Omtale
fra Studie Bibelen (Thoralf Gilbrant) bind 1, s.255af,
Bjergprædikenens disposition:
- GUDRIGETS BORGERE: 5,3-16.
- Deres særpræg og kår, v.3-12.
- Deres kald og opgaver, v.13-16.
- GUDS RIGETS LOV: 5,17-48.
Kristi lov og Moseloven: Det nye
fuldbyrder og overgår det gamle, 17-20. En højere lov og en højere
lov opfyldelse:
- En højere lov om broderskab dømmer uvilje som mord, 21-26
- En højere lov om renhed fordømmer det urene begær som hor, 27-30.
- En højere lov om ægteskabet dømmer skilsmisse og gengifte, 31-32.
- En højere lov om sandfærdighed forbyder det at sværge som unødvendig og ondt, 33-37.
- En højere lov om retfærdigheden sætter selvbeherskelse og velvilje i stedet for retten til gengældelse, 38-42.
- En højere lov om kærlighed kræver en kærlighed ligesom Guds egen kærlighed omfatter alle, 43-48.
- SAND GUDSTJENESTE. 6,1-18.
- ”Når du giver almisse”, v. 2-4.
- ”Når i beder”, v. 5-15.
- ”Når i faster”, v.16-18.
- DE TIMLIGE TING, 6,19-34.
- Samle skatter i himmelen, v.19-21.
- Faren ved jordisk rigdom, v.22-24.
- Vær uden bekymring ! v. 25-34.
- SAND OG FALSK GUDSDYRKELSE, 7,1-27.
- Kritik eller bøn ? v.1-12
- De to vejer, v.13-14.
- To slags lærere, v.15-20.
- To slags tilhørere, v.21-27.
SALIGPRISNINGERNE:
Saligprisningerne er en stilform som
er kendt fra Det Gl. testamente. Den kan bruges i salmestil, i
visdoms og lærestil og i profeti knyttet til gudsrigets fuldendelse.
Saligprisningerne i Bjergprædikenen
er poetiske i form, paradoksale i indhold. I prægnante, knappe
sætninger tilsiges de som intet har, det største af alle goderne.
De kan ikke løsrives fra Jesu person.
Saligprisningerne kan ses som svar
på spørgsmålet: Hvem kommer ind i Guds rige ? Baggrunden har vi i
de såkaldte indgangsliturgier i GT, hvor der spørges hvem som skal
få adgang til Herrens tempel, Salme 15 og 24.
DE FATTIGE I ÅNDEN:
Er den første menneskegruppe som
Jesus priser salig. GT bruger ofte ord for fattig, ikke som
betegnelse for et menneskes sociale eller økonomiske stilling, men
billedlig, religiøst, om mennesket forhold til Gud. Det betegner
mennesket totale afhængighed af Gud som skaber og frelser, jf. Salme
86,1 og Sefanias 3,12. Dette ser ud til at have været et fast
indarbejdet sprogbrug på Jesu tid, i Dødehav-rullerne kalder Kumran
menigheden sig ofte de fattige i ånden. Det væsentlige ved begrebet
er ikke mennesket økonomiske eller sociale stilling, heller ikke
dets indre kvaliteter eller gode egenskaber, men dets afhængighed af
Gud og dets erkendelse af dette. Hvem Jesus konkret mener, giver
evangelierne selv det bedste billede af : Det er de syge og udstødte,
toldere og syndere som flokkedes om Jesus og modtager hans
velsignelse.
Videre taler Jesus om de sørgende,
de som sørger over deres synd og som sørger over ondskaben,
lidelsens og dødens magt i verden. Disse skal Herrens salvede
trøste: Es. 61,1. Mat. 11,5 og 28. Luk. 16,25.
Salige er de sagtmodige, de
ydmyge som ikke tænker højt om sig selv og ikke pukker på deres
krav.
Den fjerde saligprisning gælder de
som hungrer og tørster efter retfærdighed. Hunger og tørst
bruges ofte i Skriften som billede på længsel efter Gud og hans
frelse. Her gælder det vel særskilt længselen efter den nye
tilstand når Gud opretter sit retfærdsrige.
Disse fire første saligprisninger
er på en særlig måde paradoksale ved dette at mennesker prises
salige på grund af det de mangler. Det er ikke dyder som nævnes,
men bare det sønderknuste sind som sætter al sin lid og sit håb
til Gud alene. Og han som forkynder dette, er selv Messias,
trøsteren, glædesforkynderen.
De sidste saligprisninger gælder de
barmhjertige, som selv skal finde barmhjertighed, de rene af
hjertet, som ejer det udelte helhjertede sind, den indre renhed,
ikke bare den ydre kultiske renhed, de fredsskabende, ikke
bare de passive fredsommelige, men de som aktivt er med og skaber
fred, de forfulgte, som for retfærdighedens skyld og for Jesu
skyld tåler lidelser og forfølgelser i denne verden. Dette er de
mennesker som virkelig er salige.
JORDENS SALT, VERDENS LYS
De forfulgte og de udstødte, v.10
og 11, er jordens salt og verdens lys !
At disciplene er lys og salt, beror
ikke i første række på hvad de gør, men på hvad de er i kraft af
at de tilhører Jesus. Desto vigtigere er det at
de ikke kommer i konflikt med deres eget væsen, så at de bliver
saltløss salt eller et lys under en skæppe.
Jesu formaning lyder: I er lys ...
lad derfor jeres lys skinne ! Jævnfør den paulinske formaning,
Kol.3,1 flg. I er jordens salt. Saltet har mange egenskaber.
Det er uundværligt fordi det bevarer maden fra forrådnelse, det
gennemstrømmer maden og giver den smag. Disciplene bevarer verden
mod forrådnelse ikke bare ved sin indsats eller indflydelse i
samfundet, men også således at Guds dom over verden for disciplenes
skyld udslettes, jf. 1.Mos.18,20-. Mat. 24,22.
Men saltet kan miste sin kraft ved
at det ophører at være salt. Da kastes det ud. Dette udtryk bruges
ofte om at kastes ud af Guds rige, jf. Mat. 22,13. Dermed bliver
ordet en alvorlig formaning til disciplene.
I er verdens lys. I
jødedommen bruges udtrykket ”verdens lys” om Gud, om Guds lov
eller om Israel-folket. I Es. 42,6 og 49,6, kaldes Herrens tjener
hedningernes lys, og i Mat. 4,16 kaldes Jesus selv for lyset, jf.
Joh. 8,12 og 9,5. I Jesus er Guds lys blevet synligt for verden, jer.
2.Kor. 4,4-6. På vort sted bruges udtrykket verdens lys om
disciplene. De er verdens lys fordi de er Jesu disciple. Et således
discipelforhold kan ikke hemmeligholdes: En by som ligger på en
fjeldtop, kan ikke skjules. Et discipelforhold kan ikke skjules. Et
discipelforhold uden konsekvenser er meningsløst og umulig.
I vers 15 videreføres billedet af
en lampe. Her synes en lille forskydning i billedbrugen. I vers 14 er
lys noget disciplene er, i vers 15 noget de har. Lampen synes da at
betegne disciplenes vidnesbyrd i ord og handling som lader Kristus
lyse frem, og dermed gør disciplene til lys eller lysbærere. I vers
16 formanes disciplene til at lade deres lys skinne ved gode
gerninger. Disciplenes gerninger skal ikke være til pris for dem
selv, men for Gud. Gode gerninger er den eneste naturlige følge af
discipelforholdet til Jesus. De viser umiddelbart til Gud som sit
ophav, således at ingen tænker på at det er gerningsmandens
fortjeneste. Disse gode gerninger som lyser for menneskerne og som
anerkendes af Gud, vil alligevel ofte være skjult for den troende
selv, jf. Mat. 25,37-.
ANTITESENE
Afsnittet kap. 5,21-48 gives i form
af såkaldte ”antiteser”. Hver af de seks underafsnittet begynder
med en modsætning. Første tesen:
”I har hørt at der er sagt til de
gamle” eller en lignende sætning. Så følger antitesen: ”Men
jeg siger jer.”
De egentlige antiteser er ofte
udvidet med selvstændige loggia med lignende indhold.
De seks antiteser kan gives flg. overskrifter:
- Drab og vrede (det 5, bud.)
- Ægteskabsbrud, vers 27-30. (det 6, bud.)
- Skilsmisse, vers 31-32. (5.Mos. 24,1.)
- Ed og sandfærdighed, vers 33-37. (3.Mos. 19,12 jf. det 8.bud)
- Gengældelse, vers 38-42. (2.Mos. 21,24.)
- Fjendekærlighed, vers 43-48. (jf. 3.Mos. 19,18.)
Antiteserne udgør på mange måder
kernen i Bjergprædikenen. Forståelsen af dem er afgørende for det
som traditionelt kaldes Bjergprædikenens problem. Den egentlige
antitese-form er sær-stof for Mattæus. Ellers finder vi
parallelstof til de udsagn som er knyttet til antiteserne, hos Lukas
og Markus.
Det foregående afsnit om Jesus og
loven udgør baggrunden for antiteserne. Her understreger Jesus at
han ikke er kommet for at ophæve loven og profeterne. Tvært imod er
han kommet for at stadfæste og opfylde. Også de jødiske rabbinere
talte om visse deler af loven, som synd ofrene, skulle ophæves
i den kommende messianske tidsalder. Allerede det Gl.tetamente taler
jo klart om det midlertidige ved lovens pagt og nødvendigheden
af en ny pagt. I modsætningen til loven som kun består i denne
tidsalder, skal Jesu ord bestå i evighed, Mat. 24,35. Jesus siger
ikke at loven skal bestå når himmel og jorden forgår, bare at den
skal stå fast indtil verdens ende. Også et andet moment kommer ind
i billedet. Lovens gyldighed varer til alt det er sket ,som skal ske.
Han som kom for at opfylde loven, både stadfæster loven og bringer
loven til sin ende ved sin offerdød på Golgata.
Efter at Jesus på denne måde har
stadfæstet loven, går han her i antiteserne videre. Han skærper og
radikaliserer den Gl. Testamentlige lov. Jesus afløser den
Gl.Testamentlige lov åbenbaring med at forkynde Guds egentlige vilje
som skal kendetegne Guds rige og den nye retfærdighed.
Antiteserne står som en modsætning
ikke bare til farisæernes fortolkning eller til en almindelig
populær forståelse af lovens bud, skønt også dette tydelig
fremgår af Jesus ord. Antiteserne står som en modsætning til hele
den Gl.Testamentlige lov tradition. På grund af hjerternes hårdhed
er Moselovens forordninger ikke et fuldgyldig udtryk for Guds rene
vilje. Op mod lovens og traditionens autoritet stiller Jesus sin
egen: ”Men jeg siger jer”. Ordet er udtryk for en uhørt
autoritet som overgår både den skriftlærdes autoritet som er
hentet fra loven, og profetens autoritet som viser til guddommelig
åbenbaring med et ”så siger Herren”. Jesus begrunder
overhovedet ikke sin autoritet uden fra, men sætter sit ord op mod
lovens ord og tolker det med den autoritet som bare lovgiveren selv
kan have. I Jesu ord kommer Guds egentligste og dybeste vilje til
udtryk, den som loven bare giver et ufuldkomment billede af.
Jesus ophæver altså ikke loven.
Tvært imod fuldkommengør han den. Det nye bud som Jesus giver,
kærligheds bud, er netop summen af det som Gud før har talt. Dette
kaster også lys over det originalitets-problem som har været stærk
fremme når det gælder Bjergprædikenen. Fremstående jødiske lærde
har f.eks. i Talmud og Midrascherne kunnet påvise paralleller og
analogier til et forbavsende stort antal Jesus-udsagn. Dette skal
ikke forurolige den som er klar over at i NT er Jesus ikke
fremstillet som stifteren af en ny religion. Han kommer ikke med en
ny lære eller en ny etik. Det han kommer med er Guds ord, det som
Faderen har givet ham at tale, Joh. 12,49 og 14,24, og dette er i
naturlig overensstemmelse med det som før var givet.
Bjergprædikenen er den nye
Messias-lov for Guds folk. Den optager i sig det som Gud før har
talt, og er den fulde endegyldige åbenbaring af Guds vilje. Den er
givet af ham som kom, både med nåden og sandheden, Joh. 1,17 - og
den fulde sandhed, og det fulde lys og nåden som virkeliggør og
opfylder loven i den som tror, Rom. 8,4.
Indholdet i antiteserne sammenfattes
i vers 48. Formuleringen knyttes til 3.Mos. 19,2, hvor det hedder at
Israel skal være hellig, ligesom Gud er hellig. Jesus sammenfatter
sine ord med kravet om fuldkommenhed. Ordet fuldkommen kan næppe her
have den græske betydning af fejlfri eller syndfri, som toppen af
den etiske rang-skala. Ordet fuldkommen må ses mod baggrunden af det
hebraiske sjalem som betegner at en er hel og udelt i sit
forhold til Gud og medmennesker, uden reservation eller noget
kompromis. Men hengivelsen til Gud og hans kærlighedskrav skal være
absolut og uindskrænket.
HOVEDTOLKNINGER AF BJERGPRÆDIKENEN
Bjergprædikenen rejser mange
spørgsmål. Uddraget af dette er de som en har kaldt ”Jesu enkle
lære” er faktisk et af de vanskeligste afsnit i Skriften at
tolke. Opfattelserne er da også meget delte. Vi skal her give et
resume af de vigtigste tolkninger:
- Den perfektionistiske tolkning:
Efter denne opfattelse skal
Bjergprædikenen være perfektionistisk lov forkyndelse.
Bjergprædikenen skal bare være lutret, radikaliseret jødedom.
Jesus skal optræde som Torah lærer, og det er lov religion han
forkynder. Han siger hvad han kræver af sine disciple, stiller krav
som overgår Moses og rabbinerne.
De som hævder denne tolkning, mener
at JESUS DELTE DEN JØDISKE OPFATTELSE, AT JØDERNE HAR FRI VILJE OG
EVNE TIL AT GØRE Guds vilje og holde hans bud. Jesus skulle da
forkynde gerningsretfærdighed: Gør dette så skal du leve !
– Alt er bare radikaliseret jødedom.
Rigtig nok stiller Jesus så uhørt
store krav at han ved intet menneske kan magte at holde dem, men ved
at stille kravet så højt , tvinges hans efterfølgere til en
desto alvorligere indsats, og således kan de i hvert fald opfylde en
del af budene.
Det er klart at denne opfattelse
ikke kan være rigtig. Det går ikke an at stille Jesus ind i den
jødiske lov-fromhed, og anse ham for at være en almindelig
lovlærer. Jesus er noget langt mere end en jødiske lovlærer som
bare repræsenterer en lutret, humaniseret, forenklet og koncentreret
jødedom – i modsætning til jødedommens relativisering og
kasuistisk.
Rigtignok forkyndes i
Bjergprædikenen Guds vilje i form af konkrete, håndfaste krav, men
det er alligevel klart at Jesus har fuldstændig sprængt jødedommens
monistiske ramme. Bjergprædikenen er udtryk for noget helt nyt.. Den
er evangelisk. Guds rige etik. Den kan bare forstås ud fra
saligprisningerne og Jesu budskab om Guds rige som er kommet nær.
- Den forberedende forståelse:
Denne tolkning står i skarp
modsætning til den foregående. Medens tilhængerne af det første
syn tolker Bjergprædikenen ud fra jødedommen, er dette sidste syn
nævnt som et eksempel på hvor man havner når man tolker Jesus ud
fra Paulus og ud fra senere tiders kristne dogmatik.
Den såkaldte ”forberedende
tolkning” hævder at det er en stor misforståelse at mene at det
skulle være mulig at opfylde Bjergprædikenen.
Jesus optræder som bods prædikant.
Bjergprædikenens hensigt er at gøre ende på alle menneskers
muligheder til at kunne retfærdiggøre sig for Gud ved lov
opfyldelse. Budene radikaliseres til det absolutte, et krav om
absolut kyskhed, sandhed, kærlighed til fjender, osv. Men hvem lever
således, og hvem forstår dette.
En hævder så at Jesu tale skal
vise at det ikke er nogen lov som gør levende. Bjergprædikenen er
en forberedelse til evangeliet. Den skal fratage mennesket alle egne
frelses resursers og forløsnings muligheder. Den skal optugte os for
nåden og retfærdiggørelsen af tro uden lovgerninger. Jesus driver
Moses til det yderste, for at Moses skal drive til Kristus.
Bjergprædikenen tolkes altså i
Paulinsk lys. Bjergprædikenen bliver et eksempel på lovens
pædagogiske opgave, og den er en dom over etisk idealisme og
jødedommens gerningsretfærdighed.
Det er en udbredt opfattelse at
Bjergprædikenens opgave er at vække til synds-erkendelse. Det er
for såvidt også helt klart. Der hvor alvoren i Jesu krav betones,
må det føre til at vor ynkelighed kommer for dagen. Men dersom en
tror at dette er Bjergprædikenens eneste hensigt, vil den knap nok
være i stand til at udføre selv denne funktion. Det bliver
vanskelig at tage alvorlig en lov som ikke er alvorlig ment.
Nu er Bjergprædikenen i høj grad
alvorlig ment. Talen munder ud i de alvorlige ord at den som hører
Jesu ord uden at gøre efter dem, bygger sit hus på sand, og det
hedder: ”ikke enhver som siger til mig, Herre, Herre, skal komme
ind i himlenes rige, men den som gør min himmelske Faders vilje.”
Mat. 7,21.
Bjergprædikenen viser med al
ønskelig tydelighed at Jesus forudsætter at hans disciple er
forløst og kaldt til at leve efter hans ord, og at efterlevelsen er
en betingelse for at gå ind i det fremtidige gudsrige.
- Bjergprædikenen som interimistisk:
Den teologiske retning som hævder
denne tolkning, vil forstå Bjergprædikenen ud fra Jesu
eskatologiske syn, hans stærke forkyndelse af at endetiden er inde.
Tolkningen står da i opposition til den liberale af eskatologiske
forståelse af Bjergprædikenen, at den skulle være udtryk for
almene kultur etiske krav.
Jesu etik opfattes som en heroisk
interimistisk, opråb til radikal forberedelse for den kommende dom.
Efter dette syn er Bjergprædikenen hoved dokumentet for den radikale
eskatologiske grundanskuelse i Jesu forkyndelse. Den er et opråb til
den største forsagelse og til kraftanstrengelse før katastrofen.
Bjergprædikenen er en opfordring til at forbedre sig for den nye
tidsalder og til at bryde alle broer med den eon som forgår.
Denne tolkning understreger det
verdensforsagende i Jesu etik, og vil tolke den asketisk. Man tolker
Bjergprædikenen ud fra et dualistisk syn på de to eoner, tidsaldre,
og ud fra et ensidig futuristisk eskatologisk syn på Guds rige.
Det som er ret i dette syn, er at
Jesu etik virkelig er bestemt af hans eskatologiske syn.
Bjergprædikenen taler om liv og død, rigets frelse og helvedes dom
– med eskatologisk alvor, men dette er alligevel ikke udgangspunkt
for en appel til mennesker om en speciel indsats, intet motiv for
overmenneskelig kraftanstrengelse. Jesu etik må ikke opfattes som et
undtagelseskrav, en interimistisk for undtagelses tilstander. Tvært
imod er Bjergprædikenens krav et udtryk for gudsrige-normerne, de
etiske normer for troen og omvendelsens liv i det eskatologiske
samfund med Gud som allerede her og nu, midt under den gamle æon,
bryder igennem i Jesu discipelskab – i menigheden.
Bjergprædikenen er ikke præget af
kosmisk undergang-stemning, men af bevidstheden om at Guds rige er
kommet nær, og at mulighederne for en ny lov opfyldelse er for
hånden: Esek. 36,26-27. Jesu Bjergprædiken er videre talt i
bevidstheden om at denne etik er evangelisk etik, båret og bestemt
af Guds frelse og gerning, ikke af menneskelige anstrengelser. Derfor
er Bjergprædikenens budskab hinsides farisæisk lov forkyndelse og
apokalyptisk indterims-heroisme. Bjergprædikenen er evangelisk
formaning.
4. Bjergprædikenen som kateket undervisning:
Af Mat. 5,1 fremgår det at
Bjergprædikenen var rettet til Jesu disciple. Det er i fuldt samsvar
med dette når en række teologer opfatter Bjergprædikenen som den
foreligger i Mattæus evangeliet, som kateket undervisning for
nyomvendte i de ur kristne menigheder. Det er jo tydelig at
Bjergprædikenen forudsætter evangelier-forkyndelsen, og at
omvendelsen allerede har fundet sted. Bjergprædikenen kan ikke
forstås ud fra jødedommens situation. Som talen er gengivet hos
Mattæus, må den tolkes ud fra klare kristne kriterier. I
Bjergprædikenen bliver Jesu befalinger sammenfattet. Dette knytter
sig naturlig til Jesu ord i Mattæus-evangeliets afslutning: ”Lær
dem at holde alt det jeg har befalet jer”.
Men budskabet om at holde Herrens
bud og befalinger har evangeliet som sin forudsætning. Dette gælder
både i Bjergprædikenen og i missionsbefalingen. Bjergprædikenen er
fuld af rene efter sætninger som bliver uforståelige dersom
forudsætningerne ikke klinger med. Bjergprædikenen har ikke loven
som baggrund, men evangeliet, budskabet om at Guds rige er kommet
nær, budskabet om syndernes forladelse.
Når det har været påstået at
Bjergprædikenen er tavs om menneskets uduelighed til at gøre Guds
vilje, så er dette ikke rigtig. Bjergprædikenen begynder ved den
åndelige fattigdomens trange dør. Det er heller ikke rigtig når
det påstås at Bjergprædikenen er tavs om Jesu midler embede og
hans forløsnings-værk. Bjergprædikenen taler klart om at den som
får modtage Guds gode gaver, er ikke den som fortjener dem, men den
som beder om dem. Mat. 7,7-..., og hovedbønnen i Bjergprædikenen,
den første og grundlæggende af alle bønner for den synder som
nærmer sig Gud, er Fadervorets bøn ”forlad os vor skyld”, Mat.
6,12.
Det er til disse som har fået sine
synder tilgivet som svar på bøn, og som har blevet fri fra den
ondes magt som svar på bøn, at Bjerprædikens budskab retter sig.
Der er heller ingen tvivl om Jesu egen centrale stilling. Han lærer
ikke som de skriftlærde. Han taler med myndighed: ”Men jeg siger
jer”. Det er ikke en menneskelig morallære som taler til os i
Bjergprædikenen, men han som skal sige det sidste og afgørende ord
i selve dommen, Mat. 7,21-.
Det er ham som har magt til at
forlade synder og som ved sit ord har magt til at bryde syndens magt
i et menneskes liv, som taler i bjergprædikenen. Hans ord er et
skabende Guds Ord. Det er mere end lov. Det er evangelium.
Ud fra dette må Bjergprædikenen
forstås: Således ser dit liv ud når du er blevet en sand discipel,
når du hører den nye eon til og har smagt den kommende verdens
kræfter. Således giver den levende tro sig til kende, således ser
deres liv ud, som står oppe i frelsestiden og er befriet fra Satans
vælde. Således vil livet blive der hvor Guds kongevælde hersker.
På denne måde beskriver Bjergprædikenen et sandt og ægte
discipelskab af Jesus Kristus. Således lever den som ud fra
gudsrige-forløsningen lever i troens lydighed.
Forudsætningerne mangler ikke. Vi
har dem i saligprisningerne, Mat. 5,3-12 og i temaet i Mat. 5,13-16.
(Begge disse afsnit omslutter hele Bjergprædikenen som en matematisk
formel. Tallet foran parantecen gælder for enhver størrelsen
indenfor denne. Disse ord gælder for hvert ord i talen, men de
bliver ikke gentaget hver gang.) ”Jeremias”. Bjergprædikenen
retter sig til disse som Jesus priser salige.
Bare således kan Jesu svære
fordringer blive forståelige. De er talt – ikke til naturlige
mennesker, men til forløste. Jesu ord er ikke et forsøg på at
presse god frugt af et dårligt træ. Tvært imod siger han at det
ikke er mulig. Bjergprædikenen er ikke en appel til selvstræb. Det
er ham som indbyder sjælene til hvilen, som siger ”Tag mit åg på
jer, og lære af mig – for mit åg er gavnlig, og min byrde er
let”, Mat. 11,28-30, jf. 1.Joh. 5,3: ”Hans bud er ikke tunge.”
Det er også bare denne baggrund at
de mange ”luker” (gåder) i Bjergprædikenen kan forstås. Her er
for mange spørgsmål som lades åbne, til at Bjergprædikenen kan
opfattes som en ”lov”. Der gøres ikke noget som helst forsøg på
at detail-regulære disciplenes liv. Der gives bare eksempler på
hvordan Guds bud, givet ved Moses, kommer til at realisere sig i Jesu
menighed: De etiske krav er ikke retsregler, ikke bud i almindelig
mening, men eksempler, symptomer, tegn på hvordan Guds kongevælde
bryder ind på det etiske område i livs relationerne og ruller op
syndens og Satans rige. Disciplene skal selv blive tegn på den nye
verdens indbrud. Guds sejer skal i deres liv blive synlig i en ny
vandel. De er verdens lys og jordens salt.
Ifølge denne tolkning bliver
Bjergprædikenen ikke lov forkyndelse, men parentes, kristen
formaning. Fra dette synspunkt er hele Bjergprædikenen at forstå
som en formaningstale. Først tilsiges disciplene Guds rige ved
saligprisningerne evangeliske indikativer. Så konstateres det lige
fortællende, forkyndende, at disciplene, i kraft af at de har fået
del i Guds riges forløsning, er jordens salt og verdens lys. Alle de
efterfølgende formaninger er bare vejledende og tilskyndende til
følgelig at lade saltet virke og lade lyset skinne i de mange
konkrete livs relationer. Jesu krav har evangelisk fortegn. ”Han
drager evangeliet ind i de ti bud og gør dem lette.” (Luther) I
formaningen møder der os et forhold som er helt modsat eller omvendt
af det almindelige forhold mellem bud og opfyldelse. Formaningen er
en helt egenartet funktion af loven. En forkyndelse af Guds vilje som
helt og holdent har evangelisk karakter.
Denne opfattelse havde allerede
Luther. Han siger at Bjergprædikenen ikke skal forstås som lov, men
som evangelium, idet den må forstås ud fra saligprisningerne. Alt
tager til, siger han, ”med en fin, herlig og venlig indledning, med
lokkende og herlige løfter”, Luther siger at Kristus har
forvandlet loven til Guds barns herlige frihed og bundethed, og
gennem evangeliet vist vejen til lovens virkelige opfyldelse. Han ,
viser hvordan Guds nåde udlægger loven og gør den let. – ”Loven
stiller mennesket overfor sin egen kraft, og råber det til at yde
sit yderste”. Evangeliet derimod stiller mennesket overfor Guds
gave, og kalder det til at gøre denne gave til grundlag for sit liv.
Det er to verdener. (Jeremias.) Guds gave går foran hans krav.
Bjergprædikenen viser altså
hvordan den levende tro giver sig tilkende, hvordan en ægte
omvendelse realiserer sig i kristenlivet. Det er en tale om
efterfølgelsens nødvendighed, en kraftig påvisning af den tro som
ikke virkeliggør sig i en ny lydighed, er falsk og falder igennem i
dommen.
Men dette viser igen at
Bjergprædikenen ikke bare har en formanende opgave, men har også en
advarende funktion. Det er rigtig at Bjergprædikenen skildrer det
sande discipel liv, men det må ikke forbises at Bjergprædikenen
også forkynder dommen over de falske disciple. Hele Bjergprædikenens
afslutningsafsnit drejer sig om dette. Mat. 7,13-27 giver en alvorlig
formaning om at virkeliggøre og efterleve den Jesu lære som
Bjergprædikenen har fremstillet under henvisning til den dom som
forestår.
Bjergprædikenens afslutning kan deles i fire underafsnittet:
- Den trange port. 7,13-14.
- De falske profeter, vers 15-20.
- Dommen over de falske disciple, vers 21-23.
- Dobbeltlignelsen om de to husbygere, vers 24-27.
Det første og det fjerde af disse
afsnit synes at have mere almen adresse til folket, medens de to
midterste afsnit, vers 15-23, er advarsler som særlig er rettet til
discipelflokken og menigheden.
Den store fare ved de falske
profeter er at de kan forføre disciplene til at blive falske
disciple, disse disciple som Herren ikke vedkender sig. ”Ikke
enhver som siger til mig, Herre, Herre, skal komme ind i himlenes
rige, men den som gør min himmelske Faders vilje.”
Jesus fortsætter med at fortælle
dobbeltlignelsen om de to husbygere. Det er holdningen til Jesu ord,
disse ord som han har talt her i Bjergprædikenen, som er afgørende.
Den som hører hans ord og gør efter dem, er lig en forstandig mand
som byggede på klippen. Den som hører ordene uden at gøre efter
dem, er lig en uforstandig mand, som bygger sit hus på løs sand.
Når skyldregnen falder og vandfloden kommer, falder huset.
Vandfloden er ikke i første række et billede på livets prøvelser,
men på dommen.
Ligesom Moseloven afsluttes med at
stille folket på valg mellem lydighed og ulydighed, velsignelse
eller forbandelse, 5.Mos. 30,15-20, afsluttes Bjergprædikenen med at
stille tilhørerne på valg mellem den smalle og den brede vej. I
mødet med Jesu ord er der bare to muligheder: At blive stående,
eller at falde, liv eller død, frelse eller fortabelse. Overfor Jesu
ord gælder det både at høre og gøre, så ikke ordet skal være
uden frugt, jf. Mat. 13,22. Vor holdning til Jesu ord er livets
vigtigste spørgsmål, som afgør vor evige skæbne.
Bjergprædikenen begynder altså med
at Jesus tilsiger de fattige i ånden Gud rige og priser dem salige,
og den slutter med at bare den som handler efter Jesu ord og gør
hans himmelske Faders vilje, bliver stående i dommen og går ind til
livet. Men afslutnings ordene ophæver ikke den nådens frie gave som
er givet i indlednings ordene. Handlingen efter Jesu ord står ikke
som en selvstændig vej ind til livet, uafhængig af ham selv og hans
gave til de fattige i ånden. Handlingen er ikke en forudsætning for
at komme ind i discipel forholdet, men den er prøven på om discipel
forholdet er ægte den spænding vi her møder i Bjergprædikenen
mellem saligprisningen og advarselen mod selvbedrag, mellem Jesu
frelses tilsigelse og Jesu krav, er den samme spænding som vi i
forskellige former møder overalt i Det ny Testamente. Det er den som
modtager Guds nåde, som skal holde Guds bud, så han ikke forgæves
har taget imod nåden 2.Kor. 6,1
ref
yeshuatt@mail.dk