1.Tess.5,1-11.
Denne
talen ble holdt på Tingvoll 3-3. 2013.
1)
”Tid”
er på gresk ”chronos”. Det er ”løpende tid”. ”Stund” er
på gresk ”chairos”, og det betyr ”tidspunkt” eller ”tiden
etter sin karakter”eller ”vesen”.
2)
Paulus skrev at det ikke var nødvendig at han skrev til
Tessalonikerne om dette, for ”de visste jo godt at Herrens dag
skulle komme som en tyv om natten.” (v.2.)
3)
Tessalonikerne
visste
godt om dette, men det er ikke sikkert at vi vet det. Vi må minne
hverandre om det som står i Guds ord.Tessalonikerne hadde også
begynt å glemme-i alle fall deler av det som Paulus hadde undervist
dem om. ”Minnes dere ikke at jeg sa dere dette, da jeg ennå var
hos dere?” (2.Tess.2,5.)
4)
Det er godt at han skrev disse to brevene til Tessalonikrne, for da
har vi også mulighet for å kjenne til innholdet i dem.
5)
De to brevene til Tessalonikerne er helt unike. De var av de
første brevene som Paulus skrev. Forskjellen mellom Jesu komme for
menigheten og Herrens dag var noe av det første som Paulus fikk
åpenbart av den oppstandne Jesus.
6)
I 1.Tessaloniker Brevet beskrev Paulus Jesu komme for menigheten
(Jesu Kristi dag), mens i 2.Tessaoniker Brevet beskrev han Jesu komme
for Israel og verden. (Herrens dag).
7)
Det er stor forskjell på disse to dagene. Den første dagen er en
dag til frelse for den kristne menigheten, og den andre dagen er en
dag til dom over Israel, Antikrist og verden.
8)
Les 1.Tess.4,13-18.
9)
Herrens dag derimot er en dommens og vredens dag. ”Når de sier
fred og ingen fare skal en brå undergang komme over dem, likesom
veer over den fruktsommelige, og de skal ingenlunde unnfly.” (v.3.)
10)
Ved Jesu Kristi dag kommer Jesus selv ned i lufthimmelen og tar de
troende til seg. Ved Herrens dag kommer han selv ned på jorden til
dom. Dette er avslutningen av Jesu komme som skjer i etapper. ”og
da skal den lovløse (Antikrist) åpenbares, han som den Herre Jesus
skal fortære ved sin munns ånde og gjøre til intet ved
ÅPENBARELSEN AV SITT KOMME.” (2.Tess.2,8.)
11)
Herrens dag blir sammenlignet med ”en tyv om natten”, og selve
tyven er Jesus selv. På templets tid pleide ypperstepresten å passe
på at tempelvaktene ikke sov, og dersom de gjorde det, tente han på
deres klær, slik at de måtte fly nakne bort. ”Se, JEG kommer som
en tyv, salig er de som våker og tar vare på sine klær, så han
ikke skal gå naken, og de skal se hans skam.” (Joh.Åp,16,15.)
12)
”men
dere, brødre, er ikke i mørket, så dagen (Herrens dag) skulle
komme over dere som en tyv.” (4.)
13)
Det er godt at vi kan minne hverandre om disse sannhetene i Guds ord.
Verken Kirken eller de lutherske organisasjonene kan lære oss noe om
dette, for de regner med Jesu Kristi dag og Herrens dag som det
samme. De regner ikke med den kristne menighet bortrykkelse, som er
vårt store håp og trøst. (1.Tess.4,18.)
14)
Vi er ”lysets barn” (v.5.). Vi sover ikke (v.7.) Vi hører dagen
(Jesu Kristi dag) til (v.8.). Vi er ikledd ”troens og kjærlighetens
brynje og med håpet som skjold. (v.8.) (Vi kjenner igjen ordene
”tro, håp og kjærlighet”, som var de tre første begrepene som
ble gjort til lære i kristendommen. ”men NÅ blir de stående
disse tre, tro, håpp kjærlighet, og størst blant dem er
kjærligheten. ”(1.Kor.13,13.)
15)
”for
Gud bestemte oss ikke til vrede, men til å vinne frelse ved vår
Herre Jesus Kristus. Han som døde for oss, for at vi, enten vi våker
eller sover, skal leve sammen med ham.(v.9-10.)
16)
Det kan vel være at noen av de kristne også sovner i påvente av
Jesu Kristi dag. Dette går ut over deres helliggjørelse og
nådelønn, men det angår ikke frelsen. Vi skal alle sammen foran
Jesu domstol i himmelen, for å få igjen det som er skjedd ved
legemet- enten det er godt eller ondt- men vi skal bli frelst- dog
som gjennom ild. (1.Kor.3,10-15.)
17)
Det er innen fordømmelse for den som er i Jesus Kristus. (Rom.8,1.)
18)
”For
jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller
krefter, verken det som nå er eller de som komme skal, eller noen
makt, verken høyde eller dybde eller noen annen skapning skal kunne
skille oss fra GUDS KJÆRLIGHET I KRISTUS JESUS, VÅR HERRE.”
(Rom.8,38-39.)
19)
Vi ønsker ikke å dø (å bli avkledd), men vi ønsker å bli
overkledd med den boligen som vi har i himmelen. (2.Kor.5.1-5.) Det
er dette som skjer ved den kristne menighets bortrykkelse at
det gamle legemet blir overkledd med det nye legemet, men vi som
lever ved Jesu komme for den kristne menigheten, skal ikke komme i
forveien for de døde troende. De skal ha forrett foran oss til
oppstandelsen og bortrykkelen. (1.Tess.4,13-18.)
20)
Jesu komme for menigheten er overhengende. Den kan skje når som
helst. Det er ingen som vet tidspunktet for det. Han kommer når
legemet er fylt opp av de frelste. Det antallet kjenner bare han
selv. Vi skal derimot kjenne til tiden. Når vi sammenligner det
profetiske ordet med det som skjer, vet vi ca. hvor vi befinner oss i
tidsperioden.
21)
Vi lever i sluttfasen av det som vi kaller for ”hedningenes tider”.
Etter den kristne menighets bortrykkelse, kommer ”Herrens
dag”. Det er Guds dom over verden. Vi hører ikke natten eller
mørket til, men vi hører dagen til (v.4-5.)
22)
Vi ser fram til at dette kan skje, men vi vil ha med oss alle våre,
og så mange som mulig til himmelen. ”Forman derfor hverandre, og
oppbygg den ene den andre- som dere også gjør.” (v.11.)
Av den grunn er det så viktig at vi kommer sammen og oppbygger
hverandre på vår høyhellige tro.
Tingvoll
den 3-3. 2013.
Oskar
Edin Indergaard