GRUNDLOV :
Bibelforkynder, forfatter, cand. philol, Oskar Edin
Indergaard,
Kristen Bokproduksjon – Tingvoll 1997.
JESU GJENKOMST bind 5, s. 312-.
BJERGPRÆDIKENEN ER GRUNDLOVEN I
RIGET FOR ISRAEL.
Bjergprædikenen
indeholder kernen i
Jesu undervisning, og hele hans teologi har sin basis
i det som han sagde i denne tale.
Bjergprædikenen
er grundloven i himlenes rige eller riget
for Israel. Den skal også blive
grundloven i 1000 års-riget. Den beskriver ikke frelsesprincipperne
i den frie nådens tidsperiode, men den beskriver lov – og tros –
aspektet ved Jesu forkyndelse.
Efter
den kristne menigheds bortrykkelse vil frelsesprincipperne i
bjergprædikenen komme tilbage igen. De vil være den åndelige basis
for styret og dom i trængselstiden og i 1000 års-riget: Mat. 25,34.
Mat. 25,40. Å. 19,7-8
Mange
af de ortodokse jøder, som beskæftiger sig med studiet af hele
Bibelen, ser klart at der er forskel på
Jesu forkyndelse og Paulus´ forkyndelse, hvad der gælder
forpligtigelserne og forholdet til Moseloven. Det er snart på høje
tid at vi kristne fra
hedningenationerne også ser og forstår dette.
Jeg
vil citere hvad Robert Raphale har udtalt om Bjergprædikenen: "En
kristen som lytter til Jesu ord &
ikke har fået sin forståelse helt fordærvet af såkaldt teologisk
visdom, må erkende, at han (Jesus)
fastholder loven, og endog, hvad som er
vigtigere: Han skærper den.
Fem
gange indleder han med et: Men jeg siger jer. Denne skærpelse af den
jødiske livsholdning hænger sikkert sammen med den messianske lov,
som først træder i kraft ved rigets
komme...
Jeg
vil også citere hvad Arnold G. Fruchtenbaum siger om Bjergprædikenen
i sit hæfte: The Sermon on the Mount, s.2-3.: "Hvad er
Bjergprædikenen i sin totalitet, som en enhed ? 3 ting er den ikke:
- For det første er den ikke grundloven i det messianske rige, for det vil kræve genindsættelsen af hele Moseloven, og det vil ikke ske. (Jeg er uenig med ham i dette.)
- For det andet er Bjergprædikenen ikke midlet til frelse, for det vil betyde frelse af gerninger. Dette syn er ofte udtrykt, når nogen siger: "Vel, alt hvad jeg trænger til for at komme til himmelen, er at følge den gyldne regel, som er i Bjergprædikenerne." Selv om en følger den gyldne regel, vil man fremdeles ikke blive frelst eller komme til himmelen, fordi bare det at følge den gyldne regel, vil ikke frelse nogen. Dette er ikke et middel til frelse.
- For det tredie er det ikke kristen etik for denne tidsperiode, for det vil kræve at de kristne skulle holde hele Moseloven. Dette punkt kræver klar redegørelse:
Det
forhold i Bjergprædikenen, som senere blev etik for denne tidsalder,
men som er en enhed, var det ikke dens hensigt. Dersom den var, ville
efterlevelsen af hele Moseloven, alle 613 bud, være obligatorisk som
kristen etik i denne tidsalder. Bibelen lærer at dette ikke er
tilfældet. Som en enhed er det ikke kristen etik for denne
tidsalder. Hvordan kan man vide hvad som er og hvad som ikke gælder
i dag – er baseret på hvad som er sagt senere i evangelierne eller
af apostlene i brevene.
I
sin sammenhæng, i den jødiske referencerammens, som det blev talt
i, er Bjergprædikenen Kristi tolkning af hvilken standard
af retfærdighed, som loven kræver,
sat i kontrast til farisæernes tolkning af hvilken slags
retfærdighed loven kræver. En bedre titel af Bjergprædikenen ville
være "Kristi tolkning af lovens
retfærdighed".
Som
en enhed, er den kristne tolkning af den nye retfærdighed som loven
krævede, i modsætning til farisæernes tolkning af hvilke slags
retfærdighed loven krævede.
Selv
om jeg ikke er enig i alt hvad Arnold G. Furchtenbaum skriver om
Bjergprædikenen, er jeg enig i flg.:
- Bjergprædikenen angår ikke den frie nådens tidsperiode.
- Bjergprædikenen omtaler lovens retfærdighed.
- Bjergprædikenen udtrykker loven og ikke den frie nåde.
Johan
Henrik Jørgensen siger flg. om Bjergprædikenen i "Karmel"
Nyt nr.16. 1996: "Da Jesus havde begyndt at forkynde himlenes
rige som værende nær, og udførte de tegn og undere som var
forventet i forbindelse med dette riges oprettelse, holdt han den
tale som vi kalder Bjergprædikenen. Lad mig igen understrege at vi
er aldeles på jødisk grund
i denne tale. Og han holdt den for
jøder, som vi må forudsætte var vel
kendte med Skrifterne, og som derfor havde de bedste forudsætninger
for at forstå hvad han talte til dem om. Derfor: Skal vi kunne
forstå hvad Han, Messias ,Kongen, ønskede at meddele sit folk, må
vi have den jødiske baggrund nøje for øje, og prøve at sætte os
ind i den jødiske tankegang.
Og
hvad var det som han lægger frem for sit folk i denne tale ? Det er
selve KONSTITUTIONEN – GRUNDLOVEN – i det messianske RIGE,
således det forudsættes at blive, når
det bliver oprettet på jorden. Dets
bærende princip bliver RETFÆRDIGHED.
(Se
mine bøger: Jødernes Konge., bind 2., kapitlerne: Jesu forhold til
Moseloven., og: Bjergprædikenen er grundloven i 1000 års-riget.
Jødernes Konge., bind 4., kapitlerne: Forskel på Jesu og Paulus`
deres forkyndelser og: Jødiske Bibel-forskeres syn på Jesus og
Paulus.)