Menneskesønnens komme til
Oliebjerget. Foredrag afholdt i Ålesund d.28/9.02
Forkynder:
Oskar Edin Indergaard.
1.
Efter at Jesus og hans engle har overvundet Satan, de onde ånde
magter, Antikrist, den falske profet og krigshærene i verden, så
kommer han ned på jorden. Han kommer for at oprette riget for
Israel. Han kommer for at bygge templet. Han kommer for at underlægge
sig hele verden. Han kommer for at skabe en ny verden. Han kommer for
at gennemføre sine planer med verden i henhold til det profetiske
ord. Han kommer for at gennemføre den undervisning som Johannes, han
selv og apostlene havde. Det er RIGETS UNDERVISNING. Den er
forskellig fra Paulus hans undervisning om det kristne legeme og den
frie nåde. Nu skal verden igen lægges under tvang. Han skal styre
ved hjælp af sin retfærdighed og Toraen. Det er ikke Mose Tora, men
det er Jesu FØRSTE TORAH. Det er hans undervisning til jøderne.
2.
Jesu undervisning i evangelierne er som flg.: a. Han underviste først
om "rigets nærhed". b. Han fremlagde grundloven for riget
i sine taler, i Bjergprædikenen Mat.5-7 og Sletteprædikenen
Luk.6,17-38. c. Han fremlagde de forskellige lignelser om Gudsrigets
hemmeligheder Mat.13. De gik ud på at jøderne ikke kom til at
modtage hans tilbud om oprettelsen af riget for Israel. Læg mærke
til at ALLE DISSE lignelser ikke har noget med kirkens tid at gøre,
men med Israel. Kirkens tid er ikke nævnt, men de ligger som en
skjult hemmelighed i disse lignelser. d. Han underviste om sin
genkomst og dommen over jødefolket og verden.
3.
Alle 4 evangelierne handler om jøderne. kirkens tid og dets
hemmelighed er ikke nævnt i evangelierne. De sluttet alle med Jesu
opstandelse og himmelfart. Vi bør derfor ikke bruge tekster fra
evangelierne for at belyse kirkens tid, for indholdet i dem stemmer
ikke med det teologiske grundlag for vor tid. (Dette gælder
naturligvis ikke det som er generelt og fælles.)
4.
Kirkens tekster er ofte hentet fra evangelierne. De som skal udlægge
teksterne får ofte problemer med dem, for der vil bestandig
tilbageblive en REST, som man ikke magter at pladssere. Der kan
fuskes til det på forskellig måde, men det bliver ikke ret.
Teksterne i evangelierne passer ikke ind i Paulus forkyndelse om den
frie nåde. Nådesbegreberne i evangelierne opererer med TO
NÅDESBEGREBER, og det er mennesket egen retfærdighed og Guds
retfærdighed.
5.
Vi kan heller ikke bruge Johs.4,1-3. som et udtryk for Jesu komme for
menigheden. Johs.4,1-3 beskriver Jesu komme til jøderne for at tage
dem ind i "Faderens hus". Det kan betyde to ting. a. For de
12 apostle kan det betyde at de skal få boliger i templet i 1000 års
riget. Vi ved at de 12 apostle skal sidde på 12 troner og styre over
Israels 12 stammer. "Da sagde Jesus til dem: Sandelig siger jeg
jer: I som har fulgt mig skal i genfødelsen, når Menneskesønnen
sidder på sin herligheds trone, sidde på 12 troner og dømme
Israels 12 stammer." Mat.19,28. b. Det betyder også at hele det
frelste Israel skal bo i Israel i rigets tid. Det som gælder ordet
"hus" (gr.oikos), så er det SVÆRT ofte brugt om Israel i
rigets tid. Dette er det "bryllups huset", som Jesus talte
om i Mat.22,10." Så gik da disse tjenere ud på vejene og fik
sammen med alle de som de fandt, både onde og gode, og BRYLLUPSHUSET
blev fyldt af gæster.
6.
Vi har to andre fortællinger som siger akkurat det samme som
Johs.4,1-3. og det er Markus 13,34-37 og Lukas 14,22-23. "Og
tjeneren sagde: Det er gjort som du bød, og der er endnu PLADS. Da
sagde Herren til tjeneren: Gå ud på vejene og ved gærderne (til
hedningerne) for at MIT HUS skal blive fyldt. " Luk.14,22-24.
(Se min bog: Jesu Genkomst. Bind 4. s.135-141, hvor jeg skriver mere
derom.)
7.
Det blev oplyst allerede ved Jesu himmelfart at han skulle komme
igen. "og de sagde: i galilæiske mænd, hvorfor står i og ser
op mod himmelen. Denne Jesus som er optaget fra jer til himmelen,
skal komme tilbage på samme måde som i så ham fare op til
himmelen." Ap.Gr.1,11.
8.
Det første som sker i.f.m. Jesu genkomst, er det forhold at
Oliebjerget revner i to, således at der bliver en dal der i øst
vestlig retning. Sakarias 14,4.
9.
Jesus kommer for at dømme jøderne, verden og oprette riget for
Israel. Enhver tidsperiode ender med dom. Hele trængselstiden har
været en sammenhængende dom, men nu skal Jesus dømme de
tilbageblevne mennesker efter trængselstiden. Det er ikke så mange,
så det vil ikke være noget problem at flytte dem til Jerusalem.
"Jeg vil gøre folk sjældnere end fint guld og mennesker
sjældnere end guld fra Ofir." Es.31,12. "Derfor fortærer
forbandelse jorden og de som bor der må bøde. Derfor svides jordens
beboere bort og der bliver bare FÅ MENNESKER TILBAGE." Es.24,6.
Se hele kap. 24 som bliver kaldt Esajas apokalypse.
10.
Når Jesus kommer tilbage, skal han dømme både jøder og
hedningerne. "Og jeg så troner og de (meddommere) satte sig på
dem, og der blev givet dem magt til at holde dom. Og jeg så deres
sjæle som var blevet halshugget for Jesu vidnesbyrd og for Guds ords
skyld, og dem som ikke havde tilbedt dyret eller dets billede og som
ikke havde taget mærke på pande og hånd, og de blev levende og
regerede med Kristus i 1000 år." Åb.20,4. "Dette (er) den
første opstandelse." Åb.20,5.
11.
Denne opstandelse bliver også kaldt for "de retfærdiges
opstandelse". Det var den opstandelse Marta talte om i.f.m.
Laserus hans død." Jesus siger til hende: Din broder skal
opstå. Marta siger til ham:
Jeg
ved at han skal opstå i opstandelsen på den yderste dag."
Johs.11,23-24.
12.
Den "første" eller "de retfærdiges opstandelse"
gælder alle som er frelst fra Adam og til oprettelsen af 1000 års
riget. De andre døde bliver ikke levende før efter de 1000 år. Det
er "dommens opstandelse". De skal dømmes efter deres
gerninger. Alle disse går fortabt og må tilbringe evigheden i
helvede eller ild søen, som er den anden død. Åb.20,11-15.
13.
Guds dom skal begynde med "Guds hus". Det er de troende
jøder, ikke kirken. Her har vi igen ordet "hus"
(gr.oikos). "For det er NU tiden (tiden er kommet)da dommen skal
begynde med GUDS HUS, men begynder den med os, hvad bliver da enden
med dem som ikke vil tro Guds evangelium. Og bliver den retfærdige
vanskelig frelst, hvad skal der da blive af den ugudelige og synderen
?" 1.Pet.4,17-
14.
Guds dom over de jødiske eller messianske menigheder efter sin
genkomst, er beskrevet i dommen over de 7 lilleasiatiske menigheder.
Dette er jødiske menigheder. Det har vi været inde på i foredraget
om "Den store trængsel". Det er menighederne i Efesus,
Smyrna, Pergamum, Tyratia, Sardes, Filadelfia og Laodikea. Det er
bare to af disse menigheder som fuldt ud er Guds menigheder, og det
er Smyrna og Filadelfia menigheden. Nogle i Smyrna menigheden skal
gennemleve trængselstiden, medens andre skal dø for deres tro.
15.
Filadelfi -menigheden
får løfter om at den skal blive befriet ud af trængselen. Åb.3,10.
16.
De andre menigheder med undtagelse af Laodikea menigheden er delte
menigheder der er en del af medlemmerne som er genfødte troende,
medens andre igen er uigenfødt, og bliver dømt til ikke-deltagelse
i riget for Israel.
17.
Laudikea menigheden
står i sin helhed udenfor samfundet med Jesus. han står udenfor og
banker på, så er det op til denne menighed om den vil lukke Jesus
ind.
18.
Guds dom over jøderne efter sin genkomst er også beskrevet i
lignelsen om de 10 jomfruer i Mat.25,1-13. "Men medens de gik
bort for at købe, kom brudgommen, og de som var rede, gik med ham
ind til bryllupet, og døren blev lukket." Mat.25,10.
19.
Dette er også beskrevet i lignelsen om talenterne i Mat.25,14-31.
Den kloge tjener gik STRAKS bort og købslog med dem og tjente 5
talenter til. Mat.25,16. Den anden tjener som havde fået 2 talenter,
tjente to til. Den tjener som bare havde fået en talent, gravede den
ned i jorden. Han gjorde ingenting med den. De to første tjenere
repræsenterer troende jøder som har fået del i den første
opstandelse. Den sidste tjener repræsenterer overlevende jøder fra
trængselstiden. De skal ikke få adgang til riget for Israel, men de
skal blive kastet udenfor riget. Der skal der være gråd og tænders
gnidsel." Mat.25,30.
20.
Hvad som gælder Jesu dom over hedningerne, så kommer den til udtryk
i lignelsen om "gederne" og "fårene", som Jesus
stiller ved sin højre og venstre side. Mat.25,31-46. De står for
ALLE FOLKESLAG. Han stiller "fårene" ved sin højre side
og "gederne" ved sin vestre side. Fårene bliver dømt til
deltagelse i riget. "Da skal kongen sige til dem ved sin højre
side: Kom hid, i min Faders velsignede. Arv det rige som er beredt
for jer fra verdens grundvold blev lagt." Mat.25,34. (den
kristne menighed er udtaget før verdens grundvold blev lagt) Ef.1,4.
"Gederne" bliver dømt til "evig" eller
"tidsalderlig pine". Det betyder at de ikke får del i
tidsalderen. De som ikke får del i tidsalderen, får
heller
ikke del i evigheden. Mat.25,46.
21.
Doms grundlaget er hvordan de har stillet sig til Jesu "mindste
brødre". Jesu "mindste brødre" er jøderne. Her
kommer menneskelig egen retfærdighed ind i billedet. "Og kongen
skal svare og sige til dem: Sandelig siger jeg jer: Hvad i har gjort
mod en af mine mindste brødre der, har i gjort mod mig."
Mat.25,40.
22.
I.f.m. Jesu genkomst skal han også bygge templet i Jerusalem. Det
tempel som man har haft i trængselstiden er blevet opbrændt,
ligesom de to andre templer. (De blev opbrændt på samme dato. Det
var den 9. Av i året 586 før Messias og i året 70 efter Messias.
Det skal ikke forundre mig om det bliver den samme dato denne gang
også. "Vort hellige og herlige hus, hvor vore fædre lovpriste
dig, er blevet OPBRÆNDT af ild, og alt som er vor lyst, er blevet
til ruiner." Es.64,10. Dette kan ske ved flere anledninger.: a.
Det kan ske i.f.m. de to vidners himmelfart. Da bliver der udløst et
jordskælv som ødelægger 1/1o del af Jerusalem Åb.11,13. b. Det
kan ske i.f.m. den 5. vredesskål. "Og den 5 engel udtømte sin
skål over dyrets trone (som er i Jerusalem). Da blev dets rige
indhyllet i mørke, og folk bed sig i tungen af pine." Åb.16,10.
c. Det kan ske i.f.m. den 7. vredesskål. Da bliver Jerusalem delt i
3. Åb.16,19. d. Det kan ske i selve kampen mod Jerusalem. e. Det kan
ske i.f.m. at Oliebjerget revner.
Sakarias
14,4.
23.
Det er både Jesus, jøderne og troende hedninger, som skal bygge
dette tempel. Sak.14,4.
24.
I.f.m. bygningen af templet vil Jesus oprette stammerne i Israel. Han
vil oprette Levis stamme først og senere de andre stammer. Det er
vigtigt for at Guds tjenesten skal kunne fungere, at stammerne bliver
kendte. I følge rabbinerne er det noget af det første Jesus
(Messias) vil gøre når han kommer.
Tingvoll
den 24/9.02.
Artikler/Menneskesønens
komme til
Oliebjerget.
PÅ
GENSYN !