JESU GENKOMST,
bind 4, s. 506-. Bibelforkynder og forfatter Oskar Edin Indergaard,
6630 Tingvoll,Norge.
DE
FREMTIDIGE TEMPLER I JERUSALEM. Vi ved at der
i fremtiden skal bygges to templer i Jerusalem. Det er:
- TRÆNGSELSTIDEN TEMPEL. Dette skal blive bygget på tempelpladsen med tilladelse af Antikrist. Vi ved at Antikrist skal indgå en freds og samarbejdsaftale med jøderne, og at han skal få istand en fredsaftale med jøderne og araberne. Denne fredsaftale vil bare holde en kort stund. Antikristen vil udvirke at jøderne kan bygge et nyt tempel på tempelpladsen. Dette kan godt blive bygget ved siden af de to Muhamedanske bygninger, som allerede står der. Vi ved at der er ledig plads på tempelområdet, således at jøderne kan bygge et tempel der. En anden mulighed er at de to Muhamedanske bygninger enten bliver ødelagt eller flyttet til et andet sted. De kan enten blive ødelagt under kommende stor-krigen i Midt Østen, som er Gog krigen, eller bygningerne kan blive flyttet. (Om Gog krigen, se min bog: Jesu Genkomst, bind 2, s. 361-.)De Gammeltestamentlige ofrene skal forrettes i dette tempel- indtil midten af den store trængsel. Efter den tid skal Antikrist invadere Jerusalem og sætte sig i templet og kræve guddommelig tilbedelse. Han vil dermed ødelægge gudstjenesten og vanhellige templet: 2.Tess. 2,3-4.
Jeg vil idf. citere noget som John Walvoord har skrevet
om dette tempel: "... fremtidens tempel vil blive krænket på
omtrent samme måde som Antiokus vanhelligede templet i sin tid i det
andet århundrede f. Kr., ofringerne vil stoppes og vil bruges til
hedensk formål."Dette tempel som også er beskrevet i Åb.
11,1-2, skal bestå til det bliver ødelagt af den store trængselJeg
vil citere det som Hal Lindsay har begrundet hvorfor at dette tempel
måtte blive ødelagt: Guds vurdering af dette fremtidige tempel
bestemmer dermed om det virkelig opfylder sit tiltænkte kald..
Uheldigvis viser det sig at være et sted for AFGUDS-TILBEDELSE. Dets
rekonstruktion er ikke baseret på en erkendelse af Jesus som
Messias, men på et nationalistisk ønske om endnu engang at eje et
nationalt religiøst symbol og drage folket tilbage til en tro på
Gud.
På samme måde som det skete både med det første og
det andet tempel, skal også dette tempel blive OPBRÆNDT MED ILD:
Es. 64,9-10. (Se min bog Jesu Genkomst, bind 3, kap: Guds tempel i
Jerusalem. Den tredie parentes.)Ifm. Jesu genkomst vil resterne af
dette tempel blive ødelagt fuldstændig, for Oliebjerget skal deles
i to, og det topografiske udseende i Jerusalem skal få en ny
karakter: Sak. 14,4.
- TEMPLET I 1000 ÅRS-RIGET. Når Jesus kommer tilbage, skal han selv bygge det tempel som skal vare i 1000 års-riget. Han vil bygge det efter de forskellige forskrifter som er beskrevet i Esekiel 40-44. I tillæg til dette vil han vide fuldkomment hvordan templet skal se ud: Sak. 6,12-13.Ved siden af at Jesus og jøderne skal bygge dette tempel, skal også troende hedninger fra hele verden komme til Jerusalem og deltage i bygningen af templet: Sak. 6,15.
TIDEN
FOR JESU GENKOMST.
De
gamle rabbinere ved Elia skolen mente at VERDEN skulle bestå i 6000
år. I Talmud står der flg. om dette: "Verden står i 6000 år.
2000 år af denne tid er kaos. 2000 år er lovens tid, og 2000 år er
Messias` dage. " (Sanhedrin 97.)De kaldte nuværende verden for
"olam ha zeh". De sagde at Gud SKJULTE SIG i den nuværende
verden, for de tre sidste bogstaver, "ayin", ""lamed"
og "men", som udgør ordet "verden", udtrykker en
"forsvinding"Dette betyder ikke at Gud forsvandt helt i den
nuværende verden, men det betyder at han ikke var så synlig, som
han skulle blive i den kommende verden. De sidste 2000 år blev kaldt
for MESSIAS` DAGER. Dette er på hebraisk "Jemoth ha Masiach".
I denne tid skulle Messias styre verden i samsvar med det som de
mange profetiske udsagn i Tanach fortalte om..I denne opfattelse
bliver det som vi kalder for 1000 års-riget, hørende med til "den
kommende verden".
Andre
rabbinere mente at verden ville bestå i 7000 år. De baserede dette
syn på det forhold at Gud brugte 6 dage på at skabe verden, og han
hvilede på den 7. Dag. Disse 7 dage i verdensugen var på hvert 1000
år. De begrundede dette med det forhold at for Gud er 1000 år som
en dag: 1.Mos. 2,2. Salme 90,4Dette syn kommer bl.a. frem i 2.Enoks
Bog, som er skrevet i det 1. Århundrede efter Messias. Der hedder
det at den nuværende verden vil bestå i 7 dage, som hver varer 1000
år. Den syvende dag vil blive efterfulgt af en ottende dag, som vil
vare evig. (32,2 ff.)Rabbi Ketina skrev i Gemara (som er en kommentar
til Talmud), verden vil lide i 6000 år, og i 1000 år skal den blive
lagt øde (det vil sige: Guds fjender skal blive ødelagt), for det
er sagt: Bare Gud skal være ophøjet på denne dag. På samme måde
som hvert 7, år er et EFTERGIVELSESÅR, skal ud af de 7000 af
verdensforløbet det 7. Tusinde år blive 1000 år med eftergivelse.
Bare Gud skal være ophøjet på den dag."
I
den kommende verden (hebra. Olam ha ba) ville Gud ikke være i
baggrunden længere, men han ville forandre hele skaberværket,
således at det skulle være i harmoni både med sig selv og med Gud.
Det var i denne sammenhæng at f.eks. profetien fra Esajas 11 om at
lammet skulle ligge sammen med løven, skulle blive realiseret.
Jøderne refererede til den tid som "det messianske
tusindårsrige." Denne periode skulle være en tid med fred, og
den skulle gå forud for det som jøderne lagde i begrebet "Herrens
dag", som var en dag med dom, opgør og udrensning. (I parentes
gør vi opmærksom på at begrebet "Herrens dag", som var
en dag med dom, opgør og udrensning. (I parentes gør vi opmærksom
på at begrebet "Herrens dag" (hebr. yom JHVH) i bibelsk
betydning betyder flg. 5 forhold:
- Det betyder den dag da Gud straffer sine fjender. I Tanach er dette udtryk brugt på denne måde.
- Det er hele den fremtidige trængselstid på 7 år.
- Det er den dag da Jesus kommer tilbage, for at dømme verden og oprette 1000 års-riget.
- Det er hele tiden for 1000 års-riget.
- Det er dommen efter at 1000 års-riget er afsluttet.
Efter
det som vi har skrevet ovenfor, var der to opfattelser blandt
rabbinerne om HVOR LÆNGE "Messias` dage" ville vare, og
hvornår "den kommende verden" ville begynde.
- Den ene opfattelse var at " Messias` dage" ville vare i 2000 år, og at vi ville få "den kommende verden" efter denne tid.
- Den anden opfattelse var at "Messias` dage" ville vare de sidste 1000 år indenfor rammen af 7000 år i verdensugen. Efter de 6000 år ville der komme en periode på 1000 år med fornyelse. Disse 1000 år ville høre med til den nuværende verden. Det var først efter de 7000 år at den "kommende verden" ville komme.
Ud
fra den bibelske vurdering og det profetiske ord har begge
vurderinger noget rigtigt i sig:
- Dersom jøderne havde taget imod Jesus fra Nazaret ved hans første komme, ville Riget for Israel have blevet oprettet efter de 4000 år. Jesus ville da have styret både Israel og resten af verden i de næste 2000 år. De jødiske rabbinere havde regnet ud fra Daniel 9,24-27 at Messias skulle komme efter de 4000 år. (Se min bog: Jødernes Konge, bind 4, kap: Rabbinerne vidste at endetiden var kommet.)
- I og med at jøderne ikke ville tage imod Jesus fra Nazaret som deres Messias, blev Messias dag udsat med 2000 år. De ville da kombinere udsagnene i Daniel 9,24-27 og Hoseas 5,15 – 6,3.
Udefra
gammel rabbinsk tankegang var også "Messias `dage" og "den
kommende verden" udtryk for det samme. Dette er også delvis en
rigtig vurdering. Jeg vil i det flg. citere en artikel af Jan
Ranterud: Tusindårsriget en glød bag kulisserne. Artiklen stod i
Ordet & Israel, nr. 1. 1993. "Rabbinske tekster fra tannaisk
og amoraisk tid (dvs. århundrede før og efter Nytestamentlig tid)
bruger to udtryk for at betegne endetiden og fuldendelsen. Jemoth Ha
Masjiach- Messias` dage og Olam Ha Ba – den kommende verden. Vi ser
også at Jesus bruger de helt tilsvarende udtryk i sine endetids
taler. Se f.eks. Luk. 17,26 og 20,35.
Det
antages at OPRINDELIG VAR DISSE TO BEGREBER SYNONYME BETEGNELSER på
endens tid – det som fulgte efter opstandelsen og dommen på den
sidste dag. Men vi har konkrete belæg for at disse begreber fik
forskelligt indhold ganske tidligt.
Endetiden
blev set på som et drama i flere agter, hvor "Messias` dage"
betegnede en speciel tidsperiode før den almindelige opstandelse og
dommen, og "den kommende verden" betegnede evigheden og den
nye skabelse ,efter opstandelsen og dommen. Messias` dage blev derfor
set på som en del af historien, en tidsperiode af en bestemt
varighed. Indholdet i det rabbinerne siger om Messias` dage, er
ganske parallelt med det som Åbenbaringsbogen siger om
tusindårsriget."
Jesus
brugte ikke udtrykket "Messias` dage", men han brugte
udtrykket "Menneskesønnens dage" om det samme. Han sagde
at "Menneskesønnens dage" og " den kommende verden"
var det samme. Han regnede 1000 ÅRS-RIGET MED TIL "DEN KOMMENDE
VERDEN": Men han sagde til sine disciple: Luk. 17,22. (og i DEN
KOMMENDE TIDSALDER TIDSALDERLIG LIV: Mark. 10,29-30.
Jesus
kombinerede disse to syner, som rabbinerne havde haft, med henblik på
tiden for Messias` styre:
- Han var enig med dem som mente at "Messias` dage" kunne have begyndt efter de 4000 år, men på grund af at jøderne forkastede deres Messias, så blev Riget for Israel ikke oprettet på dette tidspunkt.
- Jesus ville komme tilbage og styre verden efter 6000 år. Han vil da styre verden i 1000 år.
- Jesus regnede de 1000 år med til "den kommende verden".
- Efter den tid vil Den treenige Gud styre verden i al evighed: Luk. 1,32-33.
At
tusindårsriget hører med til de kommende tidsalder, ser vi også af
det forhold at de retfærdiges opstandelse skal ske før oprettelsen
af Riget for Israel. DE RETFÆRDIGES OPSTANDELSE INDLEDER DEN NYE
TIDSALDER. det var de retfærdige som skulle få del i den kommende
tidsalder: Luk. 20,35. Åb. 20,4.
I
og med at rabbinerne mente "at den kommende verden" både
kunne begynde med de 6000 år og efter de 7000 år, opstod der
forvirring og usikkerhed på dette område. Efter bibelsk vurdering
får vi både en "ny verden" efter de 6000 år og efter de
7000 år, men det er IKKE DEN SAMME NYE VERDEN.
Efter
de 6000 år får vi 1000 års-riget. Denne periode repræsenterer en
DELVIS NYSKABT JORD efter at de retfærdige er opstået: Amos 9,13.
Efter
de 7000 år får vi dommen over de u-frelste og en HELT NY HIMMEL og
EN HELT NY JORD: 2.Pet.3,10-13.
Vi må altså præcisere hvad vi lægger
i begrebet "den kommende verden".
Rabbinerne
mente endvidere at indholdet i "Messias` dage" er meget
beskrevet i Tanach, men "den kommende verden" er det bare
Gud som kender til. Vi har to udsagn fra Talmud som giver udtryk for
den opfattelse. "Alle profeter talte om tiden til og med
Messias` dage, men den kommende verden kender bare Gud til." :
Talmud Bavli Berakoth 34 B.)
"Den
eneste forskel mellem denne verden og Messias` dage, er det rige som
da vil råde. Det vil sige: Messias` dage er den tid da Messias skal
herske i Jerusalem på Davids trone og alle hedninger skal være ham
lydige. Men ellers vil verden være grundlæggende set normal.
Forventningen om den ny skabte verden (restaurerede) med fantastisk
frugtbarhed, paradisiske forhold i skaberværket, og Guds umiddelbare
nærhed, som vil gøre solens lys overflødig, tillægges den
kommende verden: (Talmud Bavli Keth 111 b og Sjabbat 30 B,Talmud
Jerusjalmi Taan 64 A, Sjemott Rabba 25,21.)
Rabbinerne
hvad ret når de mente, at vi har meget begrænsede oplysninger om
selve "evigheden". Begreberne "den nye himmel og den
nye jord" er bare brugt to gange i Tanach, og da er de bare
brugt som begreber, uden at beskrive noget. Se Es. 65,17 og 66,20.
Når
vi kommer til Nytestamentlig tid, har vi større oplysninger om
dette, for vi har beskrivelser om det i Åbenbaringsbogen kap. 21.22,
Der
var forskellige opfattelser blandt rabbinerne om hvor længe
"Messias` dage" ville vare. Opfattelserne varierede fra 40
år til 7000 år. I Tanchuma Ekev og Talmud Bavli Sanhedrin 97 a og
99 a er der givet ikke mindre end 13 forskellige opfattelser om hvor
længe "Messias` dage" skal vare.
Rabbi
Eliezer ben Hyrcanos mente at "Messias` dage" ville vare i
1000 år. Han levede samtidig med at N-T- blev skrevet. Han blev
anset for at være en af de meste lærdeste rabbinere som har levet.
Det blev sagt om ham at hvis alle verdens lærde var i en vægtskål,
og rabbi Eliezer i den anden, så ville vægtskålen tippe over til
Eliezars side. (Misjna Avoth 2,11-12.)
KIRKENS OPFATTELSE AF
TUSINDÅRSRIGET.
Barnabas
brevet, som er et anerkendt brev indenfor Kirken, og som blev skrevet
ca. 130 efter Messias, hævder at Messias – riget skal vare i 1000
år. Vi citerer fra dette brev:
"Dertil
er der skrevet om sabbatten i de 10 bud, som han talte til Moses,
ansigt til ansigt, på fjeldet Sina. Du skal helligholde Herrens
sabbat med rene hænder og et rent hjerte. Og et andet sted siger
han: Dersom mine sønner holder sabbatten, vil jeg udøse min nåde
over dem. Han taler om sabbatten ved skabelsens begyndelse. Og Gud
gjorde sine hænders værk på 6 dage, og på den 7, dag afsluttede
han det, og han hvilede på den og afsluttede den.
Barn,
læg mærke til hvad det betyder at han afsluttede værket på 6
dage. Det betyder at Herren vil afslutte alt EFTER 6000 ÅR. For en
dag betyder for ham 1000 år. Han er selv mit vidne når han siger:
Se Herrens dag er som tusinde år. Salme 90,4. Altså mit barn, vil
universet nå sit slutpunkt efter 6 dage, det vil sige de 6000 år.
Og han hvilede på den syvende dag. Dette betyder at når hans Søn
kommer for at gøre ende på den lovløses tid (Antikrist) og dømmer
de ugudelige og omskifter solen og månen og stjernerne, da skal han
visselig hvile på den syvende dag.
Og
i tillæg til dette siger han til dem: deres nymåner og sabbatter
tåler jeg ikke: Es. 1,13. Ser i hvad han egentlig siger ? De
nuværende sabbatter er ikke til behag for mig,
men bare den sabbat jeg har fastsat. På den dag vil jeg give hvile
til alt, og jeg vil skabe begyndelse til en ottende dag med glæde,
for på den stod Jesus op fra de døde, og efter at have åbenbaret
sig, for` han op til himmelen." Barnabas Brev, 15,1-9.
Jeg
vil citere fra Erling Utnems bog: Jesu genkomst – verdens håb, s.
112: "Justin Martyr (død 165) siger i sin dialog med Tryfon at
kirken venter at Jerusalem skal bygges op igen meget større , og at
Kristus skal komme tilbage igen og regere sammen med de udvalgte af
det jødiske folk som er blevet omvendt til Messias. Han siger også:
"Jeg og enhver kristen, som er ortodoks i alle ting, ved at de
vil blive en kødets opstandelse og et tusinde år i Jerusalem –
bygget, prydet og udvidet ,således som Esekiel, Esajas og profeter
har lovet."
Både
Tertullian og Ireneus bekræfter hans syn. Irenæus har overgået den
lære fra synagogen, at verden skal bestå i 7000 år. Den sidste
syvende årtusinde uge vil Messias beherske. Det vil blive en
overgang til den evige salighed. Han deler det syn, at i slutningen
af den sjette uge vil ondskaben på jorden nå sit klimaks under
Antikrist. Kristus vil da åbenbare sig og slå ned alle sine fjender
og udfri sit folk. Alle de hellige vil opstå og Guds rige vil blive
oprettet på jorden. I dette rige skal Jerusalem genrejses og fred og
retfærdighed herske på jorden. Også naturfornyelse vil finde sted.
Først efter de 1000 år kommer den endelige dom og fornyelsen af
hele skaberværket, ifølge Ireneus."
Vi
skal idet flg. opsætte i punkter det som vi har beskrevet ovenfor,
for dette var kirkens syn i de første 300 år:
- Verden skal bestå i 7000 år.
- Efter at der er gået 6000 år, vil Jesus komme tilbage og dømme Antikrist og verdensmenneskerne.
- Jesus vil sammen med de troende hedninger og jøder styre verden i 1000 år.
- Jerusalem vil blive midtpunktet i dette styre, for Jesus skal styre ud fra denne by.
- I disse 1000 år skal der være fred.
- Der vil også finde sted en fornyelse af naturen i denne tid.
- Efter de 1000 år vil den endelige dom og den virkelige verdensfornyelse komme.
Dette,
som er DEN RIGTIGE LÆRE, når det gælder det indbyrdes forhold
mellem de forskellige tidsperioder, blev
desværre forandret af teologerne eftersom tiden gik.
De som har det STØRSTE ANSVAR FOR DENNE FORANDRING ER Origenes og
Augustin. Den første hævder at vi må tolke Bibelen på en
allegorisk måde. Det vil sige at Bibelen fortæller os ikke om
konkrete eskatologiske og historiske hændelser, men fremstillingen
må forstås som billeder på det som skal ske.
Augustin
mente at de kristne levede i 1000 års-riget på hans tid, og at det
ville ende ca. 1000 år efter Messias. Kirkens periode var det samme
som 1000 års-riget.
Han
mente at det eskatologiske ord i Bibelen ikke skulle tolkes på
fremtiden, men at det skulle tolkes ind i kirkehistorien.
Der er to grunde til at kirken
forandrede opfattelsen af sit oprindelige syn:
- For det første tøvede det med Jesu genkomst. De første troende mente at Jesus ville komme tilbage i nærmeste fremtid og oprette Riget for Israel. Han ville komme PLUDSELIG og tage dem med sig til himmelen.. Men da Jesu genkomst ikke åbenbaredes, blev dette håb svækket, og der fandt en meget uheldig nytolkning sted, af kirkens oprindelige syn.
- For det andet blev kirken efterhånden EN MAGTFAKTOR i verden. Kristendommen blev den officielle religion i Romerriget i 380 og i 392 blev kristendommen den eneste tilladte religion i Romerriget. Da kirken havde slået sig ned i verden, troede den efterhånden at 1000 års-riget var kommet. Og endvidere troede den at skulle gennemsyre verden med de kristne værdier, således at når Jesus engang kom tilbage, så ville verden være kristnet. De ville med andre ord oprette riget uden at kongen, Jesus fra Nazaret, var til stede.
Denne
vurdering har vist sig ikke at være rigtig. Den udvikling som den
romersk katolske kirke har haft, har til fulde vist os at kirkens
samarbejde med staten og verden bare kan føre til KORRUPERET
KRISTENDOMSFORKYNDELSE og FORSTÅELSE AF EVANGELIET. Den romerske
katolske kirke er blevet SENTRUM I SKØGEKRISTENDOMMEN I VERDEN. Den
lutherske kirke og de protestantiske kirker er i mange sammenhænge
blevet dens lærevillige døtre. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 3)
På
baggrund af det som er sket med den romersk katolske kirke, er det
mere end bemærkelsesværdig at kirken enten har afskaffet 1000
års-riget, eller tror at Jesus først skal komme tilbage, når
verden er blevet "kristnet". Dette kalder vi for
"rekonstruktions" eller "hersketeologien". Denne
udbredelse er særlig stor i U.S.A., men den findes i stadig stærkere
grad i Europa.
De
personer som står for denne teologi, har ikke lært noget af de
fejltolkninger af det profetiske ord som er blev gjort op gennem
historien fra kirkens side. De er villige til at gøre de samme fejl
om igen. Den som ikke har lært noget af historien, må nødvendigvis
gøre de samme fejlgreb om igen, , men denne udvikling vil ikke
fremme Guds rigets udbredelse. Den vil bare være med til at lægge
en platform for Antikrist når han kommer.
Han
vil bygge på en storstilet alliance som er grundet på disse egne
religiøse tanker og ideer, skøge-kirkens ideer, de falske
religioner og filosofiske systemer i verden. Hans rige er af denne
verden og for denne verdens gud og hersker, som er Satan. Når Jesus
kommer tilbage vil han TILINTETGØRE Antikristens rige med sin
åndepust, som er hans ord, og oprette sit eget rige.
Både
Bibelens udsagn og udviklingen i verden for øvrigt, viser os at
verden ikke kommer til at blive "kristnet" før Jesus
kommer tilbage. Samarbejdet mellem den verdslige stat og kirke er
dømt til at MISLYKKES, for de hører begge med til forskellige sfære
og åndelige områder. Staten hører med til den verdslige sfære og
verdslige område, medens kirken burde høre med til Guds rigets
sfære og område.
Det
er først når Jesus kommer tilbage, at verden kan blive gennemsyret
af evangeliet. Der bliver ikke noget konkret og historisk Guds rige
på jorden før KONGEN KOMMER.
De
fleste teologer indenfor den lutherske kirke har desværre forladt de
oprindelige tanker om Guds riget på jorden, men vi har en del
hæderlige undtagelser..
Jeg
vil i den forbindelse gerne citere det som Ludvig Hope skrev om 1000
års-riget i sin bog: I disse sidste dage, s. 96-98: "Men Guds
ord siger os også en anden hviledags-helligdag, ikke som en stor
part af menneskeheden uden at gå gennem døden.
Der
skal komme en tid her på jorden, før denne tidsalders afslutning,
en hviletid efter mange og lange strids år Som fredsriget til Salomo
kom efter alle krigene David havde ført, således skal der også
efter en lang og tung strids tid komme en velsignet hviletid.
Da
skal lammet og løven æde græs på samme vold, da skal alle
krigsklæder brændes, kanoner og sværd gøres til plov jern, og
freden hvile over jorden som vandet dækker havets bund.
Det
er den fredens hvilehelligdag som vore trætte , skræmte æt ser
frem til med større længsel end nogen tid før, og vi må vel have
grund til at tro at HAN IKKE ER LANGT BORTE..
Det
er denne tid som har fået navnet 1000 års-riget. Om det vil jeg
ikke sige noget nu.
For
nogle år siden kom en træt arbejdsmand gående i Oslo og standsede
ved boghandlerens vindue hvor der var et billede som gjorde så
stærkt indtryk på ham at han græd. Hvad var det han græd for ?
Indenfor
glasruden hang det kendte billede af løven, lammet og kalven og
barnet som havde en palmegren i hånden for at lægge det om halsen
på løven. Dette billede som fortalte om fred og hvile, han længtes
mod den tid da det skulle opfyldes.
Mellem
alle de Guds Ord som jeg ikke forstår helt og fuldt, er også dette
om skabningen ,som sukker og lider såre endnu. Ja ikke bare det, men
også vi som har Åndens førstegrøde, også vi sukker med os selv,
og venter på barnekår, vort legemes forløsning: Rom. 8,22-23.
Jeg
ved en stund da bud der kommer
Om
hvilen efter dagens strid Da flytter verdens vintertid
For
evighedens glade sommer. Da foldes blomsterknoppen ud,
Og
rosen blomstrer skønt hos Gud. Da har den sprængt sit fængsel.
Gennem
hele Bibelen går dette løndomsfyldte 6-tal og 7-tal, som sikkert
indebær i sig guddommelig mål på vor tidsalder. I 6 dage skabte
Gud verden og på den 7. Hvilede han. I 6 år skulle de så og høste.
Det 7, år skulle jord, dyr og folk hvile. Efter 7 gange 7 kom jubel
året, hvor trællen var fri, og alle som af en eller anden grund
havde mistet sin ejendom, skulle få tilbage uden vederlag.
Det
50. År skulle holdes hellig, og da var der udråbt frihed for alle
bundne i landet. Jubelåret begyndte på den store forsoningsdag.
Hvor Luren larmede gennem landet. Medens offerlammet var lagt på
alteret, og blodet strøget på nådestolen, folket kaldtes ud fra
trældom til frihed. Efter denne ordning i det gamle Israel har
kristne ment at arbejdstiden er 6000 år. DET 7. ÅRTUSINDE BLIVER DA
1000 ÅRS-RIGET.
Jeg
har stor grund til at tro at dette er en guddommelig ordning, og at
jeg har ret til at vente dette FREDSRIGE med sin helligdags-hvile. 6
tallet er tallet til dyret, denne verdens tal: 666, men 7-tallet er
Guds tal. Jeg har sagt det før, men lad mig tage det op her: VOR
TRÆTTE ÆST MODNES FOR DEN LYSE TID. MÅTTE HAN SNART KOMME !
(Det
var vanskeligt for mig at oversætte det norske sprog- referent)
Jeg
er enig med Ludvig Hope og alle de andre, som hævder at denne tid
snart vil komme. Når vi ser på kalenderen, skriver vi i dag 1995,
og om ikke alt for længe runder vi et nyt 1000 år.
Vi
er da færdige med de 6000 år, som er arbejd og stridstiden til
menneskerne. Det næste 1000 år er menneskernes hviletid og jordens
sabbatshvile.
Denne
periode skal vare i 1000 år. Efter den tid kommer den nye himmel og
den nye jord, som har sine egne tidsperioder, som ikke er åbenbaret
endnu. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 1, kap.: Den rigtige
oversættelse af de græske ord "aion" og "aionios"
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm
ref. Egon Ladegaard Kristensen