Bort-atomar 6015 e. Adam 2. doc
re.
Egon L. Kristensen, Herning,
for
Jesus Messias, ved hans
apostel Paulus
Afsnit
341. Er navnet Israel forbeholdt jøderne for altid, eller kan kirken
i dag kalde sig det åndelige Israel ?
Udtrykket
”det åndelige Israel” forekommer ikke i Skriften.
Og
jeg kan ikke se at det er berettiget at bruge denne benævnelse om
menigheden i dag.
Menigheden
består af frelste jøder og frelste hedninger – forenet med Jesus
i et legeme-
Den
nytestamentlige forsamling – Jesu Krist menighed – er et
fuldstændigt nyt menneske, som blev dannet: (re. Tilføjer,
Apostlenes. Gerninger.9,10-15. Gal.1,1,12,14-17. 2,7-8 1.Kor.12,13.
Ef.2,14-18. 1. Tim.1,15: Det er troværdig tale og fuld modtagelse
værd, Kristus Jesus kom tilverden for at frelse syndere, (blandt
hvilke er den
første – Vor apostel frem til bort-atomar.)
Det
er således aldeles misvisende at sige at menigheden - Jesu legeme
--- har indtaget Israels plads. Eller at hævde at Guds løfter til
Israel som nation og folk er overført på menigheden.
I
denne tidshusholdning... kommer Jesus til luften for at oprykke
menigheden, da er Israel tilsidesat, ikke som individer, men som
nation. Rom.11,1-2. Ap. gerninger 15,16.
Lad
det stå klar for os at menigheden er et himmelsk folk, som er
velsignet med ”al åndelig velsignelse”.
Jøderne
er derimod et jordisk folk (re. tilføjet: som skal arve jorden), en
nation som aldrig bil tabe sin identitet.
Afsnit
356. Var sandheden om menighedens himmelfart ukendt for G. T. s
hellige ?
Ja,
det er ret. Krist komme til jorden for at oprette Riget for Israel
var en velkendt sandhed for G.T.,s troende: Sak.14,4-9. Ap. Gr
1,6-11.
Synopsen
forkyndte ikke hans hemmelige, private komme til luften for at
oprykke menigheden.
Det
var først Paulus som fik kundgjort denne hemmelighed: Ef.3,1-12.
Kolos.1,24-27.
Vi
ser at menighedens åbenbarelse indleder en helt ny epoke – en
husholdning som er særegen, (re., tilføjelse: ubetinget
trosretfærdighed)
Ikke
at hedninger skulle får del i de rettigheder som var lovet Israel
som nation og folk, men at hedninger
og jøder ved tro på Jesus skulle forenes i et legeme:
Ef.2,14-16. 3,6.
Det kan i denne sammenhæng ikke
understreges nok at nyskabelsen af jøder og hedninger til et legeme
i Jesus, er et fuldstændigt ukendt begreb i Det gamle Testamente og
de synoptiske evangelier og (re, tilføjer: og de 12 apostle). Og al
den tid menigheden var en hemmelighed da disse Skrifter blev til, da
er det indlysende at vi ikke finer et eneste direkte udsagn om
menighedens bort-atomar i denne del af Skriften.
Dette er ikke blot en logisk
slutning. Det er en bibelsk sandhed – forkyndt os i klare ord i
1.Kor.15,51-52.
På baggrund af dette vil det
være klart at ”de udvalgte” som omtales i Matt.24, ikke er
menigheden men Israel (v.22.24,31).
Den opmærksomme bibellæser vil
med lethed kunne se at Jesus først skal komme som Guds Søn:
1.Tess.1,10, siden som Menneskesøn Matt.24,30-44. Først som
Frelser: Fil.3,20-21, siden som dommer: 2.Tess.1,7-10, først som
Herre: Jakob 5,8, siden som Konge: Matt.25,30-46, først for
menigheden: Ef.5,27, siden for Israel: Ap. Gr.15,16.
Med andre ord: Før Jesu synlige
genkomst finder sted, vil han stige ned i lufthimmelen for at modtage
os (re, tilføjet:hans legeme)
Afsnit
357 Er olien, som de dårlige jomfruer manglede, et billede på Den
Hellige Ånd: Matt.25 ?
Det
er ret at hævde at olien står i Skriften som et billede på Den
hellige Ånd, og holde fast ved at olien har denne betydning også i
Matt.25,3-8.
De
5 jomfruer som manglede olie
”var”
(ikke blev eller var blevet) dårlige. De repræsenterer religiøse
bekendere uden liv.
Lamperne
står for bekendelse.
Men
det at være i besiddelse af bekendelsens lamper og have
gudfrygtigheds skin, er ikke nok.
Vi
må være født på ny ved Den Hellige Ånd og Guds ord, for at passe
for himmelen.
Afsnit
404 Kan det med sikkerhed siges om bort-atomar af de troende, vil ske
før trængselen vil komme over jorden ?
Når
det argumenteres med at de troende må ind i , eller til og med
gennemleve den kommende domsperiode for at blive lutret og sat i
stand til at møde Herren, da røber det at man ikke skelne mellem de
trængsler og
prøvelser
en torende må gennemgå i denne tidsalder
og
de rædselsfulde straffedomme
Gud vil sende over verden under den store trængsel.
Det
afslører også en mangelfuld erkendelse af at enhver troende er
retfærdiggjort og således er gjort ”skikket til at få del i de
helliges arvelod i lyset: Kolos.1,12.
Videre
afdækker det at Jesu komme til lufthimmelen for at oprykke
menigheden bliver forvekslet med han synlige genkomst til jorden for
at opbygge ”Davids faldne hytte” som er Israel Ap. Gr.15,16.
Da
falske lærere prøvede at forvirre og skræmme de ny-omvendte i
Thessalonikerbrev ved at hævde at Herrens dag stod for døren, fandt
apostlen Paulus grund til at vejlede dem.
Med
dybeste alvor advarede han dem mod at forveksle ”vor Herre Jesus
komme og vor samling med ham med ”Herrens dag” 1.Tess.2,1-2.
Var
denne advarsel nødvendig den gang, er den så vidst ikke mindre
nødvendig i dag. Vi kan nemlig ikke lukke vore øjne for det
bedrøvelige faktum at der i vor tid hersker stor forvirring og
uklarhed i forkyndelsen om Herrens komme.
Vi
som ved genfødelse og frelse er indlemmet i Guds familie, ser ikke
frem til vrede og straf. Vi har fået straf: ”straffen lå på ham”
Es.53,3. Rom.5,9.
Vi
venter ikke antikrist, vi venter ikke på hævnens dag, vi venter på
ham som har forsikret at han kommer for at fri os fra den kommende
vrede: Titus 2,13.
Afsnit 409 I oktober nummer
af Evangelisten omtales Jesu komme til luften. Det er jeg enig i. Men
så omtales hans synlige genkomst til jorden for at genopbygge Davids
faldne hytte. Det forstår jeg ikke.
Det
står skrevet hos Sak.14,4.
Som
bekendt var det på Oliebjerget Jesus tog afsked med sine jødiske
disciple og gik hjem til himmelen. Og netop der skal han åbenbare
sig for jøderne ved sin genkomst: Ap. gerninger.1,9-12. Rom.11,26.
Denne
begivenhed-Jesu officielle genkomst til jorden-vil være synlig for
alle, se Åbenbaringen 1,7. Disse ord kan ikke misforstås .
Det
eneste sted med direkte udsagn om at Herren vil bort-rykke
menigheden, og årsagen til det bliver angivet i 1.Kor.15,51-52.
Her
oplyses at menighedens bort-atomar var en hemmelighed i den gamle
pagts tid og først åbenbaret gennem Paulus: Ef.3,3. 4,9.
1.Tess.4,17.
Jesu
genkomst-hans synlige komme til Oliebjerget-vil derimod ske ved
afslutningen af den anti-kriseligt trængsel.
Afsnit
417 Jeg forstår at menighedens bort-atomar var en hemmelighed i
evangelierne, er det ensbetydende med at den ikke er omtalt i
evangelierne ?
Ifm.
den store begivenhed som vil finde sted, er at alle troende skal
åbenbares for Jesu domstol: 1.Kor.3.10-. 2.Kor.5,10.
Analogien
er meget klar: Matt.25,37-39 henviser til det som skete på Noahs
tid, da vandfloden gik over jorden.
Hvem
blev da ”taget med” - dommen ? De frelste ? Nej, slet ikke. De
ugudelige blev taget bort, medens Noah og hans familie blev ”ladt
tilbage” og blev reddet.
Herrens
klare ord lyder i v.37.
Afsnit
428 Nogle hævder at Jesu genkomst for at møde sine i skyen, kan ske
når som helst.
Jeg har læst i et hæfte,
hvor forfatteren hævder at ingen må narre sig selv og tænke, i
åndelig selvtilfredshed og sikkerhed, at vi troende bliver hentet
hjem før kristendoms-forfølgelserne kommer ?
Den
forfatter som der refereres til, skelner ikke mellem Jesu Krist dag
og Herrens dag. Det gør Bibelen.
Fuldstændig
anarki vil herske under antikrist. Alle dæmoniske kræfter vil blive
sluppet løs.
Men
før denne Satans person kommer til magten er der ensom holder
tilbage, som dæmper syndens udvikling og hindrer den lovløse i at
stå frem. Hvem er det så ? Det er Den Hellige Ånd – som nu er
virksom i og gennem menigheden.
Bibelen
siger at han er den som ”overbeviser verden om synd, retfærdighed
og dom” Johs.16,8.
Vi
må ikke begå den store fejl at vi forveksler den sidste basun som
her omtales, med den 7 basun i Åbenbaringsbogen 10,7.
Bort-atomar
basunen vil blive betjent af Herren selv. Derfor kaldes den ”Guds
basun”: 1.Tess.4,16.
Doms-basunerne,
som skal lyde under den store trængsel, skal betjenes af engle:
Åbenbaringen 8,2-10. 7.
Måtte
ingen frarøve os ”det salige” håb: Titus 2,13. Vi venter ikke
Antikrist. Vi venter ikke på dom, straf og vrede. Vi ser frem til at
møde Ham som elsker os og har friet os fra vore synder med sit blod:
Å.1,5.
Afsnit
445 I Ef.5,23 står der: ”-han som er sit legeme frelser.” Hvem
udgør Jesu legeme ?
Bibelen
lærer at alle troende i denne tidshusholdning- fra Pinde til
menighedens bort-atomar ved Herrens komme- er lemmer på Jesu legeme.
Før
Pinse var det frelste individer, troende jøder og troende hedninger.
Således vil det også være efter at menigheden er taget hjem til
Herren.
Men
i den nuværende husholdning bliver alle som lader sig frelse,
indlemmet i Jesus legeme – menigheden.
Sandheden
i 1.Kor.12,13 står urokkelig fast.
Hvornår
og hvor skete dette ? På salen i Jerusalem Ap. Gr.1,5,13. 2,1-. og i
Kornelius hus i Cesare: A. Gr.11,15-16. Henholdsvis der og da blev
troende jøder og troende hedninger Helligånds døbt ”til at være
et legeme”
Ef.2,14-16. Kolos.1,18.
Dette
giver os et indblik i hvor grundig Gud har frelst os, hvor solid vor
frelse er. Vi er et med Jesus-som lemmer på hans legeme. Helt
forenet med ham, et stykke af Ham selv.
Som
hoved har Herren omsorg for sit legeme. Han plejer det med største
omhu: Ef.5,29.
Alle
lemmer på legemet er lige værdifulde og umistelige. Også de
skrøbelige: 1.Kor.12,22. De er nødvendige for helheden og enheden
for legemet funktion: Ef.5,27.
Afsnit
465 I 1.Kor.15,52 taler Paulus om ”den sidste basun” og i
Åbenbaringen 8,2-11,15 er der tale om 7 basuner.
Nogle mener at den sidste af
disse 7 basun er identisk med den sidste basun som Paulus omtaler ?
Et
aktuelt spørgsmål – som jeg ikke finder vanskelig at give et
afgjort svar på.
Jeg
deler bestem ikke det syn at 1.Kor.15,52 og Åbenbaringen 11,15
omtaler en og samme basun. Af flere grunde kan jeg ikke se at denne
tolkning er ret.
”Den
sidste basun”, som Paulus taler om, står i nær tilknytning til
menighedens bort-atomar ved Herrens komme til luften.
En
begivenhed som ikke fuldt ud var kendt før den blev åbenbaret og
forkyndt af apostlen Paulus.
Det
lader sig ikke bestride at han med rene ord siger ”se jeg siger jer
en hemmelighed”. Dvs. at han her åbenbarer en sandhed som aldrig
tidligere har været forkyndt hverken af profeter eller apostle.
Nogen anden mening kan disse ord ikke tillægges: 1.Tess.4,16-18.
Det
er ret påfaldende at de som forfægter det syn at de troende skal
ind i den store trængsel – og at Herrens komme til luften er
identisk med hans officielle, herlige tilsynekomst, enten injurierer
1.Kor.15,51-52, eller ved manipulation forsøger at bortforklare
disse tydelige ord om vor salige håb.
Den
7. basun omtales ifm. en ganske anden begivenhed end menighedens
bort-atomar. Den varsler at Jesu komme i karakter af konge for at
regere, står for døren. Det står skrevet: Åbenbaringen 11,15.
Denne
begivenhed er slet ikke fortiet ”i de forrige tidsaldre” Ef.3,5.
Den blev forkyndt igen og igen af profetene og af Herren selv.
Vi
noterer os også at den basun Paulus taler om kaldes ”Guds basun”
1.Tess.4,16. Den vil med andre ord blive betjent af Gud selv.
De
7 basuner som skal lyde under den antikristelige trængsel, vil
derimod blive betjent af engle.
Endelig
understreger jeg at den sidste basun for menigheden, med rette kan
kaldes oprykkelse basun. Den bære nemlig bud om vor endelige og
komplette frelse ved Herrens komme.
Afsnit
467 Er ”den hellige stad, det ny Jerusalem” Å.21,2-10, identisk
med bruden ? I så fald, hvorfor havde den 12 porte med Israels 12
navne indskrevet ? Vers 12.
Ikke
et eneste sted i G.T. Siges det at de troende fra den gamle pagts tid
skal være Krist legeme.
En
af de talsmænd for den opfattelse var dr. teol E.W. .
Bullinger.
Kort tid før sin død tilbagekaldte han imidlertid denne påstand-
De
som antager dette syn, mener at kunne begrunde det med flg. Steder i
G.T. Es.54,5. 62,4. Jem.3,1. 14,20. Hoses 2,1-23.
Læser
vi nøje disse skriftafsnit, ser vi at Herren har præsenteret sig
som Israel ægtemand. Han fremholder sit jordiske fol deres utroskab,
som har ført til frafald.
Guds
pagt-folk skal igen blive forenet med sin ægteherre. Det har vi i
øvrigt mange klare bibeludsagn om.
Ifølge
A Gr.15,13-18 og Rom.11,25-27 vil dette først ske efter at den
udkaldte menighed er hentet hjem til Faderhuset: Johs.14,3.
Så
langt jeg kan se har vi ingen som helst ret til at sætte lighedstegn
mellem Herrens hustru og Jesu legeme.
Israel
er en utro fraskilt hustru.
Menigheden
står derimod i et andet forhold til Guds Søn: 2.Kor.11,2. Ef.5,27.
Bibelen
siger at døberen Johannes var den største af den gamle pagts
profeter: Matt.11,11.
Gør
han så krav på at tilhøre den skare som skal være Jesu (re.,
Legeme )
Nej,
aldeles ikke. Han omtaler sig selv som brudgommens ven. Lyt til hans
ord i Johs.3,29.
Jeg
kender ikke til noget skrift ord som siger at gammeltestamentlige
hellige skal opstå separat.
I
1.Tess.4,16 erklæres det at ”de døde i Kristus skal først
opstå”.
Men-omfatter
dette også de hensovede fra den gamle pagt ?
Døde
de også i Kristus ? Ja, uden tvivl. De døde i troen på Forløseren
som skulle komme: Hebræer.11,13 – De gammeltestamentlige troende
blev frelst på kredit.
Hverken
de treonde fra forrige tidsaldre eller de som dør i Herren efter at
menigheden er bortrykket (Å.14,13), tilhører Jesu legeme.
Når
det hævdes at menigheden ikke kan være Jesu brud fordi den nu er
Jesu legeme, da er dette et uholdbart argument.
Konsekvensen
af denne påstand må u-værgelig blive at de troende ikke kan være
lemmer på Jesu mystiske legeme: Joh.20,17. Hebræer 2,11-12.
Ved
nøgtern betragtning af Guds ord vil vi se at den troendes forhold
til Jesus er fremstillet fra forskellige synsvinkler: Brødre er
udtryk for slægtskab. Et legeme eller en organisme taler om
fuldstændig forening. Brud betegner intimitet – et inderlig
fortrolig forhold.
Disse
benævnelser giver os et helhedsindtryk af hvad det indebærer at
være troende i denne tidshusholdning.
Afsnit
472 Kan det være ret at vælge u-omvendte mennesker ind i et
menighedsråd ?
Menigheden
omfatter udelukkende en gruppe mennesker som i kraft af evangeliet er
udkaldt og helliget Herren.
Når
derimod staten bliver anerkendt som ”menigheden” hoved, kan det
naturligvis få alvorlige konsekvenser. Man står i fare for at måtte
følge kompromissets line og moderer Bibelens sandheder. Tolke dem
således at de bliver accepteret af det store flertal.
Spørgsmålet,
om det er ret at sætte en eller flere u-iigenfødte mennesker til at
lede Guds forsamling, svarer Bibelen et afgjort nej.
Afsnit
481 Var det tusindårig-riget disciplene spurgte efter : A. Gr.1,6 ?
Disciplene
som alle var jøder, havde en fast og urokkelig tro på at Herren
engang ville oprette Riget for Israel. Det var det de så frem til.
Dette var det første budskab Herren forkyndte på denne jord:
Matt.4,23. 9,35.10,5-8.
De
skulle kundgøre at Kristus var kommet som Israels konge. Dette er i
øvrigt det første spørgsmål i N.T.: Matt.2,2.
At
åndeliggøre Bibelens ord om det jordiske ”Riget for Israel”, og
hævde at de sigter til og får sin opfyldelse i menighedens
tidshusholdning, er ligefrem at gøre vold på Guds ord.
Ser
vi på tilstanden og udviklingen i verden i dag, er det absurd at
påstå at det er Jesus som nu regerer og at folkene er ham
underdanig.
Egentlig
skulle det ikke være så vanskelig at registrere at det er ”den
gamle slange”',han som kaldes djævelen og Satan: Åbenbaringen
2,9.som i stor udstrækning dominer verden i denne tid. Som ”denne
verdens fyrste” Johs.14,30 øver han – fra sit sæde i
lufthimmelen: Ef.2,2. - sit stærke indflydelse på det politiske,
sociale og moralske liv. Og som ” denne verdens gud” 2.Kor.4,4
bliver han tilbedt som aldrig før.
Det
er en uomtvistelig kendsgerning at Jesus endnu ikke har indtaget
pladsen på Davids trone, nu sidder han på Faderens trone: Å.3,21.
Når
Jesus sætter sig på Davids trone for at herske, kan vi stole på at
der bliver andre forhold på denne jord.
Gud
er optaget med at udkalla et folk ud af hedninger for sit navn ”A.
gr. 15,14.Og først når den udkaldte forsamling – er blevet
fuldtalligt hentet hjem, vil Herren igen tage sig af sit eget efter
kødet.
Afsnit
494 Jeg har hørt at bruden er kun de genfødte som er blevet ånds
døbt. Alle andre som er født på ny, men af en eller anden grund
ikke er ånds døbt, er blot gæster eller brudepiger.
Samtlige
troende i denne tidshusholdning tilhører menigheden, og vil som en
samlet helhed udgøre Jesu legeme.
Bibelen
siger: ”Vi er jo alle døbt med en Ånd til at være et legeme,
enten vi er jøder eller græker, enten vi er trælle eller frie”
1.Kor.12,13.
Tindrende
klar bliver det sagt at alle troende er døbt med Den Hellige Ånd.
Betragt nu dette nøje: ”vi er jo alle døbt med en Ånd til at
være et legeme.” Klarere kan det vel ikke siges at dåben med Den
Hellige Ånd resulterede i at Jesu mystiske legeme – menigheden –
blev dannet.
Dette
er med andre ord en historisk begivenhed som apostlenes lære viser
tilbage til.
Som
ovenfor er påpeget er dåben med Den Hellige Ånd en historisk
begivenhed. En begivenhed som vi har fået del i ved genfødelse og
frelse. Nøjagtig på samme måde som vi i genfødelsens-øjeblik fik
del i Jesu død og opstandelse.
Vi
får indblik i hvor stort det er at være en troende i denne
tidshusholdning. Tænk vi er fuldstændig forenet med den opstandne
Jesus. Et stykke af ham selv. Lemmer på hans legeme.
Når
denne sandhed går op for os, lader vi os ikke længere forvirre af
den Jesus-vanærende påstand at der bare vil finde en partiel
forsvinding ved Herrens komme. Skriften siger at de skrøbeligste
lemmer på Jesu legeme er nødvendige: 1.Kor.12,22. De er nødvendige
for den organiske helhed.
2.Tess.1,10.
2,1. 1.Tess.4,17. Ef.5,18 v. 27.
Afsnit
501 Skal troende fra den gamle pagts tid opstå sammen med de hellige
fra menighedens tidsalder ? Eller skal de, som nogle lærer, først
blive levendegjort når Jesus kommer til Oliebjerget ?
Vi
bør vogte os for at fremsætte en påstand som der ikke findes
dækning for i Guds ord.
Mig
bekendt findes der ikke et eneste ord i Skriften som siger at de
gammeltestamentlige troende skal opstå separat.
Udtrykkene
”de hensovede, de døde i Jesus” 1.Tess.4,13-16 ”og de som
hører Jesus til” 1.Kor.15,23 omfatter, så langt jeg kan se. Alle
som er hensovet når Herren kommer.
De
hellige i den gamle pagt levede ved tro og døde i tro som det så
tydelig er sagt i Hebræer 11.
I
den forbindelse bemærkes det at når Herren kommer i luften
(beskrives
i
1. Tess.4,16: Herren selv skal komme ned fra himmelen . . . med
overengels røst).
Hvem
andre end ærkeenglen Mikael kan der være tale om her ?
Men
hvorfor skal han lade sin røst høre ved denne begivenhed ? Netop
fordi han er Israels skytsengel. Mikaels specielle opgave er at værne
om Israels børn, siger Skriften: Daniel 12,1. Åbenbaringen 12,7.
For
mig synes det at være en stadfæstelse af at alle som hører Herren
til, og som er hensovet, vil blive opvækket og forvandlet ved Hans
komme, ikke blot de troende fra denne tidsalder, men også enhver som
i de forrige tidsaldre gik bort i troen på den kommende Forløser.
Jeg
siger vel at mærke ikke at de hellige fra den gamle pagt tilhører
menigheden. Det være langt fra at jeg mener det. Men jeg forstår
det således at de vil nå fuldendelsen sammen med os: Hebræer
11,40.
Rigtig
nok vil der finde en opstandelse sted når Herren kommer officielt
for at regere over denne jord. Da skal martyrerne fra den store
trængsel opstå. Dette vil da blive den sidste afdeling i den første
opstandelse: Åbenbaring,20,4-5. Men som det ses , findes der her
ikke den mindste antydning om at denne akt i opstandelsen vil omfatte
de troende fra den gamle pagt.
Afsnit
514 Jeg er interesseret i at vide hvordan De forstår Bibelens lære
om menighedens forsvinding. Hvornår og hvorledes vil menighedens
bort-atomar finde sted ?
Tidspunktet
for menighedens bort-atomar er ikke angivet i Skriften.
Det
vi ved er at det behager Herren at tage sin menighed hjem før den
anti-kristelig trængsel kommer over denne jord. Det er sagt både
direkte og indirekte på en række steder i Guds ord.
Da
der på dette punkt råder stor uklarhed i vore dages forkyndelse,
finder jeg det rigtig at pege på hvad Bibelen siger om denne sag.
I
første række er det på sin plads at presseiser at ”den store
trængsel” Åbenbaringen 7,14. Ikke er identisk med de trængsler
som vi troende må gennemgå i denne tidsalder.
Herren
siger: ”I verden har i trængsel men vær frimodige ! Jeg har
overvundet verden” Joh.16,33.
Trængsel
i form af modstand, forfølgelse, foragt, uretfærdig behandling
osv., er noget Han har forberedt os på at møde fordi vi bekender
Hans navn: 2.Tim.3,12.
Den
store trængsel er derimod en betegnelse for en kommende doms-epoke
som denne verden går i møde. En periode hvor Djævelen vil få frit
spillerum gennem dyret og Antikrist – og Guds retfærdige dom
kommer over den u-gudelige.
Rom.5,9
garanterer at vi skal ”blive frelst fra vreden”. Det gør også
1. Tess.1,10, hvor vi læser: ”-og vente hans Søn fra himmelen,
som han opvakte fra de døde, Jesus, han
som frier os fra den kommende vrede”.
Vi
har den samme guddommelige forsikring i 1.Tess.5,9: ”- Gud bestemte
os ikke til vrede, men til at vinde frelse ved vor Herre Jesus
Kristus.
Ifølge
2.Tess.2,6-7 er der en som holder igen, som hindrer den
lovløse
(Antikrist) i at stå frem.
Betragt disse ord:: ” Og nu ved i hvad der holder igen, så han
først skal åbenbares i sin tid. For lovløshedens hemmelighed er
virksom, blot at den som holder igen, ryddes af vejen.”
Her
er der tydeligvis tale om en person som holder igen. Og fremragende
bibeltolkere mener at denne person er Den Hellige Ånd, som nu virker
i og gennem menigheden, der er grund til at tro at de har ret.
Bibelen
siger at så længe Jesus udkaldte forsamling er på jorden, har den
tredje person i guddommen sin faste bopæl her. Menigheden er nemlig
en permanent bolig for Den hellige Ånd: Joh.14,17. 1.Kor.3,16. 6,19.
Og at hans tilværelse og virksomhed øver en stærk indflydelse på
verden i denne tidsalder lader sig ikke bortforklare. For hvem andre
end Den Hellige Ånd er der som dæmper syndens udvikling, holder
igen – og ikke tillader syndens menneske at fremstå ?
Guds
gerning på jorden i denne tidsperiode er imidlertid snart slut. Når
menighedens bort-atomar sker og Jesu Krist dag oprinder for Guds
folk, har Ånden fuldført sin specielle opgave i denne husholdning:
Ef.1,14. 4,30. Fil.1,6.
Sammen
med menigheden forlader Han (Helligånden) denne jord. Og da når Han
er borte – liger vejen åben for de to sataniske personer som skal
regere verden i den kommende 7 års trængsels-uge: Daniel 9,24-27.
Åbenbaring 13.
At
den Herren Jesus vil tage sin dyrekøbte forsamling hjem før doms og
vredesbølgen skyller ind over jorden, fremgår klart af
Åbenbaringsbogen.
Egentlig
er den sidste bog i Bibelen en åben bog: Å.22,10. Dog synes den
desværre at være lukket for mange troende.
Mon
ikke årsagen til det er at man ikke tager hensyn til bogens
inddeling, som vi finder i kapitel 1,19.
Uhyre
vigtig er det at vi ikke overser de tre afdelinger i Johs.
Åbenbaring, som her så klart er markeret: ”Skriv da.:
- det du så, 2. både det som er, 3., og det som skal ske herefter”.
Jeg
understreger at når vi ser bort fra et kort indskud i kap.22, da
griber disse 3 afd. ikke ind i hverandre.
Det
Johannes så, beskriver han i Kap.1. Her skildrer han synet af Jesus
Kristus midt imellem de 7 guld-lysestager.
I
Kap. 2-3 tegner han så et billede af ”det som er”. Selvsagt er
disse menighedsbreve først og fremmeste skrevet til de 7 menigheden
i Lilleasien, som Herren valgte ud. Men ikke blot det. Disse breve er
repræsentative. De afspejler tydelig 7 tidsafsnit i menighedens
historie.
Det
begynder med Efeser som betyder ”attråværdig”, og ender med
Laodikea som betyder ”folkestyre” eller ”folket ret”. ”-det
som er-” omfatter da perioden fra Pinse til menighedens bort-atomar
finder sted ved Herrens komme.
I
tredje og sidste de af Åbenbaringsbogen 4-22 omtales ”det som
herefter skal ske”, dvs. det som vil ske efter at menighedens
historie i verden er slut. Vi mærker os at ordene det som herefter
skal ske bliver gentaget i kap.4,1. Og i dette kapitel skildre
Johannes vidunderlige visioner. Bl.a. ser han menigheden i himmelen –
repræsenteret i ”de 24 ældste” v. 4.
Når
da domskatastroferne der vil ramme verden, vil det være klart for
enhver, som ikke er groet fast i forudfattede meninger, at
menighedens bort-atomar vil finde sted før Lammets vredes-dag
begynder.
Afsnit
515 Jeg er interesseret i at vide hvordan De forstår det som Bibelen
lærer om menighedens bort-atomar.
Når og hvorledes vil
menighedens himmelfart
finde sted ?
Vi
vil behandle spørgsmålet om hvorledes
menighedens bort-atomar vil foregå.
.
Disse vers finder jeg nødvendig at citere. Et bibelafsnit som giver
en deltalieret fremstilling af der, er 1.Tess.4,13-18. ”2.Kor.4,14”
Udtrykkelig
er det her sagt at menighedens bort-atomar vil ske ved Herrens komme
til luften. Bibelen omtaler som bekendt 3 himle, nemlig
herligheds-himmel, stjernehimmelen og lufthimmelen.
Når
det står at #Herren selv skal komme ned fra himmelen”, betyder det
åbenbart at han skal stige ned fra herligheds-himmelen, hvor han nu
har sæde ved Majestætens trone .
At
der her ikke er tale om hans genkomst til jorden, fremgår meget klat
af v.17. Se igen disse ord--.
Det
er altså i lufthimmelen det strålende møde mellem Jesus og
menigheden skal finde sted. Hvilket luftmøde af dimensioner dette i
bogstavelig forstand vil blive !
Jesu
komme for at bortrykker menigheden vil være af privat karakter. Han
kommer for sine egne.
Han
kommer ”med et bydende råb”. Befaler de afdødes hellige legemer
at komme ud af gravene: Johs.11,43. - i herliggjort skikkelse.
Ånden
og sjælen, som er hjemme hos Herren: 2.Kor.5,8 bliver iklædt
herlighed-legemet. Og de troende som lever, som ikke er gået bort
ved døden, hører hans bydende råb: ”Stig her op” Åbenbaringen
4,1.
Hvor
herligt det lyder: - sammen med dem (de
hensovede) rykkes
i skyer -.
Hvem
af os har ikke hørt denne påstand fremsat: Alle mennesker må en
gang dø. Ikke noget er sikrere end det, bliver det ofte sagt.
Bibelen
siger tvært imod: Vi skal ikke alle hensove: 1.Kor.15,51. Det vil
sige, vi skal ikke alle dø.
De
troende som lever når Herren Jesus kommer, skal ikke gå vejen om
død og grav. Deres ånd og sjæl bliver ikke skilt fra legemet.
Fornedrelses-legemet bliver forvandlet: Fil.3,21, og hele
personligheden bliver rykket op til at møde Herren i luften. Da er
vor frelse komplet. Ånd, sjæl og legeme er helliget helt igennem:
1.Tess.5,23. Alt i os lover Hans hellige navn.
Videre
noterer vi os ordene: med overengels røst. Da Mikael er Israels
skytsengel: Daniel 12,1. Judas 9. Åbenbaring 12,7, findes her en
stadfæstelse af at også de gammeltestamentlige troende vil blive
vækket op og forvandlet ved Herrens komme.
Guds
basun skal lyde. I 1.Kor.15,52 er den kaldt for ”den sidste basun”.
Trompet
– eller basunlyd er signal til samling: 4.Mos.10,3.
Ved
herren komme skal ”vor samling med ham finde sted”, siger
apostelen. 2.Tess.2,1.(1.Tess.4,15-17.) Et betegnende udtryk for det
som vil ske når vi møder Ham – vor velsignede Herre og Frelser –
i lufthimmelen. Da skal Guds folk være samlet. Aldrig skal nogen
kunne skille eller splitte os. Forskellige syn og opfattelser
eksisterer ikke mere. Vi står i et åbent, fortrolig inderlig
kærlighedsforhold til Ham og til hverandre.
Endelig
nævner jeg at bort-atomar vil ske pludselig. Ordet ”rykkes” v.17
betyder ”at gribe med magt, rive til sig med en hurtig, pludselig
bevægelse”: 1.Kor.15,52.
Vi
ser frem til Hans komme. Det er vort ”salige håb” Tit.2,13.Et
håb vi holder ”kraftig fast ved” Hebræer 10,23. Ingen skal
formå at fra
røve os det.
Afsnit
516 Jeg har haft kontakt med en troende som mener at der vil finde
sted en partiel op rykke ved Herrens komme. Blot ”de værdige”
Kommer med , hævder han. Findes der nogen bibelord som støtter
denne påstand ?
Læren
om partiel himmelfart går som kendt ud på at der vil ske en delvis
bort-atomar af menigheden ved Herrens komme. Kun de som er
”ånds-døbt” og dermed har oplevet den anden velsignelse, er
værdige, hævdes det.
Bibelen
siger med al mulig tydelighed at menighedens bort-atomar vil omfatte
alle troende. (1.Kor.3,10-16. Åben.1,6. Johs. 5,24.
1.Johs.3,2.)
Krystal
klart lyder det i 1.Kor.15,51-52: -vi skal alle forvandles, i et nu,
i et øjeblik, ved den sidste basun. For basunen skal lyde, og de
døde skal opstå uforgængelige, og vi skal forvandles. Både dette
sted og i 1. Tess.4,17 forsikrer at menigheden som er en samlet enhed
og helhed skal møde Herren i lufthimmelen.
I
tillæg til disse utvetydige bibeludsagn er der flere vigtige grunder
for at vi ikke kan aksepere læren om partiel bort-atomar:
Først
menighedens bort-atomar vil være total af den grund at
alle troende har fået del i guddommelig natur: 2.Pet.1,4.
Hvordan
blev vi frelst ?
Hvordan
blev vi indlemmet i Guds familie ?
Det
skete ved fødsel siger Skriften.
Vi
blev født ovenfra – født af Gud: Joh.1,12-13. 1.Joh.5,1. Guds
ord, som er ”uforgængelig sæd” blev sået i vore hjerter:
1.Pet.1,23. Så sprang der liv, uforgængelig liv. Vi fik del i
guddommelig natur – en natur som passer for himmelen. En
guddommelig oh himmelsk natur.
Vi
gør et tankeeksperiment. Forestiller os at vi har samlet sammen
nogle få stykker træ. I dem har vi blandet små stykker af stål.
Så tager vi en stærk magnet. Til at begynde med holder vi den højt
oven disse bestanddele. Ingen ting sker. Men så sænker vi magneten
til passende højde. Hvad sker da ? Jo hurtigt rykkes stålpartiklerne
op i magneten.
Nogle
af stålstykkerne ? Nej, ikke nogle få af dem, men alle.
Alt
som er af samme natur som magneten rykkes op, men træstykkerne
bliver liggende.
Måske
dette kunne illustrere det som vil ske når Herren Jesus stiger ned
til atmosfæren.
Da
vil de som har fået del i Hans natur rykkes op – til Ham. Ikke
blot nogle få af dem, men alle. Hastigt, stille og ubemærket bliver
de rykket op for at møde Herren i luften.
Trøsterige
tanke: ”-så skal vi altid være med Herren.” 1.Tess.4.17-18.
For
det andet: Læren om partiel forsvinding er kontra
bibelens lære om retfærdiggørelse af nåde ved tro.
Retfærdiggørelse
er det store emne i Romerbrevet. I dette brev får vi at vide at den
synder som tager imod evangeliet og lader sig frelse, ikke blot
bliver benådet og får syndernes forladelse, men tillige bliver
retfærdiggjort Gud retfærdiggør den ugudelige: 4,5.
(re.,
tilføjer): Vi anbefaler biblioteksbogen, af afdøde forfatter Oskar
Edin Indergaard, Tingvoll. Norge. ”Paulus brev til Romerne”
Det
som er umulig for mennesker, er mulig for Gud, forkynder Skriften. I
Romerbrevet får vi at høre hvordan dette kan være mulig.
Kap.3,23-. Forklarer det.
Det
u-skyldige, rene, hellige blod på nådestolen gør det altså mulig
for Gud at handle således.
Ingen
kan anklage Gud for ikke at være retfærdig når Han retfærdiggør
en synder af nåde. Den kendsgerning at det er blod på nådestolen,
bringer enhver anklagende magt til tavshed.
Retfærdiggørelsen
er ikke en langvarig proces, ikke en udvikling, ikke noget som sker
gradvis. Det er en domsafsigelse. Guds ”frifindelses-påstand”
over en synder som accepter Jesu fuldbragte forsoningsværk:
Rom.5,16.
For
at bruge Skriftens billedsprog: Fra
genfødelsens-øjeblikket af er enhver troende iført retfærdighedens
dragt: Esajas 61,10.
Således
er vi, ved troen på Ham, klædt i festskrud, iført den bedste
klædning: Luk.15,22. Prydet for – Ham. Jo, antrækket er i orden.
Højtidsdragten
er jo Hans produkt. Og det var ”Ham som gjorde os skikkede til at
få del i de helliges arvelod i lyset” Kolos.1,12.
For
det tredje: Menigheden er Jesu legeme. Derfor vil hele legemet –
alle legemets lemmer – blive bortrykket ved Hans ankomst. Vi er
Hans legemes lemmer siger Ef.5,30.
Her
får vi et indblik i hvor usigeligt stort det er at være frelst i
menighedens tids-husholdning.
Tænk,
vi er forenet med Jesus – som hans legeme, det legeme som han selv
er hoved for: Kolos.1,18.
Men
er dette alle troendes stilling ? Hører vi alle med i den organisme
?
Her
er Skriftens decideret svar: ”- vi er jo alle døbt med en Ånd til
at være et legeme, enten vi er jøder eller græker. 1.Kor.12,13.
Efeserne
5,22-23. Her skildres klar bl.a. hvad som vil ske umiddelbart efter
det strålende møde i lufthimmelen.
Da
skal vi føres ind i Faderhuset: Joh.14,2-3. 17,24. Ef.5,27.
Så
overlader jeg til læserne at svare på flg. Spørgsmål: Ville Jesus
være hellig og ulastelig om der manglede et eneste lem på legemet ?
Ville
en således lemlæstet kunne tilfredsstille Ham ?
Afsnit
533 Hvad betyder de forskellige benævnelser: ”Herrens dag”,”Jesu
Krist dag” og ”Menneske-sønnens dage” ? Har det nogen
betydning for vor forståelse af Guds ord at vi skælener mellem
disse dage ?
Krist
dag er identisk med forløsningens dag – den dag da vore legemer
bliver forløst ved herrens komme: 1.Kor.15,51-52. Fil.3,20-21. Det
fremgår klar af det som Paulus siger i Ef.4,30. Her forsikrer han os
om at vi har fået ”Guds Hellige Ånd... til forløsningens dag.”
Sammenholder vi dette sted med Fil.1,6, forstår vi hvorfor apostelen
i fuld forvisning kan sige: ”-han som begyndte en god gerning i
jer, vil fuldføre den indtil Jesu Krist dag..”
I
denne tidshusholdning er det nat for Guds folk: Rom.13,12. Det får
enhver af os mere eller mindre erfare. Så længe Jesus er forkastet
i verden, må vi dele skæbne med ham: Joh.15,20.
Modstand,
forfølgelse,foragt, u-retfærdig behandling osv., er hvad vi alle
får del af.
Ligeledes
undgår ingen af os, sygdom, sorg og tårer – så længe vi er på
den syndige jord. Således er tilstanden for Herrens pilerimer i
denne verden.
Men,
Hans navn være lovet ! Disse kår skal ikke vedvare. Det går mod en
lys og herlig morgen for troens folk. Dagen gryr. Snart vil Jesu dag
oprinde. Herren kommer i karakter af ”den klare morgenstjerne”
Åbenbaringen 22,16. Snart ligger nattens rædsler bag os. Om en
liden stund er vi hjemme. Vi har nået -fuldendelsen- i herlighed.
På
Jesu Kirsti dag – umiddelbart efter menighedens bortatomar har
fundet sted, da vil vor tjeneste for Herren prøves og belønnes:
2:Kor.5,10. 1.Kor.3,12-15. Der og da vil det vise sig hvorledes vi
har viet vort liv i Herrens tjeneste. Om vi har vederkvæget nogen
med Jesu ord. Det var dette Herrens apostel så frem til. Han ventede
at de hellige i Filippi, som han havde arbejdet iblandt, ville
fremholde livets ord til ros for ham: Fil.2,16.
Betegnelsen
Krist dag udtrykker at det ikke blot bliver en u-beskrivelig glæde
og lykke for os når vi når fuldendelsen.
Den
dag kommer Jesus for at samle sine kostelige ”juveler” - dem han
fandt og købte da han var nede i dybet: 1.Pet.1,18-19.
Matt.13,45-46. - vil frem for alt blive Hans
glædes dag: Hebræer.12,2.
Da
menigheden er Jesu legeme: 2.Kor.11,2. Ef.5,31-32, finder vi ikke
denne dag omtalt på et eneste sted i G.T.
If.
Ef.3,3 og 1.Kor.15,51-52 da var det Paulus som fik det fulde lys over
sandheden om menigheden og dens bort-atomar.
Derfor
er det også ham som udreder hvad som vil ske på Jesu dag.
Vi
må imidlertid ikke overse at Herrens dag også inkluderer en lang,
l. Eftersom den spænder over den jordiske freds-riges tid, bliver
den i A. Gr.2,20 skildret som ”den store og herlige”.
Fra
Tess.2.2 forstår vi at falske lærere havde forleddet de hellige der
til at tro at Herrens dag var nær forestående eller allerede var
begyndt. I klare ordlag gør derfor Paulus dem opmærksom på at
denne påstand ikke kan kommer fra ham eller nogen andre af
apostlene.
Han
gør det klart for dem at bag denne tale står en fremmed ånd.
Var
det nødvendig med denne orientering den gang, er det ikke mindre
vigtig at vort kristen-folk får en indføring i disse sandheder i
dag.
For
i vore dage mangler der meget i at forkyndelses basun har rene toner
når det gælder budskabet om Herrens komme og det profetiske ord.
Jesu
vidnesbyrd er profet-ordets Ånd, Åben.19,10. (22,18-19.)
Johan
Henrik Jørgensen ”Karmel” 1971
Citat:
s.5. Så vidt jeg kan se er meningen af dette Skrift sted ganske
enkel. ”For profet-ordets Ånd er vidnesbyrdet om Jesus”. Ud fra
denne ordstilling er ordet lettere at forstå: Hovedpersonen i
profetien er Jesus. Han er den centrale, det centrum hvorom alt
drejer sig, og som alt Guds ord peger hen imod.
Gud
har fra evighed lagt sin plan for verden, og denne er i Guds evige
rådslutning en genløsningsplan,
knyttet til Guds Søn, Menneskesønnen,
Jesus
Messias (fra Nazaret)
12
bind Bibel-relateret Bibel-romanserie.”Om tiden efter bort-atomar”
af
Tim La Haye og Jerry B. Jenkins, forlag Scandinavia.
Dansk
oversættelse, udlånes fra bibliotek