Oskar Edin Indergaard: "Jesu Gjenkomst", bind 5, side
538 flg.
Horisontal og
vertikal læsning af Guds Ord:
Som
vi før har skrevet, repræsenterer både de 4 evangelier, Apostlenes
Gerninger 1,1-11.26, Jakobs brev og Johannes Åbenbaring 4-20.
"rigets forkyndelse". Det er skrevet til troende
jøder og indeholder de teologiske
elementer som hører vedrører "rigets forkyndelse".
Vi
kan lægge fl kriterier til grund for om et Skrift i N.T. hører med
til "rigets forkyndelse" eller ikke:
- Det må være skrevet til troende jøder eller til jøderne som nation.
- Det må indeholde både forpligtigelser om at holde den jødiske lov og tilbudet om Guds nåde.
- Det må beskrive endens tid som nær forestående.
- Det må ikke beskrive de Nytestamentlige hemmeligheder, som hører med til den Paulinske teologi.
- Det må ikke indeholde udsagn om den kristne menigheds bortrykkelse.
Dette
betyder naturligvis ikke at vi ikke finder elementer i disse
Skrifter, som ikke passer ind i den frie nådes forkyndelse. Der er
en række teologiske elementer som går igennem hele Bibelen, for
Bibelen er Guds ord og Guds ordninger til mennesker som levede i alle
tider.
Det
er imidlertid vor opgave under Den Hellige Ånds ledelse og
inspiration at granske Skrifterne
og udrede både forskelligheder som der er imellem Skrifterne og de
ligheder som der er.
Når
vi gransker Guds ord, kan vi læse det horisontalt.
På det plan kan vi bevæge os på forskellige
niveau. Nogle gransker det bare på
overfladen, medens andre læser det på dybere
niveau. Faren med at læse det
profetiske ord på det plan, er at man står i fare for ikke at se og
forstå de forskellige Skrifters og frelsesperiodernes egenart.
En
der læser Skriften på denne måde, plejer ofte at sige at Gud er
den samme til alle tider, og derfor så handler han også på samme
måder til alle tider. Sidste del af dette udsagn er ikke
rigtigt. Gud er den samme til alle
tider, men Han handler ikke ens med de forskellige folkegrupper, og i
de forskellige tidsperioder.
Den
anden måde at læse Skriften på, er at læse den vertikalt.
Det vil sige at studere dybere i Guds
ord – ud fra de nådegaver som de
har fået, og ud fra den indsigt som Den Hellige Ånd giver.
I
tilæg til dette må vi inddrage de forskellige tidshusholdninger i
læsningen af Guds Ord. Dette er den rigtige
måde at studere Bibelen på.
Når
man gør dette, ses dens fine væv og
den fine mosaik
som Guds Ord repræsenterer. Man ser tidsperioderne med deres
forskelligheder og egenarter, og sammenhængen mellem dem. Man ser
det som er specielt
i Guds Ord og som derfor gælder for bestemte tidsperioder, og man
ser det som er generelt,
og som gælder for enhver tidsperiode.
Denne
måde at læse og forstå Guds Ord på, er desværre en stor mangel
i vore menigheder i dag, men dette vil
forandre sig eftersom vor tidsperiode
nærmer sig sin afslutning. Forståelsen af Guds Ord vil øge
kolossalt i den sidste tid for
de sande troende. Skøge- kirken, som
vi ser rundt om os på mange måder og i mange facetter, vil ikke få
del i dette. Daniel 12,4. Johs. 16, 13.
For
at de hellige kunne blive fuldkommen gjort til tjenestegerning, til
Kristi legemes opbyggelse, indtil vi alle når frem til:
- Enhed i tro på Guds Søn,
- Og i kendskab til Ham,
- Til mands modenhed
- Til aldersmålet for Kristi fylde (til det mål af vækst som rummer Kristi fylde) Ef. 3, 12-13.
Hvordan
skal vi forklare at Skrifterne i det Ny Testamente er forskellige ?
Hvordan
skal vi forklare og forstå det forhold at en del af Skrifterne i
N.T. har forskelligt indhold m.h.t. nådes og frelsesbegrebet, men
hensyn til beskrivelse af endens tid og med hensyn til
åbenbaringsgraden ?
Vi skal give
følgende svar på dette spørgsmål:
1.
For det første behøver vi ikke at gøre noget ved dette. Det er det
som bliver gjort i både katolsk, luthersk og reformert teologi. Hvor
der hverken er skilt mellem de forskellige tidsperioder og deres
egenart og det forhold at Gud handler forskellige med Israel p.d.e.s.
og Nytestamentlige menighed p.d.a.s. Denne teologi er en forvirrende
og frustrerende teologi, hvad dette
angår. Den fører ikke menneskerne ud i den store
frihed, som den frie nådes
tidsperiode tilbyder mennesker m.h.t. frelsesgrundlaget. I denne
teologi bliver rigets og den frie nådes evangelium sammen blandet,
således at det bliver umuligt at vide om en er frelst af nåde eller
om frelsen er et samarbejde mellem nåden og gerningerne. Mange
tilhængere af den lutherske teologi bliver usikre om de er frelst
eller ikke og om de står i Guds nåde eller ikke.
I
og med at denne teologi ikke har nogen særlig stor plads med sine
teologiske systemer for Israel og jødernes egenart, bliver en
naturlig konsekvens af dette følgende:
- Der bliver sat lighedstegn mellem rigets og den frie nådes forkyndelse.
- Rigets forkyndelse bliver ikke forstået.
- Den frie nådes forkyndelse bliver ikke forstået.
- Rigets periode bliver enten blandet ind i kirkens tid, eller perioden for den nye jord.
- De jøder som forstår dette, kan ikke have nogen særlig tiltro til kirkens teologi, som helt klart er gal på disse områder. Kirkens teologi er dermed med til at splitte de to guds folk.
- For det andet er der mange som forklarer de teologiske forskelligheder i Bibelen ved at dette skyldes graden af åbenbaringen. I og med at frelseshistorien er fremadskridende, så bliver de forskellige åbenbaringer giver efter som tiden forløber. Der kommer med andre ord nye åbenbaringer. Disse bliver lagt til de gamle. De som har dette syn, tager ikke hensyn til de forskellige tidsperioder og deres egenart. De ser på N.T. som en generel bog hvis budskab gælder alle mennesker til alle tider. De adskiller ikke det som er sagt til jøderne, til hedningerne og til den kristne forsamling. De bryder sig heller ikke om at det ene udsagn kan komme i modsætning til det andet.
- For det tredie kan man gøre som mange jødiske liberale (reformjøder) Bibel-lærer gør, at de anerkender Jesu og apostlenes lære og hævder at både Johannes og Paulus er vranglærere og har
korrumperet og ødelagt Jesu lære. Vi må huske at
mange af de jødiske Bibel-lærere har et meget
positivt syn på Jesu lære. Mange ser
ham som den største rabbiner
som har været i jødedommen. (Se min bog: Jødernes Konge, bind 4.
Kap.: Jødiske Bibel-forskeres syn på Jesus og Paulus, hvor jeg
skriver meget om dette.)
- For det fjerde kan man gøre som Thorleif Boman har gjort. Han så klart at der er forskel på Jesu og
Paulus` lære. Han kaldte Jesu lære for
"jødekristendom" og Paulus` lære for "græsk frelses
kristendom" eller "græsk kristendom". Han så klart
at Jesus krævede at jøderne "opfyldte" loven, for at få
del i frelsen, men i den nye græske kristendomsforståelse så var
det nok at tro på Jesus. Han ser på den paulinske kristendomsform
som en variant
til jødekristendommen.
Jeg citerer fra hans bog: "Jødernes Messias.
Grækernes Kristus" side 12: I Ny Testamente findes de to
religionsformer i så rene former som
aldrig senere, den jødiske kristendom i de ældste lag af Markus,
Mattæus og Lukas, de såkaldte synoptiske evangeliers overleveringer
, og i Peters taler i de første kapitler i Apostlenes gerninger. Den
græske frelses kristendom findes i sin reneste form i de paulinske
breve. Paulinismen udgør, som det siden skal påvises, en egen
kristendomsform, en variant til den oprindelige jødekristendom.
I det Ny Testamente har vi også den dybeste og
fineste formulering mellem de to former, nemlig i Johannes evangeliet
og i 1. Johannes brev. Videre kan vi finde værdifulde
blandingsformer i 1.Peters brev, Hebræerbrevet, Jakobs brev og
pastoral brevene. (1, og 2. Timotius brev og brevet til Titus kaldes
pastoral brevene.)
På side 14 står der: "Den skabelsesreligion
som Jesus forkyndte og realiserede, dvs. den jødiske kristendom, som
lagde vægt på lydighed mod Gud,
blev forvandlet i de nye omgivelser til en frelses og forløsnings
religion. Denne har vi kaldt den græske kristendom. Den lagde vægt
på troen.
At en verdensreligion har kunnet gennemgå en sådan forvandling, og
det i løbet af så kort tid, allerede nogle få år efter stifterens
død, er et næsten utrolig faktum".
Thorleif Boman har forstået det som de aller fleste
kristne ikke ser og forstår, nemlig at der er forskel
på Jesu lære og Paulus` lære og at de forskellige Skrifter i N.T.
har en række uligheder m.h.t. frelses og nådebegrebet. (Der er også
ligheder, men dem berører vi ikke her)
Thorleif Boman skal have al ære for de vurderinger
som han er fremkommet med i sin forskning, og som han har formidlet
til os andre.
Alligevel vil jeg påpege nogen svaghed ved hans syn
og brug af begreber:
- For det første er det uheldig at kalde disse to kristendomsforkyndelser for henholdsvis "jødekristendom" og "græsk frelses kristendom". Begge forkyndelser er nemlig jødiske i deres oprindelse. De er udsprunget af jødedommen, for de som formidlede dem var jøder. Både Jesus, Peter, Johannes og Paulus tilhørte jødedommen.
- For det andet er det rigtigt at skille mellem Mattæus, Markus og Lukas evangelium p.d.e.s. og Johannes evangeliet p.d.a.s. og at hævde at de tre første hører med til en anden tradition end det sidste. Vi må se de fire evangelier i en og samme tradition og sammenhæng. Eftersom det er Jesu ord og forkyndelse. Det er rettet til jøderne, og sigte målet med det var at få jøderne til at tro på Jesus som jødernes Messias og oprette "riget for Israel".
- For det femte kan man skille mellem de to begreber "rigets forkyndelse" og "den frie nådes forkyndelse", og fordele de forskellige Skrifter i N.T. efter denne inddeling. Det er dette som er den rigtige vurdering. Den skaber forståelse for forskellighederne mellem Skrifterne og harmoni mellem deres egenart og sigtemål.
Den første forkyndelse baserer sig på både
gerninger, tro og nåde, medens den sidste baserer sig udelukkende på
tro og nåde.
Disse to forkyndelser har også forskellige sigtemål.
Den første tog sigte på at oprette "riget for Israel" på
Jesu tid og efter Jesu himmelfart.. I endens tid tager den sigte på
Jesu genkomst og oprettelsen af "riget for Israel".
Den anden forkyndelse tager sigte på at udtage den
kristne menighed, som består af både jøder og hedninger i den frie
nådes tidsperiode.
Når Jesus kommer tilbage for den kristne menighed,
så er den frie nådes tidsperiode slut, og "rigets forkyndelse"
bliver genindført. Det er den forkyndelse vi vil få i 1000
års-riget.
Jesu genkomst, er ikke langt borte:
På samme måde som jøderne kunne udregne tiden
nøjagtig for Jesu første komme (Dan. 9, 24-27.) kan vi også
udregne tiden
for Jesu genkomst. Vi skal ikke vide timen
og dagen
for dette, men tiden
skal vi vide, for den er sat i forhold til både tidsperioderne, til
tegn i tiden og udsagn om varigheden af Jesu ophold i himmelen og
hans fravær fra jorden og jøderne. "Sandelig siger jeg jer:
Denne generation (endetids generationen) skal ingenlunde forgå
(passere) før alt dette (det som er nævnt i kap. 24) sker, Himmel
og jord skal forgå, men mine ord skal ingenlunde forgå. Men hin dag
og time ved ingen, ikke engang himmelens engle, men alene min Fader."
Mat. 24, 34-36.
Jesus har selv fortalt os i sit ord at han skal være
borte fra Jerusalem og jøderne i 2 dage.
Dette betyder helt sikkert 2000 år.
Efter den tid skal han komme tilbage på "himmelens
skyer" og oprette "riget
for Israel". "Jeg vil gå
min vej. Jeg vil vende tilbage til mit sted (himmelen), indtil de
(jøderne) erkender sig skyldige og søger mit åsyn. I sin trængsel
(den store trængsel) skal de lede efter mig. Kom (siger de), lad os
vende om til Herren (jødernes omvendelse). For det er Ham som har
sønderrevet os, men Han vil også læge os. Han slog, men Han vil
også forbinde os. Han vil gøre os levende efter 2
dage (2000 år).
På den tredie dag (i begyndelsen af
1000 års-riget) vil Han oprejse os, og vi skal leve for hans åsyn.
Så lad os lære at kende Herren, lad os med iver lære Ham at kende.
Hans opgang (Jesu genkomst) er så vis som morgenrøden, og Han
kommer til os som regnen (han kommer med vækkelse), som høst regnen
og vår regnen væder jorden" (Hoseas 5, 15-6,3.)
"Fremdeles fik jeg i mine natlige syner at se en
som lignede en Menneskesøn, kom med
himmelens skyer. Han gik bort til den
gamle af dage (Gud) og blev ført frem for ham" Daniel 7,13.
Jesus har sagt i sit ord at han vil komme tilbage
efter 2000 år. Både de jødiske rabbiner og de første kristne
regnede med at disse 2 dage betød 2000 år. (Se min bog: Jesu
Genkomst, bind 4. Side 509-522.)
Vi har to udgangspunkter for at vi kan sige at een
dag svarer til 1000 år, og det er:
- For det første står det i Salme 90,4 at 1000 år er som een dag plus een vagt om natten. "For 1000 år er i dine øjne som dagen i går når den farer bort og som en vagt om natten."
- For det andet blev der i 1.Mos. 2,17 sagt til Adam at den dag han spiste af frugten på træet til kundskab om godt og ondt, skulle han dø. "men træet til kundskab om godt og ondt, det må du ikke spise af, for på den dag du spiser af det, skal du visselig dø."
Adam
blev 930 år. De 70 år som manglede i at han blev 1000 år, er den
vagt om natten, som Salme 90,4 omtaler.
"Ved
siden af udsagnet i Hoseas 5,15-6,3. Har vi en række udsagn i N.T.,
hvor Jesus giver udtryk for at han skulle være fraværende fra
jøderne i 2 dage. Disse to dage står for 2000 år. Brylluppet i
Kana i Galilæa (Johs. 2,1-11.) er et billede på 1000 års-riget.
Dette bryllup skulle holdes på den
tredie dag. De to forløbne dage, er
ikke nævnt i teksten, de gik med rejsen. Disse to dage symboliserer
de 2000 år som Jesus har været fraværende fra det jødiske folk.
"Og på den tredie dag var der et bryllup i Kana i Galilæa."
Johs. 2,1.
Dersom
vi medtager de fire dage som er nævnt i Johs. 1,19-52, så bliver de
to dage brugt til rejsen, den femte og sjette dag. Disse to rejsedage
står for to dage hvor Jesus har været fraværende for jøderne.
Brylluppet i Kana bliver dermed på den syvende dag, som er 1000
års-riget.
De
6 vandkar som stod opstillet ved brylluppet i Kana (Johs.2,6), er et
billede på jødernes forhold til Herren i deres naturlige tilstand i
6000 år. Det er først på den syvende dag at de skal få at drikke
af den nye vin, som er et billede på Den Hellige Ånd i 1000
års-riget.
De
to dage som Jesus var hos Samaritanerne, står for de to tusinde år.
Samaritanerne står her for hedningeverden. Efter de to dage drog
Jesus til Galilæa. "Da nu Samaritanerne kom til ham, bad de ham
blive hos dem, og han blev der to dage.
Og mange flere troede for hans ords skyld, og de sagde til kvinden:
Nu tror vi ikke længere for din tales skyld, for vi har selv hørt,
og vi ved nu at han sandelig er verdens
frelser. Efter to dage drog han derfra
til Galilæa." Johs. 4,40-43.
Jesu
forklarelse på bjerget symboliserer Jesus som kongen i 1000
års-riget. De 6 dage som er omtalt i teksten står for de 6000 år
af verdensugen. "Og 6 dage derefter tog Jesus med sig Peter,
Jakob og hans broder Johannes og førte dem afsides op på et højt
bjerg. Og han blev forklaret for deres øjne, og hans åsyn skinnede
som solen, og hans klæder blev hvide som lyset." Mat. 17,1-2.
Efter
at Jesus var blevet borte for sine forældre i forbindelse med
Påskefesten i Jerusalem, da Jesus var 12 år, så fandt de ham i
templet efter 3 dage. Den tredie dag står for 1000 års-riget. Da
skal Jesus være både ypperstepræst og lærer i templet i
Jerusalem. "Og det skete derefter, da fandt de ham i templet.
Der sad han midt blandt lærerne og hørte på dem og spurgte dem, og
alle som hørte ham, var ude af sig selv af forundring over hans
forstand og svar." Luk. 2,46-47.
Jesu
udsagn om at han måtte vandre i dag og i morgen, og at han var ved
enden på den tredie dag, går også på de 2000 år af hans fravær.
Den tredie dag er han igen i Israel og kan fuldføre sin opgave. "Og
han sagde til dem: Se, jeg uddriver onde ånder og fuldfører
helbredelser i dag og i morgen, og på den tredie dag er jeg ved
enden, men jeg må vandre i dag og i morgen og dagen derefter, for
det går ikke an at en profet mister livet udenfor Jerusalem."
Luk. 13,32-33.
Da
Jesus hørte at Lasarus var død, blev han endnu 2 dage på det sted
hvor han var. Johs. 11,6. Disse to dage står for 2000 år. Da han
kom til Bethina , havde Lasarus allerede været død i 4 dage Johs.
11,17. Disse 4 dage står for 4000 år. Når vi lægger disse 4000 år
til de 2000, får vi 6000 år. Dette betyder at de troende jøder
skal opstå fra de døde efter 6000 år som er forløbet af
verdensugen og få del i frelsen i 1000 års-riget