Tusindårsriget.
Ålesund den 29/9. 02
Forkynder Oskar Edin
Indergaard.:
1.
Da Jesus var her første gang, tilbød han jøderne 1000 års riget
eller "riget for Israel". Det var en betingelse for
oprettelsen af det, og det var at jøderne som helt folk ville
omvende sig til Gud. Det er baseret på en BETINGELSE. Ved Jesu
første komme var denne betingelse baseret på FRIVILLIGHED. Ved Jesu
genkomst vil tilbudet delvis være baseret på "TVANG", for
tiden er kommet så langt at Gud må opfylde det profetiske ord som
skal opfyldes ved afslutningen af denne tidsalder.
2.
Meget af den bibelske profeti har denne dobbelthed i sig. Det kan
være opfyldelse NU men det kommer til at blive opfyldt på et SENERE
TIDSPUNKT. Det er altså jødefolket som selv bestemmer hvornår det
profetiske ord skal blive opfyldt.
3.
Videre må vi være opmærksomme på det forhold at Gud satte også
en FRIST for opfyldelsen af det første tilbud. Efter Jerusalems
ødelæggelse i år 70 var denne frist udløbet. Det blev bestemt at
"figentræet" skulle hugges ned, men det fik endnu en nåde
tid efter de første 3 år. Denne tid står for 40 år. 40 år er
tallet for "prøvning".
4.
Hele denne tid fra døberen Johannes og Jerusalems ødelæggelse, er
også kaldt for "besøgelsestid tiden" "For de dage
skal komme over dig da dine fjender skal kaste vold op omkring dig og
indeslutte dig og trænge dig fra alle sider, og slå dig til jorden
og dine børn i dig, og ikke levne sten på sten, fordi du ikke
kendte din BESØGELSESTID" Luk.19,43-44.
5.
Jeg vil medtage to eksempler for at vise betingelsen som Gud lægger
ved opfyldelsen af det profetiske ord. Vi kan kalde det for BETINGET
OPFYLDELSE. "og dersom i vil tage imod det: Han er Elias som
skal komme." Mat.11,4. "Men når de forfølger jer til den
ene by, da fly til den anden, for jeg siger jer: I skal ikke komme
til ende med Israels byer før (gr.heos an) Menneskesønnen kommer."
Mat.10,23. I den græske grundtekst ligger to ord, og det er "heos
an". Som betyder "før" og "eventuelt" eller
"muligvis". Dette kommer ikke frem i oversættelsen. Her er
indlagt en betingelse, og betingelsen er at jøderne omvender sig.
(Se min bog : Jesu Genkomst. Bind 5 s. 322-326.)
6.
Hele G.T. fra Guds løfte om landet og løftet om hans æt (både
Messias og jødefolket) skulle være til en velsignelse for hele
verden.
7.
De 4 evangelier omhandler riget for Israel, ikke kirkens tid. Det
gælder også de profetiske Skrifter i N.T. Det er bare Paulus hans
breve som omhandler kirkens tid. Dersom du undersøger dette nøje,
vil du se at dette er rigtigt.
8.
I evangelierne er dette rige beskrevet som "himlenes rige"
eller som "Guds rige". Rabbinerne sagde at disse to
benævnelser gik ud på det samme. Det er en rigtig vurdering.
9.
I N.T. har vi derfor to forkyndelser. a. Det er rigets forkyndelse.
Den strækker sig fra døberen Johannes og til Jerusalems
ødelæggelse.. Det er Paulus forkyndelse. Den strækker sig fra
Paulus hans omvendelse og helt til nu.
10.
Den ene begyndte i Israel. Den anden begyndte i Damaskus, i Arabien,
hvor Paulus var i 3 år. Derefter drog han til Jerusalem og var der i
14 dage. Han orienterer Peter og de andre apostle om det nye budskab.
Derefter blev han sendt til Tarsus, for jøderne ville slå ham
ihjel. Han forkyndte det nye budskab i forskellige byer i Lille-Asien
i 3-4 år. Til slut blev han hentet af Barnabas til Antiokia, hvor
der var udbrudt stor vækkelse blandt hedningerne.
11.
Det er ikke mange i Norge som ser dette at vi har to evangelisk
forkyndelser i N.T. Torleif Bomann var en af de få. Han kaldte det
for "jødekristendom" og for "græsk
kristendomsforståelse". Han døde i 1978, 84 år gammel. Han
pålagde sin ven: Leif Havelsen at udgive sin sidste bog: Jødernes
Messias Grækernes Kristus.
12.
Vi har også andre som har set dette. Vi nævner navne som Adolf
Bjerkreim, Jon Aurebekk, O.K.Indergaard og flere. De behandler de
ydre rammer for 1000 års riget, men vi er nu kommet så langt ind i
ende tiden at vi må begynde at forstå det åndelige indhold i denne
periode.
13.
Hvad er så grunden til at de troende ikke ser dette at Jesus kommer
tilbage for at oprette riget for Israel. ? Det er den såkaldte
"erstatningsteologi", som hævder at kirken har overtaget
alle Guds løfter til jøderne, med undtagelse af doms profetierne.
Teologerne kalder dette for "Kristus transformation". Alle
løfterne til jøderne i G.T. forandrer betydning i Jesu person og i
Jesu gøremål, særlig forsoningen. Oskar Skarsaunet siger f.eks. i
sin brochure: Ende tids begivenheder s. 34-35: "Så langt jeg
kan se så findes det knapt nogen centralt profetisk motiv i G.T. som
ikke tages op i N.T. og der det gennemgår denne dybt gribende
nytolkning. Det er så at sige en transformation. Lad os kalde den
"Kristus-transformation". Jeg forstår ikke at teologerne
ikke tager et kraftigt opgør med slige holdninger, men det er
vanskeligt når de selv har disse.
14.
Dette er stort set det som teologerne kan fortælle os om det
profetiske ord. De profetiske udsagn i G.T. skal ikke tages
bogstavelig, men omtolkes til at gælde kirken.
15.
Teologerne regner heller ikke med at 1000 års riget kommer. De tror
at når Jesus kommer tilbage, så går vi ind i selve evigheden.
Dette kalder vi for ""Amillialisme". Det er en
fornægtelse af 1000 års riget. Denne retning går tilbage til
Alekxandria, hvor Origenes og andre forsøgte at forene Platos
filosofi med de bibelske profetier. Efter denne vurdering kunne der
ikke oprettes nogen Guds rige på jorden, for jorden var en hindring
for frelsen og for Guds rige. Guds rige var skilt fra denne verden.
Denne verden var en hindring for Guds riget. Sjælen længtes efter
at blive befriet fra legemet.
16.
I jødisk vurdering og tankegang har vi et helt andet oplæg. Det er
hele mennesket som skal blive frelst både ånd, sjæl og legeme.
Gudsriget skal oprettes på denne jord. Biskop Utnem har haft megen
strid for sit syn på Gudsriget. Han hævder at Gudsriget er på vej
til os, medens de allerfleste teologer hævder at Gudsriget først
skal oprettes på den nye jord. De hopper over den herlige periode
som hedder 1000 års riget.
17.
Gud fører nu jøderne tilbage til Israel for i sin tid at oprette
riget for dem.
18.
Jesu apostle var opmærksomme på dette. De forstod riget, men ikke
forsoningen. De lurede på hvem af dem som skulle blive den største
i himlenes rige. De spurgte Jesus om han ville oprette riget for
Israel i forbindelse med den Hellige Ånds udgydelse. Ap. Gr.1,6-8.
19.
Til og med pinsefestens dag forstod Peter ikke til fulde hvad Jesu
forsoning betød. Han anklager jøderne for at de havde korsfæstet
Jesus. "Så skal hele Israels hus for vidst vide at Gud har
gjort ham både til Herre og Messias, denne Jesus som i korsfæstede".
Ap. Gr.2,36. Det var først på et senere tidspunkt og også under
indflydelse af Paulus at apostlene kom til at forstå den fulde dybde
af Jesu forsoning.
20
.Jeg har brugt megen tid på en diskussion omkring begrebet 1000 års
riget. Jeg mener at dette er meget vigtigt..