De forskellige evangelier og deres pladssering i Det ny Testamente:
Vi må skille mellem den generelle side ved Guds ord og den specielle side. Den førstnævnte side angår de generelle ordninger ved Guds ord i de forskellige tidshusholdninger. Disse går igen i tidsperioderne, og vi kan derfor med frimodighed bruge dem i den generelle forkyndelse af Guds ord. Vi skal bare kort nævne nogle eksempler af denne side ved Guds ord.
- Troen er en gave fra Gud.
- Den som ikke har en levende tro, går fortabt for Guds rige.
- Den som ikke har fået tilgivet sine synder, går fortabt for Guds rige.
- Den som tror, vil bestandig være i Guds varetægt og under Guds beskyttelse.
- Den som tror, vil få del i opstandelsen og Guds rige.
- Den som tror, vil får del i himmelen.
- Den som tror, vil få forskellige gøremål i
de forskellige faser af Guds rige. Disse må vi ikke blande sammen,
men holde dem adskilt fra hverandre. 1.Kor. 10,32. Og 2.Tim. 2,15.
- I Lovens periode var frelsen knyttet til overholdelsen af Loven og en personlig tro på Gud og Messias.
- I perioden for rigets nærhed var frelsen knyttet til efterlevelsen af Jesu bud og en personlig tro på ham som jødernes Messias og verdens frelser.
- I den frie nådes tidsperiode er frelsen en fri gave, som ikke er knyttet til overholdelsen af budene eller Moseloven.
- Efter den kristne menigheds bortrykkelse vil
rigets forkyndelse igen blive aktuel. Det er den som vil blive
forkyndt i trængselstiden og i 1000 års-riget.
- Guds evangelium finder vi i hele N.T.
- Evangeliet om Jesu herlighed finder vi i hele N.T.
- Evangeliet om forsoningen finder vi i hele N.T.
- Evangeliet om himlenes rige finder vi i de fire evangelier, i Ap. Gr.1,1-11v. 24. i Jakobs brev i Åb. 4-20.
- Jesu sociale evangelium finder vi i evangelierne efter Mattæus Markus og Lukas og i Jakobs brev.
- Evangeliet om den frie nåde finder vi i de paulinske breve, i Hebræerbrevet, i 1.og 2.Peters brev, i 1.2. og 3.Johannes brev og i Judas brev.
- Det tidsalderlige evangelium finder vi i Ap.
Gr. 14, 16-17 og 17,24-25 i Rom. 2 og Åb. 14,6-7.
De forskellige missionsbefalinger:
I og med at vi har forskellige evangelier med sin egen art og sit eget teologiske indhold, har vi også forskellige missionsbefalinger i N.T. De forskellige missionsbefalinger er knyttet til enten evangeliet om riget eller den frie nådes evangelium og de skal ikke sammen blandes.
I og med at den officielle teologi indenfor den lutherske tradition ikke har noget specielt syn for hverken tidsperioderne, de forskellige evangelier eller Israel, så bliver konsekvensen af dette at de forskellige missionsbefalinger, som vi har, bliver tillagt den kristne menighed eller kirken.
Vi skal i det flg. gennemgå og anylisere de forskellige missionsbefalinger, som vi har i N.T. og fordele dem efter sit indhold og deres hensigt.
- Vi har for det første den missionsbefaling
som blev givet i Jerusalem efter Jesu opstandelse: Luk. 24,46-47.
Denne missionsbefaling blev givet til de elleve apostle,"og dem
som var sammen med dem" v. 33. Den angår rigets forkyndelse og
evangelium. Det skulle begynde i Jerusalem og brede sig ud over hele
jorden. Dette var en fortsættelse af både døberen Johannes og
Jesu forkyndelse om at den som
omvendte sig (holdt Loven og Jesu
påbud), skulle få syndernes forladelse og del i riget for Israel.
Peter og de andre apostle fortsatte denne tjeneste, først i
Jerusalem, senere i Israel også blandt hedningerne, som i den
første tid blev indlemmet i riget for Israel.
Denne tjeneste blev
afbrudt ved at jøderne som nation og folk, hverken i Israel eller i
diasporaen, tog imod dette budskab. Denne missionsbefaling er ikke
ophævet, men den er derimod udsat
til efter den kristne menigheds bortrykkelse. Efter den tid skal den
genoptages og forkyndes, både i Israel og hele verden til
et vidnesbyrd for alle folkeslag" Mat. 24,14.
- Vi har for det andet den missionsbefaling som
blev givet til de elleve apostle medens de sad til bords. Jesus
revsede dem for deres vandtro og sagde til dem: Mark. 16, 15-16.
Denne missionsbefaling
angår rigets forkyndelse. Som vi ser er vanddåben
central i denne befaling. Frelsen var afhængig af om man blev døbt
eller ikke.
Denne missionsbefaling
blev også afbrudt, men skal komme ind igen efter den kristne
menigheds- bortrykkelse.
I forbindelse med
denne missionsbefaling fik apostlene også løfter om personlig
udrustning og kraft: Mark. 16,17-20.
Dette stemmer også
med det løfte som apostlene fik af Jesus på et tidligere tidspunkt:
Mat. 10, 1, og Mark. 6, 12-13.
Disse løfter angår
først og fremmest apostlenes personlige
udrustning den første tid. Disse
undergerninger følger ikke de troende i vor tidsperiode i den grad
og udstrækning som de gjorde i den første tid.
Dette betyder
naturligvis ikke at disse undergerninger ikke er til stede i den
kristne menigheds tidsperiode. Vi har dem gennem udøvelsen af
nådegaverne, men vi har dem ikke i den styrke og i den udstrækning
som det skete i den første tid. Dette har med Guds ordninger for de
forskellige tidsperioder at gøre.
Det er af den største
vigtighed at vi ser og forstår dette at vi må fordele Guds ord
rettelig, når det gælder både tidsperioderne,
missionsbefalingerne, udrustningen og opgaverne. Dersom vi ikke gør
det, har det flg. uheldige konsekvenser:
- Det fører til opgivenhed, tvivl og frustration blandt de troende, for de ser at disse tegn ikke følger dem som tror i vor tid i den grad og udstrækning som de gjorde i den første tid.
- Når vi blander det teologiske indhold i tidsperioderne, mister Guds Ord sin kraft, for det bliver ikke ret forstået og forkyndt.
- Når man ikke ser og forstår dette, bliver
der lagt et åndeligt dække, både over den som forkynder og de som
lytter til budskabet.
Denne missionsbefaling
blev også afbrudt ved Paulus`forkyndelse, men den skal bliver aktuel
igen i enden tid-efter den kristne menigheds bortrykkelse.
- For det tredie har vi den missionsbefaling
som Jesus gav dem på Oliebjerget i Galilæa lige før sin
himmelfart: Mat. 28, 18-20. Denne missionsbefaling gælder ikke den
fire nådes tidsperiode. Det ser vi af flg. forhold:
menighed som skal udtages. Den består af både jøder og hedninger. Den er udkaldt efter den frie nådes
forkyndelse.
b. I denne missionsbefaling kommer det også frem at vanddåben er nær knyttet til frelsen. Dåben skal
ske i forbindelsen med omvendelsen eller umiddelbart efter. I vor tidsperiode er frelsen ikke gjort afhængig
af vanddåben: 1.Kor. 1.17.
c. I denne
missionsbefaling bliver apostlene også bedt om at byde folkeslagene,
at de skal holde hele
Jesu undervisning og alle de forskrifter og krav
som Jesu stillede til det jødiske folk. Disse forskrifter
hører med til rigets evangelium som grundlag og krav til frelsen.
Efter den kristne menigheds bortrykkelse skal Jesu første undervisningen komme tilbage igen. Den skal
være aktuel i 7 år og i 1000 års-riget.
- Jesus lovede apostlene at han skulle være
med dem "indtil tidsalderens ender", Det græske ord som
tidsrum, som vil strække sig over 7 år.
Selve endens tid begynder med den kristne menigheds bortrykkelse. Endens tid skal blive en rig
Missionstid, og det er troende jøder som skal stå i spidsen for den rige indhøstning som vi da skal få.
Dette gælder både indhøstningen i Israel og ude i verden: Mat. 10, 22-23.
- For det fjerde har vi missionsbefalingen som
er gengivet i 2.Kor. 5, 18-20, hvor der står: "Men alt dette
er af Gud, som forligede os med sig slev ved Kristus og gav os
forligelsens tjeneste,
fordi Gud i Kristus forligede verden med sig selv, så han ikke
tilregnede dem deres overtrædelser og har nedlagt
(gr. titheemi, som betyder "at overgive", "at
nedlægge", "at pladsseer", "at deponere"
og "gi kommission på") i os ordet om forligelsen. Så er
vi da sendebud i Kristi sted, som om Gud selv formanede ved os. Vi
beder i Kristi sted: Lad jer forlige med Gud!
- Vi har fået "forligelsens tjeneste". Det vil sige at vi skal forkynde til alle mennesker at forsoningen mellem Gud og mennesker er kommet i stand ved Jesu frelsergerning.
- Vi skal bede mennesker om at de må forlige
sig med Gud. Denne opgave og denne tjeneste er givet indenfor
rammerne af den kristne menigheds egenart.
Det gælder både det teologiske
indhold og den geografiske
udstrækning.
Denne opgave og denne
tjeneste blev oprindelig givet til jøderne, men da de ikke ville
anerkende Jesus fra Nazaret som deres Messias og tro på ham, blev
denne opgaver overgivet til
hedningetroende. Når det kristne
legeme er fyldt, kommer Jesus selv ned i skyen og henter sit åndelige
legeme til sig i himmelen. Efter den tid vil troende jøder forkynde
himmelens riges evangelium i trængselstiden på