Tidsperioderne i N.T.
Robert Solvang har en artikel:
”Dispensationalismens tidsperioder og evangelier” i ”Dagen”
den 5/1. Det er et modindlæg mod det som jeg står for angående
dette, og som kommer til udtryk både i mine mange artikler og bøger.
(Jeg burde have en fast spalte i avisen hvor jeg kunne svare på alle
de modindlæg, som jeg får for at besvare alle problemerne på en
fyldigere måde end det som jeg får gjort i en kort artikel)
Det som R.S. Skriver om disse ting i
sin artikel, er i overensstemmelse med det som den allerstørste del
af kristenheden står for, men det behøver ikke at være korrekt af
den grund. Sandheden er at det næsten aldrig har været flertallet
for dem som har fornægtet sandheden på det teologiske område, men
derimod mindretal.
Din omtale af min teologi på dette
område er korrekt. Jeg opdeler indholdet i N.T. I 2 afdelinger hvor
den ene angår Riget for Israel, og den anden del angår den kristne
menighed. Adskillelsen går ved Paulus.
Evangeliet om Riget for Israel
(Mat.24,14 og Ap.gr.1,6.) er ikke det samme som evangeliet til den
kristne menighed. Begge evangelier bygger på Jesu forsoning, men
evangeliet om Riget bygger på de profetiske udsagn i Tanach.
Paulus evangelium til den kristne
menighed bygger på NY TEOLOGI og HEMMELIGHEDERNE som Paulus fik af
den opstandne Jesus Kristus.
Evangeliet om Riget for Israel har
JORDISKE LØFTER, medens Paulus hans evangelium har HIMMELSKE LØFTER.
Det første evangelium er knyttet til Guds nåde og Paulus nye Torah,
som vi finder i hans breve.
Det første evangelium siger at
dersom vi vil arve Guds rige, må vi sælge alt det som vi ejer og
give det til de fattige (Luk.6,20 og 12,33.)
Paulus siger i sit evangelium at vi
er frelst af nåde ved tro uden gerninger. (Ef.2,8-9.) (Har du R.S og
ligesindede solgt alt det som i ejer og givet det til de fattige?)
Det første evangelium siger at den
som ikke tilgiver sine medlevende, får ikke selv tilgivelse for sine
synder. (Mat.6,14-15.)
Paulus siger at vi er tilgivet på
grund af Jesu forsoning. (Ef.4,32.) Jeg kunne have medtaget mange
flere eksempler på forskellen mellem disse to evangelier, men dette
må være nok i en kort artikel.
R.S. Hævder at det blot er et
evangelium som er omtalt i N.T. Dette er MEGET GALT. Der kan være
både 8 og 9 evangelier som er omtalt i N.T. Se efter om dette ikke
stemmer.
Når Paulus skrev i Gal.1,6-7 at der
blot er ET EVANGELIUM, så mente han at det var kun et evangelium som
skulle forkyndes for den kristne menighed, og det var hans evangelium
i modsætning til judaisternes evangelium.
Når Paulus skrev at evangeliet var
”for jøder først og derefter for græker” (Rom.1,16.), så
omtalte han de jøder som var i den kristne menighed. Jøderne skulle
først have evangeliet, og af den grund gik Paulus først til jødiske
synagoger med budskabet om Jesu forsoning.
Den fejl som du og mange andre gør,
er at de ikke skiller mellem de jøder som tilhørte den messianske
jødedom og de jøder som tilhørte/tilhører den kristne menighed.
Hovedårsagen at kirken er kommet ud
i dette uføre på det teologiske område, er det forhold at den
gennem en periode på snart 2000 år har fornægtet Riget for Israel
og Guds løfter og planer med Israel. Kirken mener – stort set –
at løfterne er overtaget af kirken, og de videreføres på en ny
måde i indeværende tidsperiode.
Mange siger at de ikke er
erstatningens ”teologer”, men til trods for at de hævder det, så
er de det alligevel. Den som ikke ser, at Jesus kom med tilbudet;
oprettelsen af Riget til det jødiske folk, og at der er forskel på
Jesu og Apostlenes forkyndelse og Paulus` forkyndelse,
er med til at svække Guds løfter til og Guds planer med det jødiske
folk. Vedkommende får et galt syn på forholdet mellem Israel og
kirken. Oskar Edin Indergaard, 6630 Tingvoll oskaredi@online.no
TIDSPERIODERNE I N.T. (1.)
Den 15/11 havde Hans Kvamme er artikel: Hindringer for Kristi
evangelium? I avisen. Det var et svar på artikler som undertegnede
har skrevet den 13/7, 9/8 og 26/10.
H.K. Er imod at vi inddeler Skrifterne i tidsperioder eller
tidshusholdninger. Han ser på hele Bibelen som EN HELHEDS
ÅBENBARING. Han skriver: ”Spørgsmålet bliver da: Hvordan
forholder denne bibeltolkning sig til hele den bibelske åbenbaring,
sola scriptura, bare Bibelen.”
Jeg er helt uenig i denne vurdering af Bibelens indhold. Jeg mener at
det er HELT NØDVENDIG for en ret forståelse af Bibelen, at vi
opdeler den i forskellige tidsperioder. Jeg for min del opdeler
indholdet i N.T. I følgende tidshusholdninger:
a) Moshe Torahs tidsperiode, Den varede fra Moses frem til
Golgata.
b) Riget for Israels tidsperiode. Den varede fra døberen
Johannes og frem til år 70.
- Den kristne menigheds tidsperiode. Den varer fra omvendelsen af Paulus og frem til den kristne menigheds bortrykkelse. Denne tidsperiode er en parentes i Guds planer med Israel og jøderne. Når denne tidsperiode er slut, kommer Rigets tidsperiode tilbage igen.
Det teologiske indhold i disse perioder vil både have ligheder og
forskelle. Både Jesus og Paulus regnede med tidsperioderne. Jesu
sagde: ”I har hørt at der er sagt: Du skal ikke bedrive hor. Men
jeg siger jer at hver den som ser på en kvinde for at begære hende,
har bedrevet hor med hende i sit hjerte.” Mat.5,27-28.
Paulus skrev: ”Derfor bøjer jeg mine knæ, jeg Paulus, Kristi
fange for jeres skyld, i hedninger, om i ellers har hørt om
HUSHOLDNINGEN MED DEN GUDS NÅDE, som er givet mig for jer.”
Ef.3,1-2.
At der er et stort frafald fra troen og den paulinske lære blandt
mange kristne i vor tid, det er en anden sag. Guds ord står fast og
det forandrer sig ikke i takt med frafaldet.
Tingvoll den 21/11. 2011.
Oskar Edin Indergaard oskaredi@online.no
http://home.online.no/~odkaredi/artikler/artikler