Kristen Bokproduksjon: Oskar Edin Indergaard „Jesu Gjenkomst”, bind 3, s. 168-
DE TO JØDISKE VIDNER I JERUSALEMDEN FEMTE parentes: Åb. 11,3-13.
Disse 2 vidner har deres funktionstid i Jerusalem i 3½ år. Der er to opfattelser nå det gælder deres virke. Den ene gruppe af Bibel-forskere mener at de skal have deres funktionstid i den første halvdel af Daniels profeti om de 70 åruger for Israel og Jerusalem Dan. 9,24-27.Den anden gruppe hævder, at de skal have deres funktionstid i den store trængsel. Jeg er af den sidste opfattelse, og begrunder ud fra følgende forhold:
a) Hvad der gælder benævnelserne "en tid, tider og en halv tid" "42 måneder" eller "1260 dage", så beskriver de ellers i Skriften den store trængsel, som skal komme over jorden. Der er ingen grund til at denne benævnelse skal betyde noget andet akkurat her. I Åb. 11,1-2, som omtaler opmålingen af Guds tempel i Jerusalem, og som står umiddelbart foran vor kontekst, er benævnelsen "42 måneder" brugt om den store trængsel. Det er det samme tidsrum som er beskrevet i Åb. 11,3-13.
- For det andet skal de på en speciel måde HOLDE
IGEN FOR ANTIKRIST OG HANS INDFLYDELSE I ISRAEL. Vi ved at Antikrist
ikke vil invadere Israel før end efter 3½ år er gået af
trængselstiden. I de første 3½ år af trængselstiden vil der
være et venskab og samarbejdsaftale mellem Antikrist og Israel. Der
er derfor ikke behov for de to vidner virksomhed i Jerusalem i
første halvdel af årugen. I den sidste del af årugen er det
derimod af stor betydning at de er i Jerusalem. De beskytter landet
og folket på en speciel måde. Dersom de ikke havde været der, så
ville Antikrist da have ødelagt landet og folket. De er Guds
specielle vidner i endens tid.
- Man har ment at det ikke er to historiske
personer, men at de har stået symbolsk for Den Hellige Ånds
kraftfulde vidnesbyrd op gennem frelseshistorien. At de to vidner
bliver dræbt, dør og opstår igen, skulle da betyde, at til trods
for at forkyndelsen af evangeliet har haft modstand, så vil det
alligevel sejre og opstå som det sejrende.
Denne tolkning kan ikke være rigtig af 3
grunde:
- I og med at Antikristen, som er deres hovedmodstander i endens tid, er en virkelig og historisk person, som skal komme, må også vidnerne være historiske personer. Disse to står imod hverandre i endens tid.
- Desuden er de 2 vidners funktions tid sat til et bestemt tidsrum, nemlig 3½ år. Det er den sidste del af trængselstiden. De to vidner arbejder derfor indenfor et bestemt tidsrum. Modsat, det gør evangeliets forkyndelse og sejers gang i verden ikke. Det gælder til enhver tid.
- De to vidner bliver optaget til himmelen, til
Gud i skyen. De bliver trukket tilbage fra verden. Dette gælder
ikke evangeliet. Til trods for at vi har 4 forskellige former af
evangeliet, som er beskrevet i N.T., så vil det aldrig blive
trukket tilbage fra verden, men det vil bestå som del af DET STORE
EVANGELIUM. Det store evangelium er det forhold at Jesus døde for
al verdens skyld på et kors i Jerusalem til fastsat tid for snart
2000 år siden. De andre evangelier-former, som vi regner med, har
sin basis i Jesu forsoning, og har sit udgangspunkt i det som skete
på Golgata. (Se kapitel: Rytteren på den hvide hest er ikke
evangeliets sejers gang i verden.,) hvor de forskellige
evangelier-former er beskrevet.)
- Man har ment at de 2 vidner har været lovens og
profeternes budskab i Nytestamentlig tid – altså den
Gammeltestamentlige forkyndelse i den kristne menigheds tid.
Dette kan ikke være
rigtig af den enkle grund at lovens og profeterne budskab ikke
skal ophøre---
men det skal bestå til
evig tid. Den jødiske lov er på ingen måde ophævet, men dele af
den er opfyldt i Jesu frelsergerning på Golgata. Jesus sagde selv at
han ikke var kommen for at ophæve loven men for at opfylde den: Mat.
5,17-18.I 1000 års-riget skal dele af den jødiske lov genindføres
som forpligtigelse for menneskerne. Til og med de enkelte ofringer i
det mosaiske offersystem skal genindføres. Hvad der vedrører
profeternes budskab, skal det ikke forgå, men det som profeterne har
talt, skal gå i opfyldelse.
- Man har videre ment at de to vidner har stået
symbolsk for loven og evangeliet.
Dette kan heller ikke være ret:
Vi ved at Guds lov og
evangeliet i en eller anden form har været yderpunkterne i frelsens
budskab op gennem hele frelseshistorien. Medens Guds lov kommer med
krav til menneskerne og forhindrer at de kan frelse sig selv ved egne
gerninger, da frifinder evangeliet og nåden mennesker, fører dem
ind på frelsens vej og bevarer dem der. Disse to skal vare ved helt
ind til vi får en ny himmel og en ny jord. Efter den tid skal de
ophæves, for da er alt genoprettet som syndefaldet har ødelagt.
- Andre har igen ment at de to vidner har stået
symbolsk for Det gamle Testamente og Det nye Testamente.
Dette kan heller ikke være ret...
Hverken Det gamle eller
Det nye Testamente skal ophøre. Det er i det hele taget forvirrende
at kalde de to dele af Bibelen for det gamle og Det nye Testamente,
for i det ligger inplisit at Det gamle Testamente er forældet i
forhold til Det nye Testamente, men således er det på ingen måde.
Det nye Testamente ligger skjult i Det gamle, og dele af Det gamle
Testamente er opfyldt i Det nye. I 1000 års-riget vil styrings- og
frelses principperne bestå af dele af Den gamle og dele af Det nye
Testamente. I tillæg til dette vil der komme nye ting ind, som vi
ikke har kendskab til i dag. Som hjælperedskaber i studiet af
Bibelen kan vi godt bruge disse benævnelser, men hvad der angår den
indholdsmæssige side ved Bibelen, så kan vi ikke bruge disse
benævnelser.
- Andre har igen ment at de to vidner har stået
symbolsk for den kristne menigheds vidnesbyrd i tidsperioden. Man
har begrundet det med det Bibelske princip: At ved to eller tre
vidner, står enhver sag fast. 5.Mos. 19,15. Dette
kan heller ikke være rigtig ud fra den enkle grund at den kristne
menigheds vidnesbyrd aldrig skal ophøre. I
1000 års-riget skal den til og med forstærkes. I og med at vi skal
have overordnede opgaver i verdensstyrelsen. Vi skal styre over
jorden ud fra det himmelske Jerusalem, men dette betyder ikke at vi
ikke skal opholde os på jorden. På samme måde som englene skal
gøre det, skal himmelen være åbnet, og vi skal stige op og ned
over Menneskesønnen, som har sin trone i Jerusalem: Joh. 1,52.
- Videre har nogen troet at de to vidner er det
samme som de troende i Israel i endetiden, altså en fælles
betegnelse på disse.
Vi kan ikke være
enige i denne vurdering...De to vidner
repræsenterer bare sig selv og har en bestemt funktion i endens tid.
Vi har flg. grupperinger af troende jøder i endens tid:
- Den jødiske martyrskare fra første del af den store trængselstid. Den er beskrevet i Åb. 6,9-11. At det er jøder, ser vi først og fremmest af den grund at de var myrdet "for Guds ords skyld og for det vidnesbyrds skyld som de havde." Åb. 6,9.
- Martyrernes "medtjenere" og "brødre." Disse er beskrevet i Åb. 6,11, og det er de jødiske martyrer som skal slås ihjel i den store trængsel.
- De 144000 beseglede af Israel 12 stammer. Åb. 7,3-8.
- De to vidner. Åb. 11,3-13.
- De andre jøder, som ikke blev dræbt i det store jordskælv, som kommer over Jerusalem. Disse blev forfærdet og gav himmelens Gud ære. Det vil sige at de omvendte sig til Herren. Åb. 11,13.
- Kvinden, som er beskrevet i Åb. 12,1-17. Hun var klædt med solen og havde månen under sine fødder. Antikrist forfølger hende og jager hende ud i ørkenen, hvor Herrens skal give hende føde i 3½ år.
- De troende jøder i himmelen som stod ved
glashavet (klar-havet), som er Guds planer, og sang både Moses og
Lammets sang. Dette er en beskrivelse af samtlige jødiske martyrer
i trængselstiden. Når de synger Moses sang , så er det udtryk for
at de kender de Gammeltestamentlige profetier om at Messias skulle
komme. Når de synger Lammets sang, så betyder
det at de kender til Jesu forsoningsværk på Golgata og har gjort
sig nytte af dette. Dette er beskrevet i Åb. 15,1-4.
- De som er blevet tilbage i Jerusalem, efter at
Antikrist og hedningerne har angrebet byen. Disse bliver kaldt for
"Jerusalem folket." De skal blive "på sit sted, i
Jerusalem." Sak. 12,6. De skal senere blive
bevaret i den dal som bliver til, efter at Oliebjerget bliver delt i
to i forbindelse med Jesu genkomst. Sak. 14,5.
- De jøder som overgiver sig til Herren, efter at Herren er kommet tilbage. De hører med til "levningen" eller "resten" af jøderne. "Og Esajas råber ud over Israel: Om tallet på Israels børn er som sand, skal bare levningen blive frelst." Rom. 9,27.
- En del af jøderne som Herren fører ud fra folkene og landene i løbet af trængselstiden , han skal ikke føre dem til Israel, men han skal føre dem "til folkenes ørken", hvor han vil lade dem gå ind under hyrdestaven, som er ham selv, og prøve dem om de vil tilhøre ham eller ikke. Ezek. 20,34-38.
- Lammets hustru som er beskrevet i Åb. 20,7-9,
er en samlet beskrivelse af alle troende jøder, som får del i
Lammets bryllup, som er en benævnelse på 1000 års-riget.
Dette er ikke en beskrivelse af den kristne menighed.
Den har gjort sig rede på et tidligere tidspunkt. I det hele har
der gået 7 år fra den kristne menigheds bort-atomar og til Jesu
genkomst til Israel, for at oprette riget for Israel. Det er ikke
den kristne menighed som er Jesu brud/hustru, men det er de troende
jøder. Den kristne menighed er aldrig fremstillet i Bibelen som
brud eller hustru, men den er fremstillet som Jesu åndelige legeme.
Det er en mere intim kontakt mellem brudgommen og hans åndelige
legeme, end der er mellem bruden/hustruen og brudgommen.De
allerfleste Bibel-tolkere mener at det er det kristne legeme som er
Jesu brud, men det er ikke rigtigt.Vi
må give den såkaldte erstatnings-teologi skylden for dette. Nu er
imidlertid tiden kommet til at vi må tolke tilbage til jøderne de
opgaver og de benævnelser som vi har taget fra dem. Noget af det
sidste som vi ønsker at give fra os, er denne benævnelse. (Se
kapitlerne. "Israel Herrens brud og hustru" og "en
sammenligning mellem den jødiske brud og det kristne legeme."
- En del Bibel-tolkere har ment at de to vidner er
det samme som Enok og Elias. De har begrundet det med det forhold at
ingen af disse døde en legemlig død, men at Herren tog dem levende
op til himmelen: 1.Mos. 5,24.. 2.Kong. 2,11. Mal. 4,5. Når
disciplene spurgte Jesus angående Elias og hans komme, så svarede
han at Elias allerede var kommet i døberen Johannes` person. Han
var ikke selve Elias, men han gik frem i Elias` ånd og kraft. Elias
var dermed kommet, og "Herrens dag" havde kunnet komme,
dersom jøderne havde omvendt sig og troet på Jesus fra Nazaret som
jødernes Messias: Mat. 11,13-14 og 17,10-13. Luk. 1,15-17.De
ortodokse jøder hævder at Elias ikke er kommet endnu, men at han
vil komme og indvarsle Messias` ankomst. Af den grund fremsætter
jøderne en ledig stol og et glas vin ved den jødiske påskefest.
Denne stol og dette glas vin er tiltænkt Elias, som de håber skal
komme og indvarsle at Messias snart skal komme. Det er ikke noget
mærkeligt at Elias` navnet bliver brugt af profeterne på døberen
Johannes. Det var almindelig i bibelsk profeti at bruge kendte navne
på personer og steder, når de skulle omtale noget som skulle ske i
fremtiden. Dette blev også gjort om Jesus. Han blev kaldt for David
– endda han ikke var David: Esek. 37,24.Enok, som var den syvende
fra Adam, er et forbillede på den kristne menighed som skal
bortrykkers til Herren før trængselstiden .Hans navn betyder "han
som ikke skal se døden." Han blev bortrykket til Herren før
syndfloden satte ind over hele verden. Elias skal heller ikke komme
tilbage som en af de 2 vidner. Han er et forbillede på den jødiske
del af den kristne menighed, som bliver bortrykket til Gud. Elias er
et forbillede på de af jøderne som tager imod Jesus efter at
bortrykkelsen har fundet sted. På samme måde som han fik dobbelt
del af Elias` ånd, vil også de troende jøder i trængselstiden
være meget stærkere end mange af medlemmerne i det kristne legeme.
De vil behøve denne speciale udrustning i endens tid. Den kristne
menighed er den største åndelige frelsesforsamling som har været,
for den er intim knyttet til Jesu person som hans åndelige legeme,
men desværre er mange af medlemmerne i den kristne forsamling svage
og sløve kristne. En af grundene til det er vor tidsperiodes
egenart. I vor tidsperiode, som er den frie nådes tidsperiode, er
loven sat til side som indirekte frelsesvej, og det er den frie nåde
som frelser menneskerne. Når riget for Israel kommer, vil Guds lov
komme ind igen som forpligtigelse. Den som ikke holder Guds lov, den
får ikke del i frelsen og riget. Velsignelsen er afhængige af
opfyldelsen af loven. Se. 5.Mos. 28,1-14.
- En anden opfattelse er at de 2 vidner skulle
være Moses og Elias, som skal komme tilbage i endens tid. Vi ved at
disse 2 personer blev åbenbaret på forklarelsens bjerg, og de
talte sammen med Jesus om hans forud stående lidelse og død: Mat.
17,1-3. Moses var den største lov lærer i
Gammeltestamentlig tid, og Elias blev anset for at være den største
profet. Disse 2 skal på en speciel måde træde frem i endens tid
og være Antikrists modstandere i 3½ år.
Der er flg.
lighedstræk mellem de to vidner og disse repræsentanter fra G.T.:
- På samme måde som Moses kunne omskabe vandet i Ægypten til blod, kan også de 2 vidner gør det samme med vandet (v,6), 2.Mos.7,19.
- På samme måde som Elias tilbageholdt regnen i Israel i 3½ år, åledes skal de 2 vidner gøre det samme. (v.6), 1.Kong. 1,17,1.)
- På samme måde som Elias fik Herrens ild til
at falde ned fra himmelen, for at fortære sine fjender, på samme
måde skal der gå ild ud af de 2 vidners mund (ved deres ord) i
endens tid. (v.5.), 2.Kong. 1,10.)
a
Begge blev sendt til jødefolket: Joh. 1,11-12.
b
Begge fik en bestemt opgave af Faderen: Joh. 1,29.
c
Begge fik en fastsat tid at virke i: Luk. 13,32.
d
Begge forkyndte bod, omvendelse og dom: Mat.
4,17. John. 15,16.
e
Begge beskyttede jøderne: Mat. 23,37.
f
Begge blev aflivet: Mat. 27,50.
g
Begge stod op igen fra de døde: Mat. 16,21.
h
Begge for op til himmelen: Ap. Gr. 1,11.
i
Begge blev til frelse for en del af jøderne:
Gal. 4,4-5.
Der er også uligheder mellem Jesu liv og virksomhed
og de 2 vidner, og det har bl.a. med deres begravelse at gøre. Dette
vise os tydelig at Antikrist og de vantro er opmærksomme på den
lighed der er imellem Jesu opgave og de 2 vidner. Vi ved at Jesus
blev begravet efter hans død, men legemerne til de 2 vidner blev
ikke begravet. De skal ligge på Jerusalems gader, således at alle
til enhver tid kan kontrollere at de var døde. (v.8.)Ifm. Jesu død
og opstandelse kom der rygter ud at disciplene havde stjålet hans
legeme og derefter påstået at han var opstået fra de døde. For at
undgå dette, så bliver altså ligene til de 2 profeter liggende på
gaden i Jerusalem. Desuden var det en stor vanære i Israel og i
orienten ikke at blive begravet efter sin død. Alt bliver gjort for
at vanære de 2 vidner, som er udsendt fra Gud.Jerusalem bliver i
denne kontekst både kaldt for "den store by", "Sodoma"
og "Ægypten." (v.8.) Dette er benævnelser som kan blive
brugt om andre steder også.. I Åbenbaringsbogen er det almindelig
at kalde byen Rom, som er Antikristens hovedstad, før han flytter
over til Jerusalem, for "den store stad." "og kvinden
som du så, er den store by som har kongedømmet over kongerne på
jorden." Åb. 17,18.Når vi kan være helt sikre på at denne by er Jerusalem, så er det fordi der også står om denne by: At deres Herre (Jesus) blev korsfæstet i denne by.(v.8.) Desuden bruger Åbenbarings bogen på et andet sted denne betegnelse om Jerusalem, og det er i Åb. 16,19.Når disse 3 betegnelser bliver brugt om Jerusalem, som er Guds by frem for nogen andre, så er grunden til det at der er stor lighed mellem Jerusalem og disse steder i åndelig betydning. Både Babylon i endens tid, som bl.a. står for byen Rom, og Sodoma og Ægypten står for frafald fra Guds Ord og Guds ordninger. De forfærdeligste hedenske gerninger er blevet begået i Jerusalem op gennem historien, og det skal endda mere gentage sig i endens tid. Mange jøder skal indgå en freds og samarbejdsaftale med Antikrist. Dette angår også religiøse og kulturelle forhold. Efter af 3½ år er gået, så invaderer Antikrist Jerusalem og forstyrre Guds tjenesten i templet og kræver selv guddommelig tilbedelse. Allerede Esajas, som levede fra 760 – 698 før Messias, sammenlignede jøderne med Sodoma og Gomorra. Han tænkte på den forfærdelige afgudsdyrkelse som jøderne drev både i Jerusalem og i Judæa. Store dele af Samaria indbyggere var på dette tidspunkt blevet fordrevet fra Samaria og boede spredt rundt i Assyerien. Dette var Guds dom over 10 stamme folket på grund af synd og afgudsdyrkelse: Es. 1,8-10.De 3 lande, Ægypten, Babylon og Assyrien (Nineve), som på en speciel måde var i fare for Israels og jødernes egenart i gammel tid, står for følgende forhold:
- Ægypten står for VERDEN SOM SÅDAN. Det var let for jøderne at rejse dertil, slå sig ned deri og stole på æ
- Ægypterne. Det var ikke efter Guds planer. Jøderne skulle bare stole på Herren.
- Babylon står for KORRUPT STYRE, HANDEL og FALSK RELIGION.
- Assyrien (Nineve) står for SENSUALITET,
STOLTHED, ÆRE, og PRYD I VERDEN. (Hellas står
for FALSK FILOSOFI og MENNESKELIG KUNST. Rom står for BRUTALITET og
MAGT.)Profeten Ezekiel, som var bosat i Babylon, fik lov at skue ind
i den forfærdelige afgudsdyrkelse, som til og med præsterne drev i
templet i Jerusalem. Det var ikke noget rart at Herren måtte
straffe Jerusalem og Juda og sende størsteparten af indbyggerne der
ud i landflygtigheden til Babylon. I år 586 blev templet og byen
Jerusalem ødelagt af Babylonerne. I følge Ezekiel 8., var den
gamle babylonske religion og afgudsdyrkelse indført i templet i
Jerusalem. Vi hører om følgende gud-domer og guder, som blev
tilbedt der:
- NIDKÆRHEDSBILLEDET blev tilbedt. Det var et billede at gudinden Astarte. Det symboliserede gudinden Ishis i Babylon. Denne gudinde var det samme som Semiramis, som både var hustru og mor til Nimrod, som efter babylonisk opfattelse blev genfødt i sin søn Tammuz: Ezek. 8,1.
- Jøderne ofrede til alle slags billeder af VEDERSTYGGELIGE KRYB, FIRFØDDEDE DYR og MANGE AFGUDER: Ezek. 8,10-11.
- TAMMUZ blev tilbedt. Som vi før har nævnt, så var Tammuz sønnen til dronning Semiramis og Nimrod. Man mente at Nimrod blev genfødt i sin søn. Semiramis blev ofte fremstillet med sønnen Tammuz i sit favn. Dette mor barn motiv var udbredt over store dele af verden, og da den romersk-katolske kirke blev en stormagt i 300 tallet efter Messias, så benyttede den sig af dette motiv i den hensigt at vinde folkene for sin religion. Semiramis blev erstattet med Jomfru Marie, og Tammuz blev erstattet med Jesus fra Nazaret.: Ezek. 8,14. (vi kan nævne at guldkalven, som jøderne lavede og tilbad ifm. udgangen af Ægypten, også var et symbol på Tammuz.)
- SOLEN blev tilbedt. Solen er et billede på
Baal, som igen er det samme som Tammuz: Ezek. 8,16.
Der er flere Bibel-forskere som mener at den kristne menigheds bortrykkelse skal ske 3½ år ind i trængselstiden, og for at dette skal stemme med tidspunktet, så sætter de lighedstegn mellem den kristne menigheds bortrykkelse og bortrykkelsen af de 2 jødiske vidner. Dette er ingen saglig og god tolkning af Guds Ord. Ifm. de 2 vidners bortrykkelse, så kan deres fjender se og iagttage og se dette. Den kristne menighed bortrykkelse skal derimod ske "i et nu, i et øjeblik." 1.Kor. 15,52. Dette skal ske så hurtigt at ingen kan opfatte det. Af den grund kan heller ikke disse to bort-atomar være de samme. Som vi ved, er der 3 forskellige opfattelser angående tidspunktet for den kristne menigheds bortrykkelse, og det er:
- Bortrykkelsen skal ske før trængselstiden.
- Bortrykkelsen skal ske i midten af trængselstiden..
- Bortrykkelsen skal ske i slutningen af
trængselstiden – i forbindelse med Jesu genkomst til Israel.
Jesu Genkomst, bind 3, s. 196-.DEN SYVENDE BASUN.DEN SJETTE PARANTES. Åb. 11,14-19.
Til nu har der været to ve råb. Det FØRSTE VE-RÅB strækker sig fra Åb. 8,13 og til 9,12 og indeholder flg. begivenheder.
- Den 5 basun, som beskriver udgydelsen ag de onde
ånde fra abyssos, således at disse skal plage jøderne i 5 mdr.
Åb. 9,1-12. Det ANDET VE-RÅB strækker sig fra Åb. 9,13 og til
11,13 og indeholder flg. begivenheder.:
- Den sjette basun som beskriver kongerne fra Østen, som dræber tredie del af menneskerne på jorden. Åb. 9,13-
- Den vældige engel som kom ned fra himmelen med en lille åbnet bog. Han holdt sin højre fod på havet og sin venstre for på jorden og råbte at der ikke længere skulle være mere tid. Åb. 10,1-6.
- Johannes blev bedt om at tilegne sig den lille åbnede bog. I hans mund var den sød som honning, men når den kom ned i hans mave, havde den en besk smag. Åb. 10,7-11.
- Målingen af Guds tempel i Jerusalem. Åb. 11,1-2.
- De to jødiske vidner som skal være profeter i
Israel i den store trængsel. Antikrist skal formå at tage livet af
dem, men efter 3½ dag skal de få livet tilbage af Herren, og de
skal stige op til himmelen i skyen medens deres fjender ser dette.
Åb. 11,3-13.
De fleste teologer og mange Bibel-granskere er desværre ikke opmærksomme på denne dobbelthed i Jesu styre. I og med at de ikke regner med 1000 års-riget som en selvstændig frelses epoke, så blander de udsagnene som gælder 1000 års-riget enten sammen med kirkens tid eller henlægger dem til den nye jord. Det siger sig selv at det bliver lidt og noget rod af sådanne vurderinger. Det er først når teologerne regner med RIGET FOR ISRAEL som en selvstændig tidsperiode, at de kan begynde at få orden på deres teologiske systemer. Indtil den tid at det sker, må de bare leve i deres rod. Dette er til stor skade for dem selv, kirken og de troende. Hvad som gælder Jesu indtagelse af sin store magt og sit kongedømme, så sker det i etaper. Vi har følgende hoved etabler i dette.
- Da Jesus sonede al verdens synd på Golgata, lagde han det JURIDISKE GRUNDLAG for sin generobring af verden.
- Når Faderen giver Jesus bogrullen og han får lov til at åbne seglene på fremtids bogen på grund af forsoningen, underlægger han sig hele verden, i og med at alt som lever, underkaster sig ham. Dette er den FORMELLE INDTAGELSE af verden. Åb.5.
- Når den vældige engel sætter sin højre for på havet og sin venstre for på jorden, så er dette et udtryk for at hele skaberværket tilhører Gud. Åb. 10,1-6.
- Når Satan og de onde engle (ånderne) bliver kastet ned fra lufthimmelen og ned på jorden, overtager Gud det fulde herredømme i lufthimmelen. Han fylder dette tomrum ved at sænke det himmelske Jerusalem nærmere jorden. Åb. 12,7-9.
- Ved Harmagedon kommer Jesus selv ned fra
lufthimmelen og kæmper mod sine fjender. Han tilintetgør dem med
sit sværd, som er hans Ord. Dette er den FAKTISKE MAGTOVERTAGELSE,
som bygger på det juridiske og det formelle grundlag, som er lagt
på et tidligere tidspunkt. Åb. 19,11-21. Det
var røsterne i himmelen som først kom med proklamationen om at
Jesus var blevet konge i 1000 års-riget (v.15.) Derefter tilslutter
de 24 ældste sig denne hyldest. De 24 ældste i himmelen
repræsenterer den kristne menighed. Der er to grunde til at akkurat
den kristne menighed tilslutter sig denne hyldest af Jesus, og det
er:
- For det første er den kristne menighed den største åndelige frelsesforsamling i frelseshistorien. Den er Jesu åndelige legeme.
- For det andet skal det kristne legeme have
overåndelige opgaver i 1000 års-riget: Åb. 1,6 og 2,26-27., (de
24 ældste skal være KONGER PÅ JORDEN): Åb. 5,9-10. De
udsagn som de 24 ældste giver udtryk for, i Åb. 11,16-18 er af
stor vigtighed. De fortæller os om vigtige begivenheder som skal
ske ved afslutningen af denne tidsalder. De udtaler sig om følgende
forhold:
- De tiltaler Gud med ordene "du som er og som var.,v.17. Når vi sammenligner dette udsagn med den beskrivelse som vi har af Gud i Åb. 1,4, så ser vi at nu er ordene "og som kommer", udeladt. Grunden til er at nu er Gud kommet i Jesu skikkelse og har oprettet riget for Israel: Åb. 1,4.
- De siger videre at "hedningerne er blevet vrede.,v.18. Hedningerne har været mere eller mindre hadefulde på Guds ordninger og på Israel igennem hele trængselstiden, men i den store trængsel skal dette Guds hadet forstærkes voldsomt. Det begynder med Antikrists indtagelse af Israel, Jerusalem og templet i begyndelsen af den store trængsel og det afsluttes med hedningenes angreb på Jerusalem og slaget ved Harmagedon.
- De siger videre at Guds "vrede er kommet." ,v. 18.Guds vrede giver sig specielt udtryk i de 7 vredesskåle, som han tømmer over jorden Åb. 15-19., og i Jesu genkomst til Harmagedon, hvor han skal slå hedningerne med sot sværd, som er Guds Ord.
- De siger videre "at de døde skal dømmes."
V.18 Dette udsagn gælder ikke dommen over de
fortabte døde. De skal dømmes efter at de 1000 år er til ende.
Åb. 20,11-15, men dette udsagn kan indbefatte to forskellige
kategorier af "døde" mennesker, og det er:
- De TROENDE DØDE af forskellige
frelseskategorier . De skal stå op og få deres bedømmelse af
Herren, før 1000 års-riget bliver oprettet. Dette
gælder de som er døde i troen på Jesus som deres personlige
frelser, efter at den kristne menighed er optaget til himmelen.
Dette gælder også de Gammeltestamentlige troende, som skal stå op
på "den sidste dag" og få deres dom foran Jesu
hellighedstrone i Jerusalem. Denne dom gælder også martyrerne fra
hele trængselstiden. Vi hører om martyrerne fra de første del af
trængselstiden i Åb. 6,9-11. De beder Herren om at hævne deres
blod over dem som bor på jorden. De bliver bedt om at vente en tid
"indtil tallet på deres medtjenere og deres brødre som
herefter skulle slås ihjel ligesom de selv, blev fuldt.", v.
11.Disse er endvidere omtalt i Åb.20,4,hvor der står: "Og jeg
så troner, og de satte sig på dem (de som skulle dømmes), og der
blev givet dem magt til at holde dom, og jeg så deres sjæle som
var blevet halshugget for Jesu vidnesbyrds og for Guds Ords skyld,
og dem som ikke havde tilbedt dyret eller dets billede, og som ikke
havde taget mærke på pande og på sin hånd, og de blev levende og
regerede med Kristus i 1000 år."
- De ÅNDELIGE DØDE. Dette er mennesker af
forskellige frelses grupperinger som har gennemlevet trængselstiden
på 7 år. Alle disse mennesker, som er åndelige døde, skal frem
foran Jesu domstol som er i Jerusalem og få deres dom af ham der.
Vi skal nævne dommene
som der skal være i Jerusalem, før 1000 års-riget bliver oprettet.
For det første har vi
Guds dom over den kristen menighed i trængselstiden. Dette er ikke
det samme som Jesu legeme, men det er trængselstidens menighed. I
denne forsamling er der både genfødte og ikke genfødte troende. På
grund af det store åndelige mørke som der er i trængselstiden, så
sov de alle ind, og sov da brudgommen kom, for at oprette riget for
Israel for både jøder og hedninger. Dette er bl.a. beskrivelse. i
Mat. 25,1-13
For det andet har vi Jesu
bedømmelse af jøderne. De bliver bedømt bl.a. i forhold til
hvordan de har formået at virkeliggøre deres kald som Guds folk og
tage vare på deres muligheder som Guds repræsentanter i de 2000 år
som Jesus har været i himmelen. Disse er bl.a. beskrevet i Mat.
25,14-30.
For det tredie har vi
Jesu dom over de tilbageblevne hedningefolk. De skal møde op i
Jerusalem foran Jesu herligheds trone, for der bl.a. at svare på
hvordan de har behandlet Jesu MINDSTE BRØDRE, som er jøderne, i
trængselstiden. De som har gjort godt mod jøderne, får de adgang
til at komme ind i det rige som er beredt fra verdens grundvold blev
lagt. Denne doms sene er beskrevet bl.a. i Mat. 25,31-46. Denne doms
sene er forøvrigt også beskrevet i Joel 3,7.
Disse 3 forskellige
grupperinger af mennesker vil blive bedømt ud fra forskellige doms
grundlag. Tiltalen mod dem vil ikke gå ud på det samme. De vil få
deres doms grundlag udarbejdet ud fra deres egenart som folk og som
gruppe.
Den første gruppe, som
er trængselstidens kirke, vil blive bedømt i forholdt til hvorvidt
de har Den Hellige Ånd eller ikke. Vi ved at den Hellige Ånds i
boen i menneskernes hjerte er hoved frelsesprincippet i alle
tidsperioder efter Golgata. Den Hellige Ånds gave til mennesker er
Guds svar på at frelsen er kommet i stand hos mennesket.
Den anden gruppe, som er
jøder, vil blive bedømt i forhold til hvad de har gjort med deres
muligheder, for at udbrede Guds riget, hvor de end har befundet sig i
verden. De som har beflittet sig med at tage vare på deres
muligheder, skal få del i riget. De skal få endda støre opgaver i
riget, end det som de havde tidligere.
Den tredie gruppe, som
repræsenterer de over levende folkeslag, bliver bedømt i forhold
til hvordan de har behandlet jøderne. Jødefolket og Israel er GUDS
STORE TEST overfor hedningerne.
Den som er imod Israel og
jøderne, den er imod Gud og hans planer, og den kan være HELT
SIKKER på ikke at få del i frelsen og riget for Israel.
Disse 3 grupperinger af
mennesker som vi har beskrevet ovenfor, bliver bedømt på
forskellige doms grundlag, men til trods for det, så har de
alligevel ting fælles, selv om dette ikke er nævnt i konteksten.
Det som er fælles for dem, er hvorvidt enkelt mennesker i
grupperinger har fået en personlig tro på Jesus (Messias) eller
ikke, og troen er en gave.
Dette står ikke skrevet
i Mat.25, men vi ved at det må være således. Ingen kommer ind i
1000 års-riget uden at vedkommende har en personlig tro på Jesus
som verdens frelser og som jødernes Messias. Det som forener alle
troende er genfødselen og troen på Jesus.
- De siger videre at Gud skal lønne sine "tjenere
profeterne og de hellige og dem som frygter Guds navn.",v.18.
Dette udsagn angår tre
grupper troende, og det er PROFETERNE, DE HELLIGE OG DEM SOM FRYGTER
GUDS NAVN. Til trods for at benævnelserne her er forskellige, så
indbefatter disse tre benævnelser den TOTALE SUM af alle troende op
igennem samtlige frelseshusholdninger. De har fået deres bedømmelse
af Herren, enten i himmelen eller foran Jesu domstol i Jerusalem, og
nu skal de bedømmes efter deres trofasthed i kristenlivet. De skal
få opgaver i 1000 års-riget alt efter hvordan nådelønnen er
blevet. Hvor nådelønnen er blevet stor, skal opgaverne blive store,
og der hvor nådelønnen er blevet mindre, skal opgaverne blive
mindre. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 1,s.79-139, hvor jeg skriver
meget om dette.)
Hvad der gælder den
første gruppe, PROFETERNE, så gælder det både profeterne i G.T.
og i N.T. Profeterne er udtaget af Gud til at tale et bestemt budskab
til menneskerne. Det kan være budskab som gælder indeværende tid,
eller det kan være budskab, som strækker sig ind i fremtiden. De
taler med Guds autoritet, og ofte så begynder også de
Gammeltestamentlige profeter deres budskab med følgende ord: "Så
siger Herren." Der skulle ikke være det mindste tvivl om at det
var Gud som stod bag budskabet.
Det som videre
kendetegner, er virkelig profet, er to forhold. For det første lader
Herren aldrig noget ske før han har fortalt det til sine tjenere,
profeterne, således at de kan fortælle det videre til folket:
Hoseas 3,7.
For det andet går det
budskab, som en virkelig profet kommer med, i opfyldelse, selv om det
i mange tilfæller kan gå lang tid og opfyldelsen lader vente på
sig: Jerm. 28,9.
Der var tre grunde til at
Herren sendte profeterne til Israel-folket.
For det første ønskede
Gud at folket skulle komme tilbage til deres forpligtelser og deres
pagter med Herren, for han vidste at dersom de ikke gjorde det, så
fik de ikke del i frelsen, som er deltagelse i riget for Israel: Es.
55,3. Ezek. 18,21.
For det andet ville han
vise folket det som skulle ske i fremtiden, således at folket kunne
orientere sig i det frelses historiske landskab. Vi ved at det
profetiske ord er både frelses og vanlig historie som er skrevet,
før det sker, for at vi skal tro det, både før det sker, når det
sker og efter at det er sket.
Det profetiske ord er
GRUNDSTRUKTUREN i historien: Dan. 2,28 og 9,2. 1.Pet. 1,10-11. 2.Pet.
1,19.
For det tredie ønskede
Herren at vise den store forskel som der er mellem ham og afguderne
eller de onde ånder. De er åndelige realiteter, men de kan ikke
forudsige det som skal ske. Gud udfordrede ofte det jødiske folk i
gammel tid på dette punkt ved at han gjorde nar ad de onde ånder,
som ikke kunne forudsige fremtiden .Gud derimod fortalte dette til
jødefolket gennem sine profeter, og når noget havde gået i
opfyldelse, så fortalte han nye ting, som endnu ikke havde gået i
opfyldelse: Es. 41,42 og 42,9.
I Gammeltestamentlig tid
var den profetiske gave givet til enkelte mennesker, som havde Den
Hellige Ånd i deres hjerter som vejleder. De var drevet af Den
Hellige Ånd til at profetere: 2.Pet. 1,21.
I Nytestamentlig tid har
vi også den Gammeltestamentlige profittype, men i vor tid er Den
Hellige Ånd givet til hver enkelt troende, således at hvem som
helst kan indehave et profitembede. Vi kan alle tale profetisk,
siger: 1.Kor. 13,31.
I Nytestamentlig tid kan
vi dele det profetiske embede og den profetiske nådegave ind i tre
dele.
For det første skal
profeterne tale til opbyggelse, formaning og trøst til menneskerne.
De skal kende til Guds Ord og det indbyrdes forhold i dette: 1.Kor.
14,3.
For det andet skal
profeterne se sammenhængen i det profetiske ord og tolke dem for
menigheden. På dette område bliver der gjort mange fejl i dag, og
hovedgrunden til det er det forhold at mange mennesker som ikke har
den profetiske nådegave, udtaler sig om eskatologisk og andre
problemstillinger med stor selvsikkerhed. Det profetiske og
eskatologiske ord er så pass vanskelig i sig selv at ikke alle og
enhver skal udtale sig om det. Vi må respektere de grænser som Gud
har sat for udøvelsen af nådegaverne.
For det tredie får
profeterne nye budskaber fra Herren og skal meddele dem til
menigheden. Vi har mange eksempler på at dette er sket, både i
profetisk tid og i vor tid. Vi skal nævne nogle af disse tilfæller
: Ap. Gr. 11,27-28.
I moderne tid er der
f.eks. blevet profeteret at jøderne skal rejse ud af Samværet af
uafhængige stater, at Sovjet-unionen skal opløses som stat, at
Rusland skal gå til angreb på Norge og Finland og at Berlin muren
skal falde. Flere af disse profetiske udsagn er allerede gået eller
holder på at gå i opfyldelse.
Hvad der gælder den
anden gruppe, DE HELLIGE, så er det en fællesbetegnelse på alle
troende i enhver tidsperiode. Det gælder både hedninger og jøder.
Enhver som er troende, er en hellig person. Hellig betyder ikke at
man er perfekt, men det betyder at man er udskilt fra verden, at man
er blevet renset ved Jesu forsonergerning og at man står i Guds
tjeneste.
Der er mange Bibel-lærere
som mener at de hedninger som hverken har hørt om jødernes lov
eller evangeliet om Jesu forsoning, er prisgivet til at gå fortabt,
men Bibelen siger naturligvis det modsatte. Den siger at alle
mennesker har deres muligheder til at blive frelst, for Jesu
forsoningsgerning på Golgata gælder al verdens synd.
De hedninger som ikke
kender til jødernes lov og evangeliet om Jesu forsoning, bliver
heller ikke gjort ansvarlig for det som de ikke kender til. De må
tage stilling til de frelses beviser som de har i deres egen
tidsperiode. Disse frelses beviser er flg.:
- Det er Guds skaberværk.
- Det er deres egen samvittighed.
- Det er deres tanker, som indbyrdes anklager eller frifinder dem.
- Det er natur retten, som de helt eller delvis kender til.
- Det er Gud som skaberen: Rom. 2,9-16.
Hvad der gælder den tredie gruppe, som er omtalt som "DEM SOM FYGTER MIT (GUDS) NAVN, så angår dette tre grupper mennesker, og det er:
- Troende hedninger, som har levet udenom loven og
evangeliet. De kender ikke til hverken den jødiske lov eller
evangeliet om Jesu forsonergerning, men frygter for Gud og hans love
i naturen, som er nedlagt i deres hjerter.
I trængselstiden vil
disse mennesker blive stillet på valg ved det evangelium, som de
kender til skal forkyndes i den store trængsel. Det går ud på at
de skal frygte Gud og give ham æren. I dette evangelium, som bliver
kaldt for et tidsallerligt evangelium, bliver det heller ikke noget
om Jesu forsoning. Det skal de få at høre om på et senere
tidspunkt: "Og jeg så en anden engel flyve under det højeste
af himmelen, som havde et TIDSALDERLIG EVANGELIUM---Åben. 14,6-7.
- Troende jøder som har levet i samsvar (samfund)
med loven.
Dersom vi kender vor
Bibel, ved vi at udtrykket "dem som frygter Herrens navn"
kendertegner både de troende jøder og hedninger, som havde gået
over til jødisk tro, i Gammeltestamentlig tid. Det kendetegner også
de samme grupperinger på Jesu tid og i den første apostel tid.
Dette udtryk er både brugt i evangelierne og i første del af
Apostlenes gerninger. En af de sidste gange at det bliver brugt i
Apostlenes Gerninger, er ved det tilfælde da Peter besøgte
Kornelius hus, og derfor kunne han også udtale flg.: Ap. Gr. 10,35.
Når Paulus brugte dette
udtryk, så bruger han det om jøderne, som holdt loven: Ap. Gr.
13,16. (Se mine bøger Jødernes Konge, bind. 1,2,3 og 4.) hvor jeg
skriver meget om dette.
- De troende i trængselstiden.
Denne udtryks måde
tilkendegiver at det kristne budskab om den frie nåde ikke er i
trængselstiden. Den frie nåde gælder bare for den tidsperiode vi
lever i. Vi kalder denne for den frie nådes tidsperiode. Den Hellige
Ånds tidsperiode eller den kristne menigheds tidsperiode.
I trængselstiden er det ikke det frie nådes
evangelium som skal forkyndes, men da er tiden kommet til at jøderne
igen skal tage op forkyndelsen og oprettelsen af Guds riget i Israel.
Det er det samme som 1000 års-riget. Det var dette budskab som blev
forkyndt i Israel, både i Gammeltestamentlig tid og i den første
apostel tid: Mat. 24,24.I 1000 års-riget bliver frelsen gjort afhængig af to forhold:
- En må holde loven. (lovens retfærdighed)
- En må tro på Jesus som sin personlige frelse.
- Til slut siger de 24 ældste at Gud skal
"ødelægge dem som ødelægger jorden." V,18.
Dette betyder at Gud ikke
bare skal dømme hedningerne, men han skal først og fremmest dømme
og ødelægge dem som på en speciel måde ødelægger jorden. Der
tænkes der både på åndelig forurening og på fysisk ødelæggelse
af jorden og skaber værket. De som først og fremmest bliver dømt i
denne dom er Satan, Antikrist, Den falske profet, skøge-kirken, de
forskellige former for Babylonisme og kongerne over jorden, som er
samlet i Israel, for at ødelægge Guds folk og Guds land