Bibel-åbenbaring fra ”Kristen Bogproduktion” Tingvoll, Norge (6)
Gennemgang fra bogen: Jødedom &
Kristendom, Jesus og Paulus af Oskar Edin Indergaard.
s 357 Da Paulus skrev Brevet til
Galaterne i år 57, havde han fået et helt andet syn
på helbredelsen: Gal.3,5.
I
det messianske budskab blev denne type tro betragtet som en
lovgerning, for den
var afhængig af mennesket selv. Menneskene kunne selv bestemme om de
ville have denne tro eller være vantro.
Denne
forkyndelse om tro som en betingelse
for helbredelse var ikke forenelig med det nådebudskab som Paulus
forkyndte, og derfor måtte han forandre
sin forkyndelse på dette punkt. Fokusset blev flyttet over fra
mennesket tro og til Guds nåde.
Ellers
er tro vigtig i alle
sammenhænge i Guds rige: Hebr.11,6. Det er naturlig for en troende
at have denne type tro, for den er nedlagt i selve frelsen. Den som,
er frelst, den tror.
s.358
I forbindelse med helbredelse er tro og forventning vigtig også i
dag, for uden tro kan en komme til at skade og modarbejde Guds
helbredelse, men det som store dele af den karismatiske bevægelse
har gjort, er at den har foretrukket et moment
i helbredelsesmetoden og og lagt alt for stor vægt på
det.
Mange
karismatiske menigheder lærer at den som ikke har tro, kan ikke
blive helbredt. Videre lærer de at en må holde fast på sin
helbredelse. Dersom man ikke gør det, så kan satan tage den fra en
igen.
Dette er galt.
Det er ikke vor tro som ”helbreder” os i dag, men det er Guds
nåde.
Satan kan heller
ikke tage bort vor helbredelse. Dersom Gud har givet os noget, kan
Satan ikke tage det fra os.
Gud helbreder
også gennem bøn. Bibel-læsning, håndspålæggelse, helbredelsens
nådegaver og brug af medicin og læger.
En
må passe på ensidigheden i
forkyndelsen af Guds ord.
Et andet
eksempel, Paulus fik ikke hele hemmeligheden med det samme. Han fik
det efterhånden som han forkyndte og praktiserede. Den paulinske
lære var ikke helt færdig før ved hans 6. sidste brev. Dette
betyder ikke at han ikke kendte til og forkyndte de aller fleste af
del-hemmelighederne allerede fra begyndelsen af: Gal.1,15.
s.359
Dersom Paulus havde
forkyndt den messianske jødedom, da var der ikke behov for at Herren
måtte sende ham i eksil
til Arabien i 3 år, for at omskole ham
der. Da kunne han med det samme have meldt sig til tjeneste hos
apostlene i Jerusalem og gået ind i tjenesten sammen med
dem.
Da
de græsk-talende jøder ville dræbe ham, så blev han sendt til sin
hjemby Tarsus: Ap.-gr. 9.26-30 og Gal.1,16-21.
De
messianske ledere i Jerusalem kunne heller ikke bruge
Paulus i deres tjeneste, for han
havde et andet budskab og en anden tjeneste
end dem. Han skulle forkynde hemmelighederne til den kristne
menighed, og det var noget helt andet end det apostlene forkyndte og
som havde sin basis i Tanach.
Se
brevet til Galaterne 1,23: Dette betyder ikke at han forkyndte den
messianske jødedom, men det betyder at han forkyndte troen
på Jesus som jødernes Messias.
Paulus forblev i
Tarsus fra år 40-44. Ifm. Besøg i Jerusalem da var Paulus også i
templet for at bede: Han fik se Jesus i et syn: Ap.-gr. 22,18-22.
s.360
Paulus havde et andet vidnesbyrd
end det som de messianske jøder havde. Dette gjaldt mange forhold,
men det som jøderne specielt agtede på, var det forhold at Gud
havde ligestillet jøder og hedninger i et legeme. Dette
kommer tydeligt frem ved Paulus besøg i Jerusalem i år 58.
Hvad
der gælder benævnelsen ”Israels børn”, så betyder det ikke
”det jødiske folk”,
men det betyder enkeltindivider af jøder. Han udlagde ikke alle
hemmelighederne med det samme
for de jøder der var knyttet til synagogen, men han forkyndte i
overensstemmelse med
det som stod i Tanach. Der var flg. forhold han lagde vægt på, og
det var:
- Messias skulle lide og dø for folket. 2. Gud skulle rejse ham op fra døden, Ap.-gr.26,22-23. 3. Den Hellige Ånd skulle komme. Dette var det samme som Israels håb: Ap.-gr.26,6.
s.361
Ved siden af den mundtlige undervisning udlagde Paulus de forskellige
hemmeligheder for de nye menigheder i sine breve ”Guds
nådes evangelium” Ap.-gr.20,24.
1.Kor.10,16-17.
12,27. 2.kor.5,17. Gal.5,15. Ef.1,22-23. 2,15-16. 3,6. 5,30.
Kolos.1,18. 3,15.
s.363
hemmelighed:Rom.16,25-26. 1.Kor.2,7. Ef.1,9. 3,3-4. 5,31-32.
6,19. Kolos.1,25-26.
s.364 Paulus
lærte i sine tidlige og i sine senere breve at det kristne legeme
var knyttet til en Ånd og en dåb. Dette var Den Hellige Ånd
og det var genfødelsen, som døbte den troende ind i Jesu legeme:
1.Kor.12,13. Ef.4,4-5. Ef.2,16-18. 2.Kor.2,7. Ef.1,4.
s.365 Medens de
messianske jøder var udtaget fra verdens grundvold blev lagt, og
i og med at Riget var udtaget fra dette tidspunkt: Mat.25,34.
Var det kristne
legeme udtaget fra før verdens grundvold blev til. Det måtte
være således, for den messianske forsamling tilhører denne jord
og skal sammen med Jesus styre den i 1000 år.
Den kristne
menighed derimod tilhører himmelen, og den eksisterede længe før
jorden blev skabt.
Den kristne
menighed har ikke blot fået løfte om en opstandelse, men også om
en bort-atomar af de troende. Den kristne menighed som er Jesu
legeme, skal ikke gennem trængselstiden på 7 år, men Jesus skal
komme ned i skyerne og hente den hjem til sig. Jesus kan ikke
tillade at hans legeme, som er ham selv, bliver ødelagt i de
forfærdelige endetids-begivenheder, som ligger foran.
Den græske
præposition ”apo” betyder ”fra” og ikke ”ud fra”
eller ”ud af”. Det betyder at den kristne menighed ikke skal
hverken ind i eller gennem trængselstiden på 7 år.
Den kristne
menigheds bortrykkelse er beskrevet allerede i han 2 første breve
som er de to breve til Tessalonikerne. De blev skrevet i år 52.
1.Tess.4,16-18. 2.Tess.2,1.
s.366 Den
kristne menigheds bortrykkelse er skrevet både som en hemmelighed
og som selve håbet for den kristne menighed. Dersom den
kristne menighed må igennem trængselstiden på 7 år, så kan
bortrykkelsen ikke være noget håb for den, for håbet genspejler
det forhold at den kristne menighed skal blive bjerget fra Antikrist:
1.Kor.15,51. Ef.4,4. Fil.3,10. Titus 2,13.
Den messianske
opstandelse er en betinget opstandelse. Den er betinget af at
jøderne tager imod Messias.
Den kristne
menigheds bortrykkelse er ikke betinget. Jesu komme for den
kristne menighed sker når det kristne legeme er fuldt, og det
er bare Gud som ved det. Derfor kan vi også tale om at bortrykkelsen
er immanent, som betyder ”overhængende”.
Umiddelbart
efter den kristne menigheds bort-atomar skal vi frem for Jesu domstol
i himmelen for at få igen det som er sket ved legemet – enten det
er ondt eller godt: 1.Kor.3,10-15. Her er tale om ”nådeløn” og
ikke selve ”frelsen” Frelsen er sikret for den kristne menighed,
for den danner en åndelig enhed med Jesus. På samme måde som han
er sat ind i himmelen, er vi det også.
s.367 Det bliver
hævdet at medlemmerne i den kristne menighed ikke behøver at få
nogen dom over deres liv, for de er både frelst og bevaret af nåde.
Det sidste er ret, men det betyder ikke at vi ikke skal frem for Jesu
domstol, for at få vores liv vurderet i denne dom. Den skal bl.a.
være grundlaget for de gøremål og de opgaver vi skal have i den
himmelske fase af ”1000 års-riget” og på den nye jord.
Vi ved at der er
flere måder at bruge Guds nåde på, og det er ikke alle som er lige
rigtige. Der er vort liv i nåden som skal vurderes foran Jesu
domstol i himmelen.
Paulus fortæller
os at vi både er koblet ind i en del af Abrahams løfter om Kristus,
ind i den nye pagt i Jesus blod, og ind i det himmelske Jerusalem:
Rom.4,16. Gal.3,7-8 v.16 og 28-29. Ef.2,12-13.
Ef.2,20. 3,6.
Gal.3,16.
Vi er koblet ind
sammen med jøderne, ikke i stedet for dem, som
”erstatningsteologien” hævder.
Vi har ikke
overtaget jødernes løfter og Guds planer med jøderne, men vi har
ved Guds nåde fået del i en del af løfterne.
Der er forskel
på det kald og den opgave som jøderne har fået, og det kald og den
opgave som den kristne menighed har fået. Jøderne har fået et
jordisk kald, medens den kristne menighed har fået et
himmelsk kald. Dette betyder at ikke at alle Guds
løfter til jøderne angår den kristne menighed. Der er en del
aspekter ved Abrahams pagten som ikke angår den kristne menighed:
eks. Landområderne.
s.368 og det
gælder jødernes velsignelser i det kommende Rige. 2.Sam.7,8-17.
2.Mos.28-29.
Dette gælder
også Guds løfter til jøderne om at de skal være konger og præster
i ”1000 års-riget” 2.Mos.19,5-6. Se artiklerne: Det er jøderne
som er Herrens konger og præster. Del 1-2.
s.369 Vi er
forpligtet på Paulus hans lære og de forordninger som han fremlagde
for den kristne menighed.
Vi er ikke
koblet ind i det gode jødiske olietræ,for dette træ
symboliserer Israels frelse. ”Olien” er et billede på
”Den Hellige Ånd”: Rom.11.
Alle træer i
Bibelen symboliserer Israels forskellige åndelige tilstande op
gennem deres historie.
Tornebusken
symboliserer Israels fornedrelse ude blandt hedningerne.
Myrten symboliserer Israel i landflygtighed, figentræet
symboliserer Israels genoprettelse og Israels frafald. Vintræet
symboliserer det frelste Israel i Rigets tid. Se min bog: Jesu
Genkomst, bind 1,kap Figentræets tegn.
Vi er også
koblet ind i det nye Jerusalem:Gal.4,22-31. Det nye Jerusalem
er selve himmelen, som er Guds bolig. Vi skal bo der i ”1000
års-Rigets” periode. Det er først på den nye jord at det nye
Jerusalem skal komme ned på den nye jord: Joh. Åb.21-22.
De troende i G.T
så frem til så både frem til ”Riget for Israel” (Hebr.11,16)
og til ”det himmelske Jerusalem” (Hebr.11,10.)
s.370 Hvad som
gælder den nye pagt i Jesu blod, så er den ikke oprettet med den
kristne menighed, men den er oprettet med Israel, men i og med at
jøderne ikke ville gå ind i denne pagt, så administrerer den
kristne menighed dele af denne pagt i vor tidsperiode:
2.Kor.3,6.
a. Vi har fået
Den Hellige Ånd som pant og indsegl til forløsningens dag.
b. Vi har fået
del i frelsen og forsoningen gennem Jesu blod.
- Vi har fået del i løftet om Den Hellige Ånd.
- Vi har fået ”forligelsens tjeneste”. Den går ud på at vi skal forkynde til verden, at Gud ikke længere tilregner verden deres synd og overtrædelser. Vi skal bede verden om at den må lade sig forlige med Gud: 2.Kor.5,18-20.s.374 Efter at Paulus havde dannet en ny forsamling, som bestod af både jøder og hedninger, underviste han om hemmeligheden: Ef.6,19-20. Kolos.4,3.Paulus kendte til ”Krist hemmeligheder” helt fra år 37. Han var den første som blev frelst ind i den nye menighed: 1.Tim.1,15-16.
s.378 Der er
forskel på Jesu Krist Dag og Herrens dag. Den første dag er
den dag da Jesus kommer ned i lufthimmelen og henter de troende til
sig. Det er bortrykkelsens dag.
Den anden dag er
den dag da Gud vil dømme verden. Den kan betyde både selve
trængselstiden på 7 år, og den kan betyde dagen da Jesus kommer
tilbage til jøderne – både for at dømme dem og for at frelse
dem: 1.Kor.1,8 og Fil.1,6. 2.Kor.5,8.
s.384 Ved den
kristne menigheds bort-atomar, skal alle nådegaverne og alle
embederne falde bort, men kærligheden skal bestå: 1.Kor.13.
Ved bort-atomar
går vi over fra barnestadiet og til at blive voksne i åndelig
forstand. Da skal vi eje al kundskab og forstå alle ting, v.11-12.
Alle nådegaverne
og alle embederne skal falde bort, men det som bliver stående for
altid er: tro, håb og kærlighed, for de er fuldkomne, men størst
af dem er kærligheden, for den genspejler Guds væsen.
s.385 Hvad som
gælder missionsbefalingen, så gælder den ikke for menighedens tid,
men den gælder for ”Riget for Israel”
s.396
Nådegaverne og embederne er givet til alle troende. Dette kan ikke
stærkt nok blive understreget – når den del ”karismatiske”
prædikanter tagfer sig selv tilrette med overdreven og forkert brug
af nådegaverne, så øver de vold mod Guds ord.
Jeg er helt
sikker på at der havde sket flere helbredelser og fremkommet fler
rigtige profetier, dersom kristen-folket havde lyttet Åndens tale i
stedet for at underlægge sig disse prædikanters mange mærkelige
påfund.
Vi må huske på
at vi også har en nådegave, som går ud på at vi skal prøve
ånderne- om de er fra Gud eller ikke: 1.Kor.12,10.
s.397 Endvidere
må vi understrege at pastoren ikke skal være nogen enehersker
i menigheden: Ef.5,21.
Der er ingen
modsætninger mellem den frie nåde og rigtig brug af nådegaverne og
embederne. Den Hellige Ånd kan enten virke gennem nådegaverne og
embederne. Eller Han kan virke direkte uden at gå vejen om af disse.
Han kan virke direkte gennem nåden. Det er Han selv som bestemmer
hvilken måde Han vil hjælpe på.
s.403 De
allerfleste kristne ser ikke at vi må skille mellem Jesu og Paulus
lære på en række punkter. De som ikke gør det, har ikke opdaget
Nådens store betydning og virksomhed: Se bladet Evangelisten fra
1/12-04, hvor der bliver givet et korrekt billede af forholdet mellem
nåden- loven.
s.405 Jesu
forsoning er en fortsættelse og videreføring af Guds skabelse af
hele universet og alt som er i det. Det er et udtryk for at Gud
fortsat vedkender sig sit skaberværk og ønsker at holde det oppe
mod kaoskræfterne, som bliver ledet af Satan. Gud er bare god. Satan
er bare ond.
Jesu forsoning
angår ikke blot denne jord og det univers som er nu, men den angår
også den jord og de universer, som har været før, og den jord og
de universer som skal blive. ”I begyndelsen (for længe siden)
skabte Gud himmelen og jorden, og jorden blev øde og tom”
1.Mos.1,1-2. 2.Pet.3,13.
Jesu forsoning
gælder ikke blot menneskerne. Den gælder også dyrene og hele
skaberværket, men den gælder ikke de engle som er faldet. De er
allerede fortabt for Guds rige. ”For engle tager han (Gud) sig jo
ikke af, men Abrahams æt tager han sig af.” Hebræer 2,16.
Jesus døde på
Golgata for snart 2000 år siden, men Jesu forsoning gælder fra
før verdens grundvold blev lagt... endda gerningerne (Jesu
forsoning) var fuldført før verdens grundvold blev lagt.
Hebræer 4,3.
s.406 Gud
opererer i to dimensioner. Han opererer både i tiden og udenom
tiden.
Hver begivenhed
på vor tids-linje forholder sig derfor til enhver begivenhed som
angår samme sag, som om de var samtidige, for evigheds -
dimensionen regner ikke med tiden. Dette gælder ud fra Guds
position. Det gælder også de forskellige forhold som gælder
frelsen.
Dette gælder
også for menneskerne. Vi er bundet af tiden i forhold til vort
legeme, men i vort hjerte og i vore tanker, lever vi i to
dimensioner. Vi lever både i tiden og evigheden,
Evigheds-dimensionen operere blot med en tid, og det er nutid. Den
bare er. På samme måde som Gud er, så er også denne
dimension evig eksisterede.
2.Kor.4,3-4 –
det store flertal af mennesker er bundet. De er ikke istand til at
søge Gud og få del i sine rettigheder. Den største rettighed som
menneskerne har, er syndernes forladelse.
s. 407 Det er
ikke vanskelig at blive frelst. Det er bare at sige ja
til Guds kald, men til trods for dette går de fleste mennesker
fortabt for Guds rige: Rom.10,13. Joh.3,36.
s.408 Det var
blot halvdelen af det som satan sagde, som var ret. De blev ikke lig
Gud, men deres samvittighed blev vækket, således at de kom til at
kende forskellen mellem ondt og godt. Følgen af dette blev at de
blev kastet ud af Edens have.
Når Jesus blev
kaldt for ”det andet menneske”, så betyder det at der begyndte
en ny mennesketype med Jesus. Det var det løskøbte menneske
eller det frelste menneske. Den som tror på Jesus har del i alt
det som den sidste Adam repræsenterer, og er blevet et nyt menneske
i Jesus Kristus.
Det var ikke
bare synden som blev sonet på Golgata, men også alle syndens
konsekvenser. Dette gælder både døden, sorg, plager, al lidelse,
sygdom, uretfærdig styringer, krig og ulykke, negativ økonomisk
forhold, negative økologiske forhold og undertrykkelse, udbytningen
af mennesker, dyr og naturen.
Alt dette skal
genoprettes ved Jesu genkomst og Jesu 1000 års styre på jorden:
1.Kor.15,25-26. Åbenbar. 21,4. Forbandelsen som ligger over
skaberværket skal fjernes helt engang.
s.410 Mange
troende mennesker har af en eller anden grund fået indsat en
teologisk støjsender i sine hjerner og i deres hjerter i forståelsen
af Guds ord, således at de tør ikke gå udenom den gængse teologi
og den almindelige opfattelse af teologiske spørgsmål.
s.411 Mange af
Guds børn er ikke så enkle at have med at gøre. Vi får trøste os
med at vi er frelst af nåde ved tro uden gerninger: Ef.2,8-9.
Til de u-frelste
vil jeg sige: Søg Guds rige og hans retfærdighed, før det er for
sent. Undersøg det åndelige fundament som du har bygget dit liv på
og se om det holder i mødet med Gud. Han godkender kun en ting, og
det er en levende tro på Jesus.
Den fjerde etape
i genoprettelsen er Jesu af oprettelsen af ”Riget for Israel”
eller ”1000 års-riget”. Denne periode vil teologerne og mange
forkyndere ikke medtage i deres prædikener,
Jesus skal komme
tilbage til verden til Israel og Jerusalem og oprette et 1000-års
styre der. Det skal blive et verdensvidt styre, og han skal herske
med ret og retfærdighed.
Vi burde alle
arbejde for at dette styre kan blive etableret, og at det kan blive
kendt, men det gør vi ikke. Teologerne forstå det ikke.
Størstedelen af læg-folket er lunkne til det, og verden modarbejder
det, i og med at de modarbejder jøderne og Israel, som er Guds folk.
s.412 I verden
er der mange ting som er kaotisk i dag. Vi lever i slutningen af den
frie nådes tidsperiode. Den har varet i snart 2000 år. I dag
tilbyder Gud verden den frie nåde på grundlag af Jesu forsoning.
Men denne tid er ved at ebbe ud. Dette tilbud fra Gud er det bedste
frelsestilbud som Gud nogensinde har givet menneskerne, men de
fleste har ignoreret tilbudet og må naturligvis tage konsekvensen af
det.
Nu arbejder Gud
med at etablere et strengere regime. Det er ”Riget for Israel”
Mat.24,6-7.
s.413 Men
i alt dette er et ikke til ende med Guds nåde, kærlighed og
barmhjertighed. Han udrækker endnu sin frelserhånd mod det enkelte
menneske og ønsker at frelse det ind i sit rige: Es.1,18.
s.419 Men de
triste nyheder er at de fleste mennesker ikke har fået del i
frelsen og i Krist- opstandelse. De ønsker hellere at leve i synden
end det at få syndernes forladelse. Alle mennesker er død sammen
med Jesus, men det er ikke alle som er opstået fra de døde og
lever. De lever ikke alle i syndernes forladelse: 2.Kor.5,15.
Alle mennesker er
derfor halvfrelst, men det er ikke alle mennesker som er
kommet til tro på Jesus.
Synden er ikke
længere det som spærrer mellem Gud og mennesker, for den er sonet,
men det er det forhold at menneskerne ikke vil tage imod det fine
tilbud fra Guds side: 1.Kor.15,45.
s.420 Det græske
ord for ny er her ”kainos”. Det betyder ”ny af kvalitet” Det
er kommet noget nyt ind i menneskernes liv efter Golgata. Det er det
forhold at Den Hellige Ånd har taget bolig i alle som er frelst.
s.421 Vi skal
ikke smelte sammen med Jesus. Vi skal ikke blive helt lig med Jesus,
men vi skal få fuldt ud hans åndelige kendetegn og egenskaber. Som
er sandhed, renhed, godhed og kærlighed.
1.Kor.15,50:
Dette er alvorlige ord. Den som ikke er ”født på ny”, ”født
ovenfra” ”født af Gud” eller ”født af Ånden”, hører
ikke Jesus til.
s.429 Teologerne
har også en tendens til at skille døberen Johannes fra Jesus. Man
siger at døberen Johannes hører med til den gamle pagt, men Jesus
hører med til den nye pagt. Dette bliver også galt, for de
samarbejder og stod for det samme program. De forkyndte ”Riget for
Israel”. Jesus forkyndte ikke den frie nåde. Han forkyndte den
betingede nåde.
s.431
5.Mos.28,1-14. Israel har fået jordiske løfter, men den kristne
menighed har fået himmelske løfter: Rom.10,5.
s.431 Perioden
for Rigets nærhed blev desværre afbrudt. Den blev bolt en
udfordring til jøderne. Den varede fra Johannes døber og til
Paulus.
Denne periode
blev helt overset i de lutherske teologi. Dette gælder også mange
andre af de andre kirkesamfund. Det kalder vi for
”erstatningsteologien”: Luk.16,16.
s.433 Vi har
ingen pagt for denne tidsperiode. Den er baseret på
hemmeligheder og på Guds nåde. Vi er koblet ind i den nye pagt i
Jesu blod sammen med jøderne: Ef.2,12-13.
Den nye
tidsperiode kom som en stor overraskelse for jøderne:
Apostle. Gr.13,46-48.
Der er et
bestemt antal hedninger og jøder der skal tages ud som Jesu
legeme. Når antallet er fuldt, får vi den kristne menigheds
bortrykkelse. Derefter kommer jøderne ind igen og fortsætter der
hvor de svigtede for snart 2000 år siden: Rom.11,25-26.
s.434 Det triste
er at der i mange forkyndelser i vor tid sammenblander både
Sina-lovens forkyndelse og Jesu forkyndelse- ind i den paulinske lære
om den frie nåde – dette virker ikke frigørende, folk bliver
usikre om de er frelst: Hebræerne.11,1.
Dommen i denne
tidsperiode, er at den kristne menighed bliver bortrykket til Gud, og
der bliver en forfærdelig domstid over både jøder og hedninger i
trængselstiden på 7 år.
s.439 Ved Jesu
forsoning kom der en ny mennesketype. Det var det genfødte
menneske som havde Guds Ånd i sit hjerte.
Hvad der gælder
Guds nåde, så er det noget som ligger helt udenfor menneskets
rækkevide. Det er noget som vi ikke magter at opnå ved egne
gerninger. Det er heller ikke noget som vi har fortjent, men det er
en gunst som Gud viser os i sin kærlighed. Den er uforskyldt.
s.442 En af
grundene til at vi som tilhører den kristne menighed, ikke har et
forhold til Guds betingede nåde, er det forhold at vi ikke har
indgået nogen pagt med Gud. Israel har pagter og løfter.(Rom.9,4.)
Vi har hemmeligheder og Guds frie nåde. Vi er på en måde en
fritstående menighed. - Gud ser til hjerterne. Se artiklen:
Den frie nåde, om de forskellige typer nåde som vi har.
Den som er
kommet til en levende tro på Jesus, kommer ikke til dom, men
er gået over fra døden til livet.
s.447 Det som
frelser et menneske , er Guds retfærdighed. Vi må skille mellem
Guds retfærdighed og mennesket egen retfærdighed. Guds retfærdighed
har som sigtemål at frelse menneskene, medens menneskets egen
retfærdighed enten giver til kende at di vil have fat i frelsen,
eller der kommer til udtryk i vandringen som et genfødt troende
menneske.
Vi må bestandig
spørge: Til hvem er dette skrevet, og for hvilken tidsperiode gælder
dette: 2.Tim.2,15.Dersom vi ikke gør dette, så blander vi sammen
Guds ord, og det mister sin kraft, og vi får forkert forståelse af
det.
s.455 Vi må
skelne mellem den messianske menighed og den kristne m,enighed.
Medens den kristne menighed bliver frelst af nåde og opretholdes ved
bare nåde, så blev den messianske menighed frelst ved tro på
Jesus, men i vandringen så kræves det at den vandrer efter loven
eller Jesu uddybning af den. Medens den kristne menighed søger den
perfekte nåde, så søgte den messianske menighed både nåden og
gerningerne. Den blev testet på sine gerninger i vandringen.
Vi må lære at
skille mellem disse to menighedstyper, som er beskrevet i N.T. Dersom
vi ikke gør det, så bliver hele vort Bibel-studium et eneste rod.
Vort kristenliv vil lide skade, for vi ser ikke den store frihed
som vi har i Jesu forsoning: Gal.5,1 og 16-26.
I den lutherske
lære bliver der lagt altfor lidt vægt på at en som tror på Jesus,
har fået et nyt liv. Det gamle er borte. Der er kommet noget
nyt i stedet: 2.Kor.5,17.
Se artiklen: En
vurdering af det teologiske indhold i kirkens ”syndsbekendelse”
s.460 Rom.3,4-6.
Har ikke noget med vanddåben at gøre, men det angår genfødelses
dåb. Når vi blev frelst, blev vi døbt (koblet til) Jesu død og
opstandelse.
s.462 Både
katolikkerne og lutheranerne tror at genfødelsen ligger i dåbens
vand, men det er ikke ret. Man bliver ikke et Guds barn i dåben. Man
er et Guds barn allerede fra undfangelsen af. Vi har heller ikke
noget Skrift-sted som fortæller os , at vi får den Hellige Ånd i
dåben.
Det er en fin
handling at bære sine børn frem for Gud, men en kan ikke tro at der
er genfødelse i dåbens vand, for vandet giver ikke genfødelse.
Vandet giver ingen ting uden forkert lære. Dersom en ikke
kommer til tro på Jesus, så går en fortabt for Guds rige. Ud
med vandet og ind med den frie nåde.
I en anden
sammenhæng beder den lutherske kirke om at de frafaldne må komme
tilbage til ”dåbens nåde”. Hvor i N.T. Stå, at der er
nåde i dåben? Jeg tror at de ikke- troende må komme til en helt
anden nåde, og det er Guds nåde i troen på Jesus.
s.463 Fra år 51
sluttede Paulus med at døbe. Gud havde vist ham at det budskab som
han forkyndte var den frie nåde og den var uforenelig med
vanddåben:1.Kor.2,2.
Vanddåben har
ingen betydning i vor tidsperiode. Når en bliver frelst, bliver en
dødt i Den Hellige Ånd ind i den kristne forsamling, som er Jesu
legeme. 1.Kor.12,13.
I Efeserbrevet
4,5 siger Paulus også at der er bare en dåb. Dette er
hverken barnedåb eller voksendåb, men det er ”genfødelsens dåb”.
I forlængelsen af denne ligger også Ånds-dåben.
Den som døber
et menneske i vor tidsperiode, er med på at føre dem ind i
Mose-loven.
s.466 Der er
ikke noget galt idet at forældrene vil overlade deres børn til Gud,
og man kan heller ikke vente at forældrene er inde i alle de
ukorrekte teologiske vurderinger som vanddåben er ---.
s.466 Jeg
anklager ikke forældrene for dette, men jeg anklager teologerne og
præsterne som lærer galt i forbindelse med barnedåben.
Vanddåben er
ikke til skade for barnet, men den er til skade for en ret forståelse
af Guds ord.
Den lutherske
kirke hævder at barnet bliver frelst i forbindelse med dåben. Dette
er ikke korrekt. Barnet er allerede frelst fra undfangelsen af.
En kan ikke
blive noget som man allerede er.
Barnet forbliver
at være et Guds barn helt til det bevidst fornægter Jesus på et
senere tidspunkt: Mat.19,14.
Alle børn
uanset hvor i verden de bor, er en del af Guds rige, for det er Gud
som har givet dem livet. Han har også en plan med hver enkelts liv.
Hensigten med
konfirmationen er at barnet skal gå over fra et uforpligtet forhold
til et forpligtet forhold .
Den jødiske
konfirmation fandt sted når pigerne var 13 år, og drengene var 14
år. Da blev de forpligtet på Mose-loven. De blev en ”Lovens
datter” eller en ”Lovens søn”. Hvilket betyder at de havde et
forpligtet forhold til loven.
Således er det
også i vor tradition. Ved konfirmationerne skal drengene og pigerne
selv bestemme om de fortsat vil høre Jesus til eller ikke.
s.477 Jesu
legeme har betydning i forsoningen. Hans legeme blev nedbrudt eller
ødelagt på korset, men på grund af blodets renhed, så blev Jesu
legeme genoprejst på den tredje dag. På grund af Jesu opstandelse
skal også vi som tror, opstå i bortrykkelsen af den kristne
menighed og få nye legemer. De skal være lige med Jesus
opstandelses-legeme.
Der var en
mulighed for at Jesus ikke skulle magte forsoningen, men på grund af
at han ikke havde synd i sit liv, kunne han sejre over den synd som
han havde påtaget sig. Se min bog: Mattæus Evangeliet. Jesu liv og
lære.
Det liv som
Jesus lever i dag er garanti for at vi, som tror på ham, skal blive
frelst: Rom.5,9-10.
s.478 Hvad der
vedrører helbredelse af sygdom, så skal vi ikke forholde os til det
som evangelierne skriver om dette, for de Bibel-steder som omtaler
dette, gælder ”Riget for Israel”, men vi skal bruge og
praktisere det som Paulus skrev om dette. Det er hans Skrifter som er
retningsgivende for os.
s.479 Både
Jesus og apostlene helbredte en række jøder. Det lå i apostlenes
mandat at de skulle helbrede al sygdom: Mark.16,17-18 og Luk.10,9.
Vi kan ikke uden
videre anvende det som står i evangelierne, på vor tid.. De angår
”Riget for Israel” og ikke den kristne menighed.
s.485 Det
teologiske indhold i kirkens syndsbekendelse er ikke korrekt, og det
er en syndsbekendelse en genfødt kristen ikke kan slutte sig til.
Den er ikke i overensstemmelse med hvad det vil sige at være en
kristen. Den fokuser i alt for stor grad på det gamle liv eller på
kødet.
Når et menneske
r blevet en kristen, så får det et nyt liv: 2.Kor.2,17.
Den nye skabning
har ikke synd. Den er perfekt, for den hviler i Jesu forsoning. På
samme måde som Jesus døde og opstod for vore synder, så er også
den nye skabning død fra synden og opstået til et nyt liv. Han
lever for Gud på en perfekt måde. Gud anerkender den nye skabning
på samme måde som han anerkender Jesu forsoning, og det gør han
gennem et langt liv.
En genfødt
kristen kan heller ikke bede Gud om at han måtte have langmodighed
med ham og tilgive ham alle hans synder. Denne bøn stemmer ikke med
en genfødt kristens situation og stilling. Gud elsker ham lige meget
som han elsker Jesus, og Gud har tilgivet ham alle hans synder på
Golgata for 2000 år siden.
s.486 Kødet,
som er den indgangsport, som satan bruger for at forpurre Guds planer
med og i vore liv, skal afvises ved nådens og Den Hellige Ånds
gerning i vore liv.. Satan gør alt hvad han kan for at vinde tilbage
et menneske til sig selv, for oprindelig var også vi som er genfødte
kristne, satans ejendom.
s.487 Ved siden
af at kirkens ”syndsbekendelse” ikke er korrekt i forhold til en
som er en genfødt kristen, i og med at den skjuler det faktum, at vi
har et perfekt liv uden synd, så giver en genfødt kristen et
galt billede ad sig selv. En genfødt kristen har et liv som
er uden synd. Det er det som –.