MATTEUS EVANGELIET
Bibelforkynder, Oskar Edin Indergaard, 6630 Tingvoll, Norge Kristen
Bokproduksjon.
KAPITEL
14.
Vers
1-12. Herodes Antipas var den yngste af Herodes den Stores tre
sønner. Han regerede over Galilæa og Perea fra år 4-39 efter
Messias. Da han fik høre rygtet om Jesu store undergerninger, mente
han at døberen Johannes var opstået fra de døde, og at Jesus havde
overtaget de åndelige kræfter som var i Johannes. (v.1-2.) Herodes
Antipas havde skilt sig fra sin kone, som var datter til
nabateerkongen Aretas: 2.Kor.11,32. Han levede sammen med Herodias,
som var gift med hans halvbroder Herodes Filip. Johannes havde revset
ham flere gange for det forhold, for det var ikke tilladt iflg. Mose
Torah. Herodes Antipas havde ladet Johannes blive i fængselet på
grund af dette og ønskede at slå ham ihjel, men han værgede sig
for at gøre det, for jøderne holdt ham for at være profet.
(v.3-5.)
Iflg.
Mose Torah havde Herodes Antipas ikke lov til at gifte sig med
Herodias af to grunde:
- For det første havde han skilt sig fra sin første kone uden nogen speciel grund til det. Han havde bare mødt en kvinde, som han syntes var mere attraktiv end sin første kone.
- For det andet var Herodes Antipas hendes onkel, for hun var datter til en af hans halvbrødre, Aristobulus. Iflg. Mose Torah havde svogre og svigerinder ikke lov til at gifte sig med hverandre: 3.Mos. 20,21. På Herodes Antipas hans fødselsdag eller på dagen for hans indsættelse, så danser Herodias datter, som hed Salome: Luk.3,1, for ham og resten af selskabet. De syntes om dansen, for den var sensuell og æggende. Desuden var de sandsynligvis beruset af vin og alkohol. I sit overmod lovede Herodes Antipas at give hende hvad hun bad om. Efter sin moders råd, så bad hun om at få døberen Johannes hovede på et fad. (v.6-8.)
Kongen
værgede sig for at gøre dette, men på grund af sine eder og på
grund af at gæsterne havde hørt på hans løfter, så lod han
Johannes blive aflivet i fængselet og bragte hans hovede til Salome
og Herodia. (v.9-11.) Johannes hans disciple begravede Johannes hans
legeme og gik og fortalte til Jesus hvad der var sket. (v.12.) Dermed
var den opgave som Johannes havde fået, fuldført. Han havde været
forløberen for Jesus. Han havde peget på Jesus – både som det
Guds lam som bar al verdens synd, og som kongen i Riget for Israel.
Nogle af Johannes hans disciple fortsatte Johannes sin virksomhed og
forkyndelse, og vi møder nogle af dem igen i Apostlenes Gerninger.
Apollos var en af dem. "Han var oplært i HERRENS VEJ (som er
Rigets forkyndelse), og da han var brændende i ånden, talte og
lærte han grundig om Jesus, endda han bare kendte Johannes dåb."
Ap. Gr. 18,25.
JESUS
MÆTTEDE 5000.
Vers
13-21. Jesus afviste ingen som kom til ham for at få hjælp. Han lod
bestandig andres behov komme foran sine egne behov. Han kunne også
blive træt og trængte til hvile og fællesskab sammen med sine
disciple. Da det var blevet aften, foreslog disciplene at Jesus
skulle sende folket bort, for det var allerede begyndt at blive
aften. Den "aften", som der her er tale om, begyndte kl.15,
om eftermiddagen. Jøderne regner med to typer "aftener".
Den første begyndte kl. 15, og den anden begyndte kl. 18, det er den
sidste vi læser om i vers 23. Desuden havde folket ikke spist. De
kunne gå og købe mad i byerne som lå der.
Jesus
sagde til sine disciple at det var ikke nødvendigt, at folket drog
bort, for disciplene kunne give dem mad, men disciplene sagde at de
blot havde 5 brød og to små fisk. Det var ikke nok, men Jesus sagde
at de skulle hente brødene og fignerne. (v.15-18.) Jesus vidste hvad
han ville gøre, men han ville først UDFORDRE disciplene på deres
tro. Dersom de havde haft stor nok tro, kunne de have bedt Gud om at
han skulle gøre denne undergerning, at forvandle de fem brød og de
to fisk til mad for flere tusinde mennesker.
De
havde fået den samme fuldmagt som Jesus havde: Mat. 10,1-8, og de
havde mulighed til at gøre denne undergerning, for de havde allerede
udført en række undergerninger på egen hånd, men ingen af dem tog
fat i den udfordring fra Jesus. De havde ikke stor nok tro til det.
De
forstod ikke, at selv om deres ressourcer og udgangspunkt var lille
og beskedent, så kunne Guds kraft forvandle dette til noget stort.
Disciplene så ikke på mulighederne til at gøre en undergerning,
men de så på de begrænsninger som lå på det naturlige område.
Jesus
bad om at få fiskene og brødene. Han bød folket om at sætte sig
ned i græsset. Han tog fiskene og brødene, bad en takkebøn over
maden, brød brødene og delte det ud til disciplene, som gav det
videre til folket. (v.18-19.) Det var almindelig at bede bordbøn i
begyndelsen af hvert måltid. Den mest almindelige bordbøn i Israel
var flg.: "Velsignet er du, Yahve vor Gud, verdens konge, som
sørger for at brød kommer fra jorden."
Da
alle havde spist og var blevet mætte, samlede disciplene sammen det
som var tilovers, og det var 12 kurve med mad. De som havde spist,
var 5000 mænd foruden kvinder og børn. (v.20-21.)
Denne
undergerning har 7 aspekter:
- Den pegede på det som virkelig skete.
- Den pegede bagover på jødernes historie, hvor Gud gav jøderne både vand, kød og brød i ørkenen i 40 år.
- Den pegede på Jesus som jøderne konge, som skulle give jøderne brød, når han kom: Salme 146,7. Es. 33,16.
- Den peger fremover mod den endelige oprettelse af RIGET, hvor der skal være nok af mad.......Mat. 8,11.
- Den peger også på Jesus som Livets brød. Joh. 6,35.
- Den udtrykker også de trosmæssige og læremæssige aspekter ved denne tekst, og de er flg.: Disciplenes tro kunne have udført dette under. For Jesus er alt mulig.
- De forskellige udtryk i denne fortælling havde også en skjult betydning. De 12 kurve med mad, som blev tilovers, symboliserede Israel 12 stammer. Israel skal ikke mangle mad i himlenes rige, når det oprettes.. Brødet symboliserer ikke bare mad, men det står også for alt som en behøver, både på det timelige og på det åndelige område. Jøderne skal ikke mangle noget som helst i Rigets Tid, for Jesus skal sørge for dem.
De 5000 mænd foruden kvinder og børn som blev mætte,
symboliserede GUDS NÅDE mod sit eget folk, som er jøderne. 5-
tallet symboliserer GUDS NÅDE , 4 tallet står for det som er
fuldstændig og helt. Gud lægger sit eget tal, som er 1-tallet, til
4-tallet, og vi får nådens tal.
Når vi lægger sammen 5 og 2, får vi fuldstændighedens
tal. (Se min Bog Jesu Genkomst, bind,1, kap.: Bibelens talsymbolik og
matematiske mønster. Og :Kristendommens Jødiske Rødder. Kap.: De
forskellige niveau i Guds ord. Samt artiklen : Kundskab om jødedommen
og bibelsk fortolkning. Del 1.)
Fortællingen
om at Jesus mættede de 5000 jødiske mænd med 5 brød og 2 fisk,
har alle disse 4 niveauer i sig.
Johannes
vang. Fortæller at da folket så denne undergerning, så ville de
gøre ham til konge, men Jesus ønskede det ikke. Før jøderne kunne
gøre ham til konge , måtte han sone al verdens synd: Joh. 6,15.
Vers
22-33. Efter at Jesus havde gjort denne undergerning, sendte han både
disciplene og folket bort. Han ønskede at være alene med Gud i bøn
og meditation. (v.22-23.)
Det
blæste op til en stærk storm på Genesaret søen, og selv om de
havde roet i 9 timer, så var de bare kommet midt ud på søen. De
var i stor fare. I den 4. Nattevagt kom Jesus vandrende til dem på
søen. (v.24-25.)
Denne
fortælling peger fremover mod den store trængselstid, som jøderne
skal igennem. Vinden og bølgerne er billeder på selve
trængselstiden på 7 år. I denne periode er jøderne SKILDT FRA
Jesus. De skal KÆMPE I EGEN KRAFT mod deres modstandere fra
begyndelsen af trængselstiden og til Jesu genkomst. Når de er i den
YDERSTE FARE, skal han komme og bjerge dem.
Det
forhold at Jesus gik på eller over bølgerne, betyder at han vil
undertvinge og sejre over jødernes fjender. Han skal komme til dem
og frelse dem på slutningen af trængselstiden – i den fjerde
nattevagt.
Romerne
opdelte natten i 4 dele, og de var: Kvælden, som varede fra kl.
18-21. Midnat, som varede fra kl. 21-24. Hanegal, som varede fra kl.
24-03. Morgen, som varede fra kl. 03-06.
Vers
26-27.) Jesus brugte her Guds hovedtitel på sig selv, som er "Yhvh".
Den er brugt 6855 gange i Tanach. Selve ordet betyder: "Den
altid eksisterende". Det er det samme som: "Den som er".
(Se min bog: Jesu Genkomst, bind 4, kap.: Guds navn i Tanach.)
Der
var ingen grund for disciplene til at de skulle frygte, for Gud selv
var hos dem. Han skal også være med sit folk i den store
trængselstid, som ligger foran.
Vers
28-31. I den store trængselstid som ligger foran både Israel og
resten af verden, vil også mange mennesker gå til grunde i de mange
"stormer" og "bølger", som da kommer. De vil gå
til grunde fordi de ikke tror på at Jesus er Yhvh. Han vil være
istand til at bjerge dem – både I og GENNEM trængselstiden. Med
det samme de steg op i båden, lagde vinden sig. Uvejret var ovre.
(v.32.) Peters frelse peger fremover på ISRAELS FRELSE på
slutningen af trængselstiden. Så snart som jøderne anerkender
Jesus som deres frelser og konge, så afsluttes trængselstiden. En
af hensigterne med trængselstiden er at den skal TVINGE jøderne til
at akceptere Jesus som konge og frelser, for tiden er nu kommet så
langt at det profetiske ord må opfyldes.
De
andre disciple, som var i båden, faldt ned for Jesus og anerkendte
ham som Guds Søn. (v.33.)
"At være søn
af" er det samme som "at være lig med".
Efter
at Jesus havde frelst jøderne, så ville de falde ned for ham og
tilbede ham både som Guds Søn, frelser, profet, præst og konge.
Vers
34-36. Da de var kommet over til Genesaret landet, så samledes der
en stor mængde folk igen. De førte til ham alle som var syge, og
alle som rørte ved de 4 bønneknuder, som han havde på sin kappe,
blev helbredt for deres sygdomme.
De
4 bønneknuder havde ikke i sig selv nogen magisk kraft til at
helbrede, men det var Guds kraft som helbredte disse mennesker. Deres
tro var det MIDLET som Gud brugte, til at de kunne blive helbredt.
(Se Mat. 9,20-22, hvor jeg skriver udfyldende om dette.)
Der
står at de "helt igennem blev helbredt". Det græske verve
som her er brugt, er "diasozo". "Dia" betyder
"gennem" og "sozo" betyder "at frelse".
Dette
peger på de mange helbredelser, som vil finde sted blandt jøderne i
det fremtidige Riget for Israel. I Rigets tid vil der ikke mere
findes nogen som er syg i Jerusalem: Es. 33,24.
KAPITEL 15. Jesu
forhold til farisæerne og de skriftlærde. Del 1.
Vers
1-9. De farisæer og de skriftlærde som kom fra Jerusalem, var
muligvis sendt fra Det Høje Råd, for at undersøge Jesu lære og
praksis nøjer. (v.1.)
Vi
ved at de havde en procedure på 3 trin, når de skulle undersøge om
en person kunne være Messias eller ikke:
- Først skulle de undersøge vedkommendes lære og praksis. Dette var OBSERVATIONSFASEN. I denne fase skulle de ikke stille noget spørgsmål til vedkommende som blev undersøgt. De meldte videre til Det Høje Råd om det var sandsynlig eller ikke om vedkommende kunne være Messias. Dersom denne tilbagemelding var positiv, blev den næste fase sat i værk. (Der var dermed åbnet mulighed for at Jesus kunne være Messias.)
- Den næste fase var UNDERSØGELSENSFASEN. Da var det udsendinge fra Det Høje Råd i Jerusalem som tog sig af undersøgelsen. I denne fase var der anledning til at stille spørgsmål til vedkommende om hans praksis og lære, for at finde ud af om vedkommende kunne være Messias eller ikke.
- Den sidste fase var KONKLUTIONEN. Det var det Høje Råd som tog den endelige afgørelse i sådanne spørgsmål. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 4, kap.: De messianske undergerninger.) Det som de kritiserede Jesus for var at hans disciple ikke vaskede hænderne før de spiste. Ved at de ikke gjorde det, så brød de rabbinernes forordninger om dette. (v.2.)
Farisæerne
og de skriftlærde mente at Mose Tora bestod af to dele, og at begge
var lige bindende. De to dele var:
- Den skriftlige Torah.
- Den mundtlige Torah. Den bestod af rabbinerne fortolkninger af den skrevne Torahen. Den var efter deres mening ikke bindende som den skriftlige del. Den mundtlige del blev senere samlet i Talmud. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 5, kap.: De jødiske Skrifter.) Iflg. den skriftlige Torah så var det bare præsterne som behøvede en renselse før de spiste. De måtte rense sig fra det som var urent.: 2.Mos. 22,1-16.
Iflg.
den mundtlige Torah og de gamles vedtægter så måtte jøderne øse
vand over deres hænder to gange før de spiste. Rabbinerne mente at
de også måtte vaske hænderne efter måltidet. Dersom jøderne ikke
gjorde efter deres forskrifter, så blev det regnet for en lige så
stor synd som brud på selve Mose Torah.
Endvidere
mente rabbinerne at der i løbet af natten fæstede sig en ond ånd
til hænderne. Den som ikke vaskede hænderne før måltidet, kom til
at spise den onde ånd.
Almindeligvis
kunne jøderne nøjes med at vaske hænderne i en deciliter vand, men
når de kom fra torvet, måtte de vaske hænderne i 486 liter vand,
for de havde været i berøring med mange mennesker.
Jesus
godtog bare den skrevne Torah som bindende. Han henviste til denne og
spurgte dem om hvorfor de brød Guds bud på grund af de gamles
vedtægt. (v.2.)
Iflg.
den skriftlige Torah var jøderne forpligtet på at de skulle ære
deres forældre. Den som ikke gjorde det skulle dø: 2. Mos. 20,12 og
21,17.
Rabbinernes
vedtægt gik ud på at de som gav et løfte om at give sin ejendom og
sine penge til templet (en korban), var løst fra den skriftlige
Torah om at hjælpe sine forældre. (v.5.)
Den
som forpligtigede sig på dette måtte udtale flg.: "Mit gods er
korban for alle mennesker." Det betyder at man kunne bortgive
noget af det, som et eje, til andre mennesker. Templet skulle have
alt det som vedkommende ejede.
Da
dette var et frivilligt løfte, var det heller ikke sikkert at
templet fik disse ejendele. Dette kunne ganske enkelt være et påskud
til ikke at hjælpe sine forældre.
Farisæerne
og de skriftlærde brød Guds Torah (den skriftlige Torah) og satte
deres egen forskrifter højere end det som Gud havde befalet. De
tilsidesatte Guds Torah på grund af deres mange fortolkninger af
budene. Deres forskrifter var vigtigere end Mose Torah. (v.6.)
Medens andre kaldte dem for lærere og
rabbinere, såkaldte Jesus dem for "hyklere". (v.7.)
En
"hykler" var i religiøs betydning et menneske som havde to
sæt af regler i deres Gudsforhold. Overfor sine med mennesker gav
vedkommende skin af at være Gud frygtig. Han opfyldte de ydre bud,
men brød sig ikke om det som havde større betydning en budene, og
det var et levende Guds forhold og kærlighed til medmennesker.
Der
var mange hyklere i Israel på Jesu tid. Allerede Esajas advarede mod
hykleriet som han så udviklede sig i Israel. Han kritiserede både
folket og de lovkyndige for deres læresætninger som ikke var i
samsvar med Torahen: Es. 29,13-14.
Denne
omskrivning og fortolkning af Torahen havde udviklet sig endda mere
på Jesu tid. Rabbinernes mange fortolkninger viste sig at være n
FORBANDELSE over Israel, for de kom til at stå i modsætning til det
som Jesu sagde. Han ville føre jøderne tilbage til den skriftlige
Torah, som Gud havde givet jøderne ved Sina.
Af
den grund sagde Jesus også til folkets religiøse ledere at de
dyrkede Gud forgæves, for de lærte bud som var lavet af
menneskerne. (v.9.)
Således
er det også blevet i store dele af den kristne kirke. Eftersom tiden
er gået, har den optaget en række læresætninger, som enten er
rent hedenske elementer, eller som er baseret på kirkens
fortolkninger af Bibelen.
Dette
gælder særligt de katolske kirkesamfund, men det gælder også den
reformeret og den lutherske kirke. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind
3, hvor jeg skriver meget om Den Romersk Katolske Kirke.)
Vers.10-14.
Efter at Jesus havde talt til farisæerne og Skriftlærde, som var
udsendt fra Jerusalem, så kaldte han til sig folket og sagde til
dem, at det ikke var det som kom ind i munden som gjorde mennesket
urent, men det som kom ud af munden. (v.10-12.)
Det
var ikke maden som gjorde menneskerne urene, men det var det som kom
indefra (fra hjertet), som gjorde menneskerne urene. Med dette tænkte
Jesus både på onde tanker og på rabbinernes fortolkninger.
Farisæerne
og de skriftlærde tog anstød af det som Jesus sagde. De brød sig
ikke om og var ikke vant til at nogen modstod deres læresætninger
og satte spørgsmål ved deres lære. Jesus sagde også at enhver
plantning (læresætning), som ikke var kommet fra Gud, skulle rykkes
op med roden. (v.13.)
Dette
betyder at rabbinernes mundtlige Tora ikke var kommet fra Gud og at
der lå en dom over denne lære.
Når
Jesus sagde til sine disciple, at de skulle "lade farisæerne og
de skriftlærde fare" (v.14.), så betyder det flg.: Disciplene
skulle ikke have noget med deres læresætninger at gøre. De skulle
følge Jesu undervisning.
Jesus
så på farisæerne og de skriftlærde som BLINDE VEJLEDERE for andre
blinde. (v.14.)
Her tænkte
Jesus på to forhold, og det var:
- Når den åndelige blinde rabbiner vejledte en åndelig blind jøde, så gik det galt for dem begge to.
- Når en åndelig blind rabbiner vejledte andre blinde rabbinere, så gik det også galt.
Vers
15-21: Peter bad Jesus tyde denne lignelse for disciplene,v.15.Det
var en sammenligning af det som kom ind i munden, og det som gik ud
af munden v.11. Det var ikke maden som gjorde et menneske urent, men
det som kom fra hjertet.
Jesus revsede
disciplene fordi de ikke forstod dette ,v.16.
Jesus
tydede det som han havde udtalt i vers 11, på flg. måde: Maden gik
bare ned i menneskets mave. Den havde ikke
kontakt med menneskets hjerte. Når manden
havde gjort sin virksomhed med at give næring til legemet, så blev
den kastet ud på naturlig måde. Dette kunne ikke gøre et menneske
urent, v.17.
Det
var det som kom ud af menneskets mund, som gjorde mennesket urent,
for fra hjertet kom de onde tanker. Det kunne være mord, hor, utugt,
tyveri, falsk vidnesbyrd (ble.,falske læresætninger) og
bespottelse, v.19.
Jesus
henviste her til 7 af de 10 bud i Mose Torah. Det var brud på disse
bud, som gjorde jøderne urene, og ikke maden som de spiste. Jesus
konkludere med at sige at det at spise med uvaskede hænder, det
gjorde ikke menneskene urene, v.20.
DEN
KANAAÆISKE KVINDE
Vers
21-28 og Mark.7,26. Denne kvinde havde en helt rigtig opfattelse af
hvem Jesus var. Det som hverken farisæerne eller de skriftlærde
forstod, det forstod en enkel hedens kvinde.
Dette
får os til at forstå at det ikke er kundskaber og traditioner, som
får et menneske til at forstå, at Jesus er jødernes Messias, men
Den Hellige Ånd, som taler til alle mennesker gennem samvittigheden
og deres tanker, v.23. Det at Jesus ikke svarede hende noget med det
samme, kan være udtryk for at han ville PRØVE HENDES TRO, for
kvindens kendskab til Jesus var ENORM og KOLOSSAL.
Jesus
sagde som en forklaring på at han ikke kunne hjælpe hende: "Jeg
er ikke udsendt til andre end de fortabte får af Israels hus."
V.24. Dette betyder ikke at han ikke ville hjælpe denne kvinde, men
hun havde ikke noget krav på ham som "Davids Søn". Han
kunne ikke hjælpe hende i egenskab af at han var jødernes Messias.
Messias var udsendt af Gud til jøderne både for at sone deres
synder og oprette Riget for dem.
Kvinden
gav sig ikke. Hun faldt ned for ham og sagde: "Herre",
hjælp mig.(v.25.)
Kvinden
forstod det som Jesus havde ment med sit udsagn i vers 24. Hun
FORANDREDE TAKTIK og tiltalte ham som Gud (Yhvh). Da havde hun en
mulighed for at Jesus kunne hjælpe hende, for Yhvh er også
hedningernes Gud.
Jesus
ville udfordre kvinden endda mere. Han sagde" Det er ikke ret at
tage brødet fra børnene og give det il de små hunde. (v.26.)
"Brødet"
her er et udtryk for Jesus selv". Jesus er livets brød. "Jesus
sagde til dem (jøderne): jeg er livets brød" (Joh.6,35.)
"Børnene"
er udtryk for "jøderne". De skulle forsyne sig først. De
skulle være de FØRSTE som skulle blive velsignet i Riget for
Israel. Når de havde taget imod Jesus, så skulle også hedningerne
slutte sig til riget som proselytter. Dette var Guds oprindelige plan
med jødefolket.
"De
små hunde" er et udtryk for "hedningerne". Hundene
blev betragtet som urene, men Jesus havde ikke denne vurdering. Han
betragtede ikke noget menneske som urent i sig selv.
Jesus
brugte det samme udtryk om hedningerne som jøderne gjorde, men han
lagde ikke det samme i udtrykket.
Kvinden
gav Jesus ret i dette. Hun sagde at det var SANDT, det som Jesus
sagde, men hun sagde også at de små hunde æder af smulerne som
faldt fra DERES HERRES bor. (v.27.)
Kvinden
indrømmede at det var sandt som Jesus sagde, at det var jøderne som
først skulle arve Rigets velsignelser, men før jøderne tog imod
Jesus, måtte hedningerne nøje sig med de små velsignelser, som
kunne blive givet dem. Kvinden indrømmede at det var jøderne som
var Herrer i Riget for Israel, og at frelsen bare kunne komme i stand
ved ar hun underkastede de messianske ordninger. Hun kunne ikke kræve
noget af Jesus i egenskab af at han var jødernes Messias, men hun
kunne kræve noget af ham i egenskab af at han var Gud, for han var
ikke bare jødernes Gud men hele verdens Gud.
Da
Jesus så den STORE TEOLOGISKE INDSIGT, den STORE UDHOLDENHED og DEN
STORE TRO, som hun havde, da helbredte han hendes datter. (v.28.)
Jesus
bedømte denne kvinde for hendes store tro. Dette var det andet
tilfælde hvor han berømmede nogen for stor tro. Den første var den
romerske officer i Kapernaum. Jesus sagde om hans tro: "ikke
engang i Israel har jeg fundet så stor en tro." Mat. 8,10.
Jesus
revsede ofte jøderne og til og med sine disciple for at de havde for
lidt tro. Denne kvinde som var hedning, og som ikke havde set Jesu
undergerninger, men bare hørt om dem, hun havde større tro end de
fleste. Det er så sandt som Johannes skrev i sit evangelium: Joh.
1,11-12.
Denne
kvinde havde den store pågåenhed og udholdenhed som Jakob havde, da
han kæmpede med Messias: 1.Mos.32,26.
I
den kristne menigheds tid har jøderne ikke nogen forret til Guds
rige fremfor hedningerne. Jøder og hedninger er LIGESTILLET i Jesu
legeme: Ef. 2,15.
Paulus
gik først til jøderne med det nye budskab om den kristne menighed.
Det var naturligt for ham at begynde med sine egne. Hans forkyndelse
førte ofte til at den jødiske synagoge blev delt i to, således at
en del af jøderne gik over til den paulinske forkyndelse, medens
resten af jøderne forblev i den jødiske synagoge og modarbejdede
Paulus `budskab.
Når
Paulus skrev at evangeliet er FØRST for jøder og derefter for
hedningerne, så betyder dette ikke at jøderne har nogen forret på
evangeliet. Det betyder at han forkyndte først for jøderne: Rom.
1,16.
Medens
Paulus gik først til jøderne, så gik Peter og de andre apostle til
de messianske menigheder med det messianske budskab. Paulus gik
aldrig til disse menigheder med sit budskab.
JESUS MÆTTEDE 4000.
Vers
29-39. På vejen tilbage til Kapernaum fra området rundt Tyrus og
Sidon, kan han til landet ved Genesaret. (v.29.)-søen, måtte han
passere "Dekapolis landet" Mark. 7,31. Dekapolis betyder
"de ti byer". Disse byer havde en stor hedens befolkning.
Ni af disse byer lå øst for Jordan eleven, medens en lå vest for
Jordan eleven. Mat. 4,25. De kom med deres mange syge. De lagde dem
ned for hans fødder, og han helbredte dem. (v.30.)
Jesus
helbredte på mange forskellige måder. Han viste os at Gud ikke er
afhængig af nogen bestemt metode for at helbrede. Vi skal beskrive
de metoder som han brugte:
- Den personlige tro måtte vær til stede for at Jesus kunne helbrede.
- Jesus helbredte også gennem andres tro. Mat. 15,28.
- Jesus helbredte ved at han sagde et ord, og vedkommende var helbredt.
- Jesus helbredte ved at jøderne fik røre ved de 4 bønneknuder, som han havde på sin kjortel. Dette er udtryk for tro: Mat. 14,36.
- Jesus helbredte ved at jødene lagde deres syge foran ham. Mat. 15,30.
- Jesus helbredte ved at han lagde sine hænder på de syge. Luk. 4,40.
- Jesus helbredte en mand ,som var stum og havde en ond ånd, ved at han stak fingrene ind i mandens ører, spyttede ham i ansigtet og rørte ved hans tunge. Mark. 7,31-37.
- Jesus helbredet en mand, som var blindfødt, ved at han spyttede på jorden og lavede en dig af jord og spyt, som han smurte på mandens øjne. Joh. 9,6-7.
Disciplene
helbredte også ved at de salvede syge med olie. Mark. 6,13.. Dette
skal vise os at Jesus ikke er afhængig af nogen bestemt metode, når
han helbredte mennesker. Han helbredte både direkte og ved hjælp af
ydre hjælpemidler.
Da
folket, som for det meste var hedninger, så Jesu mange
undergerninger, priste de "Israels Gud." Ordet for "Gud"
er på græsk "theos". Det er det samme som det hebraiske
ord "yhvh".
Dette
kan betyde at de priste både Jesus og Israels Gud. Denne hyldning af
Israels Gud pegede fremover mod Rigets tid. Da skal alle hedninger
prise Jesu navn: Es. 72,17.
Folket
havde været sammen med Jesus i 3 dage, og de havde ikke noget at
spise. Jesus kaldte sammen sine disciple og sagde at han ville give
dem mad, således at de ikke skulle lide nød på vejen hjem. (v.32.)
Jesus
havde ikke bare omsorg for at de syge skulle blive helbredt. Han
havde også omsorg for menneskenes daglige behov.. Han sammenkaldte
sine disciple for at udfordre dem på dette. De havde været vidne
til at Jesus havde givet mad til 5000 mænd foruden kvinder og børn:
Mat. 14,14-21.
Jesu
disciple sagde at det var umuligt for dem at skaffe mad til så mange
mennesker. Desuden var området , hvor de var, en ørken. (v.33.)
Disciplene
havde tydeligvis glemt det første mad under, hvor Jesus havde mættet
5000 mænd foruden kvinder og børn ved hjælp af 5 brød og 2 fisk:
Mat. 14,17. Da de så de ydre omstændigheder nok engang og havde
glemt at Jesus kunne give mad til så mange mennesker. Dersom de
havde haft stor nok tro, så havde de også kunnet gøre det.: Mark.
9,23 og 11,24.
Jesus
spurgte sine disciple hvor MANGE brød og fisk de havde, og de
svarede at de havde 7 brød og nogle FÅ småfisk. Han bød at folket
skulle sætte sig ned, og han brød brødene og fiskene og bad Gud om
at måtte mangfoldiggøre maden. Derefter gav han maden til sine
disciple, som delte dem ud til folket. (v.34-36.)
Jesus
gjorde akkurat det samme som han havde gjort ved det første
brødunder. Mat. 1414-21. Selv om 7 brød og nogle småfisk ikke var
et stort antal, så fokuserede Jesus ikke på det lille antal, men
han spurgte om hvor MANGE brød og fisk de havde. Disciplene svarede
at de havde 7 brød og nogle FÅ SMÅFISK . Jesu så på mulighederne
og ikke på begrænsningerne. De var trods alt bedre udrustet end ved
det første mad under, hvor de havde 5 fisk og 2 brød.
De
som havde spist, var 4000 mænd foruden kvinder og børn, og de blev
mætte alle sammen. Da de var færdige med måltidet, samlede
disciplene sammen 7 fyldte kurve med mad. (v.37-38.)
Medens
det første mad under angik jøderne og symboliserede det forhold at
Gud var istand til at give dem mad, og at han ville give dem mad i
det kommende Riget for Israel, så symboliserede det andet mad under
at også hedningerne skal blive velsignet med nok mad i 1000
års-riget.
Nu
symboliserer maden ikke bare det menneskene behøver for at leve, men
den symboliserer alle de velsignelser og goder som menneskene
trænger.
I
Riget for Israel, når det kommer, skal hedningerne ikke bare nøje
sig med de smuler som falder fra deres herres bord: Mat. 15,27. Nej,
de skal på samme måde som jøderne have overflod af mad.
Hvad
som gælder tallet 4000, så er fire tallet verdens tal. Det betyder
at hele verden skal underlægge sig Jesu styre i rigets tid. 4-tallet
symboliserer også det som er en enhed og fuldstændighed.
7
tallet står for det som er fuldstændigt og hellighed. De 7 store
kurve som var fulde af mad, symboliserer at der skal være mad nok og
andre velsignelser for hedningerne i Riget som kommer. (Se min bog:
Jesu Genkomst, bind 1,kap.:Bibelens talsymbolik og matematiske
mønster.)
De
kurve som der her er tale om, var meget større ende de kurve
(gr.spuris),som der her var tale om, var meget større end de kurve
(gr.rkophinos), som blev brugt ved det første mad under. Der var det
små flettede kurve som jøderne kunne bære på armen, medens de
kurve, som blev brugt ved det andet mad under, var store kurve som
kunne rumme et menneske: Ap. Gr. 9,25.
Dette
symboliserer at når Jesus skal mætte hedningerne i rigets tid, så
behøves der meget mere mad end når han skal give mad til jøderne.
Da
Jesus havde mættet de 4000, lod han folket fare hjem til deres
landsbyer. Selv gik han i båden og kom i land ved Magadan, som lå
på vestsiden af Genesaret-søen. (v.39.)
Når
vi ser på Jesu undergerninger og de undergerninger som disciplene
til Jesus kunne udføre, og når vi sammenligner det med de
begrænsninger, som vi troende i dag har til at udføre
undergerninger, så er det let at blive frustreret og deprimeret. Der
sker så lidt iblandt os, medens der skete så store ting på Jesu
tid.
Der
bliver givet flg. svar på dette problem:
- Vi har for lidt tro.
- Vi lever et dårligt kristenliv.
- Vi har en altfor materialistisk livsførelse.
- Vi beder ikke om de forskellige nådegaver.
Der
kan være en del sandheder i alle disse forklaringer, men de giver
ikke den FULDE og RIGTIGE FORKLARING. Den rigtige forklaring er at
det drejer sig om to forskellige tidsperioder.
Jesu og apostlene forkyndte Riget for Israel med dets mange UNDER og
TEGN, medens vi som lever i nådens tidsperiode, ikke skal have så
mange undere og tegn, men at mennesker kommer til tro på Jesus,
således at Jesu legeme kan blive fyldt op.
Gud
har bestandig handlet med den jødiske nation ved undere og tegn. Når
de skete, så var det et bevis for jøderne at GUD HANDLEDE , og at
JØDERNE VAR HANS FOLK. Jeg tænker på de mange undergerninger som
Gud viste jøderne i Gammeltestamentlig tid.
I
den messianske periode fortsatte undergerningerne at ske i Israel.
Både Jesus og de 12 apostle og de 70 udsendinge gjorde de samme
undergerninger som Jesus. De havde fået løfte om at dette skulle
ske: Mark. 16,17-18.
Denne
missionsbefaling angår ikke den kristne menighed. Dersom den havde
gjort det, så havde alt dette sket i STOR UDSTRÆKNING i vore
menigheder, men det gør det ikke.
Alle
disse forhold som her er beskrevet, var YDRE TEGN på at Gud
handlede, og at jøderne fortsat var Guds folk.
Den
kristne menighed har ikke fået ydre tegn som beviser på at den
hører Herren til. Herren handler med os i forhold til sin STORE
NÅDE. Vi Er allerede her og er nu sat ind i himmelen og er arvinger
til AL DEN ÅNDELIGE VELSIGNELSE SOM HIMMELEN HAR. Ef. 1,3.
Der
er forskel på ydre tegn og himmelens mange velsignelser. Det første
blegner mod det andet.
Det
mærkelige er at mange troende mennesker søger de ydre tegn og ikke
den store kraft og velsignelse som ligger i Paulus og hans
evangelium.
Det
forhold at Gud kan gøre og gør også undergerninger i vor tid, er
en anden sag. Han gør undere ud fra sin nåde og ikke ud fra løfter
til jøderne