FRIGØRENDE TEOLOGI; Det paulinske evangelium:
Selve ordet ”evangelium” betyder
”et godt budskab”. Der er mange evangelier som er beskrevet i
N.T. vi skal nævne flg.:
Guds evangelium. Det er evangeliet om at Gud sendte sin Søn, når
tiden var inde til det; Rom.1,1-4.
Evangeliet om Jesu forsoning. Han er en
forsoning for al verdens synd; 1.Johs.2,2.
Evangeliet om himlenes rige. Dersom
jøderne som nation ville tage imod Jesus fra Nazaret, så ville han
oprette ”Riget for Israel” for dem; Ap. Gr.1,6. Dette evangelium
er også kaldt for ”omskærelsens evangelium”; Gal.2,7.
Jesu sociale evangelium. Den som solgte
det han ejede og gav til de fattige, skulle arve Guds rige;
Matt.19,21. (Dette er en af forpligtigelserne i evangeliet om
himlenes rige.)
Evangeliet om den frie nåde; Ef.2,8-9.
Dette er det evangelium som gælder i vor tid.
Et andet evangelium; Gal.1,6-9. Det
er judaisternes evangelium. De blandede Mose Torah ind i den frie
nåde.
Evangeliet om Krist herlighed. Det
beskriver Jesu herlighed og det forhold at han sejrede på Golgata;
2.Kor.4,3-4.
Det tidsalderlige evangelium;
Johs.14,6-7.. Det skal forkyndes i endetiden, efter den kristne
menigheds bort-atomar
(Se min bog; ”Jesu Genkomst”
bind 5, kap. De 8 evangelier i N.T. hvor jeg skriver om dette.)
Hvad der gælder Paulus og de
hemmeligheder som han fik åbenbaret af Herren, så er de beskrevet i
evangeliet om den frie nåde og i den læreform som Paulus stod for -
og formaner os gang på gang, at vi må skille mellem Jesu og
apostlenes forkyndelse - og den forkyndelse han stod for.
Den først forkyndelse angår ”Riget
for Israel”.
Den anden forkyndelse angår den
kristne menigheds tid, og den angår os.
Dette gælder den specielle side ved
forkyndelsen, men ikke det som er generelt.
Der er en del generelle aspekter ved
Guds ord som gælder til enhver tid.
Der er mange i Danmark/Norge som
ikke forstår det – at vi må skille mellem evangeliet om himlenes
rige og evangeliet om den frie nåde.
Torleif Bomann var en af de få som
så (ser) dette. Han skriver i sin bog; ”Jødernes Messias –
Grækernes Kristus” side 173: Jesus forkyndte sit budskab for det
enkelte menneske. Men til trods for at Paulus havde AFSKREVET hele
Jesu forkyndelse og hele hans offentlige virksomhed – bevarede
kirken Jesu evangelium og hans forkyndelse for folket”, citat slut.
( Se min bog; ”Kristendommens
Jødiske Røtter”, hvor jeg skriver meget om dette.)
Paulus` højeste ønske overfor
menigheden er at den må få tag i dette og få del i den frihed som
vi skal have i indeværende tidsperiode. Han stræbte med det hele
sit liv, men det evangelium som han forkyndte, blev mødt med
modstand og foragt fra mange hold.
Således er det også i dag. De
allerfleste forkyndere sammenblander Jesu og apostlenes forkyndelser
i Paulus` hans forkyndelse, og det var ikke meningen.
Paulus` evangelium formår at stå
på egne ben. Det er det evangelium vi skal forkynde i dag. Dersom vi
gør det, vil det føre til stor frihed for de troende.
Vi behøver ikke at bekymre os for
evangeliet om himlenes rige. Det skal Jesus tage sig af, når han
kommer tilbage.
Når Paulus opfordrer hver enkelt
troende til at få del i ”Guds fylde” og ”aldersmålet for
Kristi fylde”, som er beskrevet i Efeserbrevet 1,3. 2,6. 2,11.
2,13. 4,10. 2.Tim.1,9. Tit.1,2-3. så gælder dette den hele og
fulde sandhed om den frie nådes forkyndelse.