"EN
HOVEDNØGLE TIL ÅBENBARINGSBOGENS HEMMELIGHEDER"
JESU KRISTI ÅBENBARING - DET SOM SNART SKAL
SKE
Når
hensigten med "Jesus Kristi Åbenbaring" er at Han, Jesus,
skulle vise sine tjenere "det som snart skal ske", så er
nutiden for dette udsagn selvsagt tiden da Johannes modtog disse
profetiske syner, nemlig da han var forvist til øen Patmos "for
Guds ords og Jesu vidnesbyrds skyld ". Den traditionelle
opfattelse er at Johannes modtog denne åbenbaring på Patmos under
kejser Domitians kristendomsforfølgelse omkring år 90 e. Kr.
Imidlertid er det meget tungtvejende grund for at hævde at Johannes
modtog denne åbenbaring adskilleligt tidligere, nemlig før år 70
e. Kr. Vi kommer muligvis tilbage til dette senere. Ordet "snart"
gr: EN TACHOS i udtrykket "det som snart skal ske", kan
betyde "fort" eller "snart". M.a.o. kan det sigte
til begivenheder som skal ske fort, hastigt ,i sin tid. Men dermed er
det ikke sagt at det skulle ske snart, i betydningen den nære
fremtid i forhold til nutid dengang. Som det her er brugt, synes
hoved sigtepunktet at være Jesu genkomst. Alt som er skrevet indtil
Åb.19,11 peger nemlig frem til det store profetiske klimaks. Derfor
læser vi i et af bogens første vers: Se, han kommer med skyerne, og
hvert øje skal se ham., også de som har gennemstukket ham, v.7
Og
Jesu allersidste løfte, Åb.22,12, gælder netop hans genkomst: Se,
jeg kommer snart (TACHY= pludselig, i hast), og min løn er med mig,
for at give enhver igen efter som hans gerning er. Og endelig v. 20:
Han som vidner dette (dvs. Jesus) siger: Ja, jeg kommer snart
(TACHY=pludselig, i hast) ! Og så svarer Johannes, hans tjener og
apostel: Amen, ja kom, Herre Jesus.
Hans
genkomst sker "EN TACHY", eller "TACHY" dvs. i
hast, pludselig, 1.Kor.15,51-52. Men i forhold til Johannes` samtid
lå denne profetiske hovedbegivenhed langt fremme i tiden. Dog bruges
altså dette ord - som kan betyde hurtigt, pludselig, men også
snart, eller begge dele samtidig - i Åb.1,1. Når Den Hellige Ånd
leder Johannes til at bruge netop dette ord, må hensigten - således
opfatter jeg det - have været at ordet sprogligt set også kan sigte
til en snarlig opfyldelse. Dette for at alle troende til enhver tid
skulle leve i forventning om at Hans genkomst kunne ske når som
helst. Udtrykket "det som snart skal ske" kan dermed også
betyde "det som skal ske i hast, pludselig (i sin tid)".
Det er jo Herren Jesus selv som er hovedpersonen i denne bog, som i
alle bibelens bøger for øvrigt. Derfor er det også logisk at se
det således at dette lille ord "snart" i de her nævnte
sammenhænge væsentlig sigter til Hans genkomst, først for at
rykke op sin fuldendte menighed til sig "i et nu, i et øjeblik",
1.Kor.15,52, og for kort tid derefter - i sin genkomsts
åbenbaringsfase at stige ned på jorden igen - til Oliebjerget - med
alle sine opstandne, herliggjorte hellige, for at oprette det lovede
Messianske rige.
EN HOVEDNØGLE TIL ÅBENBARINGSBOGENS
HEMMELIGHEDER Skal man få åbnet en låst dør, og få se hvad som
skjuler sig bag denne, må man have en nøgle. Og bare en nøgle
passer til låsen. I overført betydning kan vi sige at
Åbenbaringsbogens budskab forbliver skjult for os med mindre vi
finder den rette nøgle som kan åbne op for de vældige profetiske
sandheder denne bog indeholder. Findes der sådan en nøgle ? De
fleste fag teologer vil nok benægte det. Og netop fordi de ikke har
fundet denne nøgle, advarer de mod at granske denne bog. Men
personlig er jeg overbevist om at denne nøgle findes, og at den er
at finde allerede i kap.1. ! I kap.1,12-16 skildrer Johannes det
første syn han havde på Patmos, nemlig af den herliggjorte Jesus
Messias. Nogle detaljer i dette syn kommer vi tilbage til snart. Det
synes ikke som om Johannes umiddelbart genkendte sin Herre og Mester.
Stor frygt kom over ham, og han faldt ned for hans fødder som død.
Men Jesus lagde sin højre hånd på ham og sagde: Frygt ikke ! Jeg
er den første og den sidste og den levende. Jeg var død, og se jeg
er levende i al evighed. Og jeg har nøglerne til døden og
dødsriget. Skriv (1) det du så,(2) det som nu er og (3) det som
skal komme efter dette. Kap.1,18-19. Med disse ord identificerede den
herliggjorte Jesus sig selv for Johannes, og han gav den nødvendige
nøgle for at trænge ind i Åbenbaringsbogens profetiske sandheder,
nemlig v.19 ! Læg nøje mærke til tredelingen i dette vers: 1) Det
han så, nemlig det han tidligere havde set, dvs. den herliggjorte
Jesus midt mellem 7 lysestager af guld, og med 7 stjerner i sin hånd:
2) Det som nu er, dvs. det som var frelses historisk nutid for
Johannes den gang, hvilket fremdeles er frelses historisk nutid i
dag, nemlig NT-menighedens udkaldelses tid, eller Guds nådes
evangeliums husholdning. Og endelig: 3) Det som skal ske efter dette,
dvs. efter at NY menigheds udkaldelses tid er omme, og Guds nådes
husholdning dermed er til ende. Efter den græske grundtekst lyder
dette vers i oversættelse således:
Skriv
de ting som du så, og de ting som er, og disse ting som skal finde
sted efter disse (ting). Da vi her har begrænset tid, går vi ikke
nærmere ind på en detaljeret beskrivelse af Jesus, således som
Johannes så ham i det indledende syn, dvs. det første af de 3 led i
dette nøglevers. Dog skal det under- streges at der er Han - som fra
først til sidst - er bogens hovedperson. Denne bog er j
Jesu
Kristi Åbenbaring, ikke bare m.h.t. den profetiske begivenheder den
skildrer, men også m.h.t. selve personen Jesus Messias, som den
opstandne sejer herre fra Golgata, den herliggjorte Menneskesønnen,
som Lammet, og løven af Juda stamme, som den store dommer, som
kongernes Konge og herrernes Herre i det kommende Messianske rige.
Imidlertid er det profetiske hovedtema selve endetids dramaet hvis
klimaks er Jesu genkomst i herlighed, og Hams triumf over satans
vælde og for at opfylde den hidtil uopfyldte bøn: Komme dit rige.
Ske din vilje, som i himmelen, så også på jorden. Nemlig det
lovede Messianske Rige, hvor Israels folk og land endelig skal træde
ind i den herlige rolle Han har lovet dem, dvs. som nationernes hoved
i hele det lovede land, som Herren selv kalder "jordens navle",
Esek.38,12.
ÅBENBARINGSBOGENS GUDDOMMELIGE
DISPOSITION:
Lad
os betragte nærmere hvordan Den Hellige Ånd rent sagligt har
disponeret det profetiske stof i denne Bibelens sidste bog: !) De
ting Johannes så indtil kap.1,19: Den herliggjorte Jesus Messias
midt mellem de 7 guld-lysestager. 2) De ting som nu "er":
Dvs. det som aposteltiden og fremdeles er frelses historisk nutid,
nemlig NT-menighedens udkaldelses tid: Kap.2 og 3: De 7 sendebreve
til de 7 sendemenigheder i Asien og hemmeligheden med disse.
3)
De ting som skal komme efter disse (ting): a) NT-menighedens
oprykkelse, og situationen i himmelen derefter, kap.4 og 5. b) Den
sidste profetiske 7-syvårsperiode på denne jord inden rammen af
"hedningefolkenes tider", Luk.21,24. (Udtrykket
"hedningefolkenes tider" står profetisk for den tid
Israels land og Jerusalem helt eller delvis er på fremmedes hænder
, hvilket vil sig fra og med. Nebukadnesars første felttog mod
Jerusalem, 6o6-6o5 f.Kr. indtil Jesus Messias` genkomst i herlighed
for at genrejse Riget for Israel, når hedningefolkenes magt og
herredømme over Israels land og Jerusalem for altid er brudt.)
Begyndelsen af denne 7 års periode som skildres profetisk fra og
med. kap.6,1 til og med. kap. 19,11, markeres profetiske ved den
falske messias, den falske frelser og fredsfyrste, "Antikristen",
træder frem på endetidens dramatiske sene, Åb.6,2, hvilket sker
når Lammet bryder den nævnte bogrulles første segl. Denne
profetiske 7 års periode er identisk med den 70. profetiske åruge
for Israel og Jerusalem indenfor rammen af "hedningefolkenes
tider", Dan.9,24. og som kaldes "denne tidsalders ende",
Mat.24,3. Dette er uden sammenligning den profetiske 7-års-periode
som er viet største opmærksomhed i det samlede profetiske ord
generelt, så vel i G.T som i N.T, og Åbenbaringsbogen specielt.
Åbenbaringsbogens 22 kapitler dækker al tid fra apostlenes dage og
lige ind i den første tidsalder på den nye jord, som er kaldt "en
ny husholdning i tidernes fylde", Ef.1,10.Men af disse 22
kapitler angår hele 13,5 kapitel denne meget korte, fremdeles
fremtidige, profetiske tid, altså bare 7 år ! Dermed skønner vi at
disse sidste 7 år umiddelbart forud for Jesu genkomst for at oprette
Riget for Israel, er en overmåde vigtig tid i udviklingen af Herrens
doms, frelse- og rigsplaner. c) Jesu genkomst i herlighed med alle de
opstandne, herliggjorte hellige, dommen over folkene, "dyret"
og den falske profet kastet i ildsøen, Dragen fængsles i afgrunden,
og trængselstidens martyrer opstår. Dermed er "den første
opstandelse" fuldendt. Jesus Messias indtager endelig Davids
trone i Jerusalem, og opretter Riget for Israel. Disse ting er omtalt
ifm. kap.19,11 til og med kap.20,6.
d)
Kap.20,7-15: Satan løses fra sit fængsel i afgrunden. Hans endelige
revolte og forførelse. Verdensbranden. Dommens opstandelse. Den
anden død. e) Den nye himmel og den nye jord. Skildringen af den
første husholdning af den evige herlighed på den nye jord, hvor alt
er rent og fuldkomment, og ingen disharmoni findes, kap.21-22.
Dette
er i grove træk hvad Åbenbaringsbogen profetisk omhandler, og
hvordan Den Hellige Ånd har disponeret disse sandheder.
Af:
Johan Henrik Jørgensen Fra KARMEL bladet nr.23 december 6002 e. Adam