MATTEUS EVANGELIET
Bibelforkynder,
Oskar Edin Indergaard:
Kristen
Bokproduksjon, 6630 Tingvoll. Norge.
DE
TOLV APOSTLE: kapitel 10.
"Og
han kaldte sin 12 disciple til sig og gav dem magt (gr.exousia) over
urene ånder, til at uddrive dem, og til at helbrede al sygdom og al
skrøbelighed (gr.astheneia)... Disse 12 sendte Jesus ud og bød dem:
Gå ikke ud på vejen til hedningerne (gr.ethnos), og gå ikke ind i
nogen af samaritanernes byer, men gå hellere (bare) til de fortabte
(gr.appolumi) får af Israels hus ! Og når i går af sted, da
forkynde (gr.kerysso) dette budskab: Himlenes rige er kommet nær !
Helbred syge, opvæk døde, rens spedalske, uddriv onde ånder ! For
intet har i fået det og for intet skal i give det. I skal ikke tage
sølv eller guld eller kobber med i jeres bælter, ikke skæppe til
rejsen, ikke to kjortler, ikke sko, ikke stav; for arbejderen er sin
føde værd. Og hvor i kommer ind i en by eller i en landsby, der
skal i spørge efter hvem som er det værd i denne by; og blive hos
ham til i drager bort derfra ! Og når i kommer ind i et hus, da skal
i hilse det; og dersom huset er det værd (gr.axios), da kommer deres
fred over det; men dersom det ikke er det værd , da vender jeres
fred (gr.eirene) tilbage til jer ! Og om nogen ikke tager imod jer
(gr.dechmai) jer og ikke hører på jeres ord, da gå ud af det hus
eller den by, og ryst støvet af jeres fødder ! Sandelig siger jeg
jer: det skal gå Sodomas og Gomorras land tåleligere (bedre) på
dommens (gr.krisis) dag (gr.hemera) end denne by. (udsnit:1-15.)
Selve
ordet "discipel" betyder "efterfølger". Af sine
mange disciple udvalgte Jesus 12, som blev kaldt "apostle".
Det betyder "en som er udsendt". De blev også kaldt
"disciple".
Grunden
til at Jesus udvalgte sig akkurat 12 apostle har sammenhæng med at
der var 12 stammer i Israel. 11 af disse var i Galilæa, medens Judas
Iskariot var fra Judæa. De blev udsendt i grupper på to og to.
Mark. 6,7. De blev udsendt med akkurat den SAMME FULDMAGT som Jesus
havde. De skulle:
- Drive ud de onde ånder.
- Helbrede al sygdom og alle skrøbeligheder. (v.1.)
- Undervise om den messianske lære.
- Forkynde "evangeliet om Riget". (v.7.) Vi ved ikke hvorfor Jesus udvalgte sig akkurat 12 af sine nærmeste medarbejdere. Det er Guds hemmelighed. At han udvalgte Peter, Andreas, Jakob, Johannes og Mattæus er naturlig, for de var de 5 første disciple som Jesus havde. Jesus udvalgte sig flg. 12 apostle:
- Simon Peter. Han hed oprindelig Simon, men Jesus havde givet ham navnet "Kefas". Det er det samme som "Peter". Joh. 1,42. Det er et græsk ord som betyder "lille klippe". Peter var ikke den store Peter (gr.petros), som den katolske kirke hævder. Det er Jesus som er den store klippe. Han er selve GRUNDSTENEN i både den messianske menighed og den kristne menighed. Mat.16,17-19. Peter blev efterhånden leder for de 12. Efter apostel-mødet i Jerusalem i året 49 (50), så overlod han ledelsen for menigheden i Jerusalem til Jakob. Han overlod denne opgave til Jakob, og han blev derefter en omrejsende evangelist, som forkyndte "evangeliet om Riget" for de messianske menigheder både i Israel og i diasporaen. Han og de andre apostle forkyndte ikke det paulinske budskab. Det var ikke deres opgave. De havde et nært samarbejde med Paulus og hans medarbejdere, men vi kan ikke se at de optrådte i samme menigheder.
- Andreas var broder til Peter. Deres far var Jonas. Det var Andreas som havde ledt Peter til Jesus. Joh. 1,41-42. Han var oprindelig fisker. Det samme var hans bror Peter. De var begge disciple af Johannes. De var fra byen Betsajda i Galilæa.
- Jakob og Johannes var brødre. Deres far var Zebedæus. Jesus gav dem navnet "Boganeres". Det er et aramaisk ord og betyder "tordensønnerne" Dette navn gav udtryk for deres iver og nidkærhed i arbejdet med at følge Jesus.
- Filip er et græsk ord som betyder "hesteelsker", Filip var fra byen Betsajda i Galilæa. Det var også hjembyen til Peter og Andreas.
- Bartholomeus er et hebraisk navn. Det betyder "søn af Tolmai". Han heder også Natanael. Det var Filip som førte Natanael til Jesus. Jesus sagde om Ham: "Se, der er en israelit (jøde), som der ikke er svig i." Joh. 1,48.
- Tomas betyder "tvilling".
- Mattæus var overtolder i Kapernaum.
- Jakob var søn af Alfeus.
- Judas med tilnavnet Lebbus kommer af ordet "leb", som betyder "hjerte". Det kan betyde at han var hengiven og elskede Jesus. Han havde også et andet navn, og det var Tadeusz.
- Simon. Han havde tilnavnet Kaneanus. "Kanaanæisk" er det hebraiske ord for det græske ord "zelotens", som betyder "ivrig". Dette kan betyde at han havde været medlem af det nationalistiske parti, som gjorde oprør mod romerne ved hjælp af vold.
- Judas. Det var ham som forrådte Jesus for 30 sølvpenge.
De
12 apostle blev udsendt med et begrænset geografisk område. De
skulle hverken gå til hedningerne eller til samaritanerne, men de
skulle gå til "Israels hus"(som er en betegnelse for
jøderne i Israel) med "evangeliet" om Guds rige. Det var
det samme budskab som både døberen Johannes og Jesus havde.(v.5-6.)
Dette
betyder ikke at hedningerne ikke skulle få høre med til Guds rige,
men det betyder at apostlene FØRST skulle forkynde for jøderne. Det
var dem som var FØRSTEARVINGER til himlenes rige.
De
havde heller ikke nogen kundskaber til at de kunne gå til
hedningerne med evangeliet. Jesus forkyndte også evangeliet for
hedningerne til trods for at han blot var udsendt til jøderne. Guds
planer var at FØRST SKULLE RIGET ETABLERES I ISRAEL. Derefter skulle
det etableres i hele verden.
De
skulle ikke tage betaling når de underviste, forkyndte, uddrev onde
ånder eller helbredte, for de havde fået denne kraft gratis fra
Herren.
Når
det gælder apostlene og Jesu disciple, kan vi ikke tale om
nådegaver, for de havde en TOTAL KRAFT til at gøre det samme som
Jesus gjorde. De havde den samme myndighed som Jesus havde. Ordet
"nådegave" forekommer heller ikke i evangelierne.
Vi
som tilhører den kristne forsamling, har ikke denne totalitet i vor
tjeneste. Både nådegaverne og vor profetiske tjeneste er begrænset
(2.Kor. 12-14.) Vi kan ikke sætte lighedstegn mellem de 12 apostle
og den kristne menighed. De forkyndte Riget
for Israel med de medfølgende tegn,
Medens den kristne menigheds primære opgave er at være med til at
udtage Kristi legeme.
Apostlene
skulle ikke medtage, penge, mad, to kjortler eller sko på rejsen,
for de skulle forvente at Herren ville sørge for dem. De skulle øve
sig i ikke at være bekymret for hvad de skulle spise og drikke eller
for hvad de skulle klæde sig med. Mat. 6,25.
På
et senere tidspunkt blev denne instruktion forandret således at de
skulle medtage det som var nødvendig på deres rejser. Luk. 22,36.
Ordet "nu" indledte en ny fase i Guds planer med verden.
Det betyder flg.:
- At de ikke længere kunne regne med at blive forsørget af den jødiske befolkning. De skulle selv sørge for mad og klæder, og de skulle forsvare sig.
- At modstanden mod dem blandt det jødiske folk var blevet større.
- At de nu skulle ud til hedningerne med evangeliet om Riget – først til de som boede i Israel – og senere til hedningefolkene i hele verden. Dette kommer også til udtryk i den NYE MISSIONSBEFALING som Jesus gav i Mat. 28,18-20.
Vi
skal komme tilbage til denne missionsbefaling, men det som vi
allerede nu kan lægge mærke til, er det forhold at Jesus sagde til
apostlene, at de skulle lære hedningerne alt det som Jesus havde
lært dem.(v.20.) Det betyder at hedningerne også skal holde Jesu
Torah og Jesu undervisning i 1000 års-riget, når det kommer engang
i fremtiden.
Når
de kom ind i en by, skulle de ikke bo hos hvem som helst. De skulle
bo hos den som var det "værd". Det betyder at de skulle
tage ind hos den som ventede på "Israels trøst", og som
anerkendte Jesus som jødernes Messias. (v.11.)
Når
de kom ind i et hus, skulle de hilse de som boede i huset med den
jødiske hilsen "Shalom". Selve hilsenen betyder "fred".
I denne hilsen ligge der et ønske om at de måtte have det godt på
alle områder i livet – både på det åndelige og på det
materielle område.
Dersom
menneskerne i dette hus ikke var denne velsignelse værd, så skulle
denne velsignelse blive givet til apostlene. (v.13.)
Dersom
mennesker i et hus eller en by ikke tog imod apostlene og deres
budskab, da skulle de ryste støvet af deres fødder. Dette betyder
at de havde været der, og at de ikke mere havde ansvaret for dette
hus eller denne by. (v.14.)
Hvad
der gælder ordet "hus" , så har det flg. betydninger på
hebraisk: Det kan betyde "hus", "hjem",
"hushold", "familie", "stamme",
"dynast", "en rabbi-skole", "et sted"
og "templet i Jerusalem".
Hvad
der gælder brugen af ordet "hus" med et substantiv i
genitiv i tillæg, så er dette et udbredt grammatikalsk konstruktion
at det hebraiske har mere end 200 idiomatiske udtryk af denne type.
Udtrykket "Israels hus" (hebr. "beit Israel"
(v.6.) er et eksempel på dette.
Det
skulle gå Sodoma og Gomorras land bedre på dommens dag end denne
familie og denne by. (v.15.)
Dette
betyder at der er grader af lidelser i fortabelsen. I det land og i
det områder hvor kundskaben om Guds rige har været stor.
Menneskerne skal blive dømt i forhold til hvilke kundskaber de har
haft om Guds ordninger i deres respektive tidsperioder. Dette er et
RETFÆRDIG PRINSIP, som vi også kender fra vort eget retssystem.
Den
dom der her er tale om, er den endelige dom over u-frelste
mennesker.. Den skal ske efter 1000 års-riget er afsluttet. Disse
mennesker skal dømmes foran Guds domstrone, som i dette tilfælde er
sat i lufthimmelen: Joh. Åb. 20,12 og vers 15.
"Se
jeg sender jer som får midt blandt ulve; vær derfor kloge
(gr.phronimos) som slanger og enfoldige som duer ! Men vogt jer for
menneskerne ! for de skal overgive jer til domstolene og hudstryge
jer i deres synagoger; og i skal føres frem for landshøvdinge og
konger for min skyld, til vidnesbyrd for dem og for hedningerne. Men
når de overgiver jer, da skal i ikke være bekymret (gr.merimnao)
for hvorledes eller hvad i skal tale; for der skal gives jer i samme
stund hvad i skal tale. For det er ikke jer som taler, men det er
jeres Faders Ånd som taler i jer."(v.16-20.) Jesus pegede på
opgaven, som han gav apostlene og hans udsendingene, ikke var let. De
skulle møde mange modstandere, som skulle prøve at hindre dem i at
udføre den opgave de havde fået af Jesus. (v.15.)
Jesus
bad dem om at være kloge og enfoldige i den forstand at de skulle
være retskafne.(v.16.)
Apostlene
blev bedt om selv at passe på overfor menneskerne, for de skulle
torturere dem og føre dem frem for deres domstole, for at dømme dem
der. Dette førte til at apostlene vidnede om Jesus – både for
jøderne og hedningerne , som styrede i Israel. (v.18.)
Apostlene
skulle ikke være bekymret for hvad de skulle sige til deres forsvar,
for de ord som de skulle sige, ville komme til dem, når de behøvede
dem. (v.19.)
Dette
kalder vi for Den Hellige Ånds inspiration, og det kender vi godt
til. Gud giver os det vi behøver, når vi skal forsvare vores tro,
skrive en artikel eller holde en tale, for det er ikke vi som taler,
men det er Den Hellige Ånd i os som taler. Det er det samme som Guds
Ånd. (v.20-23.)
Det
voldsomme had mod Jesus og apostlenes forkyndelse skulle føre til at
familierne blev splittet i deres syn på Jesus; modstand skulle være
stor indenfor den enkelte familie. Dette skulle oveni købet føre
til at nogle af Jesu tilhængere måtte bøde med livet. (v.21.)
Dette
skulle gå så langt at apostlene skulle blive hadet af alle, på
grund af at de troende på Jesus. Dette udsagn
går på endetiden. (v.22.)
Jesus
var ikke kommet for at sende fred i Israel, nej, han kom for at sende
strid: Luk. 12,51-53.
Det
var ret som gamle Simon sagde ifm. at Jesus blev båret frem i
templet, for at blive løskøbt som den førstefødte. Alt som var
førstefødt, tilhørte Herren og måtte indløses med et offer: Luk.
2,34.
Dette
had mod de messianske jøder skulle tiltage i Israel. (v.22.)
Dette
udsagn betyder at endetiden allerede var kommet til Israel som kald
og udfordring til at anerkende Jesus som Messias. Dersom jøderne
havde taget imod Jesus, så ville vi have fået endetiden med den
fulde oprettelse af Riget for Israel. Det var jøderne som skulle
bestemme dette, men som vi ved, så forkastede de fleste af jøderne
deres Messias.
Dette
betyder at tilbudet om oprettelsen af Riget blev trukket tilbage, og
vi fik menighedens tid. Den har snart varet i 2000 år. Efter den
kristne menigheds bortrykkelse vil igen
endetiden komme til Israel og hele verden.
I
den tid vil der blive en stor forfølgelse af jøderne. Det vil
desværre blive et nyt Holocaust. I den vil både de messianske jøder
og store dele af det jødiske folk blive hadet af alle verdens
nationer. Vi ser klare spor til dette i dag. Stadig flere mennesker
og nationer vender sig mod Israel og mener at de behandler de
såkaldte Palæstina arabere dårlig, og at jøderne er en fare for
verdensfreden.
Udsagnet
"men den som holder ud til enden, han skal blive frelst"
(v.22.), betyder ikke at alle messianske jøder skal blive bjerget
gennem trængselstiden, men det betyder at alle de som holder fast på
sin tro på Jesus, skal få del i frelsen i 1000 års-riget.
Mange
messianske jøder skal også blive dræbt i denne tid, men en del
skal også overleve den store trængselstid, som skal kommer over
jorden. Dette kommer bl.a. til udtryk i Joh. Åb.,kap.2-3, som er en
beskrivelse af en del af de messianske menigheder i endetiden. Nogen
af dem er lovet udfrielse fra trængselen, medens andre må gennemgå
martyriet: Joh. Åb. 3,10 og 2,10.
I
endetiden skal de messianske jøder blive forfulgt og jaget fra den
ene by til den anden by i Israel. De skal ikke "komme til ende
(gr.telos) med Israels byer, før (gr.heos an) Menneskesønnen
kommer." (v.23.)
Mange
af Jesu udsagn har et TO-SIDIGT aspekt. De går på den NÆRE FREMTID
og den FJERNE FREMTID (endetiden). De kunne have blevet opfyldt i
Israel i den nære fremtid, men på grund af at jøderne ikke tog
imod Jesus som deres Messias, så blev begivenhederne udsat til den
fjerne fremtid.
For
at udsagnene kunne blive opfyldt i den nære fremtid, så knyttede
der sig en forudsætning eller krav til dem, og det var at jøderne
tog imod Jesus. Således er det også med dette udsagn.
I
dette udsagn er der en partikel, som på græsk hedder "an".
Den bliver desværre ikke oversat i vore Bibler, men den giver udtryk
for en HYPOTETISK MULIGHED, som er baseret på en, BETINGELSE. Vi kan
oversætte denne partikel med "eventuelt" eller "muligvis".
Dersom
vi medtager denne partikel i den norske tekst, så kommer teksten til
at lyde: "I skal ikke komme til ende med Israels byer, før
(eventuelt, muligvis) Menneskesønnen kommer."
Dette
betyder at der var en mulighed for at Jesus kunne komme tilbage og
oprette Riget for dem allerede i den nære fremtid. Betingelsen var
at jøderne ville anerkende Jesus. Da dette ikke skete, så blev
denne begivenhed udsat til den fjerne fremtid, som er det samme som
endetiden.
Vi
kan derfor operere med TO ENDETIDER i den bibelske profeti, og det
er:
- Den "nære" eller den "hypotetiske endetid".
- Den virkelige endetid.
Vi
kan derfor sige at endetiden begyndte med døberen Johannes og Jesu
forkyndelse. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 5.,kap.: Det historiske
og eskatologiske Gudsriget kunne have blevet oprettet ved Jesu første
komme.)
Vi
kan også sige at i og med at døberne Johannes og Jesus indledte
endetiden, så lever vi også i dag i endetiden. Det er ikke den
profetiske endetid, for den gjaldt bare Israel, men det er endetiden
for menigheden.
Medens
endetiden for jøderne afsluttes med det græske ord "telos",
som betyder "absolut ende" og "afslutning", så
afsluttes endetiden for den kristne menighed med det græske ord
"synteleia", som betyder, "endetid".
En
discipel er ikke over sin herre. Det betyder at han får den samme
behandling som sin herre. Når farisæerne kaldte Jesus for
Beelsebul, hvor meget mere skal så ikke hans tjenere blive kaldt med
det samme navn. (v.24-25.
Selve
navnet "Beelsebul" går tilbage til det hebraiske ord
"Baal" som betyder "herre" og "senbul",
som betyder "hus". Baal var en øverste guddom i den
kanaanæiske religion. I nogle oversættelser er ordet "Beelsebul"
brugt. Ordet"sebub" betyder "flue". Navnet
betyder derfor enten "husets Herre" eller "fluernes
Herre". Det var i al fald en benævnelse på Satan. At hævde at
Jesus eller hans apostle havde Beelsebul som deres herre, eller at de
var fyldt med Beelsebul kraft, var derfor den højeste grad af Guds
bespottelse.
Jesus
opfordrede sine apostle at de ikke måtte være bange for deres
fjender. Alt det som Jesus havde fortalt dem om Guds rige, skulle
blive åbenbaret. Det kan være enten Guds rigets åndelige side,
eller det kan være Guds rigets hemmeligheder, som bliver åbenbaret
i Mat. 13,3-52. (v.26.)
Det
som Jesus fortalte apostle og disciplene i sine hemmeligheder, det
skulle de forkynde videre i det åbenbare. De skulle forkynde det fra
tagene, som var en af de bedste stede for kundgørelser. (v.27.)
Apostlene
skulle ikke frygte for deres modstandere. De kunne bare slå legemet
ihjel (gr.soma) og ikke sjælen (gr.psyke). Det græske ord "psyke"
står for både "sjælen" og "livet". Dette
betyder at deres modstandere ikke kunne tage dem fra det nye liv, som
de havde fået i troen på Jesus. (De som tror på Jesus har ingen
ting at frygte). De skulle derimod frygte Gud: (v.28.)
Dette
betyder to ting, og det er:
- Det er både sjælen og legemet som går fortabt. "At gå fortabt" betyder i den sammenhæng at man ikke fik del i de retfærdiges opstandelse og Riget for Israel.
- Det "at blive ødelagt" er ikke det samme som "at blive tilintetgjort" Hverken sjælen eller legemet bliver tilintetgjort, men det bliver ødelagt i den betydning at de ikke får del i de retfærdiges opstandelse og Riget for Israel.
(gr.homologeo)
for min Fader. (gr.arneomai) mig for menneskerne: (v.29-33.)
To
spurve blev solgt for en "akssarion", som var den mindste
pengeenhed i det romerske pengesystem. Den var 5 øre værd. Ikke
engang en spurv falder til jorden uden at Gud ved om det eller
tillader det. Når Gud har omsorg for spurvene; har han da ikke det
for sine disciple: Han kender til og med antal hår som vi har på
hovedet.
Apostlene
skulle ikke frygte sine modstandere, for de var mere værd end mange
spurve. (v.30.). De skulle derimod frygte Gud. "at frygte Gud
betyder ikke at man er bange for Gud", men det betyder at man
har respekt for Guds ordninger og forkynder hans veje. (v.26.)
Den
som vedkender sig Jesus eller bekender Jesus for menneskerne, den
skulle Jesus også kendes ved for Gud, som var i himmelen, men den
som fornægtede Jesu for menneskerne, den måtte Jesus også fornægte
for Gud. (v.32-33.)
Dette
betyder ganske enkelt at den som troede på Jesu navn, skulle blive
frelst. Den derimod som ikke troede på Jesus og fornægtede ham,
kunne ikke blive frelst og få del i Riget for Israel.
"I
må ikke tro at jeg er kommet for at sende fred (gr.eirene) på
jorden (til Israel). Jeg er ikke kommet for at sende fred, men sværd.
For jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far,
mellem en datter og hendes mor, og mellem en svigerdatter og hendes
svigermor, og en mands hus folk skal blive hans fjender. Den som
elsker (phileo) far eller mor mere end mig, er mig ikke værd (gr.
axios), og den som elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke
værd, og den som ikke tager sit kors (gr.stauros) og følger efter
(gr.akoloutheo) mig er mig ikke værd. Den som finder sit liv (gr.
psyke), skal miste det, og den som mister sit liv for min skyld, skal
finde det." (v.34-39.)
I
udgangspunktet var Jesus kommet for at give fred til både Israel og
resten af verden, men den fred som han gav, ville ofte resultere i
ufred, for de u- igenfødte jøderne i en familie ville reagere
negativt på Jesu lære. Dette vil da i sin tid føre til at Jesus
måtte sende "sværdet", som er et udtryk for "dommen".
Når
nogen i en familie tog imod Jesus, så ville dette vække modstand
hos de øvrige familiemedlemmer, som ikke havde fået tag i frelsen i
Jesus Kristus. Dette er en generel sandhed og den gælder både Riget
for Israel og den kristne menighed.
Det
var et krav i den messianske jødedom at jøderne måtte elske Jesus
højere end sine egne familiemedlemmer. Den som ikke gjorde det, var
ikke værdig for Jesus. Det vil sige at vedkommende ikke var værdig
til at få del i himlenes rige, som allerede
var etableret i Israel.
Således
er det ikke i den kristne menigheds tidsperiode.
Vi har mange eksempler på sløve kristne, som sætter mange ting i
livet højere end Jesus. Disse får også lov at være Guds børn,
for i vor tidsperiode er vi frelst udelukkende af Guds nåde. Det
sætter ingen krav til at være en kristen uden det at man er født
på ny og har Den Hellige Ånd i sit hjerte, som bevis på at man er
genfødt. Den som TROR og BEKENDER, den er Guds barn. Rom. 10,9-10.
Vi
skal også holde de bud som gælder for vor tidsperiode, men vi må
ikke fokusere på dem i forhold til Guds nåde. Det er ikke vi som
skal holde dem, men det er Guds nåde som er i os.
Romerbrevet,
kap. 7 beskriver en genfødt kristen som forsøger at leve sit
kristenliv i forhold til budene og ikke i forhold til Guds nåde.
Vedkommende har det ikke godt. (v.18-25.)
I
den messianske jødedom blev den troende, som ikke bar åndelig frugt
i sit liv, udestænget fra Guds rige: Mat. 7,19.
Udenfor
de romerske retslokaler var opstillet en række kors. De som blev
dømt til døden, måtte selv bære sit kors til retterstedet. Det
måtte også Jesus gøre. "At bære sit kors" betyder
derfor at en var "indviet til døden", og en måtte regne
med "at lide martyrdøden" på grund af troen på Jesus.
Det
var ikke noget krav at en måtte lide martyrdøden, for at få del i
Guds rige, men den som unddrog sig martyriet, dersom en blev stillet
på dette valg, fik ikke del i Guds rige.
De
fleste apostle og mange af Jesu disciple blev dræbt på grund af at
de forkyndte Guds rige og troede på Jesus. Vi skal i det flg. se
hvordan det gik dem: Døberen Johannes blev halshugget på grund af
sin tro.Stefanus blev stenet i Jerusalem i året 35.Andreas blev
korsfæstet i Patria I Akaia.Bartholomeus eller Natanael blev flået
levende i Albanabolis.Filip blev hængt på en stolpe i Hieropolis i
Frygia.Jakob (den ældre) blev halshugget af Herodes Antipas. Han var
den første martyr. Dette skete i året 44.Jakob (den yngre) blev
kastet ud fra et udspring i templet og blev derefter stenet.Johannes
blev kastet i en kedel med kogende olie i Rom, men han blev reddet.
Han blev senere forvist til øen Patmos på grund af sin tro. Han var
hyrde for den messianske menighed i Efesus. Han var den eneste af
apostlene som døde en naturlig død.Judas (Lebbeus Taddeus) blev
skudt med pile i Persia.Mattæus blev levende brændt i Arabia Felix,
eller han blev slæbt omkring i Alexandrias gader til han døde.Simon
Peter blev korsfæstet i Rom med hovedet nedad. Dette hændte under
Neros regeringstid i året 67.Simon, zeloten, blev korsfæstet i
Israel.Tomas blev stukket ihjel i Koromandel i Øst-Indien medens han
forkyndte evangeliet der. I Himalaya-fjeldene findes der fortsat
nogle kristne som kalder sig for "Tomas kristne".Mattias
(Judas Iskariotss efterfølger) døde i Etiopien.Lukas blev hægt i
et olietræ i Hellas.Barnabas blev stenet og halshugget.Paulus blev
halshugget i Rom i året 67 under Neros regeringstid.Jakob (Jesus
bror) blev korsfæstet i Jerusalem.
I
den frie nåde tid er det ikke således at man ikke får del i Guds
rige som for vor del er i himmelen,
om en unddrager sig at dø for Jesu sag. Vi er frelst af bare nåde,
og der kræves ikke noget mere uden det at tro på Jesus og leve i
nåden.
Vi
må respektere tidsperioderne og deres egenart, men det bliver ikke
gjort i fortolkningen og forkyndelsen af Guds ord. Dette er også
grunden til at der er så megen forvirring angående den kristne
lære. Man blander ind i den forhold som har med andre tidsperioder
at gøre, og dette fører til en stor forvirring og frustration
blandt de troende.
De
fleste teologer og Bibel-forkyndere blander ind både jødedommen og
den messianske jødedom i Paulus hans lære. Dette må føre til
forvirring på det teologiske område.
Denne
forvirring vil TILTAGE nu i endetiden. Endetiden betyder bl.a.
FORVIRRING.
Dette
fører også til at evangeliet MISTER SIN KRAFT: 1.Kor. 1,17.
Forkyndelsen har næsten ingen kraft i vor tid.
I
den messianske jødedom blev der stillet krav om den FULDKOMNE
HENGIVELSE til Jesus. Den som ville følge Jesus, måtte helt opgive
det gamle liv. Den som tabte det gamle liv, fik tag i et nyt liv.
Vedkommende skulle finde dette igen i de retfærdiges opstandelse og
dermed få del i Riget for Israel. (v.39.)
Således
er det ikke i vor tidsperiode. Vi kan få lov
at være Guds barn selv om vi ikke magter at efterleve Guds krav
fuldt ud, for vi er frelst af Guds nåde og opretholdes ved Guds
nåde.
Det
er ikke det mindste rart at en tænkende mand som Søren Kierkegaard
mente, at der ikke fandtes nogen som kunne efterleve Jesu lære, og
at det dermed ikke fandtes nogen som kunne kalde sig for en kristen.
Dersom han havde regnet med de forskellige tidsperioder og deres
egenart, så havde han forstået at Jesu lære angår Riget for
Israel og ikke den kristne menigheds tid.
Men
han skal få ære for at han tog Jesu lære alvorlig og forstod
indholdet i den. Det er trods alt bedre end
den blanding af de to lære, som vi har i vore menigheder og i den
forkyndelse, som bliver givet i de kristne menigheder.
Den
som tog imod apostlene, tog imod Jesus selv, for de var udsendinge
fra Jesus og repræsenterede det samme budskab. De havde også den
samme lære og de gjorde de samme undergerninger. De 12 apostle og de
70 udsendinge kunne til og med udføre de messianske undergerninger,
som i udgangspunktet bare Jesus som jødernes Messias kunne udføre.
Den
som tog imod Jesus, tog også imod Gud, fordi de repræsenterede det
samme. Jesus er enhed med Gud. De er to forskellige personer, men de
er alligevel en enhed. (v.40.)
Jesus
sagde om sit forhold til Gud: "Jeg og Faderen er et (gr.hen)
(Joh.10,30.)
Jesus og Gud er den perfekte enhed, men i og med at den neutrale form
"hen" af talordet "en" er brugt, så viser dette
at de ikke er en person, men to forskellige personer.
På
samme måde som Gud og Jesus er ett, dannede også de messianske
jøder en enhed, både med sig selv og med Den Treenige Gud. "Jeg
beder om at de ALLE MÅ VÆRE ETT(gr.hen) I OS, for at verden skal
tro at du har udsendt mig." Joh. 17,21.
Den
messianske menighed skulle udgøre en enhed som var tilknyttet Den
Treenige Gud. Den kristne menighed skal ikke
bare være en enhed, men den skal også udgøre Kristi legeme.
Begge menigheder er "i Kristus".
Det vil sige: De er indpodet i hans forsoningsværk.
De
messianske jøder udgør "Jesu brud", medens vi udgør
"Jesu åndelige legeme"
Alle
som er frelst er podet ind i Jesu forsoning.
Det
er umulig for os at forstå Treenigheden, men det er let at tro at
det er således. Troen kan let indfange det som forstanden ikke kan
fatte. Jeg vil i den forbindelse citere fra jødernes hellige bog.
Zohra, bind.3 om hvad den siger om Treenigheden: "Eliesers far
sagde til ham: Kom, se mysteriet i G-D-U (hebr. Yhvh): her er TRE
TRIN. Hvert af dem har SELVSTENDIG EKSISTENS. Ikke desto mindre er de
ett, og de er således forenes at den ene IKKE KAN SKILLES fra det
andet. Men hvordan kan tre væsen (navn) være en ? Er de vitterlig
en, fordi vi kalder dem en ? Hvordan kan tre være en, det kan bare
erkendes ved Den Hellige Ånd, og egentlig bare med lukkede øjne
(troens øjne)." (Se min bog: Kristendommens Jødiske Rødder,
hvor jeg skriver meget om rabbinernes forståelse af Guds væsen og
karakter.)
"Den
som tager imod (gr.decomai)jer, tager imod mig, og den som tager imod
mig, tager imod ham som sendte mig. Den som tager imod en profet
(gr.prophetes) fordi han er en profet, skal få en profets løn og
den som tager imod en retfærdig (gr.dikaios), skal få en retfærdig
løn. Og den som giver èn af disse små bare et bæger koldt vand at
drikke fordi han er en discipel (gr.mathetes), sandelig siger jeg
jer: Han skal ingenlunde miste sin løn." (v.40-42.)Den som tog
imod en profet og hans budskab fordi han var en profet, skulle få en
profets løn, og den som tog imod en retfærdig, fordi han var en
retfærdig, skulle få en retfærdigs løn.(v.41.) De messianske
jøder skulle få den samme løn som disse.
Den
løn som de messianske jøder skal få, er opbevaret i himmelen. Den
skal deles ude når Jesus kommer igen. Hebr. 11,26. 2.Joh. 8, og Joh.
Åb. 22,12.Om en messiansk jøde bare gav en af de 12 apostle et glas
vand, skulle han få nådeløn for det, for den som tog imod
apostlene, den tog imod Jesus selv. De var hans udsendinge.
(v.42.)Der er to typer løn, og begge genspejler menneskernes forhold
til Jesus. Det er:
- Retfærdigheds løn.
- Uretfærdigheds løn.
Oskaredi@online.no
www.home.no/oeindergaard
Referent:
Yeshuatt@mail.dk
www.yeshuattsion.webbyen.dk
PÅ GENSYN !