torsdag den 28. marts 2013

LOV eller EVANGELIUM: Oskar Edin Indergaard


                                                LOV ELLER EVANGELIUM.
Torstein Tveit har en meget god artikel: Lov eller Evangelium. i DM den 30-12. der han med rette påpeger at det lutherske synet på forholdet mellom loven og evangeliet er galt. Jeg er enig i det som han skriver i denne artiklen. (Jeg har selv udfordret J.Kleppe og J.Kvalbein i DM for deres ukorrekte syn på forholdet mellom retfærdiggørelsen og helliggørelsen uden at jeg har fået noe svar fra deres side.)
Vi er ikke længer under den jødiske loven (Torah). Det vil si: Vi er ikke længer under den jødiske undervisningen som har med Riget for Israel å gøre. Vi er under den paulinske undervisningen. I Rigets undervisning ble menneskerne frelst på samme måden som vi ved tro på Jesus, men de måtte hele tiden STADFESTE SIN TRO på Jesus ved å holde den jødiske Torah. Det var på den måden at troen ble fuldkommen. (Jak.2,21-24.)
Vi derimod som lever i den paulinske undervisningen, er fuldkomne i troen på Jesus. (1.Kor.1,30.) Vi behøver ikke å stadfæste vår tro ved lovgerninger. Vi behøver ikke en eneste lovgerning for hverken å bli frelst eller bli bevaret som troende. Vi bliver ikke mer retfærdiggjorte end det som vi er akkurat nå. Vi kan derimod bli mer helliggjort – ikke i det nye livet som vi lever for Gud- men i det livet som vi lever i forhold til verden og vore medmennesker.
Vi skal ikke bruge loven hverken for å vække syndere, op nå retfærdiggørelsen eller helliggørelsen av den enkle grunden at den jødiske loven (Torah) ikke er aktuel for den tidshusholdningen, som vi lever i i dag. Den jødiske Torah er taget bort. Vi er død ovenfor den jødiske Torah. (Rom.6,16 og Gal.3,25. )
Det er ret det som T.T. hævder, at vi kan ikke bruge det lutherske begrebet: ”Både synder og retfærdig” (lat. simul justus et pecator.) på en som er retfærdiggjort angående hans position ovenfor Gud. Der er han fuldkommen slik som Jesus er det.
Da Jesus døde for vore synder, døde han for alle verdens synd. I forholdet til Gud eksisterer ikke synden mer. Den er sonet og den er glemt fra Guds side. Dette gjalder al synd - også den som er i kødet- men vi må dø sammen med Jesus for å få tak i vår nye position som vi har i Kristus. (Rom.6,1-7.) Vår nye position er fuldkommen overfor Gud. Han ser os gjennom Jesus. Jesus ved Den Hellige Ånd bor i alle som er kommet til tro på Jesus. (Gal.3,27 ). Det er det nye livet som er helt perfekt. Det vi må tilstræbe, er at Kristus vinder sin skikkelse fuldt ut i vore liv. Dette er vår helliggørelse.(Gal.4,19.)
I forhold til verden, vore medmennesker og til kødet har vi synden som vi slider med. Den kampen kalder vi for helliggørelsen. Det er ikke hverken loven eller vi selv som skal kæmpe denne kampen for å opnå større helliggørelse, men det er Den Hellige Ånd som bor i os. Vi skal påkalde Ånden når vi har problemer, og Han skal udfri os. Loven har ikke denne funktionen. Han peger bare på synden og gør den større og mer tillokkende (Rom.3,19-20.), men Ånden tar fristelserne bort dersom Han får lov til å slippe til. Hvor mange nederlag havde vi ikke vært sparet for, dersom vi havde vært opmærksomhed på dette, og dersom den lutherske læren havde vært ret på dette punktet. (Se min sidste bog: PAULUS BREV TIL ROMERNE.)
Som en konklusion på det som er skrevet ovenfor: Vår position overfor Gud er helt perfekt. Den fik vi ved vår genfødelse. Den gav os barnekåret slik at vi kan kaldes Guds barn (sønner) fuldt ut. (Gal.4,5.) Vi er allerede her og nå sat ind i himmelen sammen med ham og kommer ikke til dom (Ef.2,6.), men vi er gået over fra døden og til Livet. Ingen eller noget kan rokke ved vår retfærdiggørelse eller position i Kristus. Den som er frelst, vil bestandig være frelst selv om store deler av teologien sier noget andet.
I forhold til helliggørelsen eller den daglige omvendelsen er vi ikke perfekte. Det er på dette feltet at kampen står mellom Gud og satan i en troendes liv. Den Hellige Ånd, som vi har som frelsespant i vore liv, kan gribe ind og gøre denne kampen så meget lettere dersom Han slipper til.
Tingvoll den 1-1- 2011. Oskar Edin Indergaard www.denpaulinskegruppe.blogspot.com