Guds
planer – hedninge modstand, doc. 2
Sammen ligning mellem
Rigets evangelium og den frie nådens evangelium: 232-
I Rigets evangelium var
den jødiske lov fortsat tilstede som forudsætning
for frelsen og
som krav i vandringen for
den troende. Den messianske jødedom opererede med to
retfærdigheds begreber,og
det var Guds retfærdighed og lovens
retfærdighed.
Dette kommer tydeligt frem både i Jesu og apostlenes forkyndelse.
Rigets
evangelium bygger på Sina-loven, Jesus fortolkning af den og det
profetiske ord. Jesu forsoning
er selve frelses-grundlaget, men der krævedes også fuldkomne
gerninger i
vandringen. Det er Nåde plus
gerninger..
Dette
kommer frem overalt i Jesu og apostlenes undervisning.: 1. Johs.2,29
og 3,7.
Hos
Paulus evangelium er den jødiske lov-lære sat helt til side både
som forudsætning for frelsen og i vandringen for den troende. Den
jødiske lov er sat til side eller
ophævet i
vor tid. Vi er frelst af nåde ved tro uden gerninger: Ef.2,8-9.
Gud,
som begyndte en god gerning i os, skal fuldføre den indtil Jesu
Krist Dag: Fil.1,6. Vi er ikke under loven, men vi er under nåden:
Rom.6,14.
I
den kristne menigheds tid er loven taget ud af selve
frelses-sammenhængen – både som forudsætning for frelsen og i
vandringen. Dette betyder ikke at vi kan leve i synden: Rom.6,1-2.
Dette
er en helt u-aktuel problemstilling. Vi
kan ikke leve i det som vi er afdøde fra.
Synden
er i det hele-taget
ikke til stede i det nye liv.
De formaninger som
Paulus gav, har ingen ting med selve frelsen at gøre. De gælder
vandringen. Det er den Hellige Ånd i os som gør, at vi kan holde
formaningerne. Paulus gav ingen bud eller nogen lov.
Det som betyder noget i
den paulinske teologi, er to forhold, og det er:
a. Gal.5,6 og b, vers
15.
Da Jesus kom, stillede
han en række
krav
til jøderne for at de kunne få del i ”Riget for Israel”. Se min
bog: Jesu Genkomst, bind 5 kap.: Jesu forkyndelse.
Da Peter forkyndte i
Kornelius hus år 40, sagde han at Gud tager imod dem som frygter
ham og gør retfærdighed (holder
loven i en eller anden form): Ap. Gr.10,35.
Da Paulus besøgte
Jerusalem i året 58 udtalte de jødiske ledere følgende: Ap.
Gr.21,20.
Når man præsenter
Jesu krav for de troende, så siger de følgende: Ja , dette var før
Golgata. På Golgata tog Jesus alle lovens krav på sig, og loven
blev ophævet.
Dette er
ikke ret. I
missionsbefalingen: Matt.28,18-20 som er givet efter
Golgata, sagde
Jesus at disciplene skulle lære alle folkeslag og holde
alle Jesu bud og forskrifter.
Johannes lærte at den
som ikke bar
frugt
i sit kristne-liv, den tog
Gud
bort fra vintræet, som
er et billede på Jesus. Dersom jøderne holdt Guds bud, forblev de i
Jesu kærlighed.
Dersom de ikke gjorde
det, blev de taget bort fra vintræet, læs Johs.15,1-10.
Dette er betingelser,
og det er ikke i overensstemmelse med Paulus lære om den frie Nåde.
Her kan vi også
henvise til det som står i Rom.11,16-24. De jøder som ikke blev i
det jødiske olietræ, som er et billede på selve frelsen, blev
taget bort fra olietræet, v.22. Dette gælder ikke den kristne
menighed. Dette ses af to forhold og det er:
a. Den kristne
menighed er ikke koblet ind i det gode jødiske olietræ, men den er
koblet ind i Jesus Kristus som er hovedet form menigheden.
b. Den kristne
menighed kan ikke falde ud af frelsen. Den som først er indsat med
Jesus i himmelen, kan ikke fratages denne position. Se kap, den rette
fortolkning af Rom.11,16-27.
Johs. Åbenbaring 2,4-5
v.26. 3,2 v.8 og 18 beskriver også den messianske menighed. Her er
der lagt vægt på gerninger i forhold til frelsen. De 7
lilleasiatiske menigheder er messianske menigheder. De måtte holde
Moseloven og Jesu undervisning, for at blive bevaret som troende.
Det var blot 2 af de
lilleasiatiske menigheder som var etisk fuldkomne, og det var
menigheden i Smyrna: Åb. 2,8-11 og menigheden i Filadelfia: Åb.
3,7-23. De andre menigheder var delte menigheder.
Den kristne menighed i
betydningen Jesu legeme er ikke en delt menighed. Den er allerede her
og nu indsat i himmelen i Jesus Kristus: Ef.2,6.
Hvad der gælder
kirken, så er den delt. Det er ikke alle, som er medlemmer af
kirken, som er genfødt og frelst. Både kirken og de lutherske
organisationer har en altfor svag og misvisende forkyndelse af hvad
det vil sige at være frelst.
Både kirken og de
lutherske organisationer lærer at der er frelse i vanddåben. Dette
er galt..
Jakob,
Jesus kødelige broder, skrev at troen alene kunne ikke frelse et
menneske. Der måtte også lovgerninger til: Jakob 2,13-14 v.17.
Paulus derimod lærte
at vor ros
er udelukket
i frelsessammenhæng, fordi vi er frelst af nåde uden gerninger. Vor
ros er udelukket, fordi vi lever ikke længere under gerningernes
lov men under troens lov:
Rom.3,27. Gal.3,25.
Hvad som gælder
Abraham, som er åndelig
far
til to typer mennesker (Rom.4,1), og det er:
a. Han er åndelig
far til de mennesker som er frelst af nåde ved tro uden gerninger.
Det er hedningerne.
b. Han er både
åndelig og etnisk far til de mennesker som er frelst af nåde ved
tro plus gerninger. Det er jøderne: Rom.4,11-12.
Fra begyndelsen af sit
kald og frem til han var 99 år gammel levede Abraham i en fri
nådepagt.
Efter at han indgik pagt med Gud: 1.Mos.17,1-14, blev der stillet
forpligtigelser
til
ham i vandringen som troende. Således var omskærelse en
forpligtigelse, forskellige typer ofringer og det forhold at han blev
pålagt at ofre sin søn Isak: 1.Mos.1,26.
Frem til han var 99 år
gammel, blev Abraham kaldt ”Abram”, og det betyder ”ophøjet
far”. Fra han var 99 år og frem til sin død, blev han kaldt
”Abraham”. Det betyder ”far til mange folk”. Han blev 175 år
gammel. Dette betyder at han er
åndelig far til alle som tror, både
de som ikke har omskærelsen og de som har omskærelsen. De løfter
som Abraham fik medens han var uomskåret, kan ikke forandres. De
står fast.
Abraham levede i den
tidsperiode som vi kalder ” Løftets tidsperiode”, men til trods
for det, var der 2
forskellige retfærdighedsbegreber
i denne periode, og det var:
a. Nåden alene og
b. Nåden og Loven. Dette var forløber for Sina-loven.
Dette er grunden til at
Jakob og Paulus fremstillede Abraham på to forskellige
måder
med hensyn til frelsen. I Paulus hans breve bliver Paulus fremstillet
som den der fik løfterne på grund af Guds nåde og blev frelst ved
tro uden gerninger: Rom.4,2-3.
I Jakobs brev bliver
Abraham fremstillet som den som måtte fremvise gerninger i
vandringen som troende: Jakob 2,21-23.
Dette viser klart at
der i en tidsperiode kan eksistere forskellige tidsbegreber. Dette
gælder også tiden fra Paulus og indtil år 70 efter Kristus. I
denne tid blev der både frelst mennesker ind i den messianske
menighed og mennesker i den paulinske menighed.
I Rom.4 og i brevet til
Gal.3,6-29 er Abraham fremstillet som den som fik løfterne ved Guds
nåde, og som den som blev frelst af tren alene. Der burde have stået
”Abram” i disse tekster, men på grund af at det vil skabe
forvirring, dersom vi brugte to forskellige navne på denne person,
vil vi bruge navnet ”Abraham”
I Jakobs brevet er
Abraham fremstillet som den som måtte fremvise gerninger ved siden
af Guds nåde.
I Hebræer-brevet, som
er et jødisk brev, står der flere steder at det går an at falde ud
af nåden. (Se Hebræerne 3,14. 6,4-6. 10,38-39 og 10,26-29.)
Denne undervisning
finder vi igen hos Paulus Skrifter: Han lærte:
a. At vi er frelst af
nåde ved tro uden gerninger.
b. At nåden er en
gave. ( En gave er noget du får uden at betale for den: Ef.2,8-9.
- At vi er retfærdiggjort blot ved troen på Jesus: Rom.3,26.
- At evangeliet er en Guds kraft til frelse for hver den som tror både for jøde først og så for græker: Rom.1,16.
Paulus lærte at det
går
ikke an at falde ud af nåden,
for frelsen er af Guds
nåde. Vi er både kendt, bestem, kaldt, retfærdiggjort, helliggjort
og herliggjort. Alt dette skete forud
for vor omvendelse. Vi bliver ikke frelst, men vi er
frelst:
Rom.8,29-30 v.39 4,10. 6,14. 11,6.
Den som først er
frelst (genfødt), kan ikke falde ud af nåden, for han er velsignet
med al
åndelig velsignelse (frelse,
retfærdiggørelse, helliggørelse og herliggørelse) i
himmelen og indsat i himmelen sammen med Jesus:
Ef.1,3 og 2,3.
Dåbens
betydning
Apostlene videreførste
Jesu lære om dåben: Matt.28,18-19 og Markus 16,16. Dette ses både
af første delen af Apostlenes Gerninger og af apostlenes Skrifter.
Peter lærte at jøderne måtte omvende sig og tage dåben, for at få
syndernes forladelse og Den Hellige Ånd: Ap. Gr.2,38.
Paulus lærte at den
kristne menighed ikke fik Den Hellige Ånd ved lovgerninger (for
eksempel vanddåben), men fik Ånden ved forkyndelsen af troen og
nåden: Gal.3,2 v5.
Paulus lærte at han
ikke var udsendt for at døbe, men for at forkynde evangeliet, ikke
med vise ord, for at Krist kors ikke skulle tabe sin kraft:
1.Kor.1,17-18 og 2,2.
Paulus lærte at
genfødelsen ikke skete i forbindelse med dåben, men at den var
uafhængig af dåben. Dåben har ingen ting med genfødelsen eller
frelsen af gøre. Dåben hører med til det jødiske system, og den
havde betydning i forhold til en ydre
renselse af synden.
De
flest som kommer til tro på Jesus i verden i dag, bliver frels uden
at dåben har fundet sted. Dette viser at genfødelsen ikke ligger i
dåben.
Den katolske og den
lutherske kirke lærer at der er genfødelse eller frelse i dåbens
vand,
men dette er galt og misvisende.
Teologerne og det store flertal af forkyndere indenfor de lutherske
organisationer har
misopfattet og misforstået
de mange udsagn som Paulus kom med angående frelsen og genfødelsen.
De lære at når Paulus bruger ordet ”dåb”, går dette på
vanddåben,
men det er ikke rigtig.
Ordet ”dåb” har en række betydninger i N.T. Se min bog:
Kristendommens jødiske Rødder, kap. De forskellige dåbs typer.
Ifm. Med barnedåben
bruger kirken det som står i brevet til Rom.6,3-9 for at vise, at
der er frelse i vanddåben.
Dette Skrift-afsnit går
ikke på vanddåben, men det angår Jesu død og opstandelse og den
betydning som det har for den som er kommet til tro på Jesus. Det
angår det nye liv
som er lig med Jesu liv.
Brevet
til Rom.6,3-9, beskriver flg. Indhold:
a.
Vi er død sammen med Jesus.
b.
Vi er oprejst sammen med Jesus.
- Vi har en død som er lig med Jesu død. Det er den samme død.
- Vi er forenet med Jesus i denne død.
e.
Vi har den samme opstandelse som Jesus.
f.
Vi er forenet med Jesus i hans opstandelse.
g.
Vi lever et nyt liv.
h.
Vort gamle menneske er korsfæstet sammen med Jesus.
- Syndelegemet er taget bort.
j.
Vi tjener ikke længere synden.
k.
Den som er død, er retfærdiggjort fra synden.
- Dersom vi er død sammen med Kristus, da skal vi også leve sammen med ham.
- Efter at Kristus er opstanden fra de døde, dør han ikke mere. Dette gælder også os.
Den
som er død og oprejst sammen med Kristus, kan ikke dø mere, for
Kristus kan ikke dø. Det viser at den, som en gang er frelst, kan
ikke falde ud af nåden.
Brevet
til Rom.6,3-9 går hverken på barnedåben eller på troendes dåb,
men det går på selve genfødelsens
dåb.
Når
Den Lutherske Kirke og de lutherske organisationer ikke forstår
dette, så skyldes det to forhold og det er:
a.
De
har ikke forstået Paulus hans nådelære.
b. De sammenblander
Paulus nådelære med de jødiske Skrifter, som kræver både
nåde og
gerninger.
Barnedåben er gal, for
den giver mennesker en falsk
tryghed
om at der er frelse i dåben. Det er ikke i vanddåben at frelsen
ligger, men det er i troen på Jesus.
Barnevelsignelsen er
ret. Barnet behøver ingen frelse, for det er Guds barn fra
undfangelsen af. Det er de ”voksne” som trænger til frelsen, og
den er ikke knyttet til vanddåben, men det er en gave
som vi får af nåde: 1.Kor.1,17-18.
De reformerte kirke
lærer at troens dåb er det eneste rigtige. De har tre vurderinger
af vanddåben.
a. Den er et gensvar
fra mennesket side om at frelsen er kommet i stand. Til dette er at
sige flg. Frelsen behøver ingen bekræftelse fra menneskets side.
Når de har fået den Hellige Ånd i hjertet som pant og indsegl, så
er dette en bekræftelse på at frelsen er kommet i stand. Der står
ingen steder i N.T at vi må bekræfte vor frelse ved at tage dåben.
(Dåben gælder heller ikke for den kristne menighed.)
b. Den troende må
følge Jesus i hans dåb. På samme måde som Jesus blev døbt, må
vi også blive døbt. Til dette er at sige at vi på ingen måde skal
følge Jesus i hans dåb. Ved sin første dåb tog han på sig al
verdens synd, og ved sin anden dåb forsonede han al verdens synd.
- Dåben er en god samvittigheds pagt med Gud ved Jesu Krist opstandelse: 1.Pet.3,18-21 Det er også galt. Det er frelsen som giver os en god samvittighed og ikke dåben. Se Hebræer 9,14, hvor der står: ”hvor meget mere skal da Krist blod, han som ved en tidsalder ånd bar sig frem som et ulasteligt offer for Gud, rense jeres samvittighed fra døde gerninger til at tjene den levende Gud.”
Det er Jesu forsoning
og nåden som frelser os, uden at vi behøver at fremvise gerninger.
Jøderne havde både loven, troen og Jesu forsoning som basis for
frelsen, medens vi blot har Jesu forsoning og troen eller nåden. I
de jødiske Skrifter er der to
sæt retfærdighedsbegreber.
Det er Guds
retfærdighed og menneskets retfærdighed.
I de paulinske Skrifter
er der blot et
retfærdighedsbegreb og det er Guds retfærdighed.
Se Jakob 2,20-24 og Rom.3,21-31. I dette Skriftsteder siges det 3
gange
at vi er retfærdiggjort af nåde ved tro uden gerninger.
Moseloven og Jesu
første undervisning er lagt til side eller ophævet i vor
tidsperiode. Se Ef.2,15 og Kolos.2,14.
Det kristne legeme er
en
parentes
i Guds løfter til jøderne.
Ved menighedens
bort-atomar, som sker før trængselstiden på 7 år - og efter at
den store trængsel er afsluttet, bliver jøderne frelst som folk og
levning.
Jesus vil komme tilbage
som Kongen Messias i 1000 års-riget. Jøderne vil da være med til
at styre verden sammen med Jesus i 1000 år.
Den kristne menighed er
koblet ind i en person, og det er Jesus fra Nazaret. Gennem ham får
vi del i mange af jødernes løfter og pagter. Se Ef.2,12-13.
I vor tidsperiode er
jøder og hedninger ligestillet i et legeme. Se Ef.2,14-18.
Der er 2
evangeliske forkyndelser
som er beskrevet i N.T.
Den ene gælder Israel,
og den anden gælder den kristne menighed.
De 4 evangelier, første
del af Ap. Gr. Og de jødiske breve hører med til Rigets
forkyndelse.
Det er Paulus hans
breve som gælder for os. Der er også en del generelle
problemstillinger i begge forkyndelser.
Det er to
linier i N.T. Det er den jordiske linje, som er rigslien og den
himmelske linje,
som udtager de troende for himmelen.
Disse to udvælgelser
skal samarbejde i Rigets tid – men det er først på den nye jord
at de går sammen. ”om en husholdning i tidens
fylde:
at han vil samle alt til et i Kristus, både de som er i himlene, og
de som er på jorden.” Ef.1,10.
”Riget
for Israel”
Der
er flere vigtige temaer i Tanach. Vi nævner følgende:
a.
Guds løfter til Abraham: 1.Mos.12-18. b. Indføring af loven:
1.Mos.12-18
- Messias død og forsoning: Salme 22 og Es.53. d. Profetier om oprettelsen af ”Riget for Israel”, som er det samme som ”Davids riget” Es.9,6-7 Dan.2,44 & 7,13-
- Jødernes forkastelse af Messias (Es.53) (Det betyder udsættelse af ”Riget for Israel” og indføringen af hemmeligheden.
Ud
fra Daniel 9,25-26 går det an at udregne tiden for Messias første
komme. Vi ser også at jøderne forkastede Den Salvede i påsken i
året 32. Se mine bøger: Israel og den kristne menighed og Jesu
Genkomst, bind 4, om de 70 år-uger for Israel og Jerusalem.
Der
var en stor Messias forventning i Israel på Jesu tid. Jøderne
ventede på at Messias skulle komme, men da Messias kom, ville de
religiøse ledere i Israel ikke tage imod ham som deres Messias. Der
er flg. grunde dertil:
a.
Der er bestandig modstand mod Guds ordninger og Messias (Jesus).
Dette er generelt for alle folk til enhver tid. De fleste er ikke
imod Gud som skaberen og opret-holderen af alt liv, men de er imod
Messias (Jesus). De er imod forsoningen og korsets budskab.
b.
Flertallet ad rabbinerne så på Messias som en krigshelt som
skulle frigøre Israel og jage romerne ud af Israel. De havde
bortfortolket forsoningssiden ved Messias. (I vor kirke gør man det
modsatte.)
Døberen
Johannes var forløberen for Jesus. Han introducerede ”Riget for
Israel” . I sin forkyndelse byggede han på flg. Grundsætninger,
og det var
a.
Omvendelsen.
Han lærte: Matt.3,2. Det betyder at det var kommet. Det var ikke
kirkens tid, men det var ”David-riget” som var kommet
b.
Moseloven.
Ordet ”omvendelse” betyder på hebraisk ikke blot ”at skifte
sindelag”, men det betyder ”at vende tilbage og give svar”.
”Det betyder at jøderne måtte vende tilbage til en ret
forståelse
af Moseloven og Jesus undervisning. De min bog: Mattæus Evangeliet.
Jesu liv og lære, s.8.
- Vanddåben. Han døbte med vand. Vanddåben var en del af Moseloven. Den gjaldt både genstander og personer. Vanddåben var med på at formidle frelsen: Matt.3,5-11.
Johannes
døbte med vand for at Jesus, når han kom, kunne finde et renset
folk, som
var kultisk ren til
at tage imod Messias, således at Messias ikke skulle komme og slå
folket med forbandelse: Malakias 4,5-6.
Dåben
peger på at Messias var kommet:
Johs.3,31.
Vanddåben
var ikke noget nyt i Israel, men folkedåben
var noget nyt. Det skulle gøre jøderne i stand til at være konger
og præster i ”Riget for Israel”. Medens jøderne af Levi stamme
skulle være præster og levitter i templet i Jerusalem, skulle jøder
fra de andre stammer være konger og præster udover hele jorden:
2.Mos.5-6.
Det er
jøderne som skal være konger og præster. Når kirken operer med
begrebet ”den almindelige præstedømme”, så er dette et udtryk
for den såkaldte ”erstatningsteologi”. Alle udsagn i N.T., som
omhandler dette angår jøderne og ikke den kristne menighed. Både
Peter og Johannes skrev om dette. I og med at de skrev til jøderne,
så er dette et bevis på at det er jøderne, som er og skal være
konger og præster i ”1000 års-riget”: 1.Pet.2,5-9 og
Åbenbaringen 1,6. 5,10 og 20,6. Se min bog: Jødedom og kristendom,
Jesus og Paulus, s.255-263.
En sammenligning af
nådebegrebet i den messianske jødedom og i paulinsk kr.-
I
den messianske jødedom blev der stillet flg vilkår for at jøderne
skulle få del i Guds nåde og Guds rige:
- De som havde fuldkomne gerninger. Skulle få del i ”Riget for Israel” Jakob 1,2-4. Åbenbaringen 3,2.
Det
var de fuldkomne gerninger som skulle føre til, at jøderne blev
etisk fuldkomne og ikke skulle mangle noget. Troen blev fuldkommen
ved gerninger.
Paulus
lærte noget helt andet om prøvelsen. Den skulle føre til håb:
Rom.5,3-5. Håbet
er et af nøgleordene i den paulinske teologi. Der er blot et
håb, og det
er den opstandne Kristus, som er det samme som nåden alene:
Kolos.1,27.
- De som var ydmyge skulle få del i ”Riget for Israel”. Derfor heder det: Jakob 4,6. 1.Pet.5,5. Dette er i overensstemmelse med Bjergprædikenen, som er Grundloven i ”Riget for Israel”. Den kræver lignende egenskaber for de som skulle arve Guds rige. De som var salige (frelst) Matt.5,3-12.
Dette
er udtryk for lovgerninger i en eller anden form: Rom.5.7-8.
- De, som havde en dobbelt retfærdighed, skulle arve ”Riget for Israel”: Matt.5,20. Se også Jakob 2,21-24 om Abrahams dobbelte retfærdighed. 1.Johs.3,7. Rom.3,21.
- De, som var fuldkomne, skulle arve ”Riget for Israel”. På samme måde som Gud er fuldkommen, skulle de messianske jøder også være det: Matt.5,48. Matt.19,18-26. 1.Johs.2,6.
Paulus
lærte at enhver troende er fuldkommen
i Kristus: Kolos.1,28.
- De, som rensede sig, skulle få del i ”Riget for Israel”: 1.Johs.3,3. Renselsen fandt jøderne i vanddåben, ofringerne, omskærelsen og fuldkomne gerninger:1.Johs.5,6-8. Dersom disse tre ikke gav et samstemmende vidnesbyrd om den enkelte jødes frelse, så hørte vedkommende ikke med til de som var frelst. Der manglede noget i deres frelse.. Af den grund skrev :1.Pet.4,19.
I
Paulus hans undervisning er det ikke
vanskelig at
blive frelst, for både genfødelsen, vandringen og afslutningen
(herliggørelsen) er af bare nåde. Ved omvendelsen bliver en indsat
i himmelen i Jesus Kristus: Ef.2,6.
- De, som holdt ud til enden, skulle arve ”Riget for Israel” Åbenbaringen 2,26.
I
den messianske jødedom måtte der finde sted både en
kontinuerlig retfærdiggørelse og en kontinuerlig helliggørelse for
at blive frelst:
Hebr. 12,14.
I
Pauluses undervisning er vi frelst af blot nåde. Den ydre
helliggørelse har ikke noget med selve frelsen at gøre, men den
tæller med når nådelønnen
skal udbetales. Se 1. Kor.3,10-16.
Hvad
skulle de messianske jøder gøre når de syndede? De skulle gå til
Gud og bede om tilgivelse. De skulle give de foreskrevne ofringer.
Den
messianske jødedom regner med to typer
synder,og
det var:
a.
Almindelig synd, som alle gjorde. b. ”synd
til døden”.
Det var synd som var gjort med vilje og med overlæg. Der var ikke
tilgivelse for denne synd.
Den
første synd kunne de nede om tilgivelse for, og dersom de gjorde
det, fik de syndernes forladelse: 1.Johs.8-9.
Den
anden synd var der ikke tilgivelse for.
Den som var
født af Gud, gjorde ikke denne synd. Det var beviset på at
vedkommende var frelst: 1.Johs.3,9, og 5,16.
To utilgivelige synder i Israel:
a.
Bespottelse mod Den Hellige Ånd.
Det var det samme som Gudsbespottelse af Guds Søn og Den Hellige Ånd
:Matt.12,31-32.
(Jøderne kunne tale bespottelig mod Menneskesønnen, som var Jesu
jordiske titel, men de kunne ikke tale bespottelig mod Jesus som Guds
Søn eller mod Den Hellige Ånd, som er det samme som Gud selv.
b.
Det forhold at jøderne ikke holdt
loven og Jesu undervisning i vandringen som troende.
Paulus
opdelte ikke synden i to forskellige
typer synder,
men han lærte at den som tror på Jesus, er frelst. Når Loven er
taget bort, er der ikke nogen synd mere som kan hindre et menneske
fra at blive frelst.
I
tillæg til de punkter som er nævnt ovenfor, måtte jøderne holde
de 30 bud som Jesus lagde vægt på i sin forkyndelse. Se mine bøger:
Jesu Genkomst bind 4-5.
Lovens
betydning i den messianske jødedom
Mange
kristne ser på Moseloven som noget negativt,
som er ophævet. Dette
er helt galt
Jesus sagde selv at han ikke var kommet for at ophæve loven og
profeterne, men han var kommet for at opfylde den: Matt.5,17. Dette
betyder 3 ting, og det er:
a. Jesus skulle
opfylde alt det som stod i loven og profeterne om hans person.
b. Han skulle udfylde
den således at det blev endda vanskeligere at holde den. Dette peger
frem mod ”Riget for Israel” hvor den etiske standard vil være
meget højere end i vor tid, i og med at satan og de onde ånder er
fængslet i afgrunden for 1000 år.
- Han skulle opfylde den på en perfekt måde med sit liv og sin død således at jøderne kunne blive frels – ikke ved lovgerninger – men ved troen på Jesus.
Moseloven og Jesu
undervisning havde ingen ting med selve genfødelsen at gøre. Det
var i vandringen for hver enkelt jøde at der blev krævet fuldkomne
gerninger. Loven var dermed en del af frelsesgrundlaget i selve
vandringen. Dette blev kaldt for ”lovens retfærdighed” Fil.3,9.
Loven skulle knytte
Guds folk stærkere til Gud. Den skulle være en standard
for Guds folk. Således
som Gud var, således skulle også Guds folk være.
Loven
er videre selve ægteskabskontrakten (hebr.ketuba) mellem Gud og
jødefolket. Den blev indgået mellem Gud og Moses (jøderne) på
Sina, og den blev lagt ved siden af Abraham-pagten: Gal.3,19.
Jøderne fejrer fortsat
Sina-loven på den 8.dg efter Løvsalenes fest: 3.Mos.23,36, og det
gør de ret i. De kalder denne fest for ”Simchat Torah” eller
”Lovens Glædesfest”. Hele dage er Loven centrum i fejringen.
Loven
havde følgende betydning for jøderne:
a. Opfyldelsen af
loven kunne ikke frelse nogen, for dersom en prøvede at holde loven
og budene for at opnå frelsen, vågnede synden op: Rom.3,20.
Paulus som skrev dette,
vidste hvad han skrev om. Han havde forsøgt at opnå frelsen ved at
holde loven, men det gik ikke: Rom.7,7-13.
Jesus opfyldte både
loven og samvittighedens lov, som er hedninger lov, på Golgata til
frelse for både jøder og hedninger: Rom.3,19-20.
b. Den som holdt
loven, skulle få et godt liv i landet: 5.Mos.28.
- Den som kom til tro på Jesus og holdt loven, skulle få del i frelsen.
Dette kalder jeg for
Lovens
evangelium:
Rom.10,5. Gal.3,12.
- Loven var en tugtemester for jøderne både til indtil og forbi Jesus: Gal.3,24.
Loven skulle pege på
Kristus som den som skulle opfylde loven til frelse for jøderne. (Vi
hedninger har aldrig været under loven)
- Loven skal komme ind igen i trængselstiden og i ”1000 års-riget”
I Paulus forkyndelse er
den jødiske lov taget
fuldstændig bort.
Den gælder ikke i den frie nådens tidsperiode. Vi er frelst af nåde
ved tro uden gerninger: Ef.2,8-9. Vi er ikke under loven, men under
nåden.
Dette kan ikke pointeres for ofte.
NÅDEBEVÆGELSEN
Jeg har haft dette syn
fra tidlig på 80-tallet og har fået lov at udvikle det i en række
artikler og 16 bøger. Der har været megen modstand mod dette, men
arbejdet har også båret gode frugter. Mange er blevet frigjort i
sit kristen-liv, og takker Gud for nåden, som det ypperste kendetegn
i den paulinske forkyndelse.
Vi som skiller mellem
evangeliet om Riget og evangeliet om den frie nåde, hører med i en
bevægelse som hedder ”Nådebevægelsen” . På engelsk er navnet
”Grace Movement”. Jeg har kommet i kontakt med denne bevægelse i
de senere år, og har fået en del gode kontakter i U.S.A. Jeg har
naturligvis også læst en del af den litteratur som denne bevægelse
udgiver. Naturligvis har jeg lært af det som jeg har læst, men jeg
har også forkastet en del af det.
Denne
bevægelse er desværre splittet i 3 grupper, og de er:
a. De som lærer at
kirken begyndte på pinsefestens dag. Disse hører i grunden ikke med
til Nådebevægelsen, for mange af dem mener at frelsen ligger i
dåben, og at de jødiske Skrifter hører med til menighedens
læregrundlag. Det er rettere at sige at de er ”dispensationslister”.
Det vil sige at de deler frelseshistorien op i tidshusholdninger
b. De som lærer at
kirken begyndte ved Paulus hans omvendelse i året 37. Undertegnede
har dette syn.
- De som lærer at kirken begyndte først ifm. Paulus hans fangenskab i Rom i årene 60-62.
De som har dette syn,
lærer at Paulus forkyndte ”Riget for Israel” fra år 37 og frem
til år 60. Derefter forkyndte han et helt nyt
budskab fra
årene 60-62 og til sin død i 67.
Dette
vil da betyde at de 7 første breve, som Paulus skrev, ikke angår
den kristne forsamling, men den jødiske forsamling. De 6 sidste
breve som han skrev, vil da gælde den kristne menighed. (Jeg skal
ikke gå ind på dette problemstilling, men henvise til min bog:
Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus, hvor jeg skriver meget om
dette.)
Jeg
tror dette syn er galt. Jeg tror Paulus havde en særlig
forkyndelse,
men jeg tror også at Paulus fik nye
åbenbaringer
undervejs og en udvidet forståelse for
sit budskab.
Dette
gjaldt for eksempel synet på vanddåben: 1.Kor.1,17-18 og troen som
den eneste forudsætning for helbredelse: Ap. Gr.14,9.
Før
år 51 døbte Paulus med vand. Efter 51 døbte han ikke længere med
vand, for Herren havde vist ham at vanddåben ikke var forenelig med
det nådebudskab, som han forkyndte. Se kap: Pauls hans forkyndelse i
Apostlenes Gerninger og i brevene.
Hvorfor ser ikke
kirken,
de
lutherske organisationer og frimenighederne dette ?
Hvorfor
ser ikke kirken og de troende at der er to evangelier i N.T.? Der er
flere svar på dette:
a.
Kirken har en del i sin lære – både fra babylonsk hedensk
religion og fra den katolske kirke. Den katolske kirke kan ikke hævde
at Jesus skal være konge ud fra Jerusalem, for det er den katolske
kirke og Roma som skal være centrum i kristenheden.
Den
lærer at når jøderne forkastede Jesus, så gik jødernes løfter
over til den kristne kirke. Dette er udtryk for den såkaldte
”erstatningsteologi”. Den er ikke fra Gud, men den er fra satan.
Af
den grund kan også Den Norske Kirke i dag være med i en
diskussionsforum (Norsk teologisk Samtaleforum), hvor det bliver
hævdet, at vi ikke kan bruge land-løfterne, som Gud gav Abraham,
til at definere Israels grænser.
Medlemmerne
i dette samtaleforum er også imod at Israel har bygget et gærde mod
”paleæstin araberne” for at forhindre selvmordsangreb fra
arabisk side ind i Israel. (Jeg henviser til det dokument som nylig
er udgivet af dette Samtaleforum)
Kirken
har afskaffet Guds planer med jøderne. Af den grund sammenblander
den udsagn i N.T., som er givet til jøderne, med udsagn som er givet
til den kristne menighed.
b.
Teologerne får deres udanelse på de teologiske fakulteter, og de
viderefører det som de har lært der. De er bundet af den teologi
som de lærer der. I deres arbejde må de også forpligtige sig på
denne teologi. Dersom de ikke gør det, mister de muligheden til
ydelig karriere og bliver isoleret fra de andre. De mister også
deres stillinger dersom de ikke underviser i overensstemmelse med
kirkens lære.
- De lutherske organisationer har også bundet deres teologi op til kirkens teologi. De har den samme teologi som den norske kirke har.
- Frimenighederne har løst sig fra den lutherske teologi, men det betyder ikke at den teologi som de lærer er korrekt.
e.
Medlemmerne i kirken har overladt til teologerne at bestemme det
teologiske indhold i kirken. Selv om de er uenige om en del af
teologien, bøjer de sig for ”ekspertisen”. Den som er uenig
bliver udelukket fra det ”gode selskab”
. Hvad
er der blevet af den ”myndige lægfolk” ?
f.
Der er også for lille
Bibelkundskab blandt læg-folket. For at få kundskaber, må man
studere Guds ord – ikke blot læse en andagts-bog eller høre på
andre. En må have plan i sit Bibelstudium. Rabbinerne mente at
studiet af Guds ord var på line med bøn. Det at studere Guds ord,
er også bøn.
g.
Der er for lidt vilje til principiel
tænkning
blandt både teologerne og læg-folket
.
Når man kommer til et problem på det teologiske område, lægger
man det bort i stedet for at forsøge at gennemarbejde det, for i den
hensigt at komme frem til en ret forståelse af det.
Når
Jesus lærte at den, som tror og bliver døbt, skal blive frelst:
Mark. 16,16, og når Paulus lærte, at han ikke var udsendt for at
døbe: 1.Kor.1,17, så må disse to udsagn nødvendigvis komme i
modsætning til hverandre.
Når
Jesus lærte at loven aldrig skulle forgå: Matt.5,17-18, og Paulus
lærte at vi ikke er under loven: Rom.6,14, så kommer disse udsagn i
modsætning til hverandre.
Den
rette løsning på dette er at disse Skriftstederne, som er fra N.T.,
ikke gælde den samme tidsperiode. Jesu hans udsagn gælder ”Riget
for Israel”, Paulus gælder ikke den kristne menighed. Så enkelt
er dette, men i og med at kirken har afskaffet ”Riget for Israel”
i sin teologi, så må den nødvendigvis pladsseere Jesu udsagn til
kirkens tid
Tingvoll den 1/11.2006 og 29/5.2007
re. Egon L. Kristensen