”DET PAULINSKE EVANGELIUM” html
Selve ordet
”evangelium” betyder ”et godt budskab”. Der er mange
evangelier som er beskrevet i N.T. Vi skal nævne flg.: Guds
evangelium. Det er evangeliet om at Gud sendte sin Søn, når tiden
var inde til det; Rom.1,1-4.
Evangeliet om Jesu
forsoning. Han er en forsoning for al verdens synd; 1.Johs.2,2
Evangeliet om himlenes
rige. Dersom jøderne som folk og nation ville tage imod Jesus fra
Nazaret, så ville han oprette ”Riget for Israel” for dem; Ap.
Gr.1,6. Dette evangelium er
også kaldt for ”omskærelsens evangelium” Gal.2,7.
Jesu
sosiale evangelium. Den som solgt det han
ejede og gav til de fattige, skulle arve Guds rige; Matt.19,21.
(Dette er en af forpligtelserne i evangeliet om himlenes rige.)
Evangeliet
om den frie nåde; Ef.2,8-9. Dette er det evangelium som gælder i
vor tid.
Et andet
evangelium; Gal.1,6-9. Det er judaisternes evangelium. De blandede
Mose Torah ind i den fire nåde.
Evangeliet
om Kristi herlighed. Det beskriver Jesu herlighed og det forhold at
han sejrede på Golgata; 2.Kor.4,3-4.
Det
tidsalderlige evangelium; Johs.14,6-7. Det skal forkyndes i
endetiden, efter den kristne menigheds bortrykkelse. (Se min bog;
Jesu Genkomst, Bind 5.,kap: De 8 evangelier i N.T., hvor jeg skriver
udfyldende om dette.)
Hvad der
gælder Paulus og de hemmeligheder som han fik åbenbaret af Herren,
så er de beskrevet i evangeliet om den frie nåde og i den læreform
som Paulus stod for – og formaner os gang på gang at vi må skille
mellem Jesu og apostlenes forkyndelse, - og
den forkyndelse han stod for.
Den
første forkyndelse angår ”Riget for Israel”. Den anden
forkyndelse angår den kristne menigheds tid, og den angår os. Dette
gælder den specielle side ved forkyndelsen, men ikke det som er
generelt. Der er en del generelle aspekter
ved Guds Ord som gælder til enhver tid.
Der er
ikke mange i Norge som forstår det – at vi må skille mellem
evangeliet om himlenes rige og evangeliet om
den frie nåde.
Torleif
Bomann var en af de få som så (ser) dette. Han skriver i sin bog:
”Jødernes Messias – Grækernes Kristus” s. 173; Jesu forkyndte
sit budskab for det enkelte menneske. Men til trods for at Paulus
havde AFSKREVET hele Jesu forkyndelse og hele hans offentlige
virksomhed – bevarede kirken Jesu evangelium og hans forkyndelse
for folket”. (Se min bog: ”Kristendommens Jødiske Røtter”,
hvor jeg skriver meget om dette.)
Paulus’
højeste ønske overfor menigheden er at den må få tag i dette og
få del i den frihed som vi skal have i indeværende tidsperiode. Han
stræbte med dette hele sit liv, men det evangelium som han
forkyndte, ble mødt med modstand og foragt fra mange hold.
Således
er det også i dag. De aller
fleste forkyndere sammenblander Jesu og apostlenes forkyndelser
i Paulus’ hans forkyndelse, og det var ikke meningen.
Paulus’
evangelium formår at stå på egne ben. Det er det evangelium vi
skal forkynde i dag. Dersom
vi gør det, vil det føre til stor frihed for de troende. Vi
behøver ikke at bekymre os for evangeliet o m himlenes rige. Det
skal Jesus tage sig af, når han kommer tilbage.
Når
Paulus opfordrer hver enkelt troende til at få del i ”Guds fylde”
og ”alders målet for Kristi fylde”, som er beskrevet i
Efeserbrevet, så gælder dette den hele og fulde sandhed om den frie
nådes forkyndelse.
Dersom vi
sammenblander Jesu forkyndelse og Paulus’ forkyndelse, så når vi
aldrig frem til den fylde som Gud ønsker at vi skal have.
”Lad os
da så mange som er fuldkomne (angående Paulus’ hans forkyndelse),
have dette sind, og om i er anderledes sindet i noget, så skal Gud
åbenbare jer det, bare at vi så langt som vi er kommet, holder frem
i samme spor.” Fil.3,15-.
Det
gælder at have et ret udgangspunkt. Dersom vi har det, skal vi
forstå Paulus’ forkyndelse fuldt ud
ref. Egon
Ladegaard Kristensen