HELLIGGJØRELSEN- DEN HELLIGE
ÅNDS GJERNING I EN KRISTENS LIV.
Vi ved at frelsen er sikret for den
som kommet til tro på Jesus. At det er sand, har vi en række udsagn
om i Paulus sine brev til de forskellige menighed. Den som er
retfærdiggjort, er død, begravet og opstået sammen med Jesus, og
kan ikke dø igen. (Rom.6,1-7.) Han har blevet en ny skabning og har
fået en ny identitet, som er lig med det livet som Jesus lever.
”Kristus i os- håbet om herlighed.” (Kol.1,27.)
Frelsen er sikret for den som er
retfærdiggjort. Han er allerede her og nå sat ind i himmelen sammen
med Jesus Kristus sammen med alle de troende som tilhører den
kristne menigheden. (Ef.2,6.)
Ved den kristne menighedens
bort-atomar i tiden skal vi alle stilles frem for Jesu domstol, for å
få igen det som er sket ved legemet- enten det er godt eller dårlig,
men alle som stiller op der, ER FRELST. (1.Kor.3,5-10.)
Det som vi må koncentrerer os om,
er ikke retfærdiggørelsen, men det er HELLIGGJØRELSEN. Det vil si
at vi lever et så helliggjort liv som mulig. Mens Jesus har skaffet
tilveje for retfærdiggørelsen, så er det Den Hellige Ånd som er
vår store hjælper i helliggørelses proces. Både Han og Jesus
beder for de troende indenfor Gud i himmelen. (Rom.8.) De beder først
og fremmest om at de troende må leve et liv som er i samsvar med
Guds vilje, for dersom de troende ikke lever i samsvar med Guds
vilje, så er dette skadelidende både for dem selv og for Guds rige.
Vår nye identitet er perfekt og
fuldkommen overfor Gud, men i og med at vi fortsat har synd i
legemet, er vi ikke perfekte og fuldkomne ovenfor os selv, vår neste
og verden. Vi kalder det for KJØDET eller DEN UOMVENDTE NATUR i os.
Det er en kamp mellom det som er godt, og det som ikke er godt i vår
natur. (Gal.5,17.)
Når vi mærker denne kampen, er det
bedst å engagere Den Hellige Ånd så fort som mulig. Han er parat
til kamp og beredt til å hjælpe os slik at det bliver sejer i Jesu
navn. Vi kan ikke sejre i denne kampen ved egen hjælp, for vi er for
svage til at vi grejer det.
Jesus er vår helliggørelse.
(1.Kor.1,30.) Det betyder to ting, og det er:
a) I ham er vi fuldkomne, og
b) han vil hjælpe os med å blive
mere helliggjort i vore liv.
Det er vort sind (gr.nous) som må
blive forandret til det bedre. ”Sinnet” er vort ”indre
menneske” eller ”vore tanker, følelser, meninger” o.s.v. som
må blive forandret. ”Jeg formaner jer altså, brødre, ved Guds
miskundhed (nåde) at i fremstiller deres legemer som et levende,
hellig, Gud velbehagelig offer. Dette er deres åndelige
Guds-tjeneste. Og skik jer ikke lige med denne verden, men bliv
forvandlet ved fornyelsen av deres sind, så i kan prøve hvad som er
Guds vilje- det gode og velbehagelige og fuldkomne. (Rom.12,1-2.)
Det er HELE MENNESKET som får del i
helliggørelsen- både vår ånd, sjæl og legeme. ”Men han selv,
fredens Gud, hellige jer helt igennem, og gid deres ånd, sjæl og
legeme må bevares fuldkomne, ulastelige ved vår Herre Jesu Kristi
komme.” (1.Kor.5,23.)
Når vort sind bliver helliget ved
Den hellige Ånds hjælp, følger også vore lemmer villig etter den
nye kraften som er bliver indsprøjtet i vort sind.
Når vi troende har nederlag i vore
liv, så er grunden til det at vi ikke har passet godt nok på det
som frister vort sind. Det er satan, verden og vore tanker som vil
føre os ut på de vejene som ikke er fra Gud. Dersom vi tar på Guds
fulde rustning (Ef.6,11), så har vi fået løfter om at vi skal
overvinde alle fristelser. (Gal.5.16.)
Når det står i Brevet til
Hebræerne, 12,14: ”Jag efter fred med alle og etter helliggørelse,
for uden helliggørelse skal ingen se Herren.”, så er dette et
udsagn som er taget fra et av de jødiske Skriftene. Det angår ikke
vår tidshusholdning, men i og med at de aller fleste ikke skiller
mellom de jødiske Skriftene i N.T. og de paulinske Skriftene, så
blive dette Skrift-ordet en stor belastning for mange troende.
Spørgsmålet bliver da: Er jeg ikke nok helliggjort til at jeg kan
arve Guds rige?
Jeg kan berolige de troende med å
si at det er ikke helliggørelsen som frelser os, men det er
retfærdiggørelsen. I den messianske jødedommen måtte troen bliver
stadfæstet (dokumenteret) ved at man holdt den jødiske Torah. Dette
er den store forskellen på den messianske jødedommen og den
paulinske kristendommen. (Se min sidste bog: PAULUS BREV TIL
ROMERNE.)
En genfødt troende er sikret
frelsen, for han er retfærdiggjort i troen på Jesus, men vi må
daglig leve i helliggørelsen. Det er på det området at kræftene
må sættes ind.
Tingvoll den 5-1. 2011. Oskar Edin Indergaard