Artikel fra Budskabet (4) 2005
HEDEGAARDS HERLIGHED
En kritisk vurdering af Christian Hedegaards teologi:
Referent: yeshuatt@mail.dk
www.yeshuattsion.webbyen.dk
Christian Hedegaard, der ynder at
betegne sig evangelist, er stærk påvirket af fremgangsteologien
eller trosbevægelsen. Hedegaard har fået sin skoling fra et
bibelskoleophold på Københavns Bibetræningscenter (KBC) der er en
”filial” af Rhema Bible Traning Center, som blev grundlagt af
Kenneth E.Haign i Oklahoma, og som siden har oprettet ”filialer”
i en række andre lande. Hedegaard har efterfølgende selv undervist
på KBC, og forbindelsen til trosbevægelsen er helt åbenlys.
Hedegaard blev for alvor kendt
i.f.m. samarbejdet med den katolske præst Martin Bergsøe, der blev
afskediget af sin biskop som følge af påvirkningen af Hedegaard og
fremgangsteologien.
I år 2000 grundlagde Hedegaard den
tværkirkelige organisation Evangelist, beliggende i Gørløse – og
inspireret af Theresa Wairimu, grundlægger og leder af Faith
Evangelistic Ministries, der karrekteristisk nok har et tæt
samarbejde med fremgangsteologer – også KBC.
Det vigtigste aktiv i Evangelist er
utvivlsomt oprettelsen af en bibelskole i 2004: Powerskolen, der
låner lokaler af Apostolsk kirke i Hillerød. Allerede det første
år har Powerskolen modtaget 41 elever, selv om skolen kun kan
tilbyde undervisning om formiddagen – og hverken kost eller logi.
Evangelist er blevet kritiseret for
ikke at opbygge en selvstændig menighed i Gørløse, men derimod at
hverve støtte og partnere fra andre kirkelige og folkelige
menigheder. Hedegaard har cpesialiseret sig i emnet dæmoni, og
sammen med sit team sætter han ofte netop dette emne på dagsorden,
når han turnerer rundt i hele landet og gerne også i udlandet –
helst med brohoved i veletablerede menigheder. Som regel lykkes det
for tilhængerne af Hedegaard at få arrangeret ”foredrag” eller
”koncerter” med ham, selvom betænkelighederne i menighedernes
ledelse er voksende på grund af det efterfølgende
oprydningsarbejde.. På Grønland er det ligefrem lykkedes Hedegaard
at overtage en kirke ved at indsætte sine egne ledere for
menigheden!
I dag er Evangelist den stærkeste
udbreder af fremgangsteologi i Danmark.
Guddommelig autoritet ! ?
Christian Hedegaards bog: ”Sejer
over dæmoner”, der udkom på eget forlag i 1999, viser tydeligt,
hvilken ekstremisme han repreæsenterer.
Budskaber er, at Gud har skabt
mennesket til at herske. Jesus har frelst mennesket, for at det skal
herske. I Jesu navn må de kristne udøve autoritet og herske over
Djævelen. Med Guds ord fra Powerbogen (Bibelen) i din mund giver Gud
dig ”myndighed over enhver fjende, ikke bare de små dæmoner, men
også de store fyrster” (s.42-43.) Dersom du ikke bruger din
autoritet, bliver du et offer for Djævelens snigløb.
Mennesker er iflg. Hedegaard skabt
til at have guddommelig autoritet, men dersom den ikke benyttes,
mistes den. Derfor er Hedegaard selv i overensstemmelse med Guds
vilje, medens kristne der ikke fortager eksorcisme, står Guds vilje
imod..
Hedegaard argumenter for, at alle
kristne skal tale i tunger, uddrive dæmoner og helbrede syge,
hvilket er i direkte modstrid med Det Nye Testamnte (se f.eks.
1.Kor.12) .Hedegaard mener , at han med Powerbogen (Bibelen) i
hånden i løbet af et øjeblik, kan gøre hvem som helst til
mirakelmager ! Der er mange, der kan fortælle, hvordan de overfor
Hedegaard har udtrykt ønske om nådegaver, typisk nådegaver til at
tale i tunger eller helbrede. ”Det får du !” siger Hedegaard,
lægger hænderne på den pågældende og beder: ”Nu taler du i
tunger!” ”Nu har du helbredelsens nådegave!”
Det er tydeligt at mennesket
ligefrem guddommeliggøres og får guddommelig autoritet. En sådan
opfattelse er særdeles farlig. Magtbeføjelserne vil nemt komme til
at afspejle sig organisatorisk, hvilket er meget usundt. At modsætte
sig og modsige Hedegaard, vil være at stå Gud selv imod. At sætte
spørgsmålstegn ved Hedegaards tolkning, vil være at modsætte sig
Guds klare tale.
Desuden sker der en over
demissionering af dæmoni. Man skal ikke blot uddrive dæmoner af
andre, men også af sig selv! Der er ikke blot tale om en enkelt, men
om flere dæmoner, der oven i købet må uddrives over flere tempi.
Årsagen til synd, lidelse og sygdom er dæmonisk aktivitet. Følgelig
bliver en kristens vigtigste funktion at fortage eksorcisme !.
Kan kristne besættes ?
Den mest grundlæggende kritik vil
jeg rette mod den opfattelse, der gennemgående kendetegner hele
bogen ”Sejer over dæmoner”. Her skelnes mellem tre grader af
dæmonisk aktivitet: ”dæmonisering i sindet, undertrykkelse af
kroppen og besættelse af ånd, sjæl og legeme på en gang” (s.7.)
Opdeling af mennesket i tre ceperate dele: ånd, sind og krop –
giver forudsætningerne for, at også kristne kan blive dæmoniseret.
Det betyder iflg. Hedegaard, at dæmonerne ikke findes i den kristnes
ånd, men derimod i hans sind (dæmonisering) og krop
(undertrykkelse).
Problemet i Hedegaards lære er, at
når et menneske kommer til tro på Gud, vedrører det kun menneskets
ånd. Den bibelske og hebraiske tankegang er derimod, at tilhører et
menneske Gud, tilhører det Gud med hele sin personlighed: ånd, sjæl
og legeme, hvorfor der i det dobbelte kærlighedsbud bl.a. tales om
at elske Herren med hele sit hjerte, hele sin sjæl og hele sit sind
(Mat.22,37.) Når hjertet, der betegner personlighedens centrum,
tilegner sig troen på Gud, tilhører hele mennesket ham . I øvrigt
anvendes krop og legeme synonymt i NT. Eftersom legemet er en bolig
eller et tempel for Helligånden (1.Kor.6,19-20.), kan dæmonerne
ikke tage plads i en kristens krop. Den bibelske helhedsforståelse
er vigtig. Mennesker, der er bolig for Gud, kan ikke samtidig være
bolig for dæmoner. Huset må være tomt, hvis dæmonerne skal kunne
tage bolig i det (jvf.Mat.12,43-)
Der må således tages afstand fra
den kunstige opdeling af mennesket – med mulighed for, at en del af
mennesket kan være dæmoniseret. Det er udtryk for en sammenblanding
af græsk tankegods og fremgangsteologi, som der ikke er noget
bibelsk grundlag for.
Sygdom dæmoniseres
Almindelige sygdomme, synd og almen
menneskelige problemer tilskrives i fremgangsteologien næsten altid
dæmonernes aktivitet. Hvad er så konsekvenserne for en syg, der
ikke bliver helbredt ?
Lad mig give et eksempel. Efter et
mirakel fremstød i Hillerød udtalte sognepræst Thyge Enevoldsen
til kristeligt Dagblad (KD.20.03. 2004), at det virkede, som om
Ndifon, Hedegaard og deres team var helt ”fastlåst i forventningen
om mirakler. Og når Gud så ikke ville lave miraklerne, så prøvede
de at lade som om, de skete alligevel. Det oplevedes pinligt – og
smerteligt, når man på storskærmene så udtrykket i ansigtet på
flere af de mennesker, som var under behandling, siger han.”
Nogle sidder tilbage med den
opfattelse, at det blot gælder om at tro, at de er helbredt. At det
blot gælder om vedholdende at bekende, at de er raske.
Fremgangsteologien lægger stor vægt på proklamationen, der kan
binde og løse i den åndelige verden. Man forventer, at det der
bekendes, også vil ske. Derfor vil negative udsagn som f.eks. ”Jeg
er syg” – medvirke til at fastholde i sygdom og lidelser. Det er
naturligvis en stor psykisk belastning, at det, man skal tro, står i
skrigende modsætning til de faktiske kendsgerninger: de fortsatte
symptomer på sygdommen. Det er at leve på en ynkelig illusion.
For andre er sygdommens fortsatte
tilstedeværelse og helbredelsens udeblivelse så åbenlys, at de er
nødt til at indse det. De forsøgte vitterligt at rejse sig fra
kørestolen, smide krykkerne, osv., men i stedet for helbredelsen
oplevede de et frit fald, hvor de blev forslået på legeme og sjæl
og havnede i den dybeste desillusion. Hvem samler dem op ? Hvem
trøster dem ?
Psykisk syge
Særlig slemt bliver det, dersom det
drejer sig om mennesker, der i forvejen har psykiske problemer eller
lavt selvværd. De bliver lettere ofre for manipulationen. På
Hedegaards rehabiliteringscenter behandles psykisk syge, ved at de
”afleverer al deres medicin ved indgangen, og så længe de er hos
os, tager de ingen medicin overhovedet. Medens de er her, er Jesus
medicinen” (KD 20.10.2004.)
Det betænkelige er, at Hedegaard
slet ikke har kompetence til at tage medicinen fra psykisk syge eller
den nødvendige kapacitet til at behandle. Dersom en psykisk syg skal
ud af sin medicinforbrug, må der ske en vis gradvis nedtrapning i
samråd med en læge. At holde op med at tage den slags medicin fra
den ene dag til den anden, kan bringe en psykisk syg i en hel
uoverskuelig citruation – med fare for vedkommendes liv.
Selv mener Hedegaard at ”Powerbogen”
har lært ham mere om psykiske syge, end man kan få gennem seks års
uddannelse til psykriater på universiteter. ”Selvom de er på
stærk antipsykoisk medicin, så lægger de den væk. Så har vi tre
døgn, hvor to mennesker sidder ved deres seng og beder for dem. Tre
døgns faste, hvor de ikke spiser noget, men kun får vand og juice”
(KD 20.10.2004)
Misbrug af bibelcitater
Begrundelsen for denne
behandlingsform finder Hedegaard i Hos.6,2, hvor der står: ”Han
giver os liv efter to dage, rejser os op på den tredie dag, og vi
skal leve for Guds ansigt.” Det pågældende skriftsted har intet
med behandling af psykisk syge at gøre. Det er udtryk for en
fuldstændig vilkårlig bibelbrug, hvad der desværre ofte
kendetegner Hedegaards måde at citere Bibelen på – det er simpelt
hen misbrug af værste skuffe.
Det påfaldende er, at Jesus ofte
bad de helbredte om ikke at fortælle det til nogen (Mark.1,44.
5,43. 7,36.), hvilket står i skærende kontrast til, hvordan
Hedegaard haler mennesker frem i rampelyset og udbasunerer deres
helbredelse både på sin hjemmeside og i sit tidsskrift. Han truer
ligefrem mennesker med, at hvis de ikke fortæller om deres
helbredelse, risikerer de at miste den igen: ”Mange mennesker tør
ikke fortælle offentligt, at de er blevet helbredt og holder det for
sig selv. Vi ser mange gange, at især de mennesker mister deres
helbredelse” (Bevar din helbredelse). Påstanden underbygges igen
ved at misbruge skriftcitat: ”De har besejret ham (Satan) ved
lammets blod og ved deres vidnesbyrds ord”(Åb.12,11.). I
sammenhængen tales der ikke om, at man kan miste sin helbredelse ved
ikke at fortælle om den, men derimod om, at menigheden besejrer
Satan med Jesu blod, altså i kraft af Jesu død, og med vidnesbyrdet
– altså om Jesus. Midt i deres matyrium holder de fast ved
sandheden og vidner om Jesus! – De er parat til at gå i døden for
deres tros skyld !
Manipulation
Hedegaard kommer selv med en
afslørende bemærkning om sin evne til at manipuliere: ”Jeg kunne
fuldstændig manipulere med mennesker til min egen fordel og kendte
ikke til begrebet hensyn. Jeg gjorde, hvad jeg havde lyst til, og
troede ikke, det kunne være anderledes” (Sejer over dæmoner,s.15.)
Og desværre er mange mennesker genstand for enormt stærk
manipulation både skriftelig og mundtligt fra Hedegaards side.
Når mennesker får en religiøs
oplevelse, er de ofte ikke selv klar over, hvad der sker. Det kan
ytre sig på mange forskellige måde. Eksempelvis falder folk om
under forbøn og mærker en varme strømme igennem sig. Men de er
ikke klar over, hvad der sker. Men oplevelsen tolkes for dem af
Hedegaard. Han fortæller, hvad det er, de oplever. Ofte fortæller
han, at det drejer sig om et bestemt antal dæmoner, der bliver
uddrevet. De pågældende , der ikke selv er klar over , hvad der
sker, tror på budskabet. Underligt nok tror mange blindt på, hvad
Hedegaard siger, selv om de ikke har nogent som helst mulighed for at
vierfisere det. Hvis de får at vide, at det drejer sig om
dæmonuddrivelse, så er det en dæmonuddrivelse. Når de
efterfølgende aflægger deres vidnesbyrd, videregiver de Hedegaards
tolkning. Det er total manipulation.
Gendåb
Hedegaard praktiserer gendåb og
foragter dermed Guds løfter i dåben. Han udviser imidlertid ikke
bare total nådemiddelforagt, men han tillader sig endda at anvende
dåben blot som en test på, om mennesker vil være hans disciple –
ikke Jesu disciple. Mange oplever et stærkt pres fra Hedegaard om at
lade sig gendøbe.
På spørgsmålet om, hvorfor en
pige med solid folkekirkelig baggrund skulle gendøbes efter blot to
dage på Powerskolen, svarer Hedegaard: ”Dåben var derfor en test
på, hvor alvorligt han mente det.” Hvad skulle testen bevise ? ”At
hun var seriøs med at komme og arbejde her”. (KD 20.10.2004.)
Sekterisme
Det er påfaldende, at Hedegaards
foredrag er en stor isenesættelse af ham selv. Det er ham selv og
hans egne bedrifter, der hele tiden sættes fokus på. I stedet for
at gøre mennesker til Jesu disciple, gør han dem til sine egne
disciple: 70 mennesker, hvoraf mange har sagt deres arbejde op, solgt
deres huse og er flyttet til Gørløse. Det er et typisk sekterisk
træk, der i sig selv bør få alarmklokkerne til at ringe.
Desuden er det bemærkelsesværdigt,
at eleverne på Powerskolen åbenlyst isoleres fra deres netværk i
en sådan grad, at de ikke engang må benytte deres mobiltelefoner i
de tre måneder de går på ”bibelskolen”. Herom udtaler
Hedegaard: ”Når de unge kommer her er de et produkt af deres
opvækst. De er helt smadrede. I den bedste mening forsøger deres
forældre eller andre at få kontakt med dem, men hver gang de
ringer, får de afleveret et eller andet budskab af frygt, som er nok
til at ødelægge det pocetive, som sker med Guds ord her. Derfor
siger vi til de unge, at de skal slukke deres mobiltelefoner i tre
måneder” (KD 20.10.2004.)
Fremgangsteologien – vejen til rigdom og magt
”Jeg har i et syn set et slot og
et fly, som landede ved siden af. Det betyder for mig, at alle vi
medarbejdere snart kommer til at flytte til et slot, hvor vi får
hovedkontor. Det var på grund af dette syn, at jeg begyndte at tage
flycertifikat, for vi skal også have vort eget fly”, udtaler
Hedegaard (KD 20.10.2004.)
Fremgangsteologer lader sig
tydeligvis styre af deres egne drømme om lykke og succes. Deres egne
drømme og fantasier forveksles med syner og åbenbaringer fra
Herren. Når de tror at det er fra Herren, så er det fra Herren. De
forestiller sig, at hvis de bare tror pocetivt, vil det også blive
opfyldt. Når det kommer fra Herren, er der ingen, der kan stille
spørgsmålstegn ved det. Sådan stiver fremgangsteologer deres egen
autoritet af ved Guds egen autoritet.
Typisk for fremgangsteologien er
forstilling om stor rigdom. Det er en lykkereligion. Hvis du ikke
kører i en Jaguar og har eget privatfly, er det ifølge
fremgangsteologien din egen skyld. Gud ejer hele herligheden og vil
give dig alt. Du skal blot tro det. Hvis du altså ikke er rig,
skyldes det manglende tro i dit liv.
Virkelighed og illusion
Der er forskel på tro, at Gud kan
helbrede, og at han helbreder hver eneste gang, der bliver bedt for
en syg.
Der er forskel på at betragte
sygdom som et vilkår af menneskelivet, og at bestrakte sygdom som
udslag af dæmoni.
Der er forskel på at bede for en
syg, og at fortage eksoricisme på den syge.
Der er forskel på at tro, at man er
helbredt og virkelig at være helbredt.
Der er forskel på, om Guds ånd
uddeler nådegaver og på, at fremgangsteologer skaber mirakelmagere.
Der er forskel på at tro, at man
har fået en nådegave, og virkelig at have fået den.
Der er forskel på at forvente en
herlighed i det kommende gudsrige, og på at agere som om herligheden
allerede
begynder her.
Der er forskel på sund teologi og
usund fremgangsteologi.
Cand.theol. 1989. Sognepræst i Maarum og Græsted, Roar Lavik