2 doc ”Jesu
genkomst” bind 3
cand. fiole forfatter Oskar
Edin Indergaard, no
re. Egon L.
Kristensen, dk
www.denpaulinskegruppe.blogspot.com
yeshuatt@mail.dk
Det
andet Segl :
Og
da det (Jesus) åbnede det andet segl : Åben.6,3-4.
Den
anden rytter på den røde hest bryder
den falske fredstid,
som har været under Antikristens første styretid. Han forårsager
at mennesker begynder at slagte hverandre . Det er Gud som tillader
at dette sker, og dette viser at det allerede fra begyndelsen af
trængselstiden går en Guds
dom over verden.
Det
er ikke rigtig det som nogle hævder at Guds
vrede
først begynder, efter at der er gået 3½ år af trængselstiden.
Der
er mange Bibel-forskere som mener at denne rytter er Gog i Magogs
land, som er herskeren over Ros, Mesek og Tubal. Sammen med tyskland,
Finland, kanske til og med Nord-Sverige og Nord-Norge, Iran, Libyen,
Etiopien og mange andre nationer skal Gog, som er lederen for
Rusland, gå til angreb på Israel.
Der
er givet flere profetiske udsagn om at også Nord-Norge og
Nord-Sverige skal blive erobret af Gog. Vi skal i det flg. Citere en
lille dl af de profetiske udsagn som Anton Johansen (Lebesbymanden)
kom med i 1917. Jeg citerer fra en artikel fra Lars Toralf
Storstrand. Den stod i Dagen den 18/1.92 og havde titlen:
Lebesbymandens syn i 1917. så Rusland angribe Norge og Sverige:...
”Det var en dag på sensommeren at Russerne overfaldt Sverige og
Norge. På den tid gik der en jernbane fra Finland op til Enaresøen
og herfra ned gennem Pasvikdalen og Norge. Ind i Norge kom russerne
bl.a. fra Kola, og tog landet med hærmagt til Lyngsfjorden. Det
franske flyvevåben støttede Rusland, og bombede alle kystbyerne fra
Oslo til Trondheim. Kristiansand lå i ruiner.
Johansen
så med stor bedrøvelse hvordan Norge og Sverige havde fået
forsvaret ødelagt og måtte kapitulere overfor Rusland.
”Jeg
så at om svenskerne blot havde holdt ud i to uger, ville alt være
anderledes.”
For
blot få år siden ville dette ikke være mulig. Men i dag ser vi at
Rusland er en stærk svækket nation, uden støtte fra Baltikum og
Polen... ” (Anton Johansen ha også profeteret om at Baltikum og
Polen skulle skilles fra Rusland, noget som allerede er sket. (Se
også Albert Hjorts hæfte om dette med titlen: Lebesbymanden. Anton
Johansens liv og profetiske syner:)
Vi
ved at rød-farven både er Ruslands
og krigens farve.
Når der står at denne rytter blev givet ”et stort sværd” så
betyder det at der skal blive store
blodsudgydelser ifm.
denne krig.
Hvad
som bliver gældende Gogs angreb på Israel, da skal dette blive
kortvarig, for den samme dag som Gog angriber landet, griber Gud ind
og ødelægger Gog og hans hære på Israels bjerge. Ezekiel 39,3-5.
Gog
krigen er en særlig dom fra Gud over Rusland, Vesten, U.S.A. Og
arabernationerne, som alle på deres måder forsøger at ødelægge
Guds-staden i Midt-Østen.
Denne
krig kommer til at finde sted i første del af trængselstiden på 7
år.
Denne
krig vil endvidere udløse en Atomkrig
mellem Rusland p.d.e.s. Og Vest-Europa og U.S.A p.d.a.s. Efter at
disse stater har ødelagt hverandre, vil Antikristen øge sin magt
endnu mere i Europa.
Denne
forsvars-ordning som profeten Ezekiel profeterede om (Ezekiel
38,13.), skulle oprettes mellem en del stater på den arabiske halvø
og Vesten, er nu kommet i stand. Dette skete i Rom julen 1991.
Disse
stater ønsker at samarbejde med Vesten mod Irak. Jeg citerer fra en
artikel: Sheikdømmerne danner eget forsvars organisation. Frygt for
Irak har styrket tilslutningen til Vesten. Artiklen stod i Vort Land
den 30/12.91: ”Iraks invasion af Kuwait i 1990 har fået staterne
på vestsiden af Persisk-bugt til at forsøge at danne en
fælles forsvars-ordning.
Frygten for den stærke nabo i nord Irak har ført de 6 medlemsstater
i samarbejdes-rådet for for Golfen (GCC) endda nærmere de vestlige
stater, som jagede irakerne ud af Kuwait.
GCC
består af Saudi-Arabien, Bahrain, Oman, Kuwait, Qatar og de forende
arabiske emirater (UAE). På topmøde i Julen i Rom gentog de deres
støtte til den såkaldte Damaskus erklæring af marts 1991 som
”grundlag for en ny arabisk orden” i Persisk-bugten.
Damaskus
erklæringen lægger grundlaget for en ny sikkerhedsordning for GCC-
staterne. Udenrigsministrene i de 8 stater skal mødes i Qatar i
april for at udarbejde detaljer.
Kuwait
har allerede en militæraftale med USA, og landet søger nu lignende
ordninger med Frankrig og Storbritannien. Bahrain søger også
nærmere militært samarbejde med USA.
Bahrain
var det første land i Persiske-bugt som tillod fast nærværelse af
flådestyrker fra USA.
- flg. Kuwaits visestatsminister og udenrigsminister, sheik Salem Al Sabah, har den nye sikkerhedsordning 3 akser :
- GCC- aksen
- Den arabiske akse, som omfatter Ægypten og Syrien.
- FN-aksen, som bringer ind USA, Storbritannien og Frankrig.
Det tredje
Segl: Åben.6,5-6.
Den
sorte hest betegner dyrtid
og varemangel. Den
sorte farve er et billede på hungersnød.
Klages 5,10.
Man kan kun købe hvede og byg efter vægt. At spise brødet efter
vægt, er et udtryk for knaphed på brød. 3 Mos.26,26. Ezekiel 6,16.
Prise
n for et mål (noget over en
liter) hvede bliver en denar, som var dagløn til en soldat eller en
arbejder. En mand måtte have en mål hvede om dagen. For den samme
pris kunne man købe 3 mål byg. Dette er sort brødpriser på korn i
og med at det er øget fra 12-16 gange det normale. Det var derfor
ikke mulig for en mand at brødføde sin familie. Dette vil igen sige
at mange familier må lide sultedøden.
Olien
og vinen skulle derimod ikke blive skadet under hungersnøden som
kommer. Det skal dermed bleve en begrænset
hungersnød,således
at de som har nok penge formår at skaffe sig det som de trænger til
livets ophold. Det går dermed først og fremmest udover de fattige.
Det
fjerde segl Åben.5,7-8.
Den grågule farve er dødens farve. Rytteren på denne hest er døden. Ordet ”chloros” Kan også oversættes med ”klorgas”. Dette kan betyde at der skal blive benyttet gas i de krige som udkæmpes i denne tid.
Rytteren på denne hest får en enorm stor magt. Han skal herske over fjerdedelen af jorden. Han får magt til at dræbe mennesker med sværd, sult, pest og vilde dyr på jorden. Dette er udtryk for Guds vrede over jorden p. gr. af synd og vantro.
Det er ikke rigtigt det som en del fortolkere hævder, at Guds vrede først kommer efter at 3½ år er gået af trængselstiden.
De 4 straffedomme som Gud straffede med i gammeltestamentlig tid, kommer tilbage i endetiden. Ezekiel 14,21.
Det femte segl. Åben.6,9-11.
Disse martyrers sjæle råber fra alteret i himmelen, tilhører ikke den kristne menighed. Det er derimod jøder som er blevet dræbt i løbet af de 3½ år af trængselstiden. At denne vurdering er rigtig ser vi af flg., grunder :
a) den kristne menighed er blevet rykket bort til Gud i himmelen før trængselstiden begyndte.
b) Martyrerne er blevet dræbt ”for Guds ords skyld og for deres vidnesbyrds skyld som de havde” v.9. Disse jøder havde fastholdt Guds ord, således som det kommer til udtryk i G.T.
Endvidere har de holdt fast på et bestemt vidnesbyrd. Der står her ikke noget om hvad dette vidnesbyrd går ud på. Det kan være vidnesbyrdet om den kommende Messias, som vil fri dem far deres fjender. Det mest sandsynlige er at dette er et vidnesbyrd om at Jesus fra Nazaret er jøderne konge og verdens frelser. Vi ved at der vil blive store messianske vækkelser i Israel i endetiden.
Dersom dette havde været en beskrivelse af den kristne menighed, så havde det stået direkte at disse mennesker blev myrdet ”for Guds ords og Jesu vidnesbyrds (vidnesbyrdet om Jesus) skyld.” Åben.1,9.
- martyrerne
råbe om hævn om at Gud skal gribe ind og give dem en retfærdig
oprejsning og gør ende på uretfærdigheden, som råder på jorden.
Efter den kristne menigheds bort-atomar til Herren, går frelseshistorien ind i en jødisk periode, hvor martyrerne og de troende råber til Gud om at han snart vil hævne den u-retfærdighed som forgår, og de lidelser som de bliver udsat for : Es.1,24. 34,8. 2.Tess.1,8 (Denne tekst angår Jesu komme til Israel).
I vil i den forbindelse citere Oddvar Tegnanders bog: Kongen bryder seglene, s.98, hvor han skrive flg. Om disse martyrer : ”Martyrerne ved alteres fod er i den forbindelse også et billede på gudfrygtige jøde, som efter oprykning bekender deres tro på Gud og den Herre Jesus. Det er, efter min mening, en speciel gruppe martyrer. Læg mærke til alle jødiske symboler – eller G.T. Symboler– som bliver brugt.
En ting er sikkert. Dette sker ikke i nådens tid. Råbet fra martyrerne er et af de mange beviser på det
Jeg vil også: henvise til det som Sigfred Beck siger om det i sin bog: Lys over fremtiden, s.115-116. ”Disse martyrsjæle er myrdet” for Guds ords skyld og for det vidnesbyrds skyld, som de holdt fast ved.” Vi lægger mærke til at det ikke her som andre steder i åbenbaringsbogen (1,2 v.9 og 20,4)
hedder ”Guds ord og Jesu vidnesbyrd”... Her tales der ikke om det (deciderede) kristne vidnesbyrd, men om det, som den trofaste israelit har fået, og som han holder fast ved. Vel har mange oprigtige israelitter i tro set hen til den kommende Messias, men de har ikke ejet vidnesbyrdet om ham som deres Frelse. Udtrykket ”Guds ord og det vidnesbyrd...” betyder: den af Gud lovede åbenbaring til Israel i loven og profeterne med løftet om den kommende Messias, som skal oprette og herske over ”Riget for Israel”. Den åbenbaring havde de holdt fast ved som deres objektive besiddelse, og derfor havde de lidt martyrdøden.
Vi ved at i Israel er der i dag ca. 3000 Jesus-troende jøder. I tillæg til disse har vi de jøder som er hemmelig tro på at Jesus fra Nazaret er jødernes Messias. Dette kan dreje sig om 10000 jøder. Disse er på frelsens vej – til trods for at der er mange tros - forhold som de endnu ikke har fået åbenbaret af de jødisk-kristne trossandheder. Totalt har vi ca. 350000 jøder i hele verden som tor på at Jesus fra Nazaret er jødernes Messias.
Det forhold at også mange martyrer af jødisk afstamning kommer til himmelen efter deres død, selv om tyngdepunktet af deres bekendelse ligger i deres troskab mod Guds ord og i et bestem vidnesbyrd, som vi endnu ikke helt eksakt hvad det går ud på, i og med at det ikke er beskrevet, bør få os til at være varsomme med at udelukke bestemte kategorier af mennesker fra frelsen efter bestemte kendetegn og troskriterier. Der er mange trosforhold både hos det jødiske folk og hos hedningerne, som endnu ligger i det skjulte, og som bare Gud ved om. Han trækker frem fra mørket det som endnu er skjult for os, og han skal dømme en retfærdig dom.
At vi skal være meget varsomme med at dømme dele af det jødiske folk og deres forhold til Gud, viser også lignelse i Matt.13,44 om ”skatten ageren”.
Paulus er også opmærksom på de hemmeligheder som fortsat tilhører det jødiske folk, og som vi ikke fuldt ud har kendskab til : Rom.11,5-7 v.27-28.
Hvad som gælder hedningerne, som hverken kender til eller har hørt budskabet om Jesus som forsoneren, så behandler Paulus dette interessante aspekt ved frelsen i Rom.1-2.
- Martyrernes
råb til Herren om hvor længe det vil vare, før han hævner deres
blod, vidner også om at dette drejer sig om en jødisk
frelsesforsamling. Dette råb: hvor længe ? Er velkendt fra G.T.
Salme 74,10. 89,47. Es.6,11.
Ordet ”despotes” bliver brugt en gang i Åbenbaringsbogen.
Ellers
finder vi det brugt 4 gange i N.T., og det er i Luk.2,29. Ap.gr.4,24.
2.Pet.2,1., og Jud. 4.
f)
Martyrene er heller ikke klædt i den frelsesklædning som den
kristne menighed har. Den hedder på græsk ”himation”. Disse
blev givet ”en lang hvid kjortel”gr.stole levke. Disse hvide
kjortler er frelsesdragter til martyrerne i trængselstiden.
En
del Bibel-tolkere mener at den frelsesdragt som martyrerne får, er
deres opstandelses legemer,men
det er ikke rigtig. Opstandelses-. Denne er omtalt i
Åben.20,4.legemerne får de ikke før i ”de retfærdiges
opstandelse”,
som sker efter at 1000 års-riget er oprettet
Denne
opstandelse som er slut-førelsen af den første opstandelse, skal
ske 75 dage efter at den store trængsel er afsluttet. Daniel
12,12-13.Vi kan også lægge mærke til at ordet ”vidnesbyrd” og ordet ”martyr” er det samme ord på græsk. Dr er en sammenhæng her. På grund af at alle som tror, har vidnesbyrdet om Jesus i deres hjerter og i deres mund, så må vi være villige til at lide martyrdøden for ham og for kristendommens skyld. Åben.12,11.
Den hævn som der her er tale om, skulle gå ud over ”de som bor på jorden” gr katoikunton epi tes Dette udtryk er meget brugt i Åbenbaringsbogen, og det betegner hedningerne eller de som ikke tror på Gud. Ordet katoikuton kommer af verbet katoiken, som betyder ”at slå sig ned” og ”bosætte sig”. Disse har slået sig til ro i verden og er fornøjet med det som verden har at tilbyde. De har ikke fået deres navne indskrevet i livets bog. Åben.13,8.
Som modsætning til de som bor på jorden, finder vi de 144000 beseglede af Israels 12 stammer. De er ”Løskøbt fra jorden”. Åben.14,3.
Alle troende er ”løskøbt fra jorden”. De har ikke her nogen blivende sted. Deres borgersamfund er i himmelen. De er fremmede og udlændinge på jorden. De søger det himmelske Jerusalem, som er den by som Gud er grundlægger og bygger af. Fil.3,20. Heb.11,10. 13,14.
Johannes så sjælene til de som var blevet myrdet i den første del af år-ugen under alteret i templet i himmelen.
Tabernaklet og templet i gammeltestamentlig tid var opbygget på samme måde som templet i himmelen. Moses fik besked om at lave tabernaklet nøjagtig efter det himmelske forbillede. ”de (præsterne) som tjener som et afbillede og en skygge af det himmelske, efter den forskrift som Moses fik da han skulle bygge tabernaklet, for han siger: Se til at du udfører alt efter det billede som blev vist dig på bjerget.” Heb.8,5.
På samme måde som der var to alter i Tabernaklet og i de senere templer, er der to altre i himmelen, og det er brændoffer-alteret og røg-offer-alter. Det alteret som der her er tale om er brændoffer-alteret.
Efter gudstjenesten i gammeltestamentlig tid skulle resten af offerdyrets blod udgydes ved alterets fod. Gennem et system af kanaler blev det ledet under alteret. Martyrernes sjæler bliver derfor sammenlignet med dette blod. Her er der naturligvis ikke tale om nogen synd eller skyldoffer, men det er et hengivelses-offer og et brændoffer til Gud.
Hele kristenlivet skal være et offer til Gud. Fil.3,17 2.Tim.4,6.
Dette bliver også i N.T. Kaldt for ”Kristi lidelser”. Det er de samme lidelser som Kristus havde. De er også pålagt de kristne. 2.Kor.1,5. Fil.3,10. Kolos.2,24.
I grundteksten står der at disse martyrer blev slagtet. Det græske verbe ”sfazein” blev brugt ifm. offerslagtning. Martyrerne blev altså ikke blot dræbt, men de blev slagtet som et offer for deres tro og deres standhaftighed.
Ud fra dette skriftafsnit får vi flg. At vide om sjælene til de som er døde i troen på Herren og lever i himmelen i mellemtilstanden.
a) De kommunikere med Gudfrygtige.
b) De har en tanke- og et følelsesliv.
- De
bliver overklædt med et åndeligt legeme, som Gud har gjort færdig
til hver enkelt af os, og som vi skal have i mellemtilstanden. Det
er tiden mellem døden og opstandelsen.
- De har også været
fremstillet for Jesu domstol i himmelen og fået deres liv som
troende bedømt. I dette tilfælde har de fået den
retfærdighedsdragt som Gud giver til martyrerne i trængselstiden.
Dette er en lang kjole som på græsk hedder ”stola”.
Disse martyrer bliver opdelt i to grupper, og det er martyrernes ”medtjenere” og ”brødre”. I den første gruppe skal de hedninge-troende medregnes, men i den sidste gruppe er det jøder, der er tale om. Når f.eks. Jesus talte om ”disse mine mindste brødre” i Mat.25,40, så var det jøderne han havde i tankerne.
Der r flg. Grupperinger af martyrer i trængselstiden :
a) De jødiske martyrer som blev set i det femte segl. Åben.6,9.
b) Martyrernes ”medtjenere og deres brødre”. Åben.6,11.
- De to jødiske vidner,
som er omtalt i Åben.11,3-12. D har deres funktionstid i den store
trængsel i Jerusalem. Antikrist skal formå at tage livet af dem,
og de skal ligge på Jerusalems gader i 3½ dag. Efter den tid skal
der komme liv i dem, og de skal løftes til himmelen, medens deres
fjender ser derpå.
- De Jesus-troende jøder
som mister livet i den store trængsel. Åben.12,17.
Martyrernes antal skal være et fast tal. Dette er martyrernes fylde. Når dette tal er fyldt, afslutter Herren selv den store trængsel, idet han kommer med himmelens skyer til slaget ved Harmagedon. Der tilintetgør han alle Israel fjender og opretter ”Riget for Israel”.
Ordet fylde gr.pleroma betyder :
a) ”Det fulde tal af et bestem forhold”
b) ”At en person eller et forhold er fyldt af en bestemt egenskab” Vi har flg. Fylder i N.T.
a) Hans fylde. Det r den fylde som Jesus giver til de troende. Han er fuld af nåde og sandhed. Joh.1,14 v.16.
b) Israels fylde. Det er det fulde tal af frelste jøder. Rom.11,13.
- Hedninge-fylde. Dette
er det fulde tal af hedninger. Dette tal består både af den
kristne menighed og de frelste hedninger i trængselstiden.
Rom.11,25.
- En fylde af Kristi
velsignelse. Rom.15,29.
f) Tidens fylde. Tiden var da kommet til at Jesus kunne komme. Gal.4,6.
g) En husholdning i tidens fylde. Dette er 1000 års-rigets periode. Ef.1,10.
h) Menighedens fylde. Ef.1,22-23.
- Guds fylde.
Det er den fylde som der er i Gud. Det gælder både kærlighed og
kundskab. Ef.3,18
k) Åndens fylde. Ef.5,18.
- Hele
hans fylde eller Guddommens fylde.
Det er den fylde som der er i Jesus. Kolos. 1,19. 2,9.
Det sjette segl. Åben.6,12-17.
I det sjette segl har vi en voldsom skildring af det som skal ske i naturen af kosmiske forstyrrelser i første del af trængselstiden. Vi har flg. meget stærke skildringer :
a) Der skal blive et meget stort jordskælv. b) Solen skal blive sort som en hårsæk.
- Hele
månen skal blive som blod. d) Stjernerne skal falde ned på jorden.
Disse beskrivelser ligne meget det som skal ske i forbindelse med Jesu genkomst til Israel, men dette er ikke en skildring af Herrens dag. Det peger fremover mod det som skal ske på Herrens dag.
På den anden side må vi også være opmærksomme på det forhold at når vi tolker Åbenbaringsbogen, så må vi både have en bogstavelig og en overført tolkning af mange af forudsigelserne.
Ved siden af den bogstavelige tolkning af disse syner, må de også tolkes i overført betydning. Dersom vi ikke gør det, da forstår vi ikke fuldt ud Åbenbaringsbogen.
At disse syner ikke gælder selve Herren dag, ses også af flg.,forhold.
a) I Åben.6,12 bliver det sagt at der skal blive ”et stort jordskælv”. I Åben.16,20, som er en beskrivelse af Herrens dag, får vi høre om et endnu større og kraftigere end dette.
b) I Åben.6,14 bliver det sagt ”at hvert fjeld og hver ø flyttede sig fra deres sted. I Åben.16,20 står der at hvert ø veg bort, og blev ikke fundet mere.
Dersom vi skulle opretholde blot en bogstavelig tolkning af disse udsagn, så ville det betyde at både himmelen og jorden gik sin undergang i møde, men det skal ikke ske før end ved afslutningen af 1000 års-riget. Dette bliver også i Bibelen kaldt for ”herrens dag” eller ”Guds dags komme” 2. Pet.3,10-13.
Vi gør opmærksom på 2 forhold :
- Der
er mange som mener at vi kan ”fremskynde” dagen for Jesu
genkomst.
- Dette
syn beror på en forkert oversættelse af verbet ”speudo”. Mange
Bibel-oversættere har oversat det med ”at fremskynde”. Dette
verpe skal oversættes med ”haste”, ”Ile”. ”skynde sig”,
”håbe på” og ”længes efter”.
- Jorden
og himmelen skal ikke forgå, men de skal renses i ilden, således
at der opstår en ny jord og en ny himmel. At det forholder sig
således, ser vi af to forhold :
- a)
Mark.13,31. Det græske verpe som her er brugt, er ”parerkomai”.
Det betyder ikke at ”forgå” i betydningen ”at blive
tilintetgjort”, men ”at forandres fra en tilstand fra en anden”.
- b)
Åben.21,1. På græsk har vi to adjektiver i betydningen af ”ny”,
og det er ”novos” og ”Kainos”. Det første betyder ”noget
nyt som aldrig før har været”. Dette aktivitet forekommer ikke i
Åbenbaringsbogen.
- Det
andet adjektivet er ”kainos”. Det betyder ”nyt af kvalitet”.
Det er dette adjektivet som er brugt i Åbenbaringsbogen, og det
betyder at vi skal få en ny himmel og en ny jord, som ligner det
som var før, men det skal vær af en ny kvalitet.
a) Jordskælvet kan betyde at de samfundsordninger som er oprettet, går i opløsning.
b) Solen er symbolet på den største autoritet eller selve livskilden. Den største autoritet som vi har er Guds ord og Guds ordninger. Når ”solen bliver sort som en hårsæk” v.12, kan det betyde at den sataniske virksomhed i trængselstiden i stor grad fortrænger troen på Jesus og Guds ordninger.
Solen er også symbolet på den guddommelige åbenbaring i Jesus og kendetegner dermed hans autoritet og magt. Jesus bliver beskrevet både som ”retfærdigheden sol” og ”en solopgang fra det høje”. ”Men for jer som frygter mit navn, skal retfærdighedens sol opgå med lægedom under sine vinger, og i skal gå ud og hoppe som kalve.” Mal.4,2. Luk.1,78.
- Månen
er
symbolet på de samfundsordninger som repræsenter Gud. På samme
måde som Månen får sit lys fra solen, får også myndighederne
deres autoritet fra Gud. Daniel 2,21. Rom.13,1.
At hele Månen blev som blod, kan betyde at den øvrighed som månen repræsenterer, bliver omstødt ved vold og ved død. Der bliver anarki eller lovløshed i verden. Vi ved at lovløsens hemmelighed allerede eksister. 2.Tess.2,7.
- Stjernerne
er symbolet på magter, myndigheder og enkeltpersoner. Når der står
at ”stjerne på himmelen faldt ned på jorden” Åben.8,10, så
kan det betyde at både de kristne og de verdslige myndigheder
bliver brutalt skubbet til side.
Himmelen er symbol på Guds kraft, autoritet og Guds ordninger.
Når der står at ”himmelen veg bort, ligesom en bogrulle som rulles sammen” v.14 da kan det betyde at det kristne fundament, som Vesten er opbygget på, rasler sammen og bliver opløst.
Det kristne fundament bliver overladt til de antikristelige og djævelske kræfter.
f) Fjeld er symbolet på magt og riger. Salme 68,17. Es.2,2. Dan.2,35. Sak.4,7. Hab.3,6. Åben.8,8. 16,20. 17,9.
Når der står at hvert fjeld blev flyttet fra sit sted (Åben,6,14.), så kan det betyde at de etablerede magter og riger blev fejet bort og sat til side.
g) Øer står som symbol for faste og selvstændige statsdannelser. Disse ligger i havet, som betyder det urolige folkehav eller folkemasserne. Dette betyder at disse statsdannelser også går til grunde, og verden henlægges åben for de antikristelige kræfter. Salme 97,1. Es.42,4 v.10.
h) Havet står for folkemasserne eller det urolige folkehav. Det er de u-omvendte og stadig skiftende og lidet beregnelige folkemasser. Det er også disse som bevirker at Antikristen får sin magt. Folkemasserene jubel og begejstring bærer ham frem til hans store magt i endetiden. Es.57,20
Matt.13,47. Åben.7,3. 12,12. 13,1. 21,1.
(Om symbolbrugen i Åbenbaringsbogen, se Sigfrid Becks meget gode fortolkning: Lys over fremtiden, s.371-374. Og min bog ”Jesu genkomst, bind 1,s.371-374.
Alle disse forfærdelige straffedomme, som vi har beskrevet ovenfor, bliver forårsaget af den magt som Herren giver de 4 ryttere, som er beskrevet i Åben.6,1-8. Det går derfor ikke an at hævde, således som nogle Bibel-tolkere hævder, at Guds vrede først begynder efter at 3½ år af trængselstiden er gået.
Disse straffedomme er også beskrevet i Matt.24,4-13.
Alt dette som er beskrevet ovenfor, skal ske i løbet at de første 3½ år af trængselstiden.
I den store trængsel vil disse straffedomme over jorden og mennesker.
blive endnu større og mere omfattende.
Det er ikke det mindste rart at de som bor på jorden (de u-frelste), tror at ”Lammets vrede” og ”deres vredes store dag” Åben.16,17 er kommet, men sandheden er at dette er blot en begyndelse til Lammets og Herrens vrede.
Verdens-mennesker beder ikke Herren om frelse, for de er forhærdet og har ikke anledning til at tage imod frelsen, men de gemmer sig i hulerne og mellem bjergene og beder dem falde over sig, således at de kan dø. Døden bliver altså vurderet at være bedre end det som sker rundt omkring dem. Dette får os til at forstå at det bliver en forfærdelig tid som skal komme over verden.
Vi må takke Herren for at den kristne menighed ikke skal, hverken ind i eller gennem Guds vredes tid. Den er ikke tiltænkt den kristne menighed, men verden og dens antikristelige indbyggere.
Verdensmennesker er i øvrigt inddelt i 7 forskellige klasser i Åben.6,15., og det er :
Kongerne på jorden, Stormændene, Krigs-høvdinge, De rige, De vældige, Trællene, De frie mænd
Der bliver anledning til frelse gennem hele trængselstiden, men for dem som har forhærdet deres hjerter og taget Antikristens tal og tilbedt hans billede, er der ikke mulighed for frelse. Det er disse som er beskrevet i 2.Tes.2,9-12, hvor det står: ”Og hans (Antikrists) komme sker, efter Satans kraftige virksomhed, med al løgnenes magt og tegn og undere, og med al uretfærdighedens forførelse for dem som går fortabt, fordi de ikke tog imod kærlighed til sandhed, så de kunne blive frelst. Og derfor sender Gud dem kraftig vildfarelse, så de tror løgnen, for at alle skal blive dømt som ikke har troet sandheden, men haft velbehag i uretfærdigheden.
De vantro tror at Herrens dag er kommet, men den kommer ikke før den store trængsel er afsluttet. Der venter dem endnu 3½ år af trængselstiden. ”For deres vredes store dag er kommet, og hvem kan holde stand” ? Åben.6,17.
Det er helt tydeligt at disse mennesker ikke kender til de mange begivenheder, som Bibelen omtaler, som skal skal ske før end Herrens dag kan komme.
Det profetiske ord er i sandhed et lys som skinner på et mørkt sted. 1.Pet.1,19.