Salige
er de som hører Guds ord--- og bevare det. Prædiken
over Lukas 11, 14- 28.
Salige er de,
som hører Guds Ord og bevare det.
Det
har vi sandelig nødig i denne sag, hvor kampen ikke står mod kød
og blod, men mod "fyrstedømmer og magter, mod ondskabens
åndehære i himmelrummet". Det er ikke småting, det drejer sig
om ! Det er sandelig alvor, så det forstå noget. !
Vi
kan vel nok sige, at der er nogen tid i kirkeåret, hvor der er
særlig grund til – og hvor der bliver givet lejlighed til - at
tale om dette emne (vi kan vel godt sige: dette uhyggelige emne) :
Satan og hans magt, så er det fastetiden. Vi kan også godt sige, at
det, der i fastetiden på en særlig måde samler kirketeksterne, er
indledningen til vor trosbekendelse, nemlig dette, at vi, "forsager
Djævelen, og alle hans gerninger og alt hans væsen og vi tror på
Gud fader, Den Almægtige, himlens og jordens skaber.
Der
hører almagt til at overvinde ham, ikke vor, men Guds. Man taler jo
stundom om, at der kan være en "rød tråd", der går
gennem en beretning eller igennem et menneskeliv, og hvad det nu kan
være. Vi kan også tale om, at der går en "rød tråd"
igennem vor Bibelbog, igennem Gudsordet. Og den røde tråd, der går
igennem Gudsordet, er vor Herre Jesu Kristi liv – og død, hans
blod. Og så kunne vi måske tillade os med et lille ordspil at sige,
at der er også en "sort tråd", som går igennem hele
Bibelbogen. Det er Ordet om "Slangen", som er det første
navn, Djævelen får i Bibelen, hvor han jo optræder straks fra
begyndelsen. Og denne sorte tråd strækker sig lige såvel som den
røde igennem hele Bibelen. Og dog ! Nej, ikke gennem hele Bibelen.
Den strækker sig lige til det sidste kapitel, men til sidst er den
borte, og så er det den røde tråd, der har sejret. For Gud får
det sidste ord.
I
den store strid, som hele vor Bibel ruller op for os – en vældig
strid i stort og småt, i det enkelte menneskeliv og i folkeslagenes
liv. Og det er da heller ikke underligt, at når vi da kommer til
evangelier-beretningerne om Jesu liv og gerninger, så er han ,
modstanderen, der også. Han er der med det samme, for han ved
særdeles vel, at nu skal der tages et livtag. Du eller jeg ! Een af
os må vige Vi kan ikke begge være i huset samtidig ! Og så prøver
han gennem et ondt menneske -–han har altid sine redskaber parat –
at får taget livet af Jesus, da han var et lille barn. Det gik nu
som bekendt ikke. Men da Jesus så skal til at begynde Sin gerning.
Og denne gerning var jo at tilintetgøre Djævelens gerninger, så er
han på pletten: Jesus blev af Ånden ført ud i ørkenen for at
fristes af Djævelen, for at prøves af Djævelen. Djævelen fik lov.
Åbent slag ! Vær så god, kom an ! Sig hvad du vil ! Han får lov
til at spille sine kort ud overfor Jesus. Og han prøver på at få
ham bort fra den gerning, som Han er kommet til. Ja, han vil afstå
det hele til Ham, bar et lille knæfald ! – Der var jo ingen, der
behøvede at se det knæfald ! O ! det kunne ske i al stilhed, i al
hemmelighed ! Det holder han nu mest af, for han befinder sig som
bekendt bedst i mørket. Men han fik ikke det knæfald! Nej, han fik
et ganske andet ord: Vig bag mig! Jeg skal nok gå foran. Jeg skal
nok blive den største, og du skal nok blive den sidste.
Og
som en sort tråd strækker disse Djævelens anslag mod Jesus sig
gennem hele Hans liv. Og mod slutningen, da slaget skal stå, er han
der igen: Spar dig selv! – Nu kommer han ikke gennem en Herodes for
at få Jesus slået ihjel. Nu kommer han så sandelig gennem en af
Jesu allerkæreste venner. Han optræder i alle dragter. Spar dog dig
selv! Skulle du dø? Nej, du skal leve! Det må ikke ske dig, at du
skulle lide døden. Det er du da altfor stor og rig og god og herlig
til! Skal det gode slås ihjel? Nej! Nej! Siger han. "Vig bag
mig Satan, du sanser ikke, hvad Guds er, men hvad menneskers er "!
Se,
dette er det alvorlige ord om Djævelen og hans gerninger og hans
væsen! Han sanser ikke hvad menneskers er – altså hvad dit og mit
er, som vi er af natur. Og så forstår vi vel nok, hvor alvorlig den
tale er om hans magt over os. For dersom vi sanser, hvad menneskers
er, er vi på hans side – og ikke på Guds ! Dersom vi regner med
de synlige ting fremfor de usynlige, er vi på hans side og ikke på
Guds. Men han må vige !
Den
tekst, som er læst for os i dag, frembyder forskellige enkelte træk,
som det er værd for os at standse ved, for det er klart, at udtømme
dette emne, det kan vi ikke i en kort søndags gudstjeneste. Det skal
der et helt langt liv til at blive klar over. Men der er i denne
tekst to træk, som jeg gerne vil have lov til at standse noget mere
ved. Det ene er det, Jesus taler om hans rustning, som skal tages fra
ham. Det andet er det. Jesu siger, at den som i denne sag ikke er med
Mig er imod Mig. Den som ikke i kampen mod Satan samler med Mig, han
spreder. Det er alvorlig tale. For spørgsmålet bliver, om vi da
virkelig er med Jesus, positivt, bevidst med Ham. For ellers er vi på
Satans side. Og dersom vi ikke positivt og bevidst samler med Jesus
til Gudsriget, så samler vi med modstanderen. Er vi virkelig klar
over dette ? Om ikke denne tekst sagde os noget andet end dette
rystende – for det er rystende – havde vi ikke været forgæves
her i dag.
Hans
– altså modstanderens – magt går meget dybere og den er meget
mere omfattende endnu vi i vor dagligdags jordbundne menneskelige
tankegang forestiller os. Står jeg nu ikke her og "maler Satan
på væggen", som det hedder i ordspillet ? aldeles ikke ! I
middelalderen kunne de male ham på vægen i forskellige skrækkelige
skikkelser til beskuelse for folk. Det drejer sig aldeles ikke om at
male ham på væggen ! Men det drejer sig om at afsløre ham. Og det
er der kun een, der kan gøre: Jesus Kristus !
Først
lidt om den rustning, han forlader sig på, og som Jesus er kommet
for at tage fra ham. Der står jo, at han væbnet vogter sit palads,
sin gård, indtil en stærkere går til angreb på ham og tager den
rustning fra ham, som han forlader sig på, og så kan han uddele
hans bytte. Hvad er Djævelens rustning ? Det er fortalt os i
evangeliet efter anden tekstrække: Han er en løgner, og han er
løgnes fader. Hvis han endda blot var en løgner ! men han er også
løgnens fader ! hans løgn har avlet løgn. Så vi har ikke blot at
gøre med en løgn, men med tusinder, ja millioner af løgne. Han har
forpestet mennesker.
Denne
hans løgn har to sider Han lyver om Gud, og han lyver om mennesket.
Det er sådan set ganske enkelt. Men disse to løgne har ganske
overordentlig indgribende virkning og vidtgående konsekvenser. Han
lyver om Gud. Det er ganske ligetil. Det kender ethvert barn, der har
læst syndefalds-beretningen, for det var jo der, han begyndte med
det. "Har Gud virkelig sagt det ? Og hvis Gud virkelig har sagt
det, er det jo bare, fordi Han er bange for, at vi skal blive ligesom
Ham" Det er løgn ! -Han lyver om Gud. Han kan ikke tåle, at
der tales om Guds kærlighed, for Djævelen er den inkarnerede
selviskhed, og derfor er det først han sætter et spørgsmålstegn
ved for menneskebørnene dette, at Gud har ikke villet noget eller
forlangt noget af os mennesker, uden at det udsprang af Hans
kærlighed – Det må vi gøre os klart. Han tåler ikke talen om
Guds uselviske kærlighed. Og han har jo unægtelig taget adskillige
stik ind, om jeg må bruge det udtryk i vor tid. For det er jo
faktisk, som jeg i sin tid hørte, at en havde sagt :"Jeg har
svært ved at tro på Gud, men jeg tror på Djævelen, for det er jo
da tydeligt, at Gud har forladt jorden, og at det er Djævelen der
huserer og ødelægger."
Vi
har unægtelig siden 1914 fået anskuelse undervisning, så det kan
batte noget med hensyn til Djævelens gerninger. Næ, han er en
virkelighed. Han lyver om, at Gud er kærlighed. Og derfor bilder han
os mennesker ind, "at det er ej stor hos Gud at vinde".
Derfor går mennesker, som de gå, ligegyldige overfor Gud. For det
med Gud, det er da noget underligt uvirkeligt noget, og Gud holder
sig jo inde i den usynlige verden og lader alle ting gå sin skæve
gang her på jorden. Vi kommer virkelig til at tage sagen i vor egen
hånd og se at få lavet lidt om her på jorden. Jo, det lykkes
virkelig temmelig godt at få mennesker bildt ind, at der er ikke
"stort at vinde" hos Gud. Og så lyver han om os. - -
Bibelen
er virkelig den forunderligste af alle bøger, for vi har jo lige fra
begyndelsen fået at vide, hvad det er, det drejer sig om. For det
han lyver om os, er jo det, at bare vi bruger vor fornuft, bare vi
regner med det, som vi synes, så går det. Det var jo det, det
drejede sig om. Mennesket måtte ikke regne med, hvad Gud har sagt.
Nej, vi måtte tage sagen i vor egen hånd, for vi var dog myndige
væsener, vi var dog skabningens herrer, Og så begynder mennesket
selv at spekulere på, hvordan dette dog hænger sammen med dette
forbud fra Guds side. Eva så på dette træ. Det træ der, kan føre
til noget ondt ? Det er jo vidunderligt ! Hvor er det dog smukt ! Det
må da netop være godt til at få forstand af, til at få forståelse
af ! Så der er da vidst alligevel noget om det, som Djævelen siger,
at Gud forbeholder sig noget, som Han ikke vil dele med os.
Hun
tager sagen i sin egen hånd ! Og så giver hun sig til at spekulere
over ondt og godt – i stedet fo at overlade det til Gud, og det Han
havde sagt. – Jeg skal love for, at det er lykkedes for ham at
bedrage mennesker i denne sag, for hvem spørger i vore dage, om hvad
Bibelordet siger om ondt og godt, hvad Bibelordet siger om nederlag
og sejer. Nej det er de store, der tager sagen i deres hånd, det er
diplomater, det er politikere, og hvad ved jeg. Og det er slet ikke,
fordi de ikke i og for sig har en god vilje. Det er der såmænd
ingen grund til at betvivle. De er bare bedraget, de ser ikke
sandheden om ondt og godt, de forstå ikke kampen mellem Gud og
Djævelen, forstår ikke, at hele dette menneskeliv, som nu har
bestået i så mange tusinde år, er et vældigt drama. Og det er Gud
os Satan, der kæmper om menneskeslægten. Hvem skal have os ? Enten
den ene eller den anden !Den som ikke er med mig, siger Jesus, er
imod mig ! Og den, som ikke vil samle med mig i denne sag han
spreder.
Djævelens
rustning hedder løgn. Han er en løgner og løgnes fader. Og fra
begyndelsen blev han ikke bestående i sandheden. Hvad var det mon,
der gjorde, at Djævelen faldt ? Vi taler – og med rette – om, at
vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Og
Djævelens gerninger er slet ikke så svære at få fat på. De er
såmænd temmelig tydelige, for han er en morder. Han begynder med at
lyve, men han ender med at slå ihjel. Men der står jo også om
Djævelens gerninger og alt hans væsen. Nu er det sådan i Guds
rige, som et Åndens rige, og Guds ordet, om et Åndens Ord, at det
begynder indefra. Mennesker begynder udefra. Djævelens gerninger ?
Jo, de er jo slemme nok naturligvis. Men Djævelens væsen ? Hvad mon
det er ? Og vi kommer aldrig løs af Djævelens gerninger, før vi
kommer løs af hans væsen ! Fo vore gerninger bestemmes indefra !
"Indvortes fra, fra mennesket hjerte, udgår de onde tanker",
som giver sig udslag i onde gerninger. Hvad er hans væsen ? Hans
væsen hedder selviskhed ! Gud betyder jeg. Guds navn er: JEG ER ! Og
Gud selv er den eneste, der kan udtale det ord rent, så det ikke får
nogen som helst biklang. Men når Djævelen siger jeg, er det ham
selv, så er det h a n s e l v ! Djævelen er selviskhedens ophav.
Og ikke sandt, så begynder dette her at blive noget nærgående. For
hvordan har vi det i denne sag ? Hvordan er det med vort selv ?
Hvordan er det med vor selvklogskab ? Det var jo det, det begyndte
med Eva. Hvordan er det med vor selvfølelse ? – Uha, vi har da vel
agtelse for os selv ! Hvordan er det med vor selvhævdelse ? – Der
er dog grænser for, hvad man skal tåle, ikke sandt ! Det er en
yderst alvorlig ned dette, for der er ingen af os herinde i kirken –
og jeg er sandelig ikke nogen undtagelse – uden at Djævelen har
prioritet i os.
Vi
hører om en mand, der var besat af en ond ånd. Skønt det nok havde
sin betydning at tale om det, må vi lade det ligge i dag. Men selv
om der ikke er nogen af os, der er besat af en ond ånd – sådan at
den behersker os, så vi ikke kan komme fri af den, så er det slet
ikke nogen som helst tvivl om, at Djævelen har prioritet i os alle
sammen. Han er ikke blot vor herre. Og selv om vi bekender Jesus som
Herre, og tyer til Gud, så Gud virkelig er vor Herre, så har han
som sagt denne prioritet i os. . Men at have en prioritet i et hus.
Det er ikke det samme som at være herre over huset. Men den der har
prioritet i et hus, har ret til noget. Han har ret til at få
renterne af sine penge, og han har ret til at føre et vidst tilsyn
med huset, så det ikke forfalder.
Vor
selviskhed er Djævelens prioritet i os. Og nu er det altså som
sagt, at det begynder at blive alvorligt. For hvad så ? Jesus er
kommet for at tilintetgøre Djævelens gerninger, det vil sige: for
at tilintetgøre selvets gerninger ! for at støde det fra tronen.
Men før at det kan stødes fra tronen, må det afsløres. Man kan
ikke kæmpe med vejrmøller. Man må vide, hvad det er , man slås
med. Jesus er kommet for at afsløre os. Og det er slemt, når Jesus
begynder at afsløre et menneske. Vi kalder det vækkelse. Og der er
mange i vore dage, der er så hundeangst for vækkelse, at vi får at
vide, at det er noget ondt at tale om vækkelse. Men at tale vækkelse
er jo ganske simpelt at tale sandhed. Sandheden om os, som vi er.
Men
Gud ske lov ! Jesus er ikke bare kommet for at afsløre os i vor
selviskhed, men for at afsløre Gud i Hans kærlighed til syndere, i
Hans ubeskrivelige barmhjertighed, i Hans ubeskrivelige tålmodighed
overfor syndere. Ja, Han er kommet for at afsløre Guds kærlighed i
den grad, at Jesus tager skylden på sig. Altså din skyld, og min
skyld ! At Jesus går sådan ind i kampen mod den onde, at nu kommer
den ikke til i første række at stå om os, men om Ham. O, du store
sejrherre ! Bag mig Satan, bag mig, og lad mig gå først ! Er det
mig du vil have i tale, så lad dem gå ! Og så fik han Jesus i
tale. Og så kastede han sig over Ham, for han er en morder og en
manddraber. Og han fik lov til at slå Ham ihjel. Denne gang lykkedes
det. Men Herodes lykkedes det ikke, for tiden var ikke kommet. Men nu
var den der. Nu var timen der, hvor han fik lov til at slå Jesus
ihjel. Men hvad skete der ? Han forløftede sig på Ham ! Ja, det
tror jeg, for han er en løgner og løgnes fader ! Og han kastede sig
over Jesus og fil lov til at slå Ham ihjel og få Ham ind under
dødens magt, skete der dette, at hans egen magt blev brudt. For
sandheden er jo den, at døden er kommet ind i verden – og også
Djævelens magt ved døden – for syndens skyld. Men den mand, han
kastede sig over, var uden synd. Og Djævelen havde altså ingen
prioritet i Ham. Han var uden selviskhed, han satte livet til af sig
selv. Det blev ikke taget fra Ham, nej, Han satte livet til i
uselviskhed. Ja, det var akkurat det modsatte af Djævelens væsen.
Da sejrede Gud !
Vi
kan aldrig tale tilstrækkeligt alvorligt om vor nederlag, for det er
sandt, at vi sanser, hvad menneskers er, og vi har en selvisk natur,
som bliver ved at hænge ved os til vor sidste stund. Det er vor
beskærmelse, og det er vor ydmygelse som menneske. Men Gud kan ikke
fældes. "Aldrig Jesus fældes ved magt eller list, bier Han
længe, Han kommer dog vist og trøster dig så desto mer." For
det er syndere, der skal ind i himmelen, det er ikke helgener, Himlen
bliver befolket med. Det er syndere – men det er ganske vidst
frelste syndere. Det er syndere, som har forstået, at i kampen mod
det onde, mod syndens og dødens magt, der må vi være med Jesus.
For hvis vi ikke positivt og bevidst er med Ham, er vi imod Ham. De
mennesker, der kommer ind i himmelen engang, er dem, som – lad det
være nok så lidt, og lad det være nok så svagt, dog har villet
være med til at samle med Jesus. Hver på vor måde, hver efter vort
kald og efter vore evner og under alle ydre forhold, som de nu lægger
sig til rette, for det er så forskelligt. Men der er ingen af os,
som ikke både kan være med Jesus og kan samle med Jesus. Lad det
være det, vi tager ud af det i dag og tager med hjem: Djævelens
prioritet i os, hans overmagt over os, men Jesu overmagt over
Djævelen. Han har gjort dem magtesløse, som har dødens vælde,.
Han er kommet for at tilintetgøre Djævelens gerninger. Den fødes
vi til et levende håb ved vor Herre Jesu Kristi opstandelse fra de
døde, så genfødes vi til en arv, en ubesmittet og uvisnelig arv,
en uforkrænkelig arv, som endnu holdes inde i Himmelen til os. Og om
vi endnu en kort tid skal prøves og bedrøves i mange slags
fristelser, så er dog sejren vundet. Jesus kommer igen ! Jesus
vender tilbage til jorden ! Hvad sker der ? Djævelen skal bindes,
løgnen skal afsløres. Det ligger der i det, at han skal bindes.
Løgnen skal afsløres, den med hvilken Djævelen har forsøgt at
lyve om Gud og lyve om mennesker, og han skal kastes i afgrunden, og
der skal lukkes og forsegles over ham. Og tænk, der kommer virkelig
en tid, hvor Jesus skal være konge. Skal vi være konger med Ham ?
Den, som ikke er med Mig er imod Mig. Tror i, vi kan blive konger med
Jesus i det rige, som kommer ? Hvis vi ikke har været med Ham i dag
– må Gud hjælpe os ! –. Da Jesus havde fuldendt sin tale, var
der en kvinde af skaren, der opløftede sin røst: "Priser det
liv, som bar dig, og priser det bryst, du nærede dig af, da du var
lille !" Å, ja ! Vi kan godt beundre Jesus, og vi kan for den
sags skyld beundre Marie, for det var jo hende, det drejede sig om.
Men hvad siger Jesus ? "Salige er de, som hører Guds Ord – og
bevare det !" – Amen
Af,
Eyvind Sivertsen. September 1959, Ordet og Israel. ISRAELSRIGETS –
GENOPRETTELSE
Har Israels land og folk en af Gud
bestemt fremtid ? Ordet og Israel 1960
I
en række korte artikler skal der i "Ordet & Israel"
gives en Bibelsk begrundelse for håbet om en genoprettelse af
Israels-rige. Det vil ske i en summarisk form ved i tilrettelagt
rækkefølge at nævne de grunde, som almindeligvis anføres imod et
sådant håb og derefter imødegå disse. Forudsætningen for at nå
til et resultat er selvfølgelig at drøftelsen både for og imod
udelukkende føres ud fra den Bibelske åbenbaring om denne sag, på
forhånd altså uden bundethed til, hvad der hidtil har fundet udtryk
i kirkelige, teologiske eller almen-menneskelige overvejelser og
betragtninger. Vi vil med andre ord forsøge en rent objektiv
redegørelse ud fra Bibelordet i GT og NT til hvilket sidste
selvfølgelig med regnes Åbenbaringsbogen, for så vidt angår
udtalelser, der ikke ses at kræve "fortolkning"
Vi
skal i denne artikel anføre de Skriftord fra NT. Der for os danner
basis for et positivt syn på hele spørgsmålet. For at afværge
mulig misforståelse må vi i al almindelighed bemærke og
understrege at spørgsmålet selvfølgelig kun har central interesse,
når talen er om Gudsrigets kår og skæbne i verdens-historisk
belysning. Men ganske vidst forekommer det af afgørende, og for så
vidt også personligt opbyggende betydning, at vinde størst mulig
klarhed netop herover i en tid af så verdens-omfattende opløsning
og nydannelse som den, vi jo faktisk oplever. Visselig kan ingen
lægge anden grundvold for Gudsriget end den, der en gang for alle er
lagt, Jesus Kristus. Men skal, "enhver se til, hvorledes han
bygger" på denne grundvold, må der skaffes størst mulig
klarhed over betydningen og værdien af dette dobbeltnavn Jesus
Kristus: Jahve frelser (Jesus) og Messias (Kristus). Grundlaget for
NT. er altså forankret i GT. Det er altså Abrahams, Isaks og Jakobs
Gud, der er vor Gud og Jesus Kristi Fader, og det er den til
Israelsriget knyttede Messias, der er vor Herre.-rige. Jesu svar
drejer sig derfor kun om dette tidspunkt og bekræfter derfor
indirekte, at riget vil blive oprettet engang i fremtiden. Jesu svar
gør det tillige klart, at deres opgave, altså den da umiddelbart
forstående opgave, bestod i at være Hans "vidner både i
Jerusalem og i hele Judæa og Samarie, ja, indtil jordens ende".
Denne evangelieforkyndelse er kirkens opgave den dag i dag, og på
dette punkt – den personlige frelse for det enkelte menneske –
indtager jøden ingen som helst særstilling. Ap.Gr.1, 1-8.
- I Ap. Gr. 3, 12-26 har vi gengivet Peters tale til en skar jøder, som han indtrængende opfordrede til omvendelse og tro på den korsfæstede og opstandne Jesus, ved hvem "Gud har ladet det gå i opfyldelse, som Han fordum havde forkyndt gennem alle profeternes mund, at Hans Salvede (Kristus) skulle lide. Fat derfor et andet sind og omvend jer, for at jeres synder må blive udslettede." Her er der altså tale om jødernes frelse på ganske samme måde som ethvert andet menneske. Men så fortsætter Peter: "og Han (Gud) må sende den Kristus, som 1.) var 1 ) -(disse to ord findes ikke i grundteksten, navnlig ikke ordet "var", der leder tanken hen på noget, som nu kun er fortidigt.)- bestemt for jer, nemlig Jesus, hvem himmelen skal huse indtil genoprettelsestiderne, da skal alt blive genoprettet, som Gud har talt om gennem Sine Hellige Profeters mund fra fordums tid."Her er der gjort klar forskel mellem den frelse, som nu opnås ved tro, og den genoprettelse af alt, som først sker ved Kristi genkomst. Endvidere er det sagt klart, at begge dele – altså ikke blot evangeliet om syndernes forladelse er forudsagt i GT. profetiske vidnesbyrd, men at løftet om genoprettelsen af alt (altså også det under 1 omtalte Israel rige) hører fremtiden til og er knyttet til Israel folkets omvendelse og Kristi genkomst.
- Den epokegørende, til at begynde med for jøder (Peter) forargende, optagelse af hedninger i den første menighed giver anledning til "kirkemødet" i Jerusalem (c. 50 .e.Kr.) og drøftelsen af Moselovens forpligtende karakter for ikke jøder. Efter denne drøftelse tager menighedsforstanderen Jakob ordet og udtaler, medens alle lytter, med en, egen stilfærdig myndighed de ord, der bliver hele mødets højdepunkt, dets egentlige højtidelige "resolution" "brødre hør på mig ! Simon har fortalt hvordan Gud først drog omsorg for ud af hedninger at vinde sig et folk, som kunne bære Hans navn. Hermed stemmer også Profeternes Ord, således som der står skrevet: "Derefter vil jeg vende tilbage og atter opbygge Davids faldne hytte, og dets ruiner vil Jag atter opbygge og rejse dem igen, for at også de øvrige mennesker skal søge Herren, alle hedninger over hvilket Mit navn er nævnet, siger Herren, der skal gøre dette som er kendt af ham fra evighed af" Ap. Gr.15, 13-18. Jf. Amos 9,11. flg.
Man må gå ud fra, at Jakob ved "hedningerne"
forstår folk af ikke-jødisk oprindelse, og givet er det i hvert
fald, at Profeten Amos med "Davids faldne hytte" kun kan
have tænkt på Israelriget; løftet om denne genrejsning kommer
nemlig umiddelbart efter "domsordene" mod "det
syndige rige" og ordene om, at "Israels hus skal sigtes
bandt folkene". Og forjættelsen om genopbygningen efterfølges
af forjættelsen om, at "da (dvs."på hin dag" jf.
Amos v.11) vender Jeg Mit folks skæbne... Jeg planter dem i deres
jord, og de skal aldrig oprykkes af deres jord, som Jeg gav dem".
Men står dette fast, er det ikke muligt at komme udenom, at Jakob
har villet give et samlet udsyn over hele Guds frelsesplan "fra
evighed af", den, der jo omfatter både jøder og hedninger.
Idet vi endvidere må gå ud fra, at den kommende genrejsning af
Davids faldne hytte kan ikke forstås om en blot åndelig frelse –
den stod jo åben dengang, som den gør det i dag (jf. ovenfor 2.)
for enhver jøde – bliver resultatet, at Guds frelsesplan for
menneskeslægten virkeliggøres i tre afsnit. Først kommer der en
udvælgelsens tid, i hvilken der skal vindes et "Gudsfolk",
værdigt til at bære Hans navn. 1) Denne udvælgelse har gået
igennem hele kirkens historie og er den dag i dag det centrale mål
for evangelier-forkyndelse. Udvælgelsen gælder en førstegrøde af
Guds skabninger Jak. 1, 18; Hebr. 12, 23 og 11. 16; Åb. 14, 4.
Derefter – altså når denne førstegrødens indhøstning har
fundet sted – kommer den tid, da Gud på ny tager sig af Israel som
folk "hele Israel". jf. Rom.11, 25-26 og genrejser Davids
faldne hytte, genopretter Israelsriget (ovenfor 1.For Jakob er der
kun grund til at nævne hedningerne; det var jo om dem, hele
diskussionen drejede sig. Men det fremgår af Romerbrevet 11. Og
Hebræerbrevet 11. At udvælgelsen også sker indenfor jødefolket.
Frelsen er ens for alle.) -og dette sker – ganske i
overensstemmelse med profeterne i GT: for at også "de øvrige
skal mennesker skal søge Herren og alle hedninger, over hvilket Mit
navn er nævnt". Da først – altså med Israelsriget
genoprettelse – kommer den helt store missionstid. Lad os slutte
med at anføre et af de klareste og mest strålende vidnesbyrd herom
:
"Dette er, hvad Esajas, Amos` søn, skuede om
Juda og Jerusalem: Det skal ske i de sidste dage, at Herrens huses
bjerg, grundfæstet på bjergenes top, skal løfte sig op over
højene. Did skal folkene strømme og talrige folkeslag vandre: "Kom
lad os drage til Herrens bjerg, til Jakobs Guds hus; Han skal lære
os Sine veje, så vi kan gå på Hans stier; Thi fra Zion udgår
åbenbaring, fra Jerusalem Herrens Ord." Da dømmer Han folkene
imellem, skifter ret mellem talrige folkeslag; deres sværd skal de
smede om til plovjern, deres spyd til vingårdsknive; folk skal ej
løfte sværd mod folk, ej øve sig i våbenfærd mere."Es.2,
1-4.
I de flg. artikler skal vi beskæftige os med de
indvendinger, som trods alt stadig rejses mod håbet om Israelsrigets
genoprettelse. Det vil ske i denne rækkefølge : 2. Evangelierne, 3
Apostelskrifterne, 4. Åbenbaringsbogen, 5 Gamle Testamente.
2.Vi skal nu betragte spørgsmålet i lyset af
evangelierne, altså de fire beretninger om Jesu liv og gerning,
medens Han endnu var her på jorden i synlig skikkelse. De indtager
den centrale mellemstilling i den samlede Bibelske åbenbaring, idet
de dels viser tilbage til og har levende sammenhæng med det, vi
kalder Gl. Testamente, men tillige viser fremad til og har levende
sammenhæng med Apostelskriften, forkyndelsen og lærerudviklingen af
det, vi kalder den nye pagt, der som bekendt ikke stiftedes ved Jesu
liv men først ved Hans død, som det fremgår af Herrens eget Ord:
"Dette er Mit blod, pagtsblodet, som udgydes for mange til
syndernes forladelse" Mat. 26, 28. Denne tredeling af Det
Bibelske stof falder i alt væsentlig sammen med indholdet af de tre
trosartikler, omfattende Faderen som Skaberen, Sønnen som Frelseren
og Helligånden som menighedsstifteren.
Betragter vi nu disse fire beretninger, ganske
særligt den, der bærer Johannes` navn, bliver det klart, at her
praktisk talt ingen tilknytning er for tanken om et synligt
Israelrige. Kristus er Lammet, der bærer verdens synd, 1. 29, 36.;
Han er kommet for ved Sin død på korset at frelse en fortabt slægt
3, 16. ; hans rige er helt igennem af Åndelig art, 3, 5-7.;
Jerusalem er ikke mere stedet, hvor der skal tilbedes, 4, 21-24;
først når hvedekornet falder i jorden og dør, kommer det til at
bære frugt, 12, 24.; den gerning, Gud har givet Jesus, er en gang
for alle fuldbyrdet ved Hans død på korset og Hans Ord: Det er
fuldbragt, 17, 4.; 19, 30. Også i de andre evangelier finder vi
udtalelser, der svarer hertil, f.eks. Mat. 20, 28; Menneskesønnen er
ikke kommet for at lade sig tjene, men for at tjene og give Sit liv
som løsesum for mange. – Alle sådanne ord kan umuligt, siger man,
forenes med forestillingen om Jesus som opretter af et synligt rige
her på jorden. Ja, Jesus har jo lige sagt, at "Gudsriget kommer
ikke således, at man udvortes kan iagttage det: Guds rige er inden i
jer, Luk. 17, 21. På Pilatus` spørgsmål til Jesus, om Han er
jødernes konge, eller i det hele taget en konge, svarede Jesus som
bekendt, at vel er Han en konge, men hans rige er sandhedens rige og
derfor "ikke af denne verden" Johs. 18, 33-36.
Til hele denne betragtning har vi flg. at sige:
- Ingen kristen kan bestride, at den gerning, Jesus efter Guds eget fastlagte plan og forudviden Ap. Gr. 2, 23. Fuldbragte i sit komme til verden, betod i, at han som Guds Ypperstepræst gennem Sin stedfortrædende offertjeneste skulle blive en forsoning ikke blot for Israels, men for hele verdens synd.
- Modsætningen herved til den af folket forventede genoprettelse af Davidsriget fik et særligt udtryk ved den fristelse som "denne verdens fyrste" udsatte Ham for både ved indledningen til og ved afslutningen af denne gerning, som det skete første gang ved fristelsen i 40 dage i ørkenen, hvor Djævelen hellere end gerne, blot med et enkelt knæfald, havde afstået til Ham "alle verdens riger og deres herlighed" Mat. 4, 8, og beskedenhed, da Peter i kødelig uforstand ville afholde ham fra at gå lidelsens vej til kors og død: "Vig bag mig, Satan du er Mig til forargelse; thi du sanser ikke, hvad Guds er, men kun, hvad menneskers er" 16, 23.
- Det er Johannes om at gøre at lade dette grundsynspunkt bære hele hans beretning. Han har ingen tidshistorisk indledning og intet afsluttende eskatologisk udsyn. Jesu betegnelse som Davids Søn forekommer formentlig
Vi
skal nu undersøge Apostelskriftens stilling til vort problem, inden
vi indledningsvis konstaterer, at noget egentlig tilsvarende til de
under nævnte Skriftsord, der er klart positive, finder vi ikke i
brevene. Men grunden ligger ganske naturlig deri, at jo mere det
hedninge-kristne element i menigheden får overhånd over det
jødekristne, des mere må ganske naturligt det særlige spørgsmål
om jødefolkets fremtid lægges i baggrunden. Hvad det drejer sig om
i disse breve er først og fremmest at forkynde budskabet om den
frelse i Kristus, der er beredt for alle jordens folk, og hvor jøden
intet fortrin har fremfor hedningen. Mulig kunne man finde det
rimeligt, om Hebræerbrevet havde udtalt sig direkte om spørgsmålet,
hvis dets forfattere havde været overbevist om et kommende
Israelrige og at brevets tavshed i så henseende derfor er et vægtigt
argument imod det syn, vi gør gældende. Hertil er imidlertid at
bemærke, at brevet som bekendt slet ikke vedrører jødefolkets
stilling som et udvalgt Gudsfolk, men udelukkende beskæftiger sig
med den til Ypperstepræstens gerning knyttede Gl. Testamentlige
gudstjeneste som profetisk peger frem til det ved Kristi død
fuldbragt forsoningsværk. På dette punkt er Israels historie en
gang for alle og endegyldigt afsluttet. Det ville falde helt udenfor
brevets plan og formål, om forfatteren havde indledt sig på
eskatologiske betragtninger om jøde-folkets national-politiske
fremtid, og brevet tavshed i så henseende kan derfor ikke være
afgørende. Antager man, at Paulus er forfatter til brevet, er
tavsheden så meget mere påfaldende, som han i Romerbrevet, der
handlede om det stadigt aktuelle og ømtålelige spørgsmål om den
til det nationale liv på det inderligste knyttede overholdelse at
loven, havde naturlig lejlighed til at tage stilling til folkets liv
som sådant.
Vender vi os herefter til de øvrige breve i NT. , og
ser vi herved foreløbig bort fra Romerbrevet og Efeserbrevet, er det
ubestrideligt, at spørgsmålet om et kommende Israelrige praktisk
talt forsvinder bag spørgsmålet om det personligt og
menighedsmærssigt centrale fredens evangelium, i hvilket, alt som
sagt, jøden slet ingen særstilling indtager. Her drejer det sig –
på ægte Johannittisk vis – om udvælgelsen, før verdens
grundvold blev lagt, af et Gudsfolk, hvis borgerskab er i himmelen,
og som er løskøbt fra jorden, udtaget blandt alle jordens folk, et
Gudsfolk kaldet til at regne med og leve i den usynlige, evige verden
som den, der bærer og opretholder den synlige verden, som blev skabt
! i begyndelsen" og engang når "enden" kommer, skal
forgå og give plads for "en ny himmel og en ny jord". Så
sandt dette er, og så rigtigt, ja, nødvendig det er for os ikke at
vige et hårsbred i troen på og forkyndelse af dette evighedsrige,
så forkert vil det være herudfra at benægte muligheden af et
Israelrige som afslutningen af den nuværende og indledning til en
kommende tidsalder. Ville man indvende, at vi savner enhver mulighed
for at forestille os en sådan tilværelsesform, i lige grad præget
og båret af jordisk timelighed og himmelsk evighed, må vi henvise
til, hvad Skriften – og dens troværdighed og urokkelighed er
forudsætningen for hele vor redegørelse – beretter om Jesu liv og
de 40 dage mellem opstandelsen og bortrykkelsen til himmelen. Dette
tidsrum var jo kendetegnet netop ved en sådan dobbelthed, idet det
samtidig var afslutningen af Hans jordiske og indledningen til Hans
himmelske liv, og henvisningen hertil bliver så meget mere
berettiget, som Tusindårsriget tidsmæssigt ligger mellem den første
opstandelse og den opstandelse, i hvilken alle skal opstå, og som
efterfølges af en endelig dom til frelse eller til fortabelse.
Lad det være sagt idf. og understreget – det
bliver det som bekendt kun sjældent i den kirkelige forkyndelse –
at Jesus har talt tydeligt både om de retfærdiges opstandelse eller
livets opstandelse og om dommens opstandelse. Luk. 14,14; Joh. 5, 29.
Det er tydeligvis denne første opstandelse – i grundsproget kaldet
"ud opstandelsen af døde" Paulus er villig til at
tilsidesætte alt for at nå Fil. 3, 11-14. At nå til dommens
opstandelse behøver sandelig ingen anstrengelse hverken fra hans
eller fra noget andet menneskes side. Og denne opstandelse til dom er
det jo netop, som i Åbenbaringsbogen uimodsigeligt og uden
anvendelse af nogen slags billedtale er henlagt til efter
Tusindårsriget 20, 5.6.12. Det er først, og kun, Åbenbaringsbogens
afsløring om Kristi genkomst til Tusindårsrigets oprettelse der
giver os mulighed for at knytte konkrete forestillinger til Skriftens
tale om at "Når Kristus ,vort liv, åbenbares, da skal også I
(vi) åbenbares med ham i herlighed" Kol. 3, 4. At "holder
vi ud skal vi også være konger med Ham " 2.Tim. 2, 12. At vi
er kaldet til at være Kristi medarvinger, såfremt vi lider med Ham
så vi også kan herliggøres med ham Rom. 8, 17. , at " de
hellige engang skal dømme verden" 1.Kor. 6, 2. At, "de
sagtmodige skal arve jorden" Mark. 5, 5.
Men lad os nu betragte Romerbrevet og Eferserbrevet.
Begges egentlige anledninger er, ganske som den øvrige
Apostelskrift, at forkynde frelsens evangelium. Men begge gør det
med en sådan tilknytning til Israel, at de fortjener en særlig
omtale. Kort udtrykt kan vi sige, at Romerbrevet på baggrund af
lovpagten med Israels folk , men så at sige bag om denne, søger ind
til og forklarer trospagten med den enkelte Israelit, Abraham nemlig,
og herudfra udvikler den nye pagts hemmelighed til personlig frelse.
Den hemmelighed, Efeserbrevet beskæftiger sig med, er derimod noget,
der hidtil har været skjult for alle tidligere slægter, også
Israel, men nu ved Helligånden er kommet til åbenbarelse, nemlig at
den Åndsfødte menighed som et mangfoldighedens Kristus-legeme er
sat ind i verden som et nyt Gudsfolk. Men, og herpå ligger den
afgørende vægt, så forskelligt end dette nye Gudsfolk er fra det
jordiske Israelsfolk, hører det dog i Guds frelsesplan uløseligt
sammen med dets folks udvælgelse. Denne udvælgelse er nemlig dels
en jordisk udvælgelse fra verdens grundlæggelse dels en himmelsk
udvælgelse før denne grund blev lagt. Den nye pagts Gudsfolk er et
Åndeligt evighedsfolk, der først nu er kommet til åbenbarelse, men
som spirekraftig kim har været skjult til stede i det gamle
historiske Israelsfolk en kim, der nu i Kristi verdensomfattende
forløserværk er kommet til udfoldelse i og med Ham som
"førstegrøden" af de hensovede. Dette nye navn for
Israels Messias (Kristus) er derfor fælles for Ham som menighedens
hoved og for menigheden som Hans legeme. Samhørigheden med det
historiske Israelsfolk er i Efeserbrevet 2, 20 udtrykt ved, at
menigheden af hedningerod er blevet "de helliges med borgere og
Guds husfæller" og endnu tydeligere 3, 6 ved , at "hedningerne
er medarvinger, medindlemmet i legemet og meddelagtige i
forjættelsen", den "frelsesplan, der fra evighed har
ligget gemt som en hemmelighed hos Gud alle tings Skaber" 3, 9.
Alt i alt kan vi sige, at Efeserbrevets forkyndelse, på linie med
Johannes-evangeliet, særlig lignelsen om vintræet og arbejderne,
fra først til sidst ligger på et sådant Åndsbestemt evighedsplan,
at der ikke med rette kan sluttes noget ud fra dets tavshed om et
kommende synligt Israelrige. Der tales jo heller ikke i dette brev,
så lidt som i Johannes-evangeliet, og Kristi genkomst som en
kommende historisk begivenhed; men herfra og til at slutte en
fornægtelse af denne genkomst ville jo da være ganske urimeligt. Vi
kan ikke forlade Efeserbrevet uden at gøre opmærksom på et forhold
der synes af interesse til belysning af "menighedens
hemmelighed"
I 5. Mos. 29, 29 hedder det: "De skjulte ting er
for Herren vor Gud men de åbenbare er for os og vore børn
evindelig, at vi må lære at handle efter denne lovs ord". Den
første sætning om "de skjulte ting" citeres ikke sjældent
blot som en advarsel mod Åndelig nyfigenhed. Men lad os se denne
udtalelse – nogen formaning er der egentlig ikke tale om – i den
sammenhæng, i hvilken den forekommer. Moses står ved afslutningen
af sit vældige livsværk og taler sit sidste ord til Israel. Han
kalder hele folket sammen og forholder dem på det aller alvorligste
det ansvar, som følger med den Guddommelige lovpagt på Sina. Bryder
folket denne hellige pagt, pådrager det sig Guds forbandelse, "og
derfor oprykkede Han dem fra deres land i vrede og harme og heftig
forbitrelse og slængte dem ud i et fremmed land" 29, 1-28. Kap.
29 slutter så med det ovenfor citerede v. 29; men umiddelbart
derefter kap. 30 forkynder Moses ligeså højlydt Guds trofasthed og
barmhjertighed mod Sit folk, når de af hele hjertet omvender sig og
søger tilbage til Ham: "Om så dine fordrevne befinder sig ved
himmelens ende, vil Herren din Gud samle dig sammen og hente dig
derfra. Og Herren din Gud vil føre dig ind i det land, dine fædre
havde i eje, og du skal få det i eje, og Han vil gøre dig endnu
lykkeligere og talrige end dine fædre" 30, 4-5. Så at sige
klemt inde mellem disse to kapitler i Israels historie – i dag
ligger de jo åbne for os i deres storslåede forunderlighed –
lyder så det mærkelige ord 29, 29 om de skjulte ting, som kun Gud
kender. Og så er det jeg spørger: Er det ikke både enkel og sund
fortolkning ved disse "skjulte ting" at tænke på den
"hemmelighed", der mange århundrede senere kom til
åbenbarelse ?
At menighedens tidsalder ligger mellem en forhærdelse
og en gentagelse af Israel – begge lige omfattende – fremgår jo
klart af Romerbrevet, der i Kap. 9-11 giver os det store
frelseshistoriske ud syn over Israel folk og den hedninge-kristne
menighed i deres indbyrdes forhold. "jeg vil nemlig ikke brødre,
at i skal være uvidende om denne hemmelighed !(for at i ikke skal
være kloge i egne tanker): at der er kommet forhærdelse over en del
af Israel, indtil hedningerne er gået fuldtalligt ind, og så skal
hele Israel frelses" Rom. 11, 25-26. Ingen kan med grund nægte
at dette passer som "the missing link" ind i hvad der
ovenfor er sagt om 5.Mos. 29-30. ,med ordene om "de skjulte
ting" som det dengang uforståelige bindeled mellem to
verdenshistoriske epoker i Israel folkets hellige historie.
Men af, endnu er kirken i det store og hele "klog
i egne tanker", når det drejer sig om på dette punkt at forstå
tidernes tegn. Adskilligt mere kunne siges om Romerbrevets syn på
Israels herlige fremtid. Lad mig nøjes med at minde om, " de jo
har fået Guds Ord betroet. Hvad da om nogle var utro ? Mon deres
utroskab vil kunne ophæve Guds trofasthed ? Nej, langt fra " 3,
1-3. – Ses der hen til udvælgelsen, er de elskede for fædrenes
skyld, thi nådegaverne og Sit kald fortryder Gud ikke" 11,
28-29 – "Når de (som hedning) blev hugget af det vilde
Oliventræ, som du af naturen hører til og imod naturens orden blev
indpodet i et ædelt Oliventræ, hvor meget snarere skal da ikke de
andre (jøderne), atter indpodes i deres eget Oliventræ, som de af
naturen hører til; 11, 24. – "Hvis deres forkastelse har
bragt verden forligelse, hvad vil så deres antagelse bringe (verden)
andet end liv af døde. Er førstegrøden (af Israel) hellig, så er
hele dejen (folket) det også " 11, 15-16. Og vil man så trods
alt endnu indvende, at Paulus kun taler om frelse for hele folket,
men ikke om er kommende synligt Israelrige, så er der – med alt
hvad ovenfor er sagt om Apostelskriften som helhed i mente – hertil
at sige, at når Jesu taler om de dengang endnu fremtidige ulykker
over Israels folk (husk 5. Mos. 29 !), da hedder det, at "Jerusalem
skal nedtrædes af hedninger, indtil hedningerne tider er til ende"
Luk. 21, 22-24. Sammenholder vi dette "indtil" med det
samme ord i Rom. 11, 25, og står det fast efter Jesu ord, at
Jerusalems "nedtrædelse" ophører med "hedningernes
tider", altså det tidsafsnit, i hvilket de "går ind"
(i Gudsriget), kan der dog vidst ikke være tvivl om, at disses
afslutning betyder Israelrigets genoprettelse, at de med andre ord
(husk 5.Mos. 29,29) er at betragte som en tidsbegrænset afbrydelse
af Israels hellige historie.
4.
Inden vi, afsluttende denne lille dokumentariske
undersøgelse, overvejer Profetierne i GT. Om et kommende
Israel-rige, skal der endnu siges lidt om spørgsmålet i lyset af
det Skrift , som afslutter og afrunder til et hele den samlede
Bibelske åbenbaring i GT. Som i NT., nemlig den "Jesu Kristi
Åbenbaring som Gud gav Ham, for at vise sine tjenere, hvad der skal
ske i hast". Når Bogen, trods denne enestående selvbetegnelse
( og den hertil nøje svarende alvorlige advarsel mod enten at læge
noget til eller trække noget fra, hvad der er nedskrevet i Bogen
kap.22, 18-19) bærer titlen "Joh. Åbenbaring", betyder
det en undervurdering af dens Profetier om fremtids-begivenheder, som
om disse Profetier skyldes Johannes som "forfatter"
pålignende måde som de øvrige apostoliske Skrifter, og det skønt
Bogen, ingen nogen enestående, udtrykkeligt siger, at Gud (altså
som Bogens direkte ophav og forfatter) sendte bud ved sin engel og
gav det til kende i billeder for Sin tjener Johannes" kap. 1, 1.
Hvad mennesker ned igennem kirkehistorien har ment om Bogens
oprindelse, burde hermed en gang for alle være sat ud af spillet,
derunder også hvad Luther har tillad sig at mene og sige om Bogen.
At den så, som den selv siger, fremstiller Gudsrigets fremtid og
sluttelige sejr i "billeder", som kræver stor varsomhed i
tydningen, er noget helt andet. Vi skal derfor i nedenstående
betragtninger holde os til de meste gennemskuelige af disse, dvs.
.dem, der har umiskendelig tilknytning til de forudgående Bibelske
Skrifter. At en sådan klar tilknytning findes, og at Bogen derfor,
som alt antydet, kan siges at afrunde hele den Bibelske Åbenbaring,
er ubestrideligt; dens Profetier svæver på ingen måde i luften som
noget i sig selv nyt, fremmedartet og uforståeligt. Vil man kalde
Bogen for "Lammets Bog", knyttes dens budskaber derved til
det centrale i evangelieforståelsen af N.T. Og står det efter dens
egne ord fast, at det alene er "Løven af Juda stamme, Davids
rodskud", som skal åbne den forseglede Bog er forudsætningen
for forståelsen af dens billeder lige så klart knyttet til G,T. Vil
man endelig, til understregning af det særligt karakteriser ved dens
Profetier, kalde den "trængslernes Bog", peger det i lige
grad tilbage på N.T. og G.T.
Et blik på de til teksten knyttede noter viser at et
meget stor antal (op mod 300) af de anførte Skriftsteder er hentede
fra G.T., og de anvendte billeder med direkte tilknytning til G.T.
kun foreløbig nævnes: Livets træ i Guds paradis 2,7. Livets Bog 3,
5. 20, 12. Guds tempel 3, 12. Guds trone 3, 21. Israels 12 Stammer 7,
4. De syv basuner 8, 2. Guldalteret 8, 3. Forgården i templet 11, 2.
Pagtsarken 11, 19. Og "dyrene" samt de forskellige
tidsangivelser kap. 11-13. Lad nu dette være, som det vil. Det i vor
forbindelse af gørende må være, om vi i endemålet for Bogens
Profetier, i den sejer for Gudsriget, som det hele peger frem imod,
finder begrundelse for håbet om en genoprettelse for Israelsriget.
Hvad det for os drejer sig om, må derfor være forståelsen at de
til den sidste af de syv basuner knyttede begivenheder, derunder
ganske særligt det i kap. 20 omhandlede "Tusindårsrige"
Vi skal i rækkefølge og hver for sig behandle flg. punkter:
- Riget består i, at Gud den Almægtige, "som var, og som er" (han er altså ikke mere "den som kommer"), nu har overtaget Sin store magt og tiltrådt Sit kongedømme Åb. 11,17. 19, 6. Hvilket får synligt udtryk i, at Johannes, "så himmelen åben" og Jesus kommende til syne for som "Kongernes konge og Herskernes Herre" at "slå folkeslagene, og Han skal vogte dem med jernspir" 19, 11. 15, 16..
- Et afgørende træk ved denne frydefulde magtovertagelse består i, at "lammets bryllup er kommet, og Hans brud har gjort sig rede" 19, 3.
- Alt dette stå i forbindelse med og følger efter en særlig vredens tid med "Krigen på Gud den Almægtiges store dag" og slaget ved Harmagedon, et, "jordskælv" af enestående omfang, begivenheder, der kulminerer i, at "en engel kom ned fra himmelen med nøglen til afgrunden i sin hånd; og han greb dragen, den gamle slange, der er Djævelen og Satan, og bandt ham for tusinde år og kastede ham i afgrunden og lukkede den over ham og satte sig for, så han ikke mere kunne forfølge folkesalgene, før de tusinde år var omme. Så skal han løses en liden tid, 11, 18 16, 14-18. 20, 1-3.
4. Der skal ske en "første opstandelse" af
døde og de som får del i den, skal som "Guds og Kristi
præster" være konger og udøve domsmagt sammen med Kristus i
tusinde år, 20, 4-6.
Når
de tusinde år er til ende, skal Satan løses en liden tid, og i et
desperat forsøg på at tilintetgøre Kristus-riget skal han samle
alle jordens folkeslag i utalte skarer. "Og de drog op over
landets højsletter og omringede de helliges lejer og den elskede
stad"; men Guds ild rammer dem fra himmelen og tilintetgør dem,
20, 3. 7-9.
- Først efter at alt dette er sket, hører vi i bogens afsluttende kapitler om "en ny himmel og en ny jord med et nyt Jerusalem", "bruden, Lammets hustru" 21, 1. 9, 10. Lad os nu kortelig betragte disse seks punkter, idet vi holder os for øje, at den almindelig kirkelige anskuelse hævder, at umiddelbart forud for nyskabelsen (6) er der ved Kristi genkomst kun tale om en dommedag i forbindelse med den nuværende undergang. Men lad os nu betragte disse punkter nærmere.
ad 1: Nu samler Gudsriget sig om forkyndelsen af
Kristi død på korset og Hans levendegørelse i Ånden. Ved
genkomsten overtager Han sin magt for som Kongernes Konge og
Herskernes Herre at "slå" folkeslagene og vogte dem med
"jernspir", alt sammen en tydelig, men hidtil u-oplevet
opfyldelse af det profetiske ord i Ps. 2 om et kommende herredømme
over jordens konger og fyrster over hedningefolk ud over "den
vide jord". Her er der tale om noget helt forskelligt fra den
Jesus, som engang, ridende på et æsel, holder Sit indtog til dom og
død i Jerusalem.
ad 2. 4. Når spørgsmålet bliver, hvem "Lammets
brud" er, vil en traditionsbundet kirkelig tankegang svare, at
det er den kristne menighed. Men det stemmer ikke med Skriften. I
Apostelskriften tales der intet om en sådan brud. Menigheden er
Kristi legeme, een Ånd og eet "kød" med Ham i et
fuldbyrdet samliv Ef. 5, 31.32. Menighedens "hemmelighed"
er først åbenbaret Paulus (for Paulus) efter Helligåndens komme på
pinsedag; den har været skjult for alle tider og slægter før den
dag. Når der mange steder i GT. Og enkelte steder i evangelierne
tales billedligt om brud og brudgom, bryllup og ægteskab havde
dennes "hemmelighed" for længst været åbenbaret. Hvor
der i evangelierne tales om brudesvendenes faste, når brudgommen
tages fra dem, og om kongesønnens bryllup Johs. 3, 29, vil det være
ganske unaturligt at forstå dette om Kristus og menigheden. Nej, det
er Israel, det drejer sig om "Din ægtemand er din Skaber, Hans
navn er Hærskarernes Herre, din genløser er Israels Hellige, Han
kaldes al jordens Gud. Som en hustru der sidder forladt med sorg i
sinde, har Herren forladt dig. En ungdomsviv, kan hun forstødes ?
Es. 54, 5-6.- "Velbehag kaldes du selv, og dit land kaldes
"hustru". Thi Herren har velbehag i dig, dit land skal
ægtes. Som ynglingen ægter en jomfru, så din bygmester dig, som
brudgom glædes ved brud, så din Gud ved dig." Es. 62, 4-5.-
"På hin dag... lader Jeg dem bo trygt. Jeg trolover Mig med dig
for evigt, Jeg trolover Mig med dig med retfærd og ret, med
miskundhed og barmhjertighed; Jeg trolover Mig med dig i troskab, og
du skal kende Herren." Hoseas 2, 18-20. Men siger
Åbenbaringsbogen selv noget til støtte for denne opfattelse ? Ja
her må vi henvise til kap.15 om "et andet tegn i himmelen,
stort og underfuldt", altså endnu mærkeligere end det i kap.
12 nævnte (det første) store tegn. Tegnet giver udtryk for en
skare, der, stående ved "et glarhav, isprængt med ild",
synger "Moses", Guds tjeners, sang og Lammets sang",
og vi får at vide, at det store og vidunderlige ved "tegnet"
er den Guds Almægtiges gerninger som "folkenes konge...ja, alle
folkene skal komme og tilbede for Dit åsyn" 15, 1-4. Da det
hedder om denne skare, at de er gået sejrende ud af "kampen med
dyret og dets billede og dets navns tal", er det givet, at
skaren er indetisk med dem, der tales om i kap. 20, 4 som deltagere i
den første opstandelse. At der her er tale om et frelst Israel, der
får del i Tusindårsriget, fremgår af flg.: a. De synger både
lovens og evangeliets sang, både sangen fra GT. Og fra NT., idet
Lammet er blevet erkendt og modtaget som Israels Messias og nu: b.
Lovprises som folkenes konge, hvilket stemmer ganske med Moses`sang;
5.Mos. 32,1.8.9.43 og med den vældige magt over jordens folk, der
følger med Israelsrigets genoprettelse (jfv., afsnit 5), en magt,
der står ifm. det "store og underfulde" ved Gudsrigets
oprettelse her på jorden i tilknytning til c. Den første
opstandelse, af Paulus betegnet som "liv af døde" Rom.
11,15, et udtryk, som man ikke sjældent kan se tolket netop som
ensbetydende med opstandelse, men ganske vidst ikke som sigtende til
en første opstandelse, men sat ifm. alles opstandelse, dommedag og
denne verdens undergang; et syn altså, der vender sig imod talen om
et kommende Israelrige her på jorden.
ad. 3.5. At djævelen "bindes" og gøres
magtesløs, så han i tusinde år er ude af stand til at "forføre
folkeslagene" 20, 4, stemmer såre vel med Profetien i GT. Om,
at Herren "på dette bjerg" Es. 2, 2-3. Vil borttage
"sløret, som tilslører alle folkene", og gøre et vældigt
gæstebud Es. 25, 6-7., der synes identisk med "Lammets
bryllup", så meget mere som vi har Jesu Profeti om en
"verdensgenfødelse, når Menneskesønnen sidder på Sin
herlighedstrone", og at det står ifm., at "I som har fulgt
Mig, skal sidde på 12 troner og dømme Israels 12 stammer" Mat.
19, 28. At dette bliver genopbyggelsen af "Davids falden hytte",
hvorfra den store velsignelse udgår over alle jordens folk Ap. Gr.
15,17. Er alt tidligere nævnt. Endelig bekræftelse på, at
Tusindårsriget har sit centrum i Israel med centrum i Jerusalem som
hovedstad får vi i Profetien om det vældige stormløb, der, når de
tusinde år er gået, skal rettes mod de helliges lejr og "den
elskede stad", hvorved kun kan forstås det jordiske Jerusalem,
jf. udtrykket "de drog op over landets højsletter" 20,
7-9. Det samme gælder navnene Gog og Magog Ezekiel 39. , ad.6.
Bliver talen sluttelig om "det ny Jerusalem", mærker vi
os, at det historiske navn er bevaret ind i evigheden, og ligeledes
navnene på de 12 stammer, skrevne over staden 12 porte som en hellig
"lysreklame", der påkalder folkeslagenes stadige
opmærksomhed som vidnesbyrd om Guds evighedspagt med det udvalgte
folk. Og som "de helliges lejr" tidligere er forenet med
"den elskede stad", således hører vi nu, at Lammets tolv
apostles navne findes på de grundsten, som bærer murene omkring den
hellige stad. Her er NT. Og GT: fuldkomment forenede til eet, og
Davidsstjernen lyser over staden 22,16.
5. Israelsrigets
genoprettelse:
Indvendingerne i denne sag hentes, som naturligt er,
i første række og væsentligt fra N.T. med dens forkyndelse af en
frelse, i hvilken vi som nyskabninger løskøbes fra jorden og
menneskerne og får et nyt himmelsk borgerskab med forventning om en
fuldkommen forløsning for Ånd, sjæl oh legeme i Jesu genkomst. For
så vidt kunne vi afslutte vor undersøgelse med det, som hidtil er
sagt. Dette går dog ikke an, al den stund spørgsmålet, der er til
drøftelse, d er i sig selv i første række drejer sig om den rette
forståelse af Profetierne i G.T. om det sluttelige mål for Guds
vilje og førelse med hans udvalgte folk.
Vi vil her (1) beskæftige os med den
dobbelttydighed, der præger disse. Dernæst vil vi (2) se på den
opfyldelse, Profetierne allerede har fået ved Jesu liv og død.
Endvidere skal vi (3) uden nærmere kommentar anføre nogle af de
tydeligst og mest uimodsigelige Profetier. Sluttelig skal der (4)
siges nogle ord om det nyoprettede Israelrige i lyset af
verdenssituationen i dag, lad det i al almindelighed være sagt, at
hvis man anvender en åndelig "fortolkning" af Profetierne
om det kommende herlighedsrige, kommer man i klar strid med den
kirkehistoriske virkelighed, ligesom det ikke ses rettere, end at det
er ganske tilsvarende "åndelighed", der af Paulus får
læst og påskrevet i meget skarpe ord ("æde om sig som
kræft"), hvor det drejer sig om en fornægtelse af opstandelsen
som en kommende historisk begivenhed 2.Tim. 2, 18. Tilfældet synes
at have stor lighed med kirkens fornægtelse af et kommende historisk
Israelrige.
- Dobbelttydigheden i det Profetisek ord i G.T. (som nåde) skyldes vel modsætninger, til tider meget stærke modsætninger, i synet på Israel; men de skyldes aldrig modsigelser – tværtimod. Dette særdeles karakteristiske forhold oplyses bedst ved nogle eksempler: Profeten Amos går strengt i rette med folket, men grunden er, at "kun eder kendes Jeg ved blandt alle jordens slægter, derfor vil jeg også på eder hjemsøge al eders brøde" 3, 2. – "Kom vi vil tilbage til Herren ! Han sønderrev, Han vil også læge; Han slog os, vil også forbinde" Hos. 6, 1. – "Erkend nu, at Jeg er Gud, uden anden Gud ved Min side, Jeg døder, Jeg gør levende; Jeg sårer, Jeg læger, og ingen kan frelse af Min hånd" 5. Mos. 32, 39.
- Den kristne kirke har lagt vægt på Guds straffedomme over Israel og har kunnet henvise til Apostelens ord om, at "vreden er kommet over dem fuldt ud" 1.Tess. 2, 16. Men man glemmer Profetens manende ord først til Israel, men siden til dets undertrykkere blandt hvilke den kristne kirke nærmest indtager førstepladsen: "Vågn op, vågn op, stå op, Jerusalem, som af Herrens hånd fik rakt Hans vredes bæger og tømte den berusende kalk til sidste dråbe ... så siger den Herre Herren din Gud, der strider for sit folk: Se, jeg tager den berusende kalk fra din hånd; aldrig mere skal du drikke Min vredes bæger, og jeg rækker det til dine plagere.; Es. 51, 17. 22-obs: ( Det er værd at mærke sig, at denne profeti efter almindelig opfattelse hidrører fra tiden efter hjemkomsten fra Babylon og altså har aktuel betydning ;Tyskland!). denne fremstilling, der tydelig tager sigte på "endens ti", stemmer ganske med nytestamentlig tankegang Rom. 11, 22-24. Efter kirkelig tankegang er det, med rette, forkasteligt at bygge på en lære på et Skriftord, som er revet ud af sin sammenhæng. Men når det gælder Israels fremtid, viger man ikke selv tilbage for en sådan overfladisk (entydig) tolkning af Profeterne i G.T. uden at lade sig advare af Jesu ord om deres urokkelighed. Visselig handler Es. 53 om den lidende Messias, og visselig fandt dette sin forunderlige opfyldelse i den korsfæstede Kristus. Men man overser, at dette kapitel har sin plads mellem kapitlerne 52 og 54, der begge med uimodsigelig tydelighed taler om en herlig genoprettelse af Israel efter lidelserne og forsmædelsens tid. I Guds frelsesplan for Israels historie hører disse to sider uløseligt sammen, som nat og dag hører sammen, og det kan aldrig blive forsvarlig eksegese at lade natsiden betegne Israels historie og forbeholde sig dagsiden for den kristne kirke, lade dom og straf gælde Israels folk, velsignelse og lykke en kristen kirke, der tilmed er gået i spidsen for undertrykkelse af dette folk, og hvis verdens-herredømme ikke på nogen måde har ført til den velsignelse, som er forjættet det genoprettede Israel. Den kristne kirke er kaldet til i Jesu efterfølgelse som den lidende Messias at forkynde og repræsentere Evighedsordet om riget, som ikke er af denne verden. Har kirken været lydig mod dette kald, har dens historie stået i lidelsen, i korsets tegn ? Og andet og mere er der ikke lovet dens Herre. Den herlighed, som har lyst over den lige fra dens fødsel på den første pinsedag har efter dens kald og sande natur aldrig kunnet være af "denne verden" hvis herre og fyrste er Satan. Når den har vovet sig ud herover, har den uvægerlig bragt "fremmed ild for Herrens åsyn". Israels historie har faktisk i højere grad end kirken stået i lidelsens og forsmædelsen tegn, og når dette folk indtil i dag har kunne fundet sin skæbne afbildet i Es. 53, er det visselig ikke den hele sandhed om dette vel nok det dybest gående og mest centrale Profetord i G.T. men totalt at afvise en sådan forståelse er uforsvarligt, når det efter Jesu ord står fast, at "frelsen kommer fra jøderne", at Israel allerede fra Abrahams udvælgelse højtideligt er proklameret som Guds redskab til velsignelse af "alle jordens slægter" 1.Mos. 12, 1-3. Tænker vi på det lille ord "derfor" i den ovenfor citerede Profeti hos Amos 3, 2 vil ingen kunne nægte, at vi i Israelsfolket enestående lidelse gennem årtusinder har et enestående udtryk for folkets udvælgelse og ikke et udtryk for dets forkastelse. Nuvel, dersom lidelsen har fået sin opfyldelse til fulde, hvorfor i al verden skulle så ikke herligheden få ganske tilsvarende opfyldelse ? Indtil nærmest ligegyldige detaljer er Profeterne om lidelserne gået i opfyldelse i Kristi Ypperstepræstelige gerning, man tænker blot på Ps. 22, 1-22, hvorfor skulle dog herligheds-profetierne i vers 28-33 ikke gå lige så bogstaveligt i opfyldelse, når Israelsriget genoprettes: "den vide jord skal mærke sig det og omvende sig til Herren, og alle folkenes slægter skal tilbede for Herrens åsyn; thi Herrens er riget. Han er folkenes hersker. De skal tilbede Ham alene, alle jordens mægtige, de skal bøje sig for Hans åsyn, alle, der nedsteg i støvet og ikke holdt deres sjæl i live. Han skal efterkommere tjene, om Herren skal der tales til slægten, der kommer: de skal forkynde et folk, der fødes. Hans retfærd. Thi Herren greb ind." Det er dette indgreb, verden venter på og endnu har tilgode. Det går langt ud over den nuværende tid, den vi også har skildret i denne pompøse salme v.23-27.
- Vi har under 2 allerede nævnt adskillelige klare Fremtidsprofetier. Lad mig da her nøjes med at anføre et par af de mest almene og derfor mest fundamentale. Og så må disse Skriftord tale for sig selv; evner de ikke dette, evner mine kommentarer visselig ikke at føre sagen klarere. Kun beder jeg læseren mærke sig de mange realistiske træk, der umuliggør en "åndelig" omtydning. Når Israel for sine synder skyld fordrives fra det forjættede land, men så ydmygede sig under Guds vældige hånd, lover Herren ved Moses Sit folk, at "om så dine forstødte befinder sig ved himmelens ende, vil Herren din Gud samle dig sammen og hente dig derfra... og føre dig ind i det land, dine fædre havde i eje, og Han vil gøre dig endnu lykkeligere end dine fædre" 5.Mos. 29, 4-5 "Hør Herrens Ord, I folk, forkynde på fjerne strande Han, som spreder Israel, samler det" Jem. 31, 10.- "det skal ske i de sidste dage, at Herrens huses bjerg, grundfæstet på bjergenes top, skal løfte sig op over højene. Did skal folkene strømme, og talrige folkeslag vandre: Kom lad os drage til Herrens bjerg, til Jakobs Guds hus. Han skal lære os Sine veje, så vi kan gå på Hans stier... Da dømmer han folkene imellem, skifter ret mellem talrige folkeslag; deres sværd skal de smede til plovjern, deres spyd til vingårdsknive. Folk skal ej løfte sværd mod folk, ej øve sig i våbenfærd mere... Da skal menneskets stolthed bøjes, mændenes hovmod ydmyges, og Herren alene være høj på hin dag" Es. 2,2-4.17 – om også bjerge viger, om også højene rokkes, Min kærlighed viger ej fra dig, Min fredspagt rokkes ikke, siger Herren, din forbarmer" Es. 54, 10. – "Se, dage skal komme, lyder det fra Herren, da byen (Jerusalem) skal opbygges for Herren fra Hanåelstårnet til hjørneporten, og videre skal målesnoren gå ... det skal aldrig mere oprykkes eller nedbrydes" Jerm. 31, 38.40. – "jeg vil hente dem fra folkene, samle jer fra alle lande og bringe jer til jeres land. Da stænker Jeg rent vand på jer ... renser jer for al jeres urenhed... Jeg giver jer et nyt hjerte, og en ny Ånd giver Jeg i jeres indre ... I skal bo i det land, Jeg gav jeres fædre, og i skal være Mit folk, og Jeg vil være jeres Gud" Ezek. 36, 24-28.
- Proklamationen af Medinat Israel den 14. Maj 1948 var en verdensbegivenhed. Den var det i sig selv ikke for intet havde Theodor Herzl hørt som sus af ørnevinger over sit hoved i 1896, da han arbejdede med sit epokegørende skrift "Der Judenstaat": Det var jo ikke jøden Herzl, men Israels Gud, der var ved at skrive historie. Efter 1900 års forsmædelig og lidelsesfyldt adspredelse ud over jorden hørte alle lydhøre blandt Herrens folk Schofarens gennemtrængende, manende toner, der kaldte til opbrud og samling. Vejen tilbage til fædrenes land, Abrahams, Isaks og Jakobs land, var endnu ikke banet. Men der var stødt i horn på Zion, og det gav genlyd ud over jorden, for GUD var med i det, der skete. Det viste de kommende dage, og det ser vi klart i dag, så mange som lever og ånder i Gudsordet fra Israels ældgamle historie: Et land er kommet til verden på èn dag ! Es. 66, 8. Thi det land er ikke noget land, før det bliver hjemsted og fædreland for det folk, Herren har svoret at ville give det til evig arv og eje. Men proklamationen var en verdensbegivenhed også i anden forstand, en verdensbegivenhed blandt en række verdens-begivenheder, på hvis baggrund det, der skete hin dag, får perspektiv og relief af enestående art. To verdenskrige, de første i menneskeslægtens historie, der med rette bærer dette navn, havde rystet verden og gjort den til een verden : Skellet mellem øst og vest var brudt ned, og ud over jorden vågnede de farvede folk til en ny national bevidsthed og rystede den hvide mands ene herredømme af sig. Den europæiske verdenskultur rystedes i sit inderste: Europas selvglade og selviske kulturspredning kendte sig stående overfor et truende lavineskred, og samtidig begyndte de vesterlandske kirkers vidtspændende missionsvirksomhed at opdage "lukkede døre", hvor de i et par århundreder var gået ind og ud som eneste forkynder af evangelie-budskabet til alle jordens folk. I 1946 havde et nyt "nationernes forbund" set lyset under svære fødselsveer. Tyskland lå knust efter et vanvittigt forsøg på at udrydde jødefolket fra jordens overflade. Få måneder efter staten Israels grundlæggelse startedes "Kirkernes Verdensråd" som et storstilet forsøg på at aftvætte århundreders kompromitterende splid og rivalisering, og i december samme år kom forkyndelsen af "Menneskerettighederne”, alles ligeret til livet og dets goder uden hensyn til race, religion eller kultur; forlængst var pionerer for "En Verden" – bevægelsen og for tilvejebringelsen af eet "verdenssprog" gået til kamp for deres ideer. Sandelig, verden er blevet een , med både godt og ondt. Samtidig med, at der alle vegne råbes på fred, rustes der med vanvittige omkostninger til krig, en krig så rystende og forfærdende, at selv besindige folk kan tale om et kommende menneskeslægts selvmord. Opfindelse på opfindelse sætter verden i forundring, men på samme gang i skræk for udnyttelsen af disse opfindelser i ødelæggelsens og massemordets tjeneste. Og midt i alt dette lige så faretruende som forjættende kaos oplever vi at se et lille folk, et Guds folk, til hvilket han for tid og evighed har knyttet Sit eget navn, kæmpe en heltemodig kamp for at genopbygge et land, som Gud har kaldet "Mit land", for i dette, endnu alt for lille, land at samle et folk under Davidsstjernes banner, i den ældgamle Menorah varetegn, den gyldne syvarmede lystestage, der engang smykkede og oplyste Guds bolig under ørkenvandringen mod det forjættede land, og som siden blev billedet på en kristen kirke, bestem til at blive verdens lys og jordens salt.
Sandelig vi lever i en tid, hvor der skrives
verdenshistorie! Zakarias 2
ref. Egon Ladegaard
Kristensen