MATTEUS EVANGELIET KAPITEL 13.
Bibelforkynder, Oskar Edin Indergaard, 6630
Tingvoll, Norge. Kristen Bokproduksjon.
HIMLENES
RIGES HEMMELIGHEDER
I
de 7 følgende lignelser, som Jesus kaldte for "himlenes riges
hemmeligheder" (v.11.), fortalte han hvordan det ville gå med
forkyndelse og udbredelsen af himlenes rige – helt fra den første
tid og indtil endens tid. Den kristne menighed er ikke behandlet i
disse lignelser. Den kristne menigheds tid er
en parentes i Guds planer med jøderne.
Den
kristne menighed er heller ikke kaldt for "himlenes rige".
Den er kladt for "Jesu legeme" eller "en ny skabning".
Lignelserne fortæller både om det som er POSITIVT, og det som er
NEGATIVT angående udbredelsen og modtagelsen af Guds rige.
Det
var ikke Jesu opgave at forkynde den kristne menigheds mange
hemmeligheder. Han forkyndte både himlenes
Rige som nærværende for jøderne, men i og med at de fleste af dem
ikke ville tro på ham, så skulle himlenes RIGE først oprettes på
et senere tidspunkt.
Hvad
som gælder begrebet "himlenes rige", så må vi også være
opmærksomme på dette heller ikke er det endelige Guds rige. Det
skal komme efter at Riget for Israel er afsluttet. "Himlenes
Rige" er et politisk-åndeligt rige med Jesus som konge på
Davids trone i Jerusalem. Dette rige skal vare i 1000 år.
E.W Bullinger beskrev
himlenes rige på flg. måde:
- Det har Messias som konge.
- Det er fra himmelen, og det er under himmelen på jorden.
- Det er begrænset i sin funktion.
- Det er politisk i sit område.
- Det er jødisk og eksklusivt i sin karakter.
- Det er nationalt i sit aspekt.
- Det er det speciale emne for G.T,s profetier.
- Det er husholdningsmæssig i sin karakter.
(Se
Companion Bible, s. 155
i Appendiks.) (se også min bog: Jesu
Genkomst, bind 5,kap.: 1000 års rigets tidsalder.)
Vi
må se på begrebet "himlenes rige" som en MULIGHED for
jøderne til at få del i dette rige. I og med at Jesus var kommet,
så var riget etableret i Israel. I sin YDRE FORM kom det til at
bestå både af frelste og u-frelste mennesker, men det var bare de
som havde taget på sig Guds rigets åg og var kommet til en
personlig tro på Jesus, som var de VIRKELIGE medlemmer i dette rige.
Ved sin genkomst skal Jesus "samle ud af sit rige alt det som
volder anstød og de som gør uret (dvs. de som ikke holder
Torahen.)" Mat.13,41.
Disse
7 lignelser beskriver forskellige sider ved dette rige – både det
som er positivt og det som er negativt.
I
og med at kongen i dette rige var kommet, så var riget etableret, og
det blev fyldt med gode og onde mennesker. De gode mennesker var
frelst og genfødt af Den Hellige Ånd, medens de onde ikke var
frelst. De havde ikke gået igennem døren ind til dette rige. Jesu
sagde: "Jeg er døren, den som går ind GENNEM MIG han er
frelst, og han skal gå ind og gå ud og finde føde." Joh.
10,9.
De
fleste jøder ønskede ikke at tage Guds rigets åg på sig, men de
ønskede at leve med en fod i verden og en fod i Guds Rige, og det
går ikke.
De
7 sendebrev i Johs. Åbenbaring giver os et indblik i disse forhold.
Disse breve er skrevet til jødiske menigheder og
ikke til den kristne forsamling. Fem af disse
menigheder var delte menigheder. Det var bare menighederne i Smyrna
og Filadelfia som bestod udelukkende af troende jøder.
Ved
siden af at Guds riget var etableret ved Jesu første komme, så var
der også et ond rige ved siden af, og det var Satans rige. Dette
rige forsøgte at infiltrere Guds rige, og de medlemmer i Guds rige
som ikke var virkelige medlemmer, de hørte med til Satans rige. Af
en eller anden grund ønskede de at være medlemmer af Guds rige, men
de havde ikke gået igennem omvendelsens port, som betod både af
anger, omvendelse, vand dåb og troen på Jesus.
Grunden
til at disse lignelser blev kaldt for "himlenes riges
hemmeligheder", var at de beskrev en del hemmelige sider ved
Guds rige. Disse hemmeligheder var ikke blevet åbenbaret FULDT UD i
Tanach. Jøderne kendte til "fra Skrifterne i Tanach" at de
ikke kom til at tage imod Messias, da han kom første gang. De kendte
også til at hedningerne kom til at modtage ham, men de vidste ikke
at der skulle være et ophold på 2000 år mellem Jesu først og
andet komme. De vidste ikke at Messias skulle komme to gange.
Hvad
der gælder selve ordet "lignelse", så kommer det af det
græske ord "parabolen", som er sammensat af ordene "para",
som betyder "ved siden af" eller "parallelt med",
og "ballo", som betyder "jeg sætter". Det vil
sige at man "sætter noget ved siden af fortællingen" i
den hensigt at sammenligne to begivenheder eller to størrelser.
I
evangelierne ser vi at Jesus ofte brugte lignelser når han
underviste om de forskellige ting. Han var en mester i brugen af
disse .
I
den rabbinske litteratur har vi næsten 5000 lignelser. Der var ofte
store ligheder mellem rabbinernes lignelser og de lignelser som Jesus
brugte. Det havde flg. fordele:
- Begge pareter havde en fælles historisk og eksegetisk (fortolkningsmæssig) platform.
- Farisæerne og de skriftlærde kunne bedre forstå det som Jesus mente, når han brugte lignelser. (Se David Bivins og Roy Blizzard. Jr ,s bog: Understandig the Diffigcult Words of Jesus. s. 46-50.)
Himlenes
Riges forkyndelse var baseret på døberne Johannes, Jesu og
apostlenes forkyndelser fra år 29 indtil år 70. Da var nådetiden
for jøderne ude. Forkyndelsen om himlenes rige blev trukket tilbage,
og det kristne legeme overtog jødernes rolle som Guds speciale
udsendinge på jorden.
Jøderne
blev sat til side på grund af deres vantro.
Efter
den kristne menigheds bortrykkelse, så vil himlenes riges budskab
igen blive forkyndt i Israel og ud over hele jorden af de to vidner
og 144000 beseglede af Israels 12 stammer. På
samme måde som på Jesu tid må både jøder og hedninger tage
stilling til forkyndelse. De som kommer til tro på Jesus, får del i
Riget for Israel. De som modsætter sig forkyndelsen får ikke del i
riget, men bliver dømt til at gå fortabt for Guds rige: Mat. 24,14.
DEN
FØRSTE LIGNELSE.
Vers
1-23.: Efter at Jesus havde haft en KRAFTIG KONFRONTATION med både
farisæerne, de skriftlærde og hele det jødiske folk i kapitel 12,
så gik han ud af huset (som også er et billede på det jødiske
hus) og satte sig ved søen (som er et billede på hedningeverdenen.)
(v.1.)
Ved
at Jesus gik ud af huset og satte sig ved søen, gav han dermed til
kende at Guds rige ikke skulle få sin fulde oprettelse i Israel med
det samme. "Huset" var ikke bare hans hjem i Kapernaum, men
det var også et billede på det "jødiske hus", som er
Riget for Israel.
"Søen"
var ikke bare et ord på Genesaret søen, men det var også et
billede på hedningeverdenen. Både Tanach og Jesus selv havde
forkyndt at jøderne ikke kom til at tage imod hans budskab om riget.
Hedningerne derimod ville tage imod det. Mat. 12,18 og 21.
"Så
manden" var et billede på Jesus. Han såede ordet om Riget for
Israel i Israel i ca. 3 år.
Noget
af Jesu forkyndelse faldt ved vejen og fuglene kom og tog det op.
(v.4.) Jesus forklarede denne lignelse til sine disciple på
flg.måde: det som var sået ved vejen, var de som ikke forstod Jesu
forkyndelse. Satan kom og røvede det som var sået.
"Fuglene"
var et billede på "onde åndemagter". (Se v.19.)
Noget
af Jesu forkyndelse faldt på stengrunden. Da det skulle spire, blev
det snart ødelagt, fordi solen sved det bort, fordi det ikke var
plantet i dyb jord. (v.5-6.)
Jesus
forklarede dette på flg. måde: det som blev sået på stengrunden,
var et billede på de som tog imod evangeliet om riget med glæde,
men de holdt ikke fast på budskabet. Når der blev forfølgelser mod
den messianske menighed, så faldt de fra. (v.20-21.)
Noget
af Jesu forkyndelse faldt blandt torne, og tornene kvalte det. (v.7.)
Jesus
forklarede dette på flg. måde. Det som blev sået blandt torne, var
de som hørte ordet, men forfølgelse og rigdom bevirkede at de ikke
holdt ud. (v.22.)
Noget
af Jesu forkyndelse faldt i god jord, og det bar frugt. Noget bar 100
fold noget 60 fold og noget 30 fold. (v.8.)
Jesus
forklarede dette på flg. måde: Det som blev sået i den gode jord,
var de som hørte ordet om riget, forstod det og holdt fast på det.
Frugten
ville variere fra person til person for det var ikke alle som havde
fået udrettet lige meget tjeneste for Herren, men det som var fælles
for dem var at de var frelst og medlemmer i himlenes rige. (v.23.)
Efter
denne vurdering var det bare EN FJERDEDEL af jøderne som tog imod
Jesu forkyndelse. Tre fjerdedel troede at Jesus var en falsk Messias
og forkastede dermed hans budskab.
Det
var dette Johannes behandlede i sit evangelium, når han skrev: Joh.
15,2 og 6.
Disciplene
spurgte Jesus hvorfor han talte til folket i lignelser. Han svarede
at det var ikke givet dem at forstå rigets hemmeligheder, men
disciplene skulle forstå alt dette. Den som forstod det, skulle få
store opgaver i Guds rige, men den som ikke forstod det, skulle få
store opgaver i Guds rige, men den som ikke forstod det, fra ham
skulle det endog tages det som han havde fået udrettet. (v.10-12.)
Ifm.
Jesu genkomst skal både jøder og hedninger stilles frem for Jesu
domstol i Jerusalem. Jøderne skal dømmes i forhold til hvad de har
udrettet for Guds rige. Hedningerne skal dømmes for hvordan de har
stillet sig til jøderne i den store trængsel: Mark. 25,28 og 40.
Jesus
sagde videre at han talte til folket i lignelser, fordi de ikke
forstod hans budskab. Han henviste til det som profeten Esajas havde
sagt om jøderne, at de skulle: Es. 6,9-10. Således som det var på
Esajas` tid var det også ved Jesu første komme. Flertallet af
jøderne hørte budskabet om riget men forstod det ikke. De så de
messianske undergerninger, men de kunne ikke forstå at Jesus var
Messias. (v.13-14.)
Folkets
åndelige øjne og ører var sløvet, så de ikke kunne forstå havde
der virkelig hændte og høre budskabet på en ret måde, således at
de kunne omvende sig og komme til tro på Jesus. (v.15.) Profeten
Esajas spurgte også Herren hvor længe det skulle vare. Han fik flg.
svar:"... indtil byerne er folketomme og ødelagte, og husene
uden mennesker, og landet er ødelagt og blevet til en ørken."
Es. 6,11.
Dette
betyder at jøderne ikke skal forstå budskabet om riget, før ved
Jesu genkomst i slutningen af trængselstiden. Da
skal de omvende sig til Herren. De skal skue op på ham som de har
gennemstunget: Sak. 12,10.
I
modsætning til folket var disciplene "salige", for de
forstod både Jesu forkyndelse og lignelsernes skjulte betydning. De
havde opladte åndelig øjne og ører. Det var Den Hellige Ånd som
havde åbnet deres øjne. Den som ikke er født af Ånden , kan ikke
se Guds rige: Joh. 4,16.
Mange
profeter og retfærdige fra Gl..gammeltestamentlig tid havde ønsket
at se Messias` komme, men de havde ikke fået det at se, for tiden
var endnu ikke kommet for at det kunne ske. (v.17.)
Det
er akkurat dette store dele af det profetiske ord går ud på, at
Messias skulle komme for at sone jødernes synder, at hedningerne og
jøderne skulle underkaste sig Messias, og at Messias skulle oprette
Riget for Israel. Profeterne så dette i ET PERSPEKTIV, og de kunne
ikke tænke sig at der skulle gå 2000 år mellem Messias`første
komme og oprettelsen af Riget for Israel.
Profeterne
profeterede om alt dette, og de så frem til at dette kunne ske, men
de fik også besked om at disse ting havde med fremtiden at gøre. De
betjente ikke sig selv, men de betjente de messianske jøder på Jesu
tid:1.Pet. 1,11-12.
Vi
må skille mellem det profetiske ord, som var åbenbaret i Tanach, og
som gik i opfyldelse ifm. Jesu første komme, og de paulinske
hemmeligheder, som først blev åbenbaret af Paulus.
Til
og med at englene gerne ønskede at skue ind i det profetiske ord,
for det var ingen hemmelighed for dem. Det paulinske budskab derimod
var ikke kendt for englene. De lærte det gennem den kristne
forkyndelse. "For at Guds mangfoldige visdom NU VED MENIGHEDE
skulle blive KUNDGJORT for magterne og myndighederne i himmelen."
Ef. 3,10.
DEN
ANDEN LIGNELSE.
Vers
24-30. Den "mand" som er her er tale om, er den samme som
"så manden" i den første lignelse. Det er Jesus. Den
"gode sæd" som han havde, var "Rigets børn"
eller "sønner" som det står i grundteksten. Dette udtryk
betyder at de var "sønner af dette rige". De skulle arve
Guds Rige". (v.24 og 38.)
Det
ugræs som der her er tale om, var sandsynligvis et degenereret
hvedeart, som på hebraisk hed "zunim". På græsk hedder
det "zizanion". Det lignede den almindelige hvede at man I
BEGYNDELSEN ikke kunne skelne det fra hveden. Dersom man begyndte at
rive det op, stod man i fare for også at rykke hveden op. (v.25-26.)
Når
strået voksede op og fik aks, viste det sig at der var ugræs i
ageren. Tjenerne spurgte deres herre om hvem der havde sået
ugræsset, eftersom deres herre havde sået god sæd i ageren. Han
svarede at det havde en fjende (Satan) gjort. (v.27-28.)
Satan
er Guds store modstander. På samme måde som Gud har sine tjenere,
har også Satan det. Han sår sin sæd i alle tidsaldre og i alle
menigheder.
Han
såede også sin sæd i Israel på Jesu tid. Han arbejdede bl.a.
gennem de skriftlærde og farisæerne. De modsatte sig Jesu
forkyndelse. De forkyndte den officielle jødedom, men Jesus kunne
ikke godtage deres forkyndelse. Den var kommet langt bort fra den
jødedom som er beskrevet i Tanach. De blev derfor et redskab for
Jesu fjende, som er Satan.
Tjenerne
var apostlene og Jesu tilhængere, ønskede at rive ugræsset op med
magt, men Jesus sagde at det skulle de ikke gøre. Han begrundede det
med to forhold:
- De kunne ikke rive noget af hveden op, (v.29.)
- Det var først når høsttiden var kommet, at indhøstningen kunne ske. Da ville han selv tage sig af dette problem. Han ville bede sine høstfolk, som er englene, og at begynde indhøstningen. Først skulle de samle sammen ugræsset og brænde det op. Derefter skulle de samle hveden i laden, som er et billede på riget. (v.30.)
Apostlene
og disciplene til Jesus ønskede at Riget skulle blive etableret i
Israel med det samme. Ja de kunne til og med tænke sig at bruge magt
til at udrydde dem som ikke ville underkaste sig Jesus og rigets
børn: Luk. 9,54-56.
Før
riget kunne blive oprettet i sin fylde, måtte den endelige dom
komme. "Høsten", som på græsk hedder "therismo",
er "tidsalderens ende" (v.39.) Det var ikke høsttid ved
Jesu første komme. Da var det SÅTID. Evangeliet om Riget blev
forkyndt – først i Israel og derefter i diasporaen blandt jøderne
der. Denne forkyndelse varede helt frem til år 70 efter Messias.
Efter
den tid blev evangeliet om Riget ikke længere forkyndt. Da var
nådetiden for jøderne ude. I endens tid – efter
den kristne menigheds bortrykkelse - , skal
rigets børn igen forkynde evangeliet om Riget både i Israel og i
resten af verden. På slutningen af denne tid skal den store dom over
Israel og nationerne komme, og Riget for Israel skal blive etableret.
DEN
TREDIE LIGNELSE.
Vers.31-32:
Sennepskornet er det mindste af alle madkorn, men når det vokser
til, bliver det til en stor plante. Det bliver ikke stort i forhold
til andre træer, men det bliver stort i forhold til planterne. I
forhold til sit udgangspunkt som et lille frø, har denne plante en
stor vækst. Ja, til og med fuglen kan bygge rede i dette træ.
Denne
lignelse fortæller os om den HURTIGE VÆKST som Guds Rige havde den
første tid i Israel. Der var mange jøder som tog imod riget og kom
til tro på Jesus.
Iflg.
den første lignelse (v.8 og 13.) var det en fjerdedel af det jødiske
folk som tog imod Jesus som jødernes Messias, men desværre så blev
efterhånden udbredelsen af Guds rige modarbejdet og infiltreret af
den officielle jødedom, således at den positive modtagelse som Guds
rige havde den første tid, ikke varede ved.
På
samme måde som sennepsplanten bare lever EN SESONG og derefter dør
den, så fortæller denne lignelse også om den NEGATIVE UDVIKLING,
som udbredelsen af Guds rige fik efterhånden – både i Israel og
blandt jøderne i diasporaen.
"Himlenes
fugle", som er et billede på "onde åndemagter" (v.4
og 19.), kom og byggede deres reder i dette træ.
Et
større antal af jøder vendte sig bort fra forkyndelsen om Guds rige
– både i Israel og i diasporaen.
At
dette er rigtig ser vi af beskrivelsen af de 7 lilleasiatiske
messianske menigheder i Lille-Asien.. Dette er
ikke paulinske menigheder men det er de jødiske menigheder..
Både
menighederne i Efesus, Pergamum, Tyratia og Sardes var infiltreret af
den falske lære. I disse menigheder var Guds rige delt i to. Den
bestod både af troende messianske jøder og vantro jøder. På samme
måde som Guds rige var delt, var disse menigheder også delt.
Menighederne genspejlede Guds riges stilling på jorden.
Menigheden
i Laodikea havde fornægtet fuldt ud Jesu forkyndelse om Riget. Den
var hverken kold eller varm, men den var lunken. Den stod helt udenom
fællesskabet med Jesus. Rent formelt var den også en del af
Himlenes rige, men den hørte ikke med til de som var frelst.
Det
var bare menighederne i Smyrna og Filadelfia som holdt fast på Jesu
undervisning. De repræsenterede den positive del af Guds rige: Johs.
Å.2-3.
DEN
FJERDE LIGNELSE.
Vers.
33. Denne lignelse beskriver det TOTALE FRAFALD som himlenes rige fik
til slut – både i Israel og ude i diasporaen.
"Surdejen"
var et billede på "falsk lære". Jesus definerede selv
dette: Mat. 16,6.
"Kvinden"
var et billede på "afgudsdyrkelsen" og "frafaldet".
Det var ikke Himlenes rige som blev lignet med en surdej, men det var
forholdet at denne kvinde tog en surdej og blandede den med melet,
således at det blev syrnet alt sammen.
Det
denne kvinde gjorde, var at hun blandede melet, som var rent, med
surdejen, som stod for falsk lære. Det førte til at ALT BLEV SYRET.
Således gik det også med tilslutningen til Himlenes rige – både
i Israel og i diasporaen. Den blev stadig mindre og til slut formåede
Satan at gennemsyre hele den messianske menighed, således at den
uddøde.
I
lignelsen om de urene ånder i Mat. 12,43-45 tager den første ånd
med sig 7 andre ånder, som er værre end den selv, og besætter HELE
HUSET, som er et billede på Israel
Vi
møder igen denne kvinde i beskrivelsen af den messianske menighed i
Tyratia: Johs. Åb.2,20.
I
endens tid vil Himlenes rige bryde frem for verden igen. Denne gang
møder vi denne kvinde som DEN STORE SKØGE, som er en sammenslutning
af sataniske religioner og filosofiske systemer. Den Romerske
Katolske Kirke vil være centrum i denne konstellation. Den store
skøge og Antikrist vil være Guds hovedmodstandere i endens tid:
Joh. Åb.17. (Se min bog Jesus Genkomst, bind 3, hvor jeg skriver
meget om dette.)
Vers
34-35. Det hørte også med til Himlenes rige at Jesus ikke ville
tale ret ud til folket, men at han ville tale til dem i lignelser.
Dette var profeteret hos Asaf: Salme 78,2.
Tidsangivelsen
"fra verdens grundvold blev lagt" går på "himlenes
rige". De messianske jøder er udtaget "fra verdens
grundvold blev lagt", medens den kristne
menighed er udtaget "før verdens grundvold blev lagt".
"ligesom han udvalgte os i ham før verdens grundvold blev lagt,
for at vi skulle være hellige og ulastelige for hans åsyn."
Ef. 1,4.
Det
var ikke kundskaben om Guds rige som var skjult, men det var de
forskellige hemmeligheder angående Gudsriget i Israel.
Efter
at Jesus havde haft den STORE KONFRONTATION med farisæerne, de
skriftlærde og jøderne i kapitel 12, så begyndte han at tale i
lignelser til det jødiske folk. Dette giver udtryk for to forhold
,og det er:
- Guds rige blev ikke etableret i Israel fuldt ud ved Jesu første komme.
- Det var et udtryk for en dom over jøderne på grund af deres vantro. På grund af at de ikke ville forstå Jesu forkyndelse og Jesu undergerninger, så ville det forhold at han talte i lignelser til dem, forstærke denne dom.
Vers
36-43. Efter at Jesus havde fortalt 4 lignelser til jøderne, lod han
folket drage afsted. Han gik ind i huset (det jødiske hus igen).
Dette betyder at han gav jøderne endda EN MULIGHED til at omvende
sig.
Jesu
disciple havde også behov for at Jesus forklarede den anden lignelse
for dem, for de forstod heller ikke alt det som Jesus sagde til dem i
denne lignelse. (v.36.)
I
og med at de bad om at forklaret den anden lignelse, må man gå ud
fra at de havde forstået budskabet i de andre lignelser.
Jesus
havde ikke noget imod at forklare lignelsen for dem, for det var
givet dem "at vide himlenes riges hemmeligheder". Det
jødiske folk skulle ikke få det at vide. (v.11.)
Det
var Jesus som såede den gode sæd, som er Rigets børn ."At
være barn af noget" er et hebraisk udtryk for "tilhørighed",
"Rigets børn" bliver dermed for de som skal "arve
Guds rige". (v.37.)
"Ugræsset"
var et billede på den ondes børn. Det er han og dæmonerne som
havde sået dem ud i ageren.
"Ageren"
var et billede på verden (gr.kosmos). Israel hører også med til
verden. Desuden skal dette Gudsriget forkyndes over hele verden i
endens tid.(v.24.)
"Høsten",
som på græsk hedder "therismos", er "tidsalderens
ende". På græsk hedder dette udtryk "synteleia ti
aionas". "Høstfolkene" var englene. (v.38-39.)
På
græsk har vi to ord for "ende", og det er "synteleia"
og "telos". Det første betyder "endetidens varighed",
men det andet betyder "afslutningen af endetiden". "Verdens
ende" er et udtryk som er ganske specielt for dette evangelium.
Aion angår alder eller tidsperiode, lang eller kort. Det menes
slutningen af denne tidsalder. (se også mine bøger: Jesu Genkomst,
bind 1-5, hvor jeg skriver mere om dette.)
Dette
er en korrekt oversættelse af ordet "aion", men desværre
så er er Bibel-oversætterne ikke konsekvente med oversættelsen af
dette ord. De oversætter det som oftest med "verden" eller
"evigheden". En således oversættelse er helt galt og
fører til at hverken de selv eller resten af kristenfolket får den
fulde forståelse af Guds Ord.
Det
er ikke verdens ende vi venter på, men det er "tidsalderens
ende". Denne tidsalder begyndte med døberen Johannes og
strækker sig ind i endens tid. Den kommende
tidsalder er Riget for Israel.
Når
endetiden kommer, vil Jesus udsende sine engle, for at samle "den
ondes børn". De skal skilles helt ud fra rigets børn og
"brændes op med ild." "ilden var et billede på
"dommen". De skal ikke tilintetgøres men de skal blive
ødelagt. (v.40.)
Englene
skal "samle ud af (gr.ek) Guds rige" både de som lægger
anstød for andre, således at de ikke får del i Guds rige, og de
som gør uret. Det betyder "dem som ikke holder Torahen".
Det er det samme som Jesu undervisning. (v.41.)
Udtrykket
"at samle ud af Guds rige", betyder at Guds rige allerede
var etableret i verden. Det blev etableret ved døberen Johannes,
Jesus og apostlene for snart 2000 år siden. Når kongen i riget var
kommet, så var riget et historisk faktum.
Den
ondes børn skal ikke tilintetgøres, men englene "skal kaste
dem ildovne. Der skal der være gråd og tænders gnidsel. (v.42.)
"Ildoven"
var et billede på "den endelige dom" over den ondes børn.
"Rigets børn" derimod skal skinne som solen skinner i sin
Faders rige." (v.43.). At "de skal skinne som solen skinner
" betyder at de får del i de retfærdiges opstandelse og i
Riget for Israel.
Profeten
Daniel udtalte sig om dette. "På den tid (i endens tid) skal
Mikael stå frem, den store fyrste som værner dit folks børn
(jøderne), og der skal komme en trængselstid som ikke har været
fra den dag da noget folk blev til, og lige til den tid. Men på den
tid skal alle af dit folk blive frelst som findes opskrevet i bogen
(Livets bog). Og de mange som sover under jordens muld (det er
legemet som er gemt i jordens muld) skal vågne op, nogle til
tidsalderlig liv og nogle til skamme og tidsalderlig afsky (de får
ikke del i tidsalderen, som er Riget for Israel). Men de forstandige
skal SKINNE som himmelhvælvingen skinner, og de som har ført de
mange til retfærdighed, skal SKINNE som stjernerne i tidsalderen".
Daniel 12,1-3.
Den
som har åndelige opladte ører, den hører budskabet om himmelens
rige og får del i det. Det gjaldt om at høre på en ret måde.
(v.43.)
DEN
FEMTE LIGNELSE.
Vers
44. Efter at Jesus havde sendt folket bort, fortalte han 3 lignelser
til sine disciple. "Ageren" var et billede på "verden".
(v.38.)
"Skatten"
var et billede på "Israel". Israel er Guds kæreste skat:
2.Mos. 19,5. "For Herren har udvalgt sig Jakob, Israel til sin
ejendom. (engelsk oversættelse: "til sin specielle skat."
Salme 135,4.
Israel
var gemt i agrene, som var verden. Verden vidste ikke at Israel var
Guds speciale skat. Den var som sådan gemt (skjult) i verden.
Den
mand som fandt denne skat, var Jesus. Da jøderne ikke ville tage
imod ham som folk og nation, så spredte han dem ud i verden og
skjulte dem der til en SENERE ANLEDNING. I endens tid skal skatten
graves op fra ageren. Jøderne skal da blive Guds folk fuldt ud.
Til
trods for at jøderne ikke ville tage imod Jesus første gang som
deres frelser og konge, så solgte han alt det han ejede og købte
ageren.. Det betyder at han forsonede hele verden med sig selv og
tilbagekøbte hele verden, som var overgivet til Satan på grund af
Adams og alle menneskers synd og ulydighed: 1.Joh.2,2.
Det
forhold at jøderne ikke ville tage imod Jesus første gang han kom,
er blevet en rigdom for hele verden, for når jøderne ikke ville
være Guds folk, så udtog Gud sig et NYT FOLK, og
det er den kristne menighed: Rom. 11,12.
Gud
har ikke glemt sit folk. Hele Israel skal blive frelst i endens tid:
Rom. 11,26.
DEN
SJETTE LIGNELSE.
Vers
45-46. Det er Jesus som er købmanden i denne lignelse. Da Jesus kom
første gang, søgte han efter gode perler blandt det jødiske folk.
Han fandt den gode perle i de jøder, og de hedenske proselytter, som
kom til troen på ham. De tilhørte DEN messianske forsamling, som
repræsenterede Guds riget i Israel. (v.45.)
Da
han havde fundet den gode perle, forsonede han også den med sig selv
og gav sit liv for den. (v.46.)
Den
gode perle symboliserede også den levning af jøderne som vil blive
frelst i endens tid: Rom. 9,27.
Lignelserne
nr. 5 og 6 beskriver den POSETIVE side ved himlenes rige, og det er:
- Gud har skjult Israel i verden.
- Hele Israel skal blive frelst.
- En fjerdedel af Israel kom til tro på Jesus ved hans første komme.
- Israel skal blive frelst som rest og levning i endens tid.
DEN
SYVENDE LIGNELSE.
Vers
47-52. Denne lignelse angår de hedninger som får forkyndelsen at
høre om himlenes rige. "Havet" står i bibelsk profeti
ofte for "hedningeverden", medens "jorden" og
"Landet" står for "Israel". Denne lignelse angår
hele tidsrummet fra Jesu første komme og til Jesu andet komme. Den
kristne menigheds tidsperiode er ikke medtaget her.
Denne
noten fangede alle typer fisk, men det var ikke alle som var gode.
Således var det også med de mennesker som havde sluttet sig til
himlenes rige. Nogen af dem var gode (genfødte af Den Hellige Ånd),
medens nogen ikke havde Ånden som pant og indsegl i hjertet.
Når
noten er fyldt af fisk, blev den trukket på land, for at blive
vurderet om fiskene er gode eller dårlige.
"Landet"
står for "Israel". Det er der den tidsalderlige dommen
over både jøder og hedninger skal finde sted. (v.47-48.) Ifm. denne
dom har englene fået to opgaver, og det er:
- De skal samle sammen de gode og de onde mennesker.
- Efter at de er dømt af Jesus for Jesu herlighedstrone i Jerusalem, skal englene kaste de onde i ild ovnen, som er det samme som ildsøen.(v.49-50.)
Jesus
spurgte sine disciple om de forstod indholdet i disse lignelser. De
svarede bekræftende på det. Dette behøver ikke at betyde at de
forstod hele det åndelige indhold i lignelserne, og hvad de
symboliserede, men de forstod den ydre fremstilling af det som Jesus
havde lært dem. (v.51.)
Nogen
Bibel-granskere opfatter v.52 som en ny lignelse. Jeg opfatter det
som en opsummering og som en udfordring til apostlene og disciplene.
Det var dem som var oplært for himlenes rige og ikke farisæerne og
de skriftlærde. Disciplene skulle være lig "en husbond",
som er et billede på "Jesus". På samme måde som han
underviste både om det som var "nyt" og det som var
"gammelt" om himlenes rige, skulle de også gøre det. "Det
nye" står for Jesu undervisning angående riget, medens "det
gamle" står for det som var åbenbaret i Tanach om riget.
Desuden
fik apostlene løfte om at de skulle få Den Hellige Ånd. Han skulle
vejlede dem til hele sandheden: Joh. 16,13. Dette
går ikke på den kristne menigheds mange hemmeligheder, men det går
på forhold som angår den messianske menighed. Dette
kommer bl.a. til udtryk i Johs. Åbenbaring.
På
samme måde som disciplene skulle forstå og forkynde himlenes rige,
skal vi i dag forstå Paulus hans undervisning om den kristne
menighed og ikke blande dette sammen med
forkyndelsen om Riget for Israel. Der behøves
også i dag skriftlærde som kan magte denne opgave, for der sker i
dag en STOR SAMMENBLANDING af Guds Ord.
Når
dette sker, MISTER EVANGELIET SIN KRAFT: 1.Kor.1,17.
Vers
55-58: Da Jesus havde afsluttet sin forkyndelse om himlenes riges
hemmeligheder, drog han til sin barndoms by, Nazaret, hvor han var
blevet opfostret. Han underviste om himlenes rige i deres synagoge,
og de undrede sig over hans store visdom og undergerninger som han
gjorde, for han havde ingen formel uddannelse. (v.53-54.)
På
samme måde som Josef var snedker, er det sandsynligt at tro at også
Jesus var oplært i dette fag. Hans søskende, både brødre og
søster, var også almindelige mennesker, som boede i Nazaret. (v.
55-56.)
Jesus
behøvede ingen formeld uddannelse. Han ejede al visdom og kundskab,
for han er Gud: Kol. 2,3 og 9.
De
jøder som boede i Nazaret, tog anstød af Jesus og ville ikke
anerkende ham som Messias. Af den grund kan han heller ikke gøre
mange gerninger der. (v.5758.)
I
Jesu forkyndelse og praksis var undergerningerne baseret på tro og
på Guds kraft.
Det
var troen som ofte udløste Guds kraft. Således er det ikke i vor
tid. I dag er undergerningerne baseret
udelukkende på Guds nåde. Han altså som
giver jer Ånden og virker KRAFTIGE GERNINGER blandt jer, gør han
det ved lovgerninger eller ved TROENS (NÅDENS) FORKYNDELSE ?"
Gal.3,5.
Paulus
brugte ofte "troen" og "nåden" som synonyme
begreber. "Troen" var det modsatte af "Torahen"