Evangelist
Arne Helseth-Dyrseth, fra Norsk-dansk lægmand-mission: 1991, på
eget forlag, 2 bøger, med svar på indsendte spørgsmål.
Her
gengives fra bøgerne nogle af hans Bibel-svar omkring emnet:
BORT- ATOMAR (1. doc)
koordinator
Egon L. Kristensen, Herning. 6014-15 e. Adam.
Jødisk
almanak oplyser at deres nytår e. Adam bliver året 5777 + årene
s.36:
Er der noget til hinder for at Jesus kan komme hvad tid som helst ?
Nej,
for alt det vi ved er der ikke noget til hinder for at Herren kan
komme hvad tid som helst. Når det hævdes at ”det salig håb”
menighedens bortrykkelse, ikke kan ske før endetidens store
begivenheder i form af kriger og straffedomme som Skriften omtaler,
har fundet sted, da røber dette at man ikke skiller mellem
bortrykning og Jesu Krist herlige og officielle åbenbarelse. For
enhver uhildet bibellæser vil det være let at se at dette er to
adskilte begivenheder.
Først
skal Kristus komme til luften: 1.Tess.4,17 – siden til jorden,
Sak.14,4; først for at bort-rykke menigheden, 1.kor.15,51-52 –
siden for at dømme Israel og de øvrige nationer, Joel 3,17;
Matt.25,14-46.
Menighedens
troende ser frem til og venter på at ”Krist dag” skal oprinde,
Rom.13,12. Fil.1,6; For nationerne kommer der en ”Herrens dag”,
Joel 3,4-8.
Menighedens
bort-atomar vil ske før den store trængsel, 1.Tess.1,10. 5,9.
Jesu
Krist synlige genkomst vil finde sted efter trængselen,
2.Tess.2,2-10. Åbenbaringen 1,7.
s.51:
Forleden hørte
jeg en prædikant tale over Matt.25,1-13. Han sagde bl.a. Det kan
hænde at Jesus kommer i dag. Når han kommer, vil døren blive
lukket-ingen bliver frelst mere.
Formodentlig
har denne forkynder i sin prædiken gjort en anvendelse af teksten og
talt om Jesu komme til luften for at bort-rykke menigheden.
At
denne begivenhed kan finde sted når som helst, er helt efter
skriften. Der vil ikke blive blive givet noget tegn eller forvarsel
for menighedens bort-atomar. Tegnene som Skriften taler om, står
ifm. med Israel og nationerne, og varsler at Herrens synlige genkomst
til Oliebjerget er nær.
I
nu værnende tidshusholdning er Gud optaget af at samle menigheden.
Den som lader sig frelse i tiden mellem Pinsen og bort-atomar, bliver
en del af Jesu åndelige legeme, 1.Kor.12,12-13.,det legeme som skal
udgøre Krist brud.
(Ef.5,25-32:
Vi er lemmer på hans legeme,v. 30, Jøderne bliver Herrens brud og
hustru. re.
Tilføjelse).
s.53
Ifm. Jesu komme til luften, står der bl.a. i1.Tess.4,16: de døde i
Kristus skal først opstå -. Menes der med dette, alle troende lige
fra Abel, eller omfatter det kun de døde i Kristus fra Pinsedagen ?
Begge dele forkyndes.
Mig
bekendt findes der ikke et eneste ord i Bibelen som siger at de
troende fra den gamle pagt skal opstå separat. Udtrykket ”de
hensovede” og ”de døde i Kristus” inkluderer alle som døde i
Herren.
Hebræer.11
siger at de gammeltestamentlige hellige levede ved tro og døde i
tro. ”De blev frelst på kredit”.
Ved
lyden af en over-engels røst indikerer at opstandelsen vil omfatte
de troende fra de forgående tidsaldre.
s.60:1.Tess.4,17.
Troede Paulus at Jesu genkomst skulle ske i hans levetid ?
Paulus
ventede Jesu komme når som helst se 1.Tess.1,10 og 4,15. v 17 og
1.Kor.15,51-52.
Paulus
levede i stadig forventning af Herrens komme, han trøstede dem ikke
med at de engang skulle dø, men den herlige sandhed at Herren
kommer.
s.126:
1.Tess.4,17. Når der står: ”vi som lever, som bliver tilbage”,
skal vi da forstå det således at der har foregået en bortrykkelse
før ?
Nej,
her antydes slet ikke at der har fundet bort-atomar sted eller vil
finde sted før Herren kommer.
Når
apostelen siger: ”vi som lever, som bliver tilbage indtil Herren
kommer v.15, identificerer han sig med de troende når Jesus kommer
til luften. Det kunne han gøre fordi han levede i daglig forventning
af Herrens komme. Han så ikke frem til døden, men (himmelfart).
Selv havde han stadig det salige håb for øje, og derfor trøstede
han også de sørgende troende i Thessaloniker med denne herlige
sandhed.
Som
det ses i 1.Tess.4,13-18 hvor disse 2 grupper af troende omtales:
v.16 de døde i Jesus – v.17 vi som lever v.13-15 de hensovede
v.15.17 vi som bliver tilbage: De som er gået bort ved døden – og
de som bliver tilbage og oplever bort-atomar.
s.131
Hvilken samling sigter apostelen til i 2.Tess.2,1 ? Er det den
samling som vil finde sted ifm. at vi møder Herren i luften ?
Ja,
det er det sikkert. Sammen ligner vi 2.Tess.2 med 1.Tess.4,13-18, kan
der ikke være tvivl om at disse to steder omhandler samme sag.
I
sidste afsnit læser vi bl.a. : så skal Gud ved Jesus føre de
hensovede sammen med ham... derefter skal vi som lever, som bliver
tilbage, sammen med dem oprykkes i skyer op i luften for at møde
Herren v.14 og 17.
Ud
fra disse ord kan vi fastslå at ”vor samling med ham” vil finde
sted når Herren kommer til luften for at oprykke menigheden. Og
denne begivenhed ser pilgrimmen frem til med glæde, forventning og
håb. v.18.
Samlingsdagen
kaldes Jesu Krist dag, 1.Kor.1,8. Fil.1,6.v10.
Men
denne dag må vi ikke forveksle med ”Herrens dag”. Det var det de
troende i Thessalonik var i fare for at gøre. Derfor advarer Paulus
på det alvorligste mod den tale som gik ud på at Herrens dag stod
for døren eller allerede var begyndt. Han skriver: - at i ikke må
må lade jer drive fra vid og sans eller lade jer skræmme, hverken
ved nogen tale eller ved nogen ånd eller ved noget brev, som skulle
det være fra os, om at Herrens dag stod lige for døren 2.Tess.2,2.
Var
det nødvendig denne gang, er det ikke mindre lige vigtig at vort
kristen-folk får en klar indføring i disse sandheder i dag. For i
vore dage mangles i forkyndelsen på at forkyndelsens basun har rene
toner når det gælder sandhederne om om Herrens komme og det
profetiske ord.
Vort
fremtidsperspektiv er lyst,siger Guds ord. Vi venter ikke på
”Herrens dag” - den store og forfærdelige Malakias 4,5.
Det
er noget ganske andet vi ser frem til, nemlig 2det salige håb”
Tit.2,13. Eller ”vor Herren Jesu Krist komme og vor samling med
ham.
s.176
Vil Jesu genkomst ske i 2 afd. som de fleste hævder ? Hvordan
stemmer det med Matt.24,30-31 ?
For
mig synes det som råder den rene forvirring mht. forståelsen af
herrens andet komme og det profetiske ord.
Det
er for eksempel slet ikke sjælden at Jesu genkomst bliver
identificeret med den endelige dom foran den store hvide trone:
Å.20-11-
Og
de skammelige følger af denne forkyndelse er ikke udeblevet.
Mange
Guds børn ser med rædsel og angst frem mod de begivenheder der
forestår. Det salige håb er blevet frarøvet dem. Derfor er de
fremmede for den glæde, trøst og forventning som burde fylde deres
hjerter med tanke på Herrens komme.
Menighedens
stilling og privilegium og dens forhold til Kristus, var
en hemmelighed indtil den blev kundgjort for Paulus ved en speciel
åbenbaring: Rom.16,25.
Ef.3,1-12. Kolos.1,24-27.
Af disse henvisninger ser vi at
menighedens åbenbarelse indleder en helt ny epoke – en husholdning
som er særegen og som byder på rettigheder og fordeler frem for de
øvrige tidsaldre. Hemmeligheden som blev afsløret i og med
menighedens åbenbarelse, var ikke at hedningerne skulle få del i de
rettigheder som var lovet Israel som nation og folk, heller ikke
alene dette at hedninger skulle blive frelst, men
at hedninger såvel som jøder ved tro på Jesus skulle forenes til
et legeme.
Ef.2,14-16. 3,6.
En nyskabelse af jøder og
hedninger til et legeme i Kristus, er nemlig et ukendt begreb i både
G.T og i de synoptiske evangelier.
Det er i denne sammenhæng uhyre
vigtig at pointere .
For var menigheden en
hemmelighed da disse Skrifter blev til, er det indlysende at vi ikke
vil finde et eneste direkte udsagn om menighedens bort-atomar i denne
del af Skriften.
Og bemærk nu: Dette er ikke
blot logisk rigtig. Det er tillige en bibelsk sandhed. Læs:
1.Kor.15,51-52.
Her siges det med andre ord at
den første akt i Jesu genkomst – hans komme til lufthimmelen for
at bort-rykke menighed – var en hemmelighed, før den blev
åbenbaret Paulus og forkyndt af ham gennem hans breve.
At Jesus skal komme som Messias
og konge, oprette sit freds-rige på jorden og herske i retfærdighed
(den anden akt i genkomsten) – var derimod velkendt hos jøderne
fra gammel tid.
I G.T. Profetiske skrifter og i
de 3 første evangelier vrimler det af skriftsteder som omhandler
denne begivenhed.
På baggrund af det vil det være
krystalklart at ”de udvalgte” som omtales i Matt.24, ikke er
menigheden, men Israel (v.22,24 og 31).
Hele dette kapitel er en
beskrivelse af forholdene under den store trængsel. Og at det er
jødiske forhold som her skildres, fremgår særdeles klart af v.16
og v.20: da
må de som er i Judæa,
flygte til bjergene og bed at deres flugt ikke må ske .. på
sabbatten.
Det
vers 30-31 lærer os, er at Israels endelige samling vil finde sted
ifm. Menneske-sønnens komme i kraft og megen herlighed, - når han
åbenbares i karakter af konge, afvender vreden og fører sit
jordiske folk ind til hvilen.
Enhver fordomsfri læser vil med
lethed kunne se hvad Skriften så klar siger, nemlig at Jesus først
skal komme som Guds Søn: 1.Tess.1,10. Siden som Menneskesøn:
Matt.24,30-44., først som Frelser: Fil.3,20 – siden som dommer:
2.Tess.1,7-10., først som Herre: Jakob 5,8.- siden som konge
Matt.25,30-46.
I den forbindelse må det
preusseres at Guds forhold til Israel som nation og folk, ikke blev
brudt før efter Jesu død.
Menigheden (Jesu legeme, blev
først dannet efter Paulus kaldelse) re.
Tilføjelse.
Og så længe Gud handler med dette folk, er jøderne tilsidesat,
adspredt og forhærdet: Rom.11,25 siger tydeligt nok at hans jordiske
pagt-folk
vil befinde sig i denne tilstand ”indtil
fylden af hedninger er kommet ind.
Det vil sige: først når
menigheden er fjernet fra jorden, er Guds tid inde til at genoptage
forbindelsen med hans jordisk folk Israel: Rom.11,23-29.
Den
nuværende epoke, er således i virkeligheden en pause, et ophold i
Guds realisering af hans planer med jorden og hans jordiske
pagt-folk.
s.
233 Når Jesus i Matt.24,37-41 sammenligner sin genkomst med Noahs
dage, sigter han da til sit komme i luften for at bort-rykke
menigheden ?
Der
står at ”vandfloden tog dem alle” Og således skal det blive når
Jesus kommer:”- en bliver taget med, og en bliver ladt tilbage.”
Er
det ikke Menneskesønnens komme og fuldbyrdelsen af dommen over de
u-gudelige som her er omtalt ?
Jo,
det er det tydeligvis. I de synoptiske evangelier (de 3 første) er
der ikke tale om menighedens bort-atomar, men om Menneskesønnens
komme for at holde dom.
O
denne begivenhed vil først finde sted ved afslutningen af den store
trængsel, når Jesus kommer tilbage til jorden for at oprette sit
tusindårige freds-rige.
Da
bliver det som på Noahs dage, siger Herren. De onde og genstridige
bliver ”taget med” i dommen, medens de retfærdige blive ”ladt
tilbage” og får del i de velsignelser som bliver nationerne
tildelt under Riget.
Analogien
er meget klar her. Se 1.Mos.6 og 7. Det var den retfærdige og
ulastelige Noah og hans familie som blev ladt tilbage på jorden da
dommen gik over de u-gudelige. ”Og han udryddede hvert liv som var
på jorden, både mennesker kvæg, kryb og fuglene unde himmelen, og
bare Noah blev tilbage, og det som var med ham i arken.”
Helt
modsat vil det imidlertid være når den Herre Jesus i karakter af
frelser og Herre kommer til luften. Da bliver enhver troende taget
med i bort-atomar: 1.Tess.4,17, medens alle nådeforagtere bliver
ladt tilbage og må gå ind i den store trængsel.
s.234
Menigheden er allerede iført den bedste klædning: Luk.15,22. Til
enhver tid er således alle troende skikket og rede. Fra genfødelsens
øjeblik er vi født færdige for Fader-huset. Her er der overhovedet
ikke tale om nogen modnings proces.
Luk.19,16-.
Lad os ikke glemme at det er mulig at opnå en pris, en krans eller
en klædning ved Jesu domstol (1.Kor.3,10- re. Tilføjet)
s.247
Er alle profetierne angående den sidste tid blevet opfyldt.
Nej,
lad mig understrege flg.: Skriften omtaler ikke nogen profetisk
begivenhed som må går forud for før Jesu komme til luften og
op-rykke menigheden. Der vil ikke blive givet noget tegn eller
forvarsel for denne begivenhed. Herren ønske nemlig at vi skal leve
i en stadig forventning af hans komme.
Den
endelige opfyldelse af profetierne vil først ske efter at menigheden
er op-rykket. Profetien er klart nok knyttet til Herrens jordiske
pagts folk Israel. Indtil da er Israel som nation og folk tilsidesat:
Rom.15,14. Rom.11,11-. Ef.2,14-16.
s. 253 Jeg har altid troet at
menighedens (himmelfart) vil ske før den anti-kristelige trængsel
kunne begynde. Men for en tid siden hørte jeg en forkynder sige at
den store trængsel allerede er begyndt.
De
som hævder at menigheden skal ind i den antikristelige trængsel,
angiver forskellige grunde for denne påstand, bl.a. med at de
troende må smage noget af trængselen for at blive lutret. På den
måde vil de da blive mere skikket og rede til at møde Herren.
Den
store trængsel vil blive af en ganske anden art end de trængsler og
prøvelser hvorved Gud lutrer os.
Trængselstiden
bliver som aldrig før, gengældelsens dage, Lammet vrede : Dan.12,1.
Matt.24,21. Luk.21,22. Åbenbaringen 6,16.
Nådens
velbehagelige (tidshusholdning) får sin afslutning ved menighedens
bort-atomar. Det behager nemlig Herren at fjerne menigheden fra
jorden før vreden for alvor rykker frem.
Denne
sandhed finder vi fremstillet i en række forbilleder i G.T. Nemlig
Enok. Betegnende for ham er 3 flg. Ting:
- Han vandrede med Gud. 2. Han blev bort-rykket 3. og det skete før syndfloden: 1. Mos.5,24 og Hebrer11,5.
Således
er han et billede på Menigheden som nu vandrer med Herren.
Ligesom
Enok skal enhver genløst person som lever ved Herrens ankomst i
luften, blive rykket bort. 1.Tess.4,17.
Og
denne begivenhed skal ske før jorden bliver genstand for Guds vrede
og dom. Tænk også på den guddommelige forsikring som er givet os i
Rom.5,9: Så meget mere skal vi da, efter at vi er retfærdiggjort
ved hans blod,
ved ham blive frelst fra vreden.
Eller som det siges i 1.Tess.5,9: Gud bestemte os ikke
til vrede,
men til at vinde frelse ved vor Herre Jesus. Og i 1.Tess.1,10: bliver
vi opmuntret til at vente på Guds Søn fra himmelen, som han opvakte
fra de døde.
Jesus,
han som frier os fra den kommende vrede.
I
tillæg til disse klare ord minder jeg om det forhold som er omtalt i
2.Tess.2. På det alvorligste bliver de troende her advaret mod den
tale som går ud på at Herrens dag (dommen og vredens dag) står for
døren.
Fra
vers 3-8 er de forskellige begivenheder nævnt, som nødvendigvis må
gå forud for denne doms epoke – frafaldet kommer først og syndens
menneske åbenbares, fortabelsens søn – I vers 8 er denne person
kaldt ”den lovløse”. Og det kan næppe være tvivl om at det er
den kommende Antikrist som her beskrives.
Men
før denne person kan fremstå, er der noget i denne verden som må
ryddes væk. Det er tydelig sagt i vers 8: ”For lovløshedens
hemmelighed er virksom, bare at den
som holder igen ryddes af vejen.
Hvem
er den som nu holder igen ? Hvem er den som dæmper syndens magt og
hindrer den udvikling ? Det
er Den Hellige Ånd,
han som virker i og gennem menigheden.
Derfor
tror vi at den første
store
begivenhed som forestår, er Herrens komme til luften for at
bort-rykke menigheden.
Bibelen
siger: Esajas 57,1 ”den retfærdige bort-rykkes før
ulykken kommer.
s. 297 Det bliver ofte sagt
at Jesus komme for menigheden, kan ske når som helst. Men er det
rigtig ?
Bibelen
opmuntrer os igen og igen til at vente på Herren: Se Fil,3,20.
1.Tess.1,10. Titus 2,13. Jakob 5,7-8. Vær opmærksom på at der her
ikke er tale om Jesu genkomst til jorden, men hans komme til luften
for at op-rykke menigheden 1.Tess.4,17. Det er dette vi venter på –
og som kan finde sted når som helst: 2. Tess.2,1-.
Denne
begivenhed var helt ukendt for hellige i . Menighedens bort-atomar
var en hemmelighed
i G.T. Den blev åbenbaret for Paulus: 1.Kor.15,51-52.
Menigheden
er ikke bedt om at se efter noget tegn. I den nuværende
tidshusholdning gælder det: ”salig er den som ikke ser og dog
tror” Johs.20,28. Vi har Herrens ord og løfter at rette os efter.
Noget som er langt sikrere end tegn, undere og mirakler.
s.
300 I 2. Tess.2,1 taler Paulus om ” vor Herre Jesu komme og vor
samling med ham” Er det denne begivenhed han i vers 2 kalder
Herrens dag ?
Nej,
”vor samling med ham” vil finde sted på Jesu Krist dag:
1.Kor,1,8. 5,5.. Fil.1,6-10. 2,16.
Sammenligner
vi 1.Tess.4,13-18 med 2.Tess.2,1, kan der ikke være skygge af tvivl
om at disse to steder omhandler samme begivenhed .
I
førsteafsnit læser vi bl.a. : ..”så skal også Gud ved Jesu føre
de hensovede sammen
med ham
… derefter skal vi som lever, som bliver tilbage, sammen
med dem
rykkes i skyer op i luften for at møde Herren” v. 14 og 17.
”Vor
samling med ham” vil med andre ord finde sted når Herren kommer
til luften for at op-rykke menigheden. Dette vil blive Jesu Krist
dag.
Til
opmuntring for de troende i Thessalonikerbrev, som sørgede over
deres pårørende som var gået bort, skrev Paulus inspireret af Guds
ånd ”trøst hverandre med disse ord”..2,2.
Som
dette var nødvendig den gang, er det så vidst ikke mindre vigtig at
vort kristen-folk får en klar indføring i disse sandheder i dag. I
dag mangler der meget i at forkyndelsens basun har rene toner når
det gælder budskabet om Herrens komme og det profetiske ord (vi
lever i de før profetiske tider - re. tilføjet)
Lad
det stå klart for os at samlingsdagen
kaldes ”Jesu Krist dag” Hans glædesdag”.
Men
denne dag må vi ikke forveksle med ”Herrens dag”. Det var det de
troende i Tesalon var i fare for at gøre. Derfor advarer Paulus dem
på det alvorligste mod den tale som gik ud på at Herrens dag stod
for døren eller allerede var begyndt: 2.Tes.2,2.
Som
dette var nødvendig den gang, er det så vidst ikke mindre vigtig at
vort kristen-folk får en klar indføring i disse sandheder i dag.
I
dag mangler der meget i at forkyndelsens basun har rene toner når
det gælder budskabet om Herrens komme og det profetiske ord (vi
lever i de før profetiske tider - re. tilføjet)
Doc
2 afslutter