Gensyn
med: Mattæus Evangeliet, Jesu liv og Lære. Del 1.
forfatter
Oskar Edin Indergaard resume E. Ladegaard Kristensen
s.14 Hebraisk er et
sprog som hellere (end det græske) lægger vægt på aktion
og følelser
end logik og ensartethed. Hvor vi i vesten kan se logisk brist og
logiske mangler i fremstillingen, da vil jøderne ikke have dette
problem. Hebræerne er ikke optaget af at alt skal have sine logiske
forklaringer.
Af
den grund har det hebraiske sprog kun få abstrakte problemer. Når
hebræerne skal give udtryk for det som er abstrakt, bruger de
konkrete udtryksmåder. Dette vil føre til problemer for os i
Vesten, som gerne vil forklare alle ting på en logisk måde.
Medens
den hebraiske tankegang og det hebraiske sprog er den udtryksfor som
Gud har valgt at udtrykke sig på i Bibelen Skrifter, er den
græske-filosofiske logikkens
udtryksmåde. Det var filosofeene i oldtiden som udarbejdede
systemerne for logisk tænkning.
Medens
vi ofte tænker i ”logiske linier” og tænker at Guds logik er
den samme som menneske logik, så tænker hebræerne i ”logiske
blokke”, hvor den ene blok kan angå Guds tanker og vurderinger,
medens den anden blok angår menneskers tanker og vurderinger.
På
baggrund af det som vi har skrevet ovenfor, er det indlysende at vi
ikke uden videre kan forstå alle sammenhænge i Bibelen ud fra vor
måde at tænke og udtrykke os på, men når vi er opmærksomme på
de forskel som der er mellem det hebraiske sprog og deres måde at
udtrykke sig på, og de vurderinger som vi i Vesten har, så kan vi
lettere tilegne os indholdet i Bibelen. Se min bog: Kristendommen
Jødiske Rødder: Den hebraiske tænkemåde. Se også min artikel:
Kundskaben om jødedommen og bibelsk tænkning. Del 1. på mit
Forskellighederne
som der er mellem de 4 evangelier, bliver forklaret på følgende
måde.
- De tre første evangelier fortæller mest om Jesu virke i Galilæa, Medens Johannes evangeliet fortæller om Jesu virke i Judæa. De 4 evangelier udfylde hverandre.
- Medens de 3 første evangelier angår det jødiske folk og den messianske menighed generelt, så angår indholdet i Johannes evangeliet ”en selvstændig, ur-kristen oral (mundtlig) tradition som hørte hjemme i et særligt Palæstinas miljø i tiden før Jerusalems ødelæggelse i år 70. En således lokalisering af traditionen må være en forklaring på den specielle interesse for Jesu virksomhed i Judæa.” Se Studie Bibel, nr.2.s.497
- I og med at Johannes evangeliet er skrevet så meget senere (ca. år 90) end de andre evangelier, så er den Nåden, som vi har i Jesus Kristus, mere fuldstændig fremstillet hos Johannes end hos de andre evangeliske-forfattere. Da Johannes evangeliet blev skrevet, var den kristne lære fastlagt gennem Paulus hans breve. Dette har også øvet indflydelse på indholdet i Johannes evangeliet. Dette betyder ikke at dette evangelium ikke hører med til de messianske Skrifter. Det betyder at hovedvægten i dette evangelium blive lagt på nåden og ikke på gerningerne. Vi ved at Jesu forkyndelse gik ud på at jøderne måtte forpligtige sig på både Guds krav og Guds nåde. Den som ønskede at få del i Guds rige, måtte gå ind under både Jesu krav og Jesu kærlighed.
s.29
Der er forløbet 30 år mellem Johs.2 og 3, kapitel.
Jøderne
fik en tidsperiode på 40 år, således at de kunne forberede sig.
Johannes skulle rydde ”vej” for Herren. Det betyder at han skulle
jævne vejen foran Messias, således at når han kom, så var det
jødiske folk klar til at modtage Messias.
Han
var den kommende Elias, som skulle vende fædrenes hjerter til
fædrene, således at Gud ikke skulle komme for at straffe folket for
deres ulydighed. Mal.4,5-6.
I
gl. testamentes tid var det almindelig at når en konge kom, så
plejede man at rydde vejen for stene, således at det skulle være
let for kongen at komme frem: Es.40,3. I dette Bibel-vers er Messias
og Gud fremstillet som det samme – noget som de også er.
Johannes
skulle ikke rydde stenene ude i teregnet, men han skulle borttage de
åndelige anstødsstene som der var i Israel, således at når Jesus
kom, så skulle alle jøderne se og forstå at han var Messias.
Luk.3,5-6. Es.40,9.
s.30
Der var et nært samarbejde mellem Johannes og Jesus. De forkyndte
det samme budskab om at Guds rige var kommet, i og med at kongen,
Jesus, var kommet. Den som ville få del i dette rige, måtte komme
til en personlig tro på Jesus, angre sine synder, omvende sig og
tage vanddåben.
Der
er nogle Bibel-granskere som hævder at Johannes hørte med til den
gl. pagt, medens Jesus hørte med til den ny. Pagt . Det er galt.
Sandheden er at de begge hørte med til den messianske bevægelse i
Israel: Luk.16,16.
Jøderne
blev bedt om at vende tilbage til Guds ordninger, idet de angrede
deres synder og kom i ny position til Gud. Dette vil også sige at de
måtte godtage det som Johannes og Jesus underviste dem om. Begge var
udsendinger fra Gud, og de kom med et delvis nyt budskab. Dette vil
også sige at de måtte godtage det som Johannes og Jesu underviste
dem om. Begge var udsendinger fra Gud, og de kom med et delvi nyt
budskab.
Jesu
Torah byggede sin undervisning på Mose Torah, men disse to Torah er
ikke helt ens med hensyn til indholdet. I Jesu forkyndelse er
kærligheden til mennesker mere fremtrædende end i Mose Torah, som
forkyndte princippet øje for øje og tand for tand”. Det betyder
at
dersom
et menneske havde ødelagt øje eller tand på et med-menneske, så
skulle det bøde med sit eget øje eller en tand på et
m,ed-menneske, så skulle det bøde med sit eget øje og med sin egen
tand. 2.Mos.21,24.
I
Talmud, som er det jødiske kommentarværk, er dette omtalt til at
gælde udbetaling af penge. Den som skadede øjet på et menneske,
skulle give vedkommende en kompensation for dette i form af penge.
Det
er den fremstilling som Bibelen giver, som er ret. Talmud er blot et
kommentar-værk, som er forfattet af mennesker, men Bibelen er Guds
ord.
I
dette tilfælde ser vi at der er forskel på det, som den skrevne
Torah giver udtryk for. Rabbinerne mente at begge disse Torah var
ligestillet, men Jesus mente at Mose Torah var den Torah som jøderne
skulle holde sig til.
Jesus
sagde bl.a. om, sig selv at han ikke var kommet for at ophæve Torah
eller profeterne, men han var kommet for at opfylde. Dette betyder
bl.a. at han var kommet for at korrigere den mundtlige Torah og tolke
den ret, således at den kom i overensstemmelse med Guds ord.
Himlenes rige
Begrebet
”himlenes rige”, består af to ord på græsk, og det er
”ouranos” og ”basileia”
Mange
tror og lærer at når vi er kommet til N.T., så er vi kommet ind i
kirkens tid. Dette er ikke rigtigt. I den første tid frem til
apostlen Paulus så er det udelukkende Riget
for Israel
det drejer sig om.
Riget
for Israel var ikke blot ”kommet nær”. Det var til stede. Det
græske verpe som er brugt her, er ”engiken”. Det betyder ”er
kommet nær”. Når vi ser på det tilsvarende hebraiske verpe, som
er ”karva”, så betyder det ”at være til stede”. Se bogen:
Jesus Rabbi and Lord, af Robert L. Lindsey, s.107-109.
Dette
er endda et eksempel på at Mattæus evangeliet er oversat fra
hebraisk til græsk, for når vi oversætter dette evangelium tilbage
til det hebraiske sprog, så får vi ofte en rigtigere forståelse af
ordet.
Når
kongen i dette rige var kommet, så var riget kommet. Det havde også
et geografisk udgangspunkt, og det var Jerusalem og Israel. At dette
rige skal udvikle sig til et verdensrige, det er en anden sag.
Mattæus
brugte udtrykket ”himlenes rige” i stedet for ”Guds rige”.
Han brugte udtrykket ”Guds rige” 5 gange. De andre evangelister
brugte bar udtrykket ”Guds rige”.
Grunden
til at Mattæus brugte udtrykket ”himlenes rige” så ofte, var at
han havde ærefrygt for Guds navn.
s.34
Paulus kaldte sin lære for ”Mine veje i Kristus”. Paulus kom med
en delvis ny lære.
Den angik ikke den messianske jødedom, men den angik den kristne
forsamling. 1.Kor.5,17.
Paulus
havde ikke lært de ny- testamentes hemmeligheder af noget menneske,
men det var den opstandne Jesus som underviste ham om dette:
Gal.1,11-12.
Dette
betyder bl.a. at Paulus lærer ikke var lig med apostlenes lære.
Begge parter havde fået deres undervisning af Kristus. Apostlene var
blevet undervist af Jesus medens han var på jorden. Paulus var
blevet undervist af Jesus efter hans himmelfart.
s.38
Efter at Den Hellige Ånd var kommet, blev dette det store
frelsespant på om jøderne hørte med til Guds
rige eller
ikke, ”sandhedens ånd” som
verden ikke kan få, for den ser ham ikke og kender ham ikke. I
kender ham, for han bor hos jer
og skal være i jer. Joh.14,11 v.17.
Til
trods for at det er Jesu forsoner-gerning som giver mennesker del i
frelsen, så blev alligevel syndernes forladelse kanaliseret gennem
vanddåben i den messianske forsamling. Grunden til det var at
jøderne var bundet til Torahen.
Den
Hellige Ånd var også et løfte som blev givet til jøderne. De blev
lovet en ny pagt og en ny ånd i deres hjerter: Jer.31,31-34.
Men
Jesus skulle ikke blot døbes med Den Hellige Ånd, han skulle også
døbes med ild eller dom.
Det
vil sige at han skulle dømme de af folket, som ikke ville underlægge
sig Guds ordninger, v.11.
Jesus
skulle rense sin tærskeplads og samle hveden i sin lade, medens
avnerne, skulle han brænde op med ild, som aldrig kunne blive
slukket, v.11-12.
”Hveden”
er et billede på de ”troende i Israel”.
”Tærskepladsen”
er et billede på ”dommen over jøderne” - først år 70 og
derefter i den store trængsel, som ligger foran os.
”Avnen”
er et billede på de ”u-frelste i Israel”
”Laden”
er et billede på ”Riget for Israel”
Den
dom som kom over jøderne, skulle aldrig blive slukket. Det vil sige
at disse jøder og disse hedninger, som var gået over til jødedommen
som proselytter, fik ikke del i Riget for Israel. De måtte tilbringe
denne tid i stor foragt og kval udenfor Riget: Es.66,23-24.
Den
som ikke fik del i ”den kommende tidsalder”, som rabbinerne
kaldte Det Messianske Rige, fik heller ikke del i ”de kommende
tidsaldre”, som er selve ”evigheden”.
s.39
Hvad der gælder udtrykket ”at døbe med ild”, så har vi det
samme udtryk i Lukas 12,49-50. ”Ild er jeg kommet for at kaste på
jorden (på Israel), og hvor ville jeg gerne at den var tændt. Men
en dåb har jeg at døbes med og hvor jeg gruer til den er fuldført.”
Vers
50 handler ikke om Jesus død, som de fleste tror, men det har med
den ild (dommen) som Jesus er kommet for at kaste på jøderne.
I
den jødiske litteratur har vi noget som hedder parallelisme. Det går
ud på at man gentager det samme menings-indhold i to forskellige
sætninger, som står ved siden af hverandre. Ordene er forskellige,
men indholdet skal udtrykke det samme.
Således
er det også med Luk.12,49-50. De ord som er parallelle her, er ”dåb”
og ”ild” og verbet ”at døbes” og ”at kaste”. Sætningen
nr.1 og 3 er parallelle, og sætning nr.2 og 4 er parallelle.
Den
rette mening af Lukas 12,49-50 bliver da:
”Ild
er jeg kommet for at kast på jorden.
Hvor
ville jeg gerne at den allerede var tændt.
Jeg
har en dom at udføre.
Hvor
jeg gruer til det er overstået.
Da
Jesus var døbt, steg han straks op af vandet, og se himmelen åbnede
sig for ham,og
han (Jesus)så
Guds Ånd fare ned som en due og komme over ham. Og se, der lød en
røst fra himmelen, som sagde: dette er min Søn, den elskede, i hvem
jeg har velbehag. Matt.3.
s.46 Da de nu traf
Jesus i Galilæa, så blev de hans efterfølgere og apostle. De
forlod straks
deres
garn og fulgte efter
Messias, for han sagde at han vil gøre dem til menneske-fiskere.
Dette var et meget højere
kald
end det at fange fisk. Måtte vi alle vælge det som Herren har for
os, selv om vi må forlade det sikre og gå ind i det ukendte. Den
vej som Herren har for os er den bedste.
Modsat Jesus
(Matt.19,29.) siger Paulus at den som ikke tager sig af sin familie,
er værre end en vantro: 1.Tim.5,8. I dette tilfælde sagde Jesus det
modsatte af det som Paulus underviste om.
Dette skal få os til
at forstå at vi her har to
forskellige undervisningsformer
i N.T. Jesus forkyndte de teologiske sandheder om Riget
for Israel,
medens Paulus forkyndte hemmelighederne med de kristne
menighed.
Som mine læsere
sikkert ved, så mener undertegnede at vi har to forskellige
læresystemer
i N.T.
a.)
Forkyndelsen af Riget
for Israel.
I denne forkyndelse har jødernes Torah, således som Jesus tolkede
Mose Torah, en central plads. Den messianske lære finder vi i de 4
evangelier, i Apostlenes gerninger, 1-12, i de jødiske Skrifter og i
Johannes Åbenbaring. Denne lære kalder vi for ”evangeliet om
Riget”.
b.) Forkyndelsen af den kristne menighed. Den finder vi
udelukkende i Paulus breve. Det centrale i disse breve er at
mennesker bliver frelst af nåde og ikke ved gerninger: Ef.2,8-9. En
bliver heller ikke bevaret som kristen ved ydre overholdelse af
budene. Det er Guds nåde som opdrager os til at leve på en ret
måde: Titus 2,11-12. Denne lære kalder vi for ”evangeliet om den
frie nåde”.
Disse to læresystemer
har lære-mæssige ting som er fælles, men de har også mange ting
som ikke er fælles, og de skal ikke blandes sammen.
Der har op igennem
snart hele frelses-historien være en sammenblanding
mellem disse to lære- systemer, men nu er tiden kommet så langt, at
vi må begynde at skille disse og forstå Guds ord på en ret måde.
Vi må huske på at Paulus opfordrede Timoteus til at fordele
Skrifterne på en ret
måde. Det
gælder også os: 2.Tim.2,15.
Dette er hovedgrunden
til at denne Bibel-kommentar blev skrevet. Den vil være et forsøg
på at retlede
kristen-folket og andre, således at de kan få en ret
forståelse
af Guds ord.
Jeg ønsker at
kristen-folket kan se, at jøderne har et åndeligt fundament og det
angår Riget
for Israel,
medens den kristne menighed har et andet åndelig fundament, og det
angår den kristne menighed, som er en himmelsk forsamling.
Dersom vi ikke ser og
forstår dette, så kommer vi aldrig ind i den åndelige
frihed,
som Paulus beskriver i sine breve
Dersom vi ikke får tag
i dette, så bliver vi aldrig frigjort i vort kristenliv, for vi
kommer til at ind- blande elementer fra Jesus og apostlenes
forkyndelse ind i Paulus lære om den frie nåde.
Der kom en ny
tid
med Paulus.
Indholdet i N.T, skal
fordeles på følgende grupperinger af mennesker:
a.) De hedninger som
ikke har hørt om jødernes Torah eller om evangeliet om den frie
nåde:
Rom.1,18-32.
b.) Jøderne som har
Toraen, m,en som ikke vil bøje sig for Guds ordninger i de
forskellige tidsperioder: Rom.2,1-3 v.20.
- De messianske jøder som blev frelst med Rigets evangelium.
d.) De jøder og hedninger som hører med til Jesu
legeme. Rom.3,21-31.
e.) De jøder og
hedninger som bliver frelst efter den kristne menigheds bort-atomar.
s.50 I Paulus
forkyndelse er det den kristne menighed som er i centrum. Den består
både af jøder og hedninger. Den kristne menighed er en ny
frelses-forsamling,
som ikke havde været før. Den indgår i en enhed med Jesus, der
Jesus er hovedet, og hver enkelt af os som tror på Jesus, udgør
lemmerne på legemet: 1.Kor.12,27.
Medens jøderne har
jordiske
løfter,
så har den kristne menighed himmelske
løfter.
Vi er allerede på nuværende tidspunkt indsat i himmelen sammen med
Jesus (Ef.2,6.) og har del i ”al åndelig velsignelse”: Ef.1,3.
Efter at Gud først
havde dømt hedningerne og derefter jøderne, så tog han sig et nyt
folk, som bestod både af jøder og hedninger: Rom.11,32. Dette er
den kristne menighed. Den består af både jøder og hedninger.
Paulus var den første som fik vist de lære-mæssige sandheder om
denne menighed.
Det som først og
fremmest kendetegner Gud, er ikke strenghed og dom, men nåde,
barmhjertighed, frelse og kærlighed. Han vil at alle skal blive
frelst og lære sandheden at kende: 2.Mos.34,6.
Når vi studerer
frelses-historien, ser vi at dette er rigtig. Vi må blive imponeret
over den mængde nåde som findes hos Gud.
s.56 Når man
sammenligner den messianske jødedom, så er der lagt meget større
vægt på gerningerne
end i den paulinske kristendom. Medens man i jødedomme spørger:
Hvad skal jeg gøre,
for at blive frelst, så spørger man hellere i kristendommen: Hvad
skal jeg tro,
for at blive frelst. Dette viser også at her er tale om to
forskellige trossystemer.
Der er ingen
modsætninger mellem den messianske jødedom og kristendommen, for de
beskriver to forskellige læresystemer. Den første angår Riget
for Israel,
og den anden angår
den kristen menighed.
Medens
jøderne var knyttet til Mose Torah gennem hele perioden frem til
templet ødelæggelse i år 70, så er den kristne menighed knyttet
til Guds nåde.
Det som frelser både
jøder og hedninger er
troen på Jesus,
men i vandringen som troende bliver der stillet forskellige krav til
disse to menigheder. ”Og der er ikke frelse i nogen anden, for der
er heller ikke noget andet navn under himmelen, givet blandt
mennesker, ved hvilken vi skal blive frelst” Apostlenes. Gerninger
4,12.
s.57 Den 8.
saligprisning. ”Salige er de som er forfulgt for retfærdigheds
skyld, for himlenes
rige
er deres: Matt.5,10.
Denne saligprisning er
galt oversat. Det er ikke de som bliver forfulgt som skal arve Guds
rige,
men
det er de som søger
Guds rige af hele hjertet,
som skal blive frelst.
En får ikke del i Guds
rige blot på grund af forfølgelse, men på grund af at man søger
frelsen i dette Rige. Dette vers skal oversættes på flg.
Måde:”Salige er de som søger (jager efter) retfærdighed
(frelsen), for Himlenes rige er deres.”
Grunden til at dette
vers er blevet galt oversat er:
a.) At man har ment at den som blev forfulgt for Guds
Rige, skulle arve Guds Rige.
b.) Det hebraiske verpe for ”at forfølge” er
”radaf”. Det har to betydninger, og det er ”at forfølge” og
”at jage efter”. Her burde ordet have været oversat med ”at
jage efter” og ”at søge”.
s.64 Matt.5,20: Kan
også betyde flg. Dersom jødernes retfærdighed blot var reduceret
til almissen så kunne de ikke få del i Guds rige.
Paulus kunne ikke have
udtrykt sig på denne måde. I hans forkyndelse er det blot et
retfærdigheds problem, og det er Guds retfærdighed og Guds nåde.
Medens den messianske
jødedom opererede med 2 retfærdigheds-begreber, så har den
paulinske lære blot et retfærdigheds-begreb, og det er Guds
retfærdighed.
Jeg efterlyse logisk
tanke og konsekvens i den teologiske fortolkning. Den eneste måde at
gøre dette på, dersom man skal yde det teologiske indhold i N.T,
sin ret, er at regne med to selvstændige teologiske systemer som
ikke skal blandes sammen.
De har deres ligheder,
men de har også deres uligheder. Se min bog: Jødedommens Jødiske
Rødder, hvor jeg skriver en del om dette.
Medens den messianske
jødedom baserer sig på betinget
nåde,
har den paulinske kristendom fri
nåde.
Der er ingen som har fortjent Guds nåde, men det er en anden sag.
s.67 Den jødiske Torah
gælder ikke for den kristne menighed. Vi er frelst af nåde ved tro,
og vi
bliver bevaret på grund af nåden.
Vi bliver ikke bevaret som kristne på grund af gerninger eller
overholdelse af Guds bud. Når vi gør gode gerninger, så er dette
et udtryk for at Guds nåde arbejder med os og i os: Titus 2,11-12.
s.71 Når det gælder
de nye bud, som Jesus udarbejdede i Matt.5,39-42 . Så kan vi ikke
praktisere dem i vor tidsperiode, for de er givet i en jødisk
sammenhæng. Jesu lære angår Riget for Israel. Det er helt
urealistisk at leve op til disse bud i vor tid, for det vil føre til
uholdbare situationer og social uorden.
Til trods for det så
har vi lignede tanker i kristendommen. Vi må huske på at
kristendommen er jødedom som er tilpasset os hedninger: Rom.12,14
v.17-19. 1.Kor.5,15.
Vi ser derfor hvor
vigtigt det er at vi læser N.T, ud fra et dispentionalistisk
synspunkt. Den som ikke regner med de forskellige tidshusholdninger i
læsningen af Guds ord, vil få store problemer med at forstå Guds
ord på en ret måde.
I Riget tid vil Jesu
undervisning være basis for styret i den messianske menighed. Det
skal blive et retfærdigt styre, og af den grund vil det også kræve
en stor etisk retfærdighed fra menneskers side.
s.76 I den messianske
jødedom blev opfyldelsen af bøn reguleret efter to forhold, og det
var:
De messianske jøder
måtte tro på Jesus som jødernes Messias.
Der måtte holde Jesu
bud, for at opnå det som de bad om.
På samme måde som
Jesus holdt Guds bud og blev i Guds kærlighed på samme måde var
det også med de messianske jøder. For at få det som de bad om,
måtte de holde dele af aftalen eller kontrakten.
Således er det ikke i
den paulinske kristendom. Opfyldelsen af vore bønner er ikke
relateret til om vi holder Jesu lære eller Jesu bud. Der kom en helt
ny tid med Paulus.
Vi skal ikke fokusere
på opfyldelsen af hvert enkelt bud, men på Guds
nåde.
Det er Guds nåde som gør at vi holder de bud og de forordninger som
gælder i vor tidsperiode. Rom.8,14.Tit. 2,11-14
Når vi holder de
forskellige budene, så er dette et bevis på at det er Guds nåde
som arbejder med os. Ef. 2,15-. I den paulinske kristendom regner vi
blot med et retfærdighedsbegreb, og det er Guds retfærdighed:
Rom.3,21-22.
s.78 Den kristne
menighed vil være et udstillings-vindu
for
hele verden i kommende tidsperiode, for at vise hvor ufattelig stor
den nåde er som han giver os i nuværende tidsperiode, som er nådens
tid. Vi ved ikke engang hvad vi skal bede om, men Den Hellige Ånd
hjælper os, således at vi kan bede på en ret måde: Rom.8,27-.
Dette betyder ikke at
der ikke var nåde i tidsperioderne før den kristne menighed. Der
har været nåde i alle tidsperioder. Det er Guds nåde som har
frelst mennesker bestandig.
Før den frie nådes
tidsperiode, som er vor tidsperiode, da måtte troen blive
demonstreret gennem gerninger og overholdelse af de forskellige bud.
Troen måtte blive testet. Således var det både i tidsperioderne
før Sina pagtens tid, under Sina pagtens tidsperiode og i Jesu
undervisning.
I
Paulus forkyndelse da kan en få lov til at være et Guds barn selv
om man ikke har de gode frugter i sit kristen-liv. En kan miste hele
lønnen, men alligevel blive frelst, for kristen-livet opholdes ikke
ved udøvelse af gode gerninger, men ved Guds nåde: 1.Kor.3,15.
Den
kristne menighed er ikke overgivet til overholdelse af bud og regler,
men vi er overgivet til Guds nåde: Apostlens gr.20,32.
Vi
må skille mellem Guds nåde, som har været i alle tidsperioderne,
og Nådens tidsperiode.
De
Ny. testamentes hemmeligheder
blev åbenbaret for en mand, og det var Paulus: Ef.1-2. 3,1-6
Vi
må ikke sammenblande det messianske budskab og Paulus lære, for de
angår to forskellige tids-husholdninger i Guds rige.
Paulus
hans budskab er en parentes ind
i Guds program med jøderne.
Efter
den kristne menigheds bort-atomar vil Paulus undervisning blive
trukket tilbage.
De
messianske jøder vil da komme ind i centrum igen, og de vil
videreføre Jesu og apostlenes lære, således som den kommer til
udtryk i de 4 evangelier, i først del af Apostlenes Gerninger og i
de hebraiske Skrifter i N.T.
s.79
”Fadervor” er en jødisk bøn. Vi kan naturligvis bruge den i
indeværende tidsperiode. Men det er ikke alt det som står i denne
bøn, som passer for os. Det er en bøn som angår den messianske
jødedom. Hvad der gælder det tidsmæssige aspekt ved den, så
henviser den til flg. Tidsperioder:
a) Den
angår tiden for Jesu og apostlenes forkyndelse.
b) Den
gælder trængselstiden på 7 år som endnu er fremtidig.
c) Den
gælder for hele 1000 års-rigets periode.
s.82
Den som ikke tilgav først, fik ikke syndernes forladelse af Gud.
Således
er det ikke i vor tidsperiode og i den paulinske lære. Vi bliver
tilgivet vore synder på grund af Jesu forsoning.
Vi
kan være sikre på syndernes forladelse når vi tror på Jesus. Det
”at tro på Jesus” Er det samme som ”at have syndernes
forladelse”. Ef.4,32,
s.83
I vor tidsperiode behøver vi ikke at bekende vor synder for at få
syndernes forladelse. Guds nåde dækker alt dette. Vi har automatisk
syndernes forladelse så længe vi tror på Jesus. Det er det samme
som ”at være i Kristus”.
Dette
betyder ikke at vi ikke skal lægge alle vore synder frem for Gud og
bede ham om at hjælpe os, således at vi kan leve et bedre liv som
kristne. Vi skal lægge alt frem for Gud: Ef.4,6, men det er nåden
som må føre til at vi lever et bedre liv som kristne og ikke
gerningerne.
Den 6. bøn
(Matt.6,13) er en bøn om at Gud ikke må lede de messianske jøder
ind i fristelse (prøve). Det ord som her er brugt, er på græsk
”pirasmos”. Det skal ikke oversættes med ”fristelse”, men
med ”prøve”. Denne bøn angår de prøver som jøderne skal
igennem i den 7 års trængselstid, som ligger foran.
Det
samme ord er brugt i Johs. Åb.3,10 om menigheden i Filadelfia, som
er en messiansk menighed. Gud vil bevare den ud fra (gennem)
trængselstiden.
Det
forhold at de 7 lilleasiatiske menigheder ikke er paulinske
menigheder, ser vi af indholdet af det som Johannes skriver til disse
menigheder, hvor der bliver lagt stor vægt på de gerninger som de
gør og lidt vægt på Guds nåde, som kendetegner de paulinske
menigheder: Johs. Åb. 2,5. 3,2.
Vi
gør opmærksom på at i Efesus som i mange andre byer i adspredelsen
var der to typer menigheder, som troende på Jesus, og det var.
a) De
messianske menigheder, som bestod af jøder og proselytter. De blev
betjent af apostlene.
b) De
paulinske menigheder, som bestod både af jøder og hedninger. De
blev betjent af Paulus og hans medarbejdere.
Lukas
11,13. Den 6. bøn
er bøn om at Gud må bevare jøderne fra ”det onde” eller ”den
onde”
Dette
er også en bøn som angår jøderne i den store trængsel:
2.Tess.2,3-4.
Fadervor
afsluttes med en bekræftelse om at Riget for Israel, magten og ære
hører Herren til i tidsaldrene.
s.88
Vi må lære at skille mellem den betingede og den ubetingede nåde.
Der er ingen som har fortjent Guds nåde, men det er en anden sag.
Vi
har let ved at sammenblande disse to læresystemer som er beskrevet i
N.T. Der er stor forvirring
på dette område. I forkyndelsen blander de fleste sammen Guds krav
og Guds nåde.
De
to læresystemer som vi har i N.T, må ikke blandes sammen. De har
deres egenart, og de har forskellige målsætninger.
Den
messianske jødedom tog sigte på at udtage jøder og hedninger for
Riget for Israel, medens den paulinske kristendom tog sigte på at
udtage den kristne menighed for himmelen.
De
som sammenblander disse to læresystemer bidrager til at der bliver
forvirring
blandt de troende, og at evangeliet
mister sin kraft.
De
som f.eks. forkynder sat vanddåben er nødvendig for at blive
frelst, eller de som forkynder at der er frelse (genfødelse) i
vanddåben, de er med til at svække evangeliet om Guds nåde:
1.Kor.1,17.
Store
dele af den kristne kirke i dag har ingen
kraft i sin
forkyndelse. Den er henfaldet til ritualisme og menneskelige påfund.
Bjørnstjerne
Bjørnson har sagt at de fleste mennesker går på Guds veje. Dette
er ikke ret. Det er det modsatte som er tilfældet. Der hvor de
fleste mennesker går er ikke på Guds veje.
s.96
Vi skal ikke forkynde Torah til de u-frelste i vor tidshusholdning.
Vi skal forkynde nåden, for deres synder er sonet på Golgata. Han
er en soning for al verdens synd: 1.Joh.2,2.
”forsoningens
tjeneste” går ud på to ting, og det er:
a) At
forkynde at alle troende er frelst ved Jesu forsoner-gerning.
b)
Forkynde at Jesus har sonet al verdens synd, og at han ikke længere
tilregner verden deres synder. Det er ikke synden som er et problem i
vor tid, men det er at mennesker ikke vil tage imod yndernes
forladelse: 1.Kor.5,14-21.
De
mennesker som går fortabt for Guds rige, bliver heller ikke dømt på
grund af synden i deres liv, for den er taget
bort, men de
bliver dømt på grundlag af deres gerninger. Johs. Åb. 22,12.
s.97
Det forhold at Mose Torah som åndelig system er ophævet, betyder
ikke at det enkelte bud i denne Torah er bortfaldet i indeværende
tidshusholdning. Se min bog: Jesu Genkomst, bind 5, kap: De ti bud er
indtaget i Paulus undervisning med undtagelse af sabbatbud og bud om
gengældelse i 3. og 4. slægtled.
Vi
har også en række forskrifter og pålæg indenfor den kristne
menighed. I Paulus Skrifter har vi i underkant af 400 bud eller
forordninger som gælder den kristne forsamling. Dette gælder
forholdet til vore medmennesker, til de troende, til samfundet, til
ordningen i Guds-tjenesten og til Gud. Rom.2,4. Gal.1,15.
1.Kor.15,10.
s.99
Når man ikke regner med en åndelig størrelse som Riget for Israel
i sine teologiske vurderinger, ser en heller ikke at Jesus kom med
evangeliet om dette Rige.
Den
alvorlige konsekvens af dette bliver at man trækker ind Jesu
forkyndelse i den kristne menigheds forkyndelse.
Der
opstår stor forvirring
blandt de troende, og det budskab som de både hører og forkynder
selv, bliver ikke Paulus hans nåde-budskab, men en sammenblanding af
et evangelium, som har i sig elementer både fra Jesu forkyndelse og
Paulus forkyndelse.
Et
sådant budskab binder de troende og gør dem ikke glade og frie.
Det
fører til stor frustration
blandt de troende, for de forstår ikke hvad den sande paulinske lære
går ud på. Eyvind von Tangen Sivertsen siger flg., om
Bjergprædikenen i sin bog: Hvordan læser du Bøgernes bog? s.67-68:
Tilbudet om dette Rige skulle vel gives til folket. Men de ville ikke
forstå at dette rige efter sit inderste væsen var et åndeligt Rige
bestem og ånds styret Gudsrige med Messias-tidens herlighed som
tilgift.
Vi
må gøre alvor af synet på Jesus som den forjættede Israels
Messias.
Læs
Bjergprædikenen ud fra denne forståelse og i lyset af det
profetiske ord i Gl.-testamente, da kan der vanskelig rejses tvivl om
at denne Jesu ”programtale” helt og holdent tager sigte på
Messias-riget med dets menneskelig ideelle tilstander på jorden.
Hvad
som gælder Bjergprædikenen, så se min bøger: Jødernes Konge bind
2 og 4, hvor jeg skriver meget om den. Se også min bog: Jesu
Genkomst bind 5, kap: Bjergprædikenen er grundlov i Riget for
Israel.
s.102
Jesus var ikke blot interesseret i de store mængder. Han tog sig
også af den enkelte. Den spedalske havde tro
for at Jesus kunne helbrede ham. Dermed var en vigtig forudsætning
til stede for at Jesus kunne gøre dette. Vi ved at i den messianske
lære, var troen en forudsætning for
at helbredelsen kunne finde sted.
Jesus pointerede stadigvæk at troen
var det middel som han brugte
når han helbredte et menneske.
Jesus
ville ikke at den spedalske skulle fortælle det til nogen, at han
var blevet helbredt for sin spedalskhed. Han ville ikke fokusere på
de messianske undergerninger som han udførte, for at jøderne ikke
skulle blive optaget af dem. Han ønskede først og fremmest at
jøderne skulle se på ham som den som tog bort al verdens synd.
Se
min bog Jesu Genkomst bind 4: De messianske undergerninger.
s.103
Vi kan ikke uden videre overføre disse løfter til den kristne
menighed. De er givet til jøderne.
Når
vi sammenligner den bibelske jødedom i Tanach, den messianske
jødedom og den paulinske kristendom med henblik på helbredelserne,
så får vi flg. Forskelle mellem disse 3 trosretninger:
a) I
gammel- testamentes tid blev jøderne helbredt på grund af løfter.
b) I
den messianske forsamling blev jøderne helbredt på grund af løfter
plus tro.
- I den kristne menighed bliver vi helbredt på grund af Guds nåde. Den er baseret på Jesu forsoning. Gal.3,5.
Med
Paulus undervisning bliver der sat lighedstegn mellem ”troen” og
Paulus nye lære om ”nåden”. Han kaldte sin nye lære for ”den
tro som skulle åbenbares”: Gal.3,23.
Det
som kendetegner vore menigheder og hver enkelt troende, er at mange
har store kundskaber om den kristne lære, men vi mangler
kraften til
at udføre opgaverne, som Den Hellige Ånd har givet os gennem de
forskellige nådegaver. Dette gælder også helbredelsens nådegave.
Af to grunde:
a) For
det første lærer vi ikke ret om de forskellige tidsperioder. I
forkyndelsen sætter vi lighedstegn mellem den messianske tidsperiode
og den kristne menigheds tidsperiode. Guds ordninger kan ikke komme
til sin fulde udfoldelse, når undervisningen er forkert. Det er
ordet som åbner op for Den Hellige Ånds virksomhed og kraft.
b) For
det andet beder man ikke om at få nådegaverne, således at man kan
praktisere dem. Praktiserende af nådegaverne er blevet en sag for
specialister. Det var ikke meningen. Nådegaverne er givet til hele
menigheden og ikke blot til de som har ledende stillinger indenfor
menigheden.
s.106
I N.T, er det nævnt to gange at Jesus undrede sig:
a) Han
undrede sig over denne kaptajns tro: Luk.7,5.
b) Han
undrede sig over jødernes vantro: Luk.6,5-6.
Dette
betyder at alle kan komme til tro på Jesus. Det store spørgsmål i
hvert enkelt menneskes liv er dette: Hvad vil du gøre med Jesus? Vi
du tage imod ham som din frelser, eller vil du forkaste hans tilbud
om frelsen?
s.110
Paulus godtog de skrøbeligheder som han havde. Dette kunne være
forfølgelser, fængselsophold, totur, farer, anstrengelser, hunger,
tørst, kulde, nøgenhed og omsorg for menighederne: 2.Kor.11,23-29.
Se
bogen: Understandin the Gospels. Af Charles F. Baker, s.67-68, hvor
han skriver om forholdet mellem sygdom og forsoning af synden.
s.111
1.Joh.1,9. Vi kan ikke anvende disse udsagn på den kristne menighed
i dag. De angår den messianske menighed og hører med til Riget for
Israel. Vi behøver ikke jødernes prosure for at blive helbredt. Vi
bliver helbredt på grund af Guds nåde, og vi har syndernes
forladelse ”i Kristus”.