MATTEUS EVANGELIET:
Bibelforkynder, Oskar Edin Indergaard, 6630 Tingvoll, Norge. Kristen
Bokproduksjon. KAPITEL 22. - LIGNELSEN OM KONGESØNNENS BRYLLUP.,
vers 1-14
Jesus
fortalte endda en lignelse til de religiøse ledere og til folket.
Himlenes rige var at ligne med en konge som gjorde et bryllup for sin
søn. Han sendte sine tjenere ud for at bede de indbudte om at kommet
til brylluppet, men de ville ikke komme. (v.1-3.)
Denne
lignelse er kaldt for "Kongesønnens bryllup". "Kongen"
var "Gud", og sønnen var "Jesus". "brylluppet"
var et billede på "himlenes rige", og "tjenerne"
var "profeterne og apostlene". "bruden" i dette
bryllup var "de messianske jøder". Bruden er ikke nævnt i
denne lignelse, for hoved-fokusæt i denne lignelse er det jødiske
folks afslag på at deltage i brylluppet.
Den
første invitation gjald frem til Jesu forsoning på Golgata.
Jøderne
havde fået invitationen til dette bryllup allerede lang tid
forinden. Hele Tanach fortæller om dette bryllup, som skule oprettes
ifm. Messiassers komme, men da Messias kom, var der delte meninger
blandt jøderne om hans messianisme. De fleste af jøderne ville ikke
tage imod ham som jødernes Messias.
Da
jøderne ikke ville tage imod den første invitation, så udsendte
kongen andre tjenere, som påny inviterede til brylluppet. De sagde
at fåret var slagtet og alt færdigt, til at brylluppet kunne
holdes, men heller ikke denne gang vil de indbudte komme. De gik
hellere til deres egne virksomheder. Nogle af de indbudte slog også
hans tjenere ihjel. (v.4-6.)
Denne
invitation gjaldt tiden far Golgata og frem til Jerusalems
ødelæggelse i år 70 efter Messias.
I
den første invitation så blev det jødiske folk inviteret til at
komme ind i Riget, men i den anden invitation
så blev der sagt at "ALT ER FÆRDIGT" TIL AT BRYLLUPET KAN
HOLDES.
Det
som ikke var færdig til at Riget ikke kunne oprettes fuldt ud efter
den første invitation, var det forhold at JESU FORSONING ikke havde
fundet sted ved den første invitation.
Dette
betyder at Riget kunne have blevet oprettet fuldt ud efter Jesu
forsoning. Alt var færdigt til at dette kunne ske. Dersom jøderne
havde angret deres synder, omvendt sig, kommet til tro på Jesus og
taget vanddåben, så havde Jesus kommet tilbage og oprettet Riget
for dem: Ap. Gr. 3,19-21. Luk. 24,26. 1.Pet. 1,11.
Da
jøderne ikke ville tage imod tilbudet om Riget fir Israel, så fik
vi efterhånden kirkens tid. Denne tid hører med til de paulinske
hemmeligheder, og disse kendte jøderne ikke til.. Det var
husholdningen med en SPESIEL GUDS NÅDE: Ef. 2,7., for alle og over
alle som kom til tro på Jesus: Rom. 3,22., efter den paulinske
forkyndelse: Ef. 2,3.
Da
de indbudte ikke ville tage imod det andet tilbud om oprettelsen af
Riget , blev Gud vred og udsendte sine krigshære, dræbte disse
mandbarere og tændte ild på deres by, som var Jerusalem. (v.7.)
Jøderne
fik en NY INVITATION og en NY MULIGHED fra Gud om at tage imod Guds
rige frem til Paulus` omvendelse i år 37. Da var nådetiden ude for
jøderne til at Riget kunne blive oprettet.
I
tiden fra år 37 og til Jerusalems ødelæggelse i år 70 gik disse
to forkyndelser parallelt. De messianske
jøder forkyndte Jesu forsoning, men de holdt fast på Mose Torah i
vandringen som troende jøder.
Paulus
forkyndte også forsoningen i Jesus blod, men han forkyndte ikke Mose
Torah i vandringen for de troende jøder. Den
var ophævet for den kristne menighed ved Jesu død på korset:
Ef. 2,14-16 og Kol. 2,14.
I
år 70 var nådetiden ude for jøderne- for bevarelsen af staten
Israel. Gud sendte "SINE SOLDATER" og dræbte mange jøder
og tændte (brændte) på deres by som var Jerusalem.
Det
var de romerske soldater som udførte dette, men i og med at de
udførte dommen efter Guds vilje, så blev de kaldt for "Guds
soldater", Gud kan bruge hvad han vil og hvem han vil for at
udføre sine planer.
Derefter
så Gud til sine tjenere til at brylluppet var færdig til at holdes,
men de indbudte var ikke værdige til at få del i det. De skulle
derfor gå ud på hovedvejene og bede ind så mange som de fandt. De
samlede sammen alle som de fandt, både onde og gode, og
bryllupshuset blev fyldt af gæster. (v.8-10.)
Efter
at den kristne menigheds tidsperiode er over, kommer den TREDIE
INVITATION til jødefolket om at få del i Riget for Israel. Vi ved
at denne gang vil de tage imod invitationen som en rest og som en
levning.
Tjenerne
inviterede alle typer jøder – både de som var onde og de som var
gode. Dette betyder at det ikke var deres egen fortjeneste, som
gjorde at de fik del i Guds rige, men at det var Guds nåde. Alle tre
invitationer var udtryk fir Guds nåde.
I
Rigets tid skal bryllupshuset blive fyldt af gæster: Mat. 8,11-12.
Vers
11-14: Ved et bryllup i Israel var det almindeligt at værten havde
bryllupsklædninger klar til gæsterne. De blev uddelt ved indgangen
til bryllupshuset, og den var ens for alle gæsterne. Denne mand
havde også fået tilbudet om bryllupsklædningen, men han havde
nægtet at udskifte sine egne klæder med dragten.
"Bryllupsklædningen"
var udtryk for "Guds nåde". Den var lige for alle både
onde og gode.
Ellers
har de troende jøder, som får del i Riget, også en anden
retfærdighedsdragt, men den er ikke omtalt her. Det er de gode
gerninger som de har gjort. Denne retfærdighedsdragt har med EGEN
INDSATS i Guds rige at gøre: Johs. Åb. 19,8.
Disse
to retfærdighedsdragter genspejler de to retfærdighedsbegreber som
vi har i den messianske jødedom. Det er Guds retfærdighed, og det
er jødernes egen retfærdighed. De må have begge
retfærdighedsdragter for at få del i Guds rige.
Den
mand som der her er tale om, havde bare på sig sin egen
retfærdighedsdragt, og det var ikke nok. Det forstod han også, for
han TIEDE, da spurgte Jesus ham, hvorfor han ikke havde nogen
retfærdighedsdragt på sig. Han vidste godt hvad der var sket i hans
liv, og hvad der havde hindret ham fra at få del i frelsen, men han
ville ikke frem med det. Han ville heller ikke undskylde sig. Han
erkendte at dommen var rigtig og tog den. Han blev kastet "udenfor"
som er et billede på "hades" eller "dødsriget".
Han fik ikke del i Riget for Israel..
I
nådens tidsperiode behøver vi bare en frelsesdragt og det er TROEN
PÅ JESUS, " i hvem vi har forløsningen ved hans blod,
syndernes forladelse, efter hans NÅDES RIGDOM.":
Ef. 1,7.
Alle
jøder som levede indenfor rigets tidsramme, var kaldt til at blive
medlemmer i Guds rige, men i og med at de ikke tog imod Jesus, så
blev de heller ikke udvalgt til at få del i Guds rige.
Vers
15-22:
Farisæerne
gik bort og holdt råd om hvordan de kunne fange Jesus i ord. De
sendte da deres disciple sammen med herodianerne til Jesus og sagde
til ham at de vidste, at han var en lærer, som var sanddru, at han
lærte Guds vej i sandhed, at han ikke brød sig om hvad de andre
mente, og at han ikke gjorde forskel på folk. De havde et spørgsmål
til ham om det var tilladt at give kejseren skat eller ikke ?
(v.15-17.)
Efter
at farisæerne allerede flere gange havde forsøgt at udfordre Jesus
på hans teologi, ønskede de nu "at fange ham i ord",
således at de kunne anklage ham – enten for de religiøse eller
for de verdslige myndigheder. Udtrykket "at fange" er på
græsk "pagideu". Det er det samme som "at lægge en
snare for"
Denne
gang gik farisæerne ikke selv, men de sendte deres disciple sammen
med herodiaerne. Herodes havde sit navn fra Herodes den Store, og de
støttede ham som konge. De var ROYALISTER i Israel.
Der
var fjendskab mellem farisæerne og herodiaerne, men nu havde de
slået sig sammen i kampen mod Jesus. Hans lære udfordrede begge
grupper. Dersom han var Messias og jødernes konge så kunne
efterfølgerne af Herodes den Store ikke være Israels retmæssige
konger.
Dersom
Jesu lære var ret, da var mange af tilhængerne til Torahen, som
farisæerne havde udfordret, ikke korrekte. Desuden mente de helt
bestemt at Jesus ikke var jødernes Messias. Farisæerne var dem som
holdt sig til traditionerne. De var RITUALISTERNE i Israel. de lagde
lige stor vægt på Mose Torah som på deres egen fortolkninger.
De
overøste Jesus med positive karakteristika, men de mente ikke det
som de sagde, for havde de ment det, da havde de ikke stillet et
spørgsmål som havde til hensigt at fange ham i ord, således at de
kunne stille ham for retten.
Dersom
de havde troet på ham, så havde de lyttet til hele hans
undervisning og underkastet sig den.
I
Israel var der på denne tid 4 typer skatter, og det var:
- En grundskat, som bestod af en tiendedel af kornet og en femtedel af olien og vinen, som jøderne producerede
- En indtægtsskat, som udgjorde 1% af indtægten.
- Tempelskatten, som blev betalt med en jødisk sekel.
- En kropsskat, som skulle betales af alle mænd fra 14-65 år og alle kvinder fra 12-65 år. Det var denne skat der var tale om her, og den bestod af en denar. Romerne havde selv ladet fremstille pengemynter, som jøderne skulle betale denne skat med.
Herodiaerne
var for denne skat, medens farisæerne var imod denne skat.
Dersom
Jesus svarede at han var for denne skat, så ville han få farisæerne
og store dele af folket imod sig. Dersom han svarede at han var imod
denne skat, så ville han få de romerske myndigheder imod sig.
Uanset hvad han svarede, så ville han komme i et dilemma.
Når
de spurgte om det "var tilladt" at give denne skat, så var
spørgsmålet om det "var tilladt" i forhold til Mose
Torah.
Jesus
mærkede deres ondskab, sagde til dem at de skulle vise ham skattens
mønt. De gav ham en penning, og han spurgte dem om hvilken
inskription, som var på mynten. De svarede at det var kejserens. Da
svarede Jesus at de skulle give kejseren det som han skulle have, og
Gud det som han skulle have. De undrede sig og gik bort fra ham.
(v.18-21.)
Jesus
svarede ikke direkte på deres spørgsmål. Ingen kunne tvinge ham
til at svare noget som helst, og desuden så gennemskuede han dem og
kaldte dem for "hyklere". Han så klar hvilke konsekvenser
det ville få dersom han svarede "ja" eller "nej"
på dette spørgsmål.
Han
bad dem om at se en mønt, som blev brugt for denne betaling af
skatten. De viste ham den, og på denne mønt var billedet af
kejseren med inskriptionen: "Divus et Potifex Maxsimus",
som betyder "hersker og Ypperstepræst".
Dette
betød at til og med de , som var imod denne skat, bar denne mønt.
Den skat som de selv var imod, den betalte de selv.
Dette
betød at de var tvunget til at godtage denne skat.
Jesus
var ikke imod denne skat, og derfor så kunne han sige at de skulle
give til kejseren, det som han skulle have, og til Gud det som han
skulle have. Den verdslige myndighed skulle have skatten, medens Gud
skulle have det jødiske folk. Han ønskede at gøre det jødiske
folk til et nyt folk, som skulle være medlemmer i det Messianske
Rige, som var etableret i Israel.
Dersom
det jødiske folk havde sagt ja til Jesus, så havde han befriet dem
fra den romerske skat, det romerske åg og fra et åg som var endnu
værre, og det var syndens åg.
Vers
23-33:
På
den "samme dag" kom saddukæerne til Jesus. Det var tirsdag
den 12. Nisan. De mente at der ikke var nogen opstandelse fra de
døde. De henviste til Mose Torah som siger, at når en mand dør og
ikke har barn, da skal hans broder gifte sig med enken. Når de får
barn sammen, skal dette barn tilhøre han broder.
De
fortalte en historie om 7 brødre som efter tur havde været gift med
den samme enke (kvinden), i den hensigt at deres afdøde broder kunne
få et barn. Alle disse døde uden at de havde fået barn med
kvinden. Til slut døde også kvinden. De spurgte Jesus om hvem af de
7 brødre det var som skulle være gift med hende, efter at
opstandelsen havde fundet sted ? (v.23-28.)
Rabbinerne
lærte at dersom en kvinde havde haft to mænd, så skulle hun have
første mand efter opstandelsen.
Om
saddukæerne havde fundet på denne fortælling eller ikke, ved vi
ikke. Jesus kommenterede ikke selv denne ydre fortælling. Han
skønnede at saddukæerne ville gøre nar ad opstandelsen, som de
ikke troede ,skulle finde sted.
Saddukæerne
var det tredie parti i Israel, De troede hverken på at der skulle
være nogen opstandelse, eller engle eller ånder eksisterede. Af
Tanach godtog de blot de 5 Mose bøger. De var RATIONALISTERNE i
Israel.
De
henviste til det som Moses havde sagt, om at når en mand døde og
ikke havde barn, så skulle den ældste broder gifte sig med enken,
for at får barn med hende, Dette barn blev betragtet som broderens
barn. 5.Mos. 25,5-10.
Det
bliver kaldt for "leverat-ægteskab". Det kommer af det
latinske ord "levir", som betyder "svoger".
Hensigten med denne ægteskab var at stammerne i Israel ikke skulle
blive blandet, således at de kunne blive bevaret.
Den
opstandelse som der her er tale om, er ikke den kristne menigheds
bortrykkelse, for den skal ske før trængselstiden på 7 år, men de
er "de retfærdiges opstandelse". Den skal finde sted efter
at trængselstiden på 7 år er forbi. Dette
er opstandelsen af alle troende døde helt fra Adam og frem til
endens tid.
De
som har del i de retfærdiges opstandelse, har del i Riget for
Israel. Det er det frelsen går ud på for disse mennesker. De får
ikke del i himmelen, således som vi får det.
Der
er to linier i frelseshistorien, som vi må holde klart for os, og
det er:
- Den jordiske line med sine frelst.
- Den himmelske line med sine frelste. Det er her Paulus hans teologi kommer ind: Ef. 1,3 og 2,6.
Jesus
sagde til dem at de for` vild, for de kendte ikke Skrifterne og
heller ikke Guds kraft. I opstandelsen skulle der ikke være nogen
giftemål, men de troende skulle være som englene (gr.angelos).
(v.29-30.)
Det
var den eneste gang, som vi kender til, at Jesus havde nogen
frustration med saddukæerne. I sit svar til dem var han ikke hård
mod dem, som han plejede at være mod farisæerne. Saddukæerne var
ikke hyklere, men de sagde det som de mente. Farisæerne derimod var
hyklere. De sagde en ting og gjorde noget helt andet. De stod ikke
for det som de sagde. De havde deres lære som et levebrøde for sig
selv, og da var hovedhensigten med det, at leve så godt som muligt
selv. Sandheden var ikke i centrum hos dem.
Ellers
så ved vi at Jesus også har sagt, at det var bedre at være kold
eller varm end det at være lunken i en sag. Det var det værste, for
det at være lunken i åndelig sammenhæng betyder at man tager DET
af læren, som passer en selv og blander det med hedenske og fremmede
elementer. Det var det som skete med menigheden i Laodikea: Joh. Åb.
3,15-16.
(I
parentes gør vi opmærksom på at de 7 lilleasiatiske menigheder
ikke var paulinske menigheder ,men
de var messianske menigheder. Det var ikke
Paulus som besøgte dem, men det var de apostle, som havde ansvaret
for forkyndelsen i denne del af verden.)
Jesus
begrundet sin milde revselse af saddukæerne med det forhold at de
for vild, for de kendte ikke 2 meget væsentlige ting i Guds rige, og
det var:
- Skrifterne og
- Guds kraft.
Dersom
vi ikke kender til dette, så farer vi vild. Det er vigtig at have
kundskaber om Guds ord, og det er vigtigt at kende Guds kraft både i
sit eget liv og Guds kraft til at gøre alle slags undergerninger –
til og med at oprejse mennesker fra de døde.
Jesus
sagde videre til dem at i opstandelsen skulle de troende være som
englene. Der skulle ikke være nogen ægteskab mellem mand og kvinde,
for der var ikke behov for det. Når man ikke længer skulle dø, så
var der heller ikke længere behov for at slægten skulle formere
sig.
Saddukæerne
troende heller ikke på at englene eksisterede. Her fik Jesus også
slået fast at deres lære om englene ikke eksisterede, heller ikke
var korrekt. Jesus henviste nok engang til det som Moses havde
skrevet. Gud havde sagt til ham, at han ER Abrahams, Isaks og Jakobs
Gud. Han var ikke de dødes Gud, men de levendes Gud. (v.31-32.)
Det
var ifm. Guds møde med Moses i den brændende tornebusk, at Gud
sagde dette til ham: 2.Mos. 3,1-6. Dette burde saddukæerne have
kendt til, for de anerkendte det som Moses havde skrevet.
Abraham
havde været død i 329 år, Isak i 224 år og Jakob i 198 år da
Moses oplevede dette. Gud sagde ikke at han HAVDE VÆRET, men han
sagde at han ER Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. Gud er ikke bare de
levendes Gud, men han er også de dødes Gud, for de lever alle for
ham. Det vil sige at de lever alle for hans åsyn eller for hans
person.
Da
folket havde hørt alt det som Jesus havde sagt i Templet denne dag,
var de slået af FORUNDRING over hans lære. (v.33.)
Folket
var slået af forundring over Jesu lære under hele hans jordeliv.
Han lærte med magt og myndighed, og ingen kunne sætte ham fast i de
teologiske spørgsmål. Dette begyndte allerede da han var 12 år. I
templet i Jerusalem både stillede han spørgsmål til landets
religiøse ledere og besvarede spørgsmål fra dem. De var slået
over forundring over hans store teologiske kundskaber: Luk. 2,42.
Jesus
sagde selv at hans lære ikke var hans egen, men den var Guds
lære. Han var udsendt af Gud: Joh. 7,16.
DET
STORE BUD I TORAHEN.
Vers.
34-40:
Da
farisæerne hørte at Jesus havde stoppet munde på saddukæerne, kom
de sammen, og en af de lovkyndige blandt dem spurgte Jesus, for at
sætte ham på prøve, om hvilket bud i Torahen som var det virkelige
store bud. (v.34-36.)
Farisæerne
var fornøjet med at Jesus havde stoppet munden på saddukæerne, som
de hadede på grund af deres rationalisme, men til trods for det så
fortsatte de at modarbejde Jesus.
Dette
spørgsmål havde en stor problemstilling. Rabbinerne havde også
diskuteret hvilket af Toraens 613 bud, som var det virkelige store.
De var ikke enige om dette. Der var 3 opfattelser om dette:
- Nogen mente at det gjald budene, som angik ofringerne.
- Andre mente at det gjald budene, som angik omskærelsen.
- Andre igen mente at det gjald budene, som angik renselse. (Se Es. 33,15. Amos 5,4. Mika 6,8 og Habakuk 2,4., som forsøger at give svar på dette spørgsmål.)
Jesus
svarede dem at det store bud i Torahen, var at jøderne skulle elske
Herren deres Gud af hele hjertet, af al sin sjæl og af hele sin
forstand, men der var et andet bud som var lig dette, og det var at
jøderne skulle elske næsten som sig selv. På disse to bud hvilede
hele Toraen og profeterne, (v.37-40.)
"At
elske Herren af hele sit hjerte, af al sin sjæl og af al sin
forstand" betyder "ar elske Herren af hele sin
personlighed." Hjertet er midtpunktet for mennesket indre liv.
Sjælen giver udtryk for tanker, følelser og vilje. Forstanden den
giver udtryk for menneskets intellektuelle virksomhed.
Jesus
gav ikke udtryk for at nogen bud i Toraen var større end andre. Han
anså alle budene for LIGE VIGTIGE, men han samlede alle budene i to
store bud. De omfattede alle budene. De to store bud i Toraen var "at
elske Gud" og "at elske sin næste som sig selv."
Jesus henviste til: 5.Mos. 6,4 og til 3.Mos. 19,18.
Det
første Skrift-sted er kaldt for "Shema", det kommer af det
hebraiske ord "hør". Dette Skrift-sted var meget vigtig
for jøderne, og de gentog det i deres bønner: "Hør Israel,
Herren vor Gud (ordet står i flertal), Herren er en."
Dette
blev anset for at være et af de vigtigste Skrift-steder for jøderne.
Det er den ENESTE TROSBEKENDELSE som de har.
Det
andet Skrift-sted som Jesus citerede,lyder flg.: "Du skal ikke
hævne dig og ikke gemme på vrede mod dit folks barn, men du skal
elske din næste som dig selv. Jeg er Herren."
Dette
Skrift-sted var ikke noget nyt, men det havde blevet LIDET
RESPEKTERET af jøderne, for de udnyttede både de fremmede og deres
jødiske medborgere til egen fordel. De rige udnyttede de fattige, og
de religiøse ledere udnyttede folket, for at leve så godt som
muligt selv. (Se Jakobs Brev om dette.)
Desuden
foragtede jøderne de fremmede, og hævede at de var urene og ikke
ligestillet med jøderne. Tanach siger derimod at Gud både er
jødernes og hedningenes Gud, og at han er Gud for alle, som tager
sin tilflugt til ham.
Jesus
gav ikke jøderne noget nyt bud, men han løftede frem et gammelt bud
og gav den ny aktualitet.
Når
der står at hele Toraen og profeterne hviler på disse to bud, så
mente Jesus at al lovgivningen i Tanach var baseret på disse to bud.
Det verpe som er brugt for at "hænge" eller "hvile",
er på græsk "kremao". Det betyder at hele Toraen hviler
på disse to bud, ligesom en dør hænger på sine hængsler.
I
flg. Markus 12,32-34 var den skriftlærde, som havde stillet dette
spørgsmål (.36.) enig i det som Jesus havde svaret. Jesus sagde til
ham at han var ikke langt fra Guds rige, som var Riget for Israel.
Dette
får os til at forstå at der også blandt farisæerne og de
skriftlærde var nogle, som anerkendte Jesus og hans lære og så
storheden i hans person. Vi kan ikke skære dem alle over den samme
kam. Ethvert menneske er ansvarlig for hvad de vil gøre med Jesus –
om de vil forkaste ham eller anerkende ham. "At anerkende Jesus"
behøver ikke at være det samme som at komme til en personlig tro på
Jesus. Det er det sidste som giver frelse.
Vers.
41-46:
Medens
farisæerne var samlet, spurgte Jesus om hvad de mente om Messias ?
De svarede ham at han var Davids søn. Jesus spurgte dem videre om
hvordan det kunne forholde sig, at David i ånden kaldte ham Herre:
Salme 110,1.
Det
store spørgsmål var: Når David kaldte Messias for sin herre,
hvorledes kunne han da være hans søn?
Det
svar som farisæerne gav Jesus, at Messias var Davids søn, var ret,
men det var ikke udfyldende nok. Messias var mere end bare et
menneske. Han var også Guds Søn. Han var både Gud og menneske i en
og samme person. Han skulle sidde ved Guds højre hånd i himmelen,
indtil Gud havde lagt alle hans fjender under hans fødder.
I
flg. Same 110,1 var der TO HERRER i himmelen. Den ene var Herren
Yahveh, og den anden var Herren Yeshuah. Det var Herren Yhvh som
sagde til Herren Yeshuah, at han skulle sætte sig ved hans højre
hånd, til han fik lagt alle hans fjender til skammel for hans
fødder.
De
græske ord for "indtil" er "heos". Det følges
af partikkilen "an", som udtrykker en betingelse. Vi kan
oversætte det med "eventuelt" eller "muligvis".
Dette betyder at Messias skulle sidde ved Guds højre hånd i
himmelen, indtil jøderne havde taget imod Messias som deres konge.
Dersom
jøderne havde taget imod Jesus som deres Messias, første gang, da
han kom, så havde han komet tilbage og oprettet Riget for dem. Se
min bog: Jesu Genkomst, bind 5, kap: Det historiske og eskatologiske
Guds riget kunne have blevet oprettet ved Jesus første komme.)
Dersom
de skriftlærde havde forstået at Messias både var Gud og menneske,
så måtte de have søgt blandt jøderne, for at finde Messias. Han
måtte også være et menneske.
Og
dersom de havde søgt blandt jøderne, for at finde Messias, så var
der ingen blandt dem som var bedre skikket til at være Messias end
Jesus. Han er også Messias.
Det
oprindelige syn på Messias blandt rabbinerne, var at Messias var
Herrens lidende tjener. Han var det menneske, som var beskrevet i
Esajas 53. Dette syn var det ENERÅDENDE blandt rabbinerne helt til
at rabbi Rashi (1040-1105)
Hævdede
at det var det jødiske folk, som var Herrens lidende tjener.
Der
er i dag 9 forskellige vurderinger af hvem som er Herrens lidende
tjener, men bare en af dem er korrekt. Jesus er Herrens lidende
tjener. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 4, kap: Rabbinernes syn på
Messias som Herrens lidende tjener.)
Både
profeten Esajas og døberen Johannes brugte benævnelsen "lam"
om Messias (Jesus): Es. 53,7 og Joh. 1,29.
(I
parentes gør vi opmærksom på at ordet "lam" bare
forlommer i de jødiske Skrifter. Paulus brugte aldrig dette ord. Det
betyder bl.a. at vi bare ud fra et eneste ord i teksten kan bestemme,
om et Skrift hører med til den messianske jødedom, eller om den
hører med til den paulinske kristendom.)
Dette
var SIDSTE GANG at Jesus diskuterede med jøderne om sin person og
sin lære. Næste gang han mødte dem, da var det foran deres
domstol. Da måtte han forsvare sig for deres anklager imod ham. Det
gjorde han også mere eller mindre, men hovedfokusæt på ham var
hele tiden GOLGATA. Han holdt fast på at forsoningen var det
vigtigste. Der var mange som forsøgte at få ham til at tænke
anderledes, men han stod fast på dette helt indtil sin død.
Der
var heller ikke anledning til at spørge ham mere om teologiske
vurderinger fra denne dag af, for tiden var kommet så langt, at han
havde begyndt på den tunge vej til Golgata
Ref:
www.yeshuattsion.webbyen.dk
yeshuatt@mail.dk
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm
oskaredi@online.no
PÅ GENSYN!