MATTEUS EVANGELIET
Bibelforkynder, Oskar Edin Indergaard, 6630 Tingvoll. Norge. Kristen
Bokproduksjon.
KAPITEL
19. Skilsmisse og Gengifte, vers 1-12.
Der
var forskellig opfattelser i Israel hvad som kunne være den lovlige
grund til skilsmisse. Shammai og hans skole mente at det bare var hor
som var skilsmissegrund.
Hillel
og hans skole mente at også andre ting kunne være skilsmissegrunde
– til at manden ikke syntes om konen længere. Farisæerne spurgte
Jesus om hvad han mente om dette. (v.3.)
De
spurgte ikke fordi de ønskede, at Jesus skulle undervise dem om,
hvad der var Guds vilje i denne sag, men for at få noget at anklage
ham for.
I
sit svar går Jesus tilbage til skabelsesberetningen og sagde: At fra
begyndelsen af skabte Gud menneskerne til mand og kvinde. Når de
gifter sig skulle de ikke længere være to, men være et kød. Det
som Gud havde sammenføjet måtte menneskerne ikke adskille. (v.4-6.)
Dette
betyder at de skulle være to individer, men de skulle være
sammenføjet i en enhed, som bare døden kunne ophæve.
Farisæerne
henviste til Moses, som havde givet jødene anledning til at skrive
et skilsmissebrev til deres hustruer, når de ville skille sig fra
dem. (v.7.)
Jesus
sagde at dette var på grund af jødernes "hårde hjerter",
men det var ikke således fra skabelsen af. (v.8.)
Den
første som brød dette påbud om ene giftemål, var Lamek: 1.Mos.
4,19.
Jesus
sagde at den som ville skille sig fra sin hustru for anden grund end
hor, og gifte sig med en anden kvinde, han drev hor, og den som
gifter sig med en fraskilt kvinde, drev hor. (v.9.) Jesus godtog bare
hor som skilsmissegrund.
Apostlene
kommenterede Jesu svar på flg. måde: dersom sagen var således, som
Jesus havde lært, så var det ikke godt at være gift. (v.10.)
Apostlene
så dette ud fra mandens ståsted. De havde et mere liberalt syn på
dette end Jesus havde, og det til trods for at han havde undervist
dem om dette på et tidligere tidspunkt: Mat. 5,32.
Jesus
sagde videre at der var tre kategorier af mennesker, som ikke havde
behov for at gifte sig, og det var:
- De som ikke havde seksuelt begær fra fødselen af.
- De som var blevet kastreret.
- De som havde lagt det seksuelle begær ind under Den Hellige Ånds indflydelse, således at de ikke kendte til den seksuelle lyst. Disse skulle udelukkende leve for Guds Riges skyld og ikke gifte sig. (v.12.) Paulus havde en anden lære end det som Jesus havde angående skilsmisse og gengifte. Han mente at man ikke skulle gifte sig igen, uden at den ene ægtefælle var død: 1.Kor. 7. (Se min kommentar under Mattæus 5,32.)
Når
vi sammen. disse 3 tidsperioder hvad der angår skilsmisse og
gengifte, så ser vi at reglerne for dette ikke er lige:
- Under Mose Torah var det bare manden som kunne skille sig.
- Under Jesu Torah, som angår Riget for Israel, så var skilsmisse tilladt i de citruationer hvor en af parterne havde drevet hor.
- Under Paulus` Torah var skilsmisse bare tilladt ved at en af ægtefællerne døde. Dersom ægtefolkene ikke ønskede at leve sammen i ægteskabet, kunne de bo hver for sig, men det var ikke tilladt at de kunne gifte sig med en anden
Vers
13-15. Mødrene kom til Jesus med deres små børn, for at han skulle
lægge sine hænder på dem og velsigne dem. Apostlene syntes ikke at
mødrene skulle komme til Jesus med deres små børn: (v.13.)
Det
var almindelig at de jødiske mødre bar deres små børn til
rabbinerne på et årsdagen for deres fødsel, for at de skulle
velsigne dem. De som kom til Jesus med deres børn, måtte tro at han
var jødernes Messias.
Ordet
for "barn" er på græsk "paidion". Det betyder
"små børn". Det ord som er brugt hos Luk. 18,15, er
"prephe", som betyder "et nyfødt barn". Jesus
sagde til sine disciple at de ikke skulle hindre, at børn kom til
ham, for "himlenes rige er (består) af slike." (v.14.)
Der
står ikke i teksten at "Guds rige" hører sådanne til,
men der står at "Guds rige består af sådanne." Det
betyder at Guds rige er fyldt op af børn. Børnene er Guds børn
helt fra undfangelsen af.
Disciplene
havde glemt det som Jesus havde undervist dem om børnene i
Mat.18,1-14. Der står flg. om børnene:
- Børn er de største i Guds rige. (v.1 og 4.)
- Den som omvendte sig og gjorde sig lille som et barn, fik del i Guds rige. (v.3.)
- Den som tog imod et barn for Jesu navns skyld, tog imod Jesus selv. (v.5.)
- Den som forførte et barn skulle få en streng straf. (v.6.)
- Den som foragtede børn, gjorde sig skyldig til straf, for deres engle var bestandig i Guds nærhed. (v.10.)
- Gud ville at alle børn skulle blive frelst og få del i Riget for Israel. (v.14.)
- Børn kunne tro på Jesus. Troen er ikke nogen almindelig præstation, men den er en gave. (v.6.)
Disse
regler gælder også børn i indeværende tidsperiode.
VANDDÅBENS
BETYDNING.
Det
er helt galt det som både Den Romerske og Den Lutherske Kirke
hævder, at børn bliver først Guds børn i dåben.
Vanddåben
var en jødisk forordning, som blev brugt ved flg. anledninger:
- Jøderne rensede sig selv ved et vandbad i.f.m. Guds tjenesten i synagogen og i templet.
- Både jødedommen og esseerne krævede at de hedninger, som ville gå over til deres tro, måtte tage vanddåben. Dette gjalt både mænd og kvinder og børn.
- Johannes døberen indførte en OBLIGATORISK VANDDÅB i Israel, for de som ville have del i Riget for Israel. Vi ved ikke om børn var inkluderet i denne dåb, men det er naturligt at tro det, for dersom de ikke tog vanddåben, så var de ikke medlemmer i Guds rige. (De første kirkefædre sagde at barnedåben gik tilbage til Jesu og apostlenes tid. Se min bog: Kristendommens Jødiske Rødder, kap.: Vanddåben var obligatorisk i den messianske menighed og de forskellige typer dåb.)
Da
Paulus kom, døbte han nogle få mennesker med vand: 1.Kor. 1,14-16,
Men han indså efter hvert, at vanddåben – hverken for børn eller
for de voksne – hørte med til den læreform som han
representerede: 1.Kor. 1,17.
Paulus
skrev i sine breve om en ANDEN DÅB – og det var ikke vanddåben -
, men det var GENFØDELSENS DÅB: 1.Kor. 12,13.
Den
dåb som er omtalt i Rom. 6,3-6 og i Kol. 2,11-12, er ikke vanddåben,
men det er genfødelsens dåb.
I
Paulus hans undervisning er VANDDÅBEN ERSTATTET MEND GENFØDELSEN.
Det
er heller ikke rigtigt som nogen hævder, at vanddåben har erstattet
omskærelsen, for jøderne døbte sig selv med vand og omskar deres
drenge. Dette var tilfældet både i den offisielle jødedom og i den
messianske jødedom, som blev forkyndt frem til år 70 efter Messias.
Vanddåben
hører med til SYMBOLERNE og SKYGGERNE af det som skulle komme og
hører ikke med til den paulinske lære. Dette gælder både barne og
voksendåb. Paulus siger selv at der bare er EN DÅB, og det var
genfødelsens dåb: Ef. 4,5.
Paulus
opfordrede også de messianske jøder i Hebræerbrevet at de skulle
"gå forbi"(Hebr.6,1) "læren om de forskellige typer
dåb"(Hebr.6,2) således at de kunne "skride frem mod DET
FULDKOMNE"(Hebr.6,1).
Det
fuldkomne var den Paulinske lære om den frie nåde.
Vanddåben
har INGEN BETYDNING i vor tidsperiode. Den har bare ført til at Guds
folk er blevet splittet, og den har givet verden et FALSK HÅB om at
menneskene bliver genfødt i dåben, og at de fortsat står i sin
"dåbspagt", dersom de er villige til at gå tilbage til
"dåbens nåde". Dette er en nåde som ikke eksisterer. Det
er et falsk håb.
Den
Romersk Katolske kirke lærer at der er genfødelse i barnedåben, og
at arvesynden er taget bort ved vanddåben.
Den
Lutherske Kirke lærer at der er frelse og genfødelse i vanddåben.
Den lærer at barnet får Den Hellige Ånd ved vanddåben. Dette er
GAL LÆRE. Bibelen siger ikke noget om at vandet virker på denne
måde. Begge kirkesamfund lærer at det er Guds Ord, som er lagt ned
i vandet , som gør dette. Det er også GAL LÆRE. De bruger bl.a. et
Skriftord fra den messianske lære, for at bevise dette: Joh. 3,5.
Der
er flere tolkninger på dette vers. Personlig mener jeg at der her er
tale om den naturlige fødsel og den åndelige fødsel. Der er tale
om "fostervandet", som omgiver mennesket før fødselen, og
der er tale om Den Hellige Ånd, som tager bolig i et menneske ved
genfødselen.
De
bruger videre det der står i Titus brev 3,5, for at vise at frelsen
eller genfødelsen ligger i vanddåben... I dette Skriftord er der
heller ikke tale om vanddåben, men om genfødelsen. Jeg kan ikke
forstå andet end at mange præster er dybt fortvivlede, når de
forretter barnedåben og bliver "tvunget" til at videreføre
denne store VRANGLÆRE.
Den
Reformerte Kirke tager afstand fra barnedåben og hævder at
voksendåben er det eneste rigtige. Den ser på dåben som en pagt
mellem Gud og menneskene eller som en bøn fra menneskets side om at
få en god samvittighed overfor Gud. Den bruger flg. Bibel-vers for
at bevise dette. "Det som nu frelser os i sit modbillede (Jesu
legeme eller Jesu død). Dåben er ikke aflæggelse af kødets
(legemets) urenhed, men en god samvittigheds pagt (gr.eperotema, som
betyder "svar", "bøn" eller "begæring")
med Gud ved Jesu Kristi opstandelse: 1.Pet. 3,21.
Det
var ikke vandet som frelste Noah og hans familie, men det var arken.
Den var et billede på Jesus. Vandet kan ikke frelse et menneske. Det
eneste som kan frelse er Jesu død og forsoning.
Det
er ikke vanddåben som er beskrevet i 1.Pet. 3,21, men det er Jesu
død for al verdens synd. Vanddåben kan ikke bevirke at vi får en
god samvittighed overfor Gud. Det er det bare Jesu forsoning: Hebr.
9,14.
Hele
sammenhængen i 1.Pet. 3,18-21 viser os at det her er tale om Jesu
død som en forsoning for al verdens synd.
Det
er mærkeligt at den Reformerte Kirke, som mener at vanddåben ikke
giver frelse, skulle men at vanddåben giver en god samvittighed. Det
er bare Jesu forsoning, som kan give en god samvittighed.
Vanddåben
er heller ingen "pagt" mellem Gud og menneskene. Det græske
ord som er brugt i 1.Pet.3,21, og som er oversat med "pagt",
er på græsk "eperotema". Det betyder ikke "pagt",
men det betyder "svar", "bøn" eller "begæring".
Den
rette oversættelse af 1.Pet. 3,21, bliver derfor: "...Dåben
(Jesu død og Jesu forsoning) er ikke aflæggelse af kødets urenhed,
men en god samvittigheds svar overfor Gud ved Jesu Kristi
opstandelse."
Vi
har et andet ord på græsk som betyder "pagt", og det er
"diatheke".
Vanddåben
har aldrig været hverken nogen pagt eller pantet på nogen pagt
mellem Gud og menneskene. I jødedommen var vandet det rensemiddel
som tog bort den ydre eller den kødelige synd.
I
den messianske jødedom var vanddåben obligatorisk. Ved siden af
vanddåben blev der også krævet at jøderne måtte angre deres
synder, omvende sig og komme til personlig tro på Jesus. Det sidste
led i denne procedyre var vanddåben.
Metodisterne
lærer at vi skal døbe børnene, fordi de allerede er Guds børn.
Dette er et fornuftigt argument, men vanddåben
hører ikke med til den paulinske lære, så
dette argument falder også bort.
Genfødelsen
af et menneske sker bare i.f.m. at mennesket kommer til personlig tro
på Jesus.
Børn,
som også er født med en syndig natur, må fødes på ny, ligesom de
voksne må det. Et barn går ikke fortabt for Guds rige om det ikke
bliver døbt. Gud holder barnet i sin varetægt helt til de får et
personligt kald far ham om at omvende sig. Gud har ikke givet os
nogen bestemt dato for dette. Det kan være indivituel.
Dersom
børn ikke tager imod det personlige kald, så begynder den proces i
barnets liv, som vi kalder for "forhærdelsen". Når den er
fuldmoden, arver den døden.
Der
er også nogen som siger, at de ikke vil lære deres børn om den
kristne tro, for de vil ikke påvirke dem i deres valg af
trosretning. Dette er det samme som at BEDRAGE SINE BØRN. Jesus
siger at børnene skal komme til ham så snart som mulig – også
spædebarnet.
Jesus
lagde sine hænder på børnene og velsignede dem. (v.15.)
JØDERNE
MÅTTE HOLDE MOSE TORAH FOR AT BLIVE FRELST.
Vers
16-26. Der kom en rig mand til Jesus og spurgte hvad han skulle gøre
for at få del i "det evige liv." (v.16.)
Det
han spurgte Jesus om var flg.: Hvad skal JEG GØRE for at få "det
tidsalderlige liv", som var livet i Riget for Israel.. Jesus
svarede ham på flg. måde:
- "Hvorfor spørger du mig om det gode ?".
- "der er bare en som er god."
- "Men vil du gå ind til livet, da hold budene". (v.17.)
Jesus
svarede først med et modspørgsmål. Dette gjorde han ofte i.f.m.
samtaler med farisæerne og de skriftlærde. Dette gjorde han for at
han ville udfordre dem med hensyn til både deres egen
Skrift-forståelse og motiverne for deres spørgsmål. Han ville give
dem den rette forståelse af Guds Ord.
Når
Jesus sagde at der bare var en der var god, og at det var Gud, så
havde han dermed peget på at han var jødenes Messias og ligestillet
med Gud. Det er ikke sikkert at denne mand havde tænkt på det, men
det et af konsekvenserne af hans spørgsmål.
Jesus
sagde videre til ham. Dersom du vil have del i Riget for Israel, da
må du holde budene. Efter jødisk vurdering var det 613 bud i
Tanach.
Det
er umulig at holde budene efter jødernes Torah til egen frelse, så
det var ikke det Jesus mente, men han mente at han måtte gøre så
godt som han kunne med en ydre overholdelse af budene. Det
er et udtryk for menneskets egen
Retfærdighed.
Det
var et krav i den messianske jødedom at man måtte holde budene, for
at få del i Riget for Israel: Mat. 5,20.
Den
jødiske Torah havde flere hensigter. I denne sammenhæng skal vi
bare nævne 3 af dem:
- Dersom jøderne holdt Torahen, skulle de ikke blive syge.
- Dersom jøderne holdt Torahen, skulle de selv få et godt liv i Israel.
- Dersom jøderne holdt Torahen, skulle de få del i Riget for Israel.
Både
selve livet og livet i Riget for Israel var betinget
af overholdelse af Torahen. Gud kanaliserede
både sine velsignelser og deltagelse i Riget ved overholdelse af
Torahen. Det har med LYDIGHED at gøre.
I
vor tidsperiode , som er den frie nådens tidsperiode, stiller Gud
ikke sådanne krav. Det er nok at tro på Jesus, for at få del i
frelsen.
Det
er flere gange i N.T. at dette spørgsmål er blevet stillet: Hvad
skal vi gøre for at blive frelst ? Det svar vi får er afhængig af
hvilken tidsperiode spørgsmålet angår.
Da
jøderne spurgte Peter om hvad de skulle gøre for at blive frelst,
svarede Peter flg.: Ap.Gr. 2,38.
Da
fangevogterne i Fillipi spurgte Paulus og Silas om det samme, svarede
de: Ap.Gr. 16,31.
a)
Det første udsagn angår den messianske jødedom,
b)
Medens det andet udsagn angår den frie nådens tidsperiode.
I
vor tid kræves der ikke overholdelse af budene eller vanddåben for
at blive frelst, men BARE TRO.
Den
unge, rige mande spurgte Jesus om hvilke bud han skulle holde, for at
arve tidsalderlig liv. Jesus citerede 5 af Torahens 10 bud. De
angik menneskets pligter overfor sine medmennesker. (v.18-19.)
Manden
svarede Jesus at han havde holdt budene. Hvad manglede han endnu for
at han kunne arve det tidsalderlige liv ? (v.20.)
Det
er IKKE RET det som manden sagde, at han havde holdt 5 af de bud som
Jesus nævnte. Han havde brudt det 10. Bud om at han skulle elske sin
næste som sig selv, og ikke begære hans ejendom.
Det
var et krav både i jødedommen (3.Mos. 19,18 og 5.Mos. 15,8-11.) og
i den messianske jødedom, at den som skulle arve Guds rige, måtte
dele sine ejendomme med de andre jøder. Dette kommer tydeligt til
udtryk mange steder i evangelierne.: Luk. 6,30 og 35.
Jesu
sagde videre til denne mand at dersom han ville være fuldkommen
(etisk fuldkommen), da skulle han gå bort og sælge alt det han
ejede og give det til de fattige. Dersom han gjorde det skulle han få
en skat i himmelen. Derefter skulle han komme og følge Jesus.
(v.21.)
Den
unge rige mand blev bedt om at "gå", "sælge",
"give" og følge Jesus.
Dette
var Torahens krav til jøderne.
Den
skat som denne mand skulle få, skulle opbevares i himmelen indtil
Jesu genkomst. Da skulle den udbetales foran Jesu herlighedstrone i
Jerusalem: Joh. Åb. 22,12.
Den
unge rige mand gik bedrøvet bort, for han var meget rig (han havde
mange ejendomme.) (v.22.)
Denne
mand kunne ikke få del i Riget for Israel, for han ønskede ikke at
dele det som han havde med andre. Han havde brudt Mose Torah og Jesu
forordninger, som byggede på Mose Torah.
Jesus
sagde til sine disciple at det var vanskelig for en rig at komme ind
i himmelens rige. (v.23-24.)
Det
var ikke umulig for en rig at komme ind i himmelens rige, men det var
vanskelig, for de fleste af dem som var rige, ønskede ikke at dele
deres rigdomme med andre.
I
byporten ind til Jerusalem var der en port som blev kaldt for
"Nåleøjet". Om natten, når de andre porte var lukket for
trafik, var denne port åben. Den var så lille at en kamel blot
kunne komme igennem den, når den havde fået sin last taget af.
Den
rige unge mand måtte også få sin rigdom læsset af, før han kunne
få del i Guds rige.
Da
disciplene hørte dette, blev de meget forfærdet og spurgte Jesus om
hvem som da kunne blive frelst. Jesu svarede at dette var umulig for
menneskene, men for Gud var dette mulig. (v.25-26.)
Det
burde ikke være vanskelig for Jesu disciple at forstå dette, for de
kendte Mose Torah og de havde hørt Jesu undervisning i snart 3 år,
men til trods for det, så var der meget de ikke forstod.
Når
det gælder selve frelsen, så er det Gud som giver den. Ikke noget
menneske kan fortjene sin egen frelse på grundlag af gode gerninger.
Det er bare Gud som kan frelse et menneske. Dette er Guds
retfærdighed, og den får vi ved troen på Jesus.
I
den messianske jødedom var frelsen betinget. Det krav som blev
stillet til jøderne, var at de både gik ind under GUDS KRAV og GUDS
NÅDE.
Således
er det ikke i vor tidsperiode. I vor tid er Guds nåde ubetinget. Det
er nok at tro: Rom. 3,21-22.
Da
svarede Peter ham: Se, vi har forladt alt og fulgt dig; hvad skal vi
da få ? (v. 27-30.)
Peter
spurgte Jesus hvad apostlene skulle få. De havde forladt alle ting
og fulgt Jesus. (v.27.)
På
samme måde som kamelen, måtte alt lasten blive taget af, for at
komme ind i Jerusalem gennem "Nåleøjet", på samme måde
havde apostlene givet afkald på alle ting og fulgt Jesus.
Jesus
sagde til dem at de skulle, (efter de retfærdiges opstandelse) sidde
på 12 troner og dømme (frelse) Israel 12 stammer. (v.28.)
De
retfærdiges opstandelse skal ske efter den store trængsels
afslutning. Da skal de 12 apostle sidde på 12 troner i templet i
Jerusalem og dømme (frelse) Israels 12 stammer.
Jesus
sagde videre at hver den som havde forladt sin familie eller sit
gøremål for Jesu navns skyld, skulle få det mangfoldig igen og
arve tidsalderlig liv. (v.28.)
Dette
var et løfte til alle jøder, som troede på Jesus og fulgte ham. De
skulle arve Riget for Israel i sin endelige manifestation og få
store opgaver i det.
Til
slut sagde Jesus at "mange som er de første, skal blive de
sidste, og de sidste de første" (v.30.)
Dette
betyder at mange af de som blev anset som de største i Guds rige, de
skulle degraderes til at være de mindste, for de havde ikke tjent
Jesus, på en ret måde. - De havde ikke haft det rette tjenersind:
Mat. 20,27