LOVEN ÅPNER IKKE OPP FOR EVANGELIET:
Det foregår en diskusjon i avisa
Dagen om hva som er rett luthersk lære, og hva som er lovens og
evangeliets rette plass i den. Den siste som er ute med et lite
innlegg om dette er Hermann J.Neu. Hans artikkel: Den frie nåden og
loven. stod i avisa den 23-1. Det var et svar på min artikkel:
Lovens hensikt. av den 23-12.
H.J.N. mener fortsatt at forkynnelse
av loven åpner opp for evangeliet. Dette er luthersk syn på dette,
men det er etter min vurdering galt. Loven kan ikke åpne for
evangeliet, for kunnskap om loven fører til at den synden, som der
er i ethvert ugjenfødt menneske, våkner til liv og forsterker
synden. Loven åpner ikke opp for evangeliet, men den åpner opp for
synden og til sist døden på det åndelige området.
Paulus sin kamp for å bli en
kristen er det beste beviset på dette. Om denne kampen står det
følgende: ”Men synden tok anledning av budet (loven) og virket
alskens begjærlighet i meg, for uten lov er synden død. Jeg levde
en tid uten lov (fram til 14- årsalderen), men da budet (loven) kom,
ble synden levende igjen. Jeg derimot døde (åndelig død), og budet
som var til liv (skulle føre til liv), det ble funnet å være meg
til død (han døde åndelig), for synden tok anledning av budet og
dåret og drepte meg ved det.” (Rom.7,9-11.)
Det skulle være helt tydelig ut fra
dette Skriftordet at loven ikke kan åpne opp for evangeliet. Det
åpner bare opp for den synden, som er i et ugjenfødt menneske, og
fører til at vedkommende dør en åndelig død.
Når det nå har seg slik, som jeg
har beskrevet ovenfor, så står det bare et alternativ tilbake
angående hva en skal forkynne for et ugjenfødt menneske, og det er
NÅDEN. Vi har også klare Skriftord for dette. ”Eller forakter du
hans godhets og tålmods og langmods rikdom, og vet ikke at GUDS
GODHET DRIVER DEG TIL OMVENDELSE.” (Rom.2,4.)
”For GUDS NÅDE er åpenbart til
frelse FOR ALLE MENNESKER, idet den opptukter oss til å fornekte
ugudelighet og de verdslige lyster og leve tuktig og rettferdig og
gudfryktig i den nåværende tidsalder.” (Titus 2,11-12.)
Dessuten lever vi ikke lenger i
lovens tidshusholdning. Det gjelder både de troende og de
ikke-troende. Vi lever i NÅDENS TIDSPERIODE. Denne tidsperioden ble
først åpenbart for Paulus. (Ap.gj.20,24 og Ef.3,2.) Dette betyr
videre at vi skal ikke forkynne loven for de ufrelste, men vi skal
forkynne nåden. Loven som indirekte frelsesvei, ble opphevet på
Golgata. ”siden intet kjød blir rettferdiggjort for ham ved
lov-gjeringer, for ved loven kommer kunnskap om synden. Men NÅ er
Guds rettferdighet som loven og profetene vitnet om, ÅPENBART UTEN
LOVEN.” (Rom.20-21.)
Den som hevder at vi skal forkynne
loven til de ufrelste, er dermed 2000 år for sent ute.
Hovedårsaken til at der er så stor
forvirring blant lutheranerne og andre om dise spørsmålene, er at
de ikke skiller mellom lovens tidsperiode og den frie nådens
tidsperiode i sine teologiske systemer. Den frie nåden tidsperiode
gjelder ikke bare de troende. Den gjelder også for de ikke-troende.
Ellers så ser jeg at H.J.N.
fortsatt har problemer med å forstå at en troende er uten synd.
Dette har vi diskutert mange ganger. ”Det nye mennesket” eller
”den nye skapningen” er helt uten synd. Det har de samme åndelige
kvaliteter som Kristus har. Det er uten synd og høyt hevet over
synden. At vi har et kjød i våre legemer som er full av synd, er en
helt annen sak. Kjødet skal ikke forbedres, for det kan ikke bli
bedre. Det skal dødes ved Den Hellige Ånds hjelp, slik som det døde
da vi ble frelst, men på grunn av at det fortsatt er synd i våre
legemer, så lever kjødet og synden i våre legemer.
Vi kan ikke hevde at en troende både
er synder og rettferdig på en og samme tid. Det er åndelig
schizofreni. Det er ikke bibelsk lære, men vi kan si at i legemet så
bor både Den Hellige Ånd og kjødet. Vi kan ikke bruke anatomiske
eller fysiologiske begrep om bibelske sannheter. Vi må bruke de
uttrykkene som Bibelen lærer oss. (Les. Rom.6.) (Se også min siste
bok: Paulus Brev Til Romerne, til utfyllende lesning.)
Tingvoll den 26-1. 2012.
oskaredi@online.no
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm