Viser opslag med etiketten cand. jur Poul Madsen 1987 bladet Mod Målet. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten cand. jur Poul Madsen 1987 bladet Mod Målet. Vis alle opslag

tirsdag den 12. marts 2013

cand. jur Poul Madsen 1987 bladet Mod Målet


cand. jur. Poul Madsen red. ”Mod Målet” (Hvad ser du) nr.8. 1987.
Citat:

Mange har resigneret og bliver hjemme i håb om, at der er en god radioudsendelse fra en kirke, hvor Ordet forkyndes. Men det er jo ikke nogen løsning. Hvorfor ikke samles frit, bryde brødet, lov-synge Herren og lade den, der har Ordets gave, udlægge Skrifterne?
Hvorfor ikke?
Formentlig fordi man i generastioner har ladet den åndelige umyndiggørelse
fortsætte og bide sig fast; hermed mener jeg, at man har ladet præsterne stå for Ordets forkyndelse og lede gudstjenesterne, skønt de mangfoldige steder har langt mindre at bringe end læg-folket.
Hvis der sker en udvandring, hvilket jeg personligt mener kan ske når som helst,
må man samtidig frigøre sig fra den umyndiggørelse, det folkekirkelige system u værgeligt medfører, thi ellers vil den åndelige kraft forblive bundet, og det danske folk, som er i så dyb en nød, vil ikke blive ramt og vakt i samvittigheden.