Israel og den kristne menighed.1
Oskar
Edin Indergaard, eget forlag - Tingvoll, Norge
ref. Egon L. Kristensen, Herning
s.88. (De 70 år-uger
for Israel og Jerusalem) Dersom jøderne havde taget imod Jesus som
deres Messias, så havde den sidst og 70. år-uge gået i gang, og vi
havde fået endetidsbegivenhederne, som ville have varet i 7 år.
Efter at disse 7 år var gået, ville vi videre have fået 1000
års-riget for Israel med Jesus som konge ud fra Israel og Jerusalem.
Men således gik det
ikke. I og med at jøderne sammen med romerne forkastede Herlighedens
Herre, så forsvandt tilbudet om det historiske og korrekte ”Riget
for Israel” ind i sin hemmeligheds tilstand, og vi fik den kristne
menigheds tid. Jøderne gik efterhånden ind i hemmeligheden og blev
spredt rundt omkring blandt alle verdens folkeslag, og den
hemmelighed som havde været skjult i gammeltestamentlig tid, den
kristne menighed, voksede og blev kendt.
Efter de 7 plus 62, d.
e. 69 år-uger. Daniel 9,25-26, standser Israels profetiske klokke,
og en 2000 års periode, parentetisk
tidsperiode begynder, som indledes med 2 vigtige begivenheder. Den
første er Jesu korsdød som ifølge forbilledet i 2.Mos.12,3 6
indtrådte 4 dage efter udløbet af de 69 år-uger, og den anden er
Jerusalems og templets ødelæggelse ved romerne, som vi ved skete i
år 70 e. Messias.
I parentesen mellem den 69. og 70. år-uge opfyldes de
to evangeliske dage, hver på 1000 år, hor NT- menigheden, ekklesia,
den af troende jøder og troende hedninger , ved nådens evangelium,
udkaldte forsamling bliver udkaldt, men som for Israel som nation
udgør de 2000 år i landflygtigheden blandt folkene og som nu er
fremme ved afslutningen.
At den sidste og 70. år-uge Dan.9,27, ikke opfyldes i
forlængelse ad den 69. er tindrende klart af mange grunde, eks:
- Jerusalems og templets ødelæggelse kom først i år 70 e. Messias
- Endnu i dag ca. 2000 år efter Jesu korsdød, er ingen af de vældige løfter i v.23 opfyldt som skal opfyldes for Israel og Jerusalem i de 70 år-ugers tidsperiode.
- Den 70. år-uges tidsopdeling i 2 lige store halvdele på 3½ profetiske år danner den kronologiske ramme for opfyldelsen af Daniels bog og Åbenbaringsbogen i endens tid.
Fra det tidspunkt da tilladelsen blev givet til at vende
hjem og genopbygge Jerusalem og templet indtil Messias skulle træde
frem som fyrste og som arving til Davids troen, skulle der gå 483 år
(69 år uger, 483 år)
Daniel fik ikke blot det nøjagtige årstal, men også
rækkefølgen af nogle store historiske begivenheder som er
uomtvistelige. For det først var det proklamationen om at jøderne
måtte vende hjem for at genopbygge templet. Derefter at Messias
skulle træde frem som fyrste.
Derefter skulle Messias ”bort ryddes” hvilket
betyder at han ville blive dræbt.
Efter at Messias var dræbt, skulle en hær trænge ind
og ødelægge byen og templet, som var blevet genopbygget af
hjemvendte jøder fra Babylon. (Dan. 9)
s. 90 Farisæerne, præsterne, de skriftlærde og de
ældste ville ikke anerkende Jesus som Messias, men så kommer det
overraskende, og således er det bestandig i historien, at folk som
en ikke har kunnet vente dette af, både anerkender Jesus som Messias
og peger på de 70 år-uger for Israel og Jerusalem. Jeg tænker her
på den verdslige jødiske historiker, Josefus, som blandt sine egne
blev regnet som en foræder og overløber, i og med at han valgte at
samarbejde med romerne fra år 63.
Han udtalte flg. Om Jesus: Og ved den tid (dvs. Pilatus
tid) fremstod Jesus, en vis mand, hvis vi da kan kalde ham et
menneske, for han var en som gjorde mægtige gerninger, en lærer for
mennesker som modtager sandheden med glæde. Han overbeviste mange
jøder – også mange græker. DENNE MAND VAR MESSIAS. Og efter at
Paulus,- ansporet af vore ledere-havde dømt ham til korsfæstelse,
mistede ikke de mennesker som først havde fulgt ham, kærligheden
til ham. For han åbenbarede sig levende for dem igen den tredje dag,
som de hellige profeter havde forudsagt, ligesom de også havde
forudsagt mange andre underfulde tin om ham. OG DEN FLOK SOM KALDES
KRISTNE – SOM DE BLIVER KALDT EFTER KRISTUS – ER ENDNU IKKE
UDDØD.
Josefus udtalte flg. Om Daniels profeti om de 70
år-uger: ”Om alt dette har profeten Daniel spået og skrevet for
mange år tidligere. I hans Skrifter oplyse også at folket var
kommet under trældoms åg og folket ødelæggelse af romerne. Alle
disse skrifter efterlod Daniel sig på Guds befaling for at give dem
som gransker historien et vidnesbyrd om hvor stor ære Gud havde vist
ham: og for at overbevise tvivlerne, som udelukker enhver mulighed
for ledelse, om at Gud har omsorg for verden.”
s. 93 Hvad som gælder Daniel 9,27, så beskriver dette
vers den sidste og 70. år-uge for Israel og Jerusalem. DENNE SIDSTE
ÅR-UGE HAR STÅET STILLE FRA ÅR 32 E. KR, og det vil den fortsat
gøre helt til den sættes i gang igen en gang i fremtiden. De
begivenheder som er beskrevet der er fremtidige.
Der står for det første at pagten (pagten mellem de
verdslige jøder og Antikrist skal gøres fast for de mange (jøder).
Dette betyder at Israel som en politisk stat skal indgå en eller
anden pagt eller aftale med Antikrist i slutfasen af hedninger tider
. Tidspunktet for indgåelsen er ved begyndelsen af den 70. år-uge,
og pagten skal stå fast indtil midten af år-ugen, for da skal
madoffer og slagt-offer ophøre i templet, og Antikrist skal selv
invadere Israel, sætte sig i templet der og kræve guddommelig
tilbedelse. Se Es.28,15. 2.Tess.2,3-4 og Matt.24,15. Når dette sker,
vil jøderne opdage hvem de i virkeligheden har indgået pagt med. OG
DETTE VIL LIDT EFTER LIDT FÅ DEM TIL AT ORIENTERE SIG MOD DERES
EGENM FRELSER OG KONGE, NEMLIG JESUS KRISTUS MESSIAS.
Videre står der i slutningen af vers 27 at Antikrist
skal ødelægges. Det er Jesus som skal ødelægge ham ved sit
synlige komme til Jorden. Da kommer han med sine mange hellige og med
englene og skal tage hævn over Israels fjender. Dan.2,34-35 og
Åbenbaringen 19,19-20. Se kap.:Den store trængsel.
Hvad der gælder Dan.9,24, så står der beskrevet 6
hændelser som skal ske med jøderne i løbet af den sidste og 70.
år-uge. Disse 6 begivenheder har med Israels frelse at gøre, og jeg
vil kort opsummere dem, idet jeg henviser til det der her allerede er
skrevet om dette.
- Israels frafald skal indelukkes.
- Israels synder skal forsegles.
- Israels misgerning skal dækkes over.
- Syn og profet skal besegles.
- En evig retfærdighed skal føres frem.
- Syn og profet skal besegles.
- Et Aller-helligste skal salves.
Dan.7,24-27 er en af de meste fantastiske profetier i
G.T., og dersom vi ikke kender til eller forstår den, så er der
store muligheder for at vi ikke forstår det indbyrdes forhold mellem
Israel og den kristne menighed.
Den kristne menigheds tid befinder sig i tidsintervallet
mellem den 69. og den 70. år-uge for Israel. I denne tid, som nu har
varet i 2000 år, bliver den kristne menighed taget ud.
Når Jesus i fremtiden har hentet hjem til himmelen sin
menighed, så begynder den 70. år-uge for Israel at gå igen. DEN
70. ÅR-UGE FOR ISRAEL OG JERUSALEM HAR STÅET STILLE I 2000 ÅR
Denne tidsepoke har været en ventetid for jøderne,
hvor de for det meste har opholdt sig i hemmeligheden i diasporaen.
De mange profetiske udsagn om jøderne og Israel, som G.T, beskriver,
men som også N.T. Gengiver, har derfor stået stille i disse 2000
år.
Når den sidste og 70. år-uge sætte i gang, vil disse
profetier også få deres opfyldelse, enten i løbet af de 7 år som
står igen eller i løbet af den nye frelses- husholdning som kommer,
1000 års-riget for Israel.
Den kristne menighed tages ud i tidsrummet mellem den
69. og den 70. år-uge for Israel og Jerusalem, og den kristne
menighed har ingen ting at gøre med den 70. år-uge.
Videre ved vi at den 70. år-uge er identisk med den
trængselstid som kommer over jorden. Denne vil vare i 7 år, hvoraf
de sidste 3½ år bliver kaldt den store trængsel.
Af dette drager vi den slutning – tillæg til det som
er sagt ovenfor – om det indbyrdes forhold mellem Israel og den
kristne menighed: AT DEN KRISTNE MENIGHED IKKE SKAL IND I
TRÆNGSELSTIDEN, MEN OPRYKKES TIL GUD FØR DEN SÆTTER IND OVER
JORDEN.
Da jøderne ikke ville tage imod Jesus som deres længe
ventede Messias, måtte Gud udsætte den 70. år-uge for dem. Et
dække blev lagt over de fleste af jøderne, og de gik ind i
hemmeligheden i diasporaen, og vi fik menighedens tid.
MENIGHEDENS TID, SOM HAR VARET I 2000 ÅR, ER EN
parentes OG EN VENTETID BÅDE FOR JØDERNE OG FOR DE PROFETISKE
UDSAGN SOM G.T. ER SÅ FYLDT AF, OG SOM ANGÅR DETTE FOLK.
s.
98 VI SER AT DET SOM SKETE PÅ PINSEFESTENS DAG, VIL DERFOR FÅ SIN
ENDELIGE OPFYLDELSE I SLUTNINGEN AF DEN STORE TRÆNGSEL.
Selve frelsesgrundlaget i den nye pagt er Jesu blod. Kun
det kan borttage synder, og som vi før har sagt strækker Jesu
forsoner gerning sin forløsende tilgivende nåde tilbage til den
synd som allerede er begået i de forrige tidshusholdninger og lægger
sig som et tilgivende slør over de synder som er begået, dersom da
menneskerne har levet således at de kan gøre sig nytte af dette:
Hebræer 9,15. Gal.4,5. Rom.2.5-16 og 6,6-8. 2.Kor.5,17.
s.
102 Moseloven førte ikke til frelse for nogen, for ingen mennesker
kan ved egne gerninger opfylde kravene som den stiller, men den som
har fået Den Hellige Ånd som indsegl og pant til forløsningens
dag, den er ikke længere under loven, men er kommet ind under nådens
principper om syndernes forladelse ved tro.
Det nye princip i den 6. tidshusholdning er altså Den
Hellige Ånds princip, og dette princip virker flere ting, men det
største er at den som har fået Den Hellige Ånd i sit hjerte, han
lever i konstant syndernes forladelse og kontakt med Gud. Han er fri,
og troen gør at Guds-livet får en rigdom og fylde over sig som var
ukendt i den 5. tidshusholdning.
I gammeltestamentlig tid var det ukendt at almindelige
troende mennesker fik Den Hellige Ånd til indsegl og pant i sit
hjerte. Dette princip var forbeholdt personer som havde en speciel
opgave som formidlere mellem Gud og folket: 5.Mos.34,9. Dom.3,10 og
11,29.
s.
103 Den som ville benytte sig ag tilbudet i den nye pagt i Jesu blod,
bliver frelst eller retfærdiggjort ved den tro som en får med Den
Hellige Ånd i sit hjerte. Det er Den Hellige Ånd i sit hjerte som
virker den fyld af tro og indsigt i Guds ord som en kristen har. En
kristen har fået Gud i sit eget hjerte, og derfor kan han også
kende og bedømme det som er givet os af Gud. En kristen kan som
eneste dømme om åndelige ting og bedømme åndelige situationer,
for Guds Ånd, som er i os, randsager alle ting også dybderne i Guds
ord og i Gud selv. EN KRISTEN ER DERFOR DEN ENSTE SOM KAN UDTALE SIG
OM ÅNDELIGE TING OR TROSSPØRGSMÅL, for Den Hellige Ånd er hans
vejleder: 1.Kor.2,10-12.
s.
105 Det forhold at Gud udtager sig et nyt ejendomsfolk, den kristne
menighed, betyder ikke at løfterne til jøderne ikke fortsat står
ved magt fra Guds side.
Den kristne menighed er garantien for at Guds rige skal
vokse medens jøderne er inde i den store forhærdelse i diasporaen,
hvor de nu for en stor del har været i 2000 år. Deres hjemvenden er
et udtryk for at Gud igen har begyndt at opfylde de løfter til
jøderne som han har givet fædrene.
Der burde ikke være nogen konkursaneforhold eller nogen
splid mellem de to ejendomsfolk, jøderne og den kristne menighed,
for begge er ordninger som er villet af Gud og har sine bestemte
opgaver i frelseshusholdningerne. At Gud har taget sig et nyt
ejendomsfolk betyder ikke at det gamle ejendomsfolk, jøderne, er
gået ind i det nye, eller at Guds løfter til jøderne er overtaget
af den kristne menighed. Nej, løfterne står ved magt og de skal
forstås således som de kommer til udtryk både i G.T og i N.T. Om
dette har jeg skrevet meget i min bog ”Guds løfter til Israel”.
Det som i særlig grad kendetegner det nye ejendomsfolk,
er den nærhed og den intimitet som der er mellem Kristus og de
troende. Til sammen udgør de en hellig og mystisk organisme, der
Jesus er hovedet og hver enkelt udgør resten af legemet eller
lemmerne: Kolos.1,18 og 12,27.
DEN KRISTNE MENIGHED OG JØDERNES BEVARELSE GENNEM ÅRENE
ER JORDENS STØRSTE UNDER, når legemet er fuldt, komme Jesus selv
ned i lufthimmelen med et nydende råb og med overenglens røst og
tager os til sig, og derefter skal vi bestandig være sammen med
Herren: 1.Tess.4,16-17.
Hvilket herligt samfunds møde når de hellige skal møde
Kristus i lufthimmelen, men løfterne til den kristne menighed
stopper ikke her. Vi skal blive lig Jesus. Vi skal blive gjort lige
med Jesus i han himmelske herlighed: Fil.3,21. 1.Joh.3,2. 2. Tim.4,18
Rom.8,29.
Hvem er det så der kommer med til himmelen når Jesus
kommer for at hente sin menighed?
Det er for det første alle dem som tog imod ham som
deres personlige frelser: Johs.1,12.
For det andet er det de som tror og bekender:
Rom.10,10.'
For det tredje de som har Den Hellige Ånd i hjertet som
indsegl til pant på forløsningens dag: 2.Kor.1,21-22. Ef.4,30.
Med andre ord: DEN SOM IKKE HAR DEN HELLIGE ÅND I SIT
HJERTE, KOMMER IKKE MED TIL HIMMELEN NÅR JESUS KOMMER FOR AT HENTE
SINE.
Hvad der gælder Den Hellige Ånd, så er den både
afgørende og central, når det gælder udkaldelsen af forsamlingen,
eller Jesu mystiske legeme. Menigheden bliver nemlig udkaldt fra
verden og til Gud. Det vil sige at den rekrutteres fra de u-frelste.
Ved denne udkaldelse bliver en lille del (en lille del-desværre)
af de u-frelste gjort retfærdige overfor Gud og får del i frelse:
Johs.16,7-11.
Når et menneske bliver vakt af Den Hellige Ånd, ser
sin synd (synds erkendelse) og beder Gud om nåde, så bliver han en
genfødt kristen og får Den Hellige Ånd til indsegl og pant i sit
hjerte til forløsningens dag. Da er mennesket retfærdiggjort
overfor Gud og har fået del i frelsen, som Jesus Kristus tilvandt
hele verden ved sin lidelse, død og opstandelse på Golgata.
I tillæg til dette har Den Hellige Ånd en række
funktioner og opgaver overfor den som er en kristen: Han skal være
Guds talsmand hos os: Johs.13,16. 14,16-17 v.26 og 15,2. Rom.8,26-27.
s.
108 Der er mange tilbud i verden som mennesker kan engagere sig i men
kun et som leder til oprejsning og frelse, og det er det tilbud om
gratis og uforskyldt frelse for den som tror, som kristendommen
kommer med. Alle andre tilbud – i alle deres forskellige
afskygninger – er i yderste konsekvens med på at føre mennesker
vild og føre dem bag lyset, således at det virkelige lys, som er
Jesus, ikke skal kunne skinne for dem: 2.Kor.4,3-4.
Gud ville gerne opfylde hele profetien i sin sammenhæng
og i sin fulde længde, men der er noget som er kommet imellem og
kilet sig ind mellem profetiens første og anden del, som de
gammeltestamentlige profeter ikke så.
Hvad betyder så dette i vor sammenhæng?
Det betyder ganske enkelt at da Jesus kom første gang,
da stod han også i færd med at opfylde samtlige gammeltestamentlige
profetier som havde sammenhæng med oprettelsen af 1000 års-riget.
Dersom jøderne havde taget imod ham som Messias, så havde Jesus
oprettet ”Riget for Israel” med det samme, og vi havde ikke fået
menighedens tid. MEN DA JØDERNE FORKASTEDE JESUS SOM DERES MESSIAS.
SÅ INDFØRTE GUD DEN KRISTNE MENIGHEDS TID MIDT INDE I DE PROFETISKE
UDSAGN OM ISRAEL OG JØDERNE.
Vi kan også sige det på en anden måde. Profeterne
profeterede i sammenhæng de hændelser som de så, indenfor Daniels
70 år-uger for Israel og Jerusalem : Dan.9,24-27, men så viser det
sig at profetierne opfyldes til og med den 69. år-uge og stoppede op
der. Forklaringen er den samme som ovenfor. Den kristne menigheds
tidsperiode har kilet sig ind mellem den 69. og den 70. år-uge for
Israel og Jerusalem og går igen, og vi får opfyldelsen af det som
mangler i de profetiske udsagn: Dan.9,24-27, Joel 3,1-8. Sak.9,9-10
og Mal.3,1-2 v.4-5.
Det er ikke blot i G.T. At dette mønster går igen. Vi
finder det også i N.T.. De troende på Jesu tid og apostlene i den
første tid ventede på og troede at Jesus skulle oprette det
konkrete”Riget ud fra Israel”, og verden skulle gå ind i
endetiden.
De havde ikke oplysninger om den nytestamentlige
menigheds tid, som nu har varet i 2000 år, og derfor så kunne de
heller ikke vide at både ”Riget for Israel” og endetiden skulle
blive udsat. De ventede på det konkrete Guds-riget, forkyndte det og
så frem til at det skulle komme: Matt.3,11-12.
Der er mange kristne i dag som ikke forstår og stiller
sig uforstående til dette at når døberen Johannes, Jesus eller
nogen af de troende på Jesu tid talte om himlenes rige eller Guds
rige, så var det ”Riget for Israel” de talte om. Dette er helt
ukendte ting for mange kristne, og de stiller sig tvivlende til denne
forståelse af begrebet himlenes rige, Dette viser blot hvor
ind-tullet og indfanget de er af erstatningsteologien, som går ud på
at den kristne kirke har overtaget jødens løfter, opgave og rolle.
Videres tror mange også at når man i læsningen af
Bibelen er kommet til N.T. Da gælder alt det som står der den
kristne menighed. Dette er både galt og misvisende.
Både evangelierne og første del af Apostlenes
Gerninger falder tidsmæssigt udenfor rammen af menighedens tid, og
det er derfor jødernes situation som først og fremmest beskrives
der.
Ved lidt eftertanke viser det sig at det måtte være
1000 års-riget for Israel som blev forkyndt i den første
nytestamentlige tid. ALLE DISSE MENNESKER VAR JØDER, OG DE STOD I
DEN GAMMELTESTAMENTLIGE TRADITION, OG DSE HAVDE IKKE REDE PÅ DEN NYE
TID SOM SKULLE KOMME. Se kap. ”den kristne menigheds
frelseshusholdning.”
Hvad som gælder himlenes rige, så vil det få både en
himmelsk og en jordisk fase, hvor GUD FRADER STYRER VERDEN UD FRA
HIMMELEN, OG JESUS STYRER VERDEN UDFRA JERUSALEM OG ISRAEL.
s. 131 I vor tidshusholdning er Guds-riget af den
beskaffenhed at enhver som tror og har Den Hellige Ånd til indsegl
og pant i sit hjerte til forløsningens dag. GUDS-RIGET I DEN KRISTNE
MENIGHEDS TID ER IKKE NOGET KONKRET GUDS-RIGE, MEN DET ER EN
HEMMELIGHED I EN GÅDE I ET MYSTERIUM, OG DET KENDES BLOT AT DEM SOM
TROR.
På
denne måde stod Jesus i den gammeltestamentlige situation i sin
forkyndelse. Han forkyndte ikke noget andet end det som de
gammeltestamentlige profeter havde forkyndt.
Dette betyder naturligvis ikke at Jesus ikke vidste om
det nye som skulle komme, men han var ikke udsendt for at forkynde
dette nye, den kristne menigheds tid. Det var først Paulus som fik
denne opgave.
AT OPGAVEN SOM JESUS IKKE FIK REALISERET VED SIT FØRSTE
KOMME, NEMLIG OPRETTELSEN AF RIGET FOR ISRAEL, DET SKAL HAN REALISERE
NÅR HAN KOMMER IGEN.
s. 136 Jesus brugte bare Messias-titlen nogle få gange
om sig selv i sit jordeliv. Han var jo Messias, og han vidste det,
men han vidste også at dersom han brugte Messias titlen om sig
selv, så ville folket endnu mindre forstå hans opgave: Som det Guds
lam som skulle bære verdens synd. Jesus forsøgte helt bevidst at
holde sin identitet som Messias skjult – helt indtil forhøret for
det Høje Råd han henviste til Salme 110 og Daniel 7 og
Mark.14,61-62. Peters store benkendelse: Matt.16,16 v. 20
s. 140 Det er vigtigt at lægge mærke til at
forkyndelsen om ekklesia, den udkaldte forsamling, som udtages af
alle folk, både jøder og hedninger, ved Jesu nådes evangelium, og
forkyndelsen af ”Riget for Israel” går parallelt i N.T. Dersom
vi ikke er opmærksom på dette, så blander vi det hele sammen og vi
forstår ikke Guds-ordet, således som det skal forstås. Det vi hele
tiden må have for øje når vi læser N.T., er flg.: er dette sagt
til den udkaldte forsamling og til de kristne i den nye
tidshusholdning, eller er det sagt til og lovet jøderne?
Til slut må vi være opmærksomme på at udsagn som
berører endetiden eller den 70. og sidste år-uge for Israel og
Jerusalem naturligvis ikke angår den kristne menighed. Den kristne
menighed er ikke på jorden i denne tidsperiode, men derimod i
himmelen.
Jødernes løfter er på ingen måde ophævet eller har
fået ny betydning i nytestamentlig tid. De er blot sat til side, og
venter på at jøderne skal begynde at forstå at de er Guds udvalgte
folk – på en speciel måde, og Gud har store planer med dem i
Israel.
s.
142 Opgaven går ud på at forkynde Guds nådes evangelium, således
at så mange som mulig kan blive frelst og blive tilhørende den
kristne menighed.
Den kristen menigheds opgave er begrænset både
forkyndelsens karakter og budskabets rækkevidde og modtagelse, men
til trods for dette skal vi forsøge at nå så langt ud som vi kan
med evangeliet om Guds nåde i Krist blod, og der vi ikke strækker
til, får vi være glade for at Gud har andre ordninger som skal
overtage og føre Guds ord ud til alle hedninger. Dette er nemlig
jødernes opgaver, og dette vil de fuldføre i løbet af den store
trængselstid som skal komme over jorden og i 1000 års-riget.
s. 143 Hvad som gælder de 2 missionsbefalinger som vi
har i Bibelen, så er disse givet til jøderne og har et langt videre
sigtemål end det som den kristne menighed magter at fuldføre,
nemlig at høre alle folkeslag til Jesu disciple og forkynde
evangeliet for alle mennesker.
I tillæg til missionsbefalingerne har vi også
oplysninger om at troende jøder skal forkynde evangeliet om riget
(1000 års-riget) i den store trængsel og derefter skal tidsalderens
ende komme. Vi må se missionsbefalingerne i tilknytning til denne
forkyndelse i endens tid. Vi må se det således at dette skal ske i
løbet af den sidste og 70. år-uge for Israel og Jerusalem. I disse
7 år er den kristne menighed ikke på jorden, men den skal oprykkes
til Gud før trængselstiden sætter ind over jorden. Det kan derfor
ikke være den som står for denne forkyndelse i endens tid, og det
er det heller ikke. Det er derimod troende jøder: Matt.24,14.
Mark.3,10
s. 144 I endens tid skal der forkyndes 2 evangelier. Det
er:
- Evangeliet om at 1000 års-riget for Israel skal komme.
- Evangeliet om syndernes forladelse i Jesu forsoner gerning på Golgata.
Denne forkyndelse havde man også i den første kristne
tid, indtil det blev gjort klart at det konkrete riget for Israel var
blevet udsat, og at den kristne menighed havde kommet ind som en
parentes i Guds planer med Israel og jøderne.
s. 146 Gud vil åbenbare sig på en særlig måde for
144000 jøder, som lever her på jorden og er kommet til tro på at
Jesus Kristus er jødernes Messias – verden har aldrig før eller
siden oplevet en så gennemgribende forkyndelse som i denne periode.
Disse jøder vil fuldt ud opveje den tid som er gået tabt. Man vil
blive vidne til det største antal omvendelser til Kristus som nogen
sinde er sket i verden.
s. 148 Ved selv uretmæssig
at fratage jøderne deres opgaver og løfter, da kan kirken ikke i
næste omgang forkynde ”Riget for Israel”. Den har selv afskåret
den mulighed.
Det evangelium som skal forkyndes i trængselstiden,
skal derfor blive et fuld tonende, og således burde det også have
lydt i dag, men i og med at store dele af den lutherske kirke har
forkastet jøderne og benægter at Gud vil opfylde de løfter han har
givet jøderne, så er det en naturlig konsekvens af at dette
evangelium om 1000 års-riget er faldet ud..
Dersom vi kristne ikke havde svigtet i forkyndelsen på
dette område, så havde allerede på nuværende tidspunkt de to
evangelier være godt kendt over store dele af verden. Vi har trods
alt haft næste 2000 år til at formulere dette glade budskab.
Sverre Kornmo siger i sin bog: Endetiden i profetiens
lys, s. 113: ”HENSIGTEN MED EVANGELIEFORKYNDELSEN I DENNE TID ER
IKKE AT FRELSE NATIONERNE, MEN AT FÅ SAMLET ET OVERNATIONALT
FOLK”,som skal være forenet med Jesus i et organisk legeme som
Kristus er hoved for.
Denne skare, frelst og udkaldt af alle ætter og tunger,
er menigheden, som har været skjult i de forrige tidsaldre, og som
er hemmeligheden i vor tidsalder.
Menigheden som sådan er aldrig lovet noget jordisk
rige. Menighedens herlighed er og bliver af åndelig og himmelsk art,
alligevel vil menigheden regere med Jesus i sine herliggjorte legemer
på jorden. Alt på jorden vil blive dikteret fra det himmelske
”hovedkvarter” ved Kristus og menigheden.
Luthers Missionsforenings forlag v. Frode Thorngreen
udgav 1957 bogen af Chr. Møller ”Når Kristus kommer” 95 sider.
Forstander Frits Larsen skriver i forord :
(1.Pet.4,11.) Det er den guddommelige regel for enhver,
der med mund eller pen vil tale til sine medmennesker i Herrens navn.
Det er også dette, der ligger disse liners forfatter på hjerte, når
han vil prøve at pege på det store, herlige og mægtige, men
visselig også tilsidesatte og miskendte emne: Vor Herre Jesu Krist
herlige genkomst og de store ting, vi kan vente i forbindelse hermed.
Vi vil kun spørge Guds eget ord. Kun Han selv skal give os svar på
disse store og vigtige spørgsmål. Vi vil efter det lys og den nåde,
Herren giver, kun anføre ord, som aldeles tydelig taler om den sag
og vi vil udelukkende lade dem udtale deres egen ligefremme mening.
Ef.1,17-18. Ap. Gr.17.11.
Hvis du virkelig gør dette og beder Gud om samme
redelige sind, skal det visselig blive til velsignelse for din sjæl.
Det give Gud i Jesu navn! Amen.
Hav din Bibel hos dig, når du læser, og slå
henvisningerne efter: Chr. Møller.
Side 63-64 omtales mission i vor tidshusholdning.
(skrevet for mere end 100 år siden): ”På den anden side udfoldes
der netop i vor tid en dyrebar og omfattende missionsvirksomhed og
mange steder med velsignet fremgang. Herren være lovet og prises for
det. MEN VI MÅ ALDRIG VENTE AF NOGEN MISSION AT EVANGELIET GENNEM
DEN SKAL VINDE SEJER OVER FOLKEMASSERNE OG LÆGGE DEM FOR KRISTI
FØDDER, og heller ikke at den skal kunne dæmme op for afgrunds
kræfters raseri. Enhver sådan forventning til mission vil blive
skuffet
Vi ønsker inderlig alle menneskers omvendelse, men
ifølge Ordets vidnesbyrd tror vi ikke at nogen mission i den
nuværende husholdning kan udrette mere end at samle Herrens udvalgte
af alle folk og tungemål og derved bidrage til at ”hedninges fylde
kan gå ind”. Det ser ud til at Herren fremskynder dette, og vi
ønsker inderlig at det snart må ske. Citat slut.
Prof. P.Bayerhaus udtaler sig også om dette i sin bog:
”Guds plan med Israel og folkene” s.24: Israels omvendelse vil
markere forandring fra verdens evangelisering til
verdens-kristianisering . Den opgave som for nuværende er overdraget
kirken, er ikke politisk at bringe folkeslagene ind under Kristi lov,
som udtrykt i Bjergprædikenen. Under de nuværende forhold hvor
Satan ikke er bundet er det simpelthen ikke mulig.
Johannes Brandtzæg har udtalt: Det vil være vanskelig
at drive mission dersom vi ikke så den i lys af eskatologien (læren
om det som skal ske)
s.150 Når det bliver sagt fra den kristne kirkes side
at Jesus ikke kan komme tilbage før den kristne mission har nået ud
til alle hedninger med evangeliet så
er dette ikke ret:
Det er jøderne som har fået denne opgave. Den kristne menigheds
opgave er at udtage et folk af hedninger for Jesu navns skyld, og når
legemet er fuld tegnet, kommer Jesus ned fra lufthimmelen for at
hente den kristne menighed. Det er ikke hvor langt evangeliet er nået
i geografisk udstrækning som bestemmer hvornår Jesus kommer for
menigheden, men hvorvidt legemet er fuldt eller ikke.
s. 194 Hvad som gælder en generel oversigt, således
som den kommer il udtryk i N.T., så vil jeg henvise til (min Far)
Ole. Kristian. Indergaards artikel- samlingen, Spredte temaer i
profetien, art, nr. 206, hvor der står fl: ”Vi kan opsummere
hovedpunkterne i den paulinske lære angående opstandelsen og
Messias-riget på denne jord i kronologisk rækkefølgen 1.Tess,og
2.Tess, og 1. Kor.15.
- Den første afdeling af opstandelsen: Jesu opstandelse og de som opstod sammen med ham 1.Kor.15,23= Matt.27,52-53.
- Oprykkendes af menigheden ved ankomst-fasen af parusi`en før den 70. år-uge for Israel og Jerusalem 1.Tess.4,16-17.
- Den anden afdeling af opstandelsen ved Jesu synlige genkomst til vor jord, 1.Kor.15,23, ved epifani`en (fremstrålingen) af parusi`en straks efter den store trængsel, til dommen over Anti-Messias og de levende nationer, den første store, selektive (adskillende) dom over de levende nationer i endens tid 2.Tess.2,8-12, efterfulgt af oprettelsen af Messias-riget på denne jord.
- Den tredje afdeling af opstandelsen efter den anden store, selektive dom over de levende nationer efter Messias-riget på denne jord Åbenbaringen 20,11-15 v.8-10 når Jesus overgiver riget til Gud og Faderen 1.Kor.15,24.
Det kan også være af
interesse at se hvilke grupper af troende mennesker som har del i
livets opstandelse.
- De troende jøder fra gammeltestamentlig tid som stod op i forbindelse med Jesu død Matt.27,52-53.
- Den kristen menighed, som opstår før trængselstiden.
- De forskellige kategorier af troende i gammeltestamentlig tid.
- De troende jøder i nytestamentlig tid som ikke har hørt evangeliet om Jesu forsoner-gerning, men har været trofaste mod den skrevne lov.
- Troende hedninger fra Adam og til og med trængselstiden, som hverken har den skrevne lov eller det skrevne evangelium, men har været trofaste mod det almindelige kald (vocatio generalis) som findes i skaberværket og i deres samvittighed. Rom.2,1-16.
- Den store martyr-skare i trængselstiden. Johs. Åbenbaring. 20,4-6.
Alle disse mennesker (i
det hele 6 grupper), som har del i livets opstandelse, er med Jesus
når han kommer tilbage sammen med sine engle for at dømme verden og
oprette Riget for Israel.
Af disse 6 grupper, så
er det blot de 2 førstnævnte af dem som allerede har fået
opstandelse-legemerne. De 4 sidst nævnt vil få det i forbindelse
med Jesu komme.
Vi ved at i
nytestamentlig tid, så går både sjæl og ånd hos alle troende
mennesker til himmelen efter at den legemlige død er indtruffet.
Disse bliver kaldt for ”de fuldendte retfærdiges ånder.”
Hebræerne 12,23.
At den nytestamentlige
menighed får deres opstandelses-legemer før de gammeltestamentlige
troende, ser vi også af Hebræerne 11,39-40.
Vi skal medtage en del
Skrift-ord, både fra G.T og N.T., som viser at de hellige (alle
troende) er sammen med Jesus når han kommer tilbage: Sak.14,5.
1.Tess.3,13. Judas Brev 14.
Men det er ikke blot de
hellige som er med Jesus når han kommer tilbage. De mange tusinde
engle er også med ham, og disse skal både være med til at kæmpe
mod Satan og Antikrist ved Harmagedon- slaget og udføre de domme som
Menneskesønnen har dømt de fortabte til: Matt.13,37-43 v. 49-50.
I forbindelse med den
tekst som vi har ovenfor, kan det også være naturligt at se på det
græske udtryk ”synteleia tov aionos”, som forekommer 3 gange i
denne tekst, og som er galt oversat i vor Bibel
Det er oversat med ”verdens ende”, men det burde være oversat
med ”tidsalderens ende”,
for det er det som er rigtig.
Hvorfor
oversætter vore Bibel-oversættere ikke dette rigtigt ? Man kan også
med dette eksempel mistænke dem for at oversætte denne tekst i lys
af den forståelse de har af indholdet. Dette betyder: At først så
analyser de indholdet og pladser i deres teologiske system og så
oversætter de efter dette.
Ved at oversætte dette udtryk med ”verdens ende”,
så skubber man opfyldelsen af denne tekst helt frem til verdens
ende, hvor Guds skal oprette ”en ny himmel og en ny jord”. Dette
har følgende konsekvenser:
- Man får ikke frem 1000 års-riget for Israel.
- Den kristne menighed skal ikke ind i trængselen.
- Vi får en fælles opstandelse af både troende og ikke troende ved verdens ende. (Se kap.: 1000-års-riget for Israel)
Der er alt for mange eksempler i vor Bibel-oversættelser
på at teologerne oversætter teksterne i henhold til deres
forståelse og udlægning af dem. Det
må stoppe.
VED AT GØRE DETTE FORKLUDRER MAN BÅDE GUDS ORD OG FØRER
KRISTENFOLKET BAG LYSET.
Men det er dog ikke
alle Bibel-oversætterne som gør dette. Jeg vil henvise til
Studiebibelen, bind 1. s. 362, hvor man også referer til hvad andre
har oversat de forskellige ord og begreber med. Her oversætter
Studiebibelen udtrykket ”synteleia toy aionos” galt med ”verdens
ende”, men følgende oversættere oversætter dette rigtigt:
- Acta oversættelse fra 1973): afslutningen af denne tidsalder.
- Amplified: tidsalderens afslutning og opløsning.
- Gartner: denne tidsalder.
- Sørensen: nuværende verdenstilstand.
- Åkeson: tidsalderens fuldendelse.
Teksten ovenfor
beskriver ikke verdens ende, men det forhold at denne onde tidsalder
afsluttes, og at Rigets tid begynder. Denne onde tidsalder strækker
sig gennem hele verdensrigerne tid, fra kong Nebudkanesars
nybabyloniske verdensrige, som blev oprettet år 606 f. Kr. og indtil
at Jesus igen opretter Riget for Israel. Denne onde tidsalder kalder
vi for hedninger tider. (gr. kairoi ethnon)
Jeg vil også henvise
til det som Ole Kristian Indergaard siger om dette i sin
artikelsamling: Spredte temaer i profetien, art nr. 184:
Tidsalderens ende er på
græsk: Synteleia toy aionos. ”Synteleia” er Septuagintas
oversættelse af det græske ord ”Keytz” i Dan.12,4-13 og må
oversættes med ”ende”. ”Aion” må oversættes med
”tidsalder”. Både norske oversættelser af Bibelen fra 1930 og
fra N.T. År 1975, som oversætter ”aion” med ”verden”, er
urigtig og misvisende.
Verden, både den
fysiske verden og menneskeverdenen, hedder på græsk ”kosmos”.
Men norsk oversættelse
fra 1973 er derimod rigtig og dertil vejledende oversættelse af
”aion”, nemlig ”denne tidsalder”.
Rigtig oversættelse af
”synteleia toy aionos” er ”tidsalderens ende”. Se også her
Revised Standard Version som har ”the End of the Age”, d.e.
Tidsalderen ende.
Dersom man ikke har
dette klart, er det-efter min mening-umulig at udlægge de
eskatologiske profetier rigtigt.
Det som her er sagt om
oversættelsen af ”aion”, gælder også Matt. 13,39-40 v.49 og
28,20.
På spørgsmålet om
hvilken tidsalder der her sigtes til, har norsk oversættelse af N.T.
Fra 1973 givet svaret ”denne tidsalder”, hvilket må siges at
være korrekt, uden at gå i dybden.
Denne tidsalder må
lidt mere udførlig siges at være de 4 verdensrigers tid, Daniel
2,27-45. 7,1-27, eller hedninger tider, gr, kairoi ethnon,
Luk.21,24., den tid Israel er sat til side af Gud, og hedningerne har
verdensherredømmet, og som varer fra Israels landflygtighed i Babel,
606 f.Kr., til Jesu synlige genkomst, da han skal oprette det lovede
Messias-rige på denne jord. Matt.16,27. 2.Tess.1,7-10. Åbenbaringen
19,14-15.
Af dette som vi har
skrevet ovenfor, så ser vi også den frelses husholdning ender med
Guds dom over verden. Satan og de onde engle. Det er jo typisk for
alle tidshusholdninger at de ende med Guds dom, og derefter så
skaber Gud noget nyt, og det bliver 1000 års-riget for Israel.
Hvad der gælder
dommen, som skal komme over jorden, og som vi nærmer os , i og med
at jødernes hjemvenden til landet, Eretz Israel, og i og med at vi
er gået ind i endetidsbegivenhederne, så skal der blive en kraftig
sanering af menneskeheden. Alle onde mennesker skal
Se også artiklen
”Herren har brug for os” www.denpaulinskegruppe.blogspot.com
dømmes,
- alle onde mennesker skal dømmes, - de som ikke vil bøje sig for
Guds vilje. DER SKAL BLIVE FÅ MENNESKER TILBAGE: Es.13,12. 24,1,3-6
og 19-22 33,10-12.