MATTEUS EVANGELIET
Bibelforkynder,
Oskar Edin Indergaard, 6630 Tingvoll, Norge.
Kristen
Bokproduksjon.
Jesu forhold til
farisæerne og de skriftlærde. Del 2.
KAPITEL 16.
Vers 1-4.
Farisæerne og sadduseerne kom til Jesus for at sætte ham på prøve.
De bad om at få et tegn fra himmelen af Jesus. (v.1.)
Farisæerne og
sadduseerne representerede modsætningerne i den jødiske teologi.
Medens farisærne var de KONSERVATIVE, så var sadduseerne LIBERALE.
De troede hverken på engle eller tidsalderlig fortabelse. De godtog
heller ikke den mundtlige Torahen og farisæernes og de skriftlærdes
fortolkninger af Mose Torah. Af Skrifterne i Tanach godtog de bare de
5 Mose-bøger.
I deres had til
Jesus havde de slået sig sammen. Tertullian har sagt: "Kristus
er altid blevet korsfæstet mellem to røvere."
De bad Jesus om at
han måtte vise dem et TEGN FRA HIMMELEN. Det var et tegn direkte fra
Gud. Af ærbødighed for Guds navn da nævnte jøderne ikke dette
navn direkte, men de brugte bare navnet på Gud, som f.eks.
"himmelen", "kraften" eller "magten".
Efter jødisk
overtro kunne dæmonerne gøre undergerninger på jorden, men det var
bare Gud som kunne gøre undergerninger fra himmelen.
De skriftlærde og
farisæerne havde også bedt Jesus, på et tidligere tidspunkt, om at
vise dem et tegn: Mat. 12,38, men det var ikke et tegn fra himmelen.
Denne gang bad de
Jesus om et tegn fra Gud. De håbede at Jesus ville forsøge sig på
det, og dersom han fejlede, så havde de afdækket ham som en falsk
Messias.
Jesus sagde til
dem at himmelenes udseende kunne de tyde, men tidenes tegn kunne de
ikke tyde. Når himmelen var rød om aftenen, så vidste de at det
ville blive fint vejr den næste dag, og når himmelen var rød og
mørk om morgenen, så vidste de at det ville blive uvejr. (v.2-3.)
Det var ingen
præsentation at tolke "himmelens udseende" m.h.t. hvilket
vejr det skulle blive, for disse vejrtegn var bestandig de samme. De
hørte med til den naturlige sfære og kunne tolkes af alle.
De som skulle være
"spesialister" på Guds ord og det profetiske ord, burde
også have kunnet tyde "tidernes Tegn". Det græske ord som
her er brugt er "karios". Det betyder "tidens egenart"
eller "det som kendetegner tiden".
Det andet ord som
er brugt, er "kronos". Det betyder "tiden som går"
eller "løbende tid". Vi finder det igen i vort ord
"kronologi".
Det som var
spesielt på denne tid, var at Messias var kommet, men at folkets
religiøse ledere ikke kunne forstå dette på grund af deres vantro.
Et uigenfødt
menneske kan ikke forstå det som hører Guds rige til, medens et
menneske som er oplyst af Den Hellige Ånd, kan forstå mange ting i
Guds ord. De kan også på grundlag af Guds ord tyde de tegn som vi
har i tiden.
Mange kristne i
dag er også vældige flinke til at tale om vejret og tyde det,
medens Guds Ord bryder de sig lidet om og kan ikke tolke det som står
der. Jesus gjorde ikke noget tegn eller undergerning på bestilling.
Han kaldte folkets religiøse ledere, som ofte før "for en ond
og utro generation". De skulle ikke få noget tegn fra Jesus
uden Jonas-tegnet. Jesus forlod dem og gik bort fra dem. (v.4.)
Profeten Jonas
blev sendt til Ninive for at frelse folket der. De tog imod hans
budskab om dommen som skulle komme, dersom de ikke omvendte sig.
Jesus blev sendt til jøderne med det samme budskab. Dersom jøderne
ikke anerkendte ham som jøderne Messias og frelser, så ville dommen
komme og den skulle komme i denne onde generation.
Selve Jonas-tegnet
gik på Jesu død og opstandelse. På samme måde som Jonas var tre
dage og tre nætter i fiskens bug, skulle Messias også være tre
dage og tre nætter i jordens skød, og derefter skulle han opstå
fra de døde. Mat. 12,40.
Dette tegn var det
ENDELIGE BEVIS på Guds dom over Jesus og Jesu sejr. Det var et tegn
som endnu lå i fremtiden.
Jesus forlod de
religiøse ledere og ville ikke have noget med dem at gøre. Han
overlod dem til sig selv. Til trods for at de havde været vidnere
til og hørt om de mange undergerninger og tegn, som Jesus havde
gjort, så ville de ikke tro. De havde forhærdet deres hjerter. Det
var deres teologi og læresystemer som havde ført dem på afveje.
Vers 5-12. Jesus
og hans apostle drog over til østsiden af Genesaret-søen, og de
havde glemt at tage brød med. Jesu sagde til dem at de skulle tage
sig i vare for farisæernes og sadduseernes surdej. (v.5-6.)
Disiplene troede
at Jesus talte om det forhold, at de havde glemt at medtage brød,
men Jeus talte om noget der var langt farligere – nemlig falsk
lære. (v.7.)
Jesus var ikke
optaget af det daglige brød. Det kunne han let lave istand –
endten det var til de mange eller de få. Det som han var mere
interesseret i , var at advare sine disiple mod folkets religiøse
ledere og deres læresætninger. De stod i modsætning til Jesu
undervisning som var "Evangeliet og Riget". Mat. 24,14.
Han var bekymret
for at også hans disiple skulle blive influreret af det som var
galt. De skulle trods alt videreføre hans lære og læresætninger
efter hans himmelfart. "Surdejen" var et billede på "falsk
lære". (Mat.13,33.)
Rabbinerne sagde
også at surdej-en var et billede på falsk lære.
Paulus brugte også
billedet om surdej-en på den samme måde. Det gjalt ikke den
messianske lære, men det gjalt den kristne menigheds teologiske
sandheder: 1.Kor. 5,7-8.
Jesus bebrejdede
sine apostle for at de havde for lidt tro. Jesus havde ikke talt om
at tage brød med, men han havde advaret mod farisæernes og
sadduseernes falske læresætninger. (v.8.)
Dersom disiplene
havde haft stor nok tro, så havde de forstået at Jesus ikke talte
om brød, men om falsk lære. Det var ikke noget problem for ham at
fremskaffe brød.
Hvad der gælder
troen, var det ikke nok for apostlene at se at Jesus kunne gøre
undergerninger, De måtte også stole 100% på at han ville gøre
det, som han ønskede at udføre. Troen måtte blive en del af deres
personlighed. Troen måtte blive insatlleret i deres liv: Hebr. 11,1.
På samme måde som Peter blev kritiseret af Jesus, fordi han havde
for lidt tro, da han ville gå på vandet: Mat. 14,31, alle disiplene
blev kritiseret for et samme, og det til trods for at de havde været
sammen med Jesus i 2 år. Tvivl er det modsatte af tro. Jakob sagde
flg. om den tvivlende: Jakob.1,6-8.
Jesus mindede sine
disiple om de 2 brødundere som han havde udført. Det kunne derfor
ikke være om brød han talte til dem, når han bad dem om at tage i
vare for farisæernes og sadduseernes surdej. Efter at Jesus havde
forklaret dem dette, så forstod de at Jesus ikke talte om surdej-en
i brødet, men om farisæernes og sadduseerenes lære. (v.9-12.)
Jeg vil sitere
hvad Charles F.Baker siger om brødunderne og Jesu kapasitet til at
forsørge sine disiple -; i sin bog: Understandig the Gospels, s.
138: "hvorfor skulle de nogen sinde være ængstelige på grund
af mangel af mad i lyset af de erfaringer (som madundrene, min
kommentar). Her ser vi igen forskellen hvad som gælder
tidsperioderne. Disiplene fik ikke mad på en overnaturlig måde,
medens Jesu var legemlig sammen med dem under Rigets program. Senere
under kirkens program finder vi den store apostel Paulus ofte
hungrig, tørstig, nøgen og kold: 1.Kor. 4,11. 2.Kor. 11,27 og Fil.
4,12.
Israel var lovet FYSISKE VELSIGNELSER på grundlag af
LYDIGHED: 5.Mos. 28,1-4., men vi har ikke
noget således løfte som medlemmer af Kristi legeme.
Han vil dække vore behov, tak Gud: Fil. 4,19, men der er stor
forskel på dette og de rige løfter som Israel har fået.
CESAREA FILIPPI
Vers. 13-2o. Da
Jesus var kommet til Cesarea Filippi, spurgte han sin disiple hvad
folk sagde om Menneskesønnen. (v.13.) Jesus brugte her den titel som
han fortrak at bruge om sig selv – nemlig Menneskesøn. Denne titel
indeholder mange sider ved Jesu liv. Selve ordet "Menneskesønnen"
betyder "søn af et menneske" eller bare "menneske".
Jesus spurgte ikke
hvad farisæerne og de skriftlærde mente om dette, for det vidste
han De mente stort set at Jesus stod i forbindelse med Satan. Jesus
spurgte om hvad den almindelige jøde mente om dette. Han var
interesseret i at vide hvad folket syntes om hans messianitet. Selv
om farisæerne og de skriftlærde havde forkaste ham som jøderne
Messias, så var det ikke så sikkert at folket havde forkastet ham.
Jesus fik flg. 4
forskellige svar på hans spørgsmål.
- Nogen mente at han var døberen Johannes.
- Andre mente at han var Elias.
- Andre igen mente at han var profeten Jeremias.
- Den fjerde gruppe mente at han var en af de andre profeter. (v.14.)
Herodes Antipas
mente f.eks. at døberen Johannes var kommet tilbage i Jesu
skikkelse; Mat. 14,2.
Elias skulle være
forløberen til Messias: Mal. 4,5. Jesus havde sagt at Elias var
kommet i døberen Johannes hans tjeneste: Mat. 17,12.
Jeremias var en af
de store profeter i Tanach. Han var efter jødisk opfattelse den som
lignede mest Jesus. Jøderne forbandt denne profet med den profet som
Gud vil sende, og som Moses havde sammelignet med sig selv: 5.Mos.
18,15.
Det viste sig at
jøderne havde HØJE TANKER om Jesus, men ingen af svarene
tilkendegav at Jesus var Messias. (Der er også mange blandt jøderne
som mente at Jesus var Messias, men det svar er ikke medtaget her.)
I de rabbinske
Skrifter er der 3 opfattelser hvem denne person kunne være, som blev
sammenlignet med Moses. Og svarene var: Josva, Jeremias eller
Messias.
Jesus spurgte sine
disiple om hvad de mente om dette, og Peter svarede på vegnene af
disiplene: "Du er Messias, den levende Guds Søn."
(v.15-16.) Disiplene havde naturligvis opdaget hvem Jesus var. De
havde været sammen med ham i mere end to år og set hans
undergerninger og hørt hans taler. Der var ingen tvivl hos dem hvem
Jesus var. Han var Messias. Selve ordet kommer af det hebraiske ord
"ha Masiach", og som betyder "Den salvede". Han
var den "sønnen" af David som skulle komme og regere i
Israel, og som alle profeterne og alle Skrifterne I Tanach havde
omtalt. Han var den levende Guds Søn. Selve begrebet "Søn af",
betyder at vedkommende er "lig- med den som man er søn af."
Både folkets
religiøse ledere og folket burde have foratået at Jesus var
jødernes Messias – ikke bare ud fra de undergerninger som han
udførte, men også ud fra de forskellige Skrifter i Tanach, som
belyste de forskellige sider ved Messias. Det som var skrevet om
Messias, stemte fuldstendig overens med Jesus liv.
TANACHS
FREMSTILLING AF MESSIAS.
Vi skal i det flg.
bare kort gengive det som de forskellige Skrifter i Tanach siger om
Messias:
- Messias fremstilles som "Kvindens sæd", som skulle knuse slangens hoved: 1.Mos. 3,15.
- Messias fremstilles som Påskelammet og som Herrens Engel, som passede på jødefolket i ørkenen i 40 år: 2.Mos. 12,13 og 13,21-22.
- Messias bliver fremstillet i de mange ofringer i templet og Ypperstepræstens tjeneste for det jødiske folk: 3.Mos. 16,15 og 16,20-21.
- Messias fremstilles som Klippen, som fulgte jøderne i ørkenen, som Kobberslangen, som frelste jøderne og som Kongen som skulle stige op over Jakob: 4.Mos. 20,11, 21,19 og 24,17-18.
- Messias fremstilles som den store Profet, Torah –læreren og Formidleren mellem Gud og jøderne. 5.Mos. 18,18 og 33,10
- Messias blev fremstillet som Høvdingen over Herrens hær: Josva 5,13-14.
- Messias blev fremstillet som Dommeren over Israel. Han skulle ikke først og fremmest dømme jøderne, men frelse og beskytte dem: Dommernes Bog 3,9.
- Messias fremstilles som Forløseren, som skal udløse jødefolket: Ruts Bog 2,20.
- Messias fremstilles som Kongen over Davids hus, som skal have et tidsalderligt kongedømme (1.&) 2.Sam. 7,12-16. 1: og 2.Kongebog fremstiller Messias som der som skal være konge over Israel for bestandig: 1.Kong. 9,4-5.
- Messias fremstilles som Kongen, som bestandig skal være på Israels trone, og som skal bygge Herrens tempel (2.&) 1.Krøn. 22,9-10.
- Messias fremstilles som Jerusalems Genopbygger: Nehemias Bog 6,15-16.
- Messias fremstilles som den der skal genopbygge templet i Jerusalem og som den stor Skriftlærer: Esras Bog 5,2 og 7,10.
- Messias fremstilles som jødernes Frelser: Esters Bog 3,6 og 8,16-18.
- Messias fremstilles som den der helbreder og frelser Job og velsigner ham med Rigets velsignelser: Jobs Bog 42,10-13 og 19,25. Job er både et forbillede på Jesus og hedningernes velsignelse i Rigets tid.
- Messias fremstilles som Israels Sanger, som den lidende Messias, som jøderne Frelser, som den Opstandne Frelser og som Israels Konge: Salme 22,1. 40,7-9. 46,10-12. 72,8-9.
- Messias fremstilles som Visdommen, som var værkmester hos Gud fra evighed af: Ordsprog. 8,22-25 og 30-31.
- Messias fremstilles som Vismanden, som formanede jøderne at frygte Herren og holde hans bud: Prædikerens Bog 12,13-14.
- Messias fremstilles som Brudgommen og Israel som Bruden: Salomos Højsang 5,2-3 og 8,5.
- Messias fremstilles som Barnet, som blev født af en jomfru, som Fredsfyrsten, som den lidende Messias og som Kongen, som skal tilintetgøre Israels fjender og styre i Rigets tid: Esajas 7,14. 9,6. 2,4. 53,5.10 og 63,6.
- Messias fremstilles som Pottemageren, som påny tager sig af Israel, og som Den Retfærdige Spire af Davids æt: Jeremias 18,6 og 33,15-16.
- Messias fremstillende som Den grædende og sørgende Profet, som klager over jødernes synder: Klagesangene 1,3 og 4,6.
- Messias fremstilles som Herrens herlighed, som sidder på Guds trone i himmelen, og som templets genopbygger i Rigets tid: Ezekiel 1,26. 43,1,7.
- Messias fremstilles som Menneskesønnen, som kommer med himmelens skyer og som Kongen i Riget for Israel. Daniel 7,13-14.
- Messias fremstilles som Israels Ægtemand og Genløser: Hoseas 2,16-19 og 6,2.
- Messias fremstilles som der der strider for Israel og som Læren til Retfærdighed: Joel 2,11-12. 2,2, 23.
- Messias fremstilles som den der genopbygger Davids faldne hytte: Amos 9,11.
- Messias fremstilles som Rigets Herre: Obadias 21.
- Messias fremstilles som Forsoneren, som skulle være 3 dage og 3 nætter idødsriget og som den store Hedningemissionær: Jonas 2,1-3. 3,4-5.
- Messias fremstilles som Barnet som skulle fødes i Betlehem og som herskeren over Israel: Mika 5,1.
- Messias fremstilles som et Værn på trængselens dag og som Den nidkære og hævnende Gud: Nahum 1,2,7.
- Messias fremstilles som Israels Frelser på nødens dag: Habakuk 3,3-6, 12-13.
- Messias fremstilles som Den som gør ende på Israels fangenskab, som Den der borttager Israels straf og som en Kæmpe, som frelser jøderne : Sefanias 2,7. 4,14-15 og 3,17.
- Messias frelstilles som den der skal fylde templet i Rigets tid med herlighed: Hagai 2,7-9.
- Messias fremstilles som Jødernes Konge, som rider ind i Jerusalem på asenindens fole, som Den gode Hyrde, som frelser Israel. Som Den der bliver forrådt for 30 sølvpenge, som Den Hyrde som skulle blive slået, som Den gennemstungne Messias, og som Den der kommer tilbage til Oliebjerget: Sakarias 9,9-10,16. 11,12. 13,7. 12,10. 14,4.
- Messias fremstilles som Pagtens engel og Retfærdighedens sol, som skal gå op over Israel med lægedom under sine vinger: Malakias 3,1. 4,2-3. (Se min bog: Jødernes Konge, bind 4, kap.: Messias i de Gl.-testamentlige Skrifter,hvor jeg skriver mere om dette.)
I det hele har vi
456 profetiske udsagn i Tanach om Messias, hans funktioner og hans
kongedømme. Af disse gik 333 profetiske udsagn i opfyldelse ved Jesu
første komme. De øvrige 123 profetiske udsagn kommer til at gå i
opfyldelse i.f.m. Jesu genkomst.
Dersom jøderne
havde taget imod Jesus som deres Messias, havde alt dette blevet
opfyldt ved Jesu første komme, men nu har jøderne måtte vente på
resten af opfyldelsen i snart 2000 år.
Da Peter svarede
at Jesus var Messias, blev han prist SALIG af Jesus, for dette havde
han ikke kunnet forstå af sig selv, men Gud havde ved Den Hellige
Ånd åbenbaret det for ham. (v.17.)
Den som ville
forstå det, at Jesus var Messias, måtte være "født på ny"
eller "født ovenfra" (gr.anothen), som der står i
grundteksten: Joh. 3,3. Ordet "salig" er på græsk
"makarios". Dette ord indebærer at man har del i frelsen,
udvælgelsen, velsignelsen og lykken. Dette er den første personlige
saligprisning som vi har i N.T. (Se Saligprisningerne i Mat. 5,3-11.)
Jesus sagde til Peter at han var Peter (gr.petros), at han ville
bygge sin menighed (gr.ekklesia), som betyder "udkaldt
forsamling", på denne klippe (gr.petra) og at "dødsrigets
porter" ikke skulle få magt over denne menighed. (v.18.)
Ordet "petros" var det navn som Jesus gav
Simon, Jonas søn. Det betyder "sten" eller "manden
som har stenens kvalitet" Jesus sagde
ikke at han ville bygge sin menighed på Peter eller nogen af de
andre apostle, men han sagde at han ville bygge sin menighed på
"denne klippe". Her brugte Jesus et andet ord, og det er
ordet "petra", som er hunkønsformen for "fjeld".
Det er selve "fjellet" og ikke en enkelt sten at han vil
bygge sin menighed på. Han vil bygge sin menighed på sig selv og
sit frelsesværk..
Peter
bekræftede i sit første brev at det ikke var på ham, at Guds
menighed var bygget, men på Jesus Kristus. Jesus var "den
levende sten", medens de andre messianske jøder var "levende
stener": 1.Pet. 2,4-6.
Den menighed, som der her er tale om, er hverken den
gennerelle Guds menighed, som består af alle frelste mennesker op
gennem hele frelsehistorien, eller den kristne menighed, men det er
den messianske menighed af jøder. Den
paulinske menighed var ikke åbenbaret, da dette blev sagt.
Når Jeus sagde
at han "vil bygge sin menighed" på denne klippe, så mente
han den messianske menighed i Rigets tid. Jesus både byggede og vil
videre bygge denne menighed på sig selv og sit frelsesværk.
På grund af at
denne menighed var bygget på Jesu frelsesværk, så skulle
"dødsrigets porte", som er et billede på "døden",
ikke få magt over denne menighed. "Dødrsriget porter" er
indgangen til dødsriget, som på græs hedder "hades". Det
er den fysiske død som er indgangen til dødsriget, men på grund af
Jesu opstandelse fra de døde (v.21.), så skulle også medlemmerne i
denne menighed opstå på et senere tidspunkt. Døden kunne hverken
holde på Jesus eller på den messianske menighed.
De "døde" af den messianske menighed skal
opstå i opstandelsen på "den sidste dag": Joh. 11,24.
I.f.m. Jesu genkomst for Israel, medens den
kristne menighed skal blive bortrykket til Gud før trængselstiden
på 7 år: 1.Kor. 15,50-51 og 1.Tess. 4,14-17.
Den Romersk
Katolske Kirke mener at den klippe, som Jesus vil bygge sin menighed
på, var Peter og Den Romersk Katolske Kirke. Denne kirke anser Peter
for at være den føste pave i Rom.
Det betyder videre
at denne kirke vil have monopol på sandheden, og at den aldrig kan
tage fejl i lærespørgsmål. Når vi ser på denne kirkes mange
dogmer og læremæssige grundlag, ser vi at dette ikke stemmer. Er
der nogen som har taget fejl i læremæssige spørgsmål, så er det
netop Den romersk Katolske Kirke med sine mange læresætninger og
sine hendenske traditioner. (se min bog: Jesu Gjenkomst ,bind 3,,
hvor jeg skriver meget om dette.)
Den Protostantiske
Kirke mener at Jesus ikke byggede sin kirke på Peter, men på jesus
selv. Dette har den ret i, men den tager fejl når den hævder, at
den menighed, somder her er tale om, er den kristne menighed. De
jødiske Skrifter omhandler ikke den kristne menighed, men de
omhandler den messianske menighed.
Begge disse
kirkesamfund hævder at den kristne menighed begyndte på
pinsefestens dag. Ap.Gr. 2. Det er også galt. Den kristne menighed
begyndte ikke før end ved Paulus`hans omvendelse. DEN KRISTNE
MENIGHED BEGYNDTE UDENFOR DAMASKUS.
Jesus sagde videre
til Peter at han ville give ham NØGLERNE til HIMLENES RIGE, og det
som han bandt på jorden (i Israel), skulle være bundet i himmelen,
og det som han løste (gav tilladelse til) på jorden (i Israel),
skulle være tiladt i himmelen. (v.19.)
Selve ordet
"nøgler" går på autoritet til at udføre en bestemte
handlinger. Det var ikke nøglerne til den kristne menighed, som blev
givet Peter. De blev givet til Paulus. Det var han som åbnede Guds
rige for hedningerne i den paulinske sammenhæng.
De "nøgler"
som der her er tale om, angik "himlenes rige" og ikke den
kristne menighed. Det havde derfor være mere korrekt at oversætte
ordet "jorden" (gr.ge) med ordet "Landet". Det
vil sige "landet Israel"
Det var ikke bare
Peter som fik nøglerne til himmelenes rige. Det blev også givet til
de andre apostle: Mat. 18,18.
Vi ved at i Rigets
tid skal de 12 apostle sidde på 12 troner og dømme (frelse) Israels
12 stammer: mat. 19,28.
Hvad som gælder
binde-og løsemagten, så var apostlene forvaltere af denne. De kunne
ikke på eget intiativ tage deres bestemmelser, men de skulle
annonsere det som Gud havde bestemt i enhver sag.
Når der f.eks.
opstod problemer i den messianske menighed, skulle to eller tre af
apostlene gå sammen i bøn over dette problem. Og Gud skulle give
dem løsning på dette: Mat. 18,19-20.
Her er der ikke
tale om at de messianske troende skal få alle ting, som de beder om,
men de er tale om at Gud ville give apostlene løsningne på de
forskellige læremæssige problemstillinger, efter at de havde bedt
over det. Sammenhængen i teksten viser at denne tolkning er den
rigtige.
Hvad der gjalt
nøglemagten, som var udtryk for den autoritet som apostlene havde,
så blev den brugt på flg. måder:
- De skulle forkynde evangeliet om riget.
- De skulle uddrive de onde ånder.
- De skulle helbrede alle sygdomme.
- De skulle opvække de døde.
- De skulle rense de spedalske.
- De kunne tilgive synd: Joh. 20,23.
- De kunne fastholde synden for et menneske: Mat. 18,17.
- De kunne fortage læremæssige justeringer: Ap.Gr. 15,20. (se min bog: kristendommens Jødiske Rødder, kap.: Magten til at løse og binde og: Paulus havde sin egen nøglemagt.)
Det er galt som
det bliver hævdet, at Peter åbnede op for kristendommen på
pinsefestens dag, da Den Hellige Ånd blev udgydt. Det var ikke Peter
som åbnede op for dette, men det var Gud. Han sendte Den Hellige Ånd
til den messianske forsamling. Peter forklarede blot det som var
sket. Ap.Gr. 2.
Det var døberen
Johannes som først åbnede op for himlenes rige for jøderne "Loven
(Torahen) og profeterne havde sin tid INDTIL Johannes FRA DEN TID
forkyndes evangeliet om Guds Rige, og enhver trænger ind i det med
magt." Luk. 16,16.
Det er derimod sandt at Peter åbnede op himlenes
rige for hedningerne, da han forkyndte evangeliet on Riget for
hedningerne i Kornelius hus i året 40. Disse
hedninger kom ikke til at tilhøre den kristne menighed, men de kom
til at tilhøre Israel.Ap.Gr.10. Peter forkyndte ikke den frie nåde
til disse mennesker, men han forkyndte Mose Torah og den messianske
jødedom: FRYGTER HAM og GØR RETFÆRDIGHED: Ap.Gr. 10,35.
Jesus forbød sine
disiple at de skulle sige til folket at han var Messias. (v.20.)
Grunden til at han gjorde det, var at hverken hans apostle eller
resten af folket forstod, hvad det indebar at være Messias. Tiden
var ikke moden til det. Sådanne udsagn ville bare vække uro blandt
folket, således at romerne kunne straffe dem for det.
I og med at
jøderne havde en forkert opfattelse af Messias, ville Jesus ikke at
Messias-titlen skulle skygge for hans forsonergerning. Før Messias
kunne oprette Riget for Israel, så måtte han sone al verdens synd.
Når det gjalt
apostlene, så havde de endnu ikke forstået at Jesus måtte dø og
sone synden, før han kunne blive konge i Det Messianske Rige. Mat.
16,22.
Dette var også en
af grundene til at Jesus foretrak at bruge titlen "menneskesønnen"
om sig selv (v.13.), men han sagde også at han var Messias (v.20.) I
disse vers kombinerede han disse to titler og gav udtryk for at de
var identiske.
Der er mange
liberale Bibel-forskere som mener at Jesus ikke brugte messias-titlen
om sig selv, men det er galt.
Vi kan lægge
mærke til at alle disiplene mente at Jesus var Messias, for han
sagde at de ikke skulle sige det til nogen., at han var Messias: (V.
21-28.
Fra den tid
begyndte Jesus at fortælle sine disiple at han skulle gå til
Jerusalem og lide meget. Han skulle blive slået ihjel, men han
skulle opstå på den tredie dag. (v.21.)
Udtrykket "FRA
DEN TID" betyder at Jesus gav til kende at jøderne ikke kom til
at tage imod ham som jøderne Messias. De anså ham for at være en
falsk Messias, som måtte dø.
Matteus evangeliet
deles i 3 naturlige deler:
- Fra kap. 1-2 beskrives Jesu slægtsliste og barndom.
- Fra kap. 3 og til 16,20 blev Jesus representeret som jødernes Messias.
- Fra kap. 16,21 og kapitlet ud blev det gjort helt klart at Jesu kom til at blive forkastet af det jødiske folk, og at de religiøse ledere kom til at dømme ham til døden.
Det var Jesus selv
som kom med denne oplysning, at han kom til at blive forkastet og
måtte dø. Han havde også antydet dette, men disiplene havde ikke
forstået det: Mat. 9,15. 12,40.
Det var efter Guds
vilje at dette skulle ske. Jødefolket skulle være et redskab til at
Jesus kunne sone al verdens synd. De kan derfor ikke lastes for at de
korsfæstede herlighedens Herre. Det var nødvendig at Jesus måtte
dø: Joh. 12,24.
Det var ikke bare
jøderne som korsfæstede Jesus. Romerne var dem som udførte selv
handlingen. De representerede hedningefolkene i det som blev gjort:
Ap.Gr. 4,27-28.
Jøderne og
hedningerne blev ikke gjort ansvarlige for Jesu korsfæstelse og død,
for det var i samsvar med Guds planer. Efter Jesu opstandelse og
himmelfart fik jøderne en ny mulighed til at Riget kunne have blevet
oprettet. Dette tilbud var helt frem til Paulus hans omvendelse i år
37. Efter den tid var mulighederne stænget for oprettelsen af Riget
. Der blev imidlertid vundet jøder for himlenes rige helt frem til
Jerusalems ødelæggelse i år 70.
Da Jesus fortalte
det rent ud at han skulle dø, tog Peter ham tilside og begyndte at
irettesætte Jesus og sagde at dette ikke måtte ske. (v.22.)
Dette viser hvor
lidt Peter forstod af sin egen bekendelse at Jesus var Messias
(v.21.) Han forstod ikke forsoningssiden ved Messias. Dette forstod
apostlene ikke før end efter at Jesus havde stået op fra de døde.
Disiplene var fokuseret på oprettelsen af Riget for Israel og
forstod ikke at Jesu forsoning var det åndelige fundament, som Riget
måtte bygges på. Til trods for at forsoningen var i samsvar med
Guds planer, så forstod Peter det ikke. Han sagde at Gud måtte
bevare Jesus, fodi han sagde noget så blasfemisk, som at han måtte
dø. Han skulle ikke dø efter Peters opfattelse. Nej han skulle leve
og oprette Riget for jøderne.
Jesus sagde til
Peter at han var inspireret af Satan, når han ville forhindre, at
Jesus gik dødens vej. De tænkte ikke som Gud, men de tænkte
således som jøderne tænkte – at Guds rige kunne oprettes i
Israel uden at have det rette åndelige fundament. (v. 23.)
Dette var en
VOLDSOM REAKTION fra Jesu side og den var både rettet mod Peter og
mod Satan. Vi ved at Satan ikke havde noget imod at riget blev
oprettet, men det måtte ske på hans primisser: Mat. 4,8-10.
Den som ville
følge Jesus måtte fornægte sig selv, tage sit kors op og følge
Jesus, for den som vile bjerge sit liv, skulle miste det, men den som
tabte det, skulle finde det. (v.24-25.).
Jesus gav med
dette udtryk for, at det ikke bare var han som skulle dø, men
disiplene skulle også dø på grund af den opgave som de havde fået.
Den som sagde "ja"
til Jesus, havde allerede taget sit kors og var på vej til
retterstedet.
Uderfor de
romerske retslokaler var opstillet trækors. De som blev dømt til
døden, måtte selv bære tværbjælken på sit kors til
retterstedet. Således gik det også med disiplene til Jesus. De blev
alle henrettet undtagen Johannes, som døde en naturlig død i
Efesus.Han betjente der en menighed til sin død.
Den som ikke ville
følge Jesus, ville komme til at miste livet. Det betyder at
vedkommende ikke fik del i de retfærdiges opstandelse og i Riget for
Israel. Den derimod som døde for Guds riges sag, skulle få del i
denne opstandelse og få del i Riget for Israel. "At blive
frelst" var det samme som det "at få del i Riget for
Israel".
Således er det
ikke i vor tidsperiode. "At blive frelst" betyder i den
paulinske lære at en bliver en del af Jesu legeme og får del i det
himmelske Jerusalem. Jøderne de er Guds folk på jorden, men den
kristne menighed er Guds folk i himmelen.
I og med at Jesus
sagde at den som ville følge ham, den var på vej til retterstedet,
så pegede han dermed på den tid, som lå for Jesus og apostlene –
der kom til at blive en tid med mange forfølgelser. Den kommende tid
ville blive vanskeligere end det de hidtil havde oplevet.
Videre sagde
Jesus: v.26. Her kommer det tydelig frem at ethvert menneske var mere
værd end hele verdens rigdomme. Man kunne ikke betale sig ud af
synden med sine rigdomme, men det kunne man ved blot at tro på
Jesus.
Den som ville vinde Riget for Israel, måtte priotere
på en helt anden måde.: Vedkommende måtte
holde Jesu bud, sælge det som man ejede og følge Jesus. Mat.
19,16-26.
Jesus skulle komme
tilbage i sin Faders herlighed sammen med englene. Da skulle han
holde dom over jøderne. De skulle dømmes efter deres gerninger.
(v.27.)
Det var første
gang at Jesus talte om sin genkomst. Han havde tidligere talt om sin
død (v.21.) Han skulle komme tilbage med englene. De skulle først
samle sammen de ugudelige, som skal dømmes af Jesus foran Jesu
herlighedstrone i Jerusalem. Englene skal derefter kaste dem i
ildsøen: Mat. 13,41-42.
Allerede Enok
profeterede om dette: Judas vers 14-15. Det er Jesus som skal dømme
jøderne og verden, men det er englene som skal udføre denne dom som
Jesus har afsagt over den enkelte: Mat.13. 41-42.
Før dommen foran
Jesu herlighedstrone i jerusalem: Mat. 25, skal englene hente de
jøder som fortsat er ude i diasporaen efter den store trængselstid,
hjem til Israel: Mat. 24,31. Esajas 60,8: Svaret er : det er jøderne.
Jesus skal komme
tilbage "i sin Faders herlighed". (v.27.)
Det er den
herlighed som han havde hos Gud, før verdens grundvold blev lagt, og
som han fik tilbage ved sin himmelfart.
I.f.m Jesu første
komme, så måtte han afklæde sig noget af den herlighed, som han
havde, for jøderne var ikke istand til at modtage den i dens fylde.
Apostlene Johannes sagde flg. om denne herlighed: Johannes 1,14.
I Jesu
ypperstepræstelige bøn bad Jesus Faderen om han måtte få igen
fylden af den herlighed, som han havde hos Faderen, før verden blev
til: Joh. 17,5.
Når Jesus kommer
tilbage, kommer han med fylden af sin herlighed. Alle vil da se og
forstå at Jesus er jødernes Messias.
I tillæg til at
Jesus vil få tilbage sin herlighed, vil han også få af Faderen
alle de jøder som er kommet til tro på ham: Joh. 17,4-6.
Det er denne
herlighed Jesus skal fylde jorden med i 1000 års-riget. Han skal
ikke have den for sig selv, men han skal dele den med alle som tror
,de messianske jøder skal dømmes i forhold til deres gerninger. I
den messianske jødedom skal menneskene dømmes i forhold til både
tro og gerninger. De som hverken har tro eller gerninger, skal dømmes
til et evigt liv i ildsøen. De som både har tro og gode gerninger,
skal dømmes til et liv i Riget for Israel.
I den messianske
jødedom opererede man med to retfærdighedsbegreber, og det var Guds
retfærdighed og menneskets egenretfærdighed. Det var nødvendig at
have begge dele, for at blive frelst: Mat. 5,16 og 20.
I den kristne menigheds tidsperiode er det nok at
tro på Jesus, for at blive frelst. Vi lever i dag i den periode som
vi kalder for den "frie nådens periode", men i og med at
de fleste ikke ser og forstår, at der er to forskellige Toraher og
to forskelige tidsperioder, som er beskrevet i N.T., så
bliver dette desværre sammenblandet i forkyndelsen.
Til slut i dette
kapitel sagde Jesus at nogle af apostlene skulle få opleve at
Menneskesønnen skulle komme tilbage i sit rige.(v.28.)
Der har været
flere fortolkninger på dette vers, og vi skal nævne dem;
- Det går på Jesusalems ødelæggelse i år 70 efter Messias.
- Det går på pinsefestens dag og Den Hellige Ånds komme.
- Det går på Jesu forklarelse på bjerget: Mat. 17,1-8.
- Det går på Jesu genkomst.
Den rigtige
tolkning på disse vers er den sidste forståelse. Dersom jøderne
havde taget imod Jesus, så havde han kommet tilbage og oprettet
Riget for dem efter en tid. I dette vers er udtrykket "heos an"
brugt. Det udtrykker en mulighed som er baseret på en betingelse.
Betingelsen for at dette kunne ske, var at jøderne tog imod Jesus.
(Se kommentar under Matteus 10,23. Se også min bog: Jesu Gjenkomst ,
bind 5, kap.: Det historiske og eskatalogiske Guds-riget kunne have
blevet oprettet ved Jesu første komme.)
Oskaredi@online.no www.home.no/oeindergaard
Referent.
Herning@dlgnet.dk
www.yeshuattsion.webbyen.dk
PÅ GENSYN !