Vranglære,
syndsbekjennelsen og Israel.
Ingvald
Emil Seglem har i to artikler i ”Dagen” (den 2-04 og den 7-05)
hvor han indirekte beskylder meg for å være vranglærer og en falsk
apostel i det han henviser til to Skriftsteder (Jer.14,14 og Mat.24,4
og 24.), hvor det tales om vranglærere og falske apostler. Dette er
en stor usakelighet, og avisa ”Dagen” burde ikke ta inn slike
innlegg. I et leserinnlegg diskuterer vi saken og ikke personen. Jeg
kunne ikke tenke meg å kalle Seglem for vranglærer selv om jeg ikke
deler hans syn.
Det
er ikke Seglem som skal ha den endelige vurderingen av hvem som er
vranglærer eller ikke. Det skal han holde seg langt unna. Det er
Jesus som har fått denne oppgaven, for han er en Menneskesønn, og
han er prøvd i alt i likhet med oss- dog uten å ha synd.
(Hebr.4,15.)
En
behøver ikke å være vranglærer eller falsk apostel om en ikke har
den samme læren som den norske kirken eller de lutherske
organisasjonene på en del punkter. Det kan jo være en mulighet for
at det er disse, som har gal lære, og det har de også på en rekke
punkter. Jeg har liten tiltro til en kirke og ”kristne”
organisasjoner som hevder, at gjenfødelsen ligger i vanndåpen.
At
de forskjellige kirkesamfunn har forskjellige syn på en rekke
spørsmål, gjør ikke at vi uten videre kan stemple dette som
uttrykk for gal lære. Det er derimot HELT NATURLIG at de
forskjellige kirkesamfunn ser ulikt på en del spørsmål, for dersom
de ikke hadde gjort det, så hadde de ikke kunnet være et eget
kirkesamfunn. Det grunnlaget som kirkesamfunnene har er Bibelen og
tradisjonen. Bibelen er den samme, men tradisjonen vil være
forskjellig.
Hovedsaken
er ikke hva man mener, men at man er frelst.
At
en ser ulikt på en del spørsmål er helt naturlig, og en behøver
ikke å være vranglærer eller falsk profet om en ikke ser likt på
alle ting og forhold. Det er bare i teologien at vi slår hverandre i
hodet med slike karakteristika. Innenfor alle andre områder snakker
man om ”retninger” og ”skoler”.
En
kan heller ikke henvise til Skriften i mange spørsmål og si at den
gir oss en bestemt løsning på problemet, for Skriften må tolkes
både ut ifra hvilken tidsperiode den beskriver og til hvem det er
skrevet.
I
Seglems siste artikkel: ”Pass på at ingen fører dere vill”.
diskuterer han hva det vil si å profetere. Jeg er enig i det som han
skriver om dette emnet.
Seglem,
mener videre at det er for meget ”svartsyn” på bedehuset, og
takker Knut Lid for hans to artikler om kirkens syndsbekjennelse. Jeg
har også skrevet en artikkel nr.2 der jeg kommenterte en del av
Knut Lids vurderinger om dette emnet. Han stilte meg en del spørsmål
i sin siste artikkel og ønsket at vi kunne fortsette ”samtalen”
om syndsbekjennelsen. Det ville også jeg, men jeg fikk mitt innlegg
i retur fra ”Dagen”- noe som jeg er vant til.
”Dagen”
lot meg ikke fullføre denne diskusjonen om kirkens syndsbekjennelse,
og det til tross for at avisa har tatt inn flere leserinnlegg om
dette emnet, etter at jeg skrev mitt siste innlegg om dette. Dette
mener jeg ikke er ”fair play”. Dette gir da det inntrykket
ovenfor leserne at jeg ikke er i stand til å svare på de
spørsmålene, som kommer, og at jeg trekker meg fra diskusjonen.
Jeg
vil bare si kort om syndsbekjennelsen: Vi skal ikke grave oss ned i
synden, men vi skal grave oss ned i nåden. Den som tror, er
rettferdiggjort fra synden. (Rom.6,7.)
Seglem
skriver videre i sitt siste leserinnlegg: ”Er du, Indergaard,
nærmere Dagen enn meg i ditt syn på Israel? Det lurer jeg på.”
Her må Seglem ”ha sovet i timen”, for jeg refererte ikke til
ditt syn på Israel i forhold til Dagen, men jeg refererte til det
synet som Rolf G.Heitmann i Den Norske Israelsmisjonen gav uttrykk
for i sin artikkel: Israel, løftene og Isralesmisjonen. i Dagen av
den 9-03.
Jeg
skrev et meget godt motinnlegg mot Heitmanns artikkelen, men det ble
heller ikke tatt inn i ”Dagen”. Det er heller ikke sikkert at
dette leserinnlegget kommer inn. Tiden vil vise det. (Se min
internettside: home.no/oeindergaard, hvor jeg legger ut alle mine
artikler.)
Jeg
er enig med Seglem at det er viktig med debatt. Det vil skjerpe både
den som debatterer og leseren, som skal vurder det som blir skrevet.
En kristen skal ikke være avhengig av det som andre mener og
skriver, men han skal være avhengig av det som Bibelen sier om de
forskjellige problemstillinger. For at det skal kunne skje, må vi
kjenne til hva som står i Bibelen. Når mange kristne er imot debatt
i avisene om bibelske emner, så har det blant annet sammenheng med
at de har liten Bibel-kunnskap. En kristen skal la seg fylle av
Bibelens innhold og ikke av det som hører denne verden til. Bibelen,
Jesu forsoning og troen er det fundamentet som vi bygger vårt liv
på.
Tingvoll
den 8-5-07. Oskar Edin Indergaard.
Vranglære,
syndbekjennelsen og Israel
Ingvald
E. Seglem hadde et merkelig leserinnlegg I ”Dagen den 2-04-07. Det
hadde tittelen: ”Syndsbekjennelsen og Israel”. Jeg siterer det
første avsnittet i hans innlegg: ”Takk til Knut Lid og Rolf
G.Heitmann for at disse satte Oskar Edin Indergaards forståelse av
syndsbekjennelsen under lupen. Indergaard har skrevet mange bøker og
profetert om Midtøsten. Vi ser i ettertid at han tok feil på flere
områder: ”Jeg har ikke sendt dem og ikke gitt dem befaling og ikke
talt til dem.” (Jer.14,14.) Men Indergaard har mange tilhengere-
det er bra at Dagen belyser teoriene, og at vi derfor lett kan velge.
Dagen er unik i så måte.”
Her
blander Seglem sammen to forskjellige saker. Den ene gjaldt mitt syn
på syndsbekjennelsen i Den Norske Kirken. Det var denne saken Knut
Lid tok opp. Han var uenig i mine synspunkter. (Se artiklene: Kirkens
syndsbekjennelse er ikke korrekt. Del 1 og Del 2.)
Den
andre saken gjaldt Den Norske Israelsmisjonens syn på landløftet.
Rolf G.Heitmann har ikke ”gått i rette med meg” angående mitt
syn på syndsbekjennelsen. Det, som vi diskuterte, var hvordan man
skulle forstå landløftet i Bibelen, og hvorvidt opprettelsen av
staten Israel i 1948 var en oppfyllelse av det profetiske ordet eller
ikke. I disse spørsmålene har Heitmann og Den Norske
Israelsmisjonens sentrale ledelse et vagt og u-bibelsk syn. Jeg vil
tro at det synet, som jeg står for, stort sett vil falle sammen med
det synet som avisa ”Dagen” har, så her kan ikke Seglem bruke
avisa ”Dagens” syn som en motsetning til mine synspunkter. (Jeg
har for øvrig skrevet et motinnlegg til Heitmann: ”Svar til Rolf
G. Heitmann.” Det ble ikke tatt inn i ”Dagen”. (Se artikkelen:
”Svar til Rolf G. Heitmann.”)
(Seglem
og Knut Lid har skrevet to nye artikler mot mine synspunkter med
titlene: ”Pass på at ingen fører dere vill” og ”Rettferdggjort
synder”. Jeg har også skrevet to nye motinnlegg til både Seglems
og Knut Lids nye artikler, men disse er heller ikke tatt inn i
”Dagen”. Det synes jeg er dårlig gjort og ikke ”fair play”,
at jeg blir avbrutt og ikke får utdype mine synspunkterr om de
forskjellige problemstillinger.
Knut
Lid for eksempel ønsket at vi kunne gå videre i diskusjonen om
kirkens syndsbekjennelse, og han utfordret meg på en rekke
interessante problemstillinger, men redaktør Johannes Kleppa i
”Dagen” ville ikke ta inn mine to siste leserinnlegg. Leserne får
da det inntykket at jeg måtte trekke meg i denne diskusjonen og ikke
greier å forsvare mine synspunkter.
Dette
har skjedd ofte for mitt vedkommende at jeg er blitt avbrutt uten å
kunne fullføre en diskusjon. Avisa ”Dagen” blir dermed en part i
selve diskusjonen. Avisa har tatt stilling for en av partene. Dette
har ingen ting med fri meningsutveksling å gjøre. ”Dagen” skal
stille sine spalter til disposisjon for begge partene i en diskusjon.
Avisa skal ikke avbryte en av partene. En må få lov til å utdype
sine synspunkter.
Dersom
avisa ikke er enig med en av debattantene, kan den ta det opp i en
leder eller i en kommentarartikkel, men avisa skal ikke redigere
leserinnleggene slik at en av partene blir stående igjen som ”taper”
i en diskusjon.) (Se min Internettside:
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm
hvor
jeg legger ut alle mine artikler, foredrag og leserinnlegg.)
Hva
som gjelder mitt syn på kirkens syndsbekjennelse, holder jeg
fortsatt fast på den kritikken som jeg har kommet med mot den. Den
er altfor snever og svartsynt og tar ikke hensyn til to forhold, og
det er at:
- Den, som er i Kristus, er en ny skapning, som ikke har synd.
- Jesus er død for all verdens synd- også for den synden som befinner seg i en kristens kjød.
Vi
skal ikke grave oss ned i synden, men vi skal grave oss ned i nåden.
Vi er ikke under loven, men vi er under nåden.
Det
er riktig som Seglem sier, at jeg har skrevet mange bøker om Israel
og Midt-Østen (17 i tallet), men at jeg har profetert galt om
Israel, kan jeg ikke innse. Jeg vil derfor spørre Seglem hva jeg har
profetert galt? En kan ikke bare komme med en påstand uten å
dokumentere den.
I
tillegg til dette pleier jeg ikke å profetere. Den, som holder seg
til Guds ord og det profetiske ordet, behøver ikke å profetere.
(Det er mulig at Seglem setter likhetstegn mellom det å profetere og
det å skrive om det profetiske ordet. Det får han selv gjøre greie
for.) (Se artikkelen: ”Å kjenne Guds vilje.”)
Hva
som gjelder en riktig forståelse av det profetiske ordet, ser vi
alle stykkevis og profeterer stykkevis. (1.Kor.13,12.) Det, at man
kan ta feil på noen områder i det profetiske ordet, kan derfor være
normalt. Det er først i ettertid at vi kan se, hvordan det
profetiske ordet skulle være forstått fullt ut.
Seglem
antyder at undertegnede er en falsk profet, og at Gud ikke har sendt
meg. Når han påstår noe sånt, så går han langt ut over den
myndigheten som han har. Det er Gud som skal bedømme det. Det å
være uenig i en ting eller i et forhold, betyr ikke at en ikke er
sendt av Gud. Alle som har en nådegave, en oppgave eller et embete,
er sendt av Gud, og så står det opp til vedkommende hvordan han har
utført denne oppgaven. Dersom man har utført denne oppgaven på en
god måte, skal en få nådelønn for det. Dersom man har utført
denne oppgaven på en dårlig måte, skal en miste lønnen, men en
skal bli frelst- dog således som gjennom ild. (1.Kor.3,8-15.)
Jeg
er videre enig med Seglem at det er viktig med debatt, slik at alle
sidene ved en problemstilling kan komme fram. Vi må ikke være redd
for debatt eller for å fremme ”kristne” problemstillinger i
avisene. Vi har et ansvar både ovenfor kristenfolket og ovenfor de
verdslige. Vi kan opplyse kristenfolket om det som er rett, og de
verdslige må også ta stilling til det som vi skriver. Dersom de
forkaster våre innlegg, har de ikke bare forkastet det som vi
skriver, men de har også forkastet Ham som har sendt oss. Jeg har
selv opplevd at et menneske er blitt frelst gjennom et avisinnlegg,
som jeg hadde skrevet.
Hva
som gjelder kristenfolket, har mange av dem store problemer med å
anerkjenne andre kristnes synspunkter. De baserer ikke dette
nødvendigvis på Bibelens utsagn og innhold, men de baserer det på
hva kirken, teologene, predikantene og de forskjellige
misjonsorganisasjonene mener om de forskjellige læremessige forhold.
Hvor har det blitt av det ”myndige lekfolket”? Har det i det hele
tatt eksistert?
Tingvoll
den 5-04-07 og den 2-06-07. Oskar Edin Indergaard.
KIRKENS
SYNDSBEKJENNELSE ER GAL
Den
5-2-07 stod det en kronikk av undertegnede: En vurdering av det
teologiske innholdet i Kirkens syndsbekjennelse. i Dagen. I denne
kronikken skrev jeg at kirkens syndsbekjennelse er gal av den grunn,
at den ikke dekker den åndelige situasjonen som en gjenfødt kristen
har. Jeg holder fast på denne påstanden.
Knut
Lid har et motinnlegg: Er syndsbekjennelsen feil? i Dagen den 1-3-07.
Han er uenig med meg. Det er han sikkert ikke alene om. Det som
kjennetegner mye av den gammel-lutherske teologien er en
ELENDIGHETSBESKRIVELSE av hva det vil si å være en kristen. I
stedet for å beskrive den friheten som vi har i Kristus, og i stedet
for å beskrive den ufattelige gleden som det er å være en kristen,
skildrer denne teologien kristenlivet som en tung vandring gjennom
livet.
Jeg
vet godt at mange- særlig eldre kristne- gir uttrykk for denne
holdningen. Jeg tror også at dette er et uttrykk for den åndelige
kvardagen som de lever i. Når man hele tiden peker på elendigheten
og synden, så blir man også preget av det og den. ”Du blir hva du
hører, og hva du prediker.”
Din
artikkel er full av negative beskrivelser av hva det vil si å være
en kristen. Jeg godtar ikke uten videre de fleste av de sitatene som
du har tatt med, men det vil føre for langt i en kort artikkel å
kommentere alt det som du skriver. Jeg kjenner meg ikke igjen i slike
negative beskrivelser av kristenlivet. For meg er kristenlivet en
stor glede og en lovsang. Jeg opplever det ikke slik som for eksempel
Per Nordsletten uttrykte det: ”Jeg fattig var, er verre vorden. Ser
mer og mer av hjertets dynd.”
Dette
utsagnet står i sterk kontrast til det som Bibelen ellers sier om
det å være en kristen: ”Gleden i Herren er min styrke” og ”Gled
dere i Herren alltid! Atter vi jeg si: Gled dere!” (Kol.4,4.)
Det
er Jesu forsoning og syndenes forlatelse som gir gleden, og ikke det
å grave seg ned i synden, som er tilgitt og glemt av Gud for 2000 år
siden.
Kirkens
syndsbekjennelse er gal både i forhold til det nye livet og i
forhold til det gamle livet, som vi kaller for ”kjødet”. Jesu
forsoning gjelder både det nye livet, og den gjelder også kjødet.
Den som tror på Jesus har automatisk syndenes forlatelse for hele
sin personlighet. Jesu forsoning dekker hele mennesket. Det blir galt
å be om syndenes forlatelse for noe som allerede er tilgitt og glemt
fra Guds side. Vi må heller takke for at synden er tatt bort ved
Jesu offer- en gang for alle mennesker.
Når
et menneske blir frelst, blir det en ny skapning. Det gamle blir
borte. Se, det er kommet noe nytt i stedet. Vi som har Den Hellige
Ånd, er allerede her og nå satt inn i himmelen sammen med Jesus, og
vi kan ikke komme ut derfra, for vi er både rettferdiggjort,
helliggjort og HERLIGGJORT sammen med Kristus. (Rom.8,30.)
Det
er galt å fokusere på synden når en er død og oppstått sammen
med Kristus. En må da fokusere på det nye livet, som er uten synd.
Det er perfekt i Jesu forsoning. En må takke Gud for at synden er
tilgitt, og ikke be Gud om at han må tilgi en gjenfødt kristen, det
som en allerede har fått tilgitt.
Hva
som gjelder det såkalte ”kjødet”, så er det også dekket av
Jesu forsoning. En må da be Gud om at han ved Den Hellige Ånds
hjelp TAR BORT synden i kjødet. Denne synden er også sonet, men den
er ikke tatt bort. Det er dette helliggjørelsen går ut på.
Synden
i kjødet skal ikke komme i fokus i en syndsbekjennelse. Den skal
ISOLERES. Den skal ikke utbasuneres i en felles syndsbekjennelse, men
den skal legges fram for Gud i det stille rommet. Gud vil ta seg av
det som er galt i hver enkelt kristens liv.
Så
til slutt i dette korte innlegget. Jeg har ikke fratatt Knut Lid hans
status som kristen. Han skriver det i sitt innlegg. Jeg vet ikke hvor
han har det fra.
Knut
Lid ber meg og likesinnede om å lese ”Steingrunnen” av Bo Gjertz
før vi skriver nye innlegg. Etter som jeg ser det, var det NÅDEN
som utfridde både legmenn og prester i denne boka og ikke
syndsbekjennelsen eller loven.
Tingvoll
den 5-3-07.
Oskar Edin
Indergaard.
SYNDSBEKJENNELSEN
OG VÅR NESTE
Det
har vært en del diskusjon om kirkens syndsbekjennelse i den siste
tiden. Det har vært to oppfatninger av den, og de har vært:
- Syndsbekjennelsen er korrekt, og den dekker den troendes forhold til Gud.
- Syndsbekjennelsen gir et altfor negativt og ensidig bilde av den troendes forhold til Gud. (Undertegnede har den siste oppfatningene. Se mine to artikler. Kirkens syndsbekjennelse er ikke korrekt. Del 1 og 2.)
I
denne artikkelen skal vi ikke ta opp den troendes forhold til Gud,
men vi skal belyse den troendes og andres forhold til vår NESTE når
det gjelder det forholdet å bekjenne og å tilgi synd.
En
av grunnene til at denne debatten om kirkens syndsbekjennelse er
kommet opp, er det forholdet at den syndsbekjennelsen som kirken har,
ikke sier noe om forholdet til vår neste. Den uttaler seg bare om
forholdet til Gud.
I
den messianske jødedommen var det slik at apostlene kunne tilgi både
de syndene, som var gjort mot dem, og de syndene som ble gjort mot
Gud. Den siste autoriteten fikk de gjennom den såkalte
”nøkkelmakten”. Det, som Peter og de andre apostlene ”bandt på
jorden (i Israel), skulle være bundet i himmelen, og det, som de
løste på jorden (i Israel), skulle være løst i himmelen. ”Og
jeg (Jesus) vil gi deg (Peter) nøklene til Himlenes Rike (Riket for
Israel), og det du binder på jorden (eller i Israel), skal være
bundet i himmelen, og det du løser på jorden (eller i Israel), skal
være løst i himmelen.” (Mat.16,19.)
Denne
makten ble også gitt de andre apostlene (Mat.18,18.)
”Nøkkelmakten”
innbefatter både læremessige spørsmål og tilgivelse av synd.
I
vår tidsperiode, som er den frie nådens tidsperiode, har ikke den
kristne menigheten denne ”nøkkelmakten” selv om den romersk
katolske kirken hevder, at den har den. Kirkens lære er fastlagt i
de paulinske Skriftene og i følge dem har den kristne menigheten
ikke lenger anledning til å tilgi synd på vegne av Gud. Det er
heller ikke behov for det, for Jesu forsoning har tatt bort all synd
i forholdet mellom Gud og den kristne menigheten. (Se 2.
Koritierbrevet 5,18-21.)
Hva
som gjelder den synden, som blir gjort i forhold til vår neste, så
skal vi tilgi den, men det er ikke noe bindende krav. ”Men den som
dere tilgir noe, ham tilgir og jeg, for det jeg har tilgitt- om jeg
har hatt noe å tilgi- det har jeg gjort for deres skyld, for Kristi
åsyn, for at vi ikke skal dåres av satan.” (2.Kor.2,10.)
Det
er lurt å tilgi det som andre har gjort mot oss, for dersom vi ikke
gjør det, så har vi synd av det og forholdet til både Gud og vår
neste blir skadelidende. Vi faller ikke ut av frelsen, dersom vi ikke
gjør det, men vi faller ut av deler av den helliggjørende nåden.
(Om de forskjellige typer nåde se min bok: Matteus Evangeliet. Jesu
Liv og Lære. Kapittel 23.)
Det
er særlig ett Skrift-ord, som er blitt brukt, for å vise, at den
som ikke tilgir andre, den får ikke selv tilgivelse, og det står i
den femte bønna i ”Fadervår”, hvor det står: ”og forlat oss
vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere.” (Mat.6,12.)
For
det første er ”Fadervår” en jødisk bønn. Den angår ikke den
kristne menigheten, men den angår år ”Riket for Israel”. Dette
betyr ikke at vi ikke kan bruke ”Fadervår” i våre bønner, men
det er greit å vite hva den går ut på, og til hvilken periode den
er knyttet. (Se min bok: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære.
Kapittel 6.)
For
det andre står det i forklaringen til Mat.6,12 at den, som ikke
tilgir, den får ikke tilgivelse selv. ”men dersom dere ikke
forlater menneskene deres overtredelser, da skal heller ikke deres
Fader forlate dere.” (Mat.6,15.)
Det
er mange kristne som tror at dersom vi ikke tilgir andre, så får vi
ikke selv tilgivelse. Det er galt. Vi er tilgitt på grunn av Jesu
forsoning, og det til tross for at vi ikke bestandig greier å tilgi
vår neste det, som han har gjort mot oss. Vi skal tilgi hverandre på
samme måten som Gud har tilgitt oss i Kristus. ”men vær gode mot
hverandre, barmhjertige, så dere tilgir hverandre, slik som Gud har
tilgitt dere i Kristus.” (Ef.4,32.)
I
den messianske jødedommen var det slik at den, som ikke tilgav
andre, fikk ikke selv tilgivelse. Slik er det ikke i den frie nådens
tidsperiode. Da er vi tilgitt av Gud på grunn av Jesu forsoning.
Av
dette ser vi at det er HELT NØDVENDIG, at vi forstår, at N.T.
beskriver det teologiske innholdet i to forskjellige tidsperioder, og
det er ”Riket for Israel”, hvor den jødiske loven fortsatt var i
funksjon med sine krav, og den kristne menigheten, hvor frelsen er
sikret en gang for alle på grunn av Jesu forsoning.
Det
er også et annet Skrift-ord, som blir brukt, for å vise at syndenes
forlatelse er avhengig av, hvorvidt menneskene greier å bekjenne
sine synder eller ikke, og det er det som står i 1. Johannes 1,9.
”Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så
han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet.”
I
dette verset blir også syndenes forlatelse gjort avhengig av at
menneskene bekjenner sine synder for Gud, men dette Skrift-ordet
hører med til de jødiske Skriftene. Vi kan ikke bruke dette
Skrift-ordet på den kristne menigheten, for det gjelder i vår
tidsperiode. Vi er tilgitt på grunn av Jesu forsoning. Vi er tilgitt
og frelst av nåde ved tro uten gjerninger. (Ef.2,8-9.)
Det
forholdet at vi skal be Den Hellige Ånd om, at Han må tilgi oss de
syndene, som vi fortsatt har i vårt kjød og rense oss fra all
urettferdighet, det skal vi naturligvis gjøre, men det er ikke det
1.Johannes 1,9 omhandler.
Den
STORE FEILEN, som blir gjort innenfor kirkens teologi, er at den ikke
skiller mellom det som er sagt til og lovet til jødene i Rikets tid,
og det som er sagt og lovet til den kristne menigheten. Når ikke
dette blir gjort, så blander man sammen det, som har med Riket for
Israel å gjøre med det, som har med den kristne menigheten å
gjøre. Dette kommer til uttrykk både i det forholdet at kirken har
en gal forståelse av syndsbekjennelsen, og at den lærer galt om
syndstilgivelsen.
Kirken
og de kristne organisasjonene har IKKE FORSTÅTT den rikdommen som
ligger i Paulus sin nådeslære. Den er helt fri for loviske
elementer når det gjelder frelsen og tilgivelse av synden. De
paulinske formaningene kommer først inn i vandringen som troende.
Frelsen er sikret for den som er kommet til en levende tro på Jesus.
Vi er allerede her og nå satt inn i himmelen sammen med Jesus.
(Ef.2,6.)
Tingvoll
den 14-5-07.
Oskar
Edin Indergaard.
KIRKENS
SYNDBEKJENNELSE ER IKKE KORREKT. DEL 2
Jeg
ser av avisa Dagen av den 10-4 at Knut Lid har skrevet en artikkel:
Rettferdiggjort synder. I denne artikkelen utfordrer han undertegnede
på en rekke punkter. Jeg ber derfor om spalteplass, slik at jeg både
kan imøtegå hans syn og svare på de spørsmålene, som han stiller
meg.
Mange
vil sikkert være enig med deg i din fremstilling av kirkens
syndsbekjennelse. Jeg er HELT UENIG med deg. Innholdet i kirkens
syndsbekjennelse dekker på ingen måte den åndelige situasjonen som
en gjenfødt kristen BØR befinner seg i. Det forholdet at mange
føler det slik, som du fremstiller, tror jeg er riktig, men det
behøver ikke å være rett av den grunn.
La
oss repetere kirkens syndsbekjennelse slik at vi kan se, hva den går
ut på. ”Hellige Gud. Himmelske Far. Se i nåde til meg, syndige
menneske, som har krenket deg med tanker, ord og gjerninger og
kjenner lysten til det onde i mitt hjerte. For Jesus Kristi skyld ha
langmodighet med meg. Tilgi meg alle mine synder og gi meg å frykte
og elske eneste deg.”
Når
vi ser på innholdet i kirkens syndsbekjennelse, ser vi at den er en
SAMMENBLANDING av det som er rett og det som ikke er rett. Den er en
sammenblanding av følgende tre forhold, og det er:
- Den blander sammen det nye livet, som er perfekt, med det gamle livet, som ikke er perfekt.
- Den blander sammen vår stilling i Kristus, som er perfekt og med vår status som kristen, som ikke er perfekt.
- Den blander sammen det åndelige innholdet i Paulus sine Skrifter med det åndelige innholdet i de jødiske Skriftene. (Se mine bøker: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære og Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus.)
Dersom
jeg skulle ha formet en syndsbekjennelse på grunnlag av den
syndsbekjennelsen, som kirken har, så ville den lyde: ”Hellige
Gud. Himmelske Far. Takk for at du har frelst meg ved din store nåde,
og at jeg nå er en tilgitt synder, som ikke lenger krenker deg med
tanker, ord og gjerninger i det nye livet som jeg lever. Takk for at
din store forsoning dekker alle mine synder, og at jeg allerede her
og nå er satt inn i himmelen sammen Kristus og alle de troende, som
hører med i Jesu åndelige legeme. Takk for at frelsen er sikret for
en som er i Jesus Kristus. Den som en gang er satt inn i himmelen,
kan aldri komme ut derifra.
Takk
for at vi som tror på deg både er RETTFERDIGGJORT, HELLIGGJORT og
HERLIGGJORT. (Rom.8,29-30.)
Takk
også for at du på grunnlag av forsoningen vil ta deg av den synden,
som jeg fortsatt har i mitt kjød. Takk for at Den Hellige Ånd skal
ta seg av den, slik at den blir mindre dag for dag.
Takk
for at du på grunn av Jesu forsoning har langmodighet med meg og har
tilgitt meg alle mine synder- også de som er i mitt kjød. De har
ikke innvirkning på frelsen, men de telles med når nådelønnen
skal utbetales. På grunnlag av din store kjærlighet vil jeg frykte
og elske deg alene.”
Dersom
jeg hadde fått bestemme, hadde det ikke blitt mye igjen av kirkens
syndsbekjennelse, som er en blanding av sannhet og usannhet. Jeg
ville ha fylt den med takk og glede over Jesu store forsoning, som er
en fri gave, som vi får i troen på Jesus.
Den
syndsbekjennelse, som kirken har, er bare DELVIS basert på en rett
forståelse av Guds ord, slik som det kommer til uttrykk i Paulus
sine Skrifter. Det er han som har gitt oss det åndelige fundamentet
for den tidsperioden som vi lever i. Han fikk det overgitt fra Jesus.
Han kalte sitt evangelium for ”mitt evangelium” eller ”mine
veier i Kristus”. Det er Paulus sine Skrifter som gjelder i dag.
Dersom
vi bygger opp vår kristendomsforståelse på de jødiske Skriftene,
kommer vi aldri til å forstå hva sann paulinsk lære går ut på.
Vi blander da loven inn i den frie nåden. Loven er tatt bort som
indirekte frelsesvei i vår tidsperiode. Vi er frelst av nåde ved
tro uten gjerninger. (Ef.2,8-9.)
Når
vi undersøker de jødiske Skriftene- også de som er skrevet etter
Golgata- ser vi at den jødiske loven ikke er falt bort. Den utgjør
en del av frelsesgrunnlaget.
Det
er riktig at vi må skille mellom vår stilling i Kristus og den
statusen som vi har som kristne. Det siste går på gode og mindre
gode gjerninger i kristenlivet. I kirkens syndsbekjennelse er dette
byttet om, slik at vår status som kristne blir det viktigste og vår
stilling i Kristus blir mindre viktig.
Dersom
vi hadde forstått Paulus sin lære om forsoningen rett og overgitt
våre liv og vårt kjød til Den Hellige Ånd, så hadde vi også
fått del i de åndelige erfaringene som Paulus skrev om. Disse
gjelder ikke bare for Paulus, men de gjelder for alle som er kommet
til en levende tro på Jesus. Vi hadde da fått se og erfare hvor
overfladisk og gal kirkens syndsbekjennelse er.
Paulus
behandlet noe av dette i Romerbrevet, kapittel 6. Jeg vil sitere en
del av disse herlige ordene. ”Hva skal vi da si? Skal vi holde ved
i synden, for at nåden kan bli større? Langt derifra! Vi som er
AVDØD FRA SYNDEN, hvorledes skulle vi ennå LEVE I DEN? Eller vet
dere ikke at alle vi som ble døpt (gjenfødelsen) til Kristus Jesus,
ble døpt til HANS DØD. ” (Rom.6,1-3.)
”for
den som ER DØD, ER RETTFERDIGGJORT FRA SYNDEN.” (Rom.5,7.)
”Således
skal dere akte dere DØDE FRA SYNDEN, men levende for Gud i Kristus
Jesus.” (Rom.7,11.)
”Men
nå da dere er FRIGJORT FRA SYNDEN og er trådt i Guds tjeneste, har
dere deres frukt til helliggjørelse og til utgang et evig liv.”
(Rom.6,22.)
Ellers
så stiller du meg en del spørsmål i din artikkel. De skal jeg
svare på i en ny artikkel.
Tingvoll
den 11-4-04.
Oskar Edin
Indergaard.
FORSLAG
TIL EN NY OG BEDRE SYNDSBEKJENNELSE
Det
har i den siste tiden vært en del diskusjon om kirkens
syndsbekjennelse i avisa Dagen. Undertegnede har også deltatt i
denne diskusjonen. Jeg har ikke ment at kirken ikke skal ha noen
syndsbekjennelse, men jeg har ment at kirkens syndsbekjennelse ikke
er i samsvar med det paulinske evangeliet. Den gir et altfor negativt
bilde av hva det vil si å være en gjenfødt kristen.
La
oss repetere kirkens syndsbekjennelse slik at vi kan se, hva den går
ut på. ”Hellige Gud. Himmelske Far. Se i nåde til meg, syndige
menneske, som har krenket deg med tanker, ord og gjerninger og
kjenner lysten til det onde i mitt hjerte. For Jesus Kristi skyld ha
langmodighet med meg. Tilgi meg alle mine synder og gi meg å frykte
og elske eneste deg.”
Når
vi ser på innholdet i kirkens syndsbekjennelse, ser vi at den er en
SAMMENBLANDING av det som er rett og det som ikke er rett. Den er en
sammenblanding av følgende tre forhold, og det er:
- Den blander sammen det nye livet, som er perfekt, med det gamle livet, som ikke er perfekt.
- Den blander sammen VÅR STILLING i Kristus, som er perfekt, med VÅR STATUS som kristen, som ikke er perfekt.
- Den blander sammen det åndelige innholdet i Paulus sine Skrifter med det åndelige innholdet i de jødiske Skriftene. (Se mine bøker: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære og Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus.)
Dersom
jeg skulle ha formet en syndsbekjennelse på grunnlag av den
syndsbekjennelsen, som kirken har, så ville den lyde: ”Hellige
Gud. Himmelske Far. Takk for at du har frelst meg ved din store nåde,
og at jeg nå er en tilgitt synder, som ikke lenger krenker deg med
tanker, ord og gjerninger i det nye livet, som jeg lever. Takk for at
din store forsoning dekker alle mine synder, og at jeg allerede her
og nå er satt inn i himmelen sammen med Kristus og alle de troende,
som hører med i Jesu åndelige legeme. Takk for at frelsen er sikret
for den som er i Jesus Kristus. Den som en gang er satt inn i
himmelen, kan aldri komme ut derifra. (Rom.8 og Ef.1-2.)
Takk
for at vi, som tror på deg både er RETTFERDIGGJORT, HELLIGGJORT og
HERLIGGJORT. (Rom.8,29-30.)
Takk
også for at du på grunnlag av forsoningen vil ta deg av den synden,
som jeg fortsatt har i mitt kjød. Takk for at Den Hellige Ånd skal
ta seg av den, slik at den blir mindre dag for dag.
Takk
for at du på grunn av Jesu forsoning har langmodighet med meg og har
tilgitt meg alle mine synder- også de som er i mitt kjød. De har
ikke innvirkning på frelsen, men de telles med når nådelønnen
skal utbetales. På grunnlag av din store kjærlighet vil jeg frykte
og elske deg alene.”
Tingvoll
den 19-06-07. Oskar Edin Indergaard
ref.
Egon Ladegaard Kristensen: yeshuatt@mail.
Dk www.yeshuattsion.webbyen.dk
www.denpaulinskegruppe.blogspot.com