DEN STORE SKARE DEN FØRSTE PARANTES: Jesu Genkomst, bind 3, s. 85-.
Bibelforkynder, Oskar Edin Indergaard, 6630 Tingvoll, Norge.
"Derefter, så jeg, og de, en stor skare, som ingen kunne tælle, af alle æter og stammer og folk og tunger, som stod for tronen og for Lammet, klædt i lange hvide kjortler (gr. stolas Levkas), og med palmegrene i deres hænder, og de råbte med høj røst og sagde: Frelsen tilhører vor Gud, han som sidder på tronen og Lammet ! Og alle englene stod omkring tronen og om de ældste og om de 4 livsvæsener, og de faldt ned for tronen på deres åsyn og tilbad Gud og sagde: Amen ! Velsignelsen og prisen og takken og æren og magten og styrken tilhører vor Gud i tidsaldernes tidsaldre ! Amen. Og en af de ældste tog til orde og sagde til mig: Disse som er klædt i de lange hvide kjortler (gr. stolas Levkas), hvem er de, og hvor kommer de fra ? Og jeg sagde til ham: Herre, du ved det. Og han sagde til mig: Dette er dem som kommer UD AF (gr.ek) den store trængsel (gr. ek thlipseos megales), og de har tvættet deres kjortler og gjort dem hvide i Lammets blod. Derfor er de for Guds trone og tjener ham dag og nat i hans tempel, og han som sidder på tronen, skal rejse sin bolig (gr. skenosei, det kan også betyde: sit tempel) over dem. De skal ikke hungre mere, heller ikke tørste mere, og solen skal heller ikke falde på dem, eller nogen hede, for Lammet, som er midt for tronen, skal vogte dem og føre dem til livets vandkilder, og Gud skal tørre bort hver tåre af deres øjne." Åb. 7,9-17.
At denne skildring er parentetisk betyder at den strækker sig ud over den sammenhæng som den står i konteksten Den fortæller os om ting som vil ske VED SLUTNINGEN af den store trængsel og i 1000 års-riget. (Se oversigten over de forskellige parantecer i Åbenbaringsbogen i min bog: Jesu Genkomst, bind, 1, kap.: De 7 segl.)
Dette er en skildring af den store mængde af troende mennesker fra alle folkeslag, som kommer LEVENDE ud af den store trængsel. Der er ingen ting i teksten som tyder på at dette er en skildring af martyrer, som mange Bibel-tolkere tror. Det er mennesker fra alle stammer og folk og tunger og æter, som er blevet omvendt til Jesus i løbet af trængselstiden. Tidsmæssigt hører dette syn hjemme helt ved slutningen af den store trængsel.
En af hovedhensigterne med trængselstiden er at give mennesker et kald til omvendelse. Der vil være store messianske vækkelser i trængselstiden, men troen vil for de flestes vedkommende blive beseglet gennem martyriet.
Denne store skare er for en stor del blevet udtaget ved den forkyndelse som de 144 000 beseglede af Israel 12 stammer har givet i trængselstiden.
Der har været givet flere forklaringer på hvilke mennesker denne store skare kan være, her gives udtryk for nogle.
- Nogle Bibel-tolkere har ment at dette er den kristne
menighed, som skal gennem hele trængselstiden på 7 år. Dette syn
er efter min forståelse forkert, og det har jeg givet udtryk for i
en række bøger. (Se mine bøger: Den kristne menigheds
bortrykkelse og Jesu Genkomst, bind.1.
- Disse mennesker er klædt i en anden frelses, eller
retfærdighedsdragt end den som den kristne forsamling har. De er
klædt i en kjortel som på græsk hedder "stola". Den
kristne menighed er klædt i en kappe, som på græsk hedder "hi
mation".
De forskellige frelsesforsamlinger har
forskellige frelses klædninger. Dette er gjort for at vi skal kunne
skelne dem fra hverandre i Guds rige og vide til hvilken tidsperiode
og til hvilken frelsesforsamling de hører hjemme i frelseshistorien.
Retfærdighedsdragten giver til kende
på hvilken måde og under hvilke omstændigheder vedkommende er
blevet frelst. Vi ved at frelsen er for alle, men omstændighederne
omkring mennesker er forskellige. De afhænger af til hvilken tid og
hvor et menneske har levet.
Vi skal i en parantec nævne flg.
frelses forsamlinger, som skal have opgaver i 1000 års-riget:
(Troende hedninger som ikke har hørt
om hverken jødernes lov eller evangeliet om Jesu forsonergerning.
Troende jøder som har levet i den
Gammeltestamentlige tid.
Den kristne menighed, som består både
af troende jøder og hedninger.
De 144000 beseglede af Israel 12
stammer .
Den store skare af hedningetroende,
som kommer igennem den store trængsel.
De jøder som bliver frelst som rest
og levning ved afslutningen af den store trængsel.
Folkeslagene i 1000 års-riget.)
- Medens de 24 ældste fra Åb. 4 og 5, som symboliserer den kristne menighed, sidder på troner: Åb. 4,4., så er denne store skare, som kommer ud af den store trængsel, foran "Guds trone og tjener ham dag og nat i hans tempel." Åb. 7,15.
- De 24 ældste havde "kroner på deres hoveder": Åb. 4,4, medens den store skare havde "palmegrene i deres hænder." Åb. 7,9.
- De 24 ældste var blevet gjort til "konger og præster": Åb. 5,10, medens den store skare skal tjene Jesus i hans nye tempel i Jerusalem i 1000 års-riget: Åb. 7,15.
- De 24 ældste bliver rykket bort til Gud til himmelen før
trængselstiden. Den store skare kommer ud af den store trængsel:
Åb. 7,14. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 1, s.145-146
- Andre Bibel-forskere har ment at de to frelses forsamlinger,
som er beskrevet i Åb.7, er den samme forsamling. De 144000 er den
kristne forsamling før trængselstiden, medens den store skare som
kommer ud af trængselstiden, er forsamlingen i slutningen af
trængselstiden.
- Den første gruppe består af jøder, medens den anden gruppe består af mennesker fra alle verdens nationer.
- Den første gruppe skal forkynde evangeliet om riget, som er et vidnesbyrd for verden i trængselstiden, medens den anden skal blive frelst ved deres forkyndelse.
- Den første gruppe er "en førstegrøde for Gud og Lammet" af jøder: Åb. 14,4, medens den store skare skal tjene Gud "dag og nat i hans tempel" i Jerusalem. Åb. 7,15.
- De 144000 beseglede bliver også set på "Sions bjerg"
i Jerusalem sammen med Jesus Åb. 14,1,medens den store skare skal
tjene Gud "dag og nat i hans tempel" i Jerusalem Åb.
7,15.
At det forholder sig således at de ikke alle skal lade livet i den store trængsel, ser vi også af skildringen af de retfærdiges opstandelse i Åb. 20,4, efter oprettelsen af riget for Israel. Der er der 3 forskellige grupperinger omtalt:
- Det er de som satte sig på tronerne for at dømme.
- Det er martyrerne fra trængselstiden.
- Det er ikke-martyrerne fra trængselstiden, som ikke har
taget Antikrists mærke og ikke har tilbedt Antikrist: Åb. 20,4.
Når den store skare tilbeder Gud og takker ham for frelsen, da falder alle englene, de 24 ældste og de 4 livsvæsener ned for Gud i himmelen og takker ham for at han har al velsignelse, pris, visdom, tak, ære, magt og styrke for altid: Åb. 7.10-12.
Der bliver en reaktion i himmelen på det som foregår i det ny opbyggede tempel i Jerusalem i 1000 års-riget . Der skal være en intim kontakt mellem templet i himmelen og templet i Jerusalem. Selve Guds himmel skal være meget nærmere jorden i 1000 års-riget end den er i dag. Se min bog: Jesu Genkomst, bind 2, s.140-152. Om de 24 ældste og Jødernes Konge, bind 3, s. 48-64, om Keruberne.
Den store skare skal TJENE HERREN i hans nyopbyggede tempel i Jerusalem. Vi har flg. beviser på at det er rigtig:
- For det første har de palmegrene i deres hænder. Dette må
pege både på jødernes løvhyttefest (sukkot), som på en speciel
måde peger på riget for Israel, og jødernes
frugthøstfest, som blev fejret samtidig. Løvhyttefesten blev
fejret til minde om jødernes udfrielse fra Ægypten og om at Gud
beskyttede dem 40 år. "I skal bo i løvhytter i 7 dage, alle
indfødte i Israel skal bo i løvhytter, for at jeres efterkommere
skal vide at jeg lod Israels børn bo i løvhytter da jeg førte dem
ud af Ægyptens land, jeg er Herren deres Gud: 3. Mos. 23, 42-43.
Jøderne byggede ikke bare hytter med palmegrene, men jøderne drog også hver dag med palmegrene i hænderne, i de 7 dage festen varede, rundt om brændeofferalteret i templet i Jerusalem. Palmegrene er derfor symbol på glæde, taknemlighed og sejer. Dette vil også den store hvide skare gøre.
At palmegrene og løvhyttefesten på en speciel måde angår riget for Israel, ser vi af flg. forhold.:
- Når Gud i Amos 9,11 siger at han "vil rejse op igen
Davids faldne hytte", så bruger han det hebraiske ord
"sukkah". Dette ord betyder "hytte", og det
minder om løvhytterne, som bygges ifm. løvhyttefesten
Jeg vil også citere fra
Studiebibelen, bind 1, s. 441: "Når Peter forslog at bygge
"hytter" (gr. skenas) oppe på bjerget, har dette antagelig
sammenhæng med visse forestillinger omkring løvsalenes fest. De
hytter som man boede i under højtiden skulle minde om hvordan
Israels Gud beskyttede folket under ørkenvandringen, og samtidig
vidne om den kommende fredstid, da de retfærdige skulle bo "i
fredens hytter." Es. 32,15-20.
Når Peter talte om at bygge hytter
var det vel fordi han troede den kommende tidsalder allerede var
brudt ind. Moses og Elias var der. Jesus Messias ligeså. Her var det
godt at være ! Men Markus lægger til at Peter forstod egentlig ikke
hvad han sagde. Han forstod at Jesus var Messias, men ikke at den
endelige Messias tiden endnu hørte fremtiden til.
- For det andet står der hos profeten Sakarias at alle de hedningefolk som ikke drager op til Jerusalem, for at fejre løvhyttefest i rigets tid, de skal ikke få regn i deres lande: Sak. 14,16-17.
- For det tredie er den indre forgård i det nye tempel i rigets tid prydet med palmer: Esek. 40,31.
- For det fjerde lagde jøderne palmegrene foran Jesus da han
red ind i Jerusalem på palmesøndag. De troede og håbede på at
han ville oprette riget for Israel for dem på daværende tidspunkt:
Mat. 21,8-9. Mark. 11,9-10.
- For det andet står det at "han som sidder på tronen (i
himmelen) skal rejse sin bolig (gr. skenosei) over dem" Åb.
7,15.Det græske ord som her er oversat med "bolig", er
"skene". Dette ord kan også oversættes med "tabernakel",
"tempel" eller "telt".
I parentes gør vi opmærksom på at
da Jesus kom første gang, slog han også op sit menneskelige telt
eller tempel, som er hans legeme, blandt jøderne. "Og Ordet
blev kød og tog bolig iblandt os (slog op sit telt) (gr. eskenosen),
som kommer af verbet "skenoo", som betyder "at slå op
sit telt"), og vi så hans herlighed – en herlighed som den
enbårne søn har det fra sin Far – fuld af nåde og sandhed."
Joh. 1,14.
Dette betyder at himmelen, som er Guds
bolig, tempel eller tabernakel, skal ligge meget nærmere jorden i
1000 års-riget end den er i dag.
Dette forhold bliver også omtalt i
G.T.: Es. 4,5-6. Esek. 37,26-28.
Læg mærke til at Templet i Jerusalem
bare skal være i TIDSALDEREN. Efter den tid skal også det ødelægges
til fordel for en ny himmel og jord. Der er der ikke noget tempel,
for den Treenige Gud, er selve templet der: Åb. 21,22. (se min bog
Jesu Genkomst, bind 1, om den rigtige oversættelse af "aion"
og "aionios".)
På grund af at den himmelske
Jerusalem ligger meget nærmere til jorden i 1000 års-riget, skal
dette forårsage at den store skare "skal ikke hungre mere,
heller ikke tørste mere, solen skal heller ikke falde på dem, eller
nogen hede, for Lammet som er midt for tronen (i Jerusalem) skal
vogte dem og føre dem til livets vandkilder, og Gud skal tørre bort
hver tåre af deres øjne: Åb. 7,16-17.
Jeg vil citere en del af det som
William Barclay siger om dette i sin bog: Den daglige studiebibel,
del 2. Johannes Åbenbaring s. 50-51: "... I andre oversættelser
af vers 15, står der at "han skal opslå sit Tabernakel over
dem", eller "han vil være et telt over dem", eller
"han vil beskytte dem med sit nærvær." Det græske ord
som er brugt er "skenosei", af "skene", som
betyder "telt."
Det er det samme ord som bliver brugt
når Johannes siger at Ordet blev menneske og tog bolig iblandt os:
Joh. 1,14. Jøderne forbandt altid dette med et hebraisk ord der
lignede dette i udtalen, men som ellers ikke havde nogen forbindelse.
Dette ord var "shechinah", det synlige nærvær af Guds
herlighed. Vanligvis tog denne skikkelse af en lysende sky...
Skene har altid ført en jødes tanker ind på shechinah, og ved at
sige at Gud rejste sin bolig eller boede et sted, var det samme som
at sige at hans herlighed hvilede over stedet. Jøderne begyndte at
tænke på Gud som noget fjernt fra denne verden. De syntes ikke en
gang at det ikke var ret at tale om at Gud var i denne verden. Det
var alt for menneskeligt at sige det om ham. Derfor begyndte de at
erstatte ordet med "shechinah." Vi læser at Jakob så ved
Betel: "Sandelig Herren er på dette sted." 1.Mos. 28,16.
Men rabbinerne omskrev dette og sagde: "Shechinah er på dette
sted."
I Habakkuk 2,20, læser vi: "Herren
er i sit hellige tempel." Men de senere jøder sagde: "Gud
var nådig og lod sin shechinah være i sit tempel."
Hos Esajas 6,5, læser vi "Mine
øjne har set Kongen, Herren, allhæres Gud.". De senere jøder
forvandlede dette til: "Mine øjne har set shechinah til Kongen
over verden."
Ingen jøde kunne høre ordet skene
uden straks at tænke på "shechinah..."
DEN SJETTE BASUN, DET ANDET VE.
DEN ANDEN PARANTES.
Jesu Genkomst.3, s.143-.
Åb. 9, 13-21. Dette syn er den anden
parentes i Åbenbaringsbogen, og det fører os frem til opmarch` af
kongerne fra Østen, som skal til Harmagedon, for at få sin dom der.
På sin vej fra Østen og til Israel dræber de en tredjedel af
menneskeene. De er inspireret til at gøre det af de 4 onde engle,
som stod ved Eufrat og bare ventede på at det skulle ske. De havde
stået der i lang tid, men de var bundet af Herren, således at de
ikke kunne udføre deres onde opgave, før tiden var kommet til, at
det kunne ske.
Det var en stor hær af soldater på
200 millioner mand, som kom fra Øst. De kom fra "solopgangens
land" og på deres vej til Israel, dræbte de en tredjedel af
menneskeene. I udgangspunktet kommer de for at kæmpe imod Antikrist
og det nyoprettede Romerrige, men det de ikke ved, er at de selv skal
gå til grunde ved Harmagedon.
Der er soldater fra landene øst for
Eufrat. De kommer bl.a. fra Kina, Japan. Mongoliet, Tibet, Thailand,
Indonesien, Indien, Pakistan. Bangladesh, Afghanistan, Iran og andre
stater øst for Eufrat.
Denne opmarch` mod Harmagedon er også
beskrevet i Åb. 16,12-14.
Der er mange som har grublet på hvad
det betyder at vandet i Eufrat tørrer bort. Der er følgende
forklaringer:
- Det kan betyder at hindringerne som før var, blev borttaget af Herren. Dette betyder videre at de 4 engle som stod ved Eufrat ,blev løst.
- Det kan betyde at Herren stopper vandet, således at kongerne fra Øst med deres soldater frit kan drage over elven. Dette er sket før i frelseshistorien. Dette skete både ved jødernes overgang over Siv-havet og jødernes indmarch til Israel i gammel tid.
- Det kan have sammenhæng med det forhold at tyrkerne nu har
dæmmet op mod Eufrat, således at de kan hindre vandet at løbe
sydover. Jeg vil i.d.forbindelse citere en artikel af Ola Sundby.
Den stod i Dagen den 22/5. 1990: "For de mange som tror på
Bibelen er en ny forudsigelse, som vantroen har tungt for at svælge,
i færd med at opfyldes. I Åb. 16,12, læser vi at vandet i den
store flod Eufrat udtørrer. Hvordan kan det så ske at en flod som
har et nedslagsfelt så stort som hele Skandinavien og en længde på
27000 km., eller omtrent 7 gange så lang som Numedalslågen kan
tørre bort.
Bortset fra flomtiden (marts-jul) er
elven vandfattig og sejlbar bare over korte strækninger. Syrien og
Irak har i lange tider brugt elven til kunstig vanding, og i tillæg
til dette har Tyrkiet i mere end 30 år nu bygget en kæmpedæmning.
"Atatyrk dammen" , en kunstig sø, som er mere end dobbelt
så stor som Mjøsa. Denne dam vil ikke være færdig før i år
2000, men tyrkerne har allerede nu begyndt at fylde den. "Time"
skriver om denne sag og giver udtryk for nabostaternes frygt, for at
Eufrat kan blive omdannet til en lille bæk i perioder.
Dette blev også omtalt i Aftenposten
d. 15/1.1990. Tyrkiets ledere forsikrede under åbningen, at landet
aldrig ville bruge sin kontrol over kilderne af Eufrat som et
politisk våben. Men vi ved af erfaringer hvor meget løfterne er
værd fra landene i Midt- Østen.
Så var det både trosstyrkende og
opmuntrende at se et af Bibelens Ord opfyldes lig for øjnene på os.
Bibelen skal og må opfyldes indtil sidste tøddel, også ting som
vor fornuft ser umulig ud. For alt er mulig for Gud.
På samme måde som Romerrigets
grænser gik til Eufrat i gammel tid, vil den også gøre det i
endens tid. Antikrist vil lidt efter lidt underlægge sig landene fra
Atlanterhavet og til Eufrat. Europa vil i begyndelsen være centrum i
hans rige. Efter en tid vil han flytte sin hovedstad til Jerusalem. I
tillæg til at han underlægge sig det gamle Romerriget, vil han også
underlægge sig hele verden i et løsere forbund af stater.
At dette er virkelige hærmasser, ses
både af den påklædning som de har, og de handlinger som de
udfører. De var klædt i rødt, som er krigens og blodets farve.
Hestene står som symbol for krig, og når der står "hestenes
magt ligger i deres mund og i deres haler Åb.9,19, og at der udgik
ild, røg og svovl ud af deres mund Åb. 9,17, forstår vi at det her
drejer sig om en moderne beskrivelse af våben. Det kan være både
konventionelle og kernevåben som tanks, raketter og atomvåben. Af
disse 3 plager blev EN TREDIEDEL af jordens befolkning dræbt.
Dersom vi skal gentage de store
nedslagtninger af mennesker (og dyr), som vi har hørt om til nu, så
må det blive følgende:
- I forbindelse med det 4 segl blev EN FJERDEDEL af jordens befolkning dræbt: Åb. 6,8. De martyrer som er beskrevet i det 5 segl, er den del af disse. Denne ødelæggelse går specielt ud over DE TROENDE.
- I forbindelse med den første basun, blev EN TREDIEDEL, af jorden ødelagt: Åb. 8,7. Der er mange Bibel-tolkere som mener at der her er tale om ødelæggelser som særlig går ud over ROMMERRIGET.
- I forbindelsen med den 2 basun blev EN TREDIEDEL, af skabningerne i havet ødelagt: Åb. 8,8-9.
- I forbindelse med den 3., basun døde MANGE MENNESKER på grund af vandet som var forurenet: Åb. 8,10-11.
- I forbindelse med kongerne fra Østen bliver EN TREDIEDEL,
af menneskeene på begge sider af Eufrat dræbt. Disse ødelæggelser
går specielt ud over folkene i ØSTEN.
Disse 4 engle er ikke de samme som er beskrevet i Åb. 7,1. Der er følgende forskelle på dem:
- De første stod ve jordens 4 hjørner, medens disse stod bundet ved Eufrat.
- De første holdt jordens 4 vinde tilbage, men disse blev holdt tilbage af Herren.
- De første er Guds tjenende engle som skal udføre Guds straffedomme, medens de 4 sidste er onde engle, som Gud har måttet binde. Gud binder ikke sine rette tjenere.
- Både gode og onde engle måtte udføre Herrens befalinger,
når han ønskede det. Jesus er givet al magt i himmelen og på
jord.
Dette vil videre sige at når Israel har fået dette land, så vil dette indebære både Jordan, Syrien og Libanon og dele af Ægypten, Tyrkiet, Irak og Saudi-Arabien, Dette vil ske i 1000 års-riget. Inden dette sker, vil hedningerne forsøge at underlægge sig disse landområder og forsøge at lægge hindringer i vejen for at Guds rigets planer ikke skal bliver realiseret på jorden. Først vil Antikrist underlægge sig disse landområder frem til Eufrat, og derefter vil kongen fra øst forsøge at befri disse landområder fra Antikrist.
Ved Jesu domstol i Jerusalem (i Josafats dal), før oprettelsen af 1000 års-riget, vil hedningenationerne blive anklaget af Jesus for følgende forhold:
- De har forfulgt jøderne. Dette gælder også de 144000 beseglede i trængselstiden. "Og kongen skal svare og sige til dem: Sandelig siger jeg jer: Hvad i har gjort mod en af disse mine mindste brødre (jøderne), har i gjort imod mig. (den som har forkastet de 144000 beseglede har forkastet Jesus, for det er evangeliet om Jesus de forkynder)." Mat.25,40.
- De har solgt jøderne.
- De har spredt jøderne blandt hedningerne.
- De har delt jødernes land imellem sig. JØDERNES LAND ER
GUDS LAND. "da vil jeg samle alle hedningefolk og føre dem ned
i Josafats dal, og jeg vil der gå i rette med dem for mit folks og
min arvs , Israels skyld, fordi de spredte dem blandt hedningerne og
delte MIT LAND, om mit folk kastede de lod, de gav en dreng for en
skøge, de solgte en pige for vin, og den drak de op," Joel
3,7-8.
Det var røsten til en engel som blev hørt, og den kom fra alterets 4 horn. Det vil sige at den indeholdt alterets hele styrke og kraft. Horn er symbol på KRAFT, og de 4 verdens tal. Dette vil sige at de helliges bønner kom fra hele verden. Det vil sige fra verdens 4 hjørner.
Til trods for at EN TREDIEDEL af verdens befolkning blev dræbt i disse straffedomme, så magter de andre mennesker ikke – de som ikke blev dræbt – at omvende sig fra de afguder som de tilbad: Åb. 9,20-21.
Dette er meget trist læsning, og det viser også at store dele af Østens befolkning i den grad er bundet til Satan og Antikrist, at de ikke magter at omvende sig, for at få del i frelsen. De religioner som disse folk har, er på en speciel måde sataniske og antikrist.
Desuden er det vigtigt at tage imod Jesus på et tidligt tidspunkt i trængselstiden. Den som ikke gør det , bliver bundet til Satan. Dette er også noget af hensigten med trængselstiden, at den skal sætte mennesker på valg mellem Antikrist og Kristus.
Ifm. denne opmarchering fra Østen bliver også Babylon eller Irak angrebet af disse hærmasser, og store dele af landet bliver ødelagt. Dette angreb, som fører frem til "Herrens dag", er omtalt både i Esajas 13 og Jeremias 50-51. En del Bibel-tolkere har ment at disse Bibel-steder omtaler den såkaldte Golf-krig, men det er ikke rigtigt. "Udsagn om Babel, som Esajas, Amos søn, modtog i et syn. Rejs et banner på et bart fjeld, råb højt til dem, vink med hånden at de kan drage igennem voldsherres porter ! Jeg har budt mine indviede mænd og kaldt mine helte til at tjene min vrede, mine stolte, jublende skarer. Hør ! buller på bjergene som af et stort folk ! Hør ! Larm af kongeriger (kongerne fra Østen), af sammen strømmende folkeslag ! Herren, hærskarernes Gud, mønstrer sin krigshær. De kommer fra et land langt borte, fra himmelens ende, Herren og hans vredes redskab, for at ødelægge hele jorden (landet) Skrig og jamre jer ! For Herrens dag er nær, den kommer som en ødelæggelse fra den Almægtige." Es. 13,1-6 og 16-22. Jerm. 50,3 og 9 og 13. Jerm. 51, 6-9.
ENGELEN SOM SATTE SIN HØJRE FOD PÅ
HAVET OG SIN VENSTRE FOD PÅ JORDEN.
Jesu Genkomst, bind 3, s. 151-.
DEN TREDIE PARANTES.
Åb. 10,1-7. Dette syn er den 3. Parentes i Åbenbaringsbogen. Den
skildre ting som endnu ikke er hændt, men som vil ske i slutningen
af trængselstiden – i forbindelse med Jesu genkomst til Israel.
Det peger på Jesu genkomst og oprettelsen af riget for Israel. Da
først vil "Guds hemmelighed være fuldbyrdet, således som han
forkyndte for sine tjenere ,profeterne." Åb. 10,7.Dette gælder ikke bare profeterne i G.T., men også profeterne i N.T. Dette gælder ikke bare profetierne i G.T., men det SAMLEDE VIDNESBYRD om tidsperioderne og Guds planer, indtil at riget for Israel bliver oprettet.
Oprettelsen af det historiske og konkrete Guds riget i Israel, er en af hoved aspekterne i det profetiske ord. Når Jesus kommer tilbage, skal han ikke bare være konge i 1000 års-riget, men han skal også være konge i tidsaldernes tidsaldre, det vil sige i al evighed. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 2, kapitlerne: Jesu styre i rigets tid og riget for Israel skal genoprettes i Israel.)
Når engelen sætter sin højre fod på havet og sin venstre fod på jorden og erklærer: "at der ikke skal være tid (gr. chronos) Åb. 10,6., så betyder det at han på Jesu vegne OVERTGAER HERREDØMMET over verden og hele universet, og at verdensrigernes tid er forbi. Der er ikke længere løbende eller historisk tid for dem. Der er derimod TID FOR GUDS-RIGET I ISRAEL.
I parentes gør vi opmærksom på at der på græsk er 3 ord for "tid", og det er
- "Hora". Det beskriver det eksakte tidspunkt.
- "Chronod." Det beskriver tiden i udstrækningen. Vi genfinder dette i ordet "kronologi."
- "Karios." Dette beskriver hvordan tiden er med
hensyn til indhold. Det beskriver tidens kvalitet og tidspunkt.
Ap.Gr. 1,7. 1.Tess. 5,1.
Fra himmelen .Åb. 10,1. Dette betyder at det er en engel af samme kvalitet som de 7 ærke engle, at han har stor
Magt, og at han kommer fra Gud selv med Guds autoritet.
At Jesus har overgivet ham stor autoritet, ses også af de kendetegn som engelen er omgivet af. De samme
Kendetegn karakteriserer også Jesus:
- Han er indhyllet i en sky. Åb. 10,1.
Dette betyder at han er UDSENDT AF
GUD, og ingen kan fuldt ud se og forstå hans herlighed. Han er
Indhyllet i Schekina herligheden.
Skyerne er også beskrevet som Guds
vogne i Bibelen: Salme 104,3.
Det samme siges også om Jesus. Han
kommer indhyllet i skyen, for ingen kan se hans herlighed, således
som
han er. Over alt som er herligt og
helligt, ligger der et dække, siger Guds Ord: Åb.1,7.
- Han har regnbuen over sit hoved: Åb. 10,1.
Regnbuen er pagts tegnet på Noa
pagten, som er en pagt mellem Gud og hele skabningen: 1.Mos. 9,13.
Ligeledes omhyller regnbuen Guds trone
i himmelen, som også er Jesu trone. Alt som Faderen har det har
sønnen. Dette gjaldt Guds trone både i gammel og Nytestamentlig
tid: Esek. 1,28. Åb. 4,3.
- Hans åsyn er som solen. Åb. 10,1.
Solen er et billede på DEN ØVERSTE
AUTORITET. Den står for Guds Ord og guds ordninger.
Det samme bliver også sagt om Jesus:
Åb. 1,16.
Da Jesus var på forklarelsens bjerg,
blev han forklaret for 3 af sine apostle, således at hans åsyn
lyste som
solen: Mat. 17,2.
Desuden bor Jesus i et lys som ingen
af os kan komme til i vor dimension. Nu ser vi stykkevis og taler
profetisk
Men en gang skal vi forstå alle ting.
Nu ser og forstår vi som i et spejl, i en gåde, men senere skal vi
se ansigt
til ansigt. Nu kender vi bare
brudstykkerne, men senere skal vi fuldt ud ligesom vi allerede på
nuværende
tidspunkt fuldt ud er kendt af Herren:
1.Kor. 13,9-12.
- Hans fødder er som ild støtter: Åb. 10,1. Dette betyder at han skal være med til at DØMME VERDEN Vi ved at høsten er tidsalderens ende, og at englene er høstfolkene: Mat. 13,39 og 49-50. Åb. 15,1.
- I sin hånd har han også en lille åbnet bog: Åb. 10,2.
Denne bog indeholder den del af det profetiske ord, som endnu ikke
var åbenbaret. I grundteksten er det her brugte ord "biblaridion",
som betyder en "meget lille bog." det står i modsætning
til helle Johannes Åbenbaring - (som i Åb. 5,1 ligeledes er nævnt
som en "lille bog." Her er ordet "biblos" brugt
på grundsproget. Vi har oversat det med "bogrulle".
Dette betyder ikke at Åbenbaringsbogen
er nogen lille bog, hvad som gælder det indholdsmæssige. Det er den
mest spændende bog i hele Bibelen, og
den er kaldt for "Bibelens perle", men det betyder at bogen
er lille af
omfang.
Medens det var engelen som holdt denne
"meget lille bog" i Åb. 10,2, så var det Gud som havde de
anden
"lille bog" i sin højre
hånd Åb. 5,1. Denne bog var det Jesus åbnede. Åb. 5,5
- Han satte sin fod på havet og sin venstre fod på jorden. Åb. 10,2. Dette betyder at han på vegne af Gud TAGER HELE VERDEN OG HELE UNIVERSET IND UNDER GUDS AUTORITET. Dette er en symbolsk handling, som peger fremover mod det forhold at Jesus kommer til Harmagedon. Der vil alle verdens nationer være samlet, sammen med Satan, Antikrist og de onde ånder og den falske profet. Jesu vil gå i rette med dem og sejre over dem. Han vil tage tilbage sin retmæssige ejendom, som er hele verden og universet, og som han både har skabt om tilbage vundet ved sin forsoner gerning på Golgata.
- Han råber med høj røst, som når en løve brøler. Åb.
5,2. Løven bliver betragtet som det højeste af alle dyrene. Når
den brøler ( hvilket den kun gør ifm. at den har bytte (egen
tilføjelse), må alle dyrene ellers være rolige og lytte efter
hvad den har at sige. Løvens røst er et billede på Guds røst:
Amos 3,8.
stamme", skal han tilintetgøre sine fjender ved Harmagedon, og han skal styre over hedningerne med en jernstav
I 1000 års-riget.
Denne engel , som her er omtalt, er ikke Jesus, men det er en anden stor engel med stor kraft og autoritet. Han peger fremover mod det som skal ske ved Harmagedon. At der her ikke er tale om en beskrivelse af Jesus selv, ses af følgende forhold:
- Han er kaldt for en anden engel. Her bruges i grundteksten det græske ord "allos", som betyder "en anden af samme kvalitet." Det som det bliver sammenlignet med, er de 7 Ærke englen.
- Jesus bliver aldrig beskrevet som en engel i
Åbenbaringsbogen. Det var bare det som stod i den "meget lille
bog". Som Johannes fik lov at fortælle videre. Den var åbnet
for at alle mennesker, som ønsker det, skal få indblik i det som
videre skal ske i endens tid. Det som Johannes ikke fik lov til at
skrive ned , var det som de 7 tordener talte. Dette forbliver en
HEMMELIGHED for os, og vi kan bare ane og måske tænke os til hvad
de sagde.: De 7 tordener står for Guds doms og almagts røst over
hele verden. DOMMEN HØRER HERREN TIL. Vi møder disse 7 Guds røster
i Salme 29, hvor der står flg. om dem:
- "Herrens røst er over vandene (de store menneskemængder), ærens Gud tordner, Herren er over de store vande.", v.3.
- "Herrens røst lyder med kraft.", v.4.
- "Herrens røst med herlighed.", v.4.
- "Herrens røst bryder sedre, Herren sønderbryder Libanons sedrer (verdensmagten), og han får dem til at hoppe som en kalv, Libanon og Sirjon som en ung vildokse.". v.5.
- "Herrens røst slynger ud kløvende ilds lue.", v.7.
- "Herrens røst får ørkenen til at bæve. Herren får Kadeks ørken til at bæve.", v.8.
- "Herrens røst får hinderne til at føde og gør lyst i
skovene, og i hans tempel siger alt: ÆRE.", v.9.
Det er ikke bare Johannes, som fik lov til at fortælle videre det som han så og hørte af Herren. Det samme var også tilfældet med Paulus, da han blev rykket ind i den tredie himmel. Grunden til at han ikke fik lov til at fortælle det videre, var at det var altfor stort til at forstå det i vor dimension. Det hører det fuldkomne Guds rige til: 2.Kor. 12,4.
Denne tredie parentes i åbenbaringsbogen skildrer det som skal ske når den 7. Engel blæser i sin basun. I denne engelens budskab ligger selve AFSLUTNINGEN af trængselstiden, for den 7. Basun afslutter trængselstiden. På samme måde som det 7. Segl beskriver selve afslutningen af endens tid, så gør også den 7. Basun det. Det samme er også tilfælle med den 7. Vredesskål.
GUDS TEMPEL I JERUSALEM s. 161-. DEN FJERDE PARANTES.
Åb. 11,1-2. Johannes fik et rør, ligesom en stav, for at han skulle måle 3 ting og det var:
- Guds tempel i Jerusalem.
- Alteret. Det vil i første række betyde brændeofferalteret, men i videre betydning betyder det også røgeoffer alteret.
- De som tilbad der. Det var både præsterne, de ortodokse
jøder, Jesus troende jøder og hedninger, som havde gået over til
jødedommen.
At en ting skal måles, er en symbolske handling for to forhold:
- For det første kan det betyde at den ting eller det forhold som bliver omtalt, skal bevares eller anerkendes.
- For det andet kan det betyde at det skal forkastes og
fordømmes.
At en ting ikke skal måles, er udtryk for at det ikke skal bevares, men dømmes af Herren.
Hvad som gælder Guds tempel i Jerusalem, så blev det ødelagt af Titus i år 70 e. Messias, og siden den tid har vi ikke haft nogen tempel i Jerusalem. Jøderne har hele tiden ønsket at genopbygge templet, men det vil først ske under Antikrist. Han vil indgå en freds og samarbejdsaftale med jøderne og tillade dem at genopbygge templet. Efter at 3½ år er gået af trængselstiden, vil han invadere Israel og Jerusalem og sætte sig i Guds tempel, og udgive sig for at være Gud og kræve guddommelig tilbedelse: Dan. 9,27. 2.Tess. 2,4.
Templet i Jerusalem skal genopbygges om ikke lang tid. Det skal have som mønster både det første tempel, som blev bygget af kong Salomo, og det andet tempel, som Herodes den store lod fuldføre, og 1000 års rigets tempel, som er beskrevet i Esek. 40-44. Det skal bestå af 6 hoveddele:
- Hedninger forgård. Denne skal omkranse selve templet.. Hid skal hedningerne komme. Det vil være forbundet med dødsstraf for hedningerne at gå videre indover i templet.
- Kvindernes forgård. Her kan kvinderne komme, men ikke længere.
- Mændenes forgård. Her kan de vanlige jødiske mænd komme. Det gælder også de af hedningerne som er gået over til jødedommen.
- Præsternes forgård. Her kan præsterne komme. De gør tjeneste ved brænd offer og ved røgeoffer alteret i Det Hellige.
- Det Hellige.
- Det Allerhelligste. Her kan bare ypperstepræsten komme en
gang hvert år. Det er på den store forsoningsdag, som er "yom
kippur". (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 1, kap: Templet skal
bygges op igen.)
- Hele templet med undtagelse af hedningenes forgård, som omkransede selve templet.
- Både brændoffer og røgelsesofferalteret.
- De som tilbad ved alteret. Dette gælder både præsterne, de
ortodokse jøder. Jesus troende jøder og hedninger, som er gået
over til jødedommen.
- For det første betyder det at hedningerne med Antikrist i spidsen ikke skal magte at indtage de vitale dele af templet. Gud vil hindre det. Ingen ting er umulig for Herren. I denne tid har han til sin disposition både sin egen store magt og de to jødiske vidner, som skal være profeter i den store trængsel. De skal have stor magt: Åb. 11,3-12.
- Den Gammeltestamentlige offertjeneste skal genindføres i
trængselstiden. Dette betyder at den kristendomsforkyndelse som vi
har haft i den kristne menigheds tid, er slut. Den gælder bare for
den kristne menigheds periode. I 1000 års-riget vil den jødiske
lov og offertjeneste stå i centrum for Guds tjenesten.
Der var to ting som ikke skulle bevares, og det var:
- Hedningenes forgård. Den lå udenom selve templet.
- Byen Jerusalem.
Dette betyder at hedningerne med
Antikrist i spidsen skal bemægtige sig byen og hedningenes forgård
i 3½ år. Byen skal blive delvis ødelagt i den store trængsel, men
mod slutningen af trængselstiden, skal jøderne formå at drive
hedningerne ud af byen, således at Herren skal tilintetgøre
hedningerne ved Harmagedon, hvor de har samlet deres tropper, "
og de (jøderne) skal falde for sværdets od og føres fangen til
alle folkeslag, og JERUSALEM SKAL LIGGE NEDTRÅDT AF HEDNINGERNE
INDTIL HEDNINGERNES TIDER ER TIL ENDE". Luk. 21,24. Sak. 12,3-6.
"Hedningenes forgård" kan
også være et billede på det UOMVENDTE Israel. De jøder som ikke
vil omvende sig til Herren i trængselstiden, de skal Herren dømme-
enten ved de mange straffedomme, som skal komme over Israel i
trængselstiden, eller i ørkenen (Ezek.20,34-38) eller foran sin
herligheds trone i Jerusalem Mat.25,28-30.
En del jødiske Bibel-forskere med
professor Kaufmann i spidsen mener at templet skal bygges ca. 100
meter nord for Klippedommen, da de mener at Salomons tempel stod der.
Dette kan efter min opfattelse betyde at det jødiske tempel kan
blive bygget uden at de to Muhamedanske helligdomme, Omar moskeen og
Klippedommen, som nu befinder sig på tempelpladsen, (ikke) behøver
at blive ødelagt.
De som har denne opfattelse, mener at
begrebet "hedningenes forgård" står for det område på
tempelpladsen, som Muhamedanerne vil have kontrol over i
trængselstiden.
I trængselstiden skal der blive en
stor udrensning af både jøder og hedninger. Dette er selve
hovedhensigten med trængselstiden, at Gud skal prøve de verdslige,
om de vil tilhøre ham eller ikke: Esek. 20,34-38. Mat. 25,28-30
Af de jøder som bor i Israel, skal
bare en tredjedel overleve den store trængsel. Den tredjedel som
bliver tilbage, vil blive renset og frelst. Dette er den tredjedel af
jødernes frelse i trængselstiden. Disse skal blive medlemmer af
1000 års-riget: Sak. 13,8-9.
Der har været meget diskussion blandt
Bibel-tolkere om trængselstidens tempel" skal være det samme
tempel som skal være i 1000 års-riget, eller om dette tempel skal
ødelægges i trængselstiden, således at vi skal få et helt nyt
tempel i 1000 års-riget.
Guds Ord siger at både templet i
Jerusalem og store dele af Israel skal ødelægges i den store
trængsel. Dette har forbindelse med de intense kamphandlinger som
der vil være i Israel i den store trængsel. Mod slutningen af den
store trængsel gør hedningerne alt det som står i deres magt for
at ødelægge Jerusalem og templet.
Dette kommer ikke i modsætning til
det som står i Åb. 11,1: At Guds tempel skal bevares. Det skal
bevares helt indtil det bliver ødelagt: Es. 64,9-10.
Dette er ikke første gang at templet
i Jerusalem er blevet op brændt med ild. Det har sket 2 gange
tidligere, og det til og med på den samme dato. Den 9., av i året
586 ødelagde og brændte Babylon templet i Jerusalem. Og den 9.,av i
70.,e. Messias ødelagde og brændte romerne jødernes tempel.
Når Jesus kommer tilbage, skal han
selv bygge 1000 års rigets tempel efter de forskrifter som er
beskrevet i Ezek. 40-48. "Og sig til ham: Sak. 6, 12-1