DET
SOM SKAL SKE EFTER DEN KRISTNE MENIGHEDS BORTRYKKELSE,
(Åb.
4,1 – 22,21.) ”Jesu Genkomst” bind 2, side 142-.
Denne del af Åbenbaringsbogen er
også inddelt i 7 hoveddele, og det er:
- De 7 segl: Åb.6,1-18,1.
- De 7 basuner: Åb. 8,2-11,19.
- De 7 personer: Åb. 12,1-14,20.
- De 7 vredesskåle: Åb. 15,1-16,21.
- Salme 98,1.
- De 7 domme Åb. 17,1-20,15.
- De 7 ting: Åb. 21,1-22,21.
Vi
ved at 7 – tallet er fuldstændighedens tal, i og med at det
indeholder Guds tal, i og med at det indeholder Guds tal, som er 3,
og verdens tal, som er 4. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 1.,kap.:
Bibelens talsymbolik og matematiske mønster.)
Før
vi kommer til seglene i kap. 6, får vi et indblik i himmelen i kap.
4 og 5. Vi skal i det flg. gengive disse to kapitler.
"derefter
(efter dette dvs. den kristne menighed bortrykkelse) så jeg, og se,
der var en dør åbnet i himmelen, og den første røst (Jesu røst)
, som jeg havde hørt ligesom af en basun, som talte med mig, sagde:
Stig op her, og jeg vil vise dig det som skal ske herefter (efter
dette). Straks var jeg bortrykket i ånden, og se, en trone var sat
(lå) i himmelen, og der sad en på tronen. Og han som sad der, var
at se til ligesom jaspis og sarder – sten, og der var en regnbue
rundt omkring tronen, at se til ligesom smaragd. Og rundt omkring
tronen var der 24 troner, og på tronerne så jeg de 24 ældste (de
repræsenterer den kristne menighed – sidde, klædt i hvide klæder
(gr. himatiois levkois, som er den kristne menigheds
retfærdighedsdragt), med guldkroner på deres hoveder. Og fra tronen
udgår der lyn og røster og tordener, og foran tronen brænder 7 ild
fakler, som er de 7 Guds Ånder (Den Hellige Ånd i sin fylde.) Og
foran tronen er det ligesom et glashav (Guds planer), lig krystal, og
midt foran tronen og rundt om tronen er der de 4 livsvæsener, fulde
af øjne foran og bagved. Og det første livsvæsen er lig en løve,
og det andet livsvæsen er lig en okse, og det tredie livsvæsen har
et åsyn som et menneske, og det fjerde livsvæsen er lig en flyvende
ørn. Og de fire livsvæsener har, hver især af dem, 6 vinger, rundt
omkring og indenfor er de fulde af øjne, og de holder ikke op dag og
nat at sige: Hellig, Hellig, er Herren Gud, den almægtige, han som
var og som er og som kommer! Og når livsvæsenerne giver ham som
sidder på tronen, han som lever i tidsaldernes tidsaldre, pris og
ære og tak, da falder de 24 ældste ned for ham som sidder på
tronen og siger: Værdig er du vor Herre og Gud, til at få prisen og
æren og magten, for du har skabt alle ting, og fordi du ville, var
de til og blev skabt. Og jeg så i hans højre hånd som sad på
tronen, en bogrulle, skrevet indvendig og udvendig, og forseglet med
7 segl. Og jeg så en vældig engel som råbte med høj røst: Hvem
er værdig til at åbne bogen og åbne seglene på den ? Og der var
ingen i himmelen eller på jorden eller under jorden (i
underverdenen) som kunne åbne bogen eller se i den. Da græd jeg
såre fordi ingen blev fundet værdig til at åbne bogen eller se i
den. Og en af de ældste sagde til mig: Græd ikke ! se løven af
Juda stamme, Davids rodskud, har sejret og kan åbne bogen og de 7
segl på den. Og jeg så midt imellem tronen og de fire livsvæsener
og de ældste et lam stå der, ligesom slagtet, og det havde 7 horn
og 7 øjne, det er de 7 Guds Ånder (Den Hellige Ånd i sin fylde)
som er sendt ud over jorden. Og det kom og tog den af hans højre
hånd so sad på tronen. Og da det tog bogen, faldt de 4 livsvæsener
og de 24 ældste ned for Lammet, hver med sin harpe og guldskåle,
fulde af røgelse, som er de helliges bønner, og de synger en ny
sang og siger: Værdig er du til at tage bogen og åbne dets segl på
den, fordi du blev slagtet og med dit blod købte (os) til et
kongerige af præster for vor Gud, og vi skal være konger på
jorden! Og jeg så og jeg hørte en røst af mange engle omkring
tronen og livsvæsener og de ældste, og tallet på dem (på englene)
var titusinde gange tusinde og tusinde gange tusind, og de sagde med
høj røst: Værdig er Lammet, som er slagtet, til at få magt og
rigdom og visdom og styrke og ære og pris på jorden og velsignelse
! Og hver skabning som er i himmelen og på jorden og under jorden (i
underverdenen) og på havet, og alt det som er i dem, hørte jeg
sige: Ham som sidder på tronen, og lammet tilhører velsignelsen og
æren og prisen og styrken i tidsaldernes tidsaldre. Og de 4
livsvæsener sagde: Amen! Og de ældste faldt ned og tilbad."
Åb. 4-5.
Johannes
blev bedt om at stige op til himmelen. Han blev bortrykket i Den
Hellige Ånd. Dette vil sige at hans legeme var på jorden, men hans
ånd var i himmelen. På samme måde som den kristne menighed bliver
bortrykket til Herren før trængselstiden, blev også Johannes
bortrykket til Herren. Derefter (efter dette dvs. menighedens
bort-atomar), så jeg og se (jer også), der var en dør åbnet i
himmelen, og den første røst (Jesu røst), som jeg havde hørt
ligesom af en basun, som talte med mig, sagde: Stig op her, og jeg
vil vise dig det som herefter (den kristne menigheds bortrykkelse)
skal ske. Straks var jeg i Ånden, og se, en trone var sat i
himmelen, og der sad en på tronen." Åb. 4,1-2.
Hvad
som gælder Johannes hans placering til de forskellige hændelser i
Åbenbaringsbogen, så vil jeg citere det som C.I Scofield siger om
dette:
- Fra 1,1 til 1,20 er Johannes på jorden og ser syner af Kristus
- Fra 2,1 til 3,22 er han på jorden og der frem gennem kirkens tidsalder.
- Fra 4,1 til 11,1 er han "i Ånden" og ser ting i himmelen og på jorden.
- Fra 11,1 til 11,12 er han i Jerusalem sammen med de to vidner.
- Fra 11,13 til afslutningen er han i himmelen og ser og skildrer ting i himmelen og på jorden.
Det
som Johannes specielt så i himmelen (kap.4 og 5.) var følgende
ting:
- HAN SÅ EN TRONE. "..., og se, en trone var sat i himmelen, og der sad en på tronen." Åb. 4,2. Vi må skille mellem Guds trone, som er i himmelen og Jesu trone, som skal oprettes i Jerusalem. Efter sin himmelfart satte Jesus sig ved Faderens højre hånd i det høje og venter på at faderen skal lægge alle han fjender som en skammel for hans fødder, således at han kan udslette dem i Gog – hobens dal og ved Harmagedon. Salme 110,1. Ved sin genkomst skal Jesus sætte sig på SIN EGEN TRONE, som er i Jerusalem. Han skal være konge ud fra Jerusalem i 1000 år. Ligesom jeg også har sejret og sat mig med min Fader på hans trone: Åb. 3,21.
Guds
trone i himmelen har følgende kendetegn og beskrivelser:
- DET ER EN TRONE SOM FYLDER HELE HIMMELEN. I grundteksten står der at "en trone lå" i himmelen. Åb. 4,2. Dette betyder at det ikke bare er en enkelt trone, men hele himmelen er fyldt af Guds trone. Herrens trone strækker sig gennem hele himmelen. Dette stemmer også med andre udsagn om Guds trone: Es. 66,1 Mat. 5,34.
- DET ER EN LEVENDE TRONE. Fra tronen udgår der "lyn og røster og tordener": Åb. 4,5. Disse betegnelser beskriver DEN AKTIVITET SOM UDGÅR FRA GUDS TRONE. Dette er de kræfter som udfører Guds domme, og de som gør det er Den hellige Ånd i sin fylde, englene og de 4 livsvæsener eller keruberne.
- Det er en herligheds trone. Den er en herlighedens trone, ikke først og fremmest p.a. af at den er pladsseret i himmelen, men p.a. af at Gud sidder på den. Gud bliver beskrevet som jaspis og sarder-sten: Åb. 4,3.
- DET ER EN DOMMENS TRONE. I og med at Gud er beskrevet som en sarder-sten, er det symbol på Guds hellighed og straffende retfærdighed. Sarder-stenen står for GUDS HELLIGHED OG STRAFFENDE RETFÆRDIGHED. I endetiden vil Gud dømme og straffe menneskerne. Hensigten med endetiden er to delt. Det er for det første en tid hvor menneskerne skal blive presset til at tage valg mellem Kristus p.d.e.s. og Antikrist p.d.a.s. For det andet er det en tid hvor Gud vil dømme menneskerne og verden for deres gudløshed. I tillæg til dette vil også Satan og de onde ånder blive dømt.
- DET ER EN NÅDENS TRONE. I og med at regnbuen omslutter Herrens trone, er det en nådens og en trofasthedens trone. Regnbuen står som symbol på GUDS TROFASTHED MOD HELE SKABNINGEN: Åb. 4,3.
- DET ER EN ALMAGTENS TRONE. De 7 Guds ånder er foran Guds trone, og de 4 livsvæsener er både midt og rundt omkring tronen. Gud fuldbyrder sine domme ved hjælp af disse kræfter: Åb. 4,5-6.
- DET ER EN UFORGÆNGELIGHEDENS TRONE. Når de 4 livsvæsener tilbeder Den Treenige Gud, falder de 24 ældste ned for Herren og kaster sine kroner ned for ham. Dette er en EVIG TILBEDELSE. De tilbad ham som lever for altid: Åb. 4, 9-10.
- HAN SÅ GUD SOM SAD PÅ TRONEN: Åb. 4,3. Jaspis-stenen symboliserer GUDS UFORGÆNGELIGE HERLIGHED, og sarder-stenen symboliserer Guds hellighed og straffende retfærdighed.
- HAN SÅ REGNBUEN SOM OMKRANDSEDE TRONEN. :Åb. 4,3. Regnbuen er PAGTSTEGNET I DEN ADAMSKE PAGT: 1.Mos. 3,14-21. , og den gælder for alle mennesker, dyr og fugle. I denne pagt forpligtede Gud sig på at han aldrig mere ville ødelægge jorden gennem en verdensomfattende oversvømmelse. Regnbuen er dermed tegnet til alle mennesker, dyr og fugle på Guds trofasthed. (Om den Adamske pagt, se mine bøger: Israel i den kristne menighed, s. 25-29 og Jødernes Konge, bind 2.,s. 56-67. Se også O.K.Indergaards bog: Temaer i Bibelsk profeti. Del 3. ,s.177-178.
- HAN SÅ DE 24 ÆLDSTE SOM SAD PÅ SINE TRONER RUNDT OMKRING GUDS TRONE. De var klædt i hvide klæder og havde guldkroner på deres hoveder: Åb. 4,4. Dette er en beskrivelse af den kristne menighed som er bortrykket til Herren før trængselstiden. De repræsenterer hele Jesu legeme, og den består både af jøder og hedningetroende. Disse mennesker har været foran Jesu domstol i himmelen og har fået både den kristne menigheds retfærdighedsdragt, som på græsk hedder "himation" De har også fået kroner eller kransene. (Om de 24 ældste se min bog: Jesu Genkomst, bind 1., kap: De 24 ældste. Disse hører fuldstændig til DEN HIMMELSKE RÅDSFORSAMLING, som skal være med til at dømme verden, både i trængselstiden og i riget for Israel. Denne himmelske rådsforsamling møder vi allerede i Daniel 7,9-10, men denne gang er det bare tronstolen som var beskrevet. Der var ingen som sad på dem. Medens jeg så på dette, blev der sat stoler (tronstole) frem, og en gammel af dage (Gud) satte sig, hans klædebon var hvidt som sne, og håret på hans hoved var som ren uld, hans troner var ilds luer, og hjulene på den var brændende ild. En strøm af ild flød frem og udgik fra ham tusinde gange tusinder (englene) tjente ham, og titusinde gane titusinde (bl.a. den kristne forsamling) stod foran ham , retten blev sat (i himmelen, og bøger blev åbnet.
- HAN SÅ DE 7 GUDS ÅNDER, som er en beskrivelse af Den Hellige Ånd i sin fylde: Åb. 4,5.
- HAN SÅ ET GLASHAV FORAN GUDS TRONE. Glashav står for HELE GUDS ORD OG ALLE GUDS PLANER. Dette betyder at Guds planer er åbenbare for Gud selv og de hellige i himmelen. Medens de hellige var på jorden, så forstod de Guds planer bare stykkevis og delvis, men nu erkender de fuldt ud, ligesom de slev fuldt ud er kendt af Herren: 1.Kor. 13,12.
- HAN SÅ DE 4 LIVSVÆSENER, som repræsenterer HELE GUDS SKABNING OVERFOR GUD. De står i Guds tjeneste og kan udføre hans ordre i løbet af meget kort tid. De tilbeder hele tiden Den Treenige Gud med et trefoldigt Hellig. Det ene udråb er rettet til Faderen, det andet til Sønnen og det tredie til Den Hellige Ånd. De 4 livsvæsener er ligeledes fulde af øjne. Dette betyder både at de ser alle ting, og at de er fyldt af Den Hellige Ånd: Åb. 4,6-8. (Se også min bog: Jødernes Konge, bind 3.,s. 48-63, hvor jeg skriver mere udfyldende om de 4 livsvæsener.)
- HAN SÅ EN BOGRULLE, som var skrevet både udvendig og indvendig. Denne bogrulle indeholdt alt det som skal ske i trængselstiden: Åb. 5,1. Vi ved også at profeten Daniel fik åbenbaret disse endetids profetier af Herren, men han fik besked om at han skulle forsegle denne bog med endetids begivenhederne. Den skulle være beseglet indtil endetiden: Daniel 12,2. , v. 4 og 9. Johannes græd fordi der var ingen, hverken i himmelen eller på jorden, som kunne åbne bogen og bryde seglene på den, men det viste sig at Jesus fra Nazaret kunne åbne bogen (Åb. 5,2-5.), således at endetids begivenhederne kunne sættes i gang, således at Jesus kunne blive konge, og riget for Israel kunne blive oprettet.
- HAN SÅ ET LAM STÅ DER. Det var både DET SLAGTEDE LAM, og det var LØVEN AF JUDA STAMME, DAVIDS RODSKUD: Åb. 5,5-6. Det er sammenhængen mellem forsoningsværket, åbningen af seglene på Åbenbaringsbogen og det forhold at Jesus skal blive konge i riget for Israel. Det betyder at det er ved sit forsoningsværk at Jesus har sikret sig både al magt i himmelen og på jorden og kongetronen over Judas hus. Ja, ikke bare over Juda hans hus, men over riget for Israel og over hele verden. Dette betyder endvidere at han skal styre BÅDE I RIGETS TID og videre I ALLE FREMTIDIGE TIDSALDRE. Forsoningsværket er derfor ikke bare en fordel for skabningen og skaberværket. Det har også sin store betydning for Guds og Sønnens position og verdens styre. Forsoningsværket har følgende betydning:
- Det betyder at Gud i sin kærlighed har forsonet verden med sig selv. Vi kalder dette for den SUBJEKTIVE FORSONINGSLÆRE. Det er Gud som er subjektet i denne handling: Joh. 3,16.
- Det betyder at Gud også har behov for forsoningen, således at han ikke længere skulle være vred på synderen. I og med at Gud er en hellig Gud, måtte han have forsoning for synden. Dette kaldes for den OBJEKTIVE FORSONINGSLÆRE. Gud er her objektet for Jesu forsonergerning: Ef. 2,5.
- Ved forsoningsværket fik Satan og de onde ånder reduceret deres magt og position. GOLGATA ER BEGYNDELSEN TIL SATANS NEDERLAG: Kol. 2,15.
- Ved forsoningsværket mistede Satan den magt han havde haft over alle mennesker ved døden. Jesus overvandt døden, trængte sig da ind i dødsriget, tog fra Satan død rigets nøgler og tog med sig alle de troende, som var i dødsriget, og førte dem over til himmelen ved sin himmelfart: Ef. 4,8-10. Mat. 16,18: "Og jeg siger dig at du er Peter, og på denne klippe (sig selv) vil jeg bygge min menighed (den kristne forsamling), og dødsriget porte (som er det samme som døden) skal ikke få magt over den. Åb. 1,18.
- Ved forsoningsværket løftede Jesus menneskerne op igen til den høje position som de var skabt til at have, nemlig at blive Gud lig: 1.Joh. 3,2.
- Ved forsoningsværket gav Jesus den øvrige skabning løfte om at den skulle få del i fornyelsen og i Guds børns herlighed: Rom. 8,21.
- Ved forsoningsværket fik også den skabte verden løfte om en fornyelse. Dette er DEN KOSMISKE FRELSE. Den kosmiske frelse begynder allerede i 1000 års-riget, men den vil få sin fulde opfyldelse på den nye jord. Vi skal få nye himle og en ny jord. Ordet "ny" er i Åbenbaringsbogen brugt i betydningen "ny af kvalitet": Åb. 21,1.
- Ved forsoningsværket blev også Jesus givet det navn som er over alle navne, således at hele skabningen engang skal tilbede Jesu person: Åb. 5,13. (Se min bog: Jødernes Konge, bind 4.,s.277-302, hvor jeg skriver mere om følgerne af Jesus forsoning.)
På
grund af at Lammet var slagtet, var det den eneste som kunne åbne
seglene på bogen, således at endetids begivenhederne kunne sættes
i gang, således at riget for Israel
kunne blive etableret efter 7 år. Jesus er dermed Guds sonings lam,
som Gud gav verden, for at gøre soning for dens synder, han er løven
af Juda stamme, som skal styre i rigets
tid. Han er videre Davids søn, som
skal oprejse Davids faldne hytte, som er et billede på Davids
kongerige i Israel.
At
han har 7 horn betyder at han har al magt. Han har 7 øjne, som står
for Den Hellige Ånd. Han er dermed gjort lig med Den Hellige Ånd.
Han har al kundskab og al visdom og forstand.
I
og med at Jesus er verdens forsoner, så bliver han også fremstillet
som den som stod midt imellem Guds trone og skaberværket forøvrigt
Åb. 5,6., som blev repræsenteret ved de 4 livsvæsener og de 24
ældste. "Og han er en soning for vore (de troendes) synder, dog
ikke bare for vore, men for hele verden: 1.Joh. 2,2.
JESU STYRE I RIGETS TID. ”Jesu Genkomst” bind
2, side 153-.
Hvad
som gælder Jesu styre i riget for
Israel, så ved vi at Messias blev
kaldt for både LØVEN AF JUDA STAMME OG DAVIDS SØN. Den første
benævnelse går tilbage til de profetiske udsagn som patriarken
Jakob kom med, da han velsignede sine sønner og fortalte dem hvad
som ville ske med dem "i de kommende dage" 1.Mos. 49,9. Es.
15,9. Jerm. 25, 38.
Den
anden betegnelse går tilbage til den pagt som Gud oprettede med
David, om at han skulle give ham en søn, som skulle være konge i
Israel i rigets tid.
Dette er løftet om riget for Israel (I
TIDSALDEREN) 2.Sam. 7,16.
De
forskellige profeter omtalte dette speciale rige og kongen i dette
rige gennem hele deres forkydervirksomhed. Sandheden er at dette
hovedtema i hele G.T. er RIGET FOR ISRAEL OG MESSIAS SOM KONGE I
DETTE RIGE. Dette ser de fleste teologer ikke og mange forkyndere. De
tror at disse udsagn går på den tidsperiode som kommer efter 1000
års-riget, nemlig "de nye himle og den nye jord". Disse
benævnelser er bare brugt 2 gange i G.T., og det er hos profeten
Esajas, 65,17. 66,22.
De
forskellige profeter omtalte riget for
Israel og Messias som Davids søn en
række steder i G.T. Det er også vigtigt at lægge mærke til dette
specielle kongedømme, som Messias skal have i Israel – skal vare i
en bestemt tidsalder. DET ER RIGETS TID. Det skal videre strække sig
ind i evigheden. I og med at de aller fleste af de teologer som
oversætter vore Bibler, ikke ser og ikke regner med denne
tidsperiode, så oversætter de det hebraiske ord "olam"
med evig. Dette er en meget gal og misvisende oversættelse. Det skal
oversættes med "tidsalderen". Messias skal styre i
tidsalderen. Efter at denne tidsalder er slut, skal han underlægge
sig Faderen, således at det er Den Treenige Gud som skal styre i "de
nye himle og på den nye jord". Dette kommer tydeligt frem både
i G.T. og i N.T. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 1., kap.: Den
rigtige oversættelse af det græske ord "aion" og
"aionios"
"Han
gør frelsen stor for sin konge, han gør miskundhed mod sin salvede,
mod David og mod hans æt I TIDSALDEREN OG FOR ALTID." Salme
18,51.
Jeg
vil i det flg. citere en del udsagn både fra G.T. og fra N.T., som
gælder pagten med David, Messias som Davids Søn,
riget for Israel som Davids rige og Jesu styre i evigheden. "Herren
er konge I TIDSALDEREN og FOR ALTID." Salme 10,16.
"Herren
kender de ulasteliges dage, og deres arv skal blive I TIDSALDEREN."
Salme 37,18.
"Din
trone, Gud, står fast I TIDSALDEREN OG FOR ALTID, retvisheds
kongestav er dit riges kongestav." Salme 45,7.
"Jeg
vil prise dit navn blandt alle slægter, derfor skal folkene love dig
I TIDSALDEREN OG FOR ALTID. Salme 45,18.
"(Du
siger): Jeg har gjort en pagt (David-pagten) med min udvalgte, jeg
har svoret David, min tjener: I TIDSALDEREN OG FOR ALTID vil jeg
grundfæste dit afkom, jeg vil bygge din trone fra slæt til slægt."
Salme 89,4-5.
"Men
min miskundhed vil jeg ikke tage fra ham, og min trofasthed skal ikke
svigte, jeg vil ikke bryde min pagt og ikke forandre hvad som udgik
fra mine læber. Et har jeg svoret med min hellighed, sandelig, for
David vil jeg ikke lyve: Hans afkom skal blive I TIDSALDEREN og hans
trone som solen for mit åsyn". Slm. 89,34-37.
"Således
skal herredømmet blive stort og freden uden ende over Davids trone
og hans kongerige, det skal blive støttet og opholdt ved ret og
retfærdighed fra nu og for altid, Herrens hærskarernes Guds
nidkærhed skal gøre det." Es. 9,7.
"Se
dage kommer siger Herren, da jeg vil lade fremstå for David en
retfærdig spire, og han skal regere som konge og gå frem med visdom
og gøre ret og retfærdighed i landet." Jerm. 23,5.
"Og
de skal tjene Herren deres Gud og David deres konge, som jeg vil
oprejse for dem": Jerm. 30,9.
"For
så siger Herren: der skal aldrig fattes en mand af Davids æt som
skal sidde på Israels trone." Jerm. 33,17.
"Og
jeg vil oprejse en hyrde over dem, og han skal røgte dem – min
tjener David, han skal røgte dem, han skal være deres hyrde."
Ezekiel 34,23.
"Og
min tjener David skal være konge over dem, og en hyrde skal det være
for dem alle, og mine love skal de følge, og mine bud skal de holde
og gøre efter dem. (Læg mærke til lov aspektet i rigets
tid.) Ezekiel 37,24.
"Og
i disse kongers dage vil Gud oprette et rige (riget for Israel), som
ikke skal ødelægges I TIDSALDEREN, og dette rige skal ikke
overlades til noget andet folk (end jødefolket), det skal knuse og
gøre ende på alle hine riger, men selv skal det stå frem I
TIDSALDRENE." Daniel 2,44.
"For
i mange dage (2000 år) skal rigets børn sidde uden konge og fyrste,
uden offer og billedstøtte, uden livkjortel og
gudstjenesteredskaber. Derefter skal Israel vende om og søge Herren
sin Gud og David sin konge, og bævende skal de søge Herren og hans
gaver i de sidste dage (i den store trængsel.") Hoseas 3,4-5.
"På
den dag vil jeg genrejse Davids faldne hytte, og jeg vil mure igen
dens revner og rejse op det som er nedbrudt af den, og jeg vil bygge
den op igen som i fordums tid." Amos 8,11.
Da
Jesus kom, blev han også anset af de troende jøder for at være
Davids søn, som kom for at opbygge Davids faldne hytte og oprette
riget for Israel for jøderne. Da jøderne som folk og som nation
ikke ville tage imod deres egen Messias. BLEV RIGET FOR ISAREL UDSAT
MED 2000 ÅR, og vi fik kirkens tid. I denne tid blev det kristne
legeme udtaget. Det består af både jøder og hedninger, men mest af
den sidste gruppe.
Efter
den kristne menigheds bortrykkelse, vil vi få trængselstiden på 7
år og oprettelsen af riget for Israel.
Selve trængselstiden er Guds rigets endelige og størst veer. Før
noget nyt kan føres frem, går både Israel og verden for øvrigt
ind i de største vanskeligheder som nogen sinde har været på
jorden. Dersom denne tid ikke blev forkortet, da blev ikke noget
menneske frelst (bjerget): Mat. 24,22. (Dette betyder ikke at
trængselstiden ikke skal vare i 7 år, men det betyder at den bliver
afbrudt efter 7 år ved Jesu genkomst.)
Vi
skal i det flg. citere en del Bibel ord fra N.T., hvor begrebene
Davids søn, Davids faldne hytte og Davids rige bliver brugt:
Mat.9,27. Mat. 12,13. Mat. 15,22. Mat. 22,42. "Han skal være
stor og kaldes den Højestes Søn, og Gud Herren skal give ham HANS
FADER DAVIDS TRONE, og han skal være KONGE OVER JAKOBS HUS I
TIDSALDRENES TIDSALDRE, og der skal ikke være ende på hans
kongedømme": Luk. 1,32-33. (I dette udsagn kommer denne
dobbelthed i Jesu styre tydelig frem. Han skal både være konge i
riget for Israel,
og han skal være konge for altid.)
Efter
at det kristne legeme er udtaget, kommer Jesus tilbage og opretter
Davids faldne hytte igen. Dette betyder ikke at vi skal sætte
lighedstegn mellem Davids rige og Jesu rige i rigets tid, men det
betyder at løftet om dette rige og dette kongedømme blev givet til
David, og at det geografiske udgangspunkt for 1000 års-riget vil
være davids rige i gammel tid: Ap.Gr. 15, 16-18.
At
Jesus skal være konge i rigets tid, kommer også tydelig til udtryk
i 1.Kor. 15,25. Efter den tid skal han underlægge sit styre og sig
selv under Faderen, således at Den Treenige Gud skal være konge i
evigheden:
1.Kor.
15,25-28. Hebr. 1,8.
Det
bliver videre sagt om Jesus i Åbenbaringsbogen 3,7 at han har Davids
nøglen. Dette betyder at han har NØGLEN OVER DAVIDS HUS. Det
betyder at han kan låse op for riget, når tiden er kommet til at
dette kan ske. Han som låser op, han skal også styre i rigets
tid: Åb. 3,7.
Der
er ikke tvivl om hvem Davids søn er i Åb.22,16 siger Jesus om sig
selv at han er Davids rodskud og æt. Han er dermed den som skal
oprette riget for Israel og styre
verden i 1000 år og derefter i al evighed:
"jeg Jesus, har sendt min engel, for at vidne dette om
menighederne (Dette kan oversættes med "for" eller "i")
jeg er Davids rodskud og æt, den klare morgenstjerne."
I
disse Bibel-steder, som vi har citeret ovenfor, bruges flg.
betegnelser om Messias og Jesu styre i rigets tid:
DAVIDS
TRONE. DAVIDS KONGERIGE. EN RETFÆRDIG SPIRE FOR DAVID. DAVID SIN
KONGE.
MIN
TJENER DAVID. DAVIDS FALDNE HYTTE. DAVIDS SØN. HANS FARS DAVIDS
TRONE.
DAVIDS
NØGLE. DAVIDS RODSKUD OG ÆT.
RIGET
FOR ISRAEL SKAL OPRETTES I ISRAEL.
I
forbindelse med jødernes hjemvenden i dette århundrede blev det
foreslået at oprette en jødisk stat for jøderne både i Uganda, i
Argentina og i Seir, men det kunne Herren ikke gå med til. I 1948
oprettede han den jødiske stat ved hjælp at F.N. Tiden var da
kommet så langt at Herrens planer med at oprette et nationalt hjem
for jøderne i Israel kunne gå i opfyldelse. Verdensorganisationen
blev et redskab for den almægtige Gud.
Medens
selve Davids riget eller riget for Israel grunder sig på Davids
pagten: 2.Sam. 7,12-16., så grunder løftet om landet sig på 5
pagter og det er:
- ABRAHAM – PAGTEN.
- SINAI – PAGTEN.
- DAVID – PAGTEN.
- LANDPAGTEN.
- DEN NYE PAGT I JESU BLOD.
Disse
pagter må ses i sammenhæng. Den ene pagt ophæver ikke den anden,
men de udfylder hverandre. Der er flg. forskelle mellem disse 5
pagter:
- Abraham -, David – pagten og den nye pagt i Jesu blod er ubetingede nådepagter. I disse pagter er det Gud som giver, og jøderne som tager imod.
- Sina – og landpagten er betingede nådepagter. I dette tilfælde er det også Gud som giver, men det kræver at jøderne skal opfylde de forskellige forpligtigelser i pagterne.
I
og med at løftet om landet Israel blev givet i Abraham – pagten,
så kan det ikke ophæves. Landet Israel er givet til jøderne til en
EVIG EJENDOM: 1.Mos. 7,8.
Landløftet
er ikke ophævet i Sina – eller landpagten. Landpagten blev givet
til jøderne på Moab ødemarker, da de var i færd med at indtage
Eretz Israel. Landpagten er en udvidelse af Sina pagten: 5.Mos. 29,1.
Landløftet
står også fast i disse to pagter, men bosætningen af jøderne i
landet var afhængig af hvorvidt de ville opfylde på budene i
Moseloven. Dersom jøderne ikke holdt loven, mistede de RETTEN TIL AT
BO I LANDET. Dersom de holdt loven, skulle få lov at bo i landet:
5.Mos. 11,8-9.
Som
vi ved, så valgte store dele af Israel – folket ikke at vandre
efter Sina og landpagten. De gjorde oprør mod Herren og vendte sig
til de fremmede religioner og afguder. Dette er grunden til at Herren
måtte straffe folket, og sende dem ud i de forskellige
landflygtigheder. Den største del af folket blev sendt ud af landet,
men LØFTET OM LANDET OG DE ØVRIGE LØFTER ER IKKE BLEVET TRUKKET
TILBAGE: 5.Mos. 28,62-64.
I
endetiden vil imidlertid jøderne vende tilbage til Moseloven og
opfylde forpligtelserne i den. Da vil Herren ophæve den forbandelse
som ligger over folket og føre dem hjem til Israel. Jødernes
indvandring i landet er i stor udstrækning afhængig af at jøderne
holder Mose, eller landpagten: 5.Mos. 30,1-4. "Når alle disse
ting kommer over dig, velsignelsen og forbandelsen som jeg har
forelagt dig, og du tager det til hjerte ude blandt folk som Herren
din Gud har drevet dig bort til, og du af alt dit hjerte, og al din
sjæl OMVEBNDER DIG TIL HERREN DIN GUD, og hører hans røst, i alt
det jeg byder dig, både du og dine børn, da skal Herren din Gud
GØRE ENDE PÅ DIT FANGENSKAB og miskunde sig over dig, og han skal
atter samle dig fra alle de folk som Herren din Gud har spredt dig
iblandt. Om i end er drevet bort til himmelen ende, skal Herren din
Gud samle dig og hente dig derfra."
Efter
at Herren har samlet jøderne i Israel, skal han frelse dem. DET ER I
LANDET, I ERETZ ISRAEL, AT JØDERNE SKAL BLIVE FRELST.
Hvad
som gælder den nye pagt i Jesus blod, så stadfæster også denne
landløftet: Jer. 32,40-41. Ezek. 36,24-26.
Til
trods for at den nye pagt i Jesu blod er en fri nådepagt, så er dem
alligevel EN LYDIGHEDSPAGT. I den nye pagt i Jesu blod bliver budene
og forskrifterne flyttet ind i hjerterne til de troende. DER SKER EN
FORANDRING AF BUDENES PLADSSERING. Den Hellige Ånd som er i vore
hjerter, gør at vi ønsker af hele vor hjerte at opfylde Herrens
bud, og de er ikke tunge for os, dersom vi ved Den Hellige Ånds
hjælp går ind for at opfylde dem: Ezek. 36,26-28. Jeg vil give jer
et nyt hjerte, og en ny ånd vil jeg give jer, og jeg vil tage bort
stenhjertet af jeres kød og give jer et kød hjerte. Min Ånd vil
jeg give jer, og JEG VIL GØRE AT I FØLGER MINE BUD OG HOLDER MINE
LOVE OG GØRE EFTER DEM. Og i skal få bo i det land jeg gav jeres
fædre, og i skal være mit folk, og jeg vil være jeres Gud.
Erstatningsteologerne
siger at i og med at jøderne brød forpligtelserne i Moseloven, så
tilhører løfterne ikke længere dette folk, men det tilhører den
kristne menighed.
Videre
hævder de at da Jesus kom, da ophævede han alle jødernes løfter,
således at de ikke længere skal forstås konkrete og historiske.
Dette kalde de for Kristus – transformation. (Se min bog: Guds
løfter til Israel, hvor jeg skriver mere om dette.)
De
hævder videre at vi ikke kan finde landløfterne i Det Nye
Testamente. Dette er heller ikke sandt. Hele Bibelens indhold peger
mod jødernes hjemkomst og omvendelse og Jesu genkomst og oprettelsen
af riget for Israel i Israel.
Det profetiske ord i hele Bibelen peger mod Israel, som er DET
VIGTIGSTE LAND PÅ JORDEN, for det er Den treenige Guds land, og det
er jødernes land.
Vi
skal i det flg. bare medtage nogle få henv. Fra N.T., som tydeligt
taler om at landet fortsat hører jøderne til, og at Jesus skal
styre landet ud fra Israel og Jerusalem: Mat.19,28 "Da sagde
Jesus til dem: Sandelig siger jeg jer: I som har fulgt mig, skal også
i genfødelsen (1000 års-riget) , når Menneskesønnen sidder på
sin herlighedstrone (i Jerusalem), også sidde på 12 troner og dømme
Israel 12 stammer. Mat. 23,39 "for jeg siger jer: Fra nu af skal
i ikke se mig før i siger. VELSIGNET VÆRE HAN SOM KOMMER I HERRENS
NAVN.
Mat.
24,32: Lær en lignelse af figentræet (symbol på Israels nationale
genrejsning): Så snart der kommer saft i dets grene, og dets blade
springer ud, da ved i at sommer er nær (riget for Israel) (Selve
endetids generationen begyndte i 1948. Dette gælder både endetids
generationen i Israel og i verden for øvrigt) Luk. 19,12. Luk.
21,24. Ap. Gr. 1,6. "Så fat da et andet sind og vend om (hold
Mose – loven og kom til tro på Jesus), for at jeres synder må
blive udslettet, så husvalelsens tider (1000 års-riget) kan komme
fra Herrens åsyn, og han kan sende den for jer udkårede Messias,
Jesus, som himlene skal huse indtil de tider da alt det bliver
genoprettet som Gud har talt om ved sine hellige profeters mund fra
ældgamle tider af, Ap. Gr. 3,19-21 Ap. Gr. 15,16.
I
og med at landet Israel er givet til Abraham, er det også givet til
hans æt, som både er ISRAEL OG JESUS. Af den grund er det heller
ikke rart at der står i Rom. 4,13: At Abraham og hans æt har fået
det løfte at de skal arve hele verden (gr. kosmos). Vi ved fra mange
profetiske udsagn i G.T. at Jesus og de troende jøder ikke bare skal
arve Israel, men at de også skal arve hele verden. Jesu styre skal
ikke bare være i Israel, men det skal være et verden vidt styre:
Rom. 4,13.
Vi
troende hedninger har ikke overtaget jødernes løfter, men vi er
derimod ved Guds nåde blevet podet ind i jødernes mange løfter. Vi
er blevet gjort til DE HELLIGE JØDERS MEDARVINGER til løfterne: Ef.
2,19-20.
Jesus
kom for at STADFÆSTE LØFTERNE TIL FÆDRENE. Han kom som en tjener
til jøderne fordi hans ord og han selv er sandheden. Vi
hedningetroende skal derimod prise Gud, ikke på grund af løfterne
til jøderne, men på grund af HANS MISKUNDHED MOD OS: Rom. 15,8-11.
Uddrag fra
bogen: Jesu Genkomst, bind 2.
And. philology, Oscar Edin
Indergaard, KRISTEN BOKPRODUKSJON
6630 Tingvad. Norge