Fremtidsteologi (1.) html.
JESUS &
PAULUS; NU & FREMTIDSTEOLOGI
6006 e. Adam.
Yeshuatt@mail.dk
Omtale af Bjergprædiken ved
Øivind Andersen; Brevkursus S 1. Logos.
”Mattæus Evangeliet”; Kristen
Bokproduksjon, Tingvoll 2004 Oskaredi@online.no
Side 13.
Matt.5,13-14: DE ER SALT OG LYS:
Abel, Enok, Noa, Abraham, Moses, Jotam, og videre frem til
bortrykkelsen; TROSRETFÆRDIGE, udvalgt i Kristus før verdens
grundlæggelse ! Ordsp.8. (v.17.) Joh.17,4-5. 2.Tess.2,13-14.
Rom.8,29-. Vi er Jesu legeme, han er hovedet: Ef.4,15-.
Vort borgerskab er i
himmelen: Fil.3,20-. UBETINGET samfund.
Herrens eget folk Israel
skal arve jorden: Matt.25,34. BETINGET samfund.
Lignelsen om de 10
brudejomfruer er lignelsen om:
Kongesønnens Bryllup:
Matt.22,1-14 og 25,1-13. Åb.19,7. 21,9.
Undlader vi at sammenblande Jesu
FØRSTE forkyndelse med Jesu ANDEN forkyndelse, som blev givet til
Paulus, kan vi undgå psykiske troskonflikter, som ellers må
forventes at opstå: Mark.10,45.
Efter Jesu genkomst til Oliebjerget
da følger opfyldelsen af Matt.5,17-18. Da er forjættelsen i
Joh.15,3, ÅBENBARET og givet til hele folket, og er BETINGET nåde.
Jesu sigtemål var og bliver ”Riget
for Israel”: Es.19,23-. Rom.9-11.
Jesus fremlagde det Åndelige
indhold i ”Himlenes Rige” eller Guds Rige her på jorden. I
Rigets tid vil helbredelserne og undergerningerne være det normale
igen: Es.33,24.
I 1000 års-riget vil der igen blive
stillet etiske krav til mennesker, for at få del i frelsen.
Jesus fremlagde ikke den læremæssige
basis for Kirkens periode, kun forudsigelse om kirkens teologi: Guds
krav og Moseloven som forudsætning for frelsen, ANGÅR IKKE DEN FRIE
NÅDES TIDSPERIODE. De 10 bud er indtaget i Paulus’ undervisning,
med undtagelsen af sabbatbud og bud om gengældelse i 3. og 4, led:
Tit.2,11-12.
Den som tror på Jesus bliver født
på ny: Gal.5,22-25. 1.Kor.12-13: FRELSEN ER SIKRET, lønnen er
forskellig: 1.Kor.3,9-15.
Bogen: ”Mattæus Evangeliet, Jesu
liv og Lære” s.78: Den kristne menighed vil være et
udstillingsvindue for hele verden i kommende tidsperiode, for at vise
hvor ufattelig stor den nåde er som blev givet os i nuværende
tidsperiode, som er nådens tid: Rom.8,27.
Side 100: Megen forvirring har
opstået i det man har antaget, at en kan blive en kristen ved at
forsøge at leve op til Bjergprædikenen.
Der e r forskel på det at leve, for
at blive hellig, eller leve som en hellig: Ef.5,1-3.
Den kristne menigheds tidsperiode
begyndte ved Paulus’ omvendelse i år 37, udenfor Damaskus.
s.79: Paulus’ budskab er en
PARENTES inde i Guds program med jøderne.
s.211: I vor tidsperiode er
tilgivelsen, ikke betinget af at vi tilgiver hverandre: Vi skal
tilgive fordi Jesus har tilgivet os: Ef.4,32. Kol.3,13.
s.382: I forbindelse med Jesu
genkomst for at oprette ”Riget for Israel”: da er festmåltidet
beskrevet på flg. måde i Åb.19,7-9. Her tales om menneskernes egen
retfærdighed.
s.383: Omhandler den rette
forståelse af Nadveren: 1.Kor.11,23-. 1.Tess.5,8.
(Se forfatterens serie ”Jesus
Genkomst” bind 1-5. og ”Kristendommens Jødiske Røtter”
Kapitel: Nadveren er fælles for de to menigheder.) Mulighed for
udlån af bøgerne. Se hjemmesiderne: