Johannes
Åbenbaring kap. 4-20. hører med til:
JESU
FØRSTE UNDERVISNING. (4.)
Tryg
11. (1.)
Gary
Stearman siger flg. om de tre første kapitler i Johs. Åben.: "Med
andre ord, der har været en generel forståelse af at kirkens
periode vil blive afsluttet efter at dens formål er afsluttet. Det
synes sandsynlig at udtrykket "efter dette" i Åben.4,1.
samsvaret med udtrykket "efter dette" i Apostlenes
Gerninger 15,16. Dette er perioden hvor Gud igen vender sig til
Israel. Det er blevet sagt mange gange: Åbenbarings bogen er en
JØDISK BOG MED UNDTAGELSE AF DE FØRSTE 3 KAPITLER, SOM ANGÅR
KIRKEN."(Profeti in The News. December 1996.)
Det
retfærdighedsbegreb som bliver forkyndt i Åbenbarings bogen 4-20
hører ikke med til den frie nådens tidsperiode. Vi skal i det fl .
give eksempler på at dette er korrekt.
1.
"Og da det (lammet) åbnede det femte segl, så jeg under
alteret deres sjæle som var blevet myrdet for Guds ords skyld og
for det vidnesbyrds skyld som de havde, og de råbte med høj røst
og sagde: herre (gr. despotes), du hellige og sanddru ! hvor længe
skal det vare før du holder dom og hævner vort blod på dem som bor
på jorden ? Og der blev givet dem en lang hvid kjortel (gr.stola),
og det blev sagt til dem at den endnu skulle slå sig til ro en liden
stund, indtil tallet på deres medtjenere og deres brødre som
herefter skulle ihjelslås ligesom de selv, blev fuldt (martyrenes
fylde)." Åb.6,9-10.
Dette
er en beskrivelse af troende jøder som bliver myrdet i den første
trængselstid. De bliver myrdet på grund af Guds ord og det
vidnesbyrd som de havde.
De
råber til herren om hævn for deres blod. Ordet "despoter"
betyder "den suveræne Herre". Det kommer af ordet
"demo-postes", som betyder "husets Herre". Det
hus som der her er tale om, er Israels hus.
Det
forhold at de råber hævn, viser også at disse martyrer ikke hører
med til den frie nådes tids husholdning, men de hører med til
trængselstiden. I vor tidsperiode råber vi ikke om hævn over vore
fjender, men at de må blive frelst ved den frie nådes evangelium.
Den
frelsesklædning som disse martyrer får, er heller ikke frelses
klædningen til den kristne menighed. Den hedder på græsk
"himation". Den frelses klædning, som martyrerne får,
hedder på græsk "stola".
2.
"Og et stort tegn blev set i himmelen: en kvinde (Israel), klædt
med solen, og månen under hendes fødder, og på hendes hoved en
krone af 12 stjerner". Åb.12,1.
Kvinden
er et billede på Israel. At hun er klædt med solen, betyder at hun
har iklædt sig Messias og hans frelse.
At
hun har månen under sine fødder, betyder at hun vandrer i samsvar
med Guds bud og love. Det er menneskets egen retfærdighed.
At
hun har en krone med 12 stjerner, betyder at alle de 12 stammer i
Israel har del i frelsen.
3."Og
dragen (Satan) blev vred på kvinden (Israel) og drog af sted for at
føre krig mod levningen af hendes æt, de som holder Guds bud og har
Jesus Kristi vidnesbyrd." Åb.12,17.
Dette
er jøder som holder Guds bud i Moseloven og har vidnesbyrdet om
Jesus som verdens frelser og jødernes Messias. Dette er en afdeling
af trængselstidens jødiske levning.
4.
"Om nogen fører i fangenskab, han skal i fangenskab. Om nogen
dræber med sværd, han skal dræbes med sværd. Her er de helliges
tålmodighed og tro." Åb.13,10.
Dette
er det retfærdighedsbegreb som vi vil have i endens tid. Den som
udøver en ond handling, skal straffes på samme måde. Princippet er
RETFÆRDIG GENGÆLDELSE, og det har ingen tin med den frie nåde tid
at gøre.
5.
"Her er de helliges tålmodighed, de som holder Guds bud og har
Jesu tro. Og jeg hørte en røst fra himmelen sige: Skriv! Salige er
de døde som dør i Herren herefter ! Ja, siger Ånden, de skal hvile
fra deres arbejde, for deres gerninger følger med dem."
Åb.14,12-13.
Dette
er en beskrivelse af de jødiske martyrer fra anden halvdel af
trængselstiden. De baserer deres frelse på tre forhold og det er:
a.
De holder Guds bud.
b.
De tror på Jesus.
c.
Deres gerninger hører med til det indirekte frelses grundlag;
(Dette
er det samme som Jesu første undervisning)
6.
"Lad os glæde og fryde os og give ham æren ! for Lammets
bryllup (1000 års riget) er kommet, og hans hustru har gjort sig
rede, og det er hende givet at klæde sig i rent og skinnende fint
linned. For det fine linned er de helliges RETFÆRDIGE GERNINGER."
Åb.19,7-8
Dette
er en beskrivelse af de troende jøder i trængselstiden. De er Jesu
brud og hustru. Den frelses dragt som de bærer, er deres egen
retfærdighedsgerninger. Dette viser at loven er indført igen som
indirekte frelsesvej i endens tid.
Dette
udsagn hører ikke med til den kristne menigheds tidsperiode. I vor
tidsperiode bærer vi bare en retfærdighedsdragt, og det er JESU
FORSONING.
7.
"Og jeg så de døde, små og store, stå for Gud, og bøgerne
blev åbnet, og en anden bog blev åbnet, som er livets bog, og de
døde blev dømt efter det som stod skrevet i bøgerne, "EFTER
DERES GERNINGER." Åb.20,12.
Dette
er en beskrivelse af Guds dom efter 1000 års rigets tidsperiode.
Alle må frem for denne domstol, som er placeret i himmelrummet. Det
som frelser disse mennesker er tro på Jesus og gerninger. I denne
sammenhæng er troen ikke nævnt, men den er selve frelses
grundlaget. Når gerningerne er nævnt, så er grunden til det at
1000 års riget er en betinget periode. Frelsen er afhængig både af
tro og gerninger.
Det
er ofte i den bibelske kontekst at troen ikke er nævnt som frelses
grundlag. Dette betyder ikke at den er udeladt, men det betyder at vi
i alle bibelske tekster skal vide, hvad Bibelen siger om frelses
grundlaget og trække det ind i forståelsen af Guds ord. "Og
kongen skal svare og sige til dem: Sandelig siger jeg jer: Hvad i har
gjort imod en af mine mindste brødre, det har i gjort imod mig."
Mat.25,40.
"og
de skal gå ud, de som har gjort det gode, til livets opstandelse, de
som har gjort ondt, til dommens opstandelse." Johs.5,29. Se min
bog: Jesu Genkomst. Bind 3. hvor jeg skriver mere om dette.
Spørgsmål
og opgaver.
1.
Hvem er martyrerne under alteret Åb.6,9-11. ?
2.
Hvad er det som viser at disse ikke hører med til den
Nytestamentlige menighed ?
3.
Hvilket retfærdighedsbegreb er der i trængselstiden ?
4.
På hvilke 3 forhold baserer martyrerne deres frelse ?
5.
Hvilken retfærdighedsdragt bærer Lammets hustru ?
6.
Hvem er Lammets hustru ?
7.
Hvad er "Lammets bryllup" ?
8.
Hvad betyder det at menneskerne efter 1000 års riget skal blive dømt
efter deres gerninger ?
”Jesu
Genkomst” bind 5, side 462-465.
Referent:
yeshuatt@mail.dk
PÅ
GENSYN !