Helligåndens åbenbaring v.
Paulus 2 dos
Belyst
ved forfatter, cand. fiol Oskar Edin Indergaard, Tingvoll
re.
Egon L. Kristensen, Herning
s.
16 Paulus ”var udkåret til at forkynde Guds evangelium”. Paulus
havde to udvælgelser, og det var:
- Han var udvalgt til at arve frelsen.
- Han var udvalgt til en bestemt tjeneste – nemlig at forkynde både ”forsoningens evangelium” og at forkynde den kristne menigheds mange hemmeligheder. Det sidste kaldte han bl.a. for ”mit evangelium”
Forsoningens
evangelium var gjort kendt af profeterne i Tanach. Det var derfor
ingen hemmelighed. Profeterne i G.T profeterede både om Messias
lidelse og fornedrelse og Messias som kongen i Riget for Israel:
1.Pet.1,10-11.
Apostlene
forstod ikke forsoningssiden ved Messias Yeshua Matt.16,21-23., men
de forstod kongesiden Ap. Gr.1,6-7.
Paulus
var den første som
forstod begge sider ved Messias. Det var grunden til at han blev
udvalgt til at forkynde ”forsoningens evangelium”. Det var vel
funderet i G.T.
Paulus
var dermed udtaget til at forkynde to evangelier og det var:
- Evangeliet om frelsen i Jesus Kristus og
- Evangeliet om den kristne menigheds mange hemmeligheder.
Det
første evangelium var gjort kendt af profeterne i G.T., medens det
andet evangelium var ukendt helt indtil Paulus fik åbenbaring om
det.
På
sine missionsrejser forkyndte Paulus først forsoningens evangelium.
Når
han havde lagt forsoningens grundvold, åbnede han op for det nye
evangeliet for menighederne: 1.Kor.15,3-5.
Det
andet evangelium, som Paulus forkyndte, gik ud på flg. Forhold:
- Jøderne og hedninger er sat på lige line med hensyn til frelsen: Ef.2,13.
- Både retfærdiggørelsen, helliggørelsen og herliggørelsen bliver opnået ved troen alene uden gerninger, 1.Kor..1,30.
- Mose Torah og Jesus uddybning af den er ikke længere noget grundlag for frelsen, men troen alene er det nye grundlag for frelsen.
- Den som en gang er kommet til tro på Jesus, kan ikke falde ud af Guds bevarende nåde. Rom.5,9-10.8,1-2.
- Vi er allerede her og nu indsat i himmelen i Jesus Kristus. Ef.1,3. 2,6
- Vi er ikke under jødisk Torah, men vi er under nåden, som er det samme som Paulus hans undervisning. Rom.6,14.
- Ved Jesu komme for den kristne menighed skal vi rykkes op til himmelen. Dette skal ske ca. 7 år før Jesu genkomst til jøderne. 1.Kor.15,51-52. 1.Tess.4,14-18.
- Vi skal være sammen med Jesus og englene når han kommer tilbage til jorden for at holde dom. 2.Tess.1,7-11.
- Vi skal stort set være i himmelen i Rigets tid. Fil3,20. Kolos.1,5.
I
Romerbrevet, kap.16,25-27 beskrev Paulus det
andet evangelium, som ikke havde været åbenbaret for profeterne.
Det
var ”evangeliet om den kristne menighed”, som bestod af både
jøder og hedninger. Paulus kaldte dette evangelium for både mit
evangelium.
Han havde fået evangeliet fra den opstandne Jesus (Rom.16,25-27.)
Det
er derfor klart to
forskellige evangelier
som er beskrevet i Paulus breve.
Det
bliver benægtet både af kirken, de lutherske organisationer og
mange af de frikirkelige organisationer i Norge og andre lande.
De
sammenblander disse to evangelier. Kirken befinder sig mere i den
messianske som har med Riget for Israel at gøre, end i Paulus hans
teologi.
Kirken
har endnu ikke set og forstået den kristne menigheds kald og
forkyndelse.
Den
forkynder et blandings-evangelium
hvor der både bliver lagt vægt på Mose Torah og Jesu uddybning af
den og den frie nåde.
Det
er fuld
forvirring i
kirkens forkyndelse af evangeliet.
Det
er derfor af største vigtighed at vi tager dette op – gang på
gang- og fordeler Guds ord på en ret
måde: 2.Tim.2,15.
s.
23 Det
er ”frugten” af vort arbejde som skal bedømmes foran Jesu
domstol i himmelen. Rom.14,10.
Denne
domstol er ikke en domstol som skal bestemmer frelse eller
fortabelse, men det er vore
gerninger som
skal bedømmes der.
Alle
som møder op for denne domstol, er frelst, men ikke alle skal få
den samme nådeløn. En kan miste hele
nådelønnen, men
til trods for det, så er en frelst. 1.Kor.3,10-15.
Denne
nådeløn bestemmer bl.a. de åndelige positioner som vi skal have i
Rigets tid.
I
den messianske jødedom er der også tale om ”frugt” i
Guds-livet, men her kan mangel på frugt føre til at man ikke får
del i den messianske frelse. Johs.15,1-2.
Heraf
ser vi hvor vigtigt det er at vi skiller mellem den messianske
jødedom, som har med Riget for Israel at gøre, og Paulus hans
teologi, som har med den kristne menighed at gøre. Dersom vi ikke
gør det, så bliver vort Bibel-studium en sammenblanding af åndelige
sandheder som hører Riget til og åndelige
sandheder som hører den kristne menighed til.
Dette
gør hverken kirken eller de fleste kristelige organisationer, og af
den grund har de så lille kraft i deres forkyndelse.
Guds
ord skal forkyndes ”klart og rent” som også kirken siger, men
den gør det ikke.
s.25
Evangeliet er en Guds kraft til frelse for enhver som tror, for jøde
først
og derefter for hedninger. Rom.1,16.
Både
retfærdiggørelsen og frelsen blev opnået ved tro
alene. v.17.
Gerninger
var lagt til side som indirekte frelsesvej. Der var ikke længere
stillet nogen krav, for at få del i frelsen som det var i Jesu og
apostlenes forkyndelse.
Det
var troen som var kommet i centrum.
Frelsen
bliver opnået fra
tro, som
en gave fra Gud, og til
stadig ny tro.
Dette
er Guds
retfærdighed
i vor tidsperiode.
Det
er udelukkende
troen
på Jesus som giver os frelsen.
Jesus
er Guds retfærdighed. Rom.4,25. 1.Kor.1,30.
At
retfærdige skal leve ved tro, var et princip som også var gjort
kendt i G.T. Før Abraham gik ind i pagten med Gud. 1.Mos.17,1-14.,
levede han også under dette frelsesprincip.
Han
troede på det som Gud havde lovet ham, og det blev regnet ham til
retfærdighed. 1.Mos.15,6.
Efter
at pagten var indgået , blev der stillet krav i vandringen for
Abraham og hans æt.
På
den måde kunne Abraham være åndelig far til både:
- Den kristne menighed og
- De messianske jøder. Rom.4,11-12.
I
og med at jøderne havde forkastet Rigets evangelium, så skulle de
nu få gentaget
frelses-tilbudet.
Dette
var grunden til at Paulus skulle gå først til jøderne.
Når
jøderne i en bestemt synagoge ikke ville tage imod Paulus hans
budskab om frelsen i Jesus Kristus, så gik han ikke længere til
denne synagoge. Da gik han udelukkende til hedningerne Ap.
Gr.13,46-47.
s.
26 Troen har bestandig været hovedprincippet for frelsen op gennem
hele frelses-historien, og troen har også bestandig været en gave
fra Gud, men det som ligger omkring troen af forpligtelser og krav,
har været forskellig i de forskellige tidsperioder.
I
vers 17 (Rom.1.) bliver der henvist til Habakuk 2,4 hvor der står:
Se opblæst og uærlig er hans sjæl i ham, men den retfærdige skal
leve ved sin
tro.
Der er forskel på det at leve ved
sin tro
og det at leve ved
tro.
I
det første udsagn ligger der et gernings-aspekt
medens der i det andet udsagn blot ligger et tros-aspekt.,
se v. 18-21.
s.
27
Det som mennesker kan vide om Gud, ligger åben foran dem. Dette
gælder både hans usynlige væsen, hans evige kraft og hans
guddommelighed. Alt dette er synlig fra verdens skabelse. Dette er
kendt på grund af hans gerninger således at hedninger skal være
uden undskyldning v.19-20.
Hedninger
kendte ikke til den åbenbaring som vi har i Bibelen. De bliver
heller ikke gjort ansvarlig for den, men der er nok af Guds-bevis i
tilværelsen:
- Guds evige kraft og
- Skaberværket. Disse to forhold peger videre på at Gud findes, for ingen kan blive til af sig selv. Når hedninger ikke vil benytte sig af disse to beviser på Guds eksistens, så glider de bort fra de muligheder som Gud har nedlagt i skaberværket, til at hedningerne kan komme i kantakt med Gud og få del i frelsen.
Den
ydre Guds-åbenbaring finder vi i skaberværket, og den indre finder
vi i samvittigheden. Rom 2,14-15. Der findes derfor ingen
undskyldning
for noget menneske for at det ikke kan komme i kontakt med Gud.
Rom.1,22-25. v.26-28.
s.
32 Disse synder som er beskrevet i v.29-31, er typisk for de
mennesker som lever
i synd.
Der er forskel på det at leve bevidst i synden, og det at gøre
synd, for at synde gør alle mennesker, men det er ikke alle som har
deres behag i synden.
De
som lever i disse synder, er under Guds dom. Det eneste som kan rede
disse mennesker, er en omvendelse
til Gud. De
må få deres sind fornyet således at de bliver vendt mod Gud og
ikke mod de destruktive kræfter, som findes mere eller mindre i alle
mennesker.
Men
heldigvis så har Jesus sonet al synd en gang på Golgata – en mand
en gang for alle mennesker. Gud har fået soning for synden, og
mennesker bliver ikke længere dømt for sine synder, men de bliver
dømt på grund af at de ikke tog imod tilbudet om syndens
tilgivelse.
s.
35 Det som gav retfærdiggørelsen i den messianske jødedom var Guds
nåde, men det som lå rundt om retfærdiggørelsen var krav og bud.
En dårlig vandring kunne føre en genfødt bort fra Gud.
I
den messianske jødedom kræves det at jøderne havde frugt
i deres kristenliv. Dersom di ikke havde det, kunne de falde ud af
Guds bevarende nåde.
Således
er det ikke i den paulinske kristendommen. Der
kan en genfødt troende miste hele nådelønnen (frugten), men til
trods for det så er
han frelst
1.Kor.3,10-15. Det er vigtigt at vi fordeler Guds ord på en ret måde
og ikke blander den paulinske kristendommen ind i den messianske
jødedom, men desværre sker det hele tiden i forkyndelsen.
s.
36 Dommen foran Jesu domstol i himmelen. Den skal ske på Jesu-
Kristi-dag. Det er den dag da Jesus henter den kristne menighed hjem
til sig. Vi skal alle stilles frem for Jesu domstol, for at få igen
det som er sket med legemet – enten det er godt eller ondt.
1.Kor.3,10-15.
Dommen
over de levende hedninger og jøder ved Jesu genkomst til Israel.
Matt.25.
Dommen
foran Guds domstol i himmelrummet. Åbenbaringen 20,11-15.
s.
39 Rom.2,16, på den dag da Gud skal dømme det skjulte hos mennesker
efter mit
evangelium ved
Jesus Kristus.
Og
så er der de mennesker som har levet (lever) i vor tidsperiode – i
den frie nådes tidsperiode. De skal hverken dømmes efter Mose
Torah, Jesu Torak eller efter ”Toraens gerning som er skrevet i
hedninge-hjerter”, men di skal dømmes efter Paulus hans
evangelium. ”på den dag da Gud skal dømme det skjulte (tanker,
ord og handlinger) efter mit
evangelium ved Jesus Kristus.”
s.
42 Matt.28,18-20. Dette er opgaven som Israel har fået, at de skulle
gøre alle
folkeslag
til Jesu disciple, og lære hele verden alt det som Jesus havde
befalet dem.
Dette
er ikke
kirkens missionsbefaling,
vi skal ikke udtage alle folkeslag, vi skal udtage enkelte mennesker
for himmelen.
Vi
skal heller ikke lære mennesker alt det som Jesus har befalet, for
hans undervisning var baseret på en udvidelse af den jødiske Torah.
Matt.5,17-19. Se min bog: Mattæus Evangeliet, Jesu liv og lære.
s.
46 Det sidste
tilbud om
oprettelsen af Riget for Israel. I
denne forkyndelse måtte jøderne både komme til tro på Jesus og
holde Torahs bud.
Denne forkyndelse strækker sig fra Kap.1 til og med kap.12.
Den
kristne menigheds begyndelse.
Den
frie nådens forkyndelse strækker sig fra Paulus omvendelse i året
37 og til og med kap.28.
Det
sidste vi hører om Peter i Ap. Gr. Er flg.: ”Han vinkede da til
dem med hånden at de skulle tie stille, og han fortalte dem
hvorledes herren havde ført ham ud af fængselet, og sagde: Fortæl
dette til Jakob og brødrene! Så
drog han bort og drog til et andet sted. Ap. Gr.12,17.
Dette
er et billede på at Rigets periode var ved at blive afviklet.
Fra
kap.13 er det Paulus og hans medarbejdere og deres gerning og deres
lære som bliver omtalt.
Riget
gik ind i sin hemmelighed og den kristne menighed fremstod.
Men
i og med at kirken og mange forkyndere ikke regner med Rigets tid og
Rigets forkyndelse, så ser de ikke at vi må fordele indholdet i
N.T., i to dele, hvor den ene del angår Rigets tid, og den anden
angår kirkens tid.
Forkyndelsen
i vor tid ligger med brækket
ryg.
Den har stort set – desværre – mistet sin kraft, for den blander
Torah bud ind i den frie nåde.
s.
55 2.Kor.3,6-18 er ikke en sammenligning mellem den jødiske Torah
og den nye pagt i Jesu blod, for der er ingen modsætninger mellem
dem.
Mose
og Jesu Torah er nedlagt i den nye pagt i Jesu blod,men
dette er en sammenligning mellem den nye ordning og den nye frelse,
som Paulus fik åbenbaret,
og
den jødiske pagt som blev indgået mellem Gud og jøderne på Sina.
Hvad
der gælder 2.Kor.3,6, så skal det græske ord ikke ”diatheke”
som er brugt der, over sætte med ”pagt”, men med ”ordning”.
Den
kristne menighed er ikke underlagt den nye pagt i Jesu blod, men den
er underlagt den nye ordning i Jesu blod. Se min artikel: Forholdet
mellem den ”gamle” og den nye pagt i Jesu blod., på min
internetside.
s.
57 Medens jøderne i den messianske forkyndelse opnåede Guds
retfærdighed både gennem tro og gerninger er taget bort mi
indeværende tidsperiode.
De
er flyttet over til vandringen som troende. Dette er Guds
retfærdighed
i vor tidsperiode. Der kræves ingen ting af gerninger i vor tid, for
at opnår Guds retfærdighed uden det at komme til tro på Jesus.
Guds
retfærdighed er dermed langt fra det som vi mennesker regner som
retfærdighed.
Vi
giver retfærdighed til dem som lever i overensstemmelse med vore
love og ordninger, men Gud giver retfærdighed til dem som kommer til
tro på Jesus.
s.
58 Nu i vor tidsperiode, bliver vi retfærdiggjort uforskyldt af hans
nåde ved Jesu Kristi forsoning på Golgata. Denne forsoning bliver
sammenlignet med låge som var på pagts-kisten gr., hilasterion i
det jødiske tempel. Det var dækket med blod, og dette blod gav
jøderne syndernes forladelse for de synder som ned havde gjort.
I
vor tid opnår vi syndernes forladelse ved troen på Jesus.
Rom.3,25-26.
s.
65 Vi må lære at skille mellem to
typer forkyndelser i N.T.,
og det er:
- Apostlenes og Jesu forkyndelse til jøderne og
- Paulus hans forkyndelse til både jøder og hedninger.
s.
67 Rom.4,9-12. Paulus stillede spørgsmålet: Gælder denne
saligprisning blot jøderne, eller gælder den også hedninger?
Blev
frelsen tilregnet Abraham da han var omskåret, eller da han havde
forhud?
Ikke
da han var omskåret, men da han var uomskåret.
Abraham
fik omskærelsen som et tegn på retfærdighed af tro som han havde
da han var uomskåret.
Han
blev dermed far til alle hedninger som tror, og far til alle omskårne
som ikke kun har omskærelsen, men som også vandrer i fodsporene af
den tro som Abraham havde da han var uomskåret.
Abraham
fik løftet om at han var retfærdiggjort af tro, før han blev
omskåret og indgik pagten med Herren. Han var da 75 år gammel;
1.Mos.15,6. Omskærelsen fik han først da han var 99 år gammel.
Han
fik dermed løftet om den frie nåde 15 år før han fik omskærelsen.
s.
68 Abraham fik omskærelsen som Et
tegn og indsegl
på den tro som han havde, medens han endnu var uomskåret, således
at løftet om retfærdiggørelsen ved tro alene skulle gælde både
for de jøder som var omskåret, og de hedninger som var uomskåret.
På
denne måde kunne han være åndelig fader til alle hedninger som
tror, og til alle jøder som tror. Rom.4,11-12.
s.
69 Abraham og hans æt fik ikke
løfterne ved Mose Torah, men ved troen, for den egentlige hensigt
med Mose Torah var at den skulle vise jøderne at de ikke kunne
opfylde Torah til egen frelse.
Den
virker ikke til frelse, men til vrede og dom, for der er ingen som
kan opfylde Guds Torah på en perfekt måde.
Men
hvor der ikke er nogen lov, der er der heller ikke nogen fordømmelse.
På-budene og budene i Mose Torah var ikke i funktion på den tid da
Abraham fik løftet om frelsen.
Isoleret
set da havde Torahen ikke den funktion at den kunne frelse jøderne,
for den virkede vrede og fordømmelse.
På
denne måde er Torah taget bort når det gælder retfærdiggørelsen
og frelsen.
Af
den grund fik fik Abraham løftet om frelsen ved troen
således at løftet kunne stå fast for hele ætten – ikke blot for
jøderne, men også for hedninger. Gud havde sat Abraham til mange
folks far.
Abraham
troende på Gud, for han kunne gøre de døde levende, og han kunne
forudse det som endnu ikke havde sket. Rom.4,13-17.
s.
73 Rom.4,23-25: Dette er ikke bare skrevet til Abraham at
retfærdigheden blev tilregnet ham.
Det
er også skrevet for vores skyld. Vi er også blevet tilregnet samme
retfærdighed. Vi tror at Gud opvakte Jesus, vor Herre, fra de døde.
Jesus blev givet os for vore overtrædelser og oprejst til vor
retfærdiggørelse.
Dette
er også skrevet til os for at vi også skal vide, at troen på Jesus
bliver tilskrevet os til vor retfærdiggørelse. Det lev sat ind på
vor åndelige konto. Vi som tror på Jesu forsoning, skal blive
frelst, for Jesus døde for vore synder og blev oprejst til vor
retfærdiggørelse.
s.
76 1.Pet.1,3. Det kristne håb er knyttet til en person og det er
Jesus Kristus, og det som han gjorde for os. ”Paulus Jesu Kristi
tjener, efter befaling af Gud, vor frelser, og Jesus Kristus, vort
håb 1.Tim.1,1.
I
og med at vi har Kristus i vore hjerter som pant og indsegl til
forløsningens dag, har vi allerede her og nu, men det skal også
udvikles til et eskatologisk håb. Vi
venter på Jesu komme for den kristne menighed og bort-atomar. Da
skal det håb (Jesus Kristus), som er gemt for os i himmelen, blive
åbenbaret Kolos.1,3. Rom.8,24. Fil.3,20.
Jesus
Kristus er ikke bare menighedens håb. Han er også Israels
håb: Luk.24,21.
Israel
og den kristne menigheds håb er baseret på Jesu person og Jesu
forsoning, men de har ikke det samme håb.
Israels
håb er Jesu genkomst og oprettelsen af Riget for Israel.
Menigheden
håb er Jesu komme i skyerne og et liv sammen med ham i himmelen.
Efter
at Rigets tid er afsluttet, skal både Israel og menigheden være
sammen på den nye jord.
Det
er ikke bare Guds herlighed vi roser os af. Vi roser os også af vore
trængsler, for de gør vor udvælgelse fast og vor tro stærkere.
Trængselen fører til tålmodighed. Tålmodigheden fører til et
prøvet sind. Det prøvede sind fører til håb, og håbet gør ikke
til skamme, for Guds kærlighed er udøst i vore hjerter ved Den
Hellige Ånd som bor i os. Rom.5,3-5.
Det
normale for en kristen, er at han har trængsler i denne verden. Det
kan være hån og spot fra de vantros side. Det kan være
forfølgelser fra Guds fjender. Det kan være modstand fra egen
familie og kristne venner som har andre teologier end en selv.
Matt.10,21-22. 2.Tim.3,12.
s.
78 På samme måde som Jesus led i denne verden, er det helt
normalt at en kristen også må lide. Ja, der som han ikke har del i
lidelsen kan dette være et dårligt tegn.
Det kan være det at han giver efter for de krav, som verden stiller
til ham. Åndelige lidelse for en kristen er et godt
tegn.
Jesus sagde; Johs.15,20. Jesus sagde også; Johs.16,23. Ap. Gr.14,22.
2.Kor.1,5.
Kol.1,24.
Jo større lidelsen er for en kristen, jo større skal herligheden
bliv Alt dette skal bedømmes foran Jesu domstol i himmelen.
Rom.8,17-18.
Den
kristen menighed har ingen ting at rose sig af i sig selv, for vi har
ikke gerninger at vise til, som kan komme os til gode på dommens
dag, vi er ikke under (Mose og Jesu undervisning til det jødiske
folk). Vi er derimod under nåden (Paulus hans undervisning til den
kristne menighed: Rom.6,14. 3,27.
s.
79 Paulus forkyndte udelukkende den frie nåde Ef.2,8-9.
Kirken
og de allerfleste af de kristelige organisationer og trossamfund har
ikke forstået dette at vi har to
evangelier forkyndelser i N.T. Det
er Rigets forkyndelse, og den kristne menigheds forkyndelse.
Disse
to forkyndelser bliver blandet sammen til et blandings-evangelium
som
har mistet meget af sin kraft.
Centrum
i kirkens forkyndelse er Bjergprædikenen, vanddåben og Jesu
lignelser. Det
burde ikke være således,for dette er centrum i Rigets forkyndelse.
Det
er Paulus hans breve som skal være centrum i kirkens forkyndelse.
Hvornår
skal kirken, dets tjenere og prædikanterne begynde at forstå dette,
at de må fordele Guds ord på en ret måde ?
2.Tim.2,15.
s.
80 I den paulinske forkyndelse er det nok med tro og nåde, for at
blive frelst. Gerningerne er flyttet væk fra at være et grundlag
for frelsen i den messianske jødedom, til
selve vandringen i den paulinske forkyndelse.
Vi
er frelst af nåde ved tro uden gerninger. Ser
du forskellen mellem den messianske jødedom, som har med Riget for
Israel at gøre,
og den paulinske kristendom, som har med menigheden at gøre ?
Hvis
ikke må du bede Gud om at han må åbenbare dig dette, således at
du kan glæde dig over alle de åndelige goder, som er nedlagt i de
paulinske evangelium. Rom.5,6-8.
s.
81 Han forlod sin himmelske herlighed og kom i syndig køds lignelse,
for at dele kår med os, og da han i al sin færd var fundet som et
sandt menneske, gik han i døden for os, for at hæve os op til sin
egen standard og herlighed. Fil.2,6-8 Hebræer.10,5-7.
s.
83 Rom.8,10 er verbet ”at forlige” brugt 2 gange, det står i en
tid som hedder ”aorist”, og den er brugt om ”et forhold som er
afsluttet i fortiden”. Det betyder at både Jesus døde for os,
medens vi endnu var syndere, og Jesu liv, som han lever for os i dag,
er en handling som er trådt i kraft for
længe siden.
Fra
Guds side skete forligelsen fra før verdens grundvold blev lagt, men
for os mennesker skete den både på Golgata, og da vi kom til tro på
Jesus. Dette borger for frelsens
sikkerhed
for den som er retfærdiggjort.
Der
er mange som ikke ser og forstår, at den som en gang er blevet
retfærdiggjort, er frelst
for altid. Han
kan ikke falde ud af Guds retfærdiggørende og bevarende nåde
Rom.8,30.
Der
er 4 grunde til at troende ikke ser og forstår dette, og det er:
- De læser ikke N.T. Og ved ikke hvad der står der.
- De får forkert undervisning om dette.
- De blander sammen den paulinske lære med den messianske jødedom, hvor der bliver stillet absolutte krav i vandringen for en troende. Den som ikke havde fuldkomne gerninger, kunne falde ud af retfærdiggørelsens nåde.
- De blande sammen retfærdiggørelsen og helliggørelsen idet de tror, at vandringen som troende kan have indvirkning på retfærdiggørelsen og ødelægge for den.
Dette
er to forskellige forhold som ikke må blandes sammen. Dette
gælder den kristne menigheds tid, for vi er ikke under den jødiske
Torah,men
vi er under Paulus hans undervisning. Rom.6,14.
Skal
vi ikke takke Gud og give ham lovprisning og ære fordi vi allerede
her og nu er sat ind i himmelen sammen med Jesus. Den som er indsat
der, kan ikke falde ud af sin position der. Ef.2,4-6.
s.
86 Det er ikke missionsbefalingerne i de 4 evangelier, som er kirkens
missionsbefaling, men det er missionsbefalingen i 2.Kor.5,18-21 som
er vor missionsbefaling, men i og med at kirken ikke formår at
fordele Guds ord på en ret måde, blander den også de forskellige
missionsbefalinger sammen.
Missionsbefalingerne
i evangelierne er underlagt både tro, vanddåb og gode gerninger,
medens
missionsbefalingen i 2.Kor.5,18-21 er baseret udelukkende på det
at
tage imod forsoningen. Det
giver troen på Jesus, og det er nok i vor tidsperiode.
s.
87 2.Kor.5,21. Dette er troværdige ord og fuld modtagelse værd at
Jesus Kristus kom til verden for at frelse syndere, og blandt dem er
jeg den første
1.Tim.1,15.
s.
92 Nåden som vi har i dag, skiller sig fra nåden i de andre
tidsperioder, i og med at den er så meget rigere.
Den
nåde som vi har i vor tidsperiode har flg., kendetegn:
- Den som er retfærdiggjort, kan ikke falde ud af Guds frelsende og bevarende nåde.
- Vi er frels af nåde ved tro uden gerninger. Nåden er helt fri i indeværende tidsalder.
- Vi er borgere af himmelen. Vi er allerede her og nu indsat i himmelen sammen med Jesus Kristus Ef.1,4. 2,6.
- Vi danner en åndelig enhed med Jesus der han er hovedet, og hver enkelt af os er lemmerne på Kristi legeme.
- Ved Jesu komme for den kristne menighed skal vi blive ham lige. Vi skal blive ligedannet med det billede af sig selv som Jesus viste os i sit jordeliv, Rom.8,24. Jesus er også et billede af Gud, Hebræer 1,3.
- Vi har en fremtidig nåde som er ufattelig. Ef.2,7.
s.
93 Rigets tidsalder som strakte sig fra Abraham og til Paulus hans
omvendelse.
Den
kristne menigheds tidsalder som strækker sig fra Paulus (Ap. Gr.13)
og indtil den kristne menigheds bort-atomar.
s.
98 Det er umulig at være frelst fra synden og samtidig leve i den –
den som en gang er retfærdiggjort,
han er også herliggjort,
Rom.8,30.
s.
101 Ser du forskellen mellem den paulinske kristendom og den
messianske jødedom ? Dersom ikke, så må du bede Gud om at han må
vise dig dette, således at du kommer ind i den fuldkomne forståelse
af den paulinske lære og friheden. Se mine bøger og mine mange
artikler om dette på min internetside.
Rom.6,3;
Eller ed i ikke at alle i som ble døbt (aorist) (genfødelsens dåb)
til Kristus, ble døbt (aorist) til hans død.
Rom.6,4;
i blev altså begravet (præsens passi) med (sammen med) ham ed dåben
til døden, for at ligesom Kristus blev oprejst (aorist) fra de døde
ved Faderens herlighed (gr.doxa), skal også vi vandre (præsens) i
et nyt levned..
Vældig
mange tror at dette gælder vanddåben (dåbshandlingen), men det gør
det ikke. Det gælder genfødelsens
dåb.
I
og med at verbets tid ”blev døbt” står i ”aorist”, som er
en fortidsform, kan dette heller ikke gå på vanddåben, for
den sker i tiden, vi blev både døbt, begravet og oprejst sammen med
Jesus i vor genfødelse.
Denne
(Jesus-dåb) er en dåb
til døden og en dåb til oprejsning og et nyt liv. Det
er Kristus-livet i os.
Det
er det samme liv som Kristus lever i dag i himmelen.
Det
er ikke til at tro at det er således, men Guds ord siger at det er
således, og derfor så stoler vi på det.
På
samme måde som Kristus påtog sig vore synder i sit liv og begravede
dem ved sin død i graven, på samme måde er vi, som er kommet til
tro på ham, også uden synd i det nye liv som vi lever. Jesus tog
ikke med sig synden op fra graven, men han begravede den der for
altid.
Det
har heller ingen hensigt at grave den op igen, for den er forsvundet
for altid. Ordet forladelse” betyder ”bort-sendt”.
s.
102 Vi er oprejst til dette nye liv ”ved Faderens herlighed”
Rom.6,4. Det betyder at det er gennems Faderens herlighed at dette
sker. Det nye liv er et udtryk for den frie nåde, som giver os et
nyt liv, som er uden synd. Når vi nu har fået tag i det nye liv,
skal vi vandre i det nye liv, og ikke id det gamle; 2.Kor.5,17.
Kirken
og lutheranerne lærer at denne dåb, som her er omtalt, er
vanddåben.
De
hævder også at der er genfødelse i dåbens vand. Dette er helt
galt,men
så længe som kirken
ikke magter at fordele Guds
ord på en ret måde (2.Tim.2,15) må den fortsætte videre i sin
store uvidenhed og forvirring.
Sandheden
er at kirken bedrager
folket.
Den lover dem retfærdiggørelsen i dåbens vand. Der
findes der bare
vand.
Vanddåben
har ingen ting med genfødelse og retfærdiggørelse at gøre.
Men
i den messianske jødedom havde vanddåben funktioner, og det var:
- En ydre renselse af bestemte synder. ”Der blev en trætte mellem Johannes disciple og en jøde om renselsen Johs.3,25.
- Proselyt dåb for hedninger.
- En dåb til syndernes forladelse; Ap. Gr.2,38.
I
den kristne menighed er dåben taget
bort,
og det som gives os identifikationen
i
vor tid med både Kristus og med menigheden, er genfødelsen,
som også bliver kaldt for ”en dåb”, ”for vi er alle døbt med
en Ånd til at være et legeme, enten vi er jøder eller græker,
enten vi er trælle eller frie. Vi har alle fået (modtaget) en Ånd
at drikke” 1.Kor.12,13.
1.Kor.1,7. Ef.4,5.
Der
er i det hele 23 forskellige typer dåb som er omtalt i N.T. Mange af
dem er uden vand.
Se
min bog: Kristendommens Jødiske Rødder. :Forskellige typer dåb.
re.
Egon L. Kristensen, Herning
s.
16 Paulus ”var udkåret til at forkynde Guds evangelium”. Paulus
havde to udvælgelser, og det var:
- Han var udvalgt til at arve frelsen.
- Han var udvalgt til en bestemt tjeneste – nemlig at forkynde både ”forsoningens evangelium” og at forkynde den kristne menigheds mange hemmeligheder. Det sidste kaldte han bl.a. for ”mit evangelium”
Forsoningens
evangelium var gjort kendt af profeterne i Tanach. Det var derfor
ingen hemmelighed. Profeterne i G.T profeterede både om Messias
lidelse og fornedrelse og Messias som kongen i Riget for Israel:
1.Pet.1,10-11.
Apostlene
forstod ikke forsoningssiden ved Messias Yeshua Matt.16,21-23., men
de forstod kongesiden Ap. Gr.1,6-7.
Paulus
var den første som
forstod begge sider ved Messias. Det var grunden til at han blev
udvalgt til at forkynde ”forsoningens evangelium”. Det var vel
funderet i G.T.
Paulus
var dermed udtaget til at forkynde to evangelier og det var:
- Evangeliet om frelsen i Jesus Kristus og
- Evangeliet om den kristne menigheds mange hemmeligheder.
Det
første evangelium var gjort kendt af profeterne i G.T., medens det
andet evangelium var ukendt helt indtil Paulus fik åbenbaring om
det.
På
sine missionsrejser forkyndte Paulus først forsoningens evangelium.
Når
han havde lagt forsoningens grundvold, åbnede han op for det nye
evangeliet for menighederne: 1.Kor.15,3-5.
Det
andet evangelium, som Paulus forkyndte, gik ud på flg. Forhold:
- Jøderne og hedninger er sat på lige line med hensyn til frelsen: Ef.2,13.
- Både retfærdiggørelsen, helliggørelsen og herliggørelsen bliver opnået ved troen alene uden gerninger, 1.Kor..1,30.
- Mose Torah og Jesus uddybning af den er ikke længere noget grundlag for frelsen, men troen alene er det nye grundlag for frelsen.
- Den som en gang er kommet til tro på Jesus, kan ikke falde ud af Guds bevarende nåde. Rom.5,9-10.8,1-2.
- Vi er allerede her og nu indsat i himmelen i Jesus Kristus. Ef.1,3. 2,6
- Vi er ikke under jødisk Torah, men vi er under nåden, som er det samme som Paulus hans undervisning. Rom.6,14.
- Ved Jesu komme for den kristne menighed skal vi rykkes op til himmelen. Dette skal ske ca. 7 år før Jesu genkomst til jøderne. 1.Kor.15,51-52. 1.Tess.4,14-18.
- Vi skal være sammen med Jesus og englene når han kommer tilbage til jorden for at holde dom. 2.Tess.1,7-11.
Vi
skal stort set være i himmelen i Rigets tid. Fil 3,20. Kolos.1,5.
I
Romerbrevet, kap.16,25-27 beskrev Paulus det
andet evangelium, som ikke havde været åbenbaret for profeterne.
Det
var ”evangeliet om den kristne menighed”, som bestod af både
jøder og hedninger. Paulus kaldte dette evangelium for både mit
evangelium.
Han havde fået evangeliet fra den opstandne Jesus (Rom.16,25-27.)
Det
er derfor klart to
forskellige evangelier
som er beskrevet i Paulus breve.
Det
bliver benægtet både af kirken, de lutherske organisationer og
mange af de frikirkelige organisationer i Norge og andre lande.
De
sammenblander disse to evangelier. Kirken befinder sig mere i den
messianske som har med Riget for Israel at gøre, end i Paulus hans
teologi.
Kirken
har endnu ikke set og forstået den kristne menigheds kald og
forkyndelse.
Den
forkynder et blandings-evangelium
hvor der både bliver lagt vægt på Mose Torah og Jesu uddybning af
den og den frie nåde.
Det
er fuld
forvirring i
kirkens forkyndelse af evangeliet.
Det
er derfor af største vigtighed at vi tager dette op – gang på
gang- og fordeler Guds ord på en ret
måde: 2.Tim.2,15.
s.
23 Det
er ”frugten” af vort arbejde som skal bedømmes foran Jesu
domstol i himmelen. Rom.14,10.
Denne
domstol er ikke en domstol som skal bestemmer frelse eller
fortabelse, men det er vore
gerninger som
skal bedømmes der.
Alle
som møder op for denne domstol, er frelst, men ikke alle skal få
den samme nådeløn. En kan miste hele
nådelønnen, men
til trods for det, så er en frelst. 1.Kor.3,10-15.
Denne
nådeløn bestemmer bl.a. de åndelige positioner som vi skal have i
Rigets tid.
I
den messianske jødedom er der også tale om ”frugt” i
Guds-livet, men her kan mangel på frugt føre til at man ikke får
del i den messianske frelse. Johs.15,1-2.
Heraf
ser vi hvor vigtigt det er at vi skiller mellem den messianske
jødedom, som har med Riget for Israel at gøre, og Paulus hans
teologi, som har med den kristne menighed at gøre. Dersom vi ikke
gør det, så bliver vort Bibel-studium en sammenblanding af åndelige
sandheder som hører Riget til og åndelige
sandheder som hører den kristne menighed til.
Dette
gør hverken kirken eller de fleste kristelige organisationer, og af
den grund har de så lille kraft i deres forkyndelse.
Guds
ord skal forkyndes ”klart og rent” som også kirken siger, men
den gør det ikke.
s.25
Evangeliet er en Guds kraft til frelse for enhver som tror, for jøde
først
og derefter for hedninger. Rom.1,16.
Både
retfærdiggørelsen og frelsen blev opnået ved tro
alene. v.17.
Gerninger
var lagt til side som indirekte frelsesvej. Der var ikke længere
stillet nogen krav, for at få del i frelsen som det var i Jesu og
apostlenes forkyndelse.
Det
var troen som var kommet i centrum.
Frelsen
bliver opnået fra
tro, som
en gave fra Gud, og til
stadig ny tro.
Dette
er Guds
retfærdighed
i vor tidsperiode.
Det
er udelukkende
troen
på Jesus som giver os frelsen.
Jesus
er Guds retfærdighed. Rom.4,25. 1.Kor.1,30.
At
retfærdige skal leve ved tro, var et princip som også var gjort
kendt i G.T. Før Abraham gik ind i pagten med Gud. 1.Mos.17,1-14.,
levede han også under dette frelsesprincip.
Han
troede på det som Gud havde lovet ham, og det blev regnet ham til
retfærdighed. 1.Mos.15,6.
Efter
at pagten var indgået , blev der stillet krav i vandringen for
Abraham og hans æt.
På
den måde kunne Abraham være åndelig far til både:
- Den kristne menighed og
- De messianske jøder. Rom.4,11-12.
I
og med at jøderne havde forkastet Rigets evangelium, så skulle de
nu få gentaget
frelses-tilbudet.
Dette
var grunden til at Paulus skulle gå først til jøderne.
Når
jøderne i en bestemt synagoge ikke ville tage imod Paulus hans
budskab om frelsen i Jesus Kristus, så gik han ikke længere til
denne synagoge. Da gik han udelukkende til hedningerne Ap.
Gr.13,46-47.
s.
26 Troen har bestandig været hovedprincippet for frelsen op gennem
hele frelses-historien, og troen har også bestandig været en gave
fra Gud, men det som ligger omkring troen af forpligtelser og krav,
har været forskellig i de forskellige tidsperioder.
I
vers 17 (Rom.1.) bliver der henvist til Habakuk 2,4 hvor der står:
Se opblæst og uærlig er hans sjæl i ham, men den retfærdige skal
leve ved sin
tro.
Der er forskel på det at leve ved
sin tro
og det at leve ved
tro.
I
det første udsagn ligger der et gernings-aspekt
medens der i det andet udsagn blot ligger et tros-aspekt.,
se v. 18-21.
s.
27
Det som mennesker kan vide om Gud, ligger åben foran dem. Dette
gælder både hans usynlige væsen, hans evige kraft og hans
guddommelighed. Alt dette er synlig fra verdens skabelse. Dette er
kendt på grund af hans gerninger således at hedninger skal være
uden undskyldning v.19-20.
Hedninger
kendte ikke til den åbenbaring som vi har i Bibelen. De bliver
heller ikke gjort ansvarlig for den, men der er nok af Guds-bevis i
tilværelsen:
- Guds evige kraft og
- Skaberværket. Disse to forhold peger videre på at Gud findes, for ingen kan blive til af sig selv. Når hedninger ikke vil benytte sig af disse to beviser på Guds eksistens, så glider de bort fra de muligheder som Gud har nedlagt i skaberværket, til at hedningerne kan komme i kantakt med Gud og få del i frelsen.
Den
ydre Guds-åbenbaring finder vi i skaberværket, og den indre finder
vi i samvittigheden. Rom 2,14-15. Der findes derfor ingen
undskyldning
for noget menneske for at det ikke kan komme i kontakt med Gud.
Rom.1,22-25. v.26-28.
s.
32 Disse synder som er beskrevet i v.29-31, er typisk for de
mennesker som lever
i synd.
Der er forskel på det at leve bevidst i synden, og det at gøre
synd, for at synde gør alle mennesker, men det er ikke alle som har
deres behag i synden.
De
som lever i disse synder, er under Guds dom. Det eneste som kan rede
disse mennesker, er en omvendelse
til Gud. De
må få deres sind fornyet således at de bliver vendt mod Gud og
ikke mod de destruktive kræfter, som findes mere eller mindre i alle
mennesker.
Men
heldigvis så har Jesus sonet al synd en gang på Golgata – en mand
en gang for alle mennesker. Gud har fået soning for synden, og
mennesker bliver ikke længere dømt for sine synder, men de bliver
dømt på grund af at de ikke tog imod tilbudet om syndens
tilgivelse.
s.
35 Det som gav retfærdiggørelsen i den messianske jødedom var Guds
nåde, men det som lå rundt om retfærdiggørelsen var krav og bud.
En dårlig vandring kunne føre en genfødt bort fra Gud.
I
den messianske jødedom kræves det at jøderne havde frugt
i deres kristenliv. Dersom di ikke havde det, kunne de falde ud af
Guds bevarende nåde.
Således
er det ikke i den paulinske kristendommen. Der
kan en genfødt troende miste hele nådelønnen (frugten), men til
trods for det så er
han frelst
1.Kor.3,10-15. Det er vigtigt at vi fordeler Guds ord på en ret måde
og ikke blander den paulinske kristendommen ind i den messianske
jødedom, men desværre sker det hele tiden i forkyndelsen.
s.
36 Dommen foran Jesu domstol i himmelen. Den skal ske på Jesu-
Kristi-dag. Det er den dag da Jesus henter den kristne menighed hjem
til sig. Vi skal alle stilles frem for Jesu domstol, for at få igen
det som er sket med legemet – enten det er godt eller ondt.
1.Kor.3,10-15.
Dommen
over de levende hedninger og jøder ved Jesu genkomst til Israel.
Matt.25.
Dommen
foran Guds domstol i himmelrummet. Åbenbaringen 20,11-15.
s.
39 Rom.2,16, på den dag da Gud skal dømme det skjulte hos mennesker
efter mit
evangelium ved
Jesus Kristus.
Og
så er der de mennesker som har levet (lever) i vor tidsperiode – i
den frie nådes tidsperiode. De skal hverken dømmes efter Mose
Torah, Jesu Torak eller efter ”Toraens gerning som er skrevet i
hedninge-hjerter”, men di skal dømmes efter Paulus hans
evangelium. ”på den dag da Gud skal dømme det skjulte (tanker,
ord og handlinger) efter mit
evangelium ved Jesus Kristus.”
s.
42 Matt.28,18-20. Dette er opgaven som Israel har fået, at de skulle
gøre alle
folkeslag
til Jesu disciple, og lære hele verden alt det som Jesus havde
befalet dem.
Dette
er ikke
kirkens missionsbefaling,
vi skal ikke udtage alle folkeslag, vi skal udtage enkelte mennesker
for himmelen.
Vi
skal heller ikke lære mennesker alt det som Jesus har befalet, for
hans undervisning var baseret på en udvidelse af den jødiske Torah.
Matt.5,17-19. Se min bog: Mattæus Evangeliet, Jesu liv og lære.
s.
46 Det sidste
tilbud om
oprettelsen af Riget for Israel. I
denne forkyndelse måtte jøderne både komme til tro på Jesus og
holde Torahs bud.
Denne forkyndelse strækker sig fra Kap.1 til og med kap.12.
Den
kristne menigheds begyndelse.
Den
frie nådens forkyndelse strækker sig fra Paulus omvendelse i året
37 og til og med kap.28.
Det
sidste vi hører om Peter i Ap. Gr. Er flg.: ”Han vinkede da til
dem med hånden at de skulle tie stille, og han fortalte dem
hvorledes herren havde ført ham ud af fængselet, og sagde: Fortæl
dette til Jakob og brødrene! Så
drog han bort og drog til et andet sted. Ap. Gr.12,17.
Dette
er et billede på at Rigets periode var ved at blive afviklet.
Fra
kap.13 er det Paulus og hans medarbejdere og deres gerning og deres
lære som bliver omtalt.
Riget
gik ind i sin hemmelighed og den kristne menighed fremstod.
Men
i og med at kirken og mange forkyndere ikke regner med Rigets tid og
Rigets forkyndelse, så ser de ikke at vi må fordele indholdet i
N.T., i to dele, hvor den ene del angår Rigets tid, og den anden
angår kirkens tid.
Forkyndelsen
i vor tid ligger med brækket
ryg.
Den har stort set – desværre – mistet sin kraft, for den blander
Torahbud ind i den frie nåde.
s.
55 2.Kor.3,6-18 er ikke en sammenligning mellem den jødiske Torah
og den nye pagt i Jesu blod, for der er ingen modsætninger mellem
dem.
Mose
og Jesu Torah er nedlagt i den nye pagt i Jesu blod,men
dette er en sammenligning mellem den nye ordning og den nye frelse,
som Paulus fik åbenbaret,
og
den jødiske pagt som blev indgået mellem Gud og jøderne på Sina.
Hvad
der gælder 2.Kor.3,6, så skal det græske ord ikke ”diatheke”
som er brugt der, over sætte med ”pagt”, men med ”ordning”.
Den
kristne menighed er ikke underlagt den nye pagt i Jesu blod, men den
er underlagt den nye ordning i Jesu blod. Se min artikel: Forholdet
mellem den ”gamle” og den nye pagt i Jesu blod., på min
internetside.
s.
57 Medens jøderne i den messianske forkyndelse opnåede Guds
retfærdighed både gennem tro og gerninger er taget bort mi
indeværende tidsperiode.
De
er flyttet over til vandringen som troende. Dette er Guds
retfærdighed
i vor tidsperiode. Der kræves ingen ting af gerninger i vor tid, for
at opnår Guds retfærdighed uden det at komme til tro på Jesus.
Guds
retfærdighed er dermed langt fra det som vi mennesker regner som
retfærdighed.
Vi
giver retfærdighed til dem som lever i overensstemmelse med vore
love og ordninger, men Gud giver retfærdighed til dem som kommer til
tro på Jesus.
s.
58 Nu i vor tidsperiode, bliver vi retfærdiggjort uforskyldt af hans
nåde ved Jesu Kristi forsoning på Golgata. Denne forsoning bliver
sammenlignet med låge som var på pagts-kisten gr., hilasterion i
det jødiske tempel. Det var dækket med blod, og dette blod gav
jøderne syndernes forladelse for de synder som ned havde gjort.
I
vor tid opnår vi syndernes forladelse ved troen på Jesus.
Rom.3,25-26.
s.
65 Vi må lære at skille mellem to
typer forkyndelser i N.T.,
og det er:
- Apostlenes og Jesu forkyndelse til jøderne og
- Paulus hans forkyndelse til både jøder og hedninger.
s.
67 Rom.4,9-12. Paulus stillede spørgsmålet: Gælder denne
saligprisning blot jøderne, eller gælder den også hedninger?
Blev
frelsen tilregnet Abraham da han var omskåret, eller da han havde
forhud?
Ikke
da han var omskåret, men da han var uomskåret.
Abraham
fik omskærelsen som et tegn på retfærdighed af tro som han havde
da han var uomskåret.
Han
blev dermed far til alle hedninger som tror, og far til alle omskårne
som ikke kun har omskærelsen, men som også vandrer i fodsporene af
den tro som Abraham havde da han var uomskåret.
Abraham
fik løftet om at han var retfærdiggjort af tro, før han blev
omskåret og indgik pagten med Herren. Han var da 75 år gammel;
1.Mos.15,6. Omskærelsen fik han først da han var 99 år gammel.
Han
fik dermed løftet om den frie nåde 15 år før han fik omskærelsen.
s.
68 Abraham fik omskærelsen som Et
tegn og indsegl
på den tro som han havde, medens han endnu var uomskåret, således
at løftet om retfærdiggørelsen ved tro alene skulle gælde både
for de jøder som var omskåret, og de hedninger som var uomskåret.
På
denne måde kunne han være åndelig fader til alle hedninger som
tror, og til alle jøder som tror. Rom.4,11-12.
s.
69 Abraham og hans æt fik ikke
løfterne ved Mose Torah, men ved troen, for den egentlige hensigt
med Mose Torah var at den skulle vise jøderne at de ikke kunne
opfylde Torah til egen frelse.
Den
virker ikke til frelse, men til vrede og dom, for der er ingen som
kan opfylde Guds Torah på en perfekt måde.
Men
hvor der ikke er nogen lov, der er der heller ikke nogen fordømmelse.
På-budene og budene i Mose Torah var ikke i funktion på den tid da
Abraham fik løftet om frelsen.
Isoleret
set da havde Torahen ikke den funktion at den kunne frelse jøderne,
for den virkede vrede og fordømmelse.
På
denne måde er Torah taget bort når det gælder retfærdiggørelsen
og frelsen.
Af
den grund fik fik Abraham løftet om frelsen ved troen
således at løftet kunne stå fast for hele ætten – ikke blot for
jøderne, men også for hedninger. Gud havde sat Abraham til mange
folks far.
Abraham
troende på Gud, for han kunne gøre de døde levende, og han kunne
forudse det som endnu ikke havde sket. Rom.4,13-17.
s.
73 Rom.4,23-25: Dette er ikke bare skrevet til Abraham at
retfærdigheden blev tilregnet ham.
Det
er også skrevet for vores skyld. Vi er også blevet tilregnet samme
retfærdighed. Vi tror at Gud opvakte Jesus, vor Herre, fra de døde.
Jesus blev givet os for vore overtrædelser og oprejst til vor
retfærdiggørelse.
Dette
er også skrevet til os for at vi også skal vide, at troen på Jesus
bliver tilskrevet os til vor retfærdiggørelse. Det lev sat ind på
vor åndelige konto. Vi som tror på Jesu forsoning, skal blive
frelst, for Jesus døde for vore synder og blev oprejst til vor
retfærdiggørelse.
s.
76 1.Pet.1,3. Det kristne håb er knyttet til en person og det er
Jesus Kristus, og det som han gjorde for os. ”Paulus Jesu Kristi
tjener, efter befaling af Gud, vor frelser, og Jesus Kristus, vort
håb 1.Tim.1,1.
I
og med at vi har Kristus i vore hjerter som pant og indsegl til
forløsningens dag, har vi allerede her og nu, men det skal også
udvikles til et eskatologisk håb. Vi
venter på Jesu komme for den kristne menighed og bort-atomar. Da
skal det håb (Jesus Kristus), som er gemt for os i himmelen, blive
åbenbaret Kolos.1,3. Rom.8,24. Fil.3,20.
Jesus
Kristus er ikke bare menighedens håb. Han er også Israels
håb: Luk.24,21.
Israel
og den kristne menigheds håb er baseret på Jesu person og Jesu
forsoning, men de har ikke det samme håb.
Israels
håb er Jesu genkomst og oprettelsen af Riget for Israel.
Menigheden
håb er Jesu komme i skyerne og et liv sammen med ham i himmelen.
Efter
at Rigets tid er afsluttet, skal både Israel og menigheden være
sammen på den nye jord.
Det
er ikke bare Guds herlighed vi roser os af. Vi roser os også af vore
trængsler, for de gør vor udvælgelse fast og vor tro stærkere.
Trængselen fører til tålmodighed. Tålmodigheden fører til et
prøvet sind. Det prøvede sind fører til håb, og håbet gør ikke
til skamme, for Guds kærlighed er udøst i vore hjerter ved Den
Hellige Ånd som bor i os. Rom.5,3-5.
Det
normale for en kristen, er at han har trængsler i denne verden. Det
kan være hån og spot fra de vantros side. Det kan være
forfølgelser fra Guds fjender. Det kan være modstand fra egen
familie og kristne venner som har andre teologier end en selv.
Matt.10,21-22. 2.Tim.3,12.
s.
78 På samme måde som Jesus led i denne verden, er det helt
normalt at en kristen også må lide. Ja, der som han ikke har del i
lidelsen kan dette være et dårligt tegn.
Det kan være det at han giver efter for de krav, som verden stiller
til ham. Åndelige lidelse for en kristen er et godt
tegn.
Jesus sagde; Johs.15,20. Jesus sagde også; Johs.16,23. Ap. Gr.14,22.
2.Kor.1,5.
Kol.1,24.
Jo større lidelsen er for en kristen, jo større skal herligheden
bliv Alt dette skal bedømmes foran Jesu domstol i himmelen.
Rom.8,17-18.
Den
kristen menighed har ingen ting at rose sig af i sig selv, for vi har
ikke gerninger at vise til, som kan komme os til gode på dommens
dag, vi er ikke under (Mose og Jesu undervisning til det jødiske
folk). Vi er derimod under nåden (Paulus hans undervisning til den
kristne menighed: Rom.6,14. 3,27.
s.
79 Paulus forkyndte udelukkende den frie nåde Ef.2,8-9.
Kirken
og de allerfleste af de kristelige organisationer og trossamfund har
ikke forstået dette at vi har to
evangelier forkyndelser i N.T. Det
er Rigets forkyndelse, og den kristne menigheds forkyndelse.
Disse
to forkyndelser bliver blandet sammen til et blandings-evangelium
som
har mistet meget af sin kraft.
Centrum
i kirkens forkyndelse er Bjergprædikenen, vanddåben og Jesu
lignelser. Det
burde ikke være således,for dette er centrum i Rigets forkyndelse.
Det
er Paulus hans breve som skal være centrum i kirkens forkyndelse.
Hvornår
skal kirken, dets tjenere og prædikanterne begynde at forstå dette,
at de må fordele Guds ord på en ret måde ?
2.Tim.2,15.
s.
80 I den paulinske forkyndelse er det nok med tro og nåde, for at
blive frelst. Gerningerne er flyttet væk fra at være et grundlag
for frelsen i den messianske jødedom, til
selve vandringen i den paulinske forkyndelse.
Vi
er frelst af nåde ved tro uden gerninger. Ser
du forskellen mellem den messianske jødedom, som har med Riget for
Israel at gøre,
og den paulinske kristendom, som har med menigheden at gøre ?
Hvis
ikke må du bede Gud om at han må åbenbare dig dette, således at
du kan glæde dig over alle de åndelige goder, som er nedlagt i de
paulinske evangelium. Rom.5,6-8.
s.
81 Han forlod sin himmelske herlighed og kom i syndig køds lignelse,
for at dele kår med os, og da han i al sin færd var fundet som et
sandt menneske, gik han i døden for os, for at hæve os op til sin
egen standard og herlighed. Fil.2,6-8 Hebræer.10,5-7.
s.
83 Rom.8,10 er verbet ”at forlige” brugt 2 gange, det står i en
tid som hedder ”aorist”, og den er brugt om ”et forhold som er
afsluttet i fortiden”. Det betyder at både Jesus døde for os,
medens vi endnu var syndere, og Jesu liv, som han lever for os i dag,
er en handling som er trådt i kraft for
længe siden.
Fra
Guds side skete forligelsen fra før verdens grundvold blev lagt, men
for os mennesker skete den både på Golgata, og da vi kom til tro på
Jesus. Dette borger for frelsens
sikkerhed
for den som er retfærdiggjort.
Der
er mange som ikke ser og forstår, at den som en gang er blevet
retfærdiggjort, er frelst
for altid. Han
kan ikke falde ud af Guds retfærdiggørende og bevarende nåde
Rom.8,30.
Der
er 4 grunde til at troende ikke ser og forstår dette, og det er:
- De læser ikke N.T. Og ved ikke hvad der står der.
- De får forkert undervisning om dette.
- De blander sammen den paulinske lære med den messianske jødedom, hvor der bliver stillet absolutte krav i vandringen for en troende. Den som ikke havde fuldkomne gerninger, kunne falde ud af retfærdiggørelsens nåde.
- De blande sammen retfærdiggørelsen og helliggørelsen idet de tror, at vandringen som troende kan have indvirkning på retfærdiggørelsen og ødelægge for den.
Dette
er to forskellige forhold som ikke må blandes sammen. Dette
gælder den kristne menigheds tid, for vi er ikke under den jødiske
Torah,men
vi er under Paulus hans undervisning. Rom.6,14.
Skal
vi ikke takke Gud og give ham lovprisning og ære fordi vi allerede
her og nu er sat ind i himmelen sammen med Jesus. Den som er indsat
der, kan ikke falde ud af sin position der. Ef.2,4-6.
s.
86 Det er ikke missionsbefalingerne i de 4 evangelier, som er kirkens
missionsbefaling, men det er missionsbefalingen i 2.Kor.5,18-21 som
er vor missionsbefaling, men i og med at kirken ikke formår at
fordele Guds ord på en ret måde, blander den også de forskellige
missionsbefalinger sammen.
Missionsbefalingerne
i evangelierne er underlagt både tro, vanddåb og gode gerninger,
medens
missionsbefalingen i 2.Kor.5,18-21 er baseret udelukkende på det
at
tage imod forsoningen. Det
giver troen på Jesus, og det er nok i vor tidsperiode.
s.
87 2.Kor.5,21. Dette er troværdige ord og fuld modtagelse værd at
Jesus Kristus kom til verden for at frelse syndere, og blandt dem er
jeg den første
1.Tim.1,15.
s.
92 Nåden som vi har i dag, skiller sig fra nåden i de andre
tidsperioder, i og med at den er så meget rigere.
Den
nåde som vi har i vor tidsperiode har flg., kendetegn:
- Den som er retfærdiggjort, kan ikke falde ud af Guds frelsende og bevarende nåde.
- Vi er frels af nåde ved tro uden gerninger. Nåden er helt fri i indeværende tidsalder.
- Vi er borgere af himmelen. Vi er allerede her og nu indsat i himmelen sammen med Jesus Kristus Ef.1,4. 2,6.
- Vi danner en åndelig enhed med Jesus der han er hovedet, og hver enkelt af os er lemmerne på Kristi legeme.
- Ved Jesu komme for den kristne menighed skal vi blive ham lige. Vi skal blive ligedannet med det billede af sig selv som Jesus viste os i sit jordeliv, Rom.8,24. Jesus er også et billede af Gud, Hebræer 1,3.
- Vi har en fremtidig nåde som er ufattelig. Ef.2,7.
s.
93 Rigets tidsalder som strakte sig fra Abraham og til Paulus hans
omvendelse.
Den
kristne menigheds tidsalder som strækker sig fra Paulus (Ap. Gr.13)
og indtil den kristne menigheds bort-atomar.
s.
98 Det er umulig at være frelst fra synden og samtidig leve i den –
den som en gang er retfærdiggjort,
han er også herliggjort,
Rom.8,30.
s.
101 Ser du forskellen mellem den paulinske kristendom og den
messianske jødedom ? Dersom ikke, så må du bede Gud om at han må
vise dig dette, således at du kommer ind i den fuldkomne forståelse
af den paulinske lære og friheden. Se mine bøger og mine mange
artikler om dette på min internetside.
Rom.6,3;
Eller ed i ikke at alle i som ble døbt (aorist) (genfødelsens dåb)
til Kristus, ble døbt (aorist) til hans død.
Rom.6,4;
i blev altså begravet (præsens passi) med (sammen med) ham ed dåben
til døden, for at ligesom Kristus blev oprejst (aorist) fra de døde
ved Faderens herlighed (gr.doxa), skal også vi vandre (præsens) i
et nyt levned..
Vældig
mange tror at dette gælder vanddåben (dåbshandlingen), men det gør
det ikke. Det gælder genfødelsens
dåb.
I
og med at verbets tid ”blev døbt” står i ”aorist”, som er
en fortidsform, kan dette heller ikke gå på vanddåben, for
den sker i tiden, vi blev både døbt, begravet og oprejst sammen med
Jesus i vor genfødelse.
Denne
(Jesus-dåb) er en dåb
til døden og en dåb til oprejsning og et nyt liv. Det
er Kristus-livet i os.
Det
er det samme liv som Kristus lever i dag i himmelen.
Det
er ikke til at tro at det er således, men Guds ord siger at det er
således, og derfor så stoler vi på det.
På
samme måde som Kristus påtog sig vore synder i sit liv og begravede
dem ved sin død i graven, på samme måde er vi, som er kommet til
tro på ham, også uden synd i det nye liv som vi lever. Jesus tog
ikke med sig synden op fra graven, men han begravede den der for
altid.
Det
har heller ingen hensigt at grave den op igen, for den er forsvundet
for altid. Ordet forladelse” betyder ”bort-sendt”.
s.
102 Vi er oprejst til dette nye liv ”ved Faderens herlighed”
Rom.6,4. Det betyder at det er gennems Faderens herlighed at dette
sker. Det nye liv er et udtryk for den frie nåde, som giver os et
nyt liv, som er uden synd. Når vi nu har fået tag i det nye liv,
skal vi vandre i det nye liv, og ikke id det gamle; 2.Kor.5,17.
Kirken
og lutheranerne lærer at denne dåb, som her er omtalt, er
vanddåben.
De
hævder også at der er genfødelse i dåbens vand. Dette er helt
galt,men
så længe som kirken
ikke magter at fordele Guds
ord på en ret måde (2.Tim.2,15) må den fortsætte videre i sin
store uvidenhed og forvirring.
Sandheden
er at kirken bedrager
folket.
Den lover dem retfærdiggørelsen i dåbens vand. Der
findes der bare
vand.
Vanddåben
har ingen ting med genfødelse og retfærdiggørelse at gøre.
Men
i den messianske jødedom havde vanddåben funktioner, og det var:
- En ydre renselse af bestemte synder. ”Der blev en trætte mellem Johannes disciple og en jøde om renselsen Johs.3,25.
- Proselyt dåb for hedninger.
- En dåb til syndernes forladelse; Ap. Gr.2,38.
I
den kristne menighed er dåben taget
bort,
og det som gives os identifikationen
i
vor tid med både Kristus og med menigheden, er genfødelsen,
som også bliver kaldt for ”en dåb”, ”for vi er alle døbt med
en Ånd til at være et legeme, enten vi er jøder eller græker,
enten vi er trælle eller frie. Vi har alle fået (modtaget) en Ånd
at drikke” 1.Kor.12,13.
1.Kor.1,7. Ef.4,5.
Der
er i det hele 23 forskellige typer dåb som er omtalt i N.T. Mange af
dem er uden vand.
Se
min bog: Kristendommens Jødiske Rødder. :Forskellige typer dåb.