Guds planer-hedninge modstand dos. 3
Oskar Edin
Indergaards : Guds planer med Israel og den kristne menighed.
Side 255-.
ISRAEL
OG DEN KRISTNE MENIGHED
Selve navnet Israel går
tilbage til Jakobs kamp med Yeshuah i Tanach: 1.Mos.32,24-32. Denne
beretning indeholder flg. Momenter:
a. Det var både en
åndelig og en legemlig kamp, v.24.
b. Det var Herrens
engel i egenskab af Yeshuah som kæmpede med Jakob. Jakob sagde til
Yeshuah v. 26.
- Navnet ”Israel” betyder: ”En som kæmper med Gud”, ”En som Gud kæmper for” og ”Guds styrke”
- Jakob vidste navnet på Herrens engel. Det vat Yeshuah, v.29 Jøderne udtalte ikke Guds navn.
- Jakob kaldte stedet ”Pniel”. Det betyder ”Guds åsyn” v.30. Det første møde var et personligt møde.
f.
Det andet sted kaldte han for ”Pniel”. Det andet møde går på
Jakobs og jødernes omvendelse i endens tid. Da Jakob gik forbi
”Pnuel”, så han solen rinde op v.30. 2. Pet.1,19.
g.
Jakob haltede på sin hofte efter mødet med Herrens engel, v.31.
Det betyder at hans naturlige styrke var brudt. Han var blevet en
Guds mand. Han var blevet afhængig af Gud i sin vandring videre
frem.
Israel
er Guds folk i den forstand at det er udvalgt
til at være det, men det er ikke et genfødt og frelst folk. Det
skal ske engang: Es.66,8. Sakarias 12,10-14.
Jøderne
er elsket for fædrenes skynd, men på grund af evangeliet (om den
frie nåde) er de fjender af Gud for vor skyld: Rom.11,28.
Da
jøderne ikke ville modtage Jesus fra Nazaret som deres Messias, blev
de sat til side. Dette gjaldt både det frelse-system, som de havde
(den messianske jødedom), og det gjaldt løfterne. Dette er ikke
ophævet, men det er sat til side. Det er parkeret for 2000 år.
I
vor tid er det blot et mindretal som bliver frelst, men på
slutningen af trængselstiden på 7 år skal de blive frelst som rest
og som levning, for sine kald og sine nådegaver angrer Gud ikke på:
Rom.11,29. Hele verden ser frem til at dette skal ske. Læs Ludvig
Hopes udtalelse om ”1000 års-riget” i min bog: Jesu Genkomst,
bind 4, s. 519-521.
Hele
skabningen ser frem til og længes efter denne tid: Rom.8,19-22.
Gud
har store planer
med Israel. ”Erstatningsteologien” har frarøvet jøderne deres
plads i frelseshistorien og selv aget denne plads. Den lever desværre
i bedste velgående i kirken og de kristnes organisationers
forkyndelse og forståelse af Guds ord. ”1000” års-riget er af
viklet i kirkens forkyndelse – det er bare dommen og evigheden som
ligger foran og ikke herligheden i ”Riget for Israel”
Teologerne
har et stort ansvar
for den negative holdning
som mange har overfor Israel i dag. Dersom de havde vovet at fortælle
menigheden og verden om Guds planer med Israel, så havde
kristen-folket og de verdslige forstået at meget af det, som sker i
Midt-Østen , er i samsvarende med Guds planer.
(Se
Oskar Skarsaune hæfte: Endetid, hvordan forstå Bibelens endetids
profetier? s.33-34. Han mener at alle profetier i G.T. Må nytolkes,
efter at Jesus er kommet. Han kaldet dette for
”Kristus-transformation”
Dette
er gal lære og udtryk
for ”erstatningsteologi”. Denne form for teologi har sin baggrund
i kirkefædrenes og Luthers syn på jøderne.
Se min bog: Guds løfter
til jøderne, s. 21-22.
Både antisemitismen og
antizionismen ligger latent hos mange mennesker, for det er naturlig
for det ikke genfødte menneske at godtage Guds planer med Israel og
jøderne. Se kap.: En kritisk vurdering af Jostein Gaarders kronik:
Guds udvalgte folk.
Gaarder
hævder flg. Om Israel og jøderne:
a.
Jøderne må jages ud af Israel igen.
b.
Jøderne har ingen ret til at forsvare sig.
- Jøderne glæder sig når de tager livet af de små børn.
- Jøderne er ikke et udvalgt folk.
- ”Davids-riget” vil ikke opstå i Israel.
Disse
synspunkter er det samme som at benægte Guds eksistens og hans
planer med Israel. Det er det samme som at benægte at Jesus er
kongen i dette rige. (Vidkunn Qusling kaldte dette rige for ”Satans
rige”
Gaarders
artikel er både antizionistisk og antijødisk. Der er den
værste kronik
som har været skrevet i Norge i mange år.
I
min bog Jesus Genkomst bind 5, s.228-242 har jeg opsat 53 kendetegn
på 1000 års-riget og Guds planer med jøderne. Vi må skille mellem
det Gud har sagt til Israel og det Gud har sagt til kirken. Vi må
lære os at fordel Guds ord på en ret måde: 2.Tim.2,15.
Der
har opstået en interessant diskussion i avisen ”Dagen”.
Religions-historiker Terje Emberland har hævdet at til trods
forkristen-folkets entusiasme og interesse for Israel, ligger der
mange antijødiske holdninger i kristen-folkets vurderinger. Dette
gælder både teologiske vurderinger og vurderinger angående jødisk
liv og kultur. Jeg tror desværre at han har en del ret i dette. Om
der ikke ligger antijødiske holdninger og direkte fjendskab, så
ligger der ligegyldighed,og
det er værre end fjendskab.
I
denne situation må vi skille mellem flg. Typer kærlighed og
begejstring:
a.
Kærlighed til Gud og Jesus. b. Kærlighed til Guds ord. c. Kærlighed
til det profetiske ord – at det går i opfyldelse. d. Kærlighed
til oprettelsen af staten Israel i 1948. e. Kærlighed til det
jødiske folk. f. Kærlighed til den rabbinske jødedom. Vi har i
stor udstrækning misopfattet jødedommen som noget negativt –
noget som Gud har tvunget ind på det jødiske folk. Dette gælder i
særlig grad Moseloven. g. Kærlighed til den messianske jødedom. h.
Kærlighed til den paulinske kristendom. i. Kærlighed til jødernes
krige.
Når
vi diskuterer disse punkter, opdager vi snart at vi har et meget
ambivalent forhold til Israel og jøderne. At vi har forskellige
vurderinger angående disse ting, er naturligt, men vi må forsøge
at se sammenhængen i dette. Vi må lære os at samle vor tanker til
et mere entydigt system. Se kapitlerne: Kærlighed til Israel og
jøderne og Kan vi bruge Bibelen i Israel-debatten?
Guds
ord opfordrer os til at elsk jøderne, for de er Guds folk og et
udvalgt folk. Jøderne og Israel har en del kendetegn. Se min bog:
Jesu Genkomst bind 5, s. 509-510.
Gud
kommer aldrig til at glemme jøderne, for de er hans folk på en
speciel måde. Hans udvælgelse af jøderne står evig fast. Løfterne
kan ikke svigte. De er nedfældet i Guds ord. Når tiden er inde til
at det kan ske, går det profetiske ord i opfyldelse. Se E. Berkovitz
udtalelse i min bog: Guds løfter til jøderne, s. 147-148.
I
Salme 2 står det at til trods for, at hedninger lægger planer om at
ødelægge Israel, så ler Gud af dem og spotter dem. Han skal i sin
tid knuse fjenderne.
Det
som kendetegner jødernes fjender og jødernes arabiske og islamiske
naboer i dag, er godt udtrykt i Salme 120,7, hvor der står: Jeg
(jøderne) er kun fred, men når jeg taler, er de færdige til krig.
Jøderne
er kommet for at blive. Der er ingen magt i verden som formår at
ødelægge den jødiske stat og tilintetgøre jøderne. Gud sagde til
Messias: Salme 110,1. og Es.54,17,9.
Gud
skal dømme hedningerne for to forhold, og det er:
a.
De spredte Guds folk blandt hedningerne. b. De delte Guds land: Joel
3,7.
I
Rigets tid skal hedningefolkene komme med gaver til jøderne. Dette
gælder også på den nye jord: Åbenbaring 21,24. Se kap: Den nye
himmel og den nye jord – er ikke det samme som ”himmelen”.
Jøderne
er Guds folk på en speciel måde. De er udtaget gennem løfter og
pagter. Menigheden er udtaget gennem Guds nåde.
Første
gang Jesus kom med tilbudet om Riget for jøderne, var det et
frivilligt tilbud.
Næste gang han kommer, vil det være et tvunget
tilbud. Det
som sker nu, er at Gud samler nationerne mod Israel således at
jøderne til slut skal komme i en presset situation, at de må bede
Gud om hjælp mod deres fjender.
I
vor tid fører Israel aktiv krig på 3 fronter. Det er mod Libanon,
på Vestbredden og i Gaza. I endens tid vil alle nationer samle sig
mod Israel: Åbenbaringen 16,16. Joel 3,19. Sakarias 13,3. Es.29,2.
”Ariel” betyder ”Guds løve”
Abraham-pagten og
Sina-Pagten
Udvælgelsen af jøderne
går tilbage til Abram som betyder ”ophøjet far”. Efter at Gud
havde handlet med hedningerne i 2000 år, måtte han opgive denne
plan. Han udtog sit eget folk blandt hedninge-folkene. Han udvalgte
sig en mand, Abram, fra Ur i Kaldæa, førte ham til Kanåns land og
gav ham en række løfter og oprettede en pagt med ham der:
1.Mos.12.17.
Abram levede i en
ubetinget nådepagt
frem til han blev 99 år. Han fik frelsen og løfterne på grund af
Guds nåde. Da han indgik pagten med Gud: 1.Mos.17,1-14, blev der
stillet krav til ham i vandringen som troende. Dette var forskellige
ofringer, omskærelsen og det forhold at han blev udfordret til at
ofre sin søn, Isak.
Denne
periode som er Løftets Tidsperiode, er derfor en delt
tidsperiode
med hensyn til retfærdigheds-begrebet: Se kap. De to budskaber fra
Guds trone efter Golgata.
Løfterne
til Abraham blev ikke ophævet da Sina-pagten blev oprettet.
Sina-pagten blev lagt ved siden af Abraham-pagten: Gal.3,19.
Abraham-pagten
manglede også et etisk fundament. Dette er også en af grundene til
at Moseloven blev lagt ved siden af Abraham-pagten.
Begrebet ”Abrahams
æt” betyder 4 ting:
a.
Den troende del af Abrahams etniske æt. b. Den vantro del af
Abrahams – æt
- Kristus: Gal.3,16. d. Den kristne menighed: Gal.3,29.
Vi
må ikke betragte Abraham-pagten og Sina-pagten som modsætninger.
Der er forskel, men der er også ligheder. Der har være en tendens
indenfor kirkes teologi at betragte Abraham-pagten som en udelukkende
nåde pagt og Sina-pagten som blot lov-pagt.
Dette
er ikke ret. Jødedommen regner ikke med love og nåden som
modsætninger således som vi gør det i vor teologi. Jøderne ser
det således at også opfyldelse af loven er med på at fremme
frelsen.
En
sammenligning mellem den messianske jødedom og den paulinske kr.-
dom.
Det
som er sket i kirkens teologi, er at den sammenblander den paulinske
ind i den messianske jødedom eller omvendt.
Der
er stadig flere som ser og forkynder, at vi må skille mellem de to
evangelier i N.T., og det er Rigets evangelium og det paulinske
evangelium.
Det
sker ikke uden protester – både fra teologerne og kristen-folket.
Paulus
forstod at der var forskel på jødedommen og den forkyndelse som han
havde. Han lærte at loven var ophævet som
døråbner
for frelsen.
Den
gjaldt ikke for vor tidsperiode som er den frie nådes tidsperiode:
Ef.2,15 og Kolos.2,15 og Rom.6,14.
Dette
betyder ikke at vi ikke har nogen lov i den kristne menigheds
tidsperiode, men det betyder at vi er fuldstændig løst
fra Moseloven
og Jesu uddybning af den.
Vi
er under den frie nåde og de ca. 400 forskrifter som Paulus
opstillede for den kristne menighed.
I
og med at vi er under den frie nåde, så har Paulus i sine
forskrifter til den kristne menighed ikke
noget med frelsen at gøre.
De har med vandringen at gøre: Ef.2,10.
If.
Den paulinske lære er vi (den nye skabning) døde i forhold til 4
ting og det er:
a.
Vi er død i forhold til verden:
Gal.6,14.
b. Vi
er død i forhold til kødet: Gal.5,24.
- Vi er død i forhold til synden: Rom.6,1-2.
- Vi er død i forhold til loven: Rom.7,4.
Paulus udtaler sig
positivt om loven. Den var god, hellig og retfærdig: Rom.7,12 og
v.14, men i den nye tidsperiode, som er den frie nådes tidsperiode,
er den jødiske lov blevet tilsidesat i vandringen
for den troende. Vi er løst fra loven:
Rom.7,6. 6,14 og Ef.2,8-9.
Jesus
opfyldte alle lovens krav både for jøder og for hedninger. Vi
hedninger har aldrig været under den jødiske lov, men vi aldrig har
været under ”samvittighedens lov”: Rom.3,19-20.
Da
Jesus kom første gang opfyldte han Moseloven for jøderne. Dette
betyder 4 forhold og det er:
a.
Han opfyldte det som var skrevet i Moseloven og i profeterne om ham.
b.
Han uddybede budene i Moseloven således at det blev vanskeligere at
holde for
jøderne
dette peger på ham selv som den som opfyldte loven for jøderne til
deres frelse, og det peger fremover mod den nye pagt i Jesu blod og
”1000 års-riget”.
- Han tolkede loven på en ret måde idet han borttog farisæernes og de skriftlærdes mange tolkninger af dem.
- Han opfyldte loven til frelse for jøderne: Se Matt.5,17-19 hvor disse 4 punkter er beskrevet.
Da
Jesus kom første gang, introducerede han den
nye pagt i sit eget blod: Matt.26,27-28. Hebr.8,15.
Jesus
introducerede en ny pagt og et nyt
præstedømme
for jøderne på Golgata. Muligheden var derfor tilstede for det
jødiske folk til at gå ind i den nye pagt i Jesu blod, men mange af
dem forkastede Jesus og dermed forkastede de muligheden til at indgå
i den nye pagt i Jesu blod. Den var grundlaget for oprettelsen af
”Riget for Israel”.
De
var ikke de messianske jøder som svigtede, for de kom til tro på
Jesus, men det var det jødiske folk som svigtede med dets religiøse
ledere i spidsen. De ville ikke anerkende Jesus fra Nazaret som deres
Messias. De stødte an mod frelsesklippen
som Gud havde nedlagt i Sion. Han blev en anstødsklippe
og en snuble-sten
for dem: Rom.9,31-33.
Jøderne
lagde mere vægt på lovgerningerne end de gjorde i troen på Jesus
og Guds nåde i Jesu forsoning. Den rette rækkefølge er omvendt.
Det var troen på Jesus som gav jøderne frelse.
Den
nye pagt i Jesu blod kommer ikke til at blive introduceret for det
jødiske før de modtager Jesus som deres konge og deres Messias og
det vil først ske i slutningen af
den store trængsel: Rom.11,27.
Den
jødiske lov var ikke ophævet for det jødiske folk og de messianske
jøder. De var forpligtet både på opfyldelsen af loven og troen på
Jesus. Dette er et udtryk for Rigets
læreform.
Der er ingen modsætning mellem Jesu forsoning og Moseloven. De havde
forskellige funktioner i frelsen.
Da
Paulus kom til Jerusalem i år 58, sagde de messianske ledere til
ham: Ap. Gr. 21,20.
Apostlene
forstod efterhånden at ”Riget for Israel” ikke kom til at blive
oprettet med det samme. Det kom ikke til at blive oprettet før
det fulde tal af Efraim
havde omvendt sig til Herren: Rom.11,25-26. Se kap: den rette
fortolkning af Romer- brevet 11,16-27.
Til
trods for at apostlene efterhånden forstod at Riget ikke kom til at
blive oprettet med det samme, forkyndte de ”Riget”! Og fremlagde
de læremæssige sandheder for dette Rige. De forkyndte både Jesu
forsoning, budene i Moseloven. Jesu fortolkning af dem og nåden. De
forkyndte både lov og nåde. De forkyndte ikke det paulinske
budskab.
Deres
frelsesbudskab var knyttet til profetere og det profetiske ord. Det
angår Israel og ikke den kristne menighed. De forkyndte den nåde og
den frelse som profeterne i Tanach havde beskrevet:1.Pet.1,10.
Forholdet
mellem Moseloven og den nye pagt i Jesu blod
Det var ikke hele
Moseloven som bortfaldt ved Jesu forsoning. Budene, Jesu
uddybning af budene, vanddåben og en del af ofringerne i templet
faldt ikke bort. Det skal videreføres ind i ”1000 års-riget”.
Der er mange som ser på Moseloven og den nye pagt i Jesu blod som
modsætninger, men
det er ikke en rigtig vurdering. Både Jesus og apostlene byggede op
deres lære rundt omkring Moseloven.. Jesus sagde flg. Om dette:
Matt.5,17-19.
En
af hensigterne med den nye pagt i Jesu blod, var at Den Hellige Ånd
skulle komme. Han skulle have flg. Opgaver for det jødiske folk:
a.
Han skulle være et frelsespant for jøderne.
b.
Han skulle pege på Jesus som jødernes messias: Jer.31,34.
- Han skulle forklare Skrifterne for dem.
- Han skulle lære dem alle for
hold –
også det som havde med fremtiden at gøre: Johs.16,12-14
e. Han skulle gøre det
således at de formåede at holde alle Jesu bud og forskrifter. De
skulle få et nyt hjerte og et nyt sind: Ezekiel 36,27
I den messianske
jødedom har vi ingen modsætninger
mellem budene i Moseloven og nåden, således som vi har det i den
paulinske kristendom. Budene i Torahen åbner op for Guds nåde. De
stod i nådens tjeneste.
Dette gjaldt først nåden og et godt liv i tiden og i forlængelse
af dette et tidsallerlig liv i ”Riget for Israel”: 5.Mos.28,1-68.
Der
er ikke modsætninger mellem Moseloven og den nye pagt i Jesu blod
som mange hævder. Det, som skete med budene i Moseloven, var det
forhold at medens jøderne selv måtte stræbe med at holde budene
under den første pagt, så virkede Den hellige Ånd i deres hjerter
således at de formåede at holde budene i loven.
Der
er elementer i den gamle pagt som videreføres i den nye pagt i Jesu
blod.
Begrebet
”den nye pagt”
kan også oversættes med ”den
fornyede pagt”.
Vi
har flere eksempler fra Tanach at en pagt blev fornyet, når der
indløb nye momenter, som havde betydning. Vi kan kalde sådan en
pagt for en justeret eller en forandret
pagt:Hebr.7,12.
Selv
om den kristne menigheds tid ikke havde kommet, så ville den første
pagt være blevet forandret, for den var baseret på et løfte om en
ny pagt og en bedre pagt: Jer.31,31-34.
Det
som bortfaldt ved den nye pagt i Jesu blod, var en del af
offertjenesten i templet
Der
skulle også introduceres en ny præstetjeneste, men det blev der
ikke anledning til både på grund af det store flertal af jøderne
ikke ville modtage Jesus som deres frelser og ypperstepræst, og på
grund af at templet i Jerusalem var ødelagt i år 70.
Der
skal bygges et nyt op i Jerusalem.
Jesus skal være ypperstepræst i dette tempel. Det er Zadoks sønner
som skal være præster i det nye tempel i Jerusalem og ikke Arons
sønner: Ezekiel 43,19. 44,15-31 og 48,11.
De
offer, som skal forrettes der, skal være minde-offer
om Jesu forsoning og underkastelse-offer
for Jesu styre.
Dette
viser at den nye pagt i Jesu blod ikke er instrueret fuldt ud for det
jødiske folk endnu. Det var blot en del af den nye pagt som
fungerede for de messianske jøder. For at en pagt skal være fuldt
ud virksom må hele pagten være i funktion, og det var den ikke for
jøderne.
I
den kristne tradition og i den kristne fortolkning har man betragtet
Sina-loven nærmest som en uhyrlighed,
som Gud har presset ind på jøderne. Det er ikke sandt. Jøderne
modtog godvillig og med glæde både kravene og løfterne i
Sina-pagten. Jøderne ser på Sina-pagten som en ægteskabs-kontrakt
mellem sig og Gud.
Ved
Sina fandt der en forlovelse
sted mellem Gud og jøderne. Moseloven bliver betragtet som en god
gave som
jøderne fik. Se min bog Jesu Genkomst bind 4, kap.?
Efter
forlovelsen mellem Messias og jødefolket ved Sina, forlod Messias
jødefolket, for at bygge et hus til bruden på sin fars ejendom.
Dette gjorde han ni forsoningen. Medens brudgommen var borte,
svigtede jøderne Herren gang på gang. De holdt ikke hans lov, og
brudgommen gav sig god tid. Se Højsangen hvor alt dette er
beskrevet. Se også min bog: Jesu Genkomst bind 4, s. 456-493.
Ved
Jesu første komme kom han endelig tilbage, men den jødiske brud var
heller ikke da rede til at tage imod ham som sin brudgom og Messias.
Se min bog Jesu Genkomst bind 4, kap: Israel er Herrens brud og
hustru og den jødiske bryllupsfest peger på Jesu første og anden
komme.
”Riget for Israel blev udsat”
Da
Jesus kom første gang, kunne brylluppet,
som er et billede på ”Riget for Israel”
have
været fejret.
Jesus
kom ikke med tilbudet om Kirkens tid,
men han kom med tilbudet om ”Riget for Israel”. Både døberen
Johannes, Jesus og apostlene forkyndte at ”Himlenes rige var nær”.
Det betyder at det var etableret. Budene i den mosaiske lov var
uddybet. Jesu forsoning havde fundet sted, og Den Hellige Ånd var
kommet. Det stod til jøderne om de ville modtage den nye pagt i Jesu
blod fuldt ud. Jesus ventede på at jøderne skulle omvende sig,
således at han kunne komme tilbage ”på (og med) himmelens skyer”,
for at oprette ”Riget for Israel”.
Nådetiden
for oprettelsen for ”Riget for Israel” varede til Paulus
omvendelse i år 37. Da introducerede Gud en ny
tids-husholdning og det blev den frie nådetid.
Denne
tidshusholdning baserer sig ikke på
pagter, men
på Guds nåde og kærlighed og på de paulinske hemmeligheder.
Den
blev bestemt af Gud før verdens
grundvold blev lagt: Ef.1,4.
2.Tim.1,9.
Den
nye pagt i Jesu blod er ikke oprettet med den kristne menighed, men
den er oprettet med jøderne, for den er baseret på et løfte til
jøderne. Vi skal alligevel få lov til at administrere dele af den i
vor tidsperiode:2.Kor.3,6. Det gæler da de forhold som har med
frelsen, nåden og Den Hellige Ånd at gøre.
Vi
er kommet ind i denne pagt ikke gennem pagter, men gennem Jesus
forsoning.
Vi
som før var langt borte er kommet nær
til ved Jesu blod: Ef.2,13.
Hvad
der gælder budene og forskrifterne i Moseloven, da er den kristne
menighed
ikke
underlagt dem. Vi er ikke under
jødernes lov, men vi er under nåden.
Det er den nåde ”som er givet os fra tidsalder- tider af”, men
som blev åbenbaret for Guds hellige apostle og profeter, da tiden
var inde at det kunne ske: Ef.3,4-5.
I
og med at Gud havde introduceret en ny tidshusholdning ved Paulus
omvendelse, så fik vi en afviklingsperiode
for den
messianske jødedom frem til Jerusalems ødelæggelse i år 70. I
dette år blev templet i Jerusalem ødelagt og brændt, og ofringerne
og de forskellige renselsesskikke stoppede af sig selv. Den mosaiske
pagt med det aronitiske præstedømme var dermed formeldt ophævet og
sat tilside, men den fulde gennemføring
af den nye pagt i Jesu blod må vente til Jesu genkomst for jøderne:
Hebr. 8,13.
Paulus
lagde en ny grundvold
for menneske frelsen. Den var funderet på Jesu forsoning og Jesu
undervisning til Paulus: 1.Kor.3,10-11.
Ikke
med opbygning – opfyldelse af loven og troen på Messias, men den
var bygget på Jesu forsoning og den frie nåde.
Den
havde ikke Jesus som Messias
som sit åndelige grundlag, men Jesus
Kristus som hovedet for den kristne menighed,
Messias var ingen hemmelighed for det jødiske folk. Han var den
centrale skikkelse i
hele Israels historie og han er det endnu. Af den grund kunne Paulus
også skrive at Kristus er Guds
hemmelighed: Kolos.2,2.
Vi
må skille mellem Jesu to roller.
Den ene er som Messias og jødernes frelser.
Den
anden som den opstandne Jesus og
hovedet for den kristne menighed.
Vi
forkynder ikke længere Jesus som Messias: 2.Kor.5,16, men vi
forkynder ham som den opstandne frelser og hovedet for menigheden,
for tilbudet om ”Riget” er sat til side.
Der
er ingen modsætninger mellem Jesus og Paulus. Paulus havde sin lære
fra Jesus. Han kaldte sig for Jesu
apostel:
Ef.1,1. Og sin lære for: Mine veje i
Kristus og Mit evangelium: Rom.16,24-26.
Brevet
til Galaterne 2,7-8 beskriver de to evangelier, og det er
omskærelsens evangelium og
u-omskærelsens evangelium.
Disse benævnelser er forkert oversat i vore Bibler. De messianske
jøder skulle forkynde omskærelsens evangelium til jøderne, og
Paulus skulle forkynde u-omskærelsens evangelium til hedninger.
Paulus
skrev også at der blot var et
evangelium,
som skulle forkyndes for hedninger, og det var hans evangelium:
Gal.1,6-7.
Judaisterne,
som forkyndte ”riget for Israel”, forkyndte ikke noget galt
evangelium, men det skulle ikke forkyndes for hedninger. Det havde
med ”riget for Israel” at gøre. Budene i Sina-loven, Jesu
fortolkning af den og den nye pagt i Jesu blod, havde en central
rolle i
denne forkyndelse. Se Jakobs brev og de andre jødiske Skrifter hvor
opfyldelse af budene i loven var nødvendig
i vandringen for de messianske jøder.
I
den messianske4 jødedom havde loven flg. Funktioner:
- a. Den skulle vise jøderne hvordan Gud ville, at de skulle leve.
- b. Den lovede jøderne at den, som holdt loven, skulle få et godt liv og arve frelsen i rigets tid og senere på den nye jord.
- Loven åbnede op for frelsen.
- Med loven kom også en erkendelse af synden: Rom.3,19-20.
- Ingen kan holde loven ved egen frelse.
- Budene i loven skal ikke bortfalde: Matt.24,35.
- Dele af loven skal komme tilbage i Rigets tid: se Es.33,14-17 og 56,1-2.
De paulinske hemmeligheder
Da
jøderne ikke ville tage imod tilbudet og Riget, oprejste Gud en ny
mand, som kom med et delvis nyt
evangelium,
og det var Paulus. Han kom med den kristne menigheds mange
hemmeligheder. Dette evangelium er ikke knyttet til hverken jødernes
løfter eller jødernes pagter, men det er knyttet til hemmeligheder,
Guds nåde og troen på Jesus som den opstandne frelser og som
hovedet for menigheden.
Det
er på dette område at teologerne indenfor både den lutherske og
reformerte teologi tager fejl. De magter ikke at skille mellem ”Riget
for Israel” og den kristne menighed. De formår ikke at se at det
er to forkyndelser i N.T.
De sammenblander til et blandingsevangelium
som har mistet meget af sin kraft,
for Gud kan ikke stadfæste sit ord fuldt ud, når forkyndelsen er
forkert.
Paulus
kom med hemmeligheden
angående den kristne menighed: Ef.3,1-11. Der er flere
hemmeligheder, og de troende kender til de fleste af dem, men det er
en hemmelighed som mange kristne ikke kender til, eller som de ikke
vil forkynde og tro fuld ud på, og det er det forhold at vi er
frelst af nåde uden gerninger, og at det er nåden som opretholder
vor frelse. Frelsen ligger helt udenom os selv. Mange kristne vil
gerne blande ind vore ”gode” gerninger i opretholdelsen af
frelsen, men det er forkert
teologi
i vor tidshusholdning.
Af
andre hemmeligheder nævner jeg kort:
a. Hemmeligheden med at
jøderne og hedningerne er ligestillet i Jesu legeme: Ef.2,15-18
b. Hemmeligheden med
Jesu legeme, der Jesus er hovedet for menigheden, og hver enkelt af
os troende er lemmer på Krist legeme.
- Den åndelige enhed i legemet. Hovedet kan ikke skilles fra resten af legemet. Det som er sket med Kristus, skal også ske med resten af legemet.
d. Hemmeligheden med den kristne menigheds bort-atomar:
1.Kor.15,51-52 og 1.Tess.4,14-18.
e.
Hemmeligheden med Kristus i os, som er det samme som Den Hellige Ånd
i os. Kristus og Den Hellige Ånd er det samme: Kolos.1,26-27.
f. Hemmelighed med
Messias er Gud: Kolos.2,2-3.
g. Hemmeligheden med at
Gud blev et menneske. Det bliver også kaldt for ”Gudsfrygtens
hemmelighed” eller ”Gud-lighedens hemmeligheder”: 1.Tim.3,16.
Dette betyder at vi skal blive ham lige, for vi skal se ham som han
er.
h. Hemmeligheden med at
vi er indsat i himmelen sammen med Jesus. Vi er sat ind i himmelen
sammen med Jesus før
verdens grundvold blev lagt::
Ef.1,4.
Det betyder at den
kristne menighed allerede nu er fuldtallig
til stede i himmelen. Vi
danner en åndelig enhed med Jesus. Vi er udvalgt fra evigheden af.
Vi kan ikke
miste frelsen,
for den kristne menighed udgør en åndelig enhed med Jesus, hvor han
er hovedet for menigheden, og hver enkelt af os som tror og er
genfødt, er dele af Jesu åndelige legeme.
Vi er højt
hævet over alle ting. Dette er vor position for altid. ”Højt over
(gr. hyperano) enhver magt og myndighed og vrede og herredømme og
ethvert navn som nævnes, ikke bare i denne verden, men også i den
kommende.”: Ef.1,21 og 4,10
Hemmeligheden med at vi
bliver gjort ligedannet med Guds Søns billede. Det betyder at den
kristne menighed har de
samme åndelige egenskaber,som
Jesus har: Rom.8,29.
Den kristne menighed
har en enestående position, for den er velsignet med al åndelig
velsignelse i himmelen i Kristus: Ef.1,3.
Den
enkelte troende kan ikke falde ud af nåden.
Den kristne menighed
kan ikke
falde ud af nåden,men
det som den enkelte troende kan miste, er ti ting, og det er:
a.
Nådelønnen: 1.Kor.3,11-15 og
b.
Et helliggjort liv.
Der er næsten ingen
som forkynder, at den, som engang er frelst og genfødt, ikke kan
falde ud af Guds frelsende og bevarende nåde. Den, som forkynder
det, bliver anset for at være en vranglærer, men sandheden er at
dette er det
vigtigste punkt
ved Paulus hans nådebudskab. Dette går som
en rød tråd
gennem alle hans breve undtaget Hebræerbrevet som er skrevet til de
messianske jøder: Se Rom.8 og Ef.1-3.
I
flg. Rom.8 står der:
a. At ”der er ingen
fordømmelse
for den som er i Jesus Kristus” v.1.
b. At ”lovens krav
er opfyldt i os” v.4.
- At Guds Ånd bor i os. v.9.
- At Guds Ånd, som bor i os, skal levendegøre os efter vor død. v.11.
- At Ånden vidner med vor ånd at vi er Guds barn. v.16.
- At vi er Guds arvinger og Krist medarvinger. v.17.
- At både Den Hellige Ånd og Jesus går i forbøn for os. v.27.
- At vi er kaldet efter hans råd. v.28
- Ar vi forud er kendt, bestemt,kaldt, retfærdiggjort og herliggjort v.29-30
- At Gud vil give os alle ting sammen med Jesus. v.32.
- At ingen kan anklage os for Gud. v.33.
- At ingen skal kunne skille os fra Guds kærlighed i Jesus Kristus. v.35 og 38-39.
- At vi vinder mere end sejrer i troen på Jesus. v.37.
Begrebet ”frelse”
betyder ikke blot genfødelse,
men det betyder også bevarelsen
som kristen og indsættelsen
i himmelen.
Mange har set altfor snævert på dette begreb og ment at det blot
har med genfødelsen at gøre, men det angår hele
frelsen.
Frelsen er både en
proces og et endeligt produkt. Vi
kan ikke blive mere frelst end vi er akkurat nu.
Der
er 3 trin i frelsen, og de er:
- retfærdiggørelsen
- helliggørelsen
- herliggørelsen
Alt dette er inkluderet
når vi kommer til en levende tro på Jesus. Det er genfødelsens
gave til den troende:
Rom.8,29-30 og 1.Kor.1,30.
Når et menneske bliver
frelst, får de et nyt
liv: Dette
nye liv er perfekt
overfor Gud. Det har ikke synd. Det nye liv er det samme som ”Kristus
i os”. Vi har fået et nyt sind. Vi har fået Krist sind:
1.Kor.2,16.
Ved den kristne
menigheds bort-atomar skal vi også få et nyt legeme. Vort gamle
legeme skal overklædes med det nye legeme, som venter på os i
himmelen: 2.Kor.5,2.
I Paulus forkyndelse er
loven taget
ud af frelsessammenhængen.
Den åbner ikke længere op for frelsen, således som den gjorde det
i den messianske jødedom. Det er nåden
som åbner op for frelsen i vor tidsperiode, og af den grund er det
også galt at forkynde loven til de u-frelste. Loven er sat til side
i frelse-spørgsmål i vor tidshusholdning.
”De (Paulus og
Barnabas) blev en lang tid der (I Ikonium) og talte frimodig i
Herren, som gav sit
ord om nåden vidnesbyrd,
idet han (Herren) lod regn og undere ske ved deres hænder”: Ap.
Gr. 14,3. Rom.2,4. Titus 2,11-12.
I den paulinske
kristendom bliver frelsen ofte beskrevet i enten precens
eller aorist. (Aorist
udtrykker en begivenhed som er afsluttet i fortiden, og som sker
pludselig.)
”For dem som Han
forud
kendte (tiden
er aorist”) til at være ligedannet med hans Søns billede, for at
han skulle være den førstefødte blandt mange brødre, og dem som
Han forud
bestemte (tiden er ”aorist”). Har
han også kaldt
(tiden er ”aorist), og dem som Han kaldte
(tiden er ”aorist”), dem har Han også retfærdiggjort
(tiden
er ”aorist”) og dem som Han retfærdiggjorde
(tiden er ”aorist”) dem har
Han også herliggjort
(tiden er ”aorist”) Rom.8,29-30.
”For af nåde er
(presens) i frelst, ved tro det er ikke jer selv. Det er Guds gave,
ikke af gerninger, for at ingen skal rose sig” Ef.2,8-9.
”Lovet
være Gud vor Herre Jesu Krist Fader, han som har
velsignet(tiden
er ”aorist”) os med al åndelig velsignelse i himmelen i Kristus,
ligesom han udvalgte
(tiden
er ”aorist”) os i ham før verdens grundvold blev lagt for at vi
skulle være hellige og ulastelige for hans åsyn: Ef.1,3-4.
I den messianske
jødedom sker der en kontinuerlig
udvælgelse og prøvelse.
De messianske jøder
var frelst af nåde ved tro, men i vandringen måtte de fremvise gode
gerninger
I den paulinske
kristendom er udvælgelsen sket en
gang for alle troende mennesker.
Vi er lige så meget frelst som Jesus er det,
for vi er alle lemmer på Krist legeme.
Vi er udvalgt i Kristus før verden blev til: Ef.1,4. Vi er sat ind i
himmelem sammen med Jesus: Ef.2,6. Og vi kan aldrig mere komme ud
derfra. Dette er en begivenhed som skete før verdens grundvold blev
lagt: Ef.1,3 og 2,6.
I den messianske
jødedom er der ingen modsætning mellem nåden og loven således som
der er i kristendommen. I den messianske jødedom samarbejder nåden
og loven i bevarelsen af en troende. Vi kan sige at Loven
stod i Nådens tjeneste.
Dette kalder vi for
lovens evangelium.
I
jødedommen spurgte jøderne hvad
de skulle gøre,
for at arve tidsalder- liv (et liv i den kommende tidsalder):
Matt.19,16-26.
I kristendommen spørger
vi hvad
vi skal tro
for at arve tidsalder-liv, som er et liv i himmelen, i den messianske
tidsalder: Ap. Gr.16.30.
I kristendommen er
lover taget bort. Vi er ikke længere under loven, men vi er under
nåden: Rom.6,14.
Mange troende er usikre
på deres egen frelse. De ved ikke om de er frelst, eller ikke. De
ser på sig selv og deres egen uværdighed og overfører dette på
frelse-spørgsmålet.
Dette
bliver galt, for vi er frelst af nåde ved tro uden gerninger.
Der
er flere grunder til denne usikkerhed, og de er:
a. Forkyndelsen er
forkert. De fleste teologer, præster og forkyndere taler ikke om
frelsens
sikkerhed,
men de taler om frelsens
usikkerhed. De
forkynder at dersom man ikke holder Guds bud, falder man ud af nåden.
Dette er gal forkyndelse.
b. De 4 evangelier og
de andre jødiske Skrifter b liver blandet ind i Paulus han
forkyndelse. (Læs Johs.15,1-10) Dette er ikke en beskrivelse af den
kristne menighed, men det er beskrivelse af den messianske menighed.
- Teksterne i Johs. Åbenbaring, kap.2-3, som er skrevet til de 7 lilleasiatiske menigheder, bliver blandet ind i den kristne menighed forkyndelse Hvor der stå flg. udsagn: ”Jeg ved om dine gerninger og dit arbejde og dit tålmod.” Åbenbaringen 2,2.
Kom derfor i-hu hvad du er faldet fra (din første
kærlighed), og omvend dig (hold loven og Jesu undervisning) og gør
de gerninger, ellers (betingelse) kommer jeg over dig og vil flytte
din lysestage (som er et billede på frelsen i Jesus Messias) fra
dens sted, hvis (betingelse) du ikke omvender dig. Åb. 2,5 v 23, kap
3,2 v.16-17.
Disse udsagn har
ingen ting med den kristne menighed at gøre.
Vi er frelst af nåde
ved tro uden gerninger. Hvornår skal vi begynde at forstå og
forkynde at frelsen er sikret
for den som har en levende tro på Jesus Kristus?
- Vi kan heller ikke bruge de udtryk som står i Hebr. 6,4-6 og 10,26-31 om muligheden til at falde ud af nåden, for de angår ikke den kristne menighed, men de angår den messianske menighed. De af jøderne som gik tilbage til den rabbinske jødedom, faldt ud af nåden.
Den kristne menighed kan ikke falde ud af nåden, men
den enkelte troende kan tabe nådelønnen: 1.Kor.3,10-, og et
helliggjort liv. Se min bog: Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus,
kap: En genfødt kristen kan ikke falde ud af nåden og Den frie
nåde.
Vi skal have sejer over synden i vore liv
Teologerne
og forkynderne lærer at den, som lever i bevidst eller åbenbar
synd, ikke kan arve Guds rige. Dette er forkert. En kan leve i
bevidst eller åbenbar synd og alligevel være en kristen. Mange
kristne slider med synd i deres liv. Paulus giver i sine Skrifter
klar besked om hvordan vi skal leve, for at blive synden kvit i vore
liv. Vi magter det ikke selv, men Den Hellige Ånd som bor i os,
formår det. Vi skal overlade det til Ham: Gal.5,16. Titus 2,11-12.
Det
normale er at en kristen har sejer over synden i sit liv, og dersom
han ikke har det, må han bede Den Hellige Ånd om hjælp. Han må
lægge sit liv under Den Hellige Ånds hjælp og vejledning.
Der
er noget galt med kristenlivet når en kristen ikke har sejer over
synden i sit liv. Når dette sker, har vi ikke overladt alt til
Herren. Dette er ikke den rette måde at leve på, for den giver
ingen vækster i kristenlivet. Den giver blot nederlag og
frustration. Desuden fører den til tab af nådeløn og lille åndelig
vækster.
De
som lærer, at en kristen ikke kan blive frelst, dersom han lever i
bevidst eller åbenbar synd, har graderet synden i to kategorier, og
det er:
a.
Synd som kan blive tilgivet.
b.
Synd som ikke kan blive tilgivet.
I
den paulinske teologi bliver synden ikke delt op i disse to
kategorier.
Synden
er taget bort
for en som tror på Jesus. Vi er en ny skabning i Jesus Kristus. Vi
er allerede her og nu sat ind i himmelen sammen med Jesus Kristus.
I
den messianske jødedom derimod var der to
typer synd,
og det var:
a. den synd som der var
tilgivelse for.
b. Den syn som der ikke
var tilgivelse for: 1.Johs.5,16
Grunden
til at der er to typer synd i den messianske jødedom, er det indhold
at loven eller Jesu første undervisning graderer synden som:
tilgivelig eller utilgivelig.
De
utilgivelige synder i den messianske jødedom var flg. Synder:
a.
Bespottelse mod Den Hellige Ånd: Matt.12,31-32.
b.
At jøderne ikke holdt loven og Jesu første undervisning i
vandringen som troende
- At de messianske jøder gik tilbage til den rabbinske jødedom: Hebr. 6,4-5.
- At jøderne forkastede Jesu som Guds Søn og verdens frelser. Se kap: De to budskaber fra Guds trone efter Golgata.
Kirken,
de kristne organisationer, menighederne og mange kristne graderer
de enkelte synder
som Paulus satte op i forskellige syndekataloger i sine breve og
pladsseered dem i to kategorier af synder, og det er:
Den rette forståelse af syndekatalogerne
I
synde-katalogerne i 1.Kor,5,9-10 og 6,9-10 er der stillet op
henholdsvis 6 og 10 synder, som er blevet karakteriseret som særlige
grove synder. Det bliver også understreget i 1.Kor,69 at den som gør
disse synder, ikke kan arve Guds rige.
Disse synder er: 1.
Hor. 2. Ægteskabsbrud. 3. Homoseksualitet. 4. Anden sexgal umoral.
5. Tyveri. 6. Havesyge. 7. Afgudsdyrkelse. 8. Bagtalelse. 9.
Alkohol-misbrug. 10. Røveri.
Når
vi analyserer disse 10 synder, er der to måder at forholde sig til
dette på, det er:
- Man graderer synden som mere eller mindre alvorlig derved opsættes to grupper, og de er:
a.
Synd nr. b. e. f. h. i og j kan en kristen tillade sig at gøre og
alligevel være en
kristen.
b.
Synd nr. a. c. d. og g kan en kristen ikke gøre. Dersom han gør
disse synder vil
han
falde ud af Guds nåde og ikke arve Guds rige
- Man graderer ikke synden, men hævder at alle, som gør disse synder, ikke kan arve Guds rige. Dette er den enkelte måde at gøre dette på. Dette kommer til udtryk indenfor mange af de lutherske organisationer. For dem en denne problemstilling enkel. De kalder disse synder for de ”10 dødssynder som automatisk fører til udelukkelse fra Guds rige. De vover ikke at
diskutere
denne problemstilling på en ordentlig måde.
Der
er ingen af disse to betragtningsmåder tilsyndekatalogerne som er
ret.
Den
første som graderer synden som mere eller mindre alvorlig. Dette er
ikke ret, for Guds ord siger at al synd
er lige alvorlig.
Den
anden betragter disse 10 punkt synder som lige alvorlige, og det er
ret, for Gud graderer ikke synden, men svagheden med den sidste
vurdering er at den ikke nyagerer Guds
Ord. Den
skille ikke mellem de som er genfødte kristne, og de som ikke er
frelst i det hele taget.
Disse
syndekataloger angår både de troende og de ikke troende. Den første
gruppe er frelst og er en del af Krist legeme.
I
følge den paulinske teologi kan et menneske, som
er frelst og genfødt, ikke falde ud af nåden.
Se Rom.8 og Ef.1-2.
De
som er frelst og har fået deres synder tilgivet, bliver på det
stærkeste advaret mod disse specielle synder og al synd, for vi er
frelst fra synden. De troende er skilt fra synden i og med at de er
genfødt af Den Hellige Ånd og er en del af Kristi legeme. Det er
ikke naturlig at en, som er skilt fra synden, skal deltage i
udøvelsen af synden: Rom6,1-2.
De
ikke tronede er ikke frelst, og de må omvende sig og få deres
synder tilgivet, før de kan få del i Guds rige. Enten er man
frelst, eller så er man ikke frelst. Der findes ingen mellemstilling
i denne problemstilling.
I
1.Kor.5-6 er der to forskellige grupper
af mennesker
som bliver beskrevet. Det er de troende og de ikke troende i Korinth.
En
genfødt troende, som levede i en eller flere af disse synde, blev
ikke ude-stænget af Guds rige, men han mistede et helliggjort liv og
nådelønnen.
Nogle
af de troende i Korinth havde formået forlade disse specielle
synder, men der var fortsat mange som levede i dem: 1.Kor.11,21 og
6,11.
Der
var også en mand i menigheden i Korinth som drev hor med sin egen
mor: 1.Kor.5,1., men til trods for det, kaldte Paulus alle troende i
Korinth for ”brødre” og ”hellige”: 1.Kor.1,2.
Det
som manglede i menigheden i Korinth, var helliggørelsen.
Paulus
sendte Titus til menigheden og han trøstede med at alt stod godt til
i menigheden: 2.Kor.7., men til trods for det var Paulus urolig for
menigheden, Før han besøgte den skrev han endda et brev til
menigheden som flg.: 2.Kor.12,20-21.
Vi
ved ikke om de personer som var i menigheden, og som levede i åbenbar
synd, omvendte sig fra deres synder. Dette er trist læsning. De
syndede på Guds nåde, og det er ingen god måde at leve på. Jeg
vil citere hvad Williams Komplette Bible Kommentar s. 908-909 skriver
om dette: ”At menigheden i Korin kan være skyld i 11 fejl og
synder, som er nævnt i versene 20-21, er ikke til at tro. Men hele
Skriften, både det Gamle og Det nye Testamente, vidner hele tiden om
at mennesker med det samme
ødelægge det som Gud giver dem
Menigheden
i Kolossæ havde også en del af de troendes problemer med disse
synder. Der står flg. Om dette: Kolos.3,5-9.
I
menigheden i Efesus have også en del af medlemmerne problemer med
bevidst eller aktiv synd: Ef.4,31-32 og 5,5-11.
I
den kristne menighed er der to typer
menneske,og
det er:
a.
De som lever et rigtigt og fuldværdigt
kristenliv.
De har overladt synde i deres liv til Den hellige Ånd som har taget
den bort. (Dette betyder ikke at de troende ikke har synd, men de har
fået lov til at lægge fra sig deres specielle synder.
b.
De som lever et dårligt liv,
og som ikke har sejer over disse specielle synder. Guds ord siger at
vi skal bede for disse. Vi skal ikke holde dem for vore fjender, men
betragte dem som brødre. Vi skal retlede dem; 2.Tim.3,21-22,
Gud
elsker synderen, man han hader synden.
Dersom
en treonde slider med en grov synd, skal vedkommende udstødes
af menigheden.
Han skal overgives til satan (udenfor menigheden er det satan der
råder), for at hans syndige natur skal gå til grunde, således at
han kan blive frelst på Den Herre Jesu dag: 1.Kor.5,5. 2.Tess.3,6
v.14-15.
Vi
skal ikke inkludere de som lever i åbenbar synd i det kristne
fællesskab, for deres livsførelse er ikke i overensstemmelse med
kristen lære og kristen etik: 1.Kor.5,6-7.
Store
dele af vor kirke i dag inkluderer de homoseksuelle i det kristne
fællesskab g nogle indsatte præster lever i aktiv synd, og
forsvarer homofil praksis. Dette er ikke ret, og dette vil med tiden
være med til at ødelægge og sprænge kirken indefra.
Det
er først når den homoseksuelle og synderen omvender sig fra sin
syns, at vedkommende skal tages op i det kristne fællesskab. Dersom
han ikke er villig til det, skal de treonde ikke have fællesskab med
vedkommende: 1.Kor.5,9. Han er fortsat frelst, men han må leve et
isoleret kristenliv udenfor det kristne fællesskab, således at han
kan blive frelst på den herre Jesu Krist dag, som er Jesu komme for
den kristne menighed.
Til
de som lever i homoseksuelle eller lesbiske forhold, vil jeg sige: I
lever ikke i overensstemmelse med Guds vilje. Det er en stor synd i
bedriver. Bryd ud af dette forhold så snart som mulig-en troende
skal leve i overensstemmelse med Guds vilje.
Pastor
Ricky Kurth siger flg. Om dette: ”Et medlem af Krist legeme kan
være frelst og alligevel være homoseksuel. Dersom han praktiserer
homoseksualitet, lever han mod Guds
vilje. Dersom
han driver homoseksuel praksis, mister han ikke sin frelse lige så
lidt dersom han driver nogen anden synd som det at stjæle.
Vor
frelse afhænger ikke af hvad vi gør.
Den afhænger af det som Kristus
gjorder på Golgata.
Så snart vi er kommet til tro på
Jesus, er vor frelse sikret
en gang for altid.
Jeg
ved at der er mange, som af en eller anden grund er faldet fra aktiv
tro på Jesus, som fortsat lever i Herren. Det kan der være flere
grunde til at de er kommet i den uheldige situation, men de er ikke
forladt af Herren. Han vil rejse dem op igen, således at de kan få
del i de Herre Jesu Krist dag, som er Jesu komme for den kristne
menighed.
Det
skal nok vise sig at Guds rige også vil bestå af både
homoseksuelle, horkarle og afgudsdyrkere, gengifte, drankere, røvere,
bagtaler, tyve og havesyge. Dette er ikke en ret måde at leve på,
men de er frelst på grund af deres tro ved Guds nåde uden
gerninger.
De
vil gå glip af enten hele nådelønnen eller dele deraf, men de skal
blive frelst ”dog som gennem ild” 1.Kor.3,11-15.
Jeg
tror også at der er mange, som har levet et tilsyneladende
”skikkelig” kristen-liv, som ikke får del i Guds rige, for de
har ikke oplevet frelsen i Jesus Kristus. De har blot sluttet sig til
kristendommen. Kristendom er ikke deltagelse i en menighed, men det
er en ny fødsel.
Jeg
tror også at der er mange, som går i kirken og nok til og med
bedehuset, og som regner sig selv for at være troende – der ikke
er med når Jesus henter sin menighed,
for de
har ikke Den Hellige Ånd i hjertet som indsegl og pant til
forløsningens dag.
Det
er ikke vort liv og vore gerninger som frelser os, men hvorvidt vi
har en levende tro på Jesus Kristus: Rom.8,1-2.
Ved
siden af hor og homoseksualitet er der en anden synd som er
fremtrædende blandt de troende i dag, og det er skilsmisse
og gengifte. Dette
gælder både præster, forkyndere og almindelige kristne. De lever i
aktiv og åbenbar synd, men til trods for det, så er de fortsat
genfødte mennesker og Guds børn. De har ikke faldet ud af nåden,
men de lever et kristenliv, som ikke er forenelig med Guds ordninger
og Guds vilje.
Der
er en opfattelse i de kristne forsamlinger at man godt kan skille sig
og alligevel være et Guds barn, men det er først når man gifter
sig på ny, at man falder ud af Guds nåde. Hvor er logi en i dette?
Her har man graderet den første synd til at være ikke så alvorlig,
medens den anden synd er så alvorlig at man ikke får del i Guds
rige.
Dersom
en præst eller forkynder skiller sig og gifter sig på ny, falder de
ikke ud af Guds nåde, men de skal ikke
have ledende
stillinger i menigheden. Dette gælder også alle andre som skiller
sig og gifte sig på ny. I flg. Paulus hans undervisning skal de
stødes ud af menigheden, således at de kan gå i sig selv og tænke
over deres onde gerninger. Dersom de tager et opgør med synden i
deres liv, skal de tages op i menigheden igen. Dersom de ikke ønsker
det, må de leve udenfor det kristne fælleskap. De må tage
konsekvenserne af deres gerninger.
Kirken
og de kristne organisationer, menighederne og mange kristne har ikke
de rette syn på disse forhold, som vi har drøftet ovenfor, og
grundene til det er flg.
- De fordeler ikke Guds ord på en ret måde: 2.Tim.2,15. De skiller ikke mellem den messianske jødedom på den ene side og den paulinske kristendom på den anden side.
- De sammenblander den position eller den stilling som vi har i Jesus Kristus, med den status som vi har i vor vandring som troende. I den paulinske kristendom skal vor status ikke blandes ind i vor position. Vor position i Kristus er meget god. Vi er frelst af nåde ved tro uden gerninger.
Vor
status kan være dårlig, men vi er alligevel frelst.
Jeg
vil i den forbindelse citere Edvard Hoems bog: Mors og Fars historie,
s.92 hvor han gengiver sin fars syn på genfødelsen på den ene side
og en troendes vandring på den anden side: ”Jesus Kristus har
sonet for os en gang for alle. Og dersom vi vil leve med ham, da må
vi vende om (Genfødelsen), og at leve med ham indebærer at han skal
stryge vore synder ud og vi skal vende et blad. Men en ting vil han
(Knut Hoem, var lægprædikant i 40 år) alligevel have klart og
tydelig frem, at det ikke er vore egne gerninger som betemmer
udfaldet i vor saligheds sag. For Gud betyder skiller ikke om vi
lever pyntelig eller ikke, syndere er vi under alle forhold. Det som
kan frelse os er hans underfulde nåde.”
Vor
position eller stilling i Kristus er fuldkommen,
men vor status kan variere. Det var også Guds vilje at den skulle
være fuldkommen, så langt som det kan lade sig gøre: 1.Tess.3,13
og 5,23.
Jeg
ved at mange er imod det som jeg skriver i sidste del af dette
foredrag. De mener at alle, som bedriver hor, ægteskabsbrud,
homoseksualitet, anden seksuel umoral, tyveri, havesyge,
afgudsdyrkelse (som også kan være ”havesyge” (Kolos.3,5)
bagtalelse,
alkohol-misbrug og røveri, ikke få del i Guds rige .
Dette
er en altfor enkel måde at se dette på. En kan godt slide med en
synd og alligevel være et Guds barn. Jesus sagde at den som var uden
synd, kunne kaste den første sten: Johs.8,7.
De
allerfleste kristne slider med en eller anden synd, men al erfaring
viser os at vi får lov til at begynde på ny hos Gud igen. Det er
det som er det fine med den paulinske kristendom, at loven er lagt
bort, og at vi både er frelst af nåde og få lov til at vandre i
nåden.
Det
er ikke normalt for en kristen at leve i en bevidst synd. Det er
heller ikke vanskelig at blive kvit for disse synder i sit liv. En må
ville det,
og desuden er Den Hellige Ånd mere end villig til at hjælpe os.
Dersom
et menneske lever i en bevidst synd, så betyder også dette at i de
allerfleste
tilfælde
at vedkommende ikke er en genfødt troende. Det at leve i bevidst
synd er ikke forenelig med det at være en kristen. En kristen skal
leve et så helliggjort liv som mulig, fo Jesus er også vor
helliggørelse: 1.Kor.1,30.
Dersom
et menneske slider med disse synder eller med andre synder, skal en
retlede dem i dette og fortælle dem at det er mulig at blive synden
kvit. Det er i troen på Jesus at det kan ske. Han er mere end villig
til at hjælpe os med disse ting. For Han har sonet al verdens synd,
således at vi kan få del i Guds ufattelige store nåde.
Når
mange kristne ikke er enig i det som jeg har skrevet ovenfor, da er
grunden:
Man
sammenblander den paulinske kristendomsforståelse med den messianske
jødedom, hvor der bliver stillet absolutte krav i vandringen.
Der
er for lidt principiel tænkning blandt kristne. Og for lidt
Bibel-kundskab. De følger blindt deres ledere, som ikke altid er
gode ledere. En god leder må lære at fordele Bibelens indhold på
ret måde: 2.Kor.2,15. : re. Egon L. Kristensen