det er en gave fra Gud: Rom.3,21 og
Ef.2,8-9.
Mose Torah og Jesu
uddybning af den er ophævet for den kristne menighed: Ef.2,15 og
Kolos.2,14.
- Vi er allerede nu indsat i himmelen i Jesus Kristus. I og med at han er der, er vi der også, for den kristne menighed er en åndelig enhed eller en åndelig organisme, som ikke kan deles. Dette gælder også de som endnu ikke er kommet til tro på Jesus: Ef.1,3 og 2,6.
e. Den som er
sat ind i himmelen, kan ikke miste tilknytning til himmelen, for vi
udgør en åndelig enhed med Jesus. Når Jesus er der, er vi også
der: Rom.8,28-39.
f. Satan kan
heller ikke anklage de som hører med til det kristne legeme, for det
er det samme som at anklage Jesus: Rom.8,33-35.
g. Den kristne
menigheds bort-atomar før trængselstiden på 7 år: 1.Kor.15,51-52
og 1.Tess.1,10 og 4,14-18.
h. Vi har
”Kristus i os-håbet om herlighed” Kolos.1,27 og 1.Tim.1,10.
Dette er det samme som Den Hellige Ånd, som er i os. Det er selve
frelsespantet som den kristne menighed har.
Der går to
frelseshistoriske linier gennem Bibelen. Den ene er den
jødiske linje, og den angår i første omgang jordiske
forhold. Den anden linje angår den kristne menighed og
gælder himmelske forhold.
Den første
linje begyndte med Abraham og slutter med jødernes forkastelse af
Jesus. Den anden linje begyndte med Paulus og slutter med den kristne
menighed bort-atomar. Efter den tid kommer den jødiske linje ind
igen i frelseshistorien.
Ud fra Golgata
går der også to linjer. Det er den jødiske linje hvor loven
er opfyldt som frelsesgrundlag, men den er ikke ophævet i vandringen
for de messianske jøder,
Der er den
kristne menighed linje hvor den jødiske lov er taget bort. Dette
gælder både jøder og hedninger som hører med til den kristne
forsamling. (At jøderne følte (føler) sig forpligtiget på nogle
ordninger i Mose-loven, det er en helt anden sag. Her er det
samvittigheden hos hver enkelt som skal bestemme, hvilke ordninger og
bud man skal følge.
s.140 I Rigets tid
vil hele familier, hele stammer og hele nationer blive frelst: Rom
11,26.
Det var ikke
blot den ene mand som lå syg ved Betesdas dam. Der lå en mængde
syge-både blinde, halte og visne, v3. Det var ikke blot denne mand
som behøvede Jesu frelse. Det gjaldt alle jøderne.
s.142 Der vil både
være en opstandelse og bort-atomar til himmelen. Den messianske
forsamling vil ikke få del i bort-atomar, for den skal regere sammen
med Jesus her på jorden, medens vi skal regere sammen med Jesus
fra himmelen i ”1000 års-riget”
Joh.5,39-43
Det er bare troen på Jesus som kan give os frelsen. Dette gælder
både for den messianske og den kristne forsamling.
Vi forholder os
ikke til Jesus som jødernes Messias og jødernes konge, men som
hovedet for menigheden. Det er udelukkende Paulus breve
som beskriver den kristne menigheds forhold til Jesus. Det er hans
Skrifter som gælder for den kristne menighed og ikke de jødiske
Skrifter.
s.143 Vi som
tilhører den kristne forsamling, har ingen problemer med at se at
Jesus er den som Gud sendte, for at forsone verden med sig selv.
I endens tid vil
mange jøder komme til at tilbede Antikrist, som deres Messias og
frelser. De messianske jøder vil modsætte sig dette, for de venter
ikke på Antikrist, men de venter på Messias.
Den kristne
menighed behøver ikke at vente på Antikrist, for vi skal
bort-atomar før trængselstiden: 1.Tess.1,10.
Dersom jøderne
havde troet på det som står i Mose - Torah, så havde de forstået
at Jesus var deres Messias, for den talte om ham.
s.144 Den kristne
menighed skal ikke dømmes i forhold til Mose lov. Den som tro på
Jesus i vor tidsperiode, kommer ikke til dom, men er allerede indsat
i himmelen sammen med Jesus.
”brødet” er
også et billede på ”Jesus”. Når jøderne bad ”Herrens
bøn” om at Gud måtte give dem ”det daglige brød”
så er der dobbelt udsagn i det. De bad til Gud om han måtte give
dem både det daglige brød og Jesus, for mennesket lever ikke af
brød alene, men af hvert ord som udgår af Guds mund.
s.145 De fleste
jøder så bare det ene brød, men det som brødet var et billede på
– nemlig Jesus – så de ikke: Joh.6,35.
I vor
tidsperiode er der mange retfærdige som mangler mad!
Det 5 tegn som
Jesus udførte, var at han stillede stormen på Genesaret-søen:
Joh.6,16-21.
Dette er et
billede på jødernes trængsel i trængselstiden og jødernes
anerkendelse af Jesus som konge i ”Riget for Israel”. Vers 8
(søen) er et billede på den store trængsel og vers 18 (vinden) er
et billede på ”jødernes mange problemer” i denne tid.
Da Jesus kom
”nær til båden” v.19, lagde bølgerne sig og vinden løjede af.
Det er et billede på ”Jesu genkomst for jøderne”
Den kristne
menighed skal ikke ind i trængselstiden på 7 år. Vi skal blive
sparet for den, for vi er Jesu legeme – vi har ingen ting at frygte
når det gælder dette.
s.146 Det var
Mose-loven som en enhed og som en helhed, som blev sat
tilside for hedningerne. Dette betyder ikke at vi ikke har regler og
bud i dag som vi skal følge. Vi skal følge de 400 bud og
forordninger som Paulus opsatte i sine breve.
s.147 Vi kan ikke
bruge alt i Jesu lære i vor undervisning for indeværende
tidsperiode, som er den frie nådens tid. Det er Paulus hans Skrifter
at vi finder det åndelige fundament for den kristne menighed. Vi må
tilbage til Paulus i vor undervisning.
Det jødiske
folk vidste også at Messias skulle være konge i tidsalderen, men
store dele af folket kendte desværre ikke til forsoningssiden ved
Messias: Joh.12,34.
Den kristne
menighed har en endda større frihed end det som den
messianske menighed havde. Det er Guds nåde som både frelser os, og
bevarer os som kristne gennem et helt liv: Tit.2,11-12.
s.148 Det betyder
at det ikke er loven, som bringer mennesker til Jesus, men nåden.
Dette betyder
også at det ikke er loven, som skal helliggøre de troende, men det
er nåden.
Kirken peger på
lovens anden og tredje brug,noget som er forkert i vor
tidsperiode. Vor kirke og mange af de lutherske og protestantiske
organisationer hævder at det er loven som både skal bringe
mennesker til frelsen, og at det er loven som skal helliggøre
de troende. Dette er ikke rigtigt, for lovens tid er forbi for
den kristne menighed. Den blev afskaffet på Golgata: Ef.2,15.
Kolos.2,14.
Vi skal ikke
forkynde jødernes lov i vor tidsperiode, men nåden. De gode
gerninger som vi gør, har ingen ting med frelsen at gøre. De er en
naturlig konsekvens af at vi er født på ny og er blevet troende
mennesker: Ef.2,10.
Den messianske
jødedom regnede med to typer retfærdighed, og det var: a. Guds
retfærdighed b. Menneskets egen retfærdighed.
Den første type
retfærdighed var den frelsende retfærdighed. Den anden type var en
etisk retfærdighed. Den kunne give sig udslag både som en
begyndende frelse og i vandringen som troende.
Vi må huske på
at begrebet ”frelse” ikke bare betyder genfødelse, men det
betyder også vandringen og afslutningen som troende.
Den kristne
menighed har bare en type retfærdighed og det er Guds
retfærdighed. Det er den som både frelser og bevarer den troende.
De gode gerninger skal følge som en naturlig konsekvens af at vi er
genfødt. (Dette kan ikke blive gentaget for ofte.)
Medens jøderne
søgte den perfekte gerning: Jakob1,4. Da søger vi den
perfekte nåde.
s.150 Joh.9.
Helbredelsen af denne mand er også et billede på jødernes
omvendelse mod slutningen af den store trængsel. De vil blive
omvendt som rest og som levning. Israel er den første nation som
bliver frelst. Derefter bliver hedningerne frelst som folk og
nationer. Det er dette missionsbefalingen i Mat.28,19 sigter til.
Det er ikke den
kristne menigheds opgave at gøre alle folkeslag til Jesu disciple.
Vi skal være med til at udtage medlemmerne til den kristne menighed
og bevare dem for himmelen. Når det kristne legeme er fuldt, kommer
Jesus ned i lufthimmelen og henter sit legeme, og da skal vi altid
være sammen med Herren. Vi trøster hverandre med dette: 1.Tes.4,14.
Til trods for at
de messianske jøder var forpligtet på Mose-loven og Jesu
fortolkning af denne under vandringen som troende, så kaldte Jakob
Jesu lov for frihedens fuldkomne lov: Jakob 1,25 og 2,12.
s.152 Jesus sagde
videre: Jeg har også andre får (gr.,allos, som betyder ”andre af
samme slags”, som ikke hører med til denne sti (den jødiske sti
eller indhegningen i Israel), også dem skal jeg føre frem og de
skal høre min røst, og der skal blive en hjord og en hyrde, vers
16.
Jesus talte
her om de messianske jøder som boede i diasporaen. Disse hørte
også med til den messianske menighed.
Det er ikke den
kristne forsamling som udgør disse ”andre får” for den var ikke
gjort kendt på det tidspunkt da det blev sagt: Desuden hører den
ikke med til Israel. Den hører med til den store hemmelighed, som
Paulus fik åbenbaret.
Jesus udtalte
sig ikke om den kristne menighed. Det var ikke hans opgave. Det
overlod han til Paulus.
s.153 Den kristen
menighed har ikke løfter og pagter den hører ikke med til Israel,
men hemmeligheder og den frie nåde: Rom 15,8-9.
Den messianske
menighed derimod er opbygget på profeternes Skrifter og de
forskellige Pagter som Gud indgik med jøderne: Apostlenes. gr.
3,25-26.
Den kristne
menigheds mange hemmeligheder fremkommer i de paulinske Skrifter:
Ef.2,20.
Dette er ikke de
12 apostle og profeterne fra Tanach, men apostle og profeter i den
kristne menighed, hvor Paulus er den fremmeste. Rom.16,25-26.
Det er gennem
Jesus som hoved for menigheden at vi er kommet ind i dette løfte som
Gud gav Abraham, om at jøderne skulle få Den Hellige Ånd:
Gal.2,18. 3.7 v.14. Ef.3,8-11.
s.154 Den kristne
menighed venter ikke på opstandelsen på den sidste dag, men den
venter på bort-atomar, som er menighedens ”salige håb”.
Tit.2,13. Den skal ske før selve trængselstiden på 7 år.
(Se også:
1.Kor.1,7. Fil.3,20. 1.Tess.1,10.)
s.155 Det er ret at
Jesu død er en soning for jødernes synder: Es.53. Dette gjaldt både
de jøder som boede i Israel, og de som boede i diasporaen, Det er
blevet anslået at der boede 1 million jøder i landet Israel, medens
der boede 2 millioner i diasporaen på Jesu tid.
Frelsen gjaldt
alle disse plus de hedninger som sluttede sig til den messianske
jødedom som proselytter – samt alle de som kom til tro på Jesus i
den kristne forsamling: Joh.2,2.
Forsoningen
gælder alle mennesker som på en eller anden måde er kommet til tro
på Gud som skaberen eller på Jesus som frelseren.
s.156 Jesus kunne
ikke blive konge på palmesøndagen, for først måtte han lide døden
og sone synden. Derefter skulle han sende Den Hellige Ånd til
jøderne. Da var tiden først kommet til at han kunne komme tilbage
fra himmelen og blive jødernes konge: Apostlenes. gr. 3,19-21.
Mange af jøderne
kendte Jesus som Messias, men de kendte ham ikke som ”det Guds lam
som bort-tager verdens synd” Joh.1,29.
Jesus er
jødernes konge og Messias, men han er ikke en jordisk konge for den
kristne menighed. Han er hovedet for menigheden. Det er af den
største betydning at vi skiller mellem disse to sider ved
Jesus.
s.157 Det som
skulle have været centrum for den kristne menigheds Guds-tjeneste,
er tilbedelsen af Gud og glæden over at vi både er frelst og
opretholdes af Guds nåde alene.
Nadveren er også
for den kristne menighed for Paulus modtog det af Den opstandne
Jesus at vi skulle indtage nadveren som et minde om Jesu død og
som en forventning på hans komme for menigheden: 1.Kor.11,23-26.
I tillæg til
dette er nadveren ”et åndeligt styrkemåltid”, hvor vi får del
i Jesu legeme og blod. Vi får styrket vort åndelige fællesskab med
Jesus, og vi får del i hans guddommelige natur.
s.158 Prædikanter
og forkyndere burde bytte ud ”olieflasken” (Jakob.5,14.) med
brødet og vinen når de betjener den kristne menighed. ”olieflasken”
hører med til den messianske jødedom, men brødet og vinen er for
os. Vi hører aldrig om at Paulus helbredte ved hjælp af
”olieflasken”.
Nadveren er det
stærkeste sakramente som vi har i den kristne menighed, men det er
også det sakramente som bliver mindst brugt. Det er ikke Gud som
ønsker dette, men det er satan som har indbildt de kristne at dette
sakramente er så ”hellig” og ”overordnet”, at vi ikke kan
tage det hver dag. Dette er en gal vurdering af nadveren. Se min bog:
Mattæus Evangeliet Jesu liv og lære s.367-384 og artiklen:
Nadverens betydning.
Joh.14,1-3.,
angår ikke den kristne menigheds bort-atomar, men den angår Jesu
genkomst til de 12 apostle. De skulle få sæde i templet i Jerusalem
og dømme Israel 12 stammer: Mat.19,28. Se min bog Jesu Genkomst bind
4 kap.:En beskrivelse af Joh.14,1-6.
Vi har flere
lignende fortællinger i evangelierne, som viser, at dette er en
rigtig forståelse af dette. Markus 13,34-37 siger omtrent det samme
som Joh.14,2.
Der var to som
skulle våge, og det var dørvogteren og den messianske menighed. Det
”at våge” giver udtryk for det ”at være vågen” Det er det
samme som ”at passe på”, således at jøderne ikke skulle gå
glip af Jesu genkomst, for det er bare dem som ”holdt ud indtil
enden som skulle blive frelst” Mark.13,13.
Loven krævede
at jøderne skulle passe på at de holdt Jesu bud i vandringen som
troende: Joh.14,15 v.21.
”Dersom
(betingelse) i holder mine bud, da bliv i min kærlighed, ligesom jeg
har holdt min Faders bud og bliver i hans kærlighed” Joh.15,10. Se
Jakobs Brev.
Den kristne
menighed skal ikke våge angående Jesu komme for menigheden,
for vi ved ikke hvornår Jesus kommer for at hente den kristne
menighed. Den kristne menighed har ingen specielle tegn som kan pege
på Jesu komme. De tegn som er nedskrevet i de jødiske Skrifter,
gælder jøderne og verden.”Nåde ” og ”fred” er nøgleordene
til den kristne forsamling: Gal.1,3.
s.160 Den kristne
menighed har også fået Den Hellige Ånd i sit hjerte som pant og
indsegl på frelsen. Vi er gennem Jesus Kristus som hoved for
menigheden blevet gjort delagtig i Den Hellige Ånd. Vi er koblet ind
i den nye pagt i Jesu blod – I vor tid er det nok at være koblet
til Jesus, for at blive bevaret som troende. Det er det den frie nåde
går ud på. Gerningerne har ingen ting med frelsen at gøre i vor
tidsperiode. De vil naturlig følge - efter at det nye liv er kommet
i stand.
s.161 Joh.15,2
omtaler lovens helliggørelse: Gud vil fjerne grenene som ikke bar
frugt. I dette vers henvises til to typer helliggørelse: a.
Lovens helliggørelse og b. Guds helliggørelse. Det er kun
den som kan helliggøre et menneske fuldt ud, for den er forankret i
Jesu forsoning.
(1.Kor.3,11-15.)
Jeg ved at Joh.15,1-10 bliver brugt om den kristne menigheds
forhold til Jesus. Dette er galt, for den angår den jødiske
menighed. En del er fælles for de to menighedstyper, men når vi
gransker dette nærmere, ser vi også at der er to forskelle.
s.162
Den kristne menighed udgør en højere
enhed med Jesus end
det som jøderne repræsenterer. Vi er udkaldt til at være en
himmelsk forsamling, medens jøderne er en jordisk forsamling. Vort
hjem er himmelen, medens jødernes hjem er jorden – i Jerusalem og
i Israel.
De messianske jøder skal blive lig
Jesus, men vi skal blive ligedannet
med hans søns billede: Rom.8,29. 1.Joh.3,2:
ved at undersøge sammenhængen som dette vers står i, så viser det
sig at ordet ”lig” går på det ”ikke at synde mere”.
Jesus vil bestandig være højt
hævet over det som
den kristne menighed kan opnå, men vi skal være en åndelig enhed
med Jesus, og vi skal repræsenter de samme værdier og ideerne som
han har.
De troende jøder skal opstå på den sidste dag og får deres liv
bedømt foran Jesu herligheds-trone i Jerusalem: Mat.25,1-30 og
Luk.19,15-26, medens den kristne menighed skal fremstilles for Guds
domstol i himmelen.
Vi skal have følgende positioner og opgaver:
a. Vi skal blive
ligedannet med Jesu billede: Rom.8. b. Vi skal bestandig være
sammen med Jesus: 1.Tes.4,18. c. Han skal vise sin herlighed på os:
Ef.2,7. d. Alle ting er underlagt Jesus og menigheden: Ef.1,21-23.
e. Vi skal styre over hele kosmos - det er alt som er skabt:
1.Kor.6,2.
Vi skal styre over
engle: 1.Kor.6,3.
s.163 Apostlene
vidste også at der var forskel på deres lære og Paulus lære. Det
var ikke deres opgave at forkynde den paulinske lære.
På apostel
mødet i Jerusalem i år 50, blev de enige om 3 forhold:
a. Apostlene
skulle gå til jøderne med ”omskærelsens evangelium”: Gal.2,7.
Paulus
skulle gå til hedningerne med ”u-omskærelsens evangelium”. Det
første evangelium angår den messianske menighed og indbefatter Jesu
lære. Det andet evangelium angår den kristne menighed og
indbefatter Paulus lære.
b. Loven var
ophævet for hedningerne med undtagelse af hor, det som var kvalt,
blod og afståelse fra afguderne: Apostlenes. Gr. 15,20. Loven var
ikke ophævet for den messianske forsamling, for den var endnu i
Rigets forkyndelse.
- Paulus skulle indsamle penge til de fattige i Israel.For den kristne menighed er loven både opfyldt og ophævet. Vi har fået nåden i stedet: Rom.3,21. 10,24. Gal.3,24.For de messianske jøder var loven ikke ophævet. Jesus udvidede kravene i den til også at gælde for motiver og tanker: Mat.5,17.Medens den kristne menighed søger den fri nåde uden gerninger, så søgte den messianske forsamling de perfekte gerninger ved Den Hellige Ånds hjælp.
s.165 I
den paulinske forkyndelse er den som tror, blevet gjort retfærdig.
I
forkyndelserne foregår der en enorm sammenblanding
af disse to aspekter ved Guds ord. Dette fører til at kristen-folket
ikke ser den store frihed som vi har i Jesu nåde og i den paulinske
forkyndelse.
Vi
skal ikke forkynde ”loven” for de troende. Vi skal
forkynde nåden: Rom.6,14.
Tit.2,11-12.
Gal.1,15. 3,2 v.15.
Rom.2,4. 2.Tim.1,9.
s.166 Til de
u-frelste skal vi forkynde følgende:
At alle
mennesker er fuld af synd og uretfærdighed: Rom.3,10-18.
Ingen kan frelse
sig selv ved egne gerninger. At Jesus er død for al verdens synd.
At de har fået
deres synder tilgivet: 2.Kor.5,19. At de må modtage denne ufattelige
gave.
At den som ikke
tager imod denne nådegave, får ikke del i Guds rige.
I den lutherske teologi siger man
at ”loven” har 3 funktioner, og de er:
a. Den skal
regulere forholdet til næsten og være et fundament for samfundet.
Det er ret.
b. Den skal
bringe mennesker til Jesus. Det er galt. Det er nåden som skal
bringe mennesker til Jesus.
- Den skal bevare os som troende. Det er også galt. Det er nåden som skal bevare os som troende.
I den messianske jødedom var der
følgende betingelser, som måtte være opfyldt, for at jøderne
skulle få det som de bad om:
De måtte bede i tro og ikke tvivle.
De måtte begære det
som de bad om: Mark.9,23. 11,24. Jakob 1,6-7. Der måtte være to
eller tre som bad sammen. Da
kunne de bede om hvad som helst, og de skulle få det: Mat.18,19-20.
De måtte bede i Jesu navn: Joh.16,23.De
måtte bede efter Guds vilje.
De som bad efter
Guds vilje, var sikret på at få det som de bad om. De havde fået
det allerede, selv om de ikke havde erfaret det: 1.Joh.5,14-15.
s.168 Paulus
underviste ikke på denne måde. Han stillede ikke nogle krav op for
at vore bønner og begæringer skal blive opfyldt. Han overlod dette
til Guds nåde.
Apostlenes.
gr.14,9-10: I dette tilfælde forkyndte Paulus noget som kan blive
forvekslet med den messianske jødedom-at troen var nødvendig for at
helbredelsen kunne komme i stand.
Dette er ikke
tilfældet i den paulinske kristendom, for helbredelsen er en gave
som gives til den enkelte helt uafhængig om den enkelte har en
stærk tro eller ikke.