TO TIDSPERIODER
Bibelforkynder,
Oskar Edin Indergaard, 6630 Tingvoll, Norge. Kristen Bokproduksjon,
2004.
MATTEUS
EVANGELIET JESU LIV OG LÆRE Side 112-113 og 145:
Det
var også Søren Kierkegaards problem (to tidsperioder) !
Han
sagde: Jesu lære indeholdt DE STØRSTE UDFORDRINGER til jøderne på
en række områder, men han indså også at hverken han selv eller
andre formåede at leve op til dette.
Han
påstod derfor at Jesus ikke havde vundet en eneste efterfølger, og
at kristendommen derfor ikke eksisterede, for mennesker lever ikke i
samsvar med Jesu lære. Han tvivlede derfor også på sin egen
frelse. (Samlede Værker 2. Bind 14,side 359.)
Det
er ikke det mindste rart at en tænkende mand som Søren Kierkegaard
mente, at der ikke fandtes nogen som kunne efterleve Jesu lære, og
at der dermed ikke fandtes nogen som kunne kalde sig for en kristen.
Dersom
han havde regnet med de forskellige tidsperioder og deres egenart, så
havde han forstået at Jesu lære angår Riget for Israel og ikke den
kristne menigheds tid.
Men
han skal æres for at han tog Jesu lære alvorlig. Det er trods alt
bedre end den blanding af de to lærer, som vi har i vore menigheder
og i den forkyndelse, som bliver givet i de kristne menigheder. (s.
145.)
DE
FORSKELLIGE TYPER NÅDE.
Ved
afslutningen af denne 2000-årige periode skal jøderne tage imod
Jesus fra Nazaret som deres Messias.
I
mellemtiden udtages den kristne menighed. Den er baseret på Paulus`
Skrifter om den ufattelige nåde, som vi har i Jesus Kristus: Ef.
2,7. Det græske ord som her er oversat med "overvættes",
kan lige så godt blive oversat med "USPORLIGE". Det vil
sige: Vi kan ikke spore dem op. Det vil sige at vi ikke kan finde
denne nåde, som Paulus omtaler i Tanach sine Skrifter eller i de
jødiske Skrifter i N.T.
Den
nåde som Paulus forkyndte, var en SPESIEL TYPE NÅDE, som ikke havde
været før i frelseshistorien. (Se
Robert C. Brocks bog: The Importance of the Apostel Paul.,s.14.)
Gud
er mægtig til at (give) os ALLE TYPER NÅDE I RIGELIG MÅL:
1.Kor.9.8.
Alt
det som Kristus og Den Hellige Ånd giver os, er udtryk for Guds
nåde. I Paulus` forkyndelse er ofte ordet "nåden"
identisk med ordet "troen". Vi har følgende typer nåde i
den kristne menigheds "DEN FRELSENDE NÅDE" : Rom."DEN
BEVARENDE og OPBYGGENDE NÅDE" :Ap. Gr. 2. "DEN VOKSENDE
NÅDE" : Rom. "DEN HERSEKNDE NÅDE" : Rom. .DEN
VIRKENDE NÅDE" : 1.Kor. 15,10. "DEN KALLENDE NÅDE" :
Gal. "DEN ÅNDSGIVENDE NÅDE": "DEN KRAFTGIVENDE og
HELBREDENDE NÅDE" Ap. Gr. 14,3 "DEN TRØSTENDE og
HÅB-GIVENDE NÅDE" : 2.Tes." DEN EVIGE NÅDE" :
2.Tim. "DEN STYRKENDE NÅDE" : 2.Tim. "DEN IBOENDE
NÅDE" : 2.Tim. "DEN ÅBENBAREDE NÅDE" : Titus "DEN
OPTUGTENDE og OPDRAGENDE NÅDE" : Titus 2,12. Den kristne
menighed kommer til at blive et UDSTILLINGSVINDUE for verden i den
kommende tidsalder, for at vise hvor ufattelig stor hans nåde har
været mod denne frelsesforsamling, og for at vise den ufattelige
kærlighed han har lagt ned i denne menighed