Intensiv
res. Af Oskar Edin Indergaard. PETERS ANDET BREV:
Dette
brev er skrevet af apostlen Peter til de samme mennesker som han
skrev sit første brev. Det var skrevet til de udvalgte og troende
jøder som var spredt rundt i Lille-Asien. 1.Pet.1,1. - "Dette
er nu det andet brev jeg skriver til jer, i elskede, for atter ved
PÅMINDELSE at rense jeres rene sind (hu)" 2.Pet.3,1. Det er
skrevet mod slutningen af Peters liv. Det kan være skrevet så sent
som i år 66.
Peter
ville minde de messianske jøder om den messianske lære. Han havde
skrevet om det i sit første brev. Han havde undervist dem om den på
sine missionsrejser rundt omkring i Lille-Asien. Den
messianske jødedom er IKKE LIG med den paulinske lære. Den tog
sigte på at få omvendt jøderne og få oprettet Riget for Israel –
medens den paulinske lære tog sigte på at få oprettet det kristne
legeme, hvor jøder og hedninger er en enhed i Jesus Kristus.
Det
er vigtigt af vi forstår dette, at indholdet i de messianske
Skrifter ikke er lig med de paulinske Skrifter, hvad der gælder den
specielle side ved dem. Hvad der gælder den generelle side, så har
de mange lighedstræk. Som flg.:
- Jesu forsoning.
- Frelse ved tro.
- Nådens afgørende betydning for frelsen.
Der
er også mange forskelle mellem disse to jødiske lærer. Disse
forskelle er:
- Medens den messianske jødedom var knyttet til profeterne og deres udsagn,
- Så var den paulinske lære knyttet til hemmeligheder og Guds nåde.
"Jeg
mener: Kristus er blevet tjener for de omskårne (jøderne) for Guds
sandruheds skyld for at STADFÆSTE LØFTERNE til fædrene, men
hedningerne skal prise Gud for hans MISKUNDHED (NÅDE), som skrevet
er: derfor vil jeg prise dig blandt hedninger og lovsynger dit navn.
Rom.15.8-9. Medens den messianske jødedom var knyttet til
overholdelse af Jesu lære (bud), så var den paulinske lære en ren
nådes-forkyndelse. Medens den messianske lære var knyttet til to
retfærdighed (menneskets egen retfærdighed og Guds retfærdighed),
så var den paulinske lære bare knyttet til blot en type
retfærdighed, og det var Guds retfærdighed i Jesus Kristus. Medens
den messianske lære var knyttet til betingelser både angående
indgangen i Guds rige og vandringen for de troende, så var den
paulinske lære ikke knyttet til noget krav. Vi er frelst af nåde
ved tro – ikke af gerninger. Ef.1,8-9. Medens
den messianske jødedom var knyttet til vanddåben som en
forudsætning for frelsen, så hører vanddåben ikke med til det
paulinske system. (Paulus døbte også i begyndelsen af sin
virksomhed, men efterhånden forstod han at vanddåben hørte med til
det Gammeltestamentlige og det messianske system. Han tog
konsekvenserne af dette og sluttede med at døbe folk: 1.Kor.1,17.
Det
er af den allerstørste vigtighed at vi skiller mellem den messianske
jødedom og den paulinske kristendom. Disse to systemer bliver
blandet sammen i forkyndelsen og det fører til STOR FORVIRRING. Vi
forstår ikke vor egenart som medlemmer i Kristi krop, og vi forstår
heller ikke jødernes egenart som medlammer i Riget for Israel.
Kapitel
1:
- "Simon Peter, Jesu Kristi tjener og apostel – til dem som har fået SAMME DYRE TRO som vi, ved vor Guds og frelsers Jesus Kristi retfærdighed," v.1. Grundlaget for den messianske tro var Jesu forsoning på Golgata. Dette var et løfte til jøderne. Dette var ingen nyhed eller hemmelighed. Dette var forkyndt en række gange i Tanach (G.T.): Es.53,5. Grundlaget for den paulinske kristendom ligger også i Jesu forsoning. Vi (hedningerne) som før var langt borte – uden håb og Gud i verden, er kommet nær ved Jesu blod. Ef.2,12. 1.Johs.2,2. Ved siden af Guds retfærdighed, som er den frelsende retfærdighed, blev der også stillet krav i vandringen som troende jøde. De som ikke vandrede på en RET MÅDE i forhold til Jesu undervisning, fik ikke del i Guds rige: Mat.5,20. 2.) "Nåde og fred bliver jer mangfoldig tildel, idet i kender Gud og Jesus, vor Herre," v.2.. Der har været nåde at få i alle tidsaldrene. Det er en Guds gave til menneskerne, som ingen kan fortjene. Til trods for det, så er Guds nåde sat ind i forskellige sammenhænger op gennem frelseshistorien. I nogen tidsperioder blev der sat krav ,for at man kunne opnå Guds nåde. Det er tilfældet både med Sinai pagtens tidsperiode og med den messianske tidsperiode. I disse tilfælder taler vi om BETINGET NÅDE. Der er forskel på FORTJENT og BETINGET NÅDE. Der er ingen som har fortjent Guds nåde. Den får vi på grund af Guds grænseløse kærlighed til os mennesker på basis af Jesu frelsergerning. I den frie nådens tidsperiode er derimod nåden UBETINGET. Vor tro er baseret på tro og ikke på gerninger. Det var det nye i Paulus` undervisning, og dette kunne det store flertal af jøderne ikke forstå. De kunne ikke forstå at Gud ville forandre det mosaiske system. Således er det også i dag. Jøderne forstår Jesu undervisning, og mange jøder anerkender ham som en stor jødisk rabbiner. Paulus hans undervisning kan de derimod ikke forstå, og de betragte ham som en stor vranglærer. (Se mine bøger: Jødernes Konge, bind 4, kap.: Jødiske Bibel-forskeres syn på Jesus og Paulus og desuden: Kristendommens Jødiske Rødder. ,kap.: Jødiske vurderinger af Paulus.)
- "og derved har de givet os de STØRSTE og DYRESTE LØFTER, for at i ved dem skulle få del i guddommelig natur, idet i flyr bort fra fordærvelsen i verden, som kommer af lysten," v.4. Dette er de løfter som jøderne fik, og som angik Riget for Israel. disse løfter er nedskrevet i Tanach og i de messianske Skrifter i Tanach. De stadfæster det som er skrevet i Skrifterne, og de uddyber en del detaljer angående dette, men det nye kommer først ved Paulus. Den kristne menighed er ikke grundet på profetier og løfter, men på Guds nåde. Den kristne menighed og dens læremæssige indhold var ikke gjort kendt i Tanach.
Af
de messianske løfter kan vi nævne flg.:Løftet om en frelser, som
er Messias. Løftet om en konge som er Messias.
Løftet
om et freds-rige, som er Riget for Israel. Løftet om at det jødiske
folk skulle være et "kongerige af præster" i dette Rige,
2.Pet.2,9. Løftet om at hedningerne kunne få del i det messianske
rige, dersom de indgik i jødedommen og holdt Jesu lære: Mat.
28,20. (Dette er sagt efter Jesu forsoning på Golgata, så vi kan
ikke sige at Jesu ophævede
Loven
ved sin forsonergerning på Golgata. Han opfyldte den, og det er en
helt anden sag.
4.)
"for den som ikke har disse ting, han er blind, nærsynet, idet
han har glemt RENSELSE fra sine fordums synder, v.9. I den messianske
jødedom regner man med to typer renselse eller to typer
helliggørelse. Det er den helliggørelse som man har gå grund af
Jesu forsoning, og det er den helliggørelse som man får nåde til
at udføre i Jesus forsoning, og det er den helliggørelse som man
får nåde til at udføre i sit eget liv. Begge to var nødvendige
for at man skulle få del i frelsen. Dette kommer tydeligt frem i
Hebr.12,14, hvor der står: "Jag efter fred med alle og efter
helliggørelse, for UDEN HELLIGGØRELSE SKAL INGEN SE HERREN."
Dette kan vi ikke sige i indeværende tidsperiode. I vor tid må vi
sige at: UDEN RETFÆRDIGHED SKAL INGEN FÅ SE HERREN. (Dette betyder
ikke at vi skal leve som vi selv ønsker i vor tidsperiode, men det
betyder at gerningerne er lagt til side som betingelse for frelse.)
- "derfor brødre, læg vind på at gøre deres KALD og UDVÆLGELSE FAST, for når i GØR DISSE TING, da skal i ingenlunde snuble," v,10. Her kommer det tydeligt frem at disse udsagn ikke angår den kristne menighed. Vor udvælgelse og vort kald STÅR FAST I HIMMELEN i det som Jesu har gjort for os . Vor frelse er ikke afhængig af det som vi måtte gøre eller ikke gøre. Vi er sat ind i de himmelske ting og forhold i troen på Jesus Kristus. Ef.2,6. I den messianske jødedom derimod måtte jøderne vandre i de bud og forskrifter som Jesus lære til sagde. Dersom de ikke gjorde det, så stod de i færd med at falde ud af nåden. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 5, kap.: Jesu forkyndelse.) Der er fl grunde til at det var således:
For det første har enhver
tidshusholdning sine egne frelsesprincipper. I Rigets tid skal Jesu
styre både de troende og hedningerne ved hjælp af sin lov. Dette
bliver naturligvis forskellige lover. Hvad som gælder hedningerne
skal han styre dem med jernstav. Dette er Rigets lov. Salme 2,9.
Johs. Åb. 2,27. 12,5 og 19,15.
For det andet angik den messianske
jødedom Riget for Israel. I og med at Satan og de onde ånder skal
være fængslet i afgrunden i denne tidsperiode, så har menneskerne
større anledning til at efterleve Herrens bud. Der kræves en STØRRE
RETFÆRDIGHED i Rigets forkyndelse.
For det tredie skal der blive et
retfærdigt styre i Rigets tid. Dette tilsiger også at der kræves
en større retfærdighed i Rigets tid fra menneskernes side.
- "for PÅ DENNE MÅDE skal der rigelig gives jer indgang i vor Herre og Frelser Jesu Kristi TIDSALDERLIGE RIGE", v.11. Dersom jøderne kom til tro på Jesus og fulgte hans bud, så kunne de være sikre på at få arve det Tidsalderlige Rige, som er det samme som Riget for Israel. Det var det rige som profeterne havde profeteret om gennem hele Tanach, og som døberen Johannes og Jesus havde sagt at DET VAR NÆR. Mat.3,2 og 4,17. Dette udtryk betyder at DET VAR KOMMET. Når Jesus kom var kongen i Riget etableret. Efter Jesu død og opstandelse kom dette Rige endda mere tydeligt frem. Efter at Den Hellige Ånd kom på pinsefestens dag kom dette Rige endda mere tydeligt til syne. Ved apostlenes virksomhed og forkyndelse kunne dette Rige være blevet etableret i verden med udgangspunkt i Jerusalem og Israel.
I den hebraiske tankegang er Guds
rige ikke noget statisk, men det er noget som udvikler sig hele
tiden. Det er aktivt. Det er i aktion hele tiden. Guds rige kan gå
frem, og det kan gå tilbage.Det behøver heller ikke at være
forbundet med grænser, men det kan være i det. Der hvor Guds kraft
går frem, og der hvor mennesker bliver vundet for Guds sag, der er
Guds rige. Rabbinerne sagde til jøderne: "jeres sønner så dit
kongedømme når du delte det Røde Hav foran Moses."
Det græske ord
som bliver oversat med "at komme nær", er "engiken".
Det betyder "at være i færd med at komme" eller "at
snart være til stede". På hebraisk derimod betyder det græske
udtryk "at være nær" det samme som "at være til
stede". Dersom vi oversætter verbet "engiken" tilbage
til hebraisk, bruger vi verbet "karav", som betyder "at
være til stede". (Se
David Bivin og Roy Blizzard Jr. Bok: Understandig the Difficult Words
of Jesus, s.62-65. Dette
forhold som vi har beskrevet ovenfor, må ikke få os til at tro at
Guds rige bare er et generelt rige. Det er også et historisk og et
eskatalogisk Rige. Det begyndte med Johannes døberen og fortsatte
med Jesus og apostlenes forkyndelse. Ved Paulus` forkyndelse får vi
den hemmelige side ved Guds rige, som ikke var åbenbaret i Tanach.
Ved Jesu genkomst får vi en FORTSÆTTELSE af Guds rige I BETYDNINGEN
Riget for Israel. Han vil udvikle det til at gælde hele verden. På
slutningen af 1000 års rigets tidsperiode vil vi få et oprør mod
dette Rige. Jesus vil slå dette oprør ned, og Guds rige vil efter
dette overgå til "en ny himmel og en ny jord".
Jeg vil citere fra David Words of
Jesus, s.86-87: "Jesus underviser igen sine disciple om Himlenes
Rige, hans bevægelse. Det begyndte da Jesus udtog sine 12 disciple
gennem Johannes aktive tjeneste, "i døberen Johannes hans
dage". Siden den gang har Himlenes Rige brudt frem (fra
jødedommen, min kommentar). Læg mærke til at dette er et videre
bevis på at Kongedømmet ikke er fremtidig. (Jeg er uenig i denne
sætning. Himlenes Rige var kommet og det skal komme.) Kongedømmet
er noget som har eksisteret siden døberen Johannes` dage."
Mange teologer har forstået Guds
rige derhen at det bare er et åndeligt og et himmelsk rige, men det
er ikke rigtig. Det skal også blive et fremtidig Rige med Jesus som
konge.
Apostlene forkyndte dette Rige og
fortsatte Jesu undervisning, Dette blev kaldt for "apostlenes
lære". "Og de holdt fast ved apostlenes lære og ved
samfundet, og ved brøds brydelsen og ved bønnerne (Det var bønnerne
i templet og den bøn (Fader vor), som Jesus havde lært dem."
Ap.Gr.2,42. Fader våret er en jødiske bøn og skal ikke uden videre
bedes i dag. Den angår jøderne, endetiden og Riget for Israel. (Se
mine kommentarer om dette i resume af Lukas evangelium, kap.11.)
Når det gælder det græske ord
"aion", så skal det ikke oversættes med "evig",
men med "tidsalderlige" eller "det som hører
tidsalderen til." (Se mine bøger om dette.) Himlenes Rige er
ikke det samme som Guds rige i himmelen, men det er et Rige på denne
jord med udgangpungt i Jerusalem og Israel. Det angik både den
første begyndelse i Israel, og det angår den kommende tidsalder, og
det er det samme som Riget for Israel eller 1000 års-riget, som
teologerne og mange forkyndere har store problemer med at se og
forkynde. Dette kalder vi for "erstatningsteologi", og den
har ikke sin basis i Bibelen, men derimod i græsk filosofi og i
græsk dualisme (tosidighed). Den fremstillede Guds rige blot som et
hinsidigt rige – som et Rige i himmelen og ikke som et rige på
jorden.
I den hebraiske tankegang derimod
er Guds rige et jordisk og historisk Rige. Senere går det over til
at være et himmelsk rige, hvor selve himmelen (det nye Jerusalem)
kommer ned på den nye jord. Vi ser at i begge tilfællerne så er
det JORDEN som er i centrum. Den som kom til tro på Jesus og holdt
hans bud, skulle være SIKRE på at få indgang i Guds Rige og gøre
sin udvælgelse fast. Vedkommende skulle ikke bare få indgang i Guds
Rige, men han skulle få "rigelig indgang." Her er det
kaldt for "Jesu Kristi tidsalderlige Rige."
- "For det var ikke kløgtige udtænkte tanker vi fulgte da vi kundgjorde jer (jøderne) vor Herre Jesu Kristi magt og GENKOMST, men vi havde været øjenvidne til hans storhed, v.16.
Peter var den første apostel som
annoncerede Jesu genkomst. Den var baseret på det forhold at jøderne
måtte angre deres synder og omvende sig fra deres synder. Dette
indebar endvidere at de måtte tage vanddåben, holde Jesu bud og
komme til tro på Jesus. Peter sagde flg. om dette: Ap. Gr.3,19-21.
- "Og dets fastre har vi det PROFETISKE ORD, som i gør vel i at agte på som et lys skinner på et mørkt sted (verden), indtil dagen lyser frem (Jesu genkomst) og morgenstjernen går op i jeres hjerter (jødernes omvendelse), idet i først og fremmest ved at ikke noget PROFETORD i Skriften er givet til egen tydning, for aldrig er noget PROFETORD fremkommet ved et menneskes vilje, men de hellige Guds mænd talte drevet af Den Hellige Ånd," v.19-21.
I studiet af Guds Ord må vi
skille mellem det profetiske ord, som blev udtalt af profeterne i
Tanach, og de hemmeligheder som blev udtalt af Paulus , og som angår
den kristne menighed. Dette er TO FORSKELLIGE LINIER i
frelse-historien. Det profetiske ord angår Israel og dets plads og
opgaver i frelseshistorien – medens Paulus` hans hemmeligheder
angår den kristne menighed. Vi finder IKKE de paulinske
hemmeligheder i de messianske Skrifter i N.T. I Paulus` Skrifter
derimod kan vi finde en del af det profetisk indhold. Eksempler på
dette kan være: Det forhold at jøderne ikke tog imod deres Messias.
Hedningerne derimod tog imod. Det forhold at jøderne vil gå ind i
et stort frafald i endens tid: 2.Tess.2. Dette er bare YDRE RAMMER
for den paulinske lære. Selve indholdet blev først gjort kendt
gennem Paulus.
Kapitel 2:
- "og der opstod også falske profeter blandt folket., ligesom der også blandt jer SKAL KOMME FALSKE PROFETER, som skal indsnige vranglære, som leder til fortabelse, idet de endog NÆGTER DEN HERRE SOM KØBTE DEM og fører over sig en BRAT FORTABELSE. Og MANGE skal følge dem i deres skamløshed, og for deres skynd skal sandhedens vej blive spottet," v.1-2.
Disse to vers angår først og
fremmest det som skal ske i endetiden. De falske profeter vil komme
til at fornægte JESU FORSONING. Ved sin forsonergerning købte Jesus
alle menneskene tilbage til Gud. Betalingen for det var hans liv og
blod.
Disse vers peger på det
samarbejde som der vil blive mellem Antikrist og jøderne i endens
tid. De skal ifølge. Daniel 9,27 indgå en 7 årig aftale om
samarbejde og opbygning af jødernes tempel. Antikrist skal
imidlertid bryde denne aftale efter 3,5 år. Han skal da sætte sig i
Guds tempel som er genopbygget og kræve guddommelig
tilbedelse.2.Tess.2,3-4. Dette vil udløse et oprør mod antikrist
fra jødernes side. Dette vil også indlede den store trængsel. De
falske profeter på denne tid er de samme som Johannes kalder for
"antikrister". De er gået ud fra den jødiske forsamling,
men de tilhører ikke de troende jøder. Der er specielt 4 ting som
de benægter, og det er:
At Jesus ikke er Messias. At Jesus
ikke er kommet første gang. "Mine børn: det er den sidste
time, og som i har hørt at Antikrist Kommer, så er der også nu
kommet MANGE ANTIKRISTER. Deraf skønner vi at det er den sidste
time. De er udgået fra os, men de var ikke af os, for havde de
været af os, så var de blevet hos os, men det skal blive åbenbaret
at de ikke er af os. " 1.Joh.2,18-19."På dette skal i
kende Guds Ånd: Hver Ånd som bekender at Jesus er Kristus
(Messias), kommet i kød, er af Gud og hver ånd som ikke bekender
at Jesus er Kristus (Messias), kommet i kød, er ikke af Gud , og
dette er Antikristen ånd, som i har hørt kommer, og den er allerede
nu i verden." 1.Johs.4,2-3. At Jesus ikke er forsoneren mellem
Gud og jøderne. 2. Pet.2,1. At Jesus ikke ville komme tilbage. 2.
Pet.3,4.
- "og af havesyge skal de (de falske profeter) med opdigtede ord udnytte jer (jøderne) til deres vinding. Men DOM er over DEM fra gammel tid er ikke ørkesløs, og deres fortabelse sover ikke, v.3. Der er mange af jøderne som skal følge efter Antikrist og de falske profeter,, men de skal dømmes alle sammen Det fortæller Johs. Åben., om. (Se mine bøger: Jesu Genkomst, bind 2 og 3, som er en gennemgang
Af Johannes Åbenbaring.
- Gud sparer hverken engle eller mennesker som synder. Der vil komme en dom over alle som gør oprør mod Guds planer. Alt dette er forbilleder for de retfærdige, v.4-6.
- De retfærdige vil Gud imidlertid UD FRI af deres trængsler, v.7-8.
- "så sandt Herren ved at UDFRI de gudfrygtige af fristelser, men holde de uretfærdige i VARETÆGT TIL DOMMENS DAG, v.9.
Gud
vil både udfri den kristne forsamling og jøderne, men han vil udfri
dem på forskellige tidspunkter og på Forskellige måder. Den
kristne menighed vil han tage med sig ved BORTRYKKELSEN før
trængselstiden. Den Messianske
menighed vil han udfri ved at han bevarer deler af den gennem hele
trængselstiden. Vi har mange Skrift ord som viser at dette er
rigtig. Vi skal referer to af disse:
- Det første angår den kristne menighed,
- Og det andet angår den messianske forsamling. "og vente på hans Søn fra himlene, som han opvakte fra de døde, Jesus, han som frier os fra (gr.apo) den kommende vrede." 1.Tess.1,10 (præposition "apo" betyder "fra". Det betyder at menigheden ikke skal ind i trængselstiden. Den skal blive bevaret fra den.) "Fordi du (den messianske menighed i Sardes) har taget vare på mit ord om tålmodighed, vil jeg fri dig ud fra (græsk.ek) den prøvelsens stund, som skal komme over hele jorderige, for at prøve dem som bor på jorden." Joh. Åb.3,10 . (præpositionen) "ek" betyder "ud fra". Dette giver til kende at denne menighed skal IND I trængselstiden, men den skal blive bevaret I DEN.Dommen og frelsen over menneskerne forgår i forskellige faser. Vi kan ikke behandle dette her, for det er et stort
Der
er flg. faser i Guds dom:
Alle
vantro mennesker skal holdes indestængt i dødsriget til dommens
dag. – Det vil ske efter 1000 års-riget. Gud dømte alle mennesker
og al synd på Golgata i Jesu forsoning. Den som kommer til tro på
Jesus, vil blive frelst. Den som ikke tror, får ikke del i frelsen,
men går fortabt. Han dømmer de
vantro i trængselstiden til at være inderstrengt i dødsriget til
dommens dag efter 1000 års-riget. Han
rykker den kristne menighed op til sig før den antikristelige
trængsel. Ifm. Jesu genkomst opstår alle frelste mennesker fra Adam
og indtil den tid. De får del i Riget for Israel, som frelste
mennesker på jorden.
Efter
at Rigets tid er forbi, bliver alle de u-frelste mennesker dømt. De
har haft deres ophold i dødsriget, og vil blive dømt i forhold til
deres gerninger. Alle de som har del i DOMMENS OPSTANDELSE, bliver
dømt til fortabelse, for de bliver dømt på grundlag af deres
gerninger. De har ingen tro på Jesus. Det er dommen 2.Pet.2,9
omhandler. "Og jeg så de døde, små og store, stå for Gud, og
bøger blev åbnet, og en anden bog blev åbnet, som er Livets bog,
og de døde blev dømt efter det som var skrevet i bøgerne, EFTER
SINE GERNINGER," Johs. Åb. 20,12.
14.)
Det som kendetegner disse mennesker er følgende: De udøver
seksuelle synder De foragter Guds ordninger De spotter de åndelige
realiteter, som de ikke har kendskab til, v.10. De skal forgå i
deres synder, v.12. De skal få syndens løn, som er døden. De lever
i materiel overflod, v.13. De har
øjne som er fulde AF SKØGEN. Skøgen er her den store skøge, som
er skildret i Johs. Åb. 17. Det er en samling af de kristelige
religioner og filosofiske systemer i verden. Centrum i den store
skøge er Den Romersk Katolske kirke. (Se min bog: Jesu Genkomst,
bind 3, hvor jeg skriver meget om dette.)
De
lokker ubefæstede sjæler til at synde. De har hjerte som er opøvet
i at eje ting (egoisme) Det er de samme mennesker Jakob skildrer i
sit brev, kap.5,1-6 (Se oversigt over Jakobs brev. De har forladt den
rigtige vej, som er troen på Jesus. De er som Biliam, som elskede
uretfærdighedens løn, v.15. De er som brønde uden vand (åndelig
indhold). De er som skyer der drives af vinden. De ved ikke hvor den
bærer hen Mørkets nat (fortabelsen) er rede for dem, v.17. De
lokker de nyfrelste til deres egen seksuelle handlinger, v.18. De
lover dem frihed, men det at leve i synd er den største ufrihed. Den
som gør synd er syndens træl, v.19.
- De af jøderne som engang har kendt Kristus og falder fra troen, er i en fortvivlet åndelig citation. De kan ikke længere komme tilbage til Gud og få syndernes forladelse. Dette er den "TIDSALDERLIGE SYND", SOM BÅDE EVANGELISTEN Mattæus og Hebræerbrevets forfatter omtaler. Dette er selve det jødiske folks SVIG mod Jesus fra Nazaret, som er jødernes Messias. (Dette har ingen ting med vor tidsalder at gøre.) "Derfor siger jeg jer: Hver synd og bespottelse skal blive menneskerne forladt, men bespottelse mod Ånden skal ikke blive forladt." Mat.12,31. "For det er umuligt at de som en gang er blevet oplyst og har smagt den himmelske gave og fået del i Den Hellige Ånd og har smagt Guds gode og den kommende tidsalders (Rigets) kræfter, og så falder fra, atter kan fornys til omvendelse, da de på ny korsfæstede Guds Søn for sig og gør ham til spot." Hebe.6,4-6 og 10,26-31.
Kapitel 3:
- Dette er nu det andet brev jeg skriver til jer, i elskede, for atter ved PÅMINDELSE at vække deres rene hu (sind), til at MINDES de ord som forud er talt at de hellige PROFETER, og HERRENS og FRELSERENS BUD, som deres APSOTELER har fortalt, og det er:
I de jødiske Skrifter er
profeterne og de 12 apostle ligestillet. Det betyder at apostlene
videreførte det budskab, som profeterne havde før dem. Dette betød
at de 12 apostle havde et budskab som var lig med det som profeterne
i Tanach havde. Dette er den PROFETISKE LINIE i Skriften. I de
jødiske Skrifter er profeternes navne nævnt FORAN apostlenes navne.
Peter ville MINDE jøderne om både hvad profeterne, Jesus selv og
apostlene havde sagt til dem. Her kommer bl.a. Jesu undervisning ind
om de 30 bud som han lagde til grund for dem som ville arve Riget for
Israel. Ordet "bud" står her for Jesu lære. (se min bog:
kristendommens Jødiske Rødder, kap.: Jesu første forkyndelse.)
Når det gælder den kristne
menigheds åndelige indhold, så er den ikke bygget op på
profeternes og apostlenes grundvold, men den er bygget op på de
paulinske hemmeligheder. I hans Skrifter er apostlene nævnt foran
profeterne. "I er bygget op på apostlenes og profeternes
grundvold, medens hjørnestenen er Jesus Kristus selv," Ef.2,20.
(dette angår apostlene og profeterne i de paulinske forsamlinger.
Det har ingen ting med de Gammeltestamentlige profeter eller de 12
apostle at gøre. Vi gør vel i at agte på denne forskel.) "hvoraf
i, når i læser det, kan kende min indsigt i KRISTI HEMMELIGHED, som
i de forrige generationer ikke er blevet kundgjort for menneskernes
børn således som den nu er blevet åbenbaret for hans hellige
apostle og profeter i Ånden." Ef.3,4-5.
Dette betyder at det ikke bare er
et ENKELT ORD som kan vise os om et Skrift hører med til den
messianske forkyndelse eller om det hører med til den paulinske
forkyndelse RÆKKEFØLGE AF ORD kan vise os dette.
- "Idet i først og fremmest ved dette at i DE SIDSTE DAGER skal der komme spottere med spot, som farer frem efter deres egne lyster, og siger: Hvor er løftet om HANS GENKOMST ? for fra den tid fædrene sov ind ved bliver jo alle ting som de var fra skabningens begyndelse,"v.3-4.
Hvad som gælder begrebet "de
sidste dage", så er dette ikke det samme for den messianske
forsamling som for den kristne menighed. For den messianske
forsamling begyndte de sidste dage ved døberen Johannes og strækker
sig til Jesu genkomst til jøderne på slutningen af trængselstiden.
For den kristne menighed begyndte
"de sidste dage" ved Paulus` hans forkyndelse og strækker
sig til Jesu komme for den kristne menighed før trængselstiden på
7 år.
De antikristelige spottere vil
komme til at efterlyse Jesu genkomst og mene at der ikke er sket
noget nyt helt fra verdens begyndelse. De vil da trække den
konklution at Jesus ikke vil komme tilbage, men deres konklution er
baseret på ukorrekte forudsætninger. Der er sket mange ting fra
verdens begyndelse og frem til endetiden.
- "For de som påstår dette er blinde, for fra gammel tid var himler og en jord som var blevet til ud af vand og gennem vand ved Guds ord, og ved hvilke (ved vandet) gik den verden som da var , under i vandfloden," v.5-6. Her er der tale om to forskellige begivenheder, og det er: Skabelsen af himlene og den jord, som vi har nu. De blev til ud af vandet: 1.Mos.1,2. (Se min bog: Jesu Genkomst, bind 5, kap,: Den ødelagte himmel og jord.) Ødelæggelsen af denne verden på Noahs tid. Her er det bare jorden som blev ødelagt og ikke himlene.
- "Men de himle som er nu og jorden er ved det samme ord (Guds kategoriske imperativ, som er: "Bliv" eller "Bliv til" sparet til ilden, idet de opholdes indtil den dag da de ugudelige mennesker skal dømmes og gå fortabt," v.7.
Den
jord og de himle som er nu, skal bestå indtil Rigets periode er
afsluttet. Da skal vi få en "ny himmel og en Ny jord",
hvor retfærdigheden bor. Johs. Åb.21,1-3. "Men i må ikke være
blinde for dette ene, i elskede, at en dag er i Herrens øjne som
1000 år, og 1000 år som en dag,"v.8.
Dette
betyder ikke at en dag er det samme som 1000 år, men det betyder at
Herren er UDENOM TIDSSKEMAET. Det som er længe for os, er ikke tid
for ham. Herren kan opfylde løftet om Jesu genkomst i løbet af een
dag, og han kan bruge 1000 år på opfyldelsen. Gud går derimod ikke
udenom det tidsskema som han har sat op for os. Fra Jesu første
komme og til Jesu genkomst har han opsat et tidsskema på ca. 2000
år. Han kommer til at følge det.
"Herren
er ikke sen med løftet (om Jesu genkomst), således som nogen agter
det for sen-hed, men han er langmodig med jer (os) (jøderne), da han
ikke vil at nogen (af jøderne) skal fortabes, men at alle (jøderne)
skal komme til omvendelse," v.9.
Herren
er ikke sen med løftet om Jesu genkomst, men grunden til at han har
ventet er to si dig Han går ikke udenom sit eget tidsskema Han
ønsker at alle jøderne skal få høre budskabet om Jesu forsoning,
og blive frelst. (Gud ønsker også at hedningerne skal blive frelst,
men Peter skriver her til de messianske jøder.) "Men
Herrens dag (Jesu genkomst) skal komme som en TYV OM NATTEN, og da
skal himlene forgå med stort brag, og himmellegemerne (elementerne)
skal komme i brand og opløses, og jorden og tingene på den skal
brændes,"v.10. Jesu
genkomst skal komme uforvarende på jøderne – som en tyv om
natten. Dette udtryk "som en tyv om natten" bruges BLOT
ifm. Jesu genkomst og angår den messianske forsamling. Paulus brugte
det aldrig om den kristne menighed. : Luk.12,39-40. 1.Tess.5,2.
"Men
i brødre, (den kristne menighed) er ikke i mørket, så Herrens dag
skulle komme over jer som en tyv," 1.Tess.5,4. "Kom
derfor i hu hvorledes du (den messianske menighed i Laodikea) har
lært og hørt, og tag vare på det og omvend dig. Dersom du da ikke
våger, skal jeg komme over dig som en tyv, og du skal ikke vide hvad
stund jeg kommer over dig." Johs. Åb.3,3.
"Se
jeg kommer som en tyv. Salig er den som våger og tager vare på sine
klæder, så han ikke skal gå nøgen og de skal se hans skam."
Johs. Åb.16,15. Dette udtryk viser
også at Johannes Åbenbaring 2-3, ikke angår den kristne menighed.
Disse kapitler er en beskrivelse af de messianske menigheder i
Lille-Asien lige før Jesus kommer tilbage.. det er en vurdering
hvordan det står til med disse menigheder på det åndelige område,
og hvad de skal gøre for at omvende sig, således at de kan få del
i Riget for Israel. Johannes Åbenbaring fra kap. 1- 20,7 er en
beskrivelse af den messianske jødedom og endetiden på 7 år.
Her
har vi eksempel på at et udtryk, som består af flere ord, kan
bestemme om Skriftet tilhører den messianske jødedom, eller om det
tilhører den kristne menighed. Hvad som gælder de forskellige
betydninger af begrebet Herrens dag se min bog: Jesu Genkomst, bind
5, s.200-201. "Da nu alt dette
opløses, hvor må i da stræbe efter hellig færd og gudsfrygt, idet
i venter på og længes efter Guds dages komme (Jesu genkomst),
hvorved himlene skal opløses i ild og himmel legemerne (elementerne)
smelte i brand," v.11-12.
Disse
vers omtaler også Jesu genkomst. Her er den kaldt for "Guds
dages komme." Dette er ikke en beskrivelse af "den nye
himmel og den nye jord". 1000 års-riget skal også indledes med
en omfattende forandring af jorden og en del af himlene, men disse
skal ikke være så omfattende som når vi får "en ny himmel og
en ny jord". Det sidste bliver en lige så stor forandring som
skabelsen af denne verden. Johs. Åb, fra kap. 6-19,beskriver de
omfattende forandring som vor verden vil gennemgå i trængselstiden.
Hvad der gælder det græske verpe "speudo", som er blevet
oversat med "at fremskynde", så er dette ikke en ret
oversættelse. Verbet betyder "at haste", "ile",
skynde sig", "håbe på" og længes efter". Vi
kan ikke "fremskynde" Jesu genkomst, for Gud er bundet af
sit tidsskema.
"Men
vi venter efter hans løfte nye himle og en ny jord, hvor
retfærdigheden bor," v.13. Dette vers er derimod beskrivelse af
"den nye himmel og den nye jord", som vi skal få efter
1000 års-riget. I 1000 års-riget HERSKER retfærdigheden, men på
den nye jord BOR retfærdigheden i og med at Den Treenige Gud skal bo
der "Derfor elskede, da i venter på dette (Jesu genkomst og en
ny himmel og en ny jord), så læg vind på at blive fundet uplettede
og dadelfri for ham i fred (helliggørelsen) og agt på vor Herres
langmodighed for frelse (som en mulighed for at blive frelst),
v.13-14. Jøderne blev opfordret til at leve et helligt liv og
udnytte Herrens langmodighed, således at de kan blive frelst og få
del i Riget for Israel.
- "således som også vor ELSKEDE BRODER Paulus har skrevet til jer EFTER DEN VISDOM SOM ER HAM GIVET, ligesom i alle sine breve når han i dem taler om disse ting. I dem er der noget der er VANSKELIG AT SKØNNE, og som de ulærde og de ubefæstede fordrejer, som de også gør med de andre Skrifter (Dette kan være Skrifterne i Tanach, eller det kan være de messianske Skrifter), til deres egen undergang," v.15-16.
Paulus blev anerkendt som en
ELSKET BRODER, og hans Skrifter bliver anerkendt. Peter siger at hans
Skrifter består af "visdom som er ham givet" ikke engang
Peter forstod alt det som stod i brevene, for deres breve og deres
opgaver havde FORSKELLIGE SIGTEMÅL. Peters brev og Peters hans
forkyndelse tog sigte på at udtage den messianske forsamling, medens
Paulus i sine breve og Paulus` undervisning tog sigte på at udtage
den kristne menighed. Peter behøvede ikke at forstå alt det som
Paulus underviste om, for det var ikke hans opgave og ansvar.
At de u-lærte og ubefæstede (de
u-frelste som gik i den messianske menighed) ikke forstod Paulus`
undervisning, er ikke vanskeligt at forstå. De forstod heller ikke
Skrifterne i Tanach og de messianske Skrifter. De holdt fortsat på
judaismen, som hverken anerkender Peter eller Paulus. Den officielle
jødedom anerkendte heller ikke Jesus som jødernes Messias. Det gør
den heller ikke i dag. Dette er jødernes store problem. Han er givet
dem som et tegn som bliver modsagt, og som der er forskellige
meninger om. Når Peter sagde at Paulus havde skrevet til den
messianske forsamling "efter den visdom som er ham givet",
så er det klart at han ikke skrev om den kristne menigheds
hemmeligheder i dette brev, men han skrev om forsoningen i Jesus
Kristus og den nye pagt i Jesu blod. Han henviste også til de mange
løfter i Tanach om Messias som konge i Riget for Israel..
Det kan være nærliggende at tro
at der er Hebræerbrevet Peter her sigter til. Det er skrevet til den
messianske forsamling og peger i stor grad på Jesus som forsoneren,
den nye pagt i Jesu blod, som er en bedre pagt end den første pagt,
som er Sina-pagten, og om det messianske rige. Der er mange ting i
dette brev som tyder på at det kan være Paulus som har skrevet det,
men der er også en del ting som kan tyde på at det ikke er Paulus
som har skrevet det. (Se, resume over Hebræerbrevet.)
Da Peter skrev dette, kendte han
godt til hemmeligheder med den kristne menighed, men det var ikke
hans opgave at forkynde dem. Han forkyndte Riget for Israel og dets
læremæssige grundlag.
På apostel-mødet i Jerusalem i
49 (50) havde de blevet enige om at Peter og apostlene skulle gå til
de messianske forsamlinger af jøder "omskærelsens evangelium"
Gal.2,7-9. Paulus derimod skulle gå til de jødiske synagoger og til
hedningerne med sit NYE EVANGELIUM. Dette kaldte han for "mit
evangelium" 2.Tim.2,8.
Der var et GODT SAMARBEJDE mellem
disse to grupperinger, men vi kan ikke se af N.T. at de arbejdede
sammen. De kunne heller ikke gøre det, for den teologi som de
repræsenterede, var forskellig. Dette kommer tydelig til udtryk i
det som de skrev. Dette betyder at der eksisterede både messianske
forsamlinger og paulinske forsamlinger i de forskellige byer i
Lille-Asien. I Efesus f.eks. var der både en messiansk og en
paulinsk forsamling. Det var den forsamling som er omtalt i Joh.
Åb.2,1-7, og det var den forsamling som er omtalt i Ap. Gr.19,1-20.
Når dette brev blev skrevet, da
var nådetiden for jøderne endnu ikke slut. Dersom den havde været
det, var brevet ikke blevet skrevet. Nådetiden tog endelig sin
afslutning i året 70 med romernes ødelæggelse at det jødiske
tempel.
"Så når da i elskede, som
forud ved dette, tage jer i vare så i ikke skal blive revet med af
de ugudeliges FORVILDELSE (i trængselstiden) og falde ud af jeres
egen stand (position), men voks i NÅDE og KENDSKAB til vor Herre og
frelser Jesus Kristus. Ham være ære både nu og til tidsalderens
dag. Amen," v.17-18.
I endens tid skal der blive et
STORT FRAFALD af jøder. Mange jøder vil komme til at samarbejde med
Antikrist.. Det er denne "forvildelse" som Peter her
skriver om. Vi ved at det profetiske ord har den egenskab at det kan
fortælle os om det som skal ske. Vi ved med andre ord meget om det
som skal ske i fremtiden.
En af de bedste måder som både
jøderne og vi lever i vor tidsperiode, kan blive bevaret på er at
vokse i nåden og kendskabet til Jesus. Dette sker både ved
Bibel-læsning, bøn, samfundet med de troende og gennem den erfaring
vi gør som troende.
Til trods for at den messianske
jødedom stillede krav til jøderne i vandringen som troende, så
vidste Peter at det var nåden som frelste et menneske. Han
opfordrede den messianske forsamling at den måtte vokse i en stadig
bedre og dybere forståelse af Guds nåde. Det er nåden som frigør
os og giver frelsen. Den er aldrig fortjent, men den er en Guds gave