MATTEUS EVANGELIET
Bibelforkynder,
Oskar Edin Indergaard, 6630 Tingvoll. Norge.
KRISTEN
BOKPRODUKSJON.
EN
SAMMENLIGNING MELLEM JESU OG PAULUS` LÆRE
KAPITEL
11.
"Og
det skete da Jesus var færdig med at give sine disciple disse
forskrifter, da drog han derfra for at lære og forkynde (gr.kerysso)
i deres byer. Men da Johannes i fængselet hørte om Kristi
gerninger, sendte han bud med sine disciple og lod sige: Er du den
som skal komme, eller skal vi vente en anden ? Og Jesus svarede og
sagde til dem: Gå bort og fortæl Johannes det som i hører og ser:
Blinde ser halte (lamme) går, spedalske renses og døve hører og
døde står op, og evangeliet (gr.evangelion) forkyndes for fattige;
og salig (gr.makarios) er den som ikke tager anstød af mig."
(v.1-7.)Da Jesus havde givet sine apostle de forskrifter som er
gengivet i kap.18, drog han videre for at lære, forkynde og helbrede
i de andre byer i Galilæa. (v.1.)
Vi
må huske på at Jesu lære primært ikke gjaldt den kristne
menigheds tid, selv om en del af principperne er de samme. Jesu lære
angik jøderne og deres forhold til himlenes rige, som er det samme
som Riget for Israel. Rent
tidsmæssig gælder denne lære tre perioder, og det er:
Fra døberen Johannes og til
Paulus hans undervisning om den frie nåde. Disse to forkyndelser gik
paralle frem til Jerusalems ødelæggelse i år 70. Efter Jerusalems
og templets ødelæggelse blev "evangeliet om Riget"
trukket tilbage. Det skal komme igen efter den
kristne menigheds bortrykkelse.
- I 1000 års-riget, som er det samme som Riget for Israel.
- Disse forskrifter finder vi i døberen Johannes, Jesu og apostlenes forkyndelse evangelierne, i den første del af
Ap. Gr. og i de jødiske Skrifter i N.T. Den
kristne menigheds lære finder vi i Paulus` breve. Der
er både ligheder og forskelle på disse to undervisninger. Vi skal i
det flg. beskrive de ligheder som der er:
- I begge undervisninger må et menneske fødes på ny for at få del i Guds rige. Joh. 3,1-10, men det som ligger til grund for den nye fødsel, vil være forskellig. I den messianske jødedom måtte en både omvende sig, angre sine synder, tage vanddåben og tro på Jesus, for at få del i Guds rige. I vor tid er det nok at tro på Jesus og bekende Jesu navn. Man bliver på dette grundlag døbt ind i det kristne legeme af Den Hellige Ånd. 1.Kor. 12,13.
- I begge undervisninger må et menneske tro på Jesus, for at få del i Guds rige. Et udtryk for dette er at "VÆRE I KRISTUS". Dette udtryk bliver brugt om begge menigheder. "For i, brødre, er blevet efterfølgere af de Guds menigheder (de messianske menigheder), som er I KRISTUS JESUS i Judæa idet også i har lidt det samme af deres landsmænd som de har lidt af jøderne." 1.Tess. 2,14. "Derfor, dersom nogen er I KRISTUS, da er han del af en ny skabning. Det gamle er borte. Se, der er kommet noget nyt i stedet." 2.Kor. 5,17.
- I begge lærer må et menneske have Den Hellige Ånd som frelsespant for at være frelst.
- I begge lærerne er det Guds nåde som frelser.
- I begge lærer er de som bliver frelst, gjort til nye mennesker. Efter pinsefestens dag fik vi en type nye mennesker, og det er GENFØDTE MENNESKER.
- Jesus opfyldte Torahen for både jøder og hedninger som grundlag for frelsen, for ingen kan frelse sig selv ved egne gerninger. I vandringen som troende jøder var Torahen ikke ophævet for de messianske jøder. De blev testet på deres tro i forhold til Mose Torah og Jesu Torah.
Den kristne menighed er ikke bundet til den jødiske
Torah i vandringen som troende.
Af uligheder kan vi nævne følgende forhold:
- Medens den messianske forkyndelse tog sigte på at udtage medlemmer for himlenes rige, så tager den paulinske lære ud medlemmer til Kristi legeme.
- Medens den messianske forkyndelse udtog et folk af jøder og hedninger, som kunne styre sammen med Jesus i Rigets tid, så tager den paulinske lære ud et folk af hedninger og jøder, som ikke har en jordisk tilknytning. Dette folk har en HIMMELSK TILKNYTNING i Rigets tid, vi skal styre sammen med Jesus ud fra himmelen. De messianske jøder skal styre på jorden.
- Medens den messianske lære udtog et folk af den jødiske nation, som skal være præster og konger i Rigets tid, så tager den paulinske forkyndelse ud et folk som udgør Kristi legeme.
- Medens den messianske lære var knyttet til Jesus krav og forordninger, som var baseret på en rigtig fortolkning af Mose Torah, så er den paulinske lære udelukkende knyttet til Guds nåde og Paulus` undervisning.
- Medens den messianske lære opererede med to retfærdighedsbegreber, som var Guds retfærdighed og jødernes egen retfærdighed, så har den paulinske lære bare et retfærdighedsbegreb, og det er Guds retfærdighed eller Guds nåde.
- I den messianske lære måtte jøderne holde Torahen, dersom de skulle få del i Guds rige. I den paulinske lære er det nok at tro på Jesus
- I den messianske lære måtte jøderne tage vanddåben, for at blive medlemmer i Guds rige. I den kristne menigheds lære er VANDDÅBEN AFSKAFFET som indirekte frelsesmiddel, for den hører med til jødedommen.
- I den messianske lære måtte jøderne holde Jesu Torah, der som de skulle blive helbredt. I den paulinske lære bliver en helbredt ved Guds nåde. "Han som giver jer Ånden og VIRKER KRAFTIGE GERNINGER iblandt jer, gør han det ved lovgerninger eller ved Ånden ?" Gal. 3,5.
- I den messianske lære måtte jøderne have TRO som forudsætning for at helbredelsen kunne finde sted. I den paulinske lære er helbredelserne ikke knyttet til menneskernes tro, men til Guds nåde
- I den messianske lære blev jødernes forhold til Gud reguleret ved at de opfyldte Jesu lære og Jesu bud. I den paulinske lære bliver forholdt til Gud reguleret gennem Guds nåde.
- I forholdet til medmenneskerne og til samfundet er begge lære knyttet til de regler som Guds Ord har opsat for dette. De messianske jøder var knyttet til Mose Torah og til Jesu nye Torah. Hedningerne har altid været knyttet til Mose Torah.
- I den messianske lære virkede nådegaverne som en TOTALITET. I den paulinske lære virker nådegaverne bar stykkevis. 1.Kor. 13,9-13.
- I den messianske lære havde de 12 apostle den samme autoritet som Jesus. De kunne til og med tilgive synd på Guds vegne. Joh. 20,23. Denne autoritet har den kristne menighed ikke. (se min bog: kristendommens Jødiske Rødder: En sammenligning mellem den messianske jødedom og den kristne menighed.)
Vi,
som hører med til den kristne menighed, er knyttet til den paulinske
undervisning, som naturligvis medtager en del jødiske elementer ind
i læren. Kristendom er jødedom som er tilpasset hedninger i den
frie nåden tidsperiode.
Der
er nogen som tror og lærer, at vi ikke behøver noget bud eller
nogle regler i vor tidsperiode, men dette er ikke rigtigt. Til trods
for at alle Torahens bud og forordninger bliver opfyldt i det
dobbelte kærlighedsbud om at elske Gud og sin næste, så giver
Paulus alligevel mange formaninger til den kristne menighed. Der er
ca. 400 bud og forordninger i Paulus hans undervisning. Disse bud og
forordninger bliver kaldt for "Kristi lov". (Se f.eks.
Romerbrevet 12-14, som er fyldt af formaninger om, hvordan en kristen
skal leve. Ef. 6,2. (Se også
Robert C.Brocks bog: The Commands of Christ for Christian Living.
Der
er også nogen som lærer, at vi behøver budene, for at kødet (den
uomvendte natur i os) skal blive bedre. Dette
er også urigtigt, for ved udøvelsen af
gerninger VOKSER KØDET, og det mindsker ikke: Gal. 5,16. Ef. 6,11.
Jesus
er også død for vort kød, så det har muligheder i sig for at
blive svækket. Jesus døde for hele mennesket: Rom.6,6.
Det
forhold at Mose Torah som et egentlig trossystem er ophævet i vor
tid, betyder ikke at de enkelte bud i jødernes Torah er ophævet.
I
Riget for Israel, når det kommer, må hedningerne også underkaste
sig Jesu Torah og Jesu undervisning: Mat. 28,20.
DØBEREN
JOHANNES. DEL 2.
Døberen
Johannes havde på dette tidspunkt siddet ca, et år i fængselet.
Han blev fængslet af Herodes Antipas, fordi han offentlig havde
irettesat ham for hans i legitime forhold til sin "kone".
Han sad fængslet i Makerus fængsel der var en del af Herodes
Antipas hans slot.
Til
trods for at døberen Johannes både havde hørt Guds stemme om at
Jesus var Messias, og havde set Guds Ånd fare ned over Jesus som en
due: Mat. 3,16-17, så formåede han ikke at fastholde denne
åbenbaring og tro den fuldt ud. Han ville have en NY BEKRÆTIGELSE
af Jesus på at Jesus var jødernes Messias.
Dette
behøver ikke at være udtryk for mangel på tro, men det kan være
et udtryk for en manglende forståelse for Jesu forsoning. Til trods
for at Johannes havde udtalt at Jesus bar bort (tog bort) al verdens
synd: Joh. 1,29, så behøvede dette ikke at betyde at han kendte til
alle sammenhænge angående Jesus som konge i Riget og Jesus som
forsoner.
Dette
kendte apostlene heller ikke til før efter Jesu død og opstandelse:
Luk. 18,31-34.
Johannes
sendte derfor nogle af sin disciple til Jesus, og de spurgte ham
direkte. "Er du den som skal komme eller skal vi vente en anden
?" (v.3.)
Jesus
svarede ikke direkte på dette spørgsmål, men han pegede på de
messianske undergerninger, som han havde foretaget. (v.5.) De var
bevis på at Gud havde sendt ham, og at han var jødernes Messias.
Men jeg har det vidnesbyrd som er større end Johannes har vidnet,
for de gerninger som Faderen har givet mig at udføre, selve disse
gerninger som jeg gør, de vidner om mig at Faderen har udsendt mig.
Joh. 5,36.
Jesus
sagde også at evangeliet om riget blev forkyndt for DE FATTIGE.
(v.5.)
Når
Jesus sagde at evangeliet blev forkyndt for de fattige, så betyder
dette ikke at evangeliet ikke blev forkyndt for de rige. Det blev
forkyndt for alle mennesker, men der blev sat et krav til de jøder
som ville arve Guds rige, at de måtte sælge det som de ejede og
give det til fællesskabet.
De
rigdomme som jøderne havde, var ikke deres ejendele, men de skulle
forvalte dem på vegne af Gud til fællesskabets bedste. Dette kommer
tydeligt frem i Mose Torah og i Jesu lære.
"De
fattige" var derfor jøderne som havde givet deres penge og
deres rigdomme til Guds rige.
I
den almindelige fortolkning har man ment at "de fattige",
er de "fattige i ånden"!. Dette er dem som ingenting har i
dem selv, men er afhængige af Guds ordninger og Guds nåde. Dette
er ikke en rigtig forståelse af hvem "de fattige" var
Essenerne,
som var en sekt på Jesu tid, lærte at "de fattige" var
dem som havde givet deres penge og rigdomme til fællesskabet og til
Guds rige.
Der
blev stillet krav til de som ville være medlemmer i dette
trossamfund, at de måtte sælge det som de ejede og give det til
fællesskabet.
De
beskrivelser som Jesus brugte i Mat. 11,5, var til dels de samme ord
som kommer til udtryk hos profeten Esajas, "Da skal blinde øjne
åbnes, og de døve ører oplades. Da skal den lamme spring som en
hjord, og den stumme tunge juble. For kilder bryder frem i ørkenen
og bække i ødemarken. (Det sidste skal ske på et senere
tidspunkt.) Es. 35,5-6. "Herrens, Israels Guds Ånd er over mig,
fordi Herren har salvet mig til at forkynde et godt budskab for de
sagtmodige. Han har sendt mig for at forbinde dem som har et
sønderbrudt hjerte, til at udråbe frihed for de fangne og løslade
de bundne, til at udråbe et nådens år (1000 års-riget) fra Herren
og en hævnens dag fra Gud (det sidste skal ske på et senere
tidspunkt), til at trøste alle sørgende, til at give de sørgende i
Sion hovedpryd i stedet for aske (som er udtryk for sorg), glædens
olie (Den Hellige Ånd) i stedet for sorg, lovprisnings klæde i
stedet for en vandsmægtet ånd, og de skal kaldes de retfærdiges
terebinter, Herrens plantning til hans ære." Es.61,1-3.
I
og med at bare en del af det som stod i disse profetiske udsagn, blev
opfyldt ifm. Jesu første komme, så er dette også et bevis på at
Riget for Israel kunne have blevet oprettet ved Jesu første komme.
I
og med at jøderne ikke ville anerkende Jesus som deres Messias, så
fik han bare gennemført en del af sit messianske program ved sit
første komme.
Den
resterende del af det profetiske ord vil han gennemføre ved sin
genkomst.
Til
slut sagde Jesus i sit svar til Johannes: "Salige er de som ikke
tager anstød af mig." (v.6.)
Det
ord som er oversat med "anstød", er på græsk
"skandalon". Dette ord beskriver "den pine i en snare,
som var fæstet til lokkemad til", og gjorde at snaren blev
udløst, når et dyr kom bort i denne pine. Dyret blev da siddende
fast i snaren.
Der
var meget i Jesu lære som jøderne hverken forstod eller ville
anerkende. De som ville have del i Guds rige, måtte anerkende Jesu
lære og Jesus fuldt ud. Det var først og fremmeste fornedrelsen ved
Jesus, som blev et anstød for mange jøder.
I
Mat. 5,3-11 er der beskrevet 9 saligprisninger. I Mat. 11,6 har vi
den tiende saligprisning i dette evangelium. Selve ordet "salig"
eller "lykkelig". Dette ord giver udtryk for at den som har
de forskellige saligprisninger, den har også del i Guds rige. "At
have del i saligprisningerne betyder det samme som "at være
frelst".
"Da
nu disse gik bort, begyndte Jesus at tale til folket om Johannes.
Hvorfor var det i gik ud i ørkenen ? for at se et rør som svajer
for vinden ? Eller hvorfor var det i gik derud ? for at se et
menneske klædt i fine klæder ? Se, de som går i fine klæder, er i
kongens hus. Eller hvorfor var det i gik derud ? for at se en profet
(gr.prophetes) ? Ja, jeg siger jer, endog mere end en profet. Det er
ham der er skrevet om: Se jeg sender mit bud for dit åsyn; han skal
rydde din vej for dig". (v.7-10.)
Jesus
svarede ikke direkte på Johannes "hans spørgsmål", men
han svarede med at pege på de gerninger som han gjorde. I og med at
han var den første som kunne gøre disse gerninger i Israel, så var
gerninger et bevis på at Jesus var Messias. Han behøvede ikke at
sige ret ud at han var Messias. De gerninger som han gjorde, var svar
nok.
Da
Johannes hans disciple var gået, for at give Johannes det svar som
Jesus gav ham, stillede han 3 spørgsmål til folket.
- Det første spørgsmål var: Hvorfor var i gået ud i ørkenen? For at se et rør som svajer for vinden? " (v.7.) Ved Jordans bred voksede der siv. Disse planter kunne blive op til 6 meter høje. Når vinden kom, bøjede sivene sig. Det var udtryk for noget som var skiftende og ikke stod fast.
Således var det ikke med Johannes. Når modstanden kom,
stod han fast i det som han troede på. Han lod sig ikke knække af
modstanden og den forfølgelse som han havde. Han stod fast i troen
på Jesus helt til døden befriede ham.
- Det andet spørgsmål var: "Eller hvorfor gik i derud ? For at se et menneske klædt i fine klæder ? Se, de som går i fine klæder er i kongens hus" (v.8.) Det var ikke for at se en udsending fra Herodes Antipas, at jøderne gik ud i ødemarken, for at blive døbt af Johannes, men det var fordi de ønskede at omvende sig og få del i Guds rige. Den Hellige Ånd overbeviste dem om deres synd, og at de behøvede den renselse som Johannes bød dem i sin dåb. I tillæg til vanddåben sagde Johannes også til folket at de måtte tro på Jesus for at blive frelst. "Den som tror Sønnen, har tidsalderlig liv (et liv i tidsalderen), men den som ikke tror på Sønnen, skal ikke se livet (i Riget for Israel), men Guds vrede bliver over ham." Joh.3,36.
- Det tredie spørgsmål som Jesus stillede folket, var: Eller hvorfor var det i gik ud ? for at se en profet ? Ja, jeg siger jer, endog mere end en profet." (v.9.)
En
profet var et menneske var et menneske som formidlede videre det som
Gud ønskede at sige til sit folk. De Gammeltestamentlige profeter
hørte Guds stemme. De opholdt sig i Guds nærhed. Det som de
profeterede, var Guds Ord, og det var til at stole på.
De
Gammeltestamentlige profeter havde også Guds Ånd og Guds salvelse
fuldt ud i og over deres liv. I Nytestamentlig tid er Den Hellige Ånd
et generelt frelsespant. Således var det ikke i Gammeltestamentlig
tid. Den Hellige Ånd, som er Guds Ånd, var knyttet til opgaven som
profet.
I
Gammeltestamentlig tid blev det profetiske ord formidlet gennem
profeterne. "For Herren, Israels Gud, gør ikke noget uden at
han har åbenbaret sit lønlige råd for sine tjenere, profeterne."
Amos 3,7.
Johannes
var selv en profet. Jesus sagde at han var "endog mere end en
profet." (v.9.) Det ord som er oversat med "mer" er på
græsk "pristeroen", betyder "meget mere".
Han
var ikke bare en profet, men han var selv en del af det profetiske
ord. Han var selve opfyldelsen af det profetiske ord. Han skulle være
forløberen for Messias. Hans forkyndelse skulle pege på Jesus som
Messias og berede Herren et velskikket folk, således at han kunne
oprette Riget for dem: Es. 40,1-3 og 50,9-10. Mal. 3,5-6.
I
de to sidste skriftsteder ser vi at Jesu første og andet komme er
beskrevet som om de skal ske sammenhængende, men i og med at jøderne
ikke ville anerkende Jesus som deres Messias, så blev bare en del af
det profetiske ord opfyldt i.f.m. Jesu første komme.
Den
resterende del af det profetiske ord vil blive opfyldt ved Jesu andet
komme.
Dette
viser også at Riget for Israel og endetiden kunne have blevet
realiseret fuldt ud ved Jesu første komme.
Den
kristne menighed som er en parantes i Guds planer med Israel, er ikke
nævnt i Tanach.
"Sandelig
siger jeg jer: Nogen større end døberen Johannes er ikke oprejst
blandt dem som er født af kvinder; men den mindste (den mindre) i
himlenes rige er større end ham. Men fra døberen Johannes` dag
indtil nu trænger de sig med magt ind i himlenes rige, og de som
trænger sig ind, river det til sig. For alle profeter og Torahen har
profeteret indtil Johannes, og om i vil tage imod det (eller "han"):
Han er den Elias som skal komme. Den som har øre, han hører !"
(v.11-15.)
Johannes
er den største som var født af kvinder. Han var mere end en profet.
Han var selv en del af det profetiske ord. Johannes var anerkendt af
hele folket til at være en Guds profet. Mange af farisæerne og
sadduserne kom til ham, for at få del i hans dåb, men han afviste
dem, for de var ikke villige til at omvende sig og gøre de gerninger
som vanddåben og omvendelsen krævede: Mat. 2,7-8.
Det
er ikke rigtigt det som mange hævder, at Johannes ikke hørte med
til himlenes rige. Han var en af DE FØRSTE MEDLEMMER af dette Rige
på Jesu tid. Det går ikke an at sige at Johannes var den største,
som var født af kvinder på den ene side, og at enhver som er medlem
i himmelens rige, er større end ham. Det bliver inkonsekvent og lidt
ulogisk.
Det
Jesus mente med dette udsagn, var flg.: I mener at jeg er den mindre
(mindste) i himlenes rige, men jeg er større end han. Med udtrykket
"den mindre" så henviste Jesus til folkets mening om sig
selv. (v.11.)
Johannes
mente at Jesu var større end ham selv. Han sagde flg. om sit forhold
til Jesus: "Jeg døber jer med vand til omvendelse, men han som
kommer efter mig, er stærkere end jeg. Han hvis sko jeg ikke er
værdig til at bære. Han døber jer med Den Hellige Ånd og ild
(dom)" Mat. 3,11.
At
Johannes hørte med til himlenes rige, ses også af vers 12, hvor der
står at de messianske jøder trængte sig ind i himlenes rige FRA
JOHANNES HANS DAGE. Det er klart at også han er inkluderet i dette
rige.
Lukas
siger det samme: "Torahen og profeterne havde deres tid INDTIL
Johannes. Fra den tid forkyndes evangeliet om Guds rige, og enhver
trænger sig ind i det med magt." Luk. 16,16.
HIMLENES
RIGE BLIVER STORMET.
Hvad
som gælder forståelsen af vers 12, så har der været mange ulige
oversættelser af det. Vi skal her nævne nogle:
- "Himmel riget trænger sig frem og djærve mænd giver sig i dets vold. (Gartner)
- "Himmelriget bliver taget med storm, og den voldsomme tager det med magt. (Barclay)
- "bliver himlenes rige taget med magt, og den voldsomme griber fat i det." (Darby)
- "har lidt voldsomme angreb og voldsomme mænd forsøger at indtage det." (Good News)
- "udsat for stormangreb." (Hedegaard)
- "Øves der vold mod himlenes rige. Det er voldsmænd som vil røve det til sig.. (Gunnes)
- "ivrige mennesker"." (Philips)
- "er blevet udsat for vold, og de voldsomme tager det med storm." (Jerusalem)
- "trænger himmelrige frem med storm." (Svensk oversættelse)
- "lider himmelriget under vold." (Tysk oversættelse.)
- "presser sig ind i himlenes rige- disse ivrige sjæle stormer det." (Moffat)
- "voldsmænd forsøger at tage det med magt." (Beck.)
- "er gået frem med magt." (Indernational.)
- "tages himmelriget med storm." (Dansk oversættelse)
- "bliver himmelriget taget med magt." (Færøyisk oversættelse)
- "tages Gudsriget med storm, og de fremstormende løber af med det." (Seidelin)
- "bliver himmelriget taget med storm, og de stærke og mægtige lægger med iver beslag på det." (Wuest)
- "har ivrige skarer samlet sig, for at gå mod himmelriget." (Living) Se Studiebibelen. Nr.1, s. 326.) Den norske Bibel-oversættelse fra 1930 har flg. ordlyd: "Men fra døberen Johannes hans dage indtil nu trænger de sig med magt ind i himlenes rige, og de som trænger sig ind, river det til sig."
Det
er klart at ikke alle disse oversættelser kan være rigtige. En del
af udsagnene modsiger hverandre. Disse udsagn kan samles i to
grupper, og det er:
- Himlenes rige bliver udsat for vold, og det er voldsmænd som forsøger at rive det il sig, for at ødelægge det.
- De som trænger sig ind i himlenes rige, river det til sig og bliver medlemmer af det.
Det
er sandt at himlenes rige blev udsat for vold, og at mange forsøgte
at ødelægge det. Jeg tænker da på alle de forsøg fra farisæerne
og de skriftlærde på at ødelægge Guds rige, som Jesus forkyndte
det.
Jeg
tror at den sidste opfattelse er rigtig. Johannes var den første som
forkyndte at himlenes rige var kommet. Ved at jøderne tog hans dåb
og omvendte sig, blev de medlemmer af dette rige. Der skulle en aktiv
indsats til fra Jødernes side, for at få del i Guds rige og for at
blive bevaret som troende. De måtte følge Mose Torah og Jesu nye
Torah.
Professor
David Flusser har ment at den rette forståelse af dette udsagn, er
at finde i en gammel jødiske fortolkning (midrash) af Mika 2,12-13,
hvor der står: "Jeg vil samle dig, Jakob, samle jer så mange
som i er. Samle sammen vil jeg det som er tilbage (levningen) af
Israel. Jeg vil føre dem sammen som får i en kve (indhegning) , som
en hjord til sine marker, så det larmer af mennesker. Vejbryderen
(hebr.poretz) går foran dem. De bryder igennem og drager frem
igennem porten og går ud af den. Deres konge drager frem og Herren i
spidsen for dem."
Det
som står i Mika 2,12-13, kan godt være en basis profeti for
Mat.11,12. Vers 12 kan gå på jødernes vandring hjem til Eretz
Israel – både fra Ægypten og fra Babylon.
Vers
13 har et videre sigtemål. Efter rabbinsk opfattelse var
"vejbryderen" enten Alias eller Messias. Rabbinerne gav
udtryk for begge opfattelser. Rabbi David Qhimi har sagt flg. om
dette: "Den som åbner vejen for dem, er Elias, og deres konge
er kvisten, Davids søn."
Rabbi
Radak mente også at vejbryderen var Elias, og at kongen var Messias.
Rabbi
Baa-al Hatturim har sagt flg. om denne vejbryder: "paretsordet"
henviser til en konge som rydder vejen for sig selv." Selve
ordet "parets" betyder "brud"
Efter
min opfattelse er det Johannes som var vejbryderen, så kan vi forstå
Mat. 11,12 på flg. ,måde: På samme måde som hyrden samlede sin
hjord ind i indhegningen, samlede også døberen Johannes store dele
af det jødiske folk for Guds rige.
Johannes
lavende en passage ind i Guds rige med sin dåb og sin forkyndelse,
således at de jøder, som ønskede det, kunne få del i dette rige.
Han indbød jøderne til at blive medlemmer i Guds rige. Nogen
stormede frem for at få del i Guds rige, medens andre igen brugte en
tid på at bestemme sig.
På
baggrund af dette kan vi bedre forstå hvad Jesus mente med udsagnet
i Mat. 11,12. Han mente at da himlenes rige brød frem for
jødefolket, så brød mange af jøderne ind i dette rige med magt.
De måtte bryde med den offisielle jødedom, og det kunne til og med
koste dem livet. Når døberen Johannes kom, så var det to ting som
skete i Israel, og det var:
- Himlenes rige brød sig frem som en mulighed til frelse og som en mulighed til at få genoprettet Davids rige på ny.
- De som trængte sig ind i dette rige, fandt frihed og fred i dette rige. Denne fortolkning at det var Elias som var vejbryderen, stemmer også med det som står i :Mal.3,1.
Både
Johannes og Jesus indsamlede jøderne i denne indhegning som vi
kalder for "himlenes rige". Det var baseret på
Abraham-pagten. David-pagten, Mose Torah, Jesu nye Torah og den nye
pagt i Jesu blod: Joh. 10,1-4.
På
grund af at Jesus opfyldte alle budene i Mose Torah, så blev han
slev døren ind til Guds rige for jøderne: Joh. 10,9.
Jesus
havde også andre medlemmer, som ikke hørte til den jødiske
indhegning i Israel. Når han sagde dette, så tænkte han på de 10
STAMMER, som var ude i diasporaen: Joh. 10,16.
Dette
passer også med dette som står i Esekiel 37,21-22 om de 10 stammer
og deres forhold til Juda stamme, som er i landet. (Se
David Bivin og Roy Blizzard Jr., s, bog: Understandig the Difficult
Words of Jesus, s. 84-87. Se også mine
bøger: Jødernes Konge, bind 4, kap.: Offertjenesten i
Ny.testamentlig tid og Kristendommens Jødiske Rødder, kap.: "Ben
Parets" .
De
messianske jøder trængte sig ind i himlenes rige med magt. De
afbrød den traditionelle jødedom og blev Jesu disciple. De fleste
af farisæerne og de skriftlærde var imod dette, og de forfulgte
Jesu og hans disciple. De af jøderne som trængte sig ind i Guds
rige, de rev det til sig og fik tag i det. (v.12.)
Der
ligger to andre aspekter i udtrykket at de messianske jøder trængte
sig ind i Guds rige med magt, og det er:
- De gjorde alt hvad de kunne for at få del i det. Ikke noget offer var for stort, for at få del i det. Jesu forkyndelse var den ABSOLUTTE UDFORDRING til jøderne.
- De bestemte sig på at opfylde Jesu lære og Jesu Torah. Vi ved at ingen kan frelses ved lovgerninger, men til trods for det blev der stillet STORE KRAV til de messianske jøder i vandringen som troende.
Jesus sagde at den byrde (Jesu Torah), som han lagde på
de messianske jøder, var let: mat. 11,30.
Det
samme sagde Jakob om Jesu nye Torah. : Jak. 2,25.
Mange
Bibel-tolkere mener at "FRIHEDENS FULDKOMNE TORAH er det samme
som "DEN FRIE NÅDE", som Paulus beskrev, men
det er ikke en rigtig tolkning. "Frihedens
fuldkomne Torah" er Jesu lære. Læs Jakobs Brev kap 2, hvor han
skriver mere om Jesu Torah, som er baseret på Mose Torah.
Evangelisten
Johannes sagde også at Jesu lære, skulle FRIGØRE de messianske
jøder. : Joh. 8,31-32.
I
N.T. er der to sandheder SOM BLIVER BESKREVET, OG DET ER:
- Sandheden angående den messianske forsamling.
- Sandheden angående den kristne forsamling.
De
fleste Bibel-granskere blander disse to sandheder sammen og tror at
det bare er en sandhed, som er åbenbaret i N.T. men det er ikke
rigtigt. Dette fører til at den "sandhed",
som de forkynder, ikke er den virkelige sandhed.
Deres forkyndelse bliver derfor en blanding af flere sandheder. Meget
af det som bliver forkyndt i vor tid, er dermed ikke sandhed, men det
er vranglære. Grunden til at det er blevet således, er at
forkynderne og Bibel-lærerne ikke skiller mellem det som Gud har
sagt til og lovet jøderne, og det som han har sagt til og lovet den
kristne menighed.
DØBEREN
JOHANNES OG ELIAS
At
døberen Johannes hørte med til himlenes rige, kommer også til
udtryk i vers 13, hvor der står: "For alle profeterne og
Torahen har profeteret INDTIL (frem til ) Johannes."
Profeterne
og Torahen har også profeteret om forhold som gik forbi Johannes og
hans tid, men hvad som gjaldt de profetiske udsagn omoprettelsen af
Riget for Israel, så profeterede de indtil Johannes. Dersom det ikke
var tilfældet, så havde Mattæus ikke brugt tidsverbet "heos",
som i den sammenhæng betyder "indtil", man han havde brugt
tidsverbet "til og med".
Dersom
jøderne var villige til at godtage Jesus budskab om dette, så var
Johannes den Elias som skulle komme. (v.14.)
Det
var ikke Elias selv som skulle komme, men Johannes som skulle gå
frem i den kraft og i den Ånd som Elias havde: Luk. 1,17.
Jesus
bekræftede også at Elias SKULLE KOMME, man han sagde også at Elias
VAR KOMMET. "Han svarede og sagde: Elias KOMMER SANDT NOK først
(før Jesus) og skal sætte alt i rette skik, men jeg siger jer at
Elias VAR KOMMET, og de kendte ham ikke, men de gjorde med ham hvad
de ville. Det samme skal også Menneskesønnen lide af dem. "
Mat. 17,11-12.
Elias
er dermed kommet og jøderne kan ikke vente nogen anden Elias.
Mange
Bibel-forskere mener at den ene af de to jødiske vidnere, som er
bekrevet i Johs. Åbenbaring er Elias. (Se min bog: Jesu Gjenkomst,
bind 3, kap.: De to jødiske vidnere i Jerusalem)
Som
vi ved blev Elias taget levende op til himmelen i en ildvogn. 2.Kong.
2,11.
(Se
Risto Santalas bog: The Midrah of the Messiah, og min bog:
Kristendommens Jødiske Rødder.)
Udtrykket
"den som har ører han hører" v.15, er brugt 14 gange i
N.T. Det er bare brugt af Jesus. Det er en advarsel til det jødiske
folk om at de måtte give agt på Jesu forkyndelse, for de blev gjort
ansvarlig for den. Jesu beskyldte det jødiske folk for at de ikke
havde åndelige opladte ører. Mat. 13,14-16.
Dette
udtryk åbner også for den mulighed at Riget kunne have blevet
oprettet fuldt ud, dersom jøderne havde forstået det budskab, som
Jesus forkyndte, på en ret måde og havde taget imod ham som
jødernes Messias. Jesu disciple derimod var salige fordi de havde
akcepteret Jesus som deres frelser og Messias. Mat. 13,16.
Det
samme udtryk er også brugt i Johs. Åb. Da skal de messianske
menigheder ikke længere høre Jesus stemme, for han sidder ved
Faderens højre hånd i himmelen, men de skal høre på Den Hellige
Ånd, som skal vejlede dem til hele sandheden angående den
messianske menighed: Åb. 3,7.
"Men
hvem skal jeg ligne denne slægt (generation) med? Den ligner små
børn som sidder på torvene og råber til sine legebrødre: Vi
(Johannes og Jesus) blæste på fløjte (forkyndte nåden) for jer,
og i ville ikke danse; vi sang sørgesange (forkyndte Torahen), og i
ville ikke græde (angre deres synder). For Johannes kom: han hverken
spiste eller drak, og de siger: Han er besat. Menneskesønnen kom;
han æder og drikker, og de siger: Se, for en frådser og vin
drikker, tolderes og synderes ven ! Men visdommen (gr.sophia) er
retfærdiggjort (gr.dikaioo) af sine børn." (v.16-19.)
Den
generation som levede på Jesu tid, var bestem til at være den
generation som skulle modtage Jesus og oprettelsen af Riget for
Israel. Den var udgangspunktet for den generation i Israel, som var
udpeget til at modtage velsignelser fra Herren, men på grund af sin
vantro, blev den en generation som Herren måtte straffe hårdt.
Straffen var flg.:
- De fik ikke del i frelsen, som i denne sammenhæng er Riget for Israel.
- Guds oprindelige timeplan blev udsat med 2000 år.
- Kongen måtte drage til himlen igen.
- Jerusalem og templet blev ødelagt af romerne.
- Der blev lagt et åndeligt dække over jøderne: Rom. 11.
- Jøderne måtte ud i den store landflygtighed, som har varet i snart 2000 år.
Jesus
kaldte denne generation for en "vantro og vrang"
generation: Mat. 17,17.
At
denne generation var udtænkt til at være den SIDSTE GENERATION før
oprettelsen af Riget, ses også af det som står i Mat. 24,34. I
dette udsagn forekommer partikkelen "an". Den kan
oversættes med "eventuelt" eller "muligvis". Den
udtrykker en hypotetisk mulighed som er baseret på en betingelse.
Betingelsen var at jøderne måtte omvende sig og komme til tro på
Jesus. I og med at Mat. 24 omtaler endetiden, så betyder det at den
generation som levede i Israel på Jesu tid, kunne have blevet
endetids generationen i Israel med oprettelsen af Riget, men i og med
at den ikke tog imod Jesus, så blev det den generation som måtte
dømmes.
Den
kom til at fylde op de synder som deres fædre havde samlet op gennem
mange generationer: Mat. 23,32.
Vi
ved at når synden er fuldmoden, så fører den til død og dom.
Dette gælder både enkelt individet og nationerne. Det er de samme
regler som gælder for individet som for kollektivet.
Det
er dermed TO-ENDETIDS-GENERATIONER i Israel. Den velsignelse som den
første generation havde mulighed for at få del i, overgik til den
sidste generation. Den må også gennem store vanskeligheder og
forfølgelser, men den vil mod slutningen af den syv årige
trængselstid tage imod Jesus som frelser og konge.
På
hebraisk hedder endetids generationen "dor acharon". Det
betyder "den sidste generation". Der er mange Bibel-tolkere
som mener at Salmerne indeholder profetiske budskaber om vor tid.
Første gang at "den sidste generation" er beskrevet, er i
Salme 48,14, hvor der står: "Giv agt på dets (Jerusalems)
volder, vandre gennem dets borge, for at i kan fortælle om det til
den kommende (sidste) generation.
Vi
ved at staten Israel blev oprettet den 14. Maj 1948. Dette kan betyde
at den sidste generation for oprettelsen af Riget begyndte den 14.
Maj 1948. (Læg mærke til at kapitlet og verset i Salmen stemmer
overens med datoen og årstallet for Israels oprettelse.
Vi
ved at en generation regnes for 40 år. Dersom vi lægger 40 år til
1948 kommer vi til året 1988. En generations levetid er imidlertid
70 eller 80 år. Dersom vi regner med det sidste året, kommer vi til
2028.
Der
er ingen som ved eksakt når alt dette skal ske, men at vi lever i
den yderste endetid for den kristne menighed, er der vel ikke tvivl
om. Israel er det store tegn på den profetiske klokke: Mat. 24,32.
(Se min bog: Kristendommens Jødiske Rødder, kap. Den sidste
generation.)
Det
forhold at jøderne ikke tog imod Jesus, var den bespottelse mod Den
Hellige Ånd, som der ikke var tilgivelse for. De kunne tale imod
Jesus i egenskab af et menneske. det kunne blive tilgivet, men
bespottelse mod Jesu undergerninger, som pegede på Den Hellige Ånds
kraft, det kunne ikke blive tilgivet: Mat. 12, 31-32 og 41-42.
At
Johannes og Jesus representerede det samme budskab, og at de begge
var medlemmer af Riget for Israel, som var etableret i sin spæde
begyndelse i Israel, ses også af det forhold at de havde det SAMME
BUDSKAB til jøderne, men uanset hvad de gjorde, så var dette ikke
godt nok for den onde og vantro generation, som levede i Israel på
Jesu tid. De opførte sig som småbørn, som hele tiden kritiserede
det budskab som de hørte. (v.16.)
Både
Johannes og Jesus "blæste på fløjte" for jøderne, men
de ville ikke danse og glæde sig over forkyndelsen. De forkyndte det
glade budskab til jøderne om GUDS NÅDE, og at tiden var kommet så
langt, at RIGET kunne have blevet realiseret fuldt ud, men de vantro
jøder ville ikke godtage det.
De
"sang sørgesange" for jøderne, men de vantro jøder ville
ikke græde og omvende sig af den grund. De forkyndte Torahen og
straffen for jøderne, men det gjorde heller ingen virkning på dem.
De var forhærdet. (v.17.) Johannes blev kritiseret for hans
asketiske livsførelse. Han havde på sig en kappe af kamelhår og et
læderbælte, og han spiste græshopper og vild honning: Mat. 3,4.
Jesu
blev kritiseret for at han spiste og drak for meget, og at han var
sammen med syndere. (.18-19.)
Denne
kritik var naturligvis ikke sand. Vi kan ikke vente saglige og
objektive vuderinger fra verden, for den ligger i det onde og må
følge de retningslinier som "denne verdens fyrste" sætter
op for sine børn (tilhængere).
Den
visdom som både Johannes og Jesus representerede, blev
retfærdiggjort (godtaget) af deres børn (tilhængere). (v.20.) I
nogle oversættelser står der at "visdommen er retfærdiggjort
af sine gerninger". Det betyder at den visdom som både Johannes
og Jesus representerede, viste at de havde ret i, det som de sagde og
gjorde.
På
hebraisk kan ordet for "visdom", også betyde "sluthet",
"listighed" og til og med "dumhed".
Når
Jesus sagde at "visdommen er retfærdiggjort af alle sine børn",
så skal ordet "visdom" her betyde "dumhed". På
grund af den uholdbare dukumentacion som de brugte mod Johannes og
Jesus, så blev deres udsagn en "dumhed".
Jesus
revsede ikke bare den enkelte jøde (v.20-24.) fordi de ikke tog imod
ham, men han revsede SAMTLIGE INDBYGGERE i de byer hvor han havde
gjort sine undergerninger, at de ikke havde taget imod ham og omvendt
sig. Dette viser at Jesus ikke bare godtog at den enkelte jøde
omvendte sig, men hans opgave var at frelse HELE ISRAEL.
I
Rigets tid, når det bliver genoprettet, så er det NATIONERNE som
skal frelses og gå ind som medlemmer i riget. Israel skal blive
frelst som den første nation, og derefter skal de andre nationer
følge efter. Israel skal være den nation som forkynder evangeliet
om Riget for Israel til de andre nationer i 1000 års-riget. Israel
skal være Guds missionær i Rigets tid. Dette kommer også frem i
missionsbefalingen i Mat. 28,18-20, hvor Jesu disciple bliver bedt om
"at gøre ALLE FOLKESLAG" til Jesu discipler. (v.19.)
Missionsbefalingen
i Mat.28,18-20 angår ikke den kristne menighed.
Det er ikke den kristne menigheds opgave at udtage folkeslagene for
Guds rige. Den opgave som menigheden har fået,
er at være med til at udtage Kristi legeme, som består af
enkeltindivider fra mange folkeslag.
Allerede
på apostelmødet i Jerusalem i år 49 (50) blev det slået fast at
før Israel kunne blive frelst, så måtte Gud udtage et folk af
hedninger for sit navns skyld. Dette udsagn
angår den kristne menighed. Ap.Gr. 15,14.
Efter
at hedningerne er blevet taget ud, skal Israel blive frelst og riget
skal blive genoprettet: Ap.Gr. 15,14-17.
At
hedningerne skulle tages ud før Israel, var ikke beskrevet i Tanach,
men det var i OVERENSTEMMELSE MED Guds Ord. Det var ingen ting i
Tanach som sagde, at således skulle det ikke gå. Tanach holdt denne
mulighed åben. At hedningerne skulle have adgang til Riget for
Israel, og at de skulle tro på Gud sammen med jøderne, det kender
vi godt til fra mange udsagn i Tanach. "Lov Herren, alle
hedninger. Pris ham, alle folk." Salme 117,1. "Se min
tjener (Jesus), som jeg (Gud) støtter, som min sjæl har velbehag i.
Jeg lægger min Ånd på ham. Han skal føre ret (Guds lov) ud til
hedningefolkene." Es. 42,1.
I
og med at det var profeteret i Tanach, at jøderne ikke kom til at
tage imod Messias, når han kom første gang, så er det indlysende
at Jesus måtte tage sig af hedningerne, før Israel kunne omvende
sig: Es. 53,2-3.
Gamle
Simon i templet var klar over den RIGTIGE RÆKKEFØLGE i frelsen. Før
Israel blev frelst, skulle hedningerne blive frelst: Luk. 2,30-32.
Når
Paulus udtalte sig i Rom. 15,8-12 om forholdet mellem hedningerne og
jøder, så er det ikke den kristne menighed
han taler om, men det er menneskenes fælles tilbedelse af Gud i
Rigets tid..
På
samme måde som Peter refererede til det profetiske ord på
apostelmødet, så gjorde også Paulus det her. Dette viser også at
dette ikke angår den kristne forsamling, for den er ikke omtalt i
Tanach.
I
Rom. 11,15-25 skrev Paulus derimod om den kristne menigheds forhold
til jøderne. Dette bliver udtrykt som en "hemmelighed".
Det
er bare ET KENDETEGN på Jesu komme for den kristne menighed, og det
er det forhold at legemet er OPFYLDT af de mennesker, som skal høre
med til legemet, og dette antal er det bare Gud som kender til.
Jesus
revsede de byer som havde set hans store undergerninger og alligevel
ikke havde omvendt sig. Han nævnte her 3 byer, og det var Korasin,
Betsaida og Kapernaum. (v.21 og 23.)
Betsaida
lå helt nord i Galilæa. Andreas, Filip og Peter var fra denne by:
Joh. 1,45. Selve navnet er et aramarisk ord og betyder "fiskehuset".
Kapernaum
lå ca. 4 km. vest for Jordans udløb i Genesaretsøen. En
blomstrende by på denne tid. Man regner med at den havde 30000
indbyggere. Den havde en synagoge, en romersk forlægning og et
toldsted, hvor Mattæus var overtolder. Jesus udtog denne by som
hovedsæde for sin virksomhed i Galilæa og i Israel.
På
grund af at denne by ikke tog imod Jesu budskab, skulle den blive
nedstødt til dødsriget (v.23.) Dette betyder at de fleste af
indbyggerne i denne by, ikke skulle få del i de retfærdiges
opstandelse og Riget for Israel, når det kommer, men de skal fortsat
være i dødsriget (gr.hades) og vente på den endelige dom, som er
de fortabtes opstandelse og dom.
I
dag er der bare ruiner af disse byer tilbage. Det var ret det som
Jesus sagde, at der skulle komme en speciel dom over disse byer.
Jesus sagde videre at det skulle gå de hedenske byer Tyrus, Sidon og
Sodoms land bedre på dommens dag end de tre jødiske byer.
(v.22-24.), for dersom de kraftige gerninger som Jesus gjorde var
gjort i disse byer så havde de omvendt sig. (v.21.)
Dette
viser at der er grader af straf i fortabelsen. De som har haft store
kundskaber om Guds gerninger og planer, skal få en hårdere dom end
de som har mindre eller lidt kendskab til dette. Menneskene skal ikke
dømmes på grund af at de ikke kender til alle Guds planer med
Israel, men de skal dømmes fordi de ikke har benyttet sig af de
vidnesbyrdene som Gud har nedlagt i tidsperioderne, og som fortæller
om Guds eksistens. Disse vidnesbyrd taler til den enkeltes
samvittighed, menneskenes tanker og selve skaberværket: Rom. 2,1-16.
Gud
dømmer ikke et mennesker på grundlag af kundskaber som de ikke har.
Gud er en retfærdig Gud: Rom. 5,13.
"På
den tid tog Jesus til orde og sagde: jeg priser (gr.exomologeo) dig
Fader, himlens og jordens skaber, fordi du har skjult det for de vise
(gr.sophos) og forstandige, og åbenbaret (gr.apokalypto) det for de
umyndige, ja, Fader, fordi således skete det som var velbehagelig
for dig. Alle ting er dig overgivet, og ingen kender (gr.epigonosko)
Sønnen , uden Faderen, heller ikke kender nogen Faderen, uden
Sønnen, og den som Sønnen vil åbenbare det for." (v.25-27.)
Til
trods for den modstand som Jesus mødte fra farisæerne, de
skriftlærde og store dele af folket, så tog han sig tid til at
lovprise Gud, himmelen og jordens skaber. Han lovpriste Gud fordi Gud
havde skjult sin frelse for "de vise og forstandige", men
åbenbaret den for "de umyndige". (v.25.)
Med
udtrykket "de vise og forstandige" tænkte Jesus på
farisæerne og de skriftlærde, som havde teologisk uddannelse og
skulle være spesialister på Skrifterne.
Med
udtrykket "de umyndige" tænkte Jesus på de som ikke havde
denne kundskab og indsigt i Guds Ord, men som alligevel fik tag i
frelsen i Jesus Kristus. Dette viser os at frelsen ikke bare er
baseret på udannelse og kundskaber, men på ÅBENBARING.
Det
var "velbehagelig" for Gud at den som troede på Sønnen,
skulle arve det tidsalderlige liv. Gud vil lønne den som tager sin
tilflugt til hans Søn. (v.26.)
Gud
har overladt alle ting til Jesus. Faderen og Sønnen er det samme. De
har fuldt kendskab til hverandre, for de danner en enhed i væsen,
men til trods for det, så er de to forskellige personer.
Sønnen
kan åbenbare både Treenigheden og alle forhold angående frelsen
for den som kommer til tro på Jesus. (v.27.) Joh. 17,3. (Se min bog:
Jesu Gjenkomst. Bind 5., hvor jeg skriver mere om Treenigheden.)
"Kom
til mig, alle i som stræber og har tungt at bære, og jeg vil give
jer hvile ! Tag mit åg på jer og lære af mig ! for jeg er
sagtmodig (gr.pravs) og ydmyg (gr.tapenios) af hjertet (gr.kardia);
så skal i finde hvile for jeres sjæle. For mit åg er gavnlig, og
min byrde er let." (v.29-30.)
Hvad
der gælder udsagnet: "Kom til mig!", så er udtrykket:
"Kom her" meget brugt i Tanach og i de rabbinske
fortolkninger. Det står i Ruts bog 12,12: "Herren gengælder
dig hvad du har gjort. Gid du må få fuld løn af Herren, Israels
Gud, til hvem du ER KOMMET", for at søge ly under hans vinger."
Dette bliver fortolket i Mishah til at betyde at Ruth "var
kommet nær til Messias hans kongedømme."
Det
samme udtryk forekommer også i Rut 2,14, hvor der står: "Da
tiden var kommet til at holde måltid, sagde Boas til hende: KOM HID
og spis af brødet og dyp dit stykke i vandkrukken ! Så satte han
sig ved siden af høstfolkene, og han rakte hende ristet korn, og hun
spiste og blev mæt, og endda havde hun tilovers."
Dette
udsagn bliver fortolket på flg. måde i Misnhah Rut:
- "Kom hid" betyder "at hun var kommet nær til kongedømmet."
- "Spis af brødet" betyder "et af kongedømmets brød."
- "Dyp dit stykke i vin ediken" referer sig til "lidelser og onde gerninger."
- "Så satte hun sig ved siden af høstfolkene" betyder "at kongedømmet blev taget fra ham for en tid."
- "han rakte hende ristet korn" betyder "at han vil igen få kongedømmet."
- "og hun spiste" betyder "at hun spiste kongedømmets brød i den nuværende verden."
- "og blev mæt" betyder "at hun spiste det i den Messianske tidsalder", som er "Messias` dage".
- "og endda havde hun tilovers", betyder "at hun skal spise i den kommende tidsalder." Det er det samme som 1000 års-riget.
Rabbi
Jonathan som har skrevet dette, som vi har nævnt ovenfor, har også
givet os 6 forklaringer på hvem denne person var, som blev frataget
sit kongedømme, og det var:
- David.
- Salomo.
- Ezekias.
- Manasse.
- Messias.
- Boaz.
Fortolkningen
af Rut 4,12 er en korrekt fortolkning. Den er guddommelig inspireret,
og i den ligger der store sandheder angående Messias, hans forhold
til sit folk og de forskellige faser i oprettelsen af Guds riget i
Israel. Hovedpersonen i Rut 4,12 er naturligvis Messias. Boas var et
forbillede på Messias, og Rut representerede de af jøder og
hedninger som skulle få del i Guds rige. (Rut var hedningekvinde fra
Moab).
Vi
vil i det flg. give en korrekt fortolkning af Rut 4,12, som er
samsvarer både med rabbinernes tanker og med Guds riges udvikling i
verden:
- Rut var kommet nær til kongedømmet i og med at hun var kommet vær til Boas, som var et forbillede på Messias.
- Kongedømmet blev taget fra Messias i og med at jøderne ikke ville anerkende Jesus som jødernes Messias.
- Før Messias oprettede kongedømmet, måtte han sone synden for hele verden.
- I.f.m. jødernes omvendelse så vil Jesus få igen sit kongedømme. Dette vil ske i endes tid af vor tidsalder.
- Den som har troet Jesus i denne tidsalder, vil også have del i både den messianske tidsalder og i den kommende.
Rabbinerne
af Juda skole delte også tiden op i 3 tidsaldre, og det var:
- Den nuværende tidsalder.
- Messias sine dager.
- Den kommende tidsalder.
Vi
ved at ordet "brød" i bibelsk sammenhæng ikke bare angår
"mad", men at det også er benævnelse på Jesus eller på
Jesu legeme. Jesus er det "overnaturlige brød" som er
kommet ned fra himmelen.
Jesus
sagde om sig selv at han var "det brød som var kommet ned fra
himmelen." Joh. 6,33: Dette brød gav "verden liv."
Han sagde videre om sig selv at han var "Livets brød" Joh.
6,35., og at han var det "Levende brød." Joh. 6,51. Den
som spiser af dette brød, skulle få leve i tidsalderen.
Det
brød som han gav verden, var "hans kød". Den som ikke
spiste Jesu kød og drak hans blod, havde ikke "tidsalderlig
liv." Joh. 6,53.
Det
"at komme til Jesus", er det samme som "at komme nær
til Guds rige". De jøder som har troet på Jesus, skal få del
både i den messianske tidsalder og i de kommende tidsaldre."
(Se Risto Santalas bog: The Midrash of Messias, s. 90-92 og s.
213218. Se også min bog: Kristendommen Jødiske Rødder, kap.: Ruts
bog peger på Messias to komme.)
Med
udtrykket "mit åg" tænkte Jesus her på sin lære og på
sin Torah. De jøder som ikke kom til tro på ham, måtte underkaste
sig hans lære. Når de gjorde det, fik de tag i frelsen, som er det
samme som et liv i syndernes forladelse og Guds nåde
Når
en sammenligner det åg som Jesus pålagde de messianske jøder, så
var det LET i forhold til det åg som farisæerne og de skriftlærde
lagde på folket. Ved siden af selve Torahen, som betod af 613 bud,
så have de lavet en række andre love, som de krævede at jøderne
skulle holde. De havde bygget op et gærde omkring Torahen, således
at det var umuligt at holde det for almindelige folk.
Når en jødisk elev indskrev sig
hos en skriftlærd, blev det sagt at han tog et "åg". Det
åg der sigtes til, var Torahen.
Oskaredi@online.no
www.home/oeindergaard
Referent:
yeshuatt@mail.dk
www.yeshuattsion.webbyen.dk
PÅ GENSYN !