lørdag den 30. marts 2013

Er Luthers lære det samme som luthersk lære ?


                        ER LUTHERS LÆRE DET SAMME SOM LUTHERSK LÆRE?

Jeg har udfordret både J. Kleppa og J. Kvalbein på baggrund av to artikler som de skrev for en tid tilbage i DM. Det som jeg udfordret dem på, var en del spørgsmål angående den lutherske læren om retfærdiggørelsen og helliggørelsen. Det er frivillig om en vil svare eller ikke, men det tar sig dårlig ut at skarp-skodde teologer ikke vil svare en selvlært lægmand fra Tingvoll på Nordmøre, når han spørger om noget eller ønsker å debattere en sak. Dette skulle være let match for dem.

I DM av 10-1 har Rolf V. Torp en artikel: Luthersk frelseslære. der han tar op disse spørgsmålene. Jeg ved ikke om de svarene som han gir, er korrekte. Jeg kender ikke til alt det som Luther har sagt og skrevet, men det jeg ved, er at en del av de svarene, som R.V.T, gir, IKKE ER I SAMSVAR MED den teologien, som bliver forkyndt i de lutherske bedehus rundt omkring. Der forkyndes det at en genfødt kristen faller ut av den frelsende nåde, om han lever i bevidst synd.

Det har også vært forkyndt at dersom en genfødt kristne skiller sig og gifter sig på ny, falder han ut av den frelsende nåden.

R.V.T. hævder at det ikke er slik, og at dette er en gal forståelsen av den lutherske læren.

Det er to løsninger på dette dilemma, og det er:

a) Enten så har R.V.T. taget fejl af dette.

b) Eller så er ikke den lutherske forkynnelsen i samsvar med Luthers lære.

Er det nogen der ude som kan hjælpe os med dette? Hvad er det som er ret ?


Den 11-1.2011. Oskar Edin Indergaard. 6630 Tingvoll